PDA

View Full Version : Post je top 3 (of top 5) van favoriete overdrive pedalen



telecastermaster
21 januari 2022, 14:58
Vast al heel vaak bediscussieerd hier, maar omdat we nooit genoeg krijgen van overdrives: post je top 3 of top 5 hier. :crazyhappy:

tmms
21 januari 2022, 16:05
HM-2 (vroeger), Hustle Drive (vroeger), Animal (Rockett Pedals), jee, wat een gaaf ding. Tamelijk van dik hout, maar oe, mooi!

Midwolda
21 januari 2022, 16:14
Ibanez GE-300 (verkocht, stom)
Boss SD-1 (nog)
Nobels ODR-S (hele fijne mid-knop)

Jan Buurman
21 januari 2022, 16:55
MI Audio SuperCrunchbox
Brunetti Mercurybox
JRockett Animal (oude versie met snarlswitch)
Xotic BB pre-amp
Barber Direct Drive

Kim Wilson
21 januari 2022, 17:52
Brunetti Mercury Box
Fulltone OCD
Boss Blues Driver

Voilà. :)

Erik de Perik
21 januari 2022, 19:17
Ik heb te weinig ervaring daarin. Maar voor mij vind ik de Blackstar HT nogwat als preamp erg prima en de HB overdrive die een clone is van de OCD ook. Verder ooit een paar keer met een Marshall Guvner gespeeld die ik fijn vond.

Mitch
21 januari 2022, 22:04
Van oudste naar nieuwste liefde:
Ibanez Tube King voor dikke, gekleurde drive.
Klon voor meer boost dan drive.
Carl Martin low gain Plexitone voor net een randje en iets meer prik door de mix.

Eervolle vermelding voor de Timmy, die excelleert in dirty boost maar nu op het board staat van mijn guitar buddy.

Eervolle vermelding twee voor de DOD Looking Glass waarmee je van 100% transparant tot pretty mean kan en alles ertussen voor een prima prijs. Hulde!

Pepe
21 januari 2022, 22:37
Tis voor mij meer een combinatie:

Fender Jaguar → Greer Ghetto stomp (trash deluxe)
Gibson Les Paul → Bad Cat 2 tone (Billy G would be proud)
Fender stratocaster → Keeley Katana Blues drive (Houston, we have a winner)
Fender Telecaster → Bogner Wessex (moderne jazzy/blues)
Gibson Es 330 → Free the Tone Red Jasper (fixed Klon low drive)

eervolle vermelding: Dr Z Drive (in your face)


https://i.pinimg.com/originals/fe/ae/78/feae78ba4b3a1c8c8f9cacadb938bd58.jpg

miyaru
21 januari 2022, 23:11
Voor mij is maar één: Okko Diablo Gain+

LRS
21 januari 2022, 23:12
1: Boss BD-2
2: Boss OS-2

van die laatste gebruik ik eigenlijk alleen de overdrive, niet zo zeer de distortion. Speel ook geen metal. Het fijne van deze pedalen is ook de mogelijkheid om de toon een beetje donkerder te kunnen instellen tov het normale cleane geluid. Scherpe randjes verdwijnen en wat overblijft is een creamy overdrive. De BD-2 leent zich ook uitstekend voor warme jazzy lickjes. Zowel met Fender (Strat of Tele), of een Les Paul erg fijne pedalen. Niet alleen voor het geld (vijf tientjes op mp).

Sjtevel
22 januari 2022, 08:25
Darkglass vintage deluxe V2 (altijd aan)
Technofobia basscreamer blend+boost (voorheen mijn favoriet)
Okko motörbass (voor wat meer gain)

miyaru
22 januari 2022, 08:53
Oh ja, voor basoverdrive gebruik ik een SansAmp Bassdriver DI......

Mitch
23 januari 2022, 14:14
Voor mij is maar één: Okko Diablo Gain+

Dat is ook wel een erg fijn ding ja. Kan veel en klinkt eigenlijk overal prima mee. Vaste drive op mijn kleine board wegens ook nog eens prima boost aan boord :)

Mitch
23 januari 2022, 14:16
Tis voor mij meer een combinatie:

Fender Jaguar → Greer Ghetto stomp (trash deluxe)
Gibson Les Paul → Bad Cat 2 tone (Billy G would be proud)
Fender stratocaster → Keeley Katana Blues drive (Houston, we have a winner)
Fender Telecaster → Bogner Wessex (moderne jazzy/blues)
Gibson Es 330 → Free the Tone Red Jasper (fixed Klon low drive)

eervolle vermelding: Dr Z Drive (in your face)



Fixed Klon low drive? Als in: gerepareerd of hij kan alleen de low gain dingen van een Klon? :D

Pepe
23 januari 2022, 16:34
Het voordeel vd klon - dubbele potmeter - is gelijk het nadeel dwz je toon zit vast aan je drive. Bij de RJ is de toon vastgezet op +-25% vd klon -voor mij ook zijn sweetspot- zodat de drive er onafhankelijk van is.
En daarnaast is de buffer verbeterd maar dat is een vrij zweverig verhaal.

Mitch
23 januari 2022, 18:47
Nou, de clean boost en het drive circuit zitten op één potmeter. Tone is Treble maar is dat wat we gewend zijn.

De Klone die ik heb heeft die pots apart maar na wat testen kwam ik er toch op uit dat ik ze altijd gelijk zet en in de dagen dat we nog drukbezochte bijeenkomsten deden was daar vrij aardig consensus over.

Pepe
23 januari 2022, 20:53
De treble tonepot is de tonepot die werkt over het circuit maar dat circuit is getuned hè,
Het nadeel van de TS is dat die midhump altijd aanwezig is, de toneknop is merely doffe midhump of heldere midhump,
Finnigan was slim om er een progressieve hump van te maken door hem aan de drive te koppelen en de RJ zet hem weer vast maar daar waar de Klon op 9/10 uur staat, zeg maar 25%: alles wat aangeharkt maar niet te focust,
Ik vind de Klon wel fijn als boost maar te plat & boxy als full overdrive, net zoals een Ts trouwens

E-J
24 januari 2022, 09:50
Klinkt interessant die Free the Tone Red Jasper! Zeker eens proberen...

Momenteel ben ik hardstikke tevreden met een Nordland ODR-C (upgraded Nobels ODR-1) en een Analogman King of Tone. Om er drie van te maken: ik ben erg gecharmeerd van de Thorpy Veteran maar dat is weer geen overdrive maar een Fuzz Face en Treble Booster in één behuizing...

Luke-wannabe
24 januari 2022, 10:36
Ik heb momentaal 3 pedalen op mijn main board waar ik erg tevreden mee ben!
RC boost als een bijna always on, Timmy als een soort proper overdrive en een J Rockett Archer als het allemaal wat meer middy moet.

almarvk
24 januari 2022, 20:20
TS-9 voor humbuckers, Klonclone voor singlecoil.

Ash ketchum
29 januari 2022, 21:08
In het verleden een hoop geprobeert, gemaakt en gemod. Maar onderstaande zijn echt blijvertjes geworden.

Lovepedal Eternity Burst clone met een kleine bass tweak/mod. Voor mij een goede allround booster/overdrive die goed past bij humbuckers en singlecoils (ook p90’s) bij mijn setup.

Boss SD-1, bij deze ook een kleine bass tweak/mod, minder gain op minimale stand van de gain pot. C6 condensator verwijdert en op aanwijzing van Dirk_Hendrik de bypass bleed gefikst.
Dit pedaal icm een Marshall jcm800 blijft voor mij echt een gouden combo. Instant 80’s rock.

Marshall Bluesbreaker clone, goed voor die ene amp met alleen maar clean. Zeg maar rock, maar niet te ruig (metal). Ik ben alleen vergeten of ik de clipping diodes symmetrisch of asymmetrisch had gemod.

Erik de Perik
14 maart 2022, 19:12
Niet mijn favoriete overdrive, ik kende 'm niet, maar wel de sound van m'n jeugd :crazyhappy:

Tom Scholz / Boston

Het begint eigenlijk pas bij 2:20


https://www.youtube.com/watch?v=EcZ4rLJBVu4

Riky
21 maart 2022, 11:26
1. Hermida audio zendrive
2. Dallas Rangemaster kloon
3. Way Huge Pork Loin
4. Crowther audio hotcake
5. Centauer klon kloon

dml
21 maart 2022, 16:02
1. Carl Martin Plexitone (de dubbele)
2. Carl Martin Plexitone (de dubbele)
3. Carl Martin Plexitone Lo Gain

Chew
25 maart 2022, 20:09
Ben meer van de fuzzen (voor mn OD sounds) maar vind deze ook erg lekker.

Humbucker
1. Fairfield Barbershop

Single coil
1. Crowther Hotcake
2. J. Rockett Archer Ikon
3. Hermida Zendrive