PDA

View Full Version : zijn slechte/goede kabels door te meten?



pasqual
6 februari 2022, 17:20
Vandaag tijdens de repetitie had ik bij het aanzetten van de versterker ineens minder volume dan doorgaans én was het geluid anders (minder hoog en laag).
Ik heb uiteindelijk beide kabels in de effectsloop vervangen voor reserve kabels en toen was het geluid weer als vanouds!
Maar aangezien al mijn gebruikte kabels dezelfde zijn (Klotz met Neutrix) weet ik niet meer welke de goede en welke de slechte zijn. Ik zou ze uiteraard weer kunnen inpluggen maar de versterker staat in de oefenruimte en de kabels heb ik hier thuis.
Is er een goede manier mbv de multimeter om een indicatie te krijgen welke goed zijn en welke niet?

Bij voorbaat dank:ok:

cluseau
6 februari 2022, 17:26
Ik denk dat het helemaal niet aan je kabels ligt maar aan je jacks in de amp.

Enige manier om kwaliteit van kabels te vergelijken is om ze in de amp te prikken en dan goed luisteren. Hoor je geen verschil dan hoef je je ook niet druk te maken toch?

pasqual
6 februari 2022, 17:31
Ik denk dat het helemaal niet aan je kabels ligt maar aan je jacks in de amp.

Enige manier om kwaliteit van kabels te vergelijken is om ze in de amp te prikken en dan goed luisteren. Hoor je geen verschil dan hoef je je ook niet druk te maken toch?

Ik vond het wel apart dat meteen het volume en sound terug op niveau was na het wisselen van kabel en dan vooral bij de return.
Maar mochten het inderdaad de jacks van de amp zijn, wat zou ik zelf kunnen doen?

Rinze
6 februari 2022, 18:50
Ik heb zo'n kabeltester en een multimeter. Helaas meerdere keren meegemaakt dat die meters aangaven dat de kabel goed was terwijl ik duidelijk verschil hoorde met een kabel die wel echt goed was. En dan ook niet zo'n beetje.. Vrees dat het meten dus niet alles zegt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

AoDf
6 februari 2022, 21:24
Maar mochten het inderdaad de jacks van de amp zijn, wat zou ik zelf kunnen doen?

Paar keer achter elkaar een jackplug in de send en de return van de versterker induwen en uittrekken om e.e.a. weer goed contact te laten maken wil wel eens helpen.

pasqual
6 februari 2022, 21:45
Paar keer achter elkaar een jackplug in de send en de return van de versterker induwen en uittrekken om e.e.a. weer goed contact te laten maken wil wel eens helpen.

Niet in mijn geval. Geprobeerd maar maakte geen verschil. Daarom blijf ik de kabel(s) verdenken omdat na het wisselen van kabels meteen het geluid als vanouds was. Kortom, ik zal het volgende repetitie helaas weer moeten uitproberen...;)

cluseau
6 februari 2022, 22:12
Niet in mijn geval. Geprobeerd maar maakte geen verschil. Daarom blijf ik de kabel(s) verdenken omdat na het wisselen van kabels meteen het geluid als vanouds was. Kortom, ik zal het volgende repetitie helaas weer moeten uitproberen...;)

Daar heb je een punt. Kabels zijn gewoon te meten met je ohm meter. Geen kunst aan.

pasqual
6 februari 2022, 23:21
Daar heb je een punt. Kabels zijn gewoon te meten met je ohm meter. Geen kunst aan.

Ik heb ze gemeten maar weet niet waar ik op moet letten. Multimeter op stand 200 kohm: Alle kabels meten op de schacht 0,00; 1 kabel meet op de tip 0,00. 1 kabel meet 25. 1 meet 56 en de laatste meet 98 kohm.
Hoe moet ik dit zien? mijn gevoel zegt hoe hoger de gemeten weerstand, hoe slechter de signaaldoorgave. Trouwens, de kabels zijn nu ongeveer een kleine 10 jaar in gebruik.

cluseau
7 februari 2022, 07:25
Nou, ik weet niet of je bougiekabels gebruikt maar een gitaarkabel bestaat voor zover ik weet uit koperdraad.

Van tip naar tip hooguit 1 ohm.
Idem voor massa naar massa.
Tussen tip en massa oneindig.

Tijdens het meten de kabel bewegen en kijken of je variatie ziet.

En kom niet met je vingers aan de meetpennen anders meet je de weerstand vanbje huid.

pasqual
7 februari 2022, 08:30
Bougie kabels heb ik geprobeerd maar ik vond ze wat kort:dontgeti:
Ik zal vanavond nog eens meten maar vooralsnog lijkt het erop dat er nog maar 1 kabel in orde is gezien de waardes die ik heb gemeten.

HaroldA
7 februari 2022, 08:48
maar vooralsnog lijkt het erop dat er nog maar 1 kabel in orde is gezien de waardes die ik heb gemeten.

En welke waardes heb je dan gemeten?

Overigens zou je ook de capaciteit moeten meten als je klankverschil hebt ...

pasqual
7 februari 2022, 09:40
En welke waardes heb je dan gemeten?

Overigens zou je ook de capaciteit moeten meten als je klankverschil hebt ...

Harold, kijk ff bij post #8. Capaciteit weet ik niet hoe ik dat moet meten.

HaroldA
7 februari 2022, 09:48
Harold, kijk ff bij post #8. Capaciteit weet ik niet hoe ik dat moet meten.

Hoe heb je dat gemeten? Tip naar tip? Tip naar schacht? Als je ~100k meet op schacht naar schacht dan is er iets goed mis met de kabel.

pasqual
7 februari 2022, 09:56
Hoe heb je dat gemeten? Tip naar tip? Tip naar schacht? Als je ~100k meet op schacht naar schacht dan is er iets goed mis met de kabel.

Ach so....
Tip naar tip. Alle waarden van massa naar massa zijn 0,0

cluseau
7 februari 2022, 10:44
En welke waardes heb je dan gemeten?

Overigens zou je ook de capaciteit moeten meten als je klankverschil hebt ...

Kabel capaciteit heeft zeker invloed maar is lastig te meten vanaf 100pF is redelijk meetbaar maar alles daar onder wordt sterk beinvloed door je meetopstelling. Laat een kabel nou net in de orde van enkele tientallen pF's liggen. Die invloed is nauwelijks hoorbaar.

Wat ik wel opmaak uit de meetwaarden is dat er maar één kabel goed meet. En dan nog kan hij onderbreken bij beweging.

+10 jaar zou ik zeggen tijd voor een paar nieuwe kabels.

pasqual
7 februari 2022, 11:00
Bedankt heren! Nieuwe kabels zijn reeds besteld!
Ik probeer enkel de goede nog te redden als reserve.

cluseau
7 februari 2022, 13:22
Bedankt heren! Nieuwe kabels zijn reeds besteld!
Ik probeer enkel de goede nog te redden als reserve.

Je kan ze allemaal redden als je netjes kan solderen. Knip er 10cm van af en soldeer een goede kwaliteit pluggen. Meestal breekt de bedrading vlak achter de plug of in de plug zelf. Ben je 580000 keer over de kabel heen gereden met je flightcase vergeet ze dan gewoon. Inwendig zijn ze dan zo gekwetst dat er geen redding mogelijk is.

pasqual
7 februari 2022, 20:08
Bedankt Frans,
Ik heb 4 nieuwe kabels gekocht, net bezorgd door DHL. Na 10 jaar veel repetities en optredens, veel overheen gelopen, opgerold, etc...mag er wel weer eens wat nieuws komen. Ik heb de pluggen in ieder geval bewaard en 1 goede kabel bewaard. Ik heb nu 2 reserve. Thuis Nog wat losse kabel om zelf te maken, dus dat komt wel goed.

Speeddemon
21 februari 2022, 19:40
Kabel capaciteit heeft zeker invloed maar is lastig te meten vanaf 100pF is redelijk meetbaar maar alles daar onder wordt sterk beinvloed door je meetopstelling. Laat een kabel nou net in de orde van enkele tientallen pF's liggen. Die invloed is nauwelijks hoorbaar.

vergis je niet hè, echt goede kabels zitten nog steeds gauw op >70pF/m. Monster Rock kabel -toch niet de minste- was volgens een test zelfs 142pF/m. Heb ik een 4,5m en een 6m versie van liggen. dan praat je ineens over bijna 1nF (852pF) aan extra capaciteit. Dat ga je dus wel horen.
Ik zweer zelf al jaren bij Sommer The Spirit XXL (86pF/m) en Klotz LaGrange (67pF/m), al is die laatste echt wel stug.

Maar ik geef het je te doen om nog enigzins betaalbare én praktische gitaarkabels te vinden die (beduidend) onder de 60pF/m zitten.

D3nnis
22 februari 2022, 07:19
Maar ik geef het je te doen om nog enigzins betaalbare én praktische gitaarkabels te vinden die (beduidend) onder de 60pF/m zitten.

Sommer Spirit LLX is 52pF/m en €2,66/m.

cluseau
22 februari 2022, 15:43
....dan praat je ineens over bijna 1nF (852pF) aan extra capaciteit. Dat ga je dus wel horen...........

Heb je daar erg moeite mee dan kun je overwegen een preampje in je gitaar te bouwen, die kun je dan zo configureren dat hij de kabellengte compenseert.

In antenne installatie's doet (deed) men hetzelfde. Uitgaand van een goed signaal kun je er rustig 100m kabel achter hangen mits de versterker flink met scheve karakteristiek een stevig signaal er in jast.

Dan was er ook nog een groep welke ongunstig achter een gebouw zat of zo iets. Het al zwakke signaal van de antenne met een hoog ruisniveau ging dan de versterker in. Oppeppen met een versterker heeft dan geen enkele zin omdat de ruis net zo hard wordt meeversterkt. Uiteraard heeft een versterker alleen zin als de signaal/ruisverhouding goed is aan de basis. Vlak achter de pickup is het dat meestal wel. De uitgang van zo'n preamp heeft ook een lagere uitgangimpedantie waardoor minder stoorsignalen zullen worden opgepikt.

Speeddemon
22 februari 2022, 20:15
Sommer Spirit LLX is 52pF/m en €2,66/m.
Ze zijn er wel, dat ontken ik ook niet, maar ~60pF/m (of 20pF/ft) is wel zo'n ijkpunt... De goede kabels zitten daar omheen, maar ver eronder lukt meestal niet.

Verder, een nadeel, die LLX lijkt niet lekker in standaard Neutrik pluggen te passen, door de dikke mantel. Van Klotz heb ik ook zo'n kabel; erg stug en je blijft stukjes mantel bijsnijden/vijlen om het passend te maken.
Die Sommer Spirit XXL is juist zo fijn omdat ie én flexibel is, en vuil (podium waar wat regen/bier/zweet + meuk op ligt) hecht er minder aan óf is er door de gladde mantel makkelijk af te vegen.

@cluseau, tja, gitaar modificeren met een actieve preamp alleen omdat je brol-kabel gebruikt? Nee, dank je. ;-)

D3nnis
22 februari 2022, 21:17
Verder, een nadeel, die LLX lijkt niet lekker in standaard Neutrik pluggen te passen, door de dikke mantel. Van Klotz heb ik ook zo'n kabel; erg stug en je blijft stukjes mantel bijsnijden/vijlen om het passend te maken.

haha, dat is klote ja!
Ik heb daar met van die relatief lompe Neutriks eigenlijk geen last van gehad, maar ook weleens geprobeerd in van die kleine pluggen (van Rean) te frotten, maar dat ging voor geen meter. Ook met die XXL niet, ik dacht dat die twee nauwelijks verschilden in diameter.

Speeddemon
22 februari 2022, 22:05
Ook met die XXL niet, ik dacht dat die twee nauwelijks verschilden in diameter.
Scheelt nog wel wat hoor; XXL=6,8mm diameter. LLX=7,5mm. En boven de 7mm vinden de meeste pluggen niet leuk...tenminste, hun trekontlasting.

cluseau
22 februari 2022, 22:42
@cluseau, tja, gitaar modificeren met een actieve preamp alleen omdat je brol-kabel gebruikt? Nee, dank je. ;-)

Tuurlijk, sta ik helemaal achter maar zelfs een kwaliteitkabel komt bij 6m nog op zo'n 400pF. Op een impedantie van 1meg heeft dat een flinke invloed en kan een preamp de oplossing zijn. Ga je nog duurdere kabels nemen scheelt het niet eens zoveel.

Voorbeeld, voor HF signalen een Hirschman kabel type "KOKA 799/100" is 52pF/m. Lager ben ik ze nog niet tegen gekomen. Nog steeds 300pF/6m

pdf (https://www.coaxkabelwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/01/Hirschmann-KOKA-799-Zwart-Specificaties.pdf)

Plant
23 februari 2022, 21:12
Gelukkig is er altijd nog de Treble Bleed optie :ok:
Vergt wel enig uitzoekwerk om de juiste balans te vinden, want kies je de capaciteit te hoog dan werkt het averechts. En je moet dan ook altijd dezelfde kabel(lengte) gebruiken om i.c.m. de Treble Bleed condensator het gewenste gedrag te houden.

Speeddemon
24 februari 2022, 12:58
Tuurlijk, sta ik helemaal achter maar zelfs een kwaliteitkabel komt bij 6m nog op zo'n 400pF.

Is zeker waar, maar wat wel interessant is om te lezen is dat een dergelijke high-end roll-off tot op zekere hoogte juist gewenst is door gitaristen. Op het moment dat je een puur, onaangetast gitaarsignaal naar je amp stuurt, schijnen sommige mensen dit weer als klinisch, scherp, storend te ervaren.

Live speel ik óf met Klotz (en Cordial of Tasker voor fx-loop) kabel, óf wireless met een Shure GLXD16. Thuis met Klotz of Sommer...de Monster Rock kabels liggen te verstoffen. Een naar nevendingetje bij die Monster kabels is dat de pluggen ook een fractie dikker zijn dan wat de meeste jacks accepteren. Ik heb een Ibanez S-type, waar die Monster kabel eigenlijk niet lekker in past.

Fatsoenlijke, geen esoterische specificaties
Degelijkheid
Betaalbaarheid
Handling (dus flexibiliteit, makkelijk te reinigen, op te rollen, etc.)



Dat zijn voor mij zaken waaraan een kabel moet voldoen. Zaolla, Vovox, Van den Hul, Evidence Audio etc. vallen daar voor mij buiten al puur op prijs.
Kenne ze nog zo fantastisch weze (debatable... :soinnocent: )

cluseau
24 februari 2022, 15:05
Is zeker waar, maar wat wel interessant is om te lezen is dat een dergelijke high-end roll-off tot op zekere hoogte juist gewenst is door gitaristen. Op het moment dat je een puur, onaangetast gitaarsignaal naar je amp stuurt, schijnen sommige mensen dit weer als klinisch, scherp, storend te ervaren.

Tja, zou bijna zeggen wat wil je nou :seriousf:




......Dat zijn voor mij zaken waaraan een kabel moet voldoen. Zaolla, Vovox, Van den Hul, Evidence Audio etc. vallen daar voor mij buiten al puur op prijs.

Hobby's kosten nu eenmaal geld.

In jouw geval speel je blijkbaar met wat grotere lengtes dan normaal, het is dan van belang dat je betere (vaak duurdere) kabels gebruikt.

Een kabel heeft een scheve karakteristiek waarmee ik bedoel hoe hoger de frequentie hoe meer demping en hoe meer meters des te meer zich dat laat gelden. Nu is er een manier om dat te corrigeren zoals plant al aangeeft maar daarmee verneuk je de signaal/ruisverhouding. Dus gecorrigeerd geluid maar dan wel met meer ruis. Als je het signaal tegengesteld scheef de kabel in stuurt zorgt de kabel voor de correctie aan het einde van die kabel en dan met een betere signaal/ruisverhouding. Bijzonder als je dat allemaal gaat horen maar kan het niet tegenspreken.

Moraal van dit verhaal: als je het perfect wil hebben kost dat meer doekoe.

D3nnis
24 februari 2022, 17:26
Een naar nevendingetje bij die Monster kabels is dat de pluggen ook een fractie dikker zijn dan wat de meeste jacks accepteren.

Dat wist ik niet. Ik gebruik mijn monster cables nog steeds, al sinds 2005 of zo, en heb 1 kabel (haakse plug) die lastiger inplugt dan de rest. Zal het eens nameten, nooit over nagedacht.

Speeddemon
24 februari 2022, 18:35
Tja, zou bijna zeggen wat wil je nou :seriousf:
Ik had het over wat ik links en rechts lees, hè? Niet over mijn eigen bevindingen.




Hobby's kosten nu eenmaal geld.

In jouw geval speel je blijkbaar met wat grotere lengtes dan normaal, het is dan van belang dat je betere (vaak duurdere) kabels gebruikt.

Moraal van dit verhaal: als je het perfect wil hebben kost dat meer doekoe.
Ja, en vandaar dat je mij niet ziet spelen met kabels van 30ct de meter.
Maar evenmin met kabels van 30 euro de meter. ;)

Goed is goed; ze moeten goed klinken, tegen een stootje kunnen etc. Maar jij weet ook dat er in deze branche ontzettend veel snake-oil verkocht wordt en ik heb bewust de keuze gemaakt dat hoewel het vast goede, degelijke kabels zijn, dit soort kabels van 120 euro voor 3m (https://www.bax-shop.nl/jack-kabels/evidence-audio-ftss10-the-forte-instrumentkabel-recht-recht-3-m) niet de prijs-kwaliteit verhouding hebben die ik redelijk vind.