PDA

View Full Version : Blade gitaren



lambda
17 januari 2022, 01:08
Hallo,
Ik heb hier nog niet zoveel gepost, maar nu toch een vraagje.
Ik was op zoek naar iets nieuws en vond een Blade gitaar... Custom series Texas 62 private reserve.
Nu vind ik daar geen of weinig info over...
Ik heb geen idee wat nu eigenlijk de waarde kan zijn of wat ik mag betalen zonder gezien te zijn.

Pepe
17 januari 2022, 03:06
De Zwitserse Blades waren destijds solide gitaren maar de term custom texas 62 ken ik van Fender en het private stock ken ik enkel van PRS.

guitarkid2
17 januari 2022, 09:06
In denmark zit nog shop waar ze blades verkopen en bovendien schijnen ze veel specifieke info via hun website te geven als je daar om vraagt

https://www.bladeguitars.com/

MarkS
17 januari 2022, 09:45
Iets specifieker

https://www.bladeguitars.com/model/private-reserve/

Pepe
17 januari 2022, 10:02
I see, ik ken enkel die RH4 Swiss (Japan) made gitaren met die Suhr vibe,
die series van nu zijn Korea, de headstock lijkt nu op die van Peavey,
achja, Fender zal wel weer 's gedreigd hebben

Napoje
17 januari 2022, 11:09
De eerste series blades (met fender headstock) zijn ontworpen door gary levinson, een zwitserse gitaarbouwer, die deze liet produceren in japan. Op de neckplate mag dan zwitserland staan, daar zijn ze dus nooit gemaakt. Later is de productie verplaatst naar korea.

Blades zijn/waren high end gitaren die zeer goed afgewerkt zijn en behoorlijk wat kosten. Maar ook weer niet zoveel als de usa concurrentie als tom anderson, suhr ed. later werden er ook goedkopere series toegevoegd die nog steeds van hele behoorlijke kwaliteit waren of zijn.

Je moet er van houden, vooral de oude zijn nogal gemodelleerd naar de smaak van de vroege jaren 90. Dunne nekken. Hele dikke jumbofrets. En meestal een actief booster/eq circuit.

Sommige mensen vinden ze te clean, vooral de babyboomers die opgegroeid zijn met ruisende fenders. Ik vind dat niet. Ik heb zelf een r4 en r3 grhad en dat waren hele fijne gitaren.

lambda
17 januari 2022, 11:15
Dag Marc, dat klopt, deze is het de '62...enig idee wat die mag kosten... Nieuw was 3600.

MarkS
17 januari 2022, 12:50
Dag Marc, dat klopt, deze is het de '62...enig idee wat die mag kosten... Nieuw was 3600.

Geen flauw idee

JVGM-music
17 januari 2022, 20:36
Ik betaalde in 2015 800 euro voor een Texas standard TE-2 uit 2001.

Had wel wat TLC nodig...brug was vervangen ,moesten weer normale zadels in.


Is wel een kwaliteitsgitaar...dat voel je direct als je hem oppakt . laat staan er op speelt.

Pickups waren wat vlak en zijn vervangen en die actieve schakeling heb ik af laten sluiten; vrat batterijen.

Tupelo
17 januari 2022, 21:23
Lijkt mij een Koreaan, en als ik er niet langs zit, dan heeft die wss niet meer dan 1000 euro gekost.

JVGM-music
17 januari 2022, 22:35
Zou zo maar kunnen. Was zeker niet de topper van Blade...maar goedkoper kon ik ze in 2015 niet vinden. Hij heeft nog wel die fender kop . Daar ben ik wel blij mee.

Kim Wilson
17 januari 2022, 22:49
Ik heb in mijn Tele-zoektocht 15 jaar geleden ook een Blade Delta serieus overwogen. Was toen ongeveer even duur als een Baja Tele. Ik vond het een fijne gitaar, en voelde inderdaad degelijk aan. Maar een dunne hals, ontzettend veel output en dat actieve circuit vond ik niet zo passen bij het sobere karakter van een Tele. Dat is wel een kwaliteit van Fender, het heeft toch die mojo die andere fabrikanten maar lastig weten te vinden.

Maar probeer ze zeker uit, als je ermee overweg kunt heb je er echt wel een topgitaar aan!

Tupelo
17 januari 2022, 23:26
Oh agree hoor.
Beregoede gitaren.
Hals moet je liggen, tenminste, mijn Delta Std. heeft een D shape met 15.5 radius; dat is best dun en heel plat, speelt fijn.
Texas Custom 62 heeft Vintage C shape en 8.25 radius, zou weleens anders uit kunnen pakken.

edje kadetje
18 januari 2022, 11:38
De eerste series blades (met fender headstock) zijn ontworpen door gary levinson, een zwitserse gitaarbouwer, die deze liet produceren in japan. Op de neckplate mag dan zwitserland staan, daar zijn ze dus nooit gemaakt. Later is de productie verplaatst naar korea.

Blades zijn/waren high end gitaren die zeer goed afgewerkt zijn en behoorlijk wat kosten. Maar ook weer niet zoveel als de usa concurrentie als tom anderson, suhr ed. later werden er ook goedkopere series toegevoegd die nog steeds van hele behoorlijke kwaliteit waren of zijn.

Je moet er van houden, vooral de oude zijn nogal gemodelleerd naar de smaak van de vroege jaren 90. Dunne nekken. Hele dikke jumbofrets. En meestal een actief booster/eq circuit.

Sommige mensen vinden ze te clean, vooral de babyboomers die opgegroeid zijn met ruisende fenders. Ik vind dat niet. Ik heb zelf een r4 en r3 grhad en dat waren hele fijne gitaren.

Plus 1
Mijn number one is sinds 1996 zo'n donkerblauwe stratocaster uit bnegin jaren 90. (Actief, fender-kop, 3 single coil).
Wat ik er fijn aan vind, is het volkomen probleemloze van zo'n gitaar. Altijd goed op stemming, termolo goed te gebruiken. Klinkt altijd goed. En ja, niet het zogenaamde mojo van de ruisende en onstemmende fenders. Maar dat zij dan maar zo.

Kim Wilson
18 januari 2022, 12:17
Ontstemmen en ruisen was niet direct wat ik bedoelde met mojo. Ook geen last van met de mijne. Ik kan er ook niet de vinger op leggen wat het precies wel is, maar bij die Blade die ik testte had ik niet dat goeie gevoel wat ik bij mijn Fender wel heb. Dat Blade kwalitatief goeie gitaren maakt (in veel gevallen wellicht meer waar voor je geld dan bij de grote F) staat wel als een paal boven water.

Erik de Perik
18 januari 2022, 14:57
Ik heb bij Blade ook niet automatisch een goed gevoel. Degene waar ik gespeeld heb voelden vaak wat 'dood' aan. Alles was netjes hoor, maar ik had niet het gevoel op een verbeterde Strat te spelen. Dat "made in Switzerland" gevoel zal ze ook geen windeieren hebben gelegd, het land wordt altijd geassocieerd met kwaliteit. Die Levinson studeerde Marine Biology in Basel (waarschijnlijk vanwege de vele stranden) en is er een handeltje bij begonnen. De gitaren werden door Tune Guitars (https://www.tuneguitars.com/) gemaakt en in Basel afgebouwd. Inmiddels is Levinson amper met Blade verbonden en worden de gitaren in Korea gemaakt, kan zijn dat dit nog steeds bij Tune Guitars is.

Napoje
18 januari 2022, 16:32
Er was ooit ook een reparateur die iets met gitaren ging doen terwijl hij zelf geen noot kon spelen…

Btw: Er staat geen made in switzerland op de neckplate… niet eens blade.

Erik de Perik
18 januari 2022, 17:06
Oh dat was mij wel bekend, maar ik kan mij destijds nog wel de ronkende artikelen in de 'vakbladen' herinneren, waar Zwitserland te uit en te treuren genoemd werd. De altijd kritische lui van bijv. Music Maker hadden geen vragen.

Zo'n reparateur ken ik ook wel.

Napoje
18 januari 2022, 17:13
Oh dat was mij wel bekend, maar ik kan mij destijds nog wel de ronkende artikelen in de 'vakbladen' herinneren, waar Zwitserland te uit en te treuren genoemd werd. De altijd kritische lui van bijv. Music Maker hadden geen vragen.

Zo'n reparateur ken ik ook wel.

Heb jij ooit wel eens een echt kritische recentie in de music maker gelezen? Die lui kregen natuurlijk handpicked en perfect afgestelde testexplaren van de importeur die ook natuurlijk zelf ook adverteerde in het blad.

Als iets minder dan 4 sterren kreeg moest je echt gaan twijfelen… dan hadden ze waarschijnlijk een betalingsachterstand bij de advertentieafdeling.

JVGM-music
18 januari 2022, 17:43
Btw: Er staat geen made in switzerland op de neckplate… niet eens blade.

Bij die van mij staat het geregistreerde serie nummer (sic!) en het woord Levinson op de neckplate.

Erik de Perik
18 januari 2022, 18:26
Heb jij ooit wel eens een echt kritische recentie in de music maker gelezen? Die lui kregen natuurlijk handpicked en perfect afgestelde testexplaren van de importeur die ook natuurlijk zelf ook adverteerde in het blad.

Als iets minder dan 4 sterren kreeg moest je echt gaan twijfelen… dan hadden ze waarschijnlijk een betalingsachterstand bij de advertentieafdeling.

Het was echt zo overduidelijk bij hen en ze deden niet eens hun best om het te verbergen.
Het is eigenlijk mijn 'klacht' bij alle vakpers; hoe kun je kritisch en soeverein zijn als je compleet afhankelijk bent van advertenties bent, wanneer je maandenlang met jouw onderwerp onderweg bent, in dezelfde hotels slaapt en op dezelfde feesten komt. Je ziet het zelfs in de parlementaire journalistiek, want men weet wat er nog te verwachten valt.

Erik de Perik
18 januari 2022, 18:26
Bij die van mij staat het geregistreerde serie nummer (sic!) en het woord Levinson op de neckplate.

Oftewel geen Zwitserland.

JVGM-music
18 januari 2022, 20:09
Nee, maar daar kan ik wel mee leven. vind het een prettige gitaar.

Tupelo
18 januari 2022, 20:13
Ik ben tot op de dag van vandaag ook best enthousiast over die van mij, ook al is die nog maar weinig origineel; in basis is die helemaal in orde en ook origineel was het een ongekend goede gitaar voor het geld, enige bezwaar in mijn geval is het gewicht; ding is > 4.5 kilo.

Erik de Perik
18 januari 2022, 20:28
Nee, maar daar kan ik wel mee leven. vind het een prettige gitaar.

Ik heb die problematiek ook niet, maar veel mensen wel. :soinnocent:

lambda
18 januari 2022, 23:00
Ik heb ze ondertussen gekocht.
Het is de top of the range van Blade.
Geen Electronische toestanden, maar gewoon goe in mekaar
Speelt fantastisch licht en klinkt prachtig. Heb er wel ineens stje d' Addario's 10 / 46 opgezet.

Tupelo
18 januari 2022, 23:04
Nou congrats !!
Doe eens een fotootje. :p

guitarkid2
19 januari 2022, 09:41
2 of 3 of meer en of een opname, film met geluid of alleen geluid
Allen gewenst en zeer gewaardeerd

lambda
31 januari 2022, 11:15
Wil ik wel doen, maar hoe zet ik hier foto's ophttps://photos.google.com/photo/AF1QipM2QTldmHjqPFeRqiXgQk76o1LGECyBD4fUBeJu

lambda
31 januari 2022, 12:01
https://photos.google.com/photo/AF1QipM2QTldmHjqPFeRqiXgQk76o1LGECyBD4fUBeJu