PDA

View Full Version : Gitaar (Ak.) gezocht, prijsklasse 2000 - 2500 euro



gibls6
10 augustus 2003, 21:59
Ok, heb het via andere thread geprobeerd, maar dat was blijkbaar niet de bedoeling. De vraag was echter wél serieus. Heb onverwacht dit geld ter beschikking en wil dit besteden aan een top-string. De vraag is, wat zou jij dan kopen en waarom??? Uiteraard ga ik zel de nodige winkels af om te testen, maar een goede voorbereiding vooraf kan nooit kwaad. Ik speel zowel akkoorden, solo's als fingerpicking, dus het moet een allround gitaar zijn. Ook wat de muziek betreft moet het allround zijn, speel graag nummers zoals Audioslave (I am the highway), Anouk (Tom waits), Marylin Manson (in the shadow of the valley of death), Red hot chili peppers (Otherside), etc. etc.

angorawol
10 augustus 2003, 23:37
Als je dat bedrag ter beschikking hebt (en het moet echt helemaal op) dan kan er toch geen probleem zijn. Een Martin of een Taylor moet zeker te vinden zijn voor dat bedrag. Toch zou ik ook op merken als Lakewood willen wijzen die een zeer goede naam hebben.
www.lakewood.de
Ik was zaterdag in Piens Music in Deinze in Belgie bij Gent, daar hebben ze veel (veeel) gitaren. Volgens hen de grootste winkel van Europa. of dat nu waar is weet ik niet, maar hij is echt wel groot.
http://www.piens.be/

ReinoutV
10 augustus 2003, 23:55
Ik zou het bedrag splitsen en 2 (of 3) redelijk goede gitaren kopen ipv een heel erg goede. Zo kun je een gitaar speciaal voor akoordenwerk en een speciaal voor fingerpicking kiezen. Ik heb zelf het idee dat je daar meer plezier aan beleeft dan aan een allround gitaar waar beide net niet helemaal lekker op gaan. Voor dik 1000 euro per gitaar kun je een heleboel leuke dingen vinden.

rien
11 augustus 2003, 17:19
Ik heb voor 2400 euro's een MATON EBG 808 TE serie gekocht in sydny
is te bestellen vai een duitse leverancier

hier kan je echt alles mee !

zie wwww.maton.com

gibls6
11 augustus 2003, 18:26
Ik zou het bedrag splitsen en 2 (of 3) redelijk goede gitaren kopen ipv een heel erg goede. Zo kun je een gitaar speciaal voor akoordenwerk en een speciaal voor fingerpicking kiezen. Ik heb zelf het idee dat je daar meer plezier aan beleeft dan aan een allround gitaar waar beide net niet helemaal lekker op gaan. Voor dik 1000 euro per gitaar kun je een heleboel leuke dingen vinden.

Ja, dat is ook een idee die ik in gedachte heb. Zit ook met de vraag of een duurdere gitaar nou qua kwaliteit van het geluid zoveel toevoegd, dat het prijsverschil terecht is. Is het verschil, als voorbeeld, tussen een Taylor 414 en een Taylor 514 in geluid (inlays etc geloof ik wel) nou zo groot dat er zo'n €1000,- tussen mag zitten???

gibls6
11 augustus 2003, 18:52
Ik heb voor 2400 euro's een MATON EBG 808 TE serie gekocht in sydny
is te bestellen vai een duitse leverancier

hier kan je echt alles mee !

zie wwww.maton.com

Ja, zelfs een deel van je reis terugverdienen :-D
http://www.maton.com.au/newlook/2003_pricelist_Australia_Only.pdf

ps:1aus$=0,58€ als ik het goed heb :???:

Toch bedankt voor je reactie, kende deze Maton-gitaren helemaal niet, weer wat geleerd.

gibls6
11 augustus 2003, 18:54
Als je dat bedrag ter beschikking hebt (en het moet echt helemaal op) dan kan er toch geen probleem zijn. Een Martin of een Taylor moet zeker te vinden zijn voor dat bedrag. Toch zou ik ook op merken als Lakewood willen wijzen die een zeer goede naam hebben.
www.lakewood.de
Ik was zaterdag in Piens Music in Deinze in Belgie bij Gent, daar hebben ze veel (veeel) gitaren. Volgens hen de grootste winkel van Europa. of dat nu waar is weet ik niet, maar hij is echt wel groot.
http://www.piens.be/

He, bedankt voor de tip, beetje erg ver rijden maar deze optie hou ik zeker in mijn achterhoofd!

gibls6
11 augustus 2003, 19:05
Zit er aan te denken om een dagje "Eindhoven e.o." te doen om onderstaande shops te belagen:

[/url]http://www.udensemuziekhandel.nl/
http://www.conijnmuziek.nl/frame_homepage.html
http://www.emi-online.nl/

Wie heeft ervaring opgedaan met deze winkels, is het de moeite of puur shit??

snoopafella
11 augustus 2003, 19:13
Ik zou naar Den Bosch gaan naar Luthiers gitaren. Een hoop akoustische gitaren van topmerken, Martin, Lowden, Lakewood. Erg vakkundige mensen en goede service.

gibls6
11 augustus 2003, 19:27
Ik zou naar Den Bosch gaan naar Luthiers gitaren. Een hoop akoustische gitaren van topmerken, Martin, Lowden, Lakewood. Erg vakkundige mensen en goede service.

Bedankt voor de tip, klinkt als een goede mogelijkheid om diverse topgitaren uit te proberen. Jammer dat hun website zo weinig info geeft:
http://www.luthiers-gitaren.nl/
Neem ik toch mee in het bezoekprogramma!

jpb
11 augustus 2003, 20:47
Ik heb een tijdje geleden in Utrecht een uur zitten spelen op alle Taylor, Martin en Gibson flattops en de Martin D35 vond ik het mooist klinken.

gibls6
11 augustus 2003, 22:53
Ik heb een tijdje geleden in Utrecht een uur zitten spelen op alle Taylor, Martin en Gibson flattops en de Martin D35 vond ik het mooist klinken.
Kijk daar hebben we wat aan, persoonlijke ervaringen! Had al een Martin D28 op mijn shortlist staan om eens uit te proberen, eens uitzoeken wat nou het verschil is met de 35. Weet je misschien nog welk prijskaartje aan die D35 hing? Thanks!

bert k
11 augustus 2003, 23:12
Hoi, ik heb zelf een Lakewood M32 waar ik heel erg blij mee ben. Lakewood zit ook zeker in jouw prijsklasse, dus ik hoop dat je de kans krijgt om er een paar te bespelen. De mening is doorgaans dat ze erg veel waar voor het geld bieden, qua bouwkwaliteit horen ze bij de top.
Als je er een wil horen, ik heb een akoestisch stukje gepost in sounds, hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=16033 dus dan kan je horen hoe mijn gitaartje klinkt.
Veel succes met zoeken!

Boer Bavo
12 augustus 2003, 00:51
Die Lakewoods zijn absoluut mooie gitaren, ben van plan me der ook eentje te kopen (een M1C/P, kost zowat de helft van jouw budget). Kwestie van toch een erg degelijke gitaar op kot te hebben, maar waarbij 'k me toch net niet zou ophangen van miserie mocht er een krasje op komen... (ok, ik overdrijf :-) ).
Anyway, andere interessante merken zouden ook wel eens Lowden en Avalon kunnen zijn. Avalon komt voort uit Lowden. Ik geloof dat de familie die ooit met Lowden begonnen is, nu ook met Avalon begonnen is... Hoe het precies zit ben 'k vergeten... Anyway, de kwaliteit van de goedkope Avalons (rond 800 euro met pickup geloof 'k) is indrukwekkend. Als de kwaliteit min of meer evenredig met de prijs stijgt, zouden hun "dure" gitaren wel eens erg de moeite kunnen zijn...
En tsja, Lowden zelf is een behoorlijk bekend merk... Ik was onder de indruk toen 'k er ooit enkele in m'n handen kreeg.
Een andere optie is misschien een tweedehands Santa Cruz. Dan zou je wel goed moeten zoeken: er zijn niet zoveel santa cruz eigenaars die hun gitaar kwijt willen... :-)
En er is nog veel meer natuurlijk...

angorawol
12 augustus 2003, 01:03
Al eens gedacht aan een bouwer, trouwens. Voor dat bedrag moet je toch een gitaar 'op maat' kunnen laten bouwen. Maar dan moet je natuurlijk meer geduld hebben. Dat is misschien veel mooier dan al die merken. Een gitaar is geen auto.

gibls6
12 augustus 2003, 06:58
OK, duidelijk dat ik de Lakewood gitaren in de vergelijking moet meenemen.

Bert k, heb ook naar je mp3 geluisterd, knap stukje gitaar, doe ik je niet na! wat het geluid betreft valt vooral de warme klank van de hoge snaren op, de bas komt m.i. wat minder duidelijk naar voren, maar dit kan uiteraard ook de opname zijn.

Zelf laten bouwen is een optie, maar je weet nooit of het resultaat datgene is wat je voor ogen had. Stel dat het geluid tegenvalt, zit je er toch aan vast. Het voordeel van een kant en klare gitaar is m.i. dat je weet wat je koopt.

Mijn voorlopige shortlist ziet er als volgt uit:
Martin D28/D35
Lakewood M32
Taylor 414/514
Takamine EAN 15c (met dank aan funkyflamenco)
Lowden (nog geen type bepaald, maar wil er wel een in mijn handen hebben gehad). Twijfel verder nog aan de Cort en Larrivee reeks.

Ps: is er echt niemand uit het Eindhovense, die iets over de hiervoor genoemde winkels kan zeggen!?

blues_traveller
12 augustus 2003, 08:14
Mischien is E-bay Duitsland ook een optie. Daar staan vaak Martins, Taylors, Lakewoods enz...te koop. Op het moment staan er niet zoveel Taylors te koop maar dan kan van dag tot dag verschillen. Als je geluk hebt koop je hem ver onder de winkelwaarde. Op het moment staan er 3 Santa Cruz gitaren te koop. Deze gitaren schijnen heel goed te zijn maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik heb een Martin hd-28 via ebay gekocht en hij bevalt me heel goed. Ik zou wel iemand uitkiezen die niet zo heel ver woont zodat je de gitaar toch even mag testen voordat je hem koopt. Het is een behoorlijk bedrag dus mij lijkt het beter als je van te voren diverse andere gitaren al uitgeprobeerd hebt.

Wat betreft Conijn en Emi, ik kom regelmatig daar om er een kijkje te nemen. Ik vind de prijzen erg hoog voor en goeie gitaar. Zelf persoonlijk zou ik liever een goeie tweede hands gitaar kopen. Voor het bedrag wat jij wilt uitgeven heb je er dan twee

rien
12 augustus 2003, 09:00
Je kan benelly.nl in den haag proberen heeft alle martins en is tevens importeur van taylor.

handgebouwd kan je sander de gier in schiedam proberen ( degier.nl )
die bouwd op bestelling sterker nog je kan meebouwen als je dat wilt...
hoi

angorawol
12 augustus 2003, 10:41
Santa Cruz zijn zeer mooie en naar het schijnt goede gitaren, maar dure gitaren. http://www.santacruzguitar.com/
Zeker in je lijstje op te nemen. Ook een merk om mee te nemen in je lijstje lijkt me Larrivée.
http://www.larrivee.com/
Een interessante site is ook: http://samusic.com/

Anavrin
12 augustus 2003, 16:46
ik raad je een Takamine aan. check ff
http://www.takamine.com/
dit zijn allemaal handgemaakte kwaliteitsgitaren. Je kunt zelf kiezen of je een steelstring/ spanish gitaar wilt, met/ zonder pu, 6/ 12 snarig. Ik heb eens een keer op 'dit merk gespeeld bij een vriend, en dat ding (spaans, onversterkt) klonk echt geweldig.
En er is natuurlijk niemand die je tegenhoudt om het geld wat je overhoudt op de bank te zetten...

angorawol
12 augustus 2003, 16:56
Dat moet ik volledig onderschrijven, ik heb een Takamine EC 132 SG (momenteel kosten die € 590, met ingebouwde versterking en Cut Away). Ik vraag me nog steeds af wat er dan beter kan aan een duurdere versie. Ik speel er al 12 jaar op, dus...

gibls6
12 augustus 2003, 20:58
No panic, het geld hoéft niet op :-D , als ik voor minder iets vind is het ook prima. Veel aanhangers van Takamine, moet dus wat beter naar dit merk kijken, eh luisteren.

Santa Cruz zal wel goed zijn maar gaat mijn budget te boven, sheee... wat een prijzen, zitten daar gouden knoppen op of zo :???: Heb momenteel meer geld dan talent (normaal geen van beiden), maar dit is toch te gek voor mij!

Allemaal bedankt voor de tips, ga er mijn tijd voor nemen en eens rustig wat dingen uitproberen. Je hoort tzt wel wat het geworden is.

gertdm
18 augustus 2003, 10:59
Voor 2500 euro zou je ook een gitaar kunnen laten bouwen :)
Precies die gitaar die je wilt hebben: body-vorm, houtsoorten, al of niet met inleg....
Kan een idee zijn.

Verder is er voor die prijs nieuw al wat goeds te krijgen (Lárrivee o.a.)
en tweedehands ook natuurlijk.

Gert

Buzz
18 augustus 2003, 12:06
Heb je wel eens aan Lowden gedacht. Echt gitaren met karakter. Prachtig gebouwd en een eigen typisch geluid.
Zelf heb ik goeie ervaringen met Furch, maar met jouw budget heb je dan wel gelijk een topmodel van Furch.
'k zou ze echt allebei overwegen!

gibls6
18 augustus 2003, 19:38
Bedankt voor de tip(s). Lowden staat ook op de lijst maar op de tweede plaats (zou volgens info meer geschikt zijn voor fingerpicking en minder voor strumming wat ik toch het meeste gebruik) of zit hier ook verschil tusen de verschillende types? Furch zou toch van een ander orde zijn als ik de info zo volg, wat is dan in deze prijscategorie hun topmodel??

Heb overigens misschien de kans om een gitaar uit de USA mee te laten slepen, zit dan zwaar te denken aan een Taylor 814CE, kijken of dit wil lukken binnen het budget (inc. VAT/BTW ed).

Buzz
18 augustus 2003, 19:47
Inderdaad, Veel Lowdens zij uitgerust met ceder bovenblad en dat zou beter zijn met fingerpicking. Er zijn echter ook Lowden met spruce bovenblad.
De topmodellen van Furch vind je in de 25- en 26 serie. www.furch.cz. Een gitaar importeren zonder 'em gehoord te hebben zou ik niet aandurven....

gibls6
18 augustus 2003, 20:17
Had de Lowden 025 als target, jouw idee bevestigd dus dit type, stijgt wat op de ladder!

Importeren zonder zelf te kunnen luisteren is inderdaad een risico, de persoon dit het meeneemt speelt echter ook gitaar. De kans dat zijn klanksmaak net iets anders is is aanwezig, maar ik denk dat iedere gitarist met redelijke oren hoort wat goed en slecht is. In het slechtste geval kan ik de gitaar (zeker als hij zo door de douane slipt) met winst hier doorverkopen en van deze winst volgende keer een 914 laten meenemen of bij dikke winst een Santa Cruz:-D :-D Dus vooralsnog ga ik ik dit voor elkaar zien te krijgen, ook al kan ik niet vooraf luisteren :wink: Moet wél een paar maanden wachten en dat valt niet mee, heb last van een zware GAS aanval, aaarrrrghhh :-D

Een importeur hier in nederland die, summer sale, summer sale, genoegen neemt met 10% winst ipv 100% kan dit natuurlijk snel verhelpen :evil: :evil:

bert k
18 augustus 2003, 20:20
Ik zou eerst eens nadenken over het type gitaar dat je wilt. Je noemt in je lijstje zowel Dreadnaughts aals Grand Concerts. Dat scheelt nogal in klank. Een Dread is harder en heeft meer bas dan een GC, nog los van de klankverschillen per merk. Dreads worden vaak voor slaggitaar gebruikt, GC's meer voor fingrepicking. Ik heb destijds bewust een GC gekocht. Jij vertelde dat je mijn gitaar wat weinig bas vond hebben, dus misschien is een Dread wat voor je. Maar uiteindelijk kan je pas echt kiezen als je het ding in je handen hebt.

gibls6
18 augustus 2003, 20:26
Ja, ik weet het je hebt helemaal gelijk was dan ook van plan de komende maanden wat winkels af te lopen om hier een eindbeslissing in te nemen. Het feit dat ik dreadnoughts én GC in mijn lijst heb staan is bewust, juist omdat ik beide in een lifetest naast elkaar wil zetten en zo te beslissen wat het beste bij mij past.

bert k
18 augustus 2003, 21:31
Leuke klus. :) Lekker gitarenwinkels aflopen. Hier in de buurt kan ik je Hakkert aanbevelen (Rotterdam) Heeft Martin, een paar Taylors en al de merken daar net onder. Verder zit hier Musicforce, ben ik nog nooit geweest maar ze zijn net Lakewood dealer geworden, dus ik rij er van de week wel ff langs om te kijken wat ze hebben hangen.