PDA

View Full Version : Tonewood, wat maakt het uit...



Napoje
25 januari 2022, 14:36
Bijzonder interessant filmpje...


https://youtu.be/n02tImce3AE

AoDf
25 januari 2022, 14:56
Ja, leuk filmpje. Verrassend.

Gather38
25 januari 2022, 15:39
Okay, bijzonder

:cheerup::seriousf:

// ik heb geluisterd op een iPad \\

benwave
25 januari 2022, 17:05
Dus das duidelijk,..Nooit geen Tom Anderson gitaar van guitarworks kopen

Erik de Perik
25 januari 2022, 18:08
Op z'n zachtst gezegd bijzonder. Loop ik daar te kutten met m'n goedkope gitaartjes van het verkeerde hout. :soinnocent:

Napoje
25 januari 2022, 19:46
Daaag orpheo 👋

Erik de Perik
25 januari 2022, 20:06
Ik heb dat soort discussies ook met Peer Dellen gehad maar dat is gewoon een enorme houtfreak, al van zijn vader geërfd. Hij wist wel meer van nitrolak en zo, maar dat zal z'n leeftijd zijn. :sssh:
Diverse keren stelde ik hier de vraag al waarom mooier hout beter zou klinken, ik bleek niet deskundig te zijn, wat natuurlijk klopt.

Remork1970
25 januari 2022, 20:46
Geen zin dat hele filmpje te kijken. Maar de houtsoort maakt dus geen klote uit voor de sound, als het maar niet kromtrekt?

AoDf
25 januari 2022, 20:52
Daar komt het ongeveer op neer, marginale verschillen tussen klank in de houtsoorten. Belangrijker lijkt o.a. de afstelling van elementhoogte.

Erik de Perik
25 januari 2022, 21:32
Pickup hoogte en mensuur lijken het vooral te doen. En natuurlijk of het een massieve of fineer top is.

Kim Wilson
25 januari 2022, 22:05
Maar wat maakt een hele goeie gitaar dan een hele goeie gitaar, uit een hele batch dezelfde gitaren?

Erik de Perik
25 januari 2022, 22:18
Afstelling wellicht?

Midwolda
25 januari 2022, 23:32
Persoonlijke voorkeur: wat ik een perfecte gitaar vind kan voor jou een brol zijn, en andersom.

superfly
26 januari 2022, 08:04
Leuk onderwerp, het Leonardo project heeft vier jaar geleden een filmpje gepubliceerd waar zestien identiek gebouwde (akoestische) gitaren van verschillende houtsoorten bespeeld worden. https://youtu.be/RPgpioRTO34
Meer weten? https://leonardo-guitar-research.com/ (site is intussen niet meer compleet, veel dode links)

LRS
26 januari 2022, 08:17
Bijzonder interessant filmpje...


https://youtu.be/n02tImce3AE

Geweldig! Kom niet meer bij! Aan de andere kant vraag ik me toch af; wat nou als er op die kast-op-z’n-zij geen Honda motoren maar Harley Davidsons hadden gelegen…. 😜

Duhsjaak
26 januari 2022, 08:53
Geweldig! Kom niet meer bij! Aan de andere kant vraag ik me toch af; wat nou als er op die kast-op-z’n-zij geen Honda motoren maar Harley Davidsons hadden gelegen…. 

Lijkt me een goede vraag. Harley’s produceren doorgaans een zwaarder geluid, dus gewoon beter voor basgitaren.

Ik heb een ‘onderzoek’ van ongeveer 40 jaar gedaan. Heb ik hier vaker over geschreven.
Mijn HiLo’s hebben in een gretsch gezeten, in een zelfbouw, in een stuk of wat andere gitaren, in een Yamaha 120 (vandaar, geen Honda gitaar helaas) etc. En het kenmerkende HiLo geluid ging keurig mee van de ene naar de andere gitaar. Van wat voor hout ook. Ook in een gitaar die uit laagjes berken triplex was gemaakt. Maakte door een versterker geen moer uiten ik speel altijd tamelijk clean.

Heb die HiLo’s aan een GN’er gegeven, maar die heeft tot dusver niks gepost daarover. Da’s dan wel weer een beetje jammer.

Wat denk je dat een groter verschil maakt:
- Toonhout
- 12 pedalen
Snaren, snaarlengte, pickups (voor mij de meest doorslaggevende factor), en afstelling.

Ik hoor niks over dat Peter Green zijn pups giga scheef (als hoog bij de hals kant van de pup en laag bij de brug kant van de pup) in zijn LP had zitten.
Luister naar de live uitvoering van World in Harmony, waarin zijn LP bijna als single coil klinkt. Iets dat je ook kunt bereiken door een van de pots op te offeren voor een stereo pot, die de tweede spoel van de pups erin of eruit kan draaien. Naar mijn smaak een huge invloed op het geluid.
Maar hout? Ik vind dat gebrande hout voor de hals erg mooi.

Mijn mening maar.
(Dank je @WOML, hij doet het nog fabelachtig!)

Vriendelijke groet, Gus

R.J
26 januari 2022, 09:34
Waarschuwing: Capslock en niet mijn visie.






NEE ZELFS ALS HIJ OP LUCHT SPEELT ZIT HET NOG AAN EEN BUREAU VAN HOUT GEMAAKT EN VAN DAT HOUT KOMT DE TOON!!!

MIJN TOONHOUDT REEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Napoje
26 januari 2022, 10:02
Alles meer dan een model zoals bijvoorbeeld steinberger ze maakt is alleen maar nodeloze versiering zou je kunnen concluderen.

apekop
26 januari 2022, 10:11
Lijkt me wel lastig om steeds die bureau’s mee te moeten nemen naar een optreden....

Midwolda
26 januari 2022, 10:27
Alles meer dan een model zoals bijvoorbeeld steinberger ze maakt is alleen maar nodeloze versiering zou je kunnen concluderen.

Zelfs een Steinberger heeft blijkbaar te dure versiering... 't kan nog kosten-efficienter (https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fazley-fsb418bk-headless-elektrische-gitaar-zwart).

Pepe
26 januari 2022, 10:46
Het is allemaal leuk & aardig maar het heeft niks met gitaren te maken,
althans, niet heel veel
stel, je hebt 10 gitaren,
daarvan is eentje het duurste, eentje de goedkoopste, eentje het beste gebouwd, ander het meeste bang for the buck, eentje het kostbaarste, ander het best klinkende, fijnst spelende... mooiste kleur enz enz
Als je maar 1 gitaar hebt is hij sowieso overal winnaar in.
Ik zelf hecht veel aan de categorie meeste lol.
Geen idee of daar een houtsoort aan gekoppeld kan worden, ik gok van niet.
Ok, carry on.

Steve Vai's tube powered Holly Steampunk Special Overdrive Deluxe (basswood)

https://pbs.twimg.com/media/FJ_EnTZXEAE_e6f?format=jpg&name=large

R.J
26 januari 2022, 10:48
Het is allemaal leuk & aardig maar het heeft niks met gitaren te maken,
althans, niet heel veel
stel, je hebt 10 gitaren,
daarvan is eentje het duurste, eentje de goedkoopste, eentje het beste gebouwd, ander het meeste bang for the buck, eentje het kostbaarste, ander het best klinkende, fijnst spelende... mooiste kleur enz enz
Als je maar 1 gitaar hebt is hij sowieso overal winnaar in.
Ik zelf hecht veel aan de categorie meeste lol.
Geen idee of daar een houtsoort aan gekoppeld kan worden, ik gok van niet.
Ok, carry on.

De houtsoort is maar net wat die ene gitaar dan is, want verder maakt t geen fliqqer uit zolang 't een solidbody electric is en geen akoestische kast.

apekop
26 januari 2022, 10:50
Zelfs een Steinberger heeft blijkbaar te dure versiering... 't kan nog kosten-efficienter (https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fazley-fsb418bk-headless-elektrische-gitaar-zwart).

Je kan ook luchtgitaar gaan spelen, dat is nog kost-effecienter en je hoeft er ook niet zoveel op te oefenen....

Napoje
26 januari 2022, 12:15
Nog een duit in het toon zakje… geven zware en dikke gitaren meer sustain?

https://youtu.be/sYK0XX-nDVI

Pepe
26 januari 2022, 13:00
De houtsoort is maar net wat die ene gitaar dan is, want verder maakt t geen fliqqer uit zolang 't een solidbody electric is en geen akoestische kast.

Antonio de Torres maakte een gitaar met achter en zijkanten van papier maché omdat ie erachter wilde komen in hoeverre dat invloed zou hebben op het geluid. Niet noemenswaardig.
Misschien is het verhaal in de loop der tijd aangedikt of misschien was het een hele goede papier maché.
Enniehoe, de strekking is dat je als luthier best kan klootviolen zolang je bovenblad maar goed zit.

Remork1970
26 januari 2022, 13:10
https://laughingsquid.com/modern-electric-guitar-bass-with-minimal-design/

Pepe
26 januari 2022, 13:27
John Veleno bouwde voor de halve rockscene al alu gitaren, van Dolly Parton tot Eric Clapton
In de 70's zag je Todd Rundgren vaak met zijn Ankh Veleno
ik heb altijd gedacht dat wanneer je Trussart voor Prince een gitaar zou laten bouwen er zoiets uit zou komen
maar dit is dus al mid 70's

tis nou wachten tot iemand zegt dat het 1977 was

https://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/02_RUNDGREN_ANKH.jpg

E-J
26 januari 2022, 14:52
Een paar jaar geleden las ik in 'The Guitar Magazine' een interessant artikel waarin ze stapsgewijs allerlei '50s Gibson onderdelen monteren op een Les Paul kopie en deze vervolgens vergelijken met enkele echte Gibson Les Pauls uit de jaren '50. De conclusie was dat de pickups het meest belangrijk zijn, gevolgd door de hardware. Potmeters, condensatoren en het hout maken niet veel uit.

Ondertussen heb ik op zo'n beetje al mijn gitaren het nodige vervangen en kan zeggen dat ik het er volmondig mee eens ben. Vooral het vervangen van de hardware door ander materiaal (staal/messing ipv zink bijvoorbeeld) kan echt een gitaar transformeren.

munkie
26 januari 2022, 15:17
Die laatste poging deed me denken aan de "Diddley Bow" waarmee de blues ooit begonnen is. Die Fazley brug/tremolo lijkt wel verdacht veel op die van mijn Steinberger Spirit. Zonder dat er "Patents" enz. op staat.

Ik heb uitgebreid geknutseld aan goedkope gitaren, betere pickups en hardware enz. Ik heb nu bijv. een MIC Epi LP met Gibson 490/498 hums. Ik heb een GLP Studio gehad met dezelfde pickups, dat was echt wel een betere gitaar hoor.

Tupelo
26 januari 2022, 15:41
Vond zijn werkbank ook wel lekker klinken, fijn roots.
In dezelfde categorie verbaas ik mezelf over gitaristen die veel doekoe uitgeven aan gitaren en dan over miserabele versterkertjes spelen.
Zie ik ook vaak, dat ik denk; doe jezelf een betere amp cadeau man, i.p.v. nog een gitaar.

LRS
26 januari 2022, 19:06
Vond zijn werkbank ook wel lekker klinken, fijn roots.
In dezelfde categorie verbaas ik mezelf over gitaristen die veel doekoe uitgeven aan gitaren en dan over miserabele versterkertjes spelen.
Zie ik ook vaak, dat ik denk; doe jezelf een betere amp cadeau man, i.p.v. nog een gitaar.


^^^ exact dit!

tiopepe
4 februari 2022, 11:40
Pfff verdorie heb ik nou m'n EVH Stratje verbrand omdat de body van lindehout was en dus goedkoop en slecht volgens vele internetexperts...oh nee wacht :cooler:

Volgens mij is Leo Fender ook alleen maar palissander voor de toets gaan gebruiken omdat dat blanke esdoorn zo lelijk werd van de vieze klauwen van de gebruikers en niet omdat het zo anders klonk.

Pepe
4 februari 2022, 12:54
Zeg Tio, wat is dat met dat Pepe? :sneaky:

tiopepe
4 februari 2022, 13:16
Geen idee....nog 27540 posts te gaan en dat zit ik op het Pepe niveau :soinnocent:

tmms
4 februari 2022, 13:22
Laatst ook al twee neo proleten, complot zeg ik je:)

guitarkid2
4 februari 2022, 15:09
Zeker weten
Kwestie van tijd .......en ......zitten we ook nog met een Trio Pepe
Dit riekt van alle kanten

grayfink
4 februari 2022, 16:22
Nee, het is Tio Pepe en Trio Bier. Beetje opletten graag.

Pepe
4 februari 2022, 16:31
Pepe niveau :soinnocent:

Mits geestig, interessant en onderhoudend Tia Peep!

barno
5 februari 2022, 09:21
Houtsoort body van een electrische gitaar maakt wel degelijk uit... voor mensen die geloven dat dat uitmaakt ... (Not me). Het menselijk oor is namelijk geen objectieve receptor. Dus als je denkt dat mahonie warmer klinkt dan esdoorn, dan zal je dat ook effectief zo horen: subjectieve perceptie. It's a religion ! vandaar dat de discussies over tonewood ook tot in de eeuwigheid zullen doorgaan. Dat is au fond belachelijk maar ook wel plezant op een of andere manier.

dml
6 februari 2022, 08:53
Pfff verdorie heb ik nou m'n EVH Stratje verbrand omdat de body van lindehout was en dus goedkoop en slecht volgens vele internetexperts...oh nee wacht :cooler:


Precies. Lindehout schijnt qua toon niets onder te doen voor de combi mahonie + esdoorn top - waar kennen we die combi ook al weer van......

D3nnis
6 februari 2022, 09:27
Zomaar een gedachte...
Ik weet 100% zeker dat ik verschil merk (ik zeg bewust niet "hoor") tussen de ene en de andere gitaar.
Ook onderlinge verschillen tussen "dezelfde" gitaren, en dat verschil is soms echt heel groot. En niet alleen in goedkope prijsklassen.
Het is ook regelmatig dat ik een bepaald typisch karakter dat ik niet-ingeplugd merk ook ingeplugd merk.
Maar, het is ook regelmatig dat als ik mezelf terug hoor dat dat anders klinkt dan ik ervaar tijdens het spelen.
Zou het kunnen dat je trillingen van gitaren ook opneemt, via een soort van botgeleiding of zo, wat deel is van de speelervaring?

Ik vraag me dit af omdat ik bijvoorbeeld ook heel veel moeite heb om te spelen door pitch shifting spullen (zoals bijvoorbeeld de digitech drop en verwante spullen). Het voelt heel raar. Zou aan de techniek/latency kunnen liggen, maar even zo goed aan dat je de gitaar zelf anders voelt trillen dan je oren oppikken?

Pepe
6 februari 2022, 11:20
Je perceptie wisselt, merk ik. De ene dag vind je dit, de volgende dag...
afgezien dat die dynamiek dingen leuk houdt is het ook het bestaansrecht van fora zoals GN
maar... er zijn wel een aantal constante though,
een daarvan is dat oud hout anders klinkt dan nieuw hout,
ik heb van een aantal gitaren zowel een vintage als nieuwe versie het dat is vrij evident,
gaat ook door alle merken, specs en prijsklassen heen,
verschil tussen mahonie, linde, elzen of essen, het zal best of niet, ik kan dat niet testen en teveel parameters going on
Bij akoestisch gitaren ligt dat wat duidelijker, iedereen weet wel dat de mahonie Gibsons meer middy klinken dan sparren Martins.

Midwolda
6 februari 2022, 11:49
Het beste is toch om iedere gitaar op zichzelf te beoordelen?

Ieder stuk hout is anders: alleen al de dichtheid en de nerf maakt dat het net als een vingerafdruk is, nooit twee dezelfde. Komt nog de vochtigheidsgraad bij, en de leeftijd, en dan hebben we het nog niet eens over processen als Yamaha's A.R.E. Er zijn wel generalisaties, zoals een cedar top klinkt warmer dan een spruce top, en in de meeste gevallen zal dat ook kloppen. En voorkeuren, zoals ik vind een mahogany back & sides & neck mooier dan maple, en een rosewood toets voelt fijner aan dan ebony.

Alleen klusgitaren koop ik nog voor tientjes per kilo :D , de rest probeer ik eerst uit.
En soms betekent dat dat wat een droomgitaar op papier leek, toch niet mee gaat naar huis.

D3nnis
6 februari 2022, 12:46
er zijn wel een aantal constante though,
een daarvan is dat oud hout anders klinkt dan nieuw hout

Merk je dat ook uitversterkt?

Pepe
6 februari 2022, 12:54
Zeker, pickup heeft er niks mee te maken,
pickups zijn sowieso zwaar overrated kwa cork sniffing
in de zin dat wanneer je een kwaliteits pickup hebt eigenlijk alles wel prima is
zoals met speakers, microfoons en overdrive pedaaltjes, resonantie punt kan verschillen maar grosso modo komt het allemaal op hetzelfde neer,
keyword is natuurlijk wel kwaliteit want het is makkelijk om een prul in elkaar te prutsen,
maar het is voornamelijk toch smaak & voorkeur

Napoje
6 februari 2022, 22:32
Ik heb een vriend die nogal wat gitaren heeft. Eentje, een usa prs klonk niet zo lekker. Hij heeft hem bij van der haar laten plekken (voor wie dat niet weet, dat is computergestuurde fretsressing). Klonk en speelde meteen veel beter. Het zit m dus ook een deel in een goede afstelling…

barno
7 februari 2022, 00:22
@pepe
Dat jij een verschil hoort ts oud en nieuw hout is natuurlijk geen bewijs dat dat verschil er ook werkelijk is. Maar een bewijs is niet nodig, bewijzen zijn voor wiskunde en overspel.

Pepe
7 februari 2022, 04:38
Ti's academisch, universele waarheid of kolossale dwaling is om het even zolang de aardappels er even duur van blijven.
Daarnaast voel ik me ook totaal niet gemotiveerd een en ander te verdedigen.

Erik de Perik
7 februari 2022, 08:06
Het is een beetje zoals met pils. Iedereen heeft `zijn favoriete merk, maar niemand kan het ontdekken.

no 1 hops
7 februari 2022, 08:55
veel vergeten dat je gehoor de meest variabele factor is in het beoordelen van geluid.
morgens na een goede nachtrust hoor je beter dan avonds als je uit de lawaaiige fabriek komt of bloot hebt gestaan aan andere langdurig omgevingsgeluid.
maar ook onbedoeld niet in de gaten hebben dat je oor wat verstopt zit of dat je zelfs gehoorschade hebt en bepaalde frequenties niet meer goed hoort.

Dit kwam bij mij aan het licht bij een setje Microcoils tele pickups met verstelbare poolpieces.
Die neck pickup, daar was ik weg van, maar die brugpup bleef qua output zo achter dat ik dacht dat deze defect was.
Een ander heeft ze getest, ook of de magneten wel in orde waren, en benoemde dat er niets mis mee was.
bij specsavers een gehoortest gedaan, en later bij de KNO arts bevestigt dat ik bepaalde frequenties mis.
dus mijn geluidsperceptie kan helemaal anders zijn dan die van een ander

maar aan de andere kant, speel je anders doordat je gitaar anders aanvoelt?
2 fenderscale gitaren, beide geschroefde hals en strat trem. toch voelden de 09 snaren sets anders (zelfde merk)
1 voelde echt minder spanning op de snaren, slapper, en heb daar nu een 010 setje op van hetzelfde merk en nu voelt deze gitaar qua snaarspanning hetzelfde.
reden? die met de slapper aanvoelende snaren had een kop onder een hoek.
en ik merk dat dus snaarspanning ook wat doet met je spel en aanslag en daardoor ook geluid.

afgeronde halskanten, ook zoiets, doet wat met je spel, tenminste bij mij.

barno
7 februari 2022, 09:23
Yep, al die parameters doen je anders spelen, of het gaat om werkelijke verschillen of ingebeelde maakt niet eens uit. Wel geloof ik dat dichtheid hout invloed heeft op sustain en da's toch wel een belangrijk onderdeel van de sound. Dus dat een vederlicht, kurkdroog stratje van '59 anders klinkt dan een moderne plank lijkt, me logisch. Maar een hoorbaar verschil tussen verschillende houtsoorten, mmm.. not me.

no 1 hops
7 februari 2022, 09:34
Yep, al die parameters doen je anders spelen, of het gaat om werkelijke verschillen of ingebeelde maakt niet eens uit. Wel geloof ik dat dichtheid hout invloed heeft op sustain en da's toch wel een belangrijk onderdeel van de sound. Dus dat een vederlicht, kurkdroog stratje van '59 anders klinkt dan een moderne plank lijkt, me logisch. Maar een hoorbaar verschil tussen verschillende houtsoorten, mmm.. not me.

deze plywood Hondo
https://i.ibb.co/0mTCDVH/bodyblank.jpg (https://imgbb.com/)https://i.ibb.co/Fwsjg2Y/hondofame7600.jpg (https://imgbb.com/)

klonk vele malen beter, ook qua sustain dan deze noname van een of andere houtsoort
https://i.ibb.co/Tm5sNPK/klaar1.jpg (https://imgbb.com/)

deze lichte L6 copy die een dunnere body heeft dan bijvoorbeeld een strat en waarschijnlijk een lespaul resoneert nu al meer met alleen snaren erop dan de anderen.
https://i.ibb.co/PrzHcty/IMG-20180520-153421.jpg (https://ibb.co/L0h7xvy)

ik verbaas me daarom nergens meer over ;-)

Orpheo
8 februari 2022, 12:02
Omdat een Aristides zo ontzettend consistent is, is het heel duidelijk te horen wanneer je een parameter verandert. Stalen zadels vs messing vs alu? Heel goed hoorbaar! Trem versus hardtail? Hoorbaar. SS frets versus nickel, andere nut, locking of geen locking tuners. Ontzettend veel te testen en die kennis is mijns inziens enorm veel waard.

Ik heb die kennis ook meegenomen om te kijken naar wat een gitaar nou concreet doet, wat ín een gitaar nou wát doet. Halzen vervangen maar de body hetzelfde laten, of juist de hals hetzelfde laten en de body vervangen. Zelfde lakken, zelfde specs, alleen materiaal.

De verschillen zijn enorm genuanceerd maar juist in die nuances zitten de grote verschillen. Een lichtgewicht LP zal bijvoorbeeld in een blinde test veel meer klinken als wat we beschouwen als een telecaster-sound.

Het zijn kleine puntjes die bij elkaar een groot geheel maken. De aandacht naar die kleine punten, én in de afwerking, dat maakt bijvoorbeeld een Anderson flink duurder dan een squier (ook zal het hout van een Anderson veel zorgvuldiger gekozen zijn dan bij een Squier), maar met veel arbeid zal die Squier ontzettend dicht komen bij de Anderson.

Midwolda
8 februari 2022, 12:24
deze plywood Hondo

Onderschat nooit de klankkwaliteit van een goede batch houtlijm. ;)

no 1 hops
8 februari 2022, 12:36
Onderschat nooit de klankkwaliteit van een goede batch houtlijm. ;)
en hoe goed men het hele zootje geperst heeft ;-)

Da Vinci
8 februari 2022, 12:39
Maar, het is ook regelmatig dat als ik mezelf terug hoor dat dat anders klinkt dan ik ervaar tijdens het spelen.


Hoe speel je dan en hoe luister je het terug?

D3nnis
8 februari 2022, 12:52
Hoe speel je dan en hoe luister je het terug?

In het geval van live spelen met een 4x12 die in mijn rug staat te douwen ten opzichte van een opname daarvan terug horen is dat natuurlijk logisch, maar ook met gitaar op schoot met modelling en koptelefoon op, ervaar ik dat in het moment anders dan wanneer ik dat terugluister door diezelfde koptelefoon.
Een beetje vergelijkbaar met je eigen stem terug horen op een opname (maar een iets kleiner verschil).

Orpheo
8 februari 2022, 12:52
en hoe goed men het hele zootje geperst heeft ;-)
Pers maar hard genoeg en het wordt vanzelf richlite.

Da Vinci
8 februari 2022, 13:43
maar ook met gitaar op schoot met modelling en koptelefoon op, ervaar ik dat in het moment anders dan wanneer ik dat terugluister door diezelfde koptelefoon.
Een beetje vergelijkbaar met je eigen stem terug horen op een opname (maar een iets kleiner verschil).

Ja dat heb ik ook wel. Waarbij het al spelend veel kutter klinkt.
Dan hoor ik een filmpje van een profile die ik goed vind klinken, speel ik er zelf over en herken ik er weinig van terug. Dan neem ik het op en luister ik het terug en dan is het toch we een heel eind in de richting van wat ik er van verwachtte.

arnoldtims
10 februari 2022, 14:29
Mag ik dan nu eindelijk zeggen dat mijn Epiphone met een paar Gibson pickups net zo zal klinken als een Gibson en als de afwerking van de frets goed zijn of goed zijn gemaakt, je alleen nog maar voor naam betaald?:hide:

Napoje
10 februari 2022, 14:54
Volgens sommige mensen is gibson al jaren geen premium merk meer qua kwaliteit. Alleen qua prijs.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik heb twee epiphones gehad en daar viel best veel aan op te merken.
Waarschijnlijk om in vergelijking gibson beter te laten zijn?
De afstelling af fabriek was waardeloos. (Ook de schuld van maxguitar die daar niets mee deden ondanks de ronkende taal op hun site). En de alnico classic pro elementen horen tot de modderigste die ik ooit hoorde dus vervangen was een goede zet.
Na een goede setup en nieuwe elementen waren het prima gitaren.

Pepe
10 februari 2022, 15:29
De paar Gibson die ik de afgelopen 10 jaar kocht zijn anders beter dan ooit.
Op internet kan je gemakkelijk de gratuit pro's & contra vinden, het zegt me niks.
Maar waarom uberhaupt die Epi waar je blij mee bent vergelijken met een gitaar die je niet hebt?
Andersom zie ik die behoefte niet zo en waarom ook.

arnoldtims
10 februari 2022, 15:37
Ik deed deze uitspraak een beetje om te plagen. Maar mijn Epiphone inspired by gibson zou nu de zelfde maten moeten hebben als de Gibson variant en als je daar nu allemaal onderdelen van Gibson op zou schroeven zelf met eventuele nieuwe frets, dan kom je volgens mij uit op een gitaar die niet meer voor een Gibson onderdoet voor nog steeds veel minder geld. Maar goed deze discussie is al zo zo vaak gevoerd en wil die niet nog eens overdoen. Dat mijn Epi niet dezelfde dure houtsoorten gebruikt als een Gibson, dat de body opgebouwd is uit meer stukken en dat ze dat camoufleren met een fineer op de achterkant (op de bovenkant zit wel een dikke plak maple) is kennelijk niet relevant.

arnoldtims
10 februari 2022, 15:44
Volgens sommige mensen is gibson al jaren geen premium merk meer qua kwaliteit. Alleen qua prijs.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik heb twee epiphones gehad en daar viel best veel aan op te merken.
Waarschijnlijk om in vergelijking gibson beter te laten zijn?
De afstelling af fabriek was waardeloos. (Ook de schuld van maxguitar die daar niets mee deden ondanks de ronkende taal op hun site). En de alnico classic pro elementen horen tot de modderigste die ik ooit hoorde dus vervangen was een goede zet.
Na een goede setup en nieuwe elementen waren het prima gitaren.

In mijn Epi zitten die elementen er ook in en alleen het hals element vind ik iets modderig op standje 10, je hoeft maar een heel klein beetje volume terug te draaien, zeg 9.5 en ze worden gelijk een stuk transparanter. Tot nu toe vind ik het enige echte nadeel dat de frets ook na polijsten soms ruw aanvoelen als ik een lange vibrato maak, alsof het fret materiaal gewoon te zacht is.

MarkS
10 februari 2022, 16:14
Maar even voor de goede orde... de jarenlange consensus dat een ash Tele/Strat dunner klinkt (minder mids) dan een alder exemplaar kan nu dus ook overboord?

arnoldtims
10 februari 2022, 16:23
Volgens anderen die dat onderzocht hebben kan dat inderdaad overboord maar als men nu gaat zeggen dat een Les Paul en een ES met dezelfde elementen, exact hetzelfde klinken dan haak ik af.

Midwolda
10 februari 2022, 16:27
Ik wou net een 490/498 in m'n ES gaan schroeven... :confused:

Pepe
10 februari 2022, 16:37
De discussie in dit topic gaat over hout, niet over design.
Althans, ik mag hopen dat men het verschil tussen een mandoline en een contrabas hoort.

Maar wat ik zei, het is een academische discussie, hoor je geen verschil dan geldt dan natuurlij enkel voor jezelf en andersom ook.
Degen die het wel horen zijn doorgaans meer geld kwijt dus prijs je gelukkig als je het allemaal bogus vindt.

D3nnis
10 februari 2022, 16:44
Volgens anderen die dat onderzocht hebben kan dat inderdaad overboord maar als men nu gaat zeggen dat een Les Paul en een ES met dezelfde elementen, exact hetzelfde klinken dan haak ik af.

Ik heb zelfs altijd het idee gehad dat een explorer toch echt stelselmatig anders klinkt dan een SG of flying V, maar dat kan eigenlijk dus ook niet, want houtsoorten, mensuur, constructie, brug en elementen zijn (in de standaard reeks) zo'n beetje gelijk.

Zo bekeken vraag ik me eigenlijk af of alle pickups van hetzelfde type eigenlijk wel hetzelfde klinken. Ik heb eigenlijk nog nooit in een gitaar elementen vervangen voor andere dezelfde elementen. Wellicht iemand anders hier wel?

Napoje
10 februari 2022, 16:45
In mijn Epi zitten die elementen er ook in en alleen het hals element vind ik iets modderig op standje 10, je hoeft maar een heel klein beetje volume terug te draaien, zeg 9.5 en ze worden gelijk een stuk transparanter. Tot nu toe vind ik het enige echte nadeel dat de frets ook na polijsten soms ruw aanvoelen als ik een lange vibrato maak, alsof het fret materiaal gewoon te zacht is.

Zeker weten dat dat niet de probuckers zijn? Die zijn namelijk wel ok (naar mijn mening dan)

Pepe
10 februari 2022, 17:03
Zo bekeken vraag ik me eigenlijk af of alle pickups van hetzelfde type eigenlijk wel hetzelfde klinken. Ik heb eigenlijk nog nooit in een gitaar elementen vervangen voor andere dezelfde elementen. Wellicht iemand anders hier wel?

In de 90's had Guitar Player magazine shootouts van gitaren, amps en ook pickups.
Bij de allereerste pickup shootout vertelde men over de verhitte redactionele discussies hoe dit te doen met bijvoorbeeld 1 gitaar en meetapparatuur of juist verschillende gitaren en audio samples en blindfold tests...

uiteindelijk werd het een soort mix van al deze dingen en er waren dan ook altijd meerdere reviews van dezelfde pickup,
En de industrie werkte mee (behalve een paar grote namen die allerlei excuses aanvoerden waarom ze de shootout liever voorbij lieten gaan) die ook commentaar op de bevindingen mochten geven want dat is goede journalistiek.
enniewee, pretty entertaining.



https://i.ebayimg.com/images/g/q44AAOSwmWxeSTE1/s-l1600.jpg

arnoldtims
10 februari 2022, 17:13
Zeker weten dat dat niet de probuckers zijn? Die zijn namelijk wel ok (naar mijn mening dan)

Niet volgens de specs. De elementen zouden trouwens in nieuwe Epi,s anders zijn dan de oudere. Moet zeggen dat ik wel met meer treble speel dan voorheen en dat ik zoals ik al zei, het hals element op standje tien ook iets te vet vind. Denk wel dat er een soort treble bleed in zit want ze worden een behoorlijk stuk heldere als je het volume terug draait. Ik heb ook niet veel ervaring met verschillende humbucker maar ik heb ooit heel even een Samick LP gehad en die was dik, modderig, en nog ongedefinieerde als je het volume terug draaide. Onbruikbaar en daar zijn deze elementen mee vergeleken, erg helder.
Hier een filmpje waar ik de gitaar voor het eerst bespeel en volgens mij speel ik ook af en toe met de volume volledig open, klinkt in mijn oren niet erg modderig. https://www.youtube.com/watch?v=WnHtUd8LIm8&ab_channel=EdwinSmit