PDA

View Full Version : Inspirerende pedalen



Nocki
31 december 2021, 15:54
Het jaar maar eens affluiten met een vraag op het forum...
Vandaag kreeg ik de Xotic SL drive binnen. Klinkt lekker maar beter nog, hij inspireert als een malle. Er komen op eens weer allemaal mooie dingen uit mn vingers die ik anders niet doet. Ik heb dat ook wanneer ik speel met mn Strymon pedalen of met mn Suhr amp.
Dit heb ik niet met alle gear uiteraard.

Mijn vraag op deze dag: Welke pedaaltjes vinden jullie inspirerend? Ik heb wee zin in wat nieuwe pedalen en dus deze vraag.
Welk pedaal laat er nieuwe dingen uit je vingers komen en werkt echt super goed. Wat zijn de pareltjes?

Ik ben erg benieuwd en ga me zeker verdiepen in de suggesties. Mocht ik er een of meerdere van kopen geef ik hier een seintje wat m'n ervaringen zijn.
Het lijkt wel het begin van een youtube filmpje maar je hoeft niet te abonneren of op de bel te klikken met je elleboog....

AoDf
31 december 2021, 20:11
Ik had dat laatst met de American Sound van Harley Benton, i.c.m. met een cleanboost ervoor (Fulltone 2B) en een Nux soldid studio (poweramp sim) er na.

Dirk_Hendrik
31 december 2021, 22:37
Ik kan denk ik een rijtje verzinnen maar het pedal dat dit bij mij altijd het beste voor elkaar krijgt is een Deluxe Memory Man. Als ik met zo'n ding begin te pielen ben ik altijd zo een uurtje weg en weten de buren dat ik thuis ben.

Pepe
1 januari 2022, 03:25
Mijn HAO booster is waar ik altijd op terug kom, het is net alsof je in een amp inprikt
dwz, tot 2 uur gedraagt hij zich als een clean booster, daarna introduceert hij gradueel een old amp grit die eindigt bij een AC 30 op full tilt,
het mooie is, als je je volume op je gitaar dan terugdraait reageert hij als een germanium dwz dynamisch maar helder en met meer punch,
en dat alles ineens onder je volumeknop, mooi toch?

Nocki
1 januari 2022, 11:41
Mooi Bedankt voor de tips/reply's.
Ik ga ze eens beluisteren.

@Dirk_Hendrik
Waneer je dat lijstje wilt delen dan graag. Ben benieuwd.

Fobo
1 januari 2022, 11:42
Aanvankelijk dacht ik: mwoah, wát nou, inspirerende pedalen....? Tot ik bedacht dat ik ooit de Mooer Slow Engine auto swell had gekocht, omdat dat me handiger leek dan het gebruik van de potmeter. Dat was het ook; sterker nog, met die anderhalve knop kun je ’n hoop verschillende instellingen maken. Weliswaar in een beperkt gebruikersgebied, maar wel - vind ik - sfeervol en zeker anders dan een 'normale’ aanzet van gitaartonen. Alleen niet te snel spelen anders ‘haal je ‘m in’....

Dirk_Hendrik
1 januari 2022, 14:28
Mooi Bedankt voor de tips/reply's.
Ik ga ze eens beluisteren.

@Dirk_Hendrik
Waneer je dat lijstje wilt delen dan graag. Ben benieuwd.

Hmmm... eens nadenken uit het hoofd dus. Pedalen die me inspireerden om andere dingen te gaan spelen dan ik anders zou doen. Die me dus uitnodigden in een nieuwe comfort zone.

Die DMM dus.
Arion Fat chorus
Ibanez BC9
Maestro stage phaser
Schulte compact phasing "A"
Een Strymon reverb. Vraag me niet welke want hij was te logeren.
Ibanez ST9 en STL Super tube screamers (heel verscillend maar beide leuk als je van TS-en houdt)
Ibanez TK999HT
Any huidige issues Vox wah

Ik zal dit bericht wel editen als me weer iets te binnen schiet.

apekop
4 januari 2022, 00:08
In principe bijna ieder delay pedaal. Maar meer specifiek de Catalinbread Belle Epoch.

Verder de Source Audio Spectrum en Eventide H9. Met die laatste kun je bijna alles qua effecten en zelfs drives.

R.J
7 januari 2022, 23:51
Persoonlijk de Diamond Memory Lane, en de combinatie van ZVex Box of Rock met een Ghoul Screamer er voor. Eventueel nog een lekker chorusje achter de memory lane en hoppa.

Mitch
9 januari 2022, 13:32
Wel grappig om in een topic over inspiratie al in de eerste drie posts twee pedalen te zien die het bij mij amper twee repetities hebben volgehouden :D

Eens met D_H wat betreft de Deluxe Memory Man maar moet hier meteen aan toevoegen dat ik met de Keeley Magnetic Echo eindelijk een vergelijkbaar fijn apparaat voor thuis heb en dus even inspirerend.

Verder raak ik toch eerder geďnspireerd door een andere gitaar dan door een pedaal. Maar hoe ver ik nu in de covers met een eigen sound zit en niks doe qua eigen werk heb ik sowieso weinig inspiratie nodig, ghehehe. Muziek van een ander maken en toch als jezelf klinken, soundwise. Ik geloof niet dat ik me hoef te schamen om te zeggen dat dat misschien het beste bij me past.

Erik de Perik
9 januari 2022, 15:02
Ik vind deze apparaten van Hologram Electronics wel iets speciaals hebben:


https://www.youtube.com/watch?v=6uluKenZZBA


https://www.youtube.com/watch?v=n2g-33m8YRw

Kim Wilson
9 januari 2022, 16:39
Ik heb een tijdje geleden voor mijn akoestische gitaar setup een Zoom multipedaal gekocht, een MS-70 CDR. Hier zit een hele rits aan delays, reverbs en allerhande modulatie effecten in. Normaal gesproken zou ik nooit een flanger of losse chorus kopen, maar ik heb er wel wat mee lopen stoeien. Met name chorus nodigde uit tot allerlei foute 80s liedjes. Ik was sowieso verrast door dat pedaal, voor €100 heb je echt heel veel effecten, waarbij je een virtueel Pedalboard van 6 pedalen kunt samenstellen. Hij klinkt ook best goed ook. Prijs-kwaliteit denk ik een van de beste die ik heb.

rozh
9 januari 2022, 17:03
Die microcosm is wel echt nice, zou ik ooit ook wel willen :)

Hier nog de video van die studio daydream fetbox van mij: https://www.instagram.com/p/CYUT1lfqaN0/
klinkt erg nice.

Ze maken ook klon clones daar en hier heb ik een video van de gouden klone: https://www.instagram.com/p/CX__wYeqjaY/
en hier van de zilveren : https://www.instagram.com/p/CYPAhY6KZDf/

Erik de Perik
9 januari 2022, 17:17
Helaas heb ik geen instagram account.

rozh
9 januari 2022, 17:38
Helaas heb ik geen instagram account.

Zonder account kan je het ook zien toch of niet? Zal anders even kijken of ik ze op yt zet dan

edit:
gold klon: https://www.youtube.com/watch?v=lqljLQ1H0dQ
silver klon: https://www.youtube.com/watch?v=PoceuIiPu0k
fetbox: https://www.youtube.com/watch?v=_t03PRhNs84

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LGK
9 januari 2022, 20:21
Beste een aardige tijd een Mojo Vibe gehad. Univibe pedaal, met veel (de naam zegt t al) mojo. Echt een inspirerend pedaal. Nog steeds een beetje spijt van dat ik die heb verkocht.

Pepe
18 januari 2022, 21:32
redelijk overtuigend, zo op YT


https://www.youtube.com/watch?v=xrV0fIUZg9M

apekop
16 februari 2022, 19:15
Gezien de reacties zijn er niet heel veel inspirerende pedalen? :)

harrie-beton
17 februari 2022, 18:42
26 gitaristen en je ziet 26 verschillende overdrive pedalen.. En het geluid komt uit de vingers.

Jasper.
18 februari 2022, 08:42
Ben de laatste tijd zelf wat pedaaltjes aan het DIYen. Dat zelf bouwen doet wel weer veel voor mijn inspiratie en speelplezier. De DeadastronautFX Astral Flanger staat nu op mijn bordje en heeft al voor wat nieuwe muziek gezorgd. En heb bijna alles binnen om een Echo Dream 2 na te bouwen. Ik hoop en verwacht dat die ook wat inspiratie geeft. De Friedman BE-OD viel me iets tegen moet ik zeggen. Beetje fizzy. Of ik moet hem niet goed nagebouwd hebben natuurlijk haha.

MarkS
18 februari 2022, 16:19
Gezien de reacties zijn er niet heel veel inspirerende pedalen? :)
Ik ben altijd wel een aardig poosje zoet met een doorsnee Boss BF-2 flanger.

tnijland
19 februari 2022, 18:22
Voor drives vond ik de Xotic SL drive inderdaad ook erg goed. Verder is de Walrus Voyager een lekkere typische drive die de Snowy White sound mooi weet neer te zetten.

Als fuzz vond ik die ronde Dunlop pedalen altijd erg lekker klinken.

Erik de Perik
19 februari 2022, 18:55
Wat is er nou inspirerend aan de sound van iemand anders "neer te zetten?"

Ik vind een UniVibe wel uitdagend en ik zou graag een AD/A Flanger willen hebben al schijnt de Electric Mistress het ook te kunnen.

D3nnis
19 februari 2022, 20:07
Wat is er nou inspirerend aan de sound van iemand anders "neer te zetten?"


Waarom zou dat niet kunnen?

Fobo
19 februari 2022, 20:53
Wat is er nou inspirerend aan de sound van iemand anders "neer te zetten?"
Nou, misschien omdat je dat een gaaf geluid vindt, ik zeg maar wat....

tnijland
19 februari 2022, 21:50
Tja, waarom spelen veel gitaristen met een plexi sound...

Erik de Perik
19 februari 2022, 23:33
Ik dacht dat "inspirerend" iets bezielend en bewegend betekende, maar iemand nadoen is dat dus blijkbaar ook.

Oké, mijn fout, mea culpa.

D3nnis
20 februari 2022, 06:54
Nou heb ik het nog drie keer nagelezen, maar ik lees nergens dat er iemand nagedaan wordt, alleen (een benadering van) iemands sound.
Als dat niet mag valt er denk ik veel af, want bijna ieder pedaal is over het algemeen ook al wel door iemand anders in gebruik, misschien zelfs wel in exact dezelfde setup als je zelf hebt.
Eigenlijk is het dan vreemd als het wél inspirerend genoemd zou mogen worden als je iemand met hetzelfde geluid niet kent, maar niet inspirerend als je iemand met hetzelfde geluid wél kent...toch?

tnijland
20 februari 2022, 10:27
Ach, het maakt ook niet uit want inspiratie is gelukkig voor iedereen zelf in te vullen. Ik vind persoonlijk een AC/DC sound inspirerend om heavy riffs te spelen, voor rustige melodieuze solos zijn sounds a la Gilmore en Snowy White inspirerend en voor het sfeertje hou ik weer van Hendrix licks met een fuzz... Dus kennelijk werkt bij mij de vorm van inspiratie samen met de sound (type gitaar, pedalen en soort versterker).

Back on topic: mijn Paul Lenders Vibetool is ook erg inspirerend i.c.m. de Dunlop fuzz.

Kim Wilson
20 februari 2022, 11:15
Ik dacht dat "inspirerend" iets bezielend en bewegend betekende, maar iemand nadoen is dat dus blijkbaar ook.

Oké, mijn fout, mea culpa.

Iemands geluid gebruiken is toch niet direct iemand nadoen? Het geluid van een ander kan prima inspirerend werken voor je eigen gitaarspel. Ik hoor ook weleens een gitaarsound waar ik op verder kan en wil borduren.

Rinze
20 februari 2022, 11:30
Ik heb altijd mijn eigen geluid.


Ik klink ook altijd behoorlijk kut 😐

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
20 februari 2022, 12:21
Ik heb ook altijd een kutgeluid. Vermomd in een supergoeie sound, maar toch.

tnijland
20 februari 2022, 22:08
Het mooie is dat als we ons druk maken om niks, dan is er ook niks om ons druk over te maken ;-)

Pepe
20 februari 2022, 22:22
Je om niks druk maken wil zeggen over het minst of geringste dus dan maak je je juist druk om alles.

tnijland
20 februari 2022, 22:28
Ha, ha, dat zou zo maar kunnen...

Maar dit topic gaf me toch maar mooi het leermomentje dat in mijn eigen zoektocht naar inspirerende pedalen de ep-booster staat voor een echoplex simulatie.

Pepe
20 februari 2022, 22:46
Die Ep vind ik wel lekker maar voor single coil, voegt iets van warme compressie toe en dat is niet iets waar mijn P90's en humbuckers op zitten te wachten
ik gebruik dan liever de Deco pre amp, die kan dat ook maar heeft de bonus van saturatie.

Ik luisterde even naar je Walrus maar ik hoor daar geen Snowy White in, dat is vrij smooth bluesy maar die Walrus is van dik hout zaagt men planken toch?
Snowy gebruikte nooit overdrives totdat ie bij Pink Floyd kwam, toen zette hij een boss blues driver op zijn plankje om al die Gilmour solo's te kunnen spelen.

Kim Wilson
20 februari 2022, 22:51
Je om niks druk maken wil zeggen over het minst of geringste dus dan maak je je juist druk om alles.

Druk maken is voor compressors.

tnijland
21 februari 2022, 18:29
Ik luisterde even naar je Walrus maar ik hoor daar geen Snowy White in, dat is vrij smooth bluesy maar die Walrus is van dik hout zaagt men planken toch? Snowy gebruikte nooit overdrives totdat ie bij Pink Floyd kwam, toen zette hij een boss blues driver op zijn plankje om al die Gilmour solo's te kunnen spelen.

Tja, volgens mij is het vaak een kwestie van afstellen. De Voyager drive is van nature wat donker qua klank en in low gain kon ik er erg goed mee uit de voeten. Maar als ik al die clips beluister dan wordt het inderdaad snel een wesp in een potje... Daarom probeer ik pedalen vrijwel altijd zelf uit i.p.v. op basis van de internet clips. Helaas is dat nu wat lastiger geworden sinds Guitarplayer is gestopt en dus niet meer in de buurt zit.

apekop
21 februari 2022, 21:44
Voor drives vond ik de Xotic SL drive inderdaad ook erg goed. Verder is de Walrus Voyager een lekkere typische drive die de Snowy White sound mooi weet neer te zetten.

Als fuzz vond ik die ronde Dunlop pedalen altijd erg lekker klinken.

Heb je voorbeelden van nummers waar je die Snowy White sound goed in hoort? Ik ben niet zo bekend met zijn werk.

tnijland
21 februari 2022, 23:29
Heb je voorbeelden van nummers waar je die Snowy White sound goed in hoort? Ik ben niet zo bekend met zijn werk.

Ja hoor, hij heeft best wel een eenvoudige maar ook vrij herkenbare sound (low gain, meestal op het hals element). Je zou het inderdaad ook bijna met een booster of een tube screamer kunnen spelen. Hier een clipje waar hij een tribute aan Peter Green speelt: https://www.youtube.com/watch?v=CHqtQQ5YEX8&list=RDP7RMLIBaif0&index=12

Ik vond de white flames tijd ook wel lekkere muziek: https://www.youtube.com/watch?v=P7RMLIBaif0

En vergeet niet dat hij vaak met zijn vingers ipv met een plectrum speelt.

no 1 hops
22 februari 2022, 11:36
als ik eindelijk eens de tijd krijg om mijn diy pedaaltjes in een behuizing te zetten zal dit wel wat inspiratie opleveren.
https://youtu.be/7ct_u1uWyeQ
https://youtu.be/CIriDgnwV_0
https://youtu.be/5PdHh6V9PpY
https://youtu.be/uE6lj29CJsA

apekop
23 februari 2022, 09:37
Ja hoor, hij heeft best wel een eenvoudige maar ook vrij herkenbare sound (low gain, meestal op het hals element). Je zou het inderdaad ook bijna met een booster of een tube screamer kunnen spelen. Hier een clipje waar hij een tribute aan Peter Green speelt: https://www.youtube.com/watch?v=CHqtQQ5YEX8&list=RDP7RMLIBaif0&index=12

Ik vond de white flames tijd ook wel lekkere muziek: https://www.youtube.com/watch?v=P7RMLIBaif0

En vergeet niet dat hij vaak met zijn vingers ipv met een plectrum speelt.

Ok duidelijk. Mooie sound inderdaad. Simpel maar doeltreffend.

Ik wil nog een pedaal toevoegen aan de inspirerende pedalen:
Source Audio Spectrum. Veelzijdiger enveloppe filter. Maar kan ook phaser, fuzz en octaver en synthy dingen. SA maakt toffe pendalen.

Edit: die had ik al genoemd, vergeten :)

dml
24 februari 2022, 13:47
Druk maken is voor compressors.

En als de keutel de anus moet verlaten.

E-J
24 februari 2022, 15:32
Ja hoor, hij heeft best wel een eenvoudige maar ook vrij herkenbare sound (low gain, meestal op het hals element). Je zou het inderdaad ook bijna met een booster of een tube screamer kunnen spelen. Hier een clipje waar hij een tribute aan Peter Green speelt: https://www.youtube.com/watch?v=CHqtQQ5YEX8&list=RDP7RMLIBaif0&index=12

Ik vond de white flames tijd ook wel lekkere muziek: https://www.youtube.com/watch?v=P7RMLIBaif0

En vergeet niet dat hij vaak met zijn vingers ipv met een plectrum speelt.

Groot Snowy fan hier. Hij speelt 95% van de tijd op het tussenstandje met de humbuckers uit-fase, a la Peter Green. Door te draaien aan de volumeknoppen op de gitaar maakt hij de ene humbucker ‘dominanter’ en vermindert hij het uit-fase effect.

Ik heb de humbuckers op mijn Les Paul ook uit-fase staan, erg inspirerend voor bluesmuziek.

Qua inspirerende pedalen: sinds kort heb ik een WEM Copicat tape echo, heel leuk om mee te spelen. En een oude Colorsound wah, klinkt net wat anders dan een doorsnee Crybaby of Vox.

apekop
25 februari 2022, 21:39
Groot Snowy fan hier. Hij speelt 95% van de tijd op het tussenstandje met de humbuckers uit-fase, a la Peter Green. Door te draaien aan de volumeknoppen op de gitaar maakt hij de ene humbucker ‘dominanter’ en vermindert hij het uit-fase effect.

Ik heb de humbuckers op mijn Les Paul ook uit-fase staan, erg inspirerend voor bluesmuziek.


Kijk dat wist ik nou niet. Ik speel voornamelijk strats en heb geen 2 humbucker gitaar op dit moment, maar als ik er eentje had zou ook voor die uit phase mod gaan. Lijkt me veelzijdiger in de middenstand dan zonder uit phase. Dat holle geluid heeft wel iets.

no 1 hops
26 februari 2022, 07:48
Kijk dat wist ik nou niet. Ik speel voornamelijk strats en heb geen 2 humbucker gitaar op dit moment, maar als ik er eentje had zou ook voor die uit phase mod gaan. Lijkt me veelzijdiger in de middenstand dan zonder uit phase. Dat holle geluid heeft wel iets.
passen ook humbuckers in een strat hoor ;-)

apekop
26 februari 2022, 12:03
passen ook humbuckers in een strat hoor ;-)

Liever niet!...haha

miyaru
26 februari 2022, 14:19
Liever niet!...haha

Voor mij ook niet...... Houd van de sound van single coils! Heb één superstrat met schakelbare humbuckers, en die staan meestal op coilsplit/single coil hahahaha!

MarkS
26 februari 2022, 14:51
Voor mij ook niet...... Houd van de sound van single coils! Heb één superstrat met schakelbare humbuckers, en die staan meestal op coilsplit/single coil hahahaha!
Heb een MIM Dave Murray Signature Strat, vind Iron Maiden een prima bandje, maar klinkt niet als een Strat. Dus de SD Hot Rails en JB Jr vervangen door Strat PU's. Heb andere gitaar met HB's. Wel ff overwogen om een SC schakeling er in te zetten, maar dat zou ws dus een plank met 3 compromissen worden. En de mindere looks...

Nocki
24 maart 2022, 16:37
Leuk hoe topics ontspoord kunnen raken doordat we niet dezelfde definities gebruiken.
Ik startte het omdat ik een pedalboard aan het bouwen was en nog wat leuke vulling zocht. Al leuke pedalen gehad en ook weer weg gedaan.
De SL drive van Xotic was de reden om het topic te starten maar mn Suhr PT15 doet ongeveer hetzelfde, dus weg.
EWS little brute drive is gekomen en gebleven. Beetje meer richting JCM800 territorium.
Xotic compressor is gekomen en nog steeds daar.
Ibanez tubescreamer en super metal waren alweer snel weg maar zocht nog wel een goede boost...
Ondertussen een MXR Timmy en een Sugar drive gekocht. Die laatste werkt echt fijn als vervanging voor de ts terwijl ik dat niet had verwacht.
Ook de Mesa Throttle box zit nog steeds op het bord evenals de Sonic research tuner die echt fantastisch is.
Over de EP booster van Xotic twijfel ik nog...

Een leuke tijd om zaken uit te proberen dus.

Riky
11 augustus 2022, 18:55
Kijk dat wist ik nou niet. Ik speel voornamelijk strats en heb geen 2 humbucker gitaar op dit moment, maar als ik er eentje had zou ook voor die uit phase mod gaan. Lijkt me veelzijdiger in de middenstand dan zonder uit phase. Dat holle geluid heeft wel iets.

Uit fase mod kan ook met single coils 😎

apekop
18 augustus 2022, 07:39
Uit fase mod kan ook met single coils ��

Staan de single coils op een strat niet standaard uit fase in standjes 2 en 4?

miyaru
18 augustus 2022, 10:56
Staan de single coils op een strat niet standaard uit fase in standjes 2 en 4?

Ja, volgens mij wel, op mijn Strat was dat standaard al zo. Je merkt het meteen, veel minder bijgeluiden met wat meer gain. In stand 2 en 4 dan!

D3nnis
18 augustus 2022, 11:02
Volgens mij is dat normaal gesproken niet uit fase. Uit fase wordt het wel heel dun.

Rinze
18 augustus 2022, 11:07
Bij bepaalde Strat setjes heeft het middelste element een omgekeerde polariteit. Dan heb je geen bijgeluiden in de tussenstanden. Van Fender kan ik me herinneren dat de Texas Specials en Tex Mex sets reverse polarity hebben, zullen er vast meer zijn.

Tegenfase en hoe dat zit weet ik zo niet uit mijn hoofd, om de en of andere reden niet ik dat na ruim dertig jaar zelf aan mijn gitaren knoeien nog elke keer opzoeken.. Drugs are bad mkay..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

apekop
18 augustus 2022, 11:53
Volgens mij is dat normaal gesproken niet uit fase. Uit fase wordt het wel heel dun.

Dat was wat ik me dus ook afvroeg: is standje 2 en 4 bij een standaard strat wel echt uit fase? of gewoon tegenfase? of is dat hetzelfde? elektronisch ben ik niet zo onderlegd.

Plant
18 augustus 2022, 14:02
Volgens mij is dat normaal gesproken niet uit fase. Uit fase wordt het wel heel dun.

De middelste spoel staat idd in tegenfase en daarom heb je in de standen 2 en 4 minder bijgeluiden.
Zouden de magneten hetzelfde zijn georiënteerd, dan klopt het dat je ook een uit fase geluid krijgt.

Om dat te voorkomen draaien ze bij het middelste element dan ook de magneet om. In feite creëer je zo 2x tegenfase wat weer in fase is :ok: