PDA

View Full Version : Duim, waar houden jullie die?



dvmutzy
10 augustus 2003, 23:14
Beste fingerspelers,

waar houden jullie je (rechter/slaghand-) duim? Op mijn bas kan het op de volgende plekken:
-onderaan de hals
-op het split-coin element
-op het single-coin element.

Ik vind onderaan de hals het lekkerst spelen, alleen dan klinkt het het beroerdst. <ik stel altijd vraagjes tussendoor: is het het idee dat je wijs- en middelvinger dan steeds op je duim komen/rusten?> Bij de elementen vind ik het irritant en doet het zelfs pijn dat bij het spelen van iig de b-snaar net de hoek van het element op mn duim zit.

Rhinus
10 augustus 2003, 23:29
Op mijn E snaar. :)

dvmutzy
11 augustus 2003, 00:09
dan speel je de E dus met je duim en de rest met je andere vingers, begrijp ik? :cool:

De Teng
11 augustus 2003, 08:46
't Is trouwens een single-coil element. Coil = winding, coin = muntje

basswasp
11 augustus 2003, 08:49
Verschillende plaatsen voor je duim geven verschillende klanken, voor verschillende nummers gebruik ik dan ook verschillende duimposities. Over het algemeen:

Hals: ballads
Hals-element: pop
Brug-element: alles 'ruiger' dan pop

Meestal speel ik bij het brug-element omdat daar de snaren het strakst liggen, ook krijg ik zo veel attack (aggresieve aanslag).
M'n vingers laat ik niet steeds op m'n duim rusten, dit kost me te veel snelheid.

En even nog iets anders, een element is pakje windingen van geleidende draad bij elkaar; geen muntstuk... split-coil en single-coil dus ;)

bassopotmus
11 augustus 2003, 09:12
Nog een optie, op de kappen van je bas als je die hebt. Maar dat is bijna zelfde als op je PU

een Thumb-rest???

Venomer
11 augustus 2003, 10:02
dan speel je de E dus met je duim en de rest met je andere vingers, begrijp ik? :cool:

Nee, dat is niet de bedoeling. Je moet je duim niet ergens "vastplakken". Als je de E-snaar speelt, dan haal je je duim er af en speel je gewoon met je wijs- en middelvinger. Als je daarna de A-snaar speelt, dan zet je je duim weer terug op de E-snaar. Dit zorgt meteen voor een goede demping van de E-snaar.

Als je snel afwisselt tussen E- en A-snaar, dan laat je je duim gewoon op het element staan.

Rhinus
11 augustus 2003, 12:25
Wat Venomer zegt. Ik zette 't eerst altijd op een element. Maar omdat ik 't fijner spelen vind iets meer bij de brug (dat heet toch zo? :oops: ) heb ik 'm op de E-snaar gelegt. En met dempen van de E-snaar is dat inderdaad erg fijn.

frenske
11 augustus 2003, 13:21
Op de E-snaar tenzij ik de E-snaar aansla, dan zit mīn duim op de humbucker!!!
Logischerwijs is de plaatsing van de duim op de E-snaar vlakbij de element!

MuNKeY
11 augustus 2003, 14:07
ongeveer 2 centimeter boven de E snaar

en als ik bij de d of g snaar moet zijn op de E snaar

Dogma
11 augustus 2003, 16:43
Op mīn B snaar, ideale thumbrest zoīn 5e snaar!!!

Ruud
11 augustus 2003, 18:35
Op de B idd.. ideaal.. en wanneer we plukken aan de B stap ik snel over op mijn element.. voor losse snelle b-nootjes trekken we de duim alleen iets van de B snaar af. Dicht bij de Brug spelen ben ik geen fan van.. ik vind het geluid daar niet genoeg power hebben (niet genoeg low end naar mijn mening..)..

Rhinus
11 augustus 2003, 19:10
Staan die snaren bij een 5 snaar eigelijk dichter bij elkaar?

Ik moet een keer naar een muziekwinkel gaan..

Ruud
11 augustus 2003, 21:47
Jep.. wel iets dichter ja.. maar ik vind het eigenlijk fijner dan bij een 4 snaar...ze hadden die 4snarige basjes ook wel zo mogen maken..

misschien wel iets lastiger raggen met plectrum.. maarja, daar heb ik mijn 4 snaar dan wel weer voor...als je er eenmaal aan gewend bent wil je nauwelijks nog anders..

toch switch ik eigenlijk heel erg makkelijk over van 4 naar 5 en omgekeerd.. niks geen last van... mochten mensen daar bang voor zijn/

Semafoor
11 augustus 2003, 22:43
Ik speel ook vaak alle noten op de e en a snaar met mijn duim. Makkelijk akkoorden pakken etc.
Anders speel ik meestal met mijn duim op mijn halselement.

Rhinus
11 augustus 2003, 23:05
Ik speel altijd met mijn vingers en ik vind dat ze iets tever uit elkaar staan eigelijk. Ik zal eens op een 5 snaar gaan spelen als ik mijn stage afgerond heb. Want als het goed is heb ik dan wat geld verdient. :)

Jeremy B.
11 augustus 2003, 23:43
mijn linkerduim doe ik altijd in m'n rechterbroekzak en vice versa... :roll:

J.

dvmutzy
13 augustus 2003, 23:35
ah, geweldig, een tandenplukker! :razz:

danks voor alle reacties, maar doet je duim op het element (vooral als je m scheef houdt) dan geen pijn? Ik heb er nu een zacht stukje opgeplakt.

Laus
14 augustus 2003, 12:03
volgens wat leerboeken moet je duim op de snaar boven de gespeelde snaar worden gerust.

aangezien dat kut speelt zet ik hem op 1 van de 2 elementen afhankelijk van de klank die ik wil. voor lekker wollig speel ik met me duim boven het laatste stukje van de hals.

Clunk
14 augustus 2003, 12:56
Jep.. wel iets dichter ja.. maar ik vind het eigenlijk fijner dan bij een 4 snaar...ze hadden die 4snarige basjes ook wel zo mogen maken..

misschien wel iets lastiger raggen met plectrum.. maarja, daar heb ik mijn 4 snaar dan wel weer voor...als je er eenmaal aan gewend bent wil je nauwelijks nog anders..

toch switch ik eigenlijk heel erg makkelijk over van 4 naar 5 en omgekeerd.. niks geen last van... mochten mensen daar bang voor zijn/


mijn ibanez is 16mm spacing ofzo, maar je heb ook 5 snarige bassen die een bredere spacing hebben geloof ik, volgens mij heeft fender dat...

dvmutzy
14 augustus 2003, 16:55
volgens wat leerboeken moet je duim op de snaar boven de gespeelde snaar worden gerust.

aangezien dat kut speelt zet ik hem op 1 van de 2 elementen afhankelijk van de klank die ik wil. voor lekker wollig speel ik met me duim boven het laatste stukje van de hals.
wat n verschil in leerboeken dan zeg, in die ik vd bieb heb gehaald staat dat je je duim juist op zo'n element moet leggen (iig opd e plaatjes).

maar niet lullig bedoeld hoor, maar doet dat dan geen pijn?!

Jeremy B.
14 augustus 2003, 17:47
't is net wat je lekker vind spelen natuurlijk. Elke plaats heeft een andee snaarspanning dus klinkt weer anders.

bij een akoestische bas zitten trouwens helemaal geen elementen en/of duimsteunen en op een contrabas zet jeje duim ook op de hals.

J. :wink:

Lize
14 augustus 2003, 17:52
Hoe zou het pijn moeten doen dan? Je legt je duimtop gewoon losjes op het element, en je verandert de hoek van de pols om andere snaren te spelen. Het is niet de bedoeling dat je het element van je bas af probeert te duwen ofzo :)

dvmutzy
14 augustus 2003, 18:07
zou het misschien komen doordat ik kleine handen heb?

Ruud
14 augustus 2003, 18:40
Ik heb dikke humbuckers... (steken toch ruim een centimeter uit)... ideaal als thumbrest.. lijkt me dat je er met split coil elementen meer last van kunt hebben (schroefjes waar je dan half op hangt)....alhoewel.. ik heb ook hele optredens vol kunnen houden op mijn ouwe basje met split coils..

Ruud
14 augustus 2003, 18:47
Ik heb dikke humbuckers... (steken toch ruim een centimeter uit)... ideaal als thumbrest.. lijkt me dat je er met split coil elementen meer last van kunt hebben (schroefjes waar je dan half op hangt)....alhoewel.. ik heb ook hele optredens vol kunnen houden op mijn ouwe basje met split coils..

Manusdr
14 augustus 2003, 18:56
Tuurlijk doet het in het begin pijn, zeker als je elementen niet veel ruimte voor je vinger bieden.
Gewoon eelt kweken op je duim. Als voor het eerst op een gitaar speelt doet dat toch ook zeer? :chicken:

dvmutzy
17 augustus 2003, 16:57
nu doet t opeens niet zoveel pijn meer.
ik denk dus toch dat t komt doordaat ik iets 'verkeerds' deed in t begin.
volgens mij verschoof ik mn duim bij de hoge snaren steeds zo dat ie scheef op het element kwam, wat dus ehoorlijk in mij duim sneed.

Easy Rider
18 augustus 2003, 21:29
Ik zet hem op de rand v/d hals als ik op het fretboard speel voor die wollige sound, op het P-element (ik heb een P/J configuratie) voor strakke knorrende soundz vlak bij het brug (J) element, maar gewoonlijk (voor soul en funk enzo gewoon ergens op de body tussen de hals en het P-element. De meeste steun haal ik dan uit m'n elleboog die op de body rust. Nee, ik heb 'm niet op m'n knie hangen. :)

EZ

ArjenSoundGear
26 februari 2004, 19:25
Gelukkig ben ik gezegend met een 5 snarige bas, dus ik kan mn duim laten rusten op m'n Bsnaar, maar ik zie iedereen prate over dat t dichter bij de hals beroerder klinkt, mar ik heb juist t idee dat t dichter bij de hals veel voller klinkt en ook makkelijker omdat er daar minder spanning op staat dan dichter bij de brug.

ArjenSoundGear
26 februari 2004, 19:25
Gelukkig ben ik gezegend met een 5 snarige bas, dus ik kan mn duim laten rusten op m'n Bsnaar, maar ik zie iedereen prate over dat t dichter bij de hals beroerder klinkt, mar ik heb juist t idee dat t dichter bij de hals veel voller klinkt en ook makkelijker omdat er daar minder spanning op staat dan dichter bij de brug.