PDA

View Full Version : Hoe origineel is jouw gear?



LRS
27 januari 2022, 23:21
Ik houd er wel van om zaken een beetje meer naar eigen smaak aan te passen. Het zijn geen grote wijzigingen, maar door die beperkte aanpassingen valt alles voor mij gewoon op z’n plek. Ok hier gaat ‘ie:

- Fender Eric Johnson Strat: achterzijde vd hals geschuurd en in de olie. Nooit meer last van die plakkerige cellulose lak. De hals en midden pickup hebben plaatsgemaakt voor CS Fat ‘60s. Het EJ brugelement zit er nog in, bevalt prima. Moest alleen wel de draadjes omwisselen omdat ze uit fase waren met de Fat 60s in standje 2, een beetje obscuur maar niet onoverkomelijk.

- Fender AVRI 52 Tele: ook hier de achterzijde van de hals geschuurd en in de olie. Verder alleen een 4-weg schakeling erop gezet met hals en brug pickup in serie. Pickups zijn de originele (Original Vintage als ik me niet vergis) en die bevallen prima.

- Gibson LP Classic 1960: hals niet geschuurd voor de verandering, op de een of andere manier stoort de lak die Gibson gebruikt me veel minder dan die van Fender. Alleen de keramische pickups vervangen door een Alnico II setje.

- Fender Blues Deluxe Reissue: de Fender speaker heeft plaatsgemaakt voor een Celestion G12-65. De GT buizen zijn vervangen door Tungsol eindbuizen, en naar smaak tungsol en JJ 12AX7 in de voortrap en een 12AT7 als fasedraaier.

- Fender Bandmaster 1964: hier heeft Frans onlangs de 6L6 buizen en koppel condensatoren vervangen, in de voortrap zitten wat vintage GE buisjes die nog steeds niet microfonisch zijn, dus mogen blijven zitten waar ze zitten. De Oxford speakers waren wel nog origineel en niet ge-re-coned, en begonnen bij repetitie volume een beetje op te breken. Om ze niet over de kling te jagen, heb ik er nu een setje Celestions V-type in zitten. Ondanks dat die niet typisch Amerikaans klinken, bevallen ze enorm goed, en het scooped karakter van de amp wordt met deze speakers het midden gebied fijn opgevuld.

rozh
28 januari 2022, 00:59
Ik dacht ik neem een nos customshop en relic hem zelf wel tot mijn behoeftes, oa de geschuurde en geoliede neck, minder verf op de bodu en handwound customshop josesfina upgrades waren erg goede upgrades! Heb hem zelfs ook zelf gevlakt en afgesteld. Hij was al gebruikt nml.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220127/13e1e59a1627838b21acb730ff1f37e1.jpg
After
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220127/ad4b89451c09b0dcd36ce1c3b39a3769.jpg

Voor alle snobs: veel mensen die erop gespeeld hebben zeggen dat het de beste strat is die ze ooit in hun handen gehad hebben🤭🤭


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
28 januari 2022, 02:36
Je hebt er een kras op gemaakt!

Kim Wilson
28 januari 2022, 08:16
Oeh, leuk topic!

- Fender Baja telecaster

Hiervan is alleen het hout, de frets, topkam en de control baseplate nog origineel.
-Brug is vervangen door een Wilkinson met compensated saddles
-Tuners zijn Fender USA geworden
-Elektronica compleet rewired van S1 schakeling met 4-way switch naar traditionele wiring met cts pots en 3-way switch en omgedraaide control plate
-Elementen vervangen door Cavalier pickups
-Lak van de body verwijderd en afgewerkt met buitenbeits
-Zwarte slagplaat

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220128/46d735647ec58af607c89c8dfe631679.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220128/dabcce165376e836d125641d46ba69e1.jpg


De rest is vrijwel allemaal origineel, afgezien van een set Filtertron elementen in mijn Gretsch Jet en een K&K pure mini in mijn akoestische Sigma.

Jan Buurman
28 januari 2022, 08:37
Zeker leuk topic. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. En waar ik de tijd vandaan ga halen om dit epistel te gaan schrijven.
Misschien later…

Edit: Ik realiseer mij ineens dat het alleen om gitaar gerelateerde aanpassingen gaat. Dus pedalen, amps en cabinetten vallen dus af. :D

apekop
28 januari 2022, 08:41
Ik dacht ik neem een nos customshop en relic hem zelf wel tot mijn behoeftes, oa de geschuurde en geoliede neck, minder verf op de bodu en handwound customshop josesfina upgrades waren erg goede upgrades! Heb hem zelfs ook zelf gevlakt en afgesteld. Hij was al gebruikt nml.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220127/13e1e59a1627838b21acb730ff1f37e1.jpg
After
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220127/ad4b89451c09b0dcd36ce1c3b39a3769.jpg

Voor alle snobs: veel mensen die erop gespeeld hebben zeggen dat het de beste strat is die ze ooit in hun handen gehad hebben🤭🤭


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mooi gedaan die relic! De grote plek op de bovenkant van de body is iets te veel naar mijn smaak, maar rest ziet er top uit!

LRS
28 januari 2022, 09:15
Edit: Ik realiseer mij ineens dat het alleen om gitaar gerelateerde aanpassingen gaat. Dus pedalen, amps en cabinetten vallen dus af. :D

Gewoon los gaan lijkt me prima hoor! Ik begon in m’n openings post met m’n drie electrische gitaren, en hem afgesloten met de kleine mods op m’n twee versterkers. Alles mag, niets moet ;-)

twoerd
28 januari 2022, 09:16
Ik heb mijn gitaren eigenlijk gewoon gelaten zoals ze zijn. Wel de glossy halzen van mijn Yamaha Revstar en mijn telecasters (Fender Baja en Squier CV 50s) een beetje mat geschuurd. En soms beetje spelen met pickuphoogte en andere afstellingen.

guitarkid2
28 januari 2022, 09:23
@ rozh
Vind nog steeds dat je die strat pink moet spuiten( zoals die mini fernandezz? Toen) :)
maybe voor de worn in, crakkeleren

LRS
28 januari 2022, 09:24
Ik dacht ik neem een nos customshop en relic hem zelf wel tot mijn behoeftes, oa de geschuurde en geoliede neck, minder verf op de bodu en handwound customshop josesfina upgrades waren erg goede upgrades! Heb hem zelfs ook zelf gevlakt en afgesteld. Hij was al gebruikt nml.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220127/13e1e59a1627838b21acb730ff1f37e1.jpg
After
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220127/ad4b89451c09b0dcd36ce1c3b39a3769.jpg

Voor alle snobs: veel mensen die erop gespeeld hebben zeggen dat het de beste strat is die ze ooit in hun handen gehad hebben🤭🤭


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Valt niet onder mods, maar gebruik je altijd een haakse plug voor je Strat?

Pepe
28 januari 2022, 09:46
Afgezien van hier & daar een pickupje doe ik niet echt aan veranderen denk ik
de boel draaiend maken/houden is al meer werk dan me lief is,
neem dit stelletje bijvoorbeeld
De '76 Gretsch links had een pickguard en neck reset nodig, de '71 Goldtop deluxe heeft Dimarzio paf's en Schallers gekregen, de '73 tele nieuwe frets en Lollars en van de Es 225 is, afgezien een fretjob ook alle hardware niet origineel (P90 zijn door Oigun gewonden)

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/272830807_5073909072661415_4238840002815991164_n.j pg?_nc_cat=108&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=Vx9qUzViBsoAX9ieBME&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT9WtGDvrVoAVN9fv8r-loYw0CcavMsZi-hMlEFW9UXYpw&oe=61F8E83F

Rinze
28 januari 2022, 09:55
Zeker leuk topic. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. En waar ik de tijd vandaan ga halen om dit epistel te gaan schrijven.
Misschien later…

Edit: Ik realiseer mij ineens dat het alleen om gitaar gerelateerde aanpassingen gaat. Dus pedalen, amps en cabinetten vallen dus af. :DDit..

Ik geloof niet dat ik de afgelopen veertig jaar een elektrische gitaar heb gehad die langer dan een paar maanden in mijn bezit is geweest en origineel gebleven is..

Voor mij is het aanpassen van vooral gitaren een essentieel onderdeel van de hobby/passie. Bij effecten beperkt zich het geklus tot kleine reparaties en bij versterkers liet ik de aanpassingen altijd doen door een bevriende techneut die inmiddels alweer een jaar of 15 uit de running is.



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Midwolda
28 januari 2022, 09:59
Acht van mijn twaalf gitaren zijn zo origineel mogelijk gekocht dan wel gemaakt. Behalve als er Klusons op zitten, die gaan er subiet af en daar komen Grovers voor in de plaats. Twee waar ik echt vanalles aan versleuteld heb: een Ibanez 2350 LP en een Pasadena ES339. Twee zelfassembleersels, een frankencaster (te gek) en een stratje (nog niet klaar). O en er ligt nog een doos op zolder met een ouwe Teisco in onderdelen, wel alles compleet en origineel.

Kim Wilson
28 januari 2022, 10:14
Dit..

Ik geloof niet dat ik de afgelopen veertig jaar een elektrische gitaar heb gehad die langer dan een paar maanden in mijn bezit is geweest en origineel gebleven is..

Voor mij is het aanpassen van vooral gitaren een essentieel onderdeel van de hobby/passie. Bij effecten beperkt zich het geklus tot kleine reparaties en bij versterkers liet ik de aanpassingen altijd doen door een bevriende techneut die inmiddels alweer een jaar of 15 uit de running is.



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Maar blijft het in de meeste gevallen dan bij andere pickups en betere elektronica, of gaat dat verder? Bij mijn Gretsches heb ik nog niet de behoefte om meer te doen dan de elementen.

Rinze
28 januari 2022, 11:07
Maar blijft het in de meeste gevallen dan bij andere pickups en betere elektronica, of gaat dat verder? Bij mijn Gretsches heb ik nog niet de behoefte om meer te doen dan de elementen.Elementen eigenlijk altijd maar ook bruggen, topkammen en schakelingen zijn de sjaak als ik dat nodig vindt. Wat niet wil zeggen dat het daadwerkelijk nodig is. Het zit meer in mijn kop dat het moet om dichter bij een soort ideaal te komen. Zo langzamerhand weet ik aardig wat ik wel en niet waardeer. Dat heeft wel een hoop tijd, geld en moeite gekost maar ach, het houdt je van de straat he. De grens ligt bij mij bij halzen en bodies vervangen, dan zoek ik liever een andere gitaar. De uitkomst is me daarbij ook te onzeker, weet ik na een paar zelf geassembleerde gitaren.

Ik heb het met alles trouwens, als jongen sloopte ik al van alles om te zien hoe het in elkaar zat. Met mijn ligfietsen is het hetzelfde, je begint dingen zelf te doen en voor je het weet loopt het uit de hand. En zo zijn er nog wel meer obsessies 😇



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
28 januari 2022, 11:08
Ik verander eigenlijk maar weinig. Zeker in verhouding tot sommigen hier.
Soms een keer andere elementen, maar dan nog kan het zomaar zijn dat ik later weer terug ga naar origineel omdat dat toch eigenlijk helemaal niet zo slecht was.
Verder alleen wat niet goed werkt. Keertje andere potmeter als ie kraakt, hier en daar een topkam indien nodig, en dat was het wel.
Oh, van mijn steve morse signature heb ik de hals geshimmed omdat de actie anders niet laag genoeg ging.

Ik heb wel 1 gitaar op de nominatie staan om serieuzer verbouwd te worden, daar denk ik al best lang over, maar ben er nog niet aan durven beginnen. Neck through body, carved birdseye maple top, 2-point tremolo.
Die wil ik eigenlijk hardtail maken, en dan eigenlijk met een wraparound, maar dan moet ik of de carve aanpassen of de wraparound verzinken (lijkt me lastig met snaren wisselen), want ik kan geen hals shimmen. Maar dan nog zit ik met de gaten van de studs. Dus alle niet-dekkende afwerkingen zijn dan eigenlijk klote.
Dus misschien moet ik het ook maar gewoon niet doen :D

R.J
28 januari 2022, 11:14
- Mijn mayones is zoals hij door mayones gemaakt is, wel met een custom neck pickup, maar die zat er "af-fabriek" in.
- Mijn Les Paul heeft nieuwe pickups en pots (Dimarzio Anniversary pots)
- Mijn RG gaat binnenkort een Sure Claw krijgen omdat de huidige klauw de hele tijd los blijft schieten en ik daar zat van ben.
Daarna kijk ik wel of ik hem genoeg speel om hier een andere pickup set en switch in te hangen.
Als ik dat besluit vervang ik ook de edge 3 voor een gotoh 1996

Nellyrocks
28 januari 2022, 11:42
Ok. Dan heb ik ook wel een lijstje.

Ik tel het wijzigen van puckups met behoud van originele configuratie niet mee. Dan heb ik drie weirdo's. Eerlijk toegegeven heb ik dit niet allemaal zelf lopen knutselen maar wel zelf verzonnen. Telt ook tock?

Firecaster:
Is van oorsprong een standaard Mexicaanse telecaster.
- Originele lak eraf en nitro erop
- Binding erop
- Gefreesd naar ‘deluxe’ configuratie.
- Custom pickguard gemaakt door forumgenoot Eugen
- 3x Mojotone Johnny Winter Firebird pickups.
- Vijfstandenschakelaar met 1=Brug, 2=Brug+Midden, 3=Brug+Nek, 4=Midden, 5=Nek.
- Bigsby
- Treblebleed
https://i.postimg.cc/CRdfXSPz/20201001-094619.jpg (https://postimg.cc/CRdfXSPz)

Potatocaster:
Is eigenlijk een Fenix ST20 van ergens rond 1990
- Andere slagplaat voor HSH
- Brug en Neck PU zijn twee DiMarzio ‘virtual PAFs’.
- Midden PU is de Fender CS69 pickup uit mn strat.
- Beide toonknoppen zijn lineaire coilsplits waarmee ik dus geleidelijk van HB naar SC kan gaan. Er leuk.
- Treblebleed
https://i.postimg.cc/yD5Szttn/20201001-094516.jpg (https://postimg.cc/yD5Szttn)

Coppercaster:
Was oorspronkelijk een Squier ‘72 nogwat met twee van die wide range PU’s.
- Originele lak eraf en nitro koperlak erop.
- Pickups zijn Duesenberg Grand Vintage hunbucker voor de brug en een Duesenberg Domino p90 in de nek
- Zelfde coilsplit truckje voor de HB. De andere toonknop wordt daarmee een master tone.
https://i.postimg.cc/3WHmNMRc/8ea5bf60-fef9-437f-82e2-6350a83dd1d6.jpg (https://postimg.cc/3WHmNMRc)

Tupelo
28 januari 2022, 15:29
Alleen mijn '74 Mustang is origineel.
De rest is allemaal wel iets aan getweakt.
Hofner heeft een Kent Armstrong minihumbucker gekregen en een nieuwe slagplaat met pots.
Guild heeft een niet originele Bigsby, Bigsby brug, elementen zijn omgedraaid (Peter Greenish) en inschakelen doe ik met het volume van de pots, elementschakelaar is een killswitch.
Blade is gerefret, heeft locking tuners gekregen, GFS actieve toonregeling, en nieuwe pups.

munkie
28 januari 2022, 16:26
Ik heb vnl. goedkope gitaren met betere pickups erop. Richwood, LC, Epiphone, Steinberger Spirit. Ik word wel oud en lui, heb recent een RW ES335 sunburst gescoord, had ik woeste plannen mee, nog nix aan gedaan...:soinnocent:

MarkS
29 januari 2022, 02:07
Ik heb de SD Hotrails en JB Jr van mijn Dave Murray Strat vervangen door gewone Fender SC’s.
En de vorige eigenaar van mijn Epi Schenker Flying V heeft de stock PU’s vervangen door SD’s. Geen idee welk type, nog nooit bekeken. And why bother, ze klinken goed. Mijn Gibson LP Tribute P90 is origineel.

Op een Gretsch G5120 die ik had, heb ik zo’n beetje alles behalve de topkam en de Bigsby vervangen: tuners, pickguard, PU’s, pots, brug, tremhendel, straplocks, en de hele polylak mat geschuurd.

rozh
29 januari 2022, 10:47
Valt niet onder mods, maar gebruik je altijd een haakse plug voor je Strat?
Hahah nou valt wel onder mods! was een normale kabel die stuk ging en toen had ik deze erop gezet. Dat was nog van de tijd dat ik les pauls speelde hoofdzakelijk (4yr geleden) toen heb ik die plug erop gezet en nooit meer veranderd. Die wirebraids heb ik er vorig jaar op gedaan en de plug lekker zo gelaten. die neutrik silents willen soms nog wel eens kapot gaan, had er eentje die recht was op een andere kabel en die ging stuk :(


Mooi gedaan die relic! De grote plek op de bovenkant van de body is iets te veel naar mijn smaak, maar rest ziet er top uit!
Ja is persoonlijke voorkeur he, het is vooral ook om minder verf op de body te hebbenn, zo'n rory galagher relic gaat voor mijn smaak echt te ver, maar eigk zou je voor het geluid wel die kant op willen naar mijn menig. Het blauw wat er nog op zit hier is ook al dunner dan wat er op zat ivm schuren, dat hoor je ook wel echt terug in hoe super resonant deze gitaar is, je voelt alles terug.

@ rozh
Vind nog steeds dat je die strat pink moet spuiten( zoals die mini fernandezz? Toen) :)
maybe voor de worn in, crakkeleren

Hahah ben je gek, deze gitaar is mn alles, heb zelfs een matching tattoo!
Dat was een jackson minion die ik roze heb gespoten toen, helaas ivm geldnood weer doorverkocht. MAAR! binnen enkele weken komt er hier hopelijk een prs silver sky roxy pink binnen die roze is dus! die ga ik echter niet reliccen en stock laten :P

Tupelo
29 januari 2022, 13:34
Doet me eraan denken; halsje op mijn Guild is ook opgeschuurd, was al zo en ben ik wel blij om, speelt prettiger.

Ash ketchum
29 januari 2022, 20:42
Gibson SG Classic; 50’s wiring met onafhankelijke volume. Volumepotmeter van de halspickup was ooit eens gesneuveld en vervangen voor een CTS 250K log potmeter.
Sprague Orange Drops condensatoren met dezelfe waarden.
G zadel omgedraait voor betere intonatie.

Gibson ES-335;
Volume en toneknoppen vervangen voor silver reflector knoppen. Voor de complete vintage uitstraling zou ik de stemmechanieken vervangen voor Klusons. Met die gedachte speel ik al 10 jaar.
G zadel omgedraait voor betere intonatie.

Squier tele affinity 1995;
Refinish in British racing green metallic nitro.
CTS 250K log potmeters.
CRL 3-standenschakelaar.
Switchcraft output. Gotoh 17 mm strapbuttons. Zaten standaard op een Haar strat die ik ooit had en werken voor mij net zo goed als straplocks.
Staat al een paar jaar in een hoes omdat de frets nu echt te laag zijn voor mij. Ongeveer 0,4 millimeter. Zit te twijfelen om een refret te laten doen of een andere hals er op te zetten. Een nieuwe bullet tele is namelijk goedkoper dan een refret.

Squier bullet strat 2021;
Het corona budget bankhang project. In etappes is het volgende vervangen.
3 ply slagplaat.
Gotoh 17 mm strapbuttons.
Schaller snaargeleiders (zelfde als die van een Fender American Standard maar dan goedkoper)
Fender tremolo (Pw 29), perfecte drop in vervanging met gebogen zadels en dikker tremblock. Alleen die laatste steekt iets teveel uit. Dus het plaatje achterop past niet meer.
Out of the box was deze strat best goed. Resonant, licht, stemvast. Had alleen een setup nodig en frets polijsten.

Taylor GS mini rosewood;
Brugzadel iets lager gezet voor een actie naar smaak.
ES-go pickup voor enkele keer dat ik akoestisch iemand begeleidt.

Mitch
29 januari 2022, 22:12
Leuk om te lezen! Net als Nellyrocks ben ik aardig aan het knutselen geweest (hulde voor je Coppercaster!). Op basis van zo'n zelfde Squier Custom Tele een Tele meets LP Special gemaakt en het jaar ervoor een Jazzmaster, ook op basis van een Squier. Echt twee heerlijke gitaren geworden met een hoofdrol voor de aangeschafte halzen en pickups.
https://i.ibb.co/vLJ0wxk/20200701-170527-COLLAGE.jpg

https://i.ibb.co/ZS6cbkY/IMG-20211013-212258.jpg
Van de vaste collectie:
Gibson LP Standard: pickups, pots, treble bleed, topkam en die lelijke poker chip eraf gehaald.

Fender Baja Telecaster: Cavalier pickups, zelf mild gematteerd/reliced brug en controlplate en de standaard Tele switch en wiring.

Gretsch G6105 Streamliner: voor mijn tijd al een neck reset en vervangende pickguard gehad net als Pepes schone dame. Tijdens dat onderhoud hadden ze de gitaar een TOM brug gegeven, op zich goed idee maar het was een waardeloos prul met wankelend zadel dus vervangen door een degelijke zonder speling. De enige gitaar in mijn collectie met originele tuners, pickups, pots en wiring :D
https://i.ibb.co/D5pX30v/Screenshot-20180803-150746-1533298116177.jpg

Mijn De Gier Custom heb ik door de jaren heen ook aardig mee aangekloot maar dan alleen met pickups. Van SD P90 en humbucker naar dezelfde setup van Nordstrand, daarna TV Jones, terug naar P90 en Gibson T Top en die laatste mocht blijven, naar nu met een low output humbucker van Creamery bij de hals. Schoont makkelijk op.
https://i.ibb.co/GpLzZqT/IMG-20191112-221736790.jpg

Erik de Perik
30 januari 2022, 00:30
- Marshall 1959 Plexi top, preamp eruit gesloopt, extra poweramp erbij gebouwd door Ted Oberg.
- Zelfbouw 4 x 12" kast van grenen met webbing front, Beyma 12" (geen idee welke) waar ik de dubbele conus uit heb gesneden en geïsoleerd met steenwol.
- Peer Dellen hard tail SSS strat, US FR scheef laten frezen door Piet van den Brink en daarna goed door Peer, zelf humbucker ruimte gefreesd bij de brug. CTS volume pot vervangen door een soepeler Taiwanees exemplaar, tone pots afgekoppeld. DiMarzio X2N gewaxed en later vervangen door een oude OBL500L die beter bij de oude Fender SC's past die door Ted Oberg overwound zijn.
- Kramer Striker HSS dikke laag PU lak eraf geslepen, dunne laag Rambo beits, pups vervangen door iets anders uit China, zadels van de compleet waardeloze Schaller FR2 vervangen voor originele.
- Gibson '87 SG '62 reissue compleet origineel.
- Gibson LP Junior uit 2010 of zoiets 2 x P90 compleet origineel
- Harley Benton L-450Plus Honey Burst, daar heb ik alleen de veel te hete humbuckers vervangen door Domlis PAF's
- Harley Benton TE-52 NA Vintage Series beide pups vervangen door Donlis '52 Tele.
- Harley Benton TE-90FLT VW Deluxe, niets veranderd behalve de set up.
- Harley Benton Fusion 2, niets veranderd of afgesteld, was tweedehands.
- Fender Stratocaster '62 AVRI uit '86. Is standaard en geen idee wat er op of in zit.
- Epiphone J-45 Studio VS kost momenteel bijna het dubbele...!! Een stuk uit de zijkant gezaagd om er een Fishmann ding in te bouwen, het zit ook onder de brug.
- Chibson LP ''59, prima Chinees maar kwam met ongelooflijk waardeloze pups en heeft nu Seymour Duncans die ik even waardeloos (te heet) vind. Ze zijn te koop voor een goede prijs :D
- Vox Humana HSS Superstrat, nog steeds zoals ik 'm kocht met Gotoh tuners en FR. SD ik weet niet meer welke SC's en een Pearly Gates hb.
- Fazzley JB helemaal origineel
- Behringer Ultrabass BX1200 versterker, helemaal standaard.
- Steelphon Polaris '69 4 x EL84 top, in een grenen zelfbouw combo gebouwd met 12" V30
- Kitty Hawk Apache 2 x EL34 top, 4 x 12 kast met Celestions, ik weet niet meer welke, maar alles standaard.
- Bogner 212, zo'n grote met V30's, alles standaard.
- Fender SuperSonic 112 combo, helemaal standaard.
- Fender Hot Rod Deville 212 IV, alleen de reverb aangepast, is te koop!
- Fender 1963 Showman, was een zwart geverfde blonde, één preamp buis vervangen met iets beters, verder helemaal standaard.
- Peavey 50/50 poweramp 19', helemaal standaard.

Pepe
30 januari 2022, 01:57
Ik heb wel een aantal mongrels, meestal opgebouwd uit dingen die hier rondslingeren,

Dit is een Fender thinline, de nek uit '74 had ik al, daar heb ik Mark Jenny (MJT) een mahonie body voor laten maken,
hardware is van alles door elkaar, de pickguard en brug zijn van een Japanse Fender thinline (met brass zadels), switch is eigenlijk voor een strat, pickups zijn dacht ik Fender Nocaster en Duncan Antiquity en tuners heb ik moeten kopen. Hij is goed gelukt want hij krijgt veel speeltijd.

https://i.pinimg.com/564x/d2/4a/88/d24a8890b30a9a22a00868e4ec1365a7.jpg


Deze strat begon met een Fender '77 neck (nieuwe frets van Oigun) waar ik een lichte (vrij zeldzaam voor die tijd) body voor vond (Ebay) uit 1975, de brass tremolo is van KGC, pickups zijn van Zandt en Brandonwound (dacht ik)
Tis altijd afwachten hoe zoiets gaat klinken, niet de meest bluesy strat maar vrij statig en sonoor, als een grand piano, ik denk de brass trem daar debet aan is.
Ik heb ergens nog een zwarte originele loaded pickguard uit 1977 liggen en die schroef ik er nog wel 's op als ik het ga verkopen.

https://i.pinimg.com/564x/71/22/b7/7122b765dd9c9fd8bd165cd2d20be916.jpg

https://i.pinimg.com/564x/d3/99/67/d39967774a29154401da65269048ab26.jpg

no 1 hops
31 januari 2022, 09:05
behalve de spaanse acoustice gitaar eigenlijk niets.
altijd verbouwt, getweaked, en er een draai aan gegeven.
https://i.ibb.co/gzvS8Yw/eviltwins.jpg (https://ibb.co/0hBCL5Z)https://i.ibb.co/Tm5sNPK/klaar1.jpg (https://imgbb.com/)
https://i.ibb.co/VHxKj0v/redcort2.jpg (https://imgbb.com/)https://i.ibb.co/Wkw1nMP/cort-1.jpg (https://ibb.co/k4fFKw9)
https://i.ibb.co/X73Hqxk/klaar2.jpg (https://ibb.co/T4bysMq)https://i.ibb.co/TLyxHFw/puzzlecaster-rework.jpg (https://ibb.co/vY96JKc)
https://i.ibb.co/Fwsjg2Y/hondofame7600.jpg (https://imgbb.com/)

Napoje
31 januari 2022, 10:57
Mijn interpretatie van het begrip telecaster. Wel origineel want zelf geassembleerd.

https://i.ibb.co/FgdpNS6/FD251359-4-B59-471-E-B9-A7-81-C53339870-E.jpg (https://ibb.co/MMJdWYn)

Chew
1 februari 2022, 11:18
Leuke topic!
Bij deze de aanpassingen / updates van mijn arsenaal (althans -> de elektrische gitaren en tweetal amps).

Rickenbacker 330W (2014)
- Stock PU's vervangen voor the Creamery '63 Toasters.
- Wiring schema compleet overhoop gehaald.

Zie artikel: Anatomy of Guitar Tone --> Link (https://www.anatomyofguitartone.com/home/5/28/19/vintage-rickenbacker-tone)

Grocery List:
2 x 250k pots for the volume knob.
2 x 500k pots (1 for rhythm tone, the other for the mix knob).
1 x 500k push-pull pot for the lead tone knob.
2 x .047 caps.
1 x .0047 polyester green cap for high pass.

Fender Telecaster '62 AVRI (2008 )
- Stock bridge PU vervangen voor Curtis Novak Tele-V-Bridge.
- Stock bridge vervangen voor Gotoh 6-saddle bridge.
- Tuner tips vervangen voor witte varianten (esthetische keuze).
- Neck tot een wat meer satin feel laten opschuren.

Fender Jazzmaster '66 RI Big Block Japan Domestic Market (2010)
- Stock PU's vervangen voor Curtis Novak Wide-Range-Humbuckers.
- Stock bridge vervangen voor Fender Mustang bridge.
- Volume en/of tone knob (vergeten welke) vervangen voor 500k varianten met witte Witchhat tips.
- Neck tot een wat meer satin feel laten opschuren.

Gibson ES-345 '64 RI (Memphis - Wildwood Spec) (2015)
- Geen aanpassingen.

Gibson ES-335/12 (Memphis) (2013)
- Geen aanpassingen.

Fender Blues Junior (versie 2) (2001 - 2003 ergens)
Verscheidene 'Bill M. mods' uitgevoerd door een bevriende techneut
(zelf geen technische kennis).

o.a.
- Andere capacitoren.
- Adjustable bias pot.
- Standby Switch.

Guyatone GA-1050 ('70s ergens)
Alleen het paneel hiervan is nog origineel.
- Amp is van de grond af aan opgebouwd. Amp komt nu het meest overeen met een Silverface Fender Twin.

LRS
1 februari 2022, 11:44
Leuke topic!
Bij deze de aanpassingen / updates van mijn arsenaal (althans -> elektrische gitaren).

Rickenbacker 330W (2014)
- Stock PU's vervangen voor the Creamery '63 Toasters.

Fender Telecaster '62 AVRI (2008 )
- Stock bridge PU vervangen voor Curtis Novak Tele-V-Bridge.
- Stock bridge vervangen voor Gotoh 6-saddle bridge.
- Tuner tips vervangen voor witte varianten (esthetische keuze).
- Neck tot een wat meer satin feel laten opschuren.

Fender Jazzmaster '66 RI Big Block Japan Domestic Market (2010)
- Stock PU's vervangen voor Curtis Novak Wide Range Humbuckers.
- Stock bridge vervangen voor Fender Mustang Bridge.
- Volume en/of tone knob (vergeten welke) vervangen voor 500k varianten met witte Witchhat tips.
- Neck tot een wat meer satin feel laten opschuren.

Gibson ES-345 '64 RI (Memphis - wildwood spec) (2015)
- Geen aanpassingen.

Gibson ES-335/12 (Memphis) (2013)
- Geen aanpassingen.


Grappig, net als hier de Fender halzen geschuurd en de Gibsons gelaten voor wat het is. Voor mij voelt (niet alleen op de hals, maar ook op de body) de cellulose lak van Fender zachter (en daardoor plakkeriger) aan. M’n Strat en Tele hebben op de body ook heel wat meer kleine stoot en schaaf plekjes dan m’n LP.

Chew
1 februari 2022, 12:09
Kan het me voorstellen. Mn jazzmaster heeft een polyurethane lak. Dat voelt toch een stuk minder fijn aan. De AVRI schijnt een soort dunne cellulose laag als top te hebben. Weet niet in hoeverre dit op waarheid berust.

Anyway, beide necken waren in ieder geval sticky. Vind een satin feel toch fijner. De gibbies zijn ook wat sticky, maar voelde beduidend minder sticky aan dan de Fenders :-)


M’n Strat en Tele hebben op de body ook heel wat meer kleine stoot en schaaf plekjes dan m’n LP.

Kan het me voorstellen. Heb ik ook. Maar in alle eerlijkheid, ga ik beduidend minder voorzichtig met mijn Fenders om dan met mijn andere gitaren
:blast:

Pepe
1 februari 2022, 12:18
Afgezien van CS hebben de halzen van Fender een urethaan lak.
Halzen worden vaak sticky door opeenhoping van vuil (https://www.premierguitar.com/diy/guitar-shop-101/how-to-clean-guitar-neck-back) en daar zijn de nitro halzen van Gibson zelf nog gevoeliger voor.

Ik denk dat een hoop Fender halzen relic gemaakt worden onder het mom van "sticky"
Gibson worden minder gereliced, je ziet het gelijk en de prijs daalt waar je bij staat.
En Gibsonners zijn veel meer dan Fenders wars van zelfgemaakte relic.

Midwolda
1 februari 2022, 12:52
Moet dat niet "Fenderers" zijn?

Pepe
1 februari 2022, 12:59
Zeker, als gitaren vrouwelijk zijn vermoed ik zelfs Gibsonita's en Fenderama's.

Erik de Perik
1 februari 2022, 15:38
Afgezien van CS hebben de halzen van Fender een urethaan lak.
Halzen worden vaak sticky door opeenhoping van vuil (https://www.premierguitar.com/diy/guitar-shop-101/how-to-clean-guitar-neck-back) en daar zijn de nitro halzen van Gibson zelf nog gevoeliger voor.

Ik denk dat een hoop Fender halzen relic gemaakt worden onder het mom van "sticky"
Gibson worden minder gereliced, je ziet het gelijk en de prijs daalt waar je bij staat.
En Gibsonners zijn veel meer dan Fenders wars van zelfgemaakte relic.

Qua feel denk ik niet dat mijn '80s AVRI nitro op de neck heeft. Ik kan daar vrede mee hebben. Mocht dat niet zo zijn dan heb ik altijd nog een compressor en een bovenbeker verfspuit. M'n Chibson heeft old school nitro en die gaat over een paar jaar al schilferen (sorry Orpheo :lovelove: ).

Jan Buurman
1 februari 2022, 16:27
Here we go:

Mijn nummer 1 is mijn Gibson Les Paul Custom uit ‘91. 90% van de tijd repeteer en gig ik hier mee. Eigenlijk weinig aan veranderd. Een SD Jazz in de neck en een Bare Knuckles Holydiver in de brug. Verder heb ik de tailpiece en brug +studs vervangen door Faber materiaal. Optisch heb ik alleen de knoppen vervangen door reflector gold knoppen.
https://i.ibb.co/1RRJGL4/2618-FD56-8-F9-E-48-C5-9654-97-DDF6086-DF8.png



Mijn nummer 2 is een Ibanez AR300 uit 89 en zit qua spel en feel erg dicht tegen de Custom. Eigenlijk gebruik ik deze alleen thuis. Het uiterlijk vind ik niet zo bij de band/repertoire passen. (Ja, ik lijk wel een wijf!). Bij deze gitaar heb ik het crème plastic vervangen door zwart. Vind ik veel mooier staan bij Antique Violin. Ook hier een SD Jazz in de neck maar een Bare Knuckles Rebel Yell in de bridge.
Dit is blijkbaar een vreemde eend in de bijt want bijna alle AR300 hebben dat brugplaatje. Veel hebben ook toggleswitches voor coilswitching. Verder heeft deze een veel smallere kop. Hij schijnt slechts 2 jaar in deze vorm gemaakt te zijn.
https://i.ibb.co/9wcYDFC/AC89-A237-65-C9-4-B89-AB08-63-A8-A751937-B.jpg


Dan mijn Gibson Explorer uit 91. Dit is eigenlijk mijn 4e Explorer. Elke keer verkocht maar er nooit los van gekomen. Hierover heb ik flink een eigen sausje over gegoten en heb mij laten inspireren door de Explorer Custom. Al het chroom is vervangen door gold. De tuners door Grovers, de tailpiece en brug door Faber spul, de knoppen door reflector gold, zwarte slagplaat en toggleswitchknopje en de pickups (SD Jazz en Bareknuckels Crawler, hoewel ik daar over twijfel) heb ik een open cover gegeven.
https://i.ibb.co/tJ8gVzf/ABFED82-B-7-DDF-477-A-95-F5-989-A8-C125-C18.jpg

Dan de Ibanez Iceman IC400 uit 2003 die bij aankoop al was gepimpt met de spiegelende plaatjes a la Paul Stanley. Die spiegels heb ik er als eerste afgehaald. Daarna en de neck, uiteraard, een SDJazz (met chromen, open cover) en een Bareknuckles Holydiver (met radiator-grill vanaf de fabriek) ingestopt. Omdat ik nooit vriendjes kon worden met de RG familie en toch iets met een jengelstengel wilde heb ik hierop een Floyd Rose FRX systeem op gezet. Geen gefrees, enkel twee schroefgaatjes voor de toplock. Om de nog overblijvende neckdive tegen te gaan heb ik de strapbutton verplaatst én cavity-plaat vervangen door een dikke, metalen kopie. Probleem opgelost. De knoppen vervangen door reflector knoppen.
https://i.ibb.co/N32JMLp/07497-D9-D-0410-4-B0-A-AF59-3-E027-C6085-A1.jpg

Mijn meest recente projectje is mijn Tokai SG65S uit ??. Ooit een keer een echte Standard gehad maar het lichte gewicht van de body beviel mij m.n. live niet. Toch bleef het model mij trekken maar ik wilde er niet die 1000 euro voor uitgeven. Toen liep ik tegen deze (Chinese) Tokai aan. Hoewel ik niets heb met triple buckers werd ik toch verliefd. Uiteraard moest er toch weer een eigen sausje overheen. Ik begon met het vervangen van de wat matte, stock PU’s door een SD Jazz in de neck en een JB in de brug. Ik kon dat setje voor erg weinig op de kop tikken. Ik weet nog niet of de JB een blijvertje is, dat zal de tijd uit wijzen. De middelste PU heb ik origineel gelaten. Die zal ik toch niet zo vaak gebruiken. Omdat enorme gouden vlak te breken heb ik hier ook voor open covers gekozen. Gek genoeg hadden de knoppen zilveren reflectors dus die heb ik ook vervangen voor de gouden variant. Die slagplaten heb ik laten kopiëren zodat ik zwarten kon monteren. Tot slot heb ik de cheap-ass tuners vervangen door een setje Gibson-tuners die voor een mooi prijsje op MP voorbij kwamen.
https://i.ibb.co/1LytxnN/426547-F7-A077-40-D4-A135-BCA2-E057845-C.jpg

Alle gitaren hebben trouwens Schaller straplocks.

MarkS
1 februari 2022, 17:57
Puur de schuld van Hetfield, sinds hij er op speelt vind ik er niks meer aan en is de liefde over, maar dit vind ik toch echt wel een uiterst smakelijke Explorer Jan! I like your style!

Tupelo
1 februari 2022, 20:57
Mooie collectie Buurman, smakelijk.

D3nnis
2 februari 2022, 07:31
Ja, vind ik ook.

Vooral de iceman en de explorer zijn voor mij wel jongensdroom gitaren.

guitarkid2
2 februari 2022, 09:48
Jup me too
Vind vooral die semi open pu covers heel goed staan
Zelf gedremeld ?

Jan Buurman
2 februari 2022, 11:37
Nope, Tonefactory.

Orpheo
2 februari 2022, 13:16
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273033032_5001490053223533_7718560083190537426_n.j pg?_nc_cat=105&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=mPu12DayiC4AX-QNpTg&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT_22DbC7dY7AHShp7hnE086auKVZz3LBIBv-0sG7jDKAg&oe=61FFB406

zwaar gemodicifeerd. Nieuwe aged trems, aged pickup covers, custom made pickups.

Maar het kan nóg heftiger.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/180088186_4100289730010241_6123662204111882724_n.j pg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=V1DmZt-yCUwAX-bTT_L&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT8CXoNzjsvq_ZB6HL_t8BTB46wo7bycVH9Zlif_G1UJ 5g&oe=621ED96D

Finish is veranderd (van blauw naar dit), pickup config is veranderd (van SSS naar HSH), trem is omgebouwd naar double locking Hipshot. Toets heeft binding gekregen, hals is dunner gemaakt, headstock vorm is aangepast, en inlay.

Orpheo
2 februari 2022, 13:19
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273142532_5004184049620800_4286729176307620668_n.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=Ob9yfL_PvSkAX9gmUGv&_nc_oc=AQm22LDwrwdF4LpEwwxmwJCWCfq3jDFCqhlwfO2YoDr YRK9IkDWbrwx-VT6Bta_BWlo&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT9mRQS4SgAFQ_ZILwdLeox4aVJjUjJDUypAT64dE2mC dA&oe=61FFBC80

en de grootste verbouwing van allemaal. Nieuwe hals, inlay, nieuwe top, F-holes+chambers, nieuwe pickup en trem configuratie, nieuwe wiring. Alleen de body core is hetzelfde gebleven.

Okay, de laatste ;)

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/92392556_3008504699188755_9034321427754385408_n.jp g?_nc_cat=109&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=8ZjeMck2mPQAX9ujYoN&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT8L9TiOf3Z_XlFvRN0I6YRSZZkdnDP3IlWOEHpCC8y7 CA&oe=621E339A

Dit wás een solid rosewood tele, maar heeft gekregen:

F-holes+chambers, cocobolo top, 5 delige hals (was 1 delig), nieuwe ebben toets (was rosewood), nieuwe control layout, nieuwe pickups. De olie-finish was gestript en werd nitro.

Fobo
2 februari 2022, 16:01
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/92392556_3008504699188755_9034321427754385408_n.jp g?_nc_cat=109&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=8ZjeMck2mPQAX9ujYoN&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT8L9TiOf3Z_XlFvRN0I6YRSZZkdnDP3IlWOEHpCC8y7 CA&oe=621E339A

Dit wás een solid rosewood tele, maar heeft gekregen:

F-holes+chambers, cocobolo top, 5 delige hals (was 1 delig), nieuwe ebben toets (was rosewood), nieuwe control layout, nieuwe pickups. De olie-finish was gestript en werd nitro.

Beauties allemaal, maar deze is toch wel van de owowow-factor....

MarkS
2 februari 2022, 17:34
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/180088186_4100289730010241_6123662204111882724_n.j pg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=V1DmZt-yCUwAX-bTT_L&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT8CXoNzjsvq_ZB6HL_t8BTB46wo7bycVH9Zlif_G1UJ 5g&oe=621ED96D

pickup config is veranderd (van SSS naar HSH)
Freeswerk neck PU lijkt een beetje aan de nèt iets te ruime kant?

Orpheo
2 februari 2022, 17:45
Freeswerk neck PU lijkt een beetje aan de nèt iets te ruime kant?

De ring dekt de oude singlecoil freezing af. Wat je ziet is geen kier maar lak die hoog kruipt. Heb vorig jaar een hoop oude bodies gebruikt om lakken op te testen en dit was er 1 van.

Kijk maar goed ;)

MarkS
3 februari 2022, 17:11
De ring dekt de oude singlecoil freezing af. Wat je ziet is geen kier maar lak die hoog kruipt. Heb vorig jaar een hoop oude bodies gebruikt om lakken op te testen en dit was er 1 van.

Kijk maar goed ;)
Ik geloof je hoor.

turboblues
5 februari 2022, 02:04
https://i.imgur.com/BUbpzTJ.jpg
Bijna al mijn gitaren zijn niet meer origineel (meestal pickups vervangen) maar deze gaat iets verder :
Oorspronkelijk had deze Fender American Series body een andere neck met een rosewood fretboard. Verder is er een Floyd Rose Original toegevoegd en 2 pickups vervangen (nu Seymour Duncan JB en Hotrail). Enkel de middenste pu is origineel maar wel het plastieken kapje vervangen door een zwart. Ik meen me ook te herinneren dat de pickguard vervangen is door een die wat meer mint green is, al is dat niet zo duidelijk op de foto. O ja, de knoppen ook daar zwarte vervangen...

turboblues
5 februari 2022, 02:26
https://i.imgur.com/H3s4Vm8.jpg
Deze een metalen pickguard toegevoegd en een andere pickup (inmiddels opnieuw vervangen door een Dimarzio Fast Track 2) en de zadels vervangen (Wilkinson Locking Saddles).

turboblues
5 februari 2022, 02:33
https://i.imgur.com/CBC8QpP.jpg
En opnieuw een Stratje ...Body van een Highway 1 Strat met een American Standard neck. De brug is ook vervangen en een oude Dimarzio SD. Ook nog locking tuners toegevoegd.

turboblues
5 februari 2022, 02:48
https://i.imgur.com/Bv7Jnzp.jpg
BIJ de Gibson Explorer zijn beide pickups veranderd en de knoppen.
Bij de R9 de bridge pickup vervangen zoals bij nog een 20-tal gitaren van me maar het gaat hem hier vooral om de versterker wat oorspronkelijk een Marshall1959 SLP uit 1975 was (Dookie mod, resonance control,effects loop, bright switches, footswitchable cjean/crunch/lead boost).