PDA

View Full Version : Speakers made in China of made in USA, wat maakt het uit.......



dml
7 februari 2022, 15:49
Sinds een paar jaar is het een hot topic, speakers die "opeens" in China worden geproduceerd, in het bijzonder Celestion speakers, die een stuk "minder" klinken dan hun Engelse equivalent. En dan te bedenken dat Celestion al veel langer speakers in China laat produceren dan wij er bewust van zijn geworden. Wat maakt het uit?

Pepe
7 februari 2022, 16:12
Is het weer een hot topic?
Ik kan me herinneren dat het 20 jaar geleden even speelde toen Celestion productie naar China verhuisde, viel min of meer samen met de Chinese Vox productie. Algemene consensus was toen dat het niet echt hoorbaar was (Celestion), voor de Vox amps lag dat wat genuanceerder..
Maar goed, het speelt weer. Ok.

Napoje
7 februari 2022, 17:10
Nieuwe speakers uit china vergelijken met oude uit de UK neem ik aan. Beetje appels en peren. Je zou een a-b test moeten doen met speakers die net zo lang evenveel belast zijn. Die vindt je natuurlijk niet…

telecastermaster
7 februari 2022, 18:41
Ik heb geen antwoord maar ik heb het idee dat met moderne computergestuurde productiemethoden de kwaliteit van spullen een heel stuk beter is dan vroeger.

En dat Britse automerken als Austin, Morris, British Leyland, Wolseley,Riley en Triumph weggevaagd zijn is ook geen reclame voor Britse 'kwaliteitsproducten'.

cluseau
7 februari 2022, 19:25
......
En dat Britse automerken als Austin, Morris, British Leyland, Wolseley,Riley en Triumph weggevaagd zijn is ook geen reclame voor Britse 'kwaliteitsproducten'.


Kwaliteit? Ik heb een engelse ford, nog nooit zo'n kutauto gehad. :hide:

LRS
7 februari 2022, 21:04
Als Celestion (of welke fabrikant dan ook: PRS, Fender/Squier, Gibson/Epiphone) een fabriek ergens ter wereld neerzet met *dezelfde productie lijn en componenten*, dan besparen ze sec op arbeidsloon, om concurrerend te blijven. Ik geloof dat de nieuwe lijn vast een kwalitatieve learning curve zal ondergaan. Na een paar jaar geloof ik het wel dat de Aziatische productie niet meer onder doet voor de westerse, voor minder geld. Kijk naar de Japanse Fender’s in de jaren ‘80. Dat zie je nu ook met de Epi Les Pauls en ES335’s alsook de Squier Classic Vibes. De brouwkwaliteit is inmiddels gewoon consistent en als je deze upgradet met USA hardware, vormen ze objectief gezien een serieuze bedreiging voor het origineel.

Pepe
7 februari 2022, 21:14
Zelfs die leercurve zal minimaal zoniet non existent zijn.
Uitgaande dat een product bestaat uit een design, engineering en mechanics dan heeft enkel dat laatste een leercurve,
hebben we het over dozen inpakken.
ik chargeer enigszins maar zo'n speaker assembling laat weinig ruimte voor eigen interpretatie.

Kim Wilson
7 februari 2022, 22:41
En materiaalgebruik? Toen VW de productie van de Kever onderbracht in Mexico, ging dat gepaard met het gebruik van het lokale pisbakkenstaal. Dunner en een roestgevoeliger legering. Zou dat niet van toepassing kunnen zijn op speakers en materiaal daarvan? Ander karton en magneten bijvoorbeeld?

MarkS
7 februari 2022, 22:53
Op wat culturele/sociologische/religieuze accentverschillen na, McDonalds kan het toch ook?

Pepe
7 februari 2022, 23:17
1960 USA/EU, 1980 Japan/Korea, 2000 China..
na 20 jaar zijn de sweatshop landen op hetzelfde economische niveau als de originele contractors en gaat men blijkbaar weer op zoek naar goedkopere producenten,
Tis nu 2022 dus wordt het niet tijd dat we nu dingen in Brazilië en India moeten laten maken?
Gaan we zeggen dat die nieuwe Celestions niet kunnen tippen aan de oude Chinese productie!

D3nnis
8 februari 2022, 08:59
Tis nu 2022 dus wordt het niet tijd dat we nu dingen in Brazilië en India moeten laten maken?


Eigenlijk gek dat dat met muziekspul niet al lang ingeburgerd is.
Met industriële spullen is dat al zeker 20 jaar wel het geval.
Nou ja, india misschien wat korter, maar toch.

Erik de Perik
8 februari 2022, 09:37
En materiaalgebruik? Toen VW de productie van de Kever onderbracht in Mexico, ging dat gepaard met het gebruik van het lokale pisbakkenstaal. Dunner en een roestgevoeliger legering. Zou dat niet van toepassing kunnen zijn op speakers en materiaal daarvan? Ander karton en magneten bijvoorbeeld?

Kans is behoorlijk groot dat die magneten sowieso al uit China komen, aangezien dat wereldwijd de grootste producent is.

Dat VW Kever verhaal zit iets ingewikkelder in elkaar, dat dunnere plaatwerk wordt wel vaker beweerd, maar ik heb nog nooit een echte vergelijking gezien of gelezen. Alle andere onderdelen komen overal vandaan, zowel bij de Duitse als de Mexicaanse en Braziliaanse.

Napoje
8 februari 2022, 09:40
Goedkopere gitaren worden vooral in indonesie gemaakt heden ten dage. Korea en china zijn al weer passé. Kwaliteit lijkt mij prima al moet je niet verwachten dat een gitaar die hier 120€ in de winkel kost perfect is afgesteld. Daar is nog geen machine voor blijkbaar.

E-J
8 februari 2022, 09:41
Chauvinistisch als ze zijn, het maakt voor Amerikanen en Engelsen veel uit waar hun producten gemaakt worden. 'Made in USA' of 'Made in the UK' is echt een ding in die landen, en vaak nog belangrijker dan de daadwerkelijke kwaliteit.

Celestion heeft de productie van een aantal speakers (waaronder de G12M-25) alweer terugverplaatst naar de UK trouwens.

cluseau
8 februari 2022, 12:40
Dat VW Kever verhaal zit iets ingewikkelder in elkaar, dat dunnere plaatwerk wordt wel vaker beweerd, maar ik heb nog nooit een echte vergelijking gezien of gelezen. Alle andere onderdelen komen overal vandaan, zowel bij de Duitse als de Mexicaanse en Braziliaanse.


Is algemeen bekend hoor. De kevers uit brazilie hadden bumpers als krentebollen.

Pepe
8 februari 2022, 13:13
VW Brazil heeft een totaal andere filosofie dan VW d.e., dat gaat over kliekjes, restjes, cleaning the dustbin
ooit gehoord van VW Brasillia of Gol?
langlopende modellen en verkoopcijfers waar vw.de jaloers op kan zijn.
uitvinder van de alternate universe bovendien of zoals Fender het later zou noemen Alternate Reality.

Dat zachte blik had een functie, een deuk kon je vrouw er gewoon uitstrijken.

Kim Wilson
8 februari 2022, 13:46
Is algemeen bekend hoor. De kevers uit brazilie hadden bumpers als krentebollen.

Inderdaad. Mexicanen roesten ook veel sneller dan Duitse Kevers.

Dirk_Hendrik
8 februari 2022, 17:09
En materiaalgebruik? Toen VW de productie van de Kever onderbracht in Mexico, ging dat gepaard met het gebruik van het lokale pisbakkenstaal. Dunner en een roestgevoeliger legering. Zou dat niet van toepassing kunnen zijn op speakers en materiaal daarvan? Ander karton en magneten bijvoorbeeld?

Wat ik al een paar keer heb gezien (in eigen projecten) is dat produktie in China goed ging tot er de wens kwam van een kostenoptimalistatie en de Chinese fabrikant daar wel ideeen over had en zélf aan het bestaande ontwerp ging engineeren. Ook delen die in de product BOM expliciet werden benoemd als niet wijzigbaar door een alternatief waren ineens van een alternatief voozien. Expliciete bedradingsinstructies waren ineens door andere, te korte, bedrading vervangen en met tiewraps bijeengehouden kabelbomen zaten ineens met plakbandjes vast. En toen werkte het niet lekker....


Op wat culturele/sociologische/religieuze accentverschillen na, McDonalds kan het toch ook?
Neem Coca Cola als voorbeeld. McDonalds doet het al decennia beroerd in India (iets met rundvlees en de daar dominante cultuur/Religie) en dat indertijd een overheids-gesubsidieerde vestiging in een bedrijfsrestaurant in Singapore (want het bedrijf betaalde zo slecht dat het personeel zich geen Mac kon veroorloven). CocaCola is een schoolvoorbeeld van een bedrijf wat zich echt overal in weet te krijgen.