PDA

View Full Version : Laney IRT Studio: Ruisniveau



h.v.d.koppel
17 december 2021, 13:42
Wilde even jullie mening weten of het onderstaande:
Heb niet zo lang geleden Laney IRT Studio aangeschaft. Op zicht heel tevreden hoor qua sound. Mooie cleans en mooie drive.
Echter er zit een ruis, ritmische tik-ruis in. Af en toe ook een soort van piep bij het opwarmen, maar dat heel zelden, maar toch. Ritmekanaal, drive 6, volume 6, geen kabel aangesloten. In alle kanalen. Alleen hoort je het beter in de drivekanalen, omdat hierin het volume hoger is. Trouwens de boost geeft wel een extra dot ruis, maar dat is misschien ook wel normaal, omdat deze het ingangssignaal versterkt? Wat mij betreft dan beter bruikbaar in het cleane kanaal, omdat de boost maar een tikkeltje open hoeft om een flinke boost te geven. In de drivekanalen moet die een stuk verder om meer volume te geven.
Hieronder geluidsbestand.

https://drive.google.com/file/d/17kCHDPpDAwcYJjb-scCX1ZKY9x687Inq/view?usp=sharing


Mijn vragen:

Is dit normaal bij een buizenversterker? En dan bedoel ik vooral de kraakruis.
Of is dat omdat Laney geen hi-end merk is en dat je dit dan ook kan verwachten?
Natuurlijk is het een hi-gain versterker en dat zal wellicht meer ruis geven, maar het gekraak komt ook voor in het clean kanaal.

Zou het kunnen dat dit aan de voorversterkerbuizen ligt? Dat er gewoon wat mindere buizen inzitten? Zitten nu Ruby-buizen in en dat schijnt geen merk te zijn, maar buizen ingekocht en gechecked door Ruby
Zou een ander merk verbetering geven?



Mocht dit gewoon normaal zijn voor buizenversterkers, leg ik mij hierbij neer en neem dat voor lief.
Mocht dit niet normaal zijn voor buizenversterkers, kijk ik wat ik er aan kan verbeteren (ander buisje) of ruil ik hem om voor een andere merk.

Fobo
17 december 2021, 16:47
Kan van alles zijn, denk ik. Geen kabel (+gitaar) aangesloten geeft sowieso al ruis, dus dat schiet niet op; drive en volume op zes op die manier zeker niet. Had handiger geweest om het ruisvolume te laten horen met een aangesloten gitaar (met SC en/of HB).
Verder: heb je geaard stopcontact gebruikt, zijn er andere (grote) trafo’s in de directe omgeving, heb je de stekker al eens omgedraaid, heb je de versterker wel eens bij iemand anders in huis geprobeerd?
En niet lullig bedoeld, maar heeft iemand je verder al eens verteld dat buizenversterkers doorgaans geen high-end geluidsinstallaties zijn?

Ik zou zeggen: sluit nou eerst eens een gitaar met een goede kabel (check de aansluitingen) aan, ga spelen, en als je stopt met spelen houd je hand dan op de snaren en luister dan alsnog of de ruis van dien aard is dat je daarop actie zou moeten ondernemen.
Als je geen ruis wilt, koop dan een goed modelling-ding.

h.v.d.koppel
17 december 2021, 17:21
Kan van alles zijn, denk ik. Geen kabel (+gitaar) aangesloten geeft sowieso al ruis, dus dat schiet niet op; drive en volume op zes op die manier zeker niet. Had handiger geweest om het ruisvolume te laten horen met een aangesloten gitaar (met SC en/of HB).
Verder: heb je geaard stopcontact gebruikt, zijn er andere (grote) trafo’s in de directe omgeving, heb je de stekker al eens omgedraaid, heb je de versterker wel eens bij iemand anders in huis geprobeerd?
En niet lullig bedoeld, maar heeft iemand je verder al eens verteld dat buizenversterkers doorgaans geen high-end geluidsinstallaties zijn?

Ik zou zeggen: sluit nou eerst eens een gitaar met een goede kabel (check de aansluitingen) aan, ga spelen, en als je stopt met spelen houd je hand dan op de snaren en luister dan alsnog of de ruis van dien aard is dat je daarop actie zou moeten ondernemen.
Als je geen ruis wilt, koop dan een goed modelling-ding.

Hi zal even aansluiten met gitaar en kabel en dat laten horen. Maar dan is het er ook nog en dan nog veel harder.
Kabel die ik gebruik is een Fender Professional Series Black jackkabel 3m of Fender Deluxe Cables instrumentkabel 4.5m zwart tweed recht. Gitaar: Charvel Pro-Mod DK24 HH 2PT CM BLK
Wcd geaard via stekkerdoos (zonder schakelaar): Nog niet omgedraaid geprobeerd en ook nog niet bij een ander in huis. Mijn andere gitaarversterker (transistor) heeft nergens last van op zelfde wcd.
Verder geen trafo's in de buurt, geen tl, led aan. Enige is draadloze rook-/brandmelders, maar die zijn van een goed merk.

Buizen geen hi-end: dat ligt er natuurlijk aan, die bestaan wel. Maar als dat in de gitaarwereld niet zo is, dan weet ik dat dan. En op zich vind ik een egale ruis niet echt een heel groot probleem. Maar dat gekraak vind ik wel wat minder.
Vanmiddag had ik het volume uit gezet, maar de versterker wel aan laten staan. Moet zeggen de kabel zat er nog wel in, alleen niet met een gitaar aangesloten. Volume aan, natuurlijk een brom, kabel er uit en toch een hele tijd een enorm gekraak, gerommel.
Heb vroeger ook een buizenversterker gehad (Power City), kan mij niet herinneren dat ik dat toen ook had, maar dat is wel al een hele tijd terug,

Hierbij de opname met kabel, op drive kanaal. Na 20 sec volume gitaar op 0:
https://drive.google.com/file/d/1Acuqhnm4vEigxovxr8DWXmfsQl3LO7EL/view?usp=sharing

Rinze
17 december 2021, 17:35
Die tweede opname is toch vrij normaal? Het ding heeft een hoop gain en dat betekent ook een hoop versterking van alle bijgeluiden. Eventueel te ondervangen met een noise gate. Met gain en volume op 6 staat ie ook behoorlijk te blazen hoor, denk dat ie dan al zo'n beetje op zijn maximale output zit.

Het ritmische getik in de eerste opname is vreemd maar zit niet in de tweede, toch? Heb het alleen over mijn mobiel beluisterd omdat ik te lui ben om van de bank af te komen..


Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

h.v.d.koppel
17 december 2021, 17:56
Ritmisch getik is ook in 2e opname. Opnames zijn met mobiel gemaakt. Misschien dat je het daardoor niet zo goed hoor gain kan tot 10.
Nogmaals, ruis vind ik niet echt een probleem, maar de krakende ruis, gerommel dat bedoel ik.
Is dat dan altijd bij buizenversterkers? Want als dat zo is, dan kan ik dat zo accepteren. Maar ik heb verder geen referentie, vandaar dat ik mijn vraag hier op het forum stel.

Rinze
17 december 2021, 18:31
Oh dat heb ik dan niet gehoord..

Ik vermoed dat het getik een storing is van een ander apparaat in de nabijheid of via het lichtnet.

Buizenversterkers hebben altijd wel wat bijgeluiden al verschilt dat wel. Ontwerp en gebruikte componenten maakt een hoop uit wat dat betreft. Er is verschil tussen geluiden die door de versterker versterkt worden en geluiden die in de versterker ontstaan.

De high gain Laney versterkers zijn niet de stilsten qua ruis en brom. Ze hebben ook best veel gain. Ik moet zeggen, in mijn IRT Studio zitten nog steeds de originele goedkope buizen en ik heb nergens last van. Al heb ik bij gainy opnames wel altijd een gate in Reaper aan staan maar die staat vrij subtiel afgesteld omdat ie anders te snel afkapt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dirk_Hendrik
19 december 2021, 10:16
Je hebt last van storing, Niet van ruis, Tenminste, er is ook ruis te horen maar waar je als ik het lees last van hebt is storing. Kraken en tikken. De eerste stap naar het vinden van een oplossing is het juist benoemen. Dan weten anderen waar ze op moeten letten. Ik schreef lang geleden niet voor niets een sticky over Ruis en Brom. Zelfde verhaal. Als je brom hebt maar er ruis noemt wordt je verhaal niet helderder.

Stap 1.
Pak je hele setup op en ga ergens anders naar toe. Naar je werk, naar je schoonmoeder, name it. Maar niet thuis. En luister daar of je dezelde bijgeluiden hebt of welicht wel bijgeluiden maar andere, Dat vertelt je of je extrene storingen oppikt of dat het in je apparaat zit. Daarna kun je kijken of je kunt achterhalen waar je storing vandaan komt.

Ik heb me jaren terug de vinketering gezocht naar een cyclische tik in een distortionpedaal. Niks te meten maar prima te horen. Bleek m'n horloge te zijn dat op m'n versterker lag.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 11:57
Je hebt last van storing, Niet van ruis, Tenminste, er is ook ruis te horen maar waar je als ik het lees last van hebt is storing. Kraken en tikken. De eerste stap naar het vinden van een oplossing is het juist benoemen. Dan weten anderen waar ze op moeten letten. Ik schreef lang geleden niet voor niets een sticky over Ruis en Brom. Zelfde verhaal. Als je brom hebt maar er ruis noemt wordt je verhaal niet helderder.

Stap 1.
Pak je hele setup op en ga ergens anders naar toe. Naar je werk, naar je schoonmoeder, name it. Maar niet thuis. En luister daar of je dezelde bijgeluiden hebt of welicht wel bijgeluiden maar andere, Dat vertelt je of je extrene storingen oppikt of dat het in je apparaat zit. Daarna kun je kijken of je kunt achterhalen waar je storing vandaan komt.

Ik heb me jaren terug de vinketering gezocht naar een cyclische tik in een distortionpedaal. Niks te meten maar prima te horen. Bleek m'n horloge te zijn dat op m'n versterker lag.

Oké duidelijk.
In Engelstalige literatuur, YouTube noemden ze het in het Nederlands vertaald : kraakruis, wist ook niet hoe ik het anders moest benoemen. En ik hoor tikken. Om het te verduidelijken heb ik er juist een geluidsbestandje bij gedaan. In de youtube filmpjes lag het aan een buis.

Apparatuur in de omgeving is er eigenlijk niet behalve dan de draadloze brand, rookmelder van een goed merk.
Wat ik wel vreemd vind, bij mijn andere geluidsapparatuur (ook een gitaarversterker) nergens last van.
Is een buizenversterker dan zoveel gevoeliger dan transistor? Zit toch een metalen kast om + geaard.

Kan natuurlijk ook van de buren komen, maar dan kan ik er verder niets aan doen.
Schoonmoeder kom ik net vandaan, kom ik bij voorkeur niet te vaak, haha.

Ga eerst eens via verlengsnoer op de wasmachine-aansluiting aansluiten, daar zit nl verder geen andere apparaten op, rechtstreeks op de automaat. En even stekker omdraaien (fase). Mocht dat geen verbetering geven, ga ik hem even uitproberen in de berging. Dat is in het gebouw naast mij, eigen stroomverziening.
Als het dan nog is, dan lijkt mij het een dingetje van de versterker.
Dan kan ik kijken wat mijn verdere stappen zijn: gewoon zo laten, nieuw voorversterkerbuisje ander merk plaatsen of andere kopen.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 14:52
Je hebt last van storing, Niet van ruis, Tenminste, er is ook ruis te horen maar waar je als ik het lees last van hebt is storing. Kraken en tikken. De eerste stap naar het vinden van een oplossing is het juist benoemen. Dan weten anderen waar ze op moeten letten. Ik schreef lang geleden niet voor niets een sticky over Ruis en Brom. Zelfde verhaal. Als je brom hebt maar er ruis noemt wordt je verhaal niet helderder.

Stap 1.
Pak je hele setup op en ga ergens anders naar toe. Naar je werk, naar je schoonmoeder, name it. Maar niet thuis. En luister daar of je dezelde bijgeluiden hebt of welicht wel bijgeluiden maar andere, Dat vertelt je of je extrene storingen oppikt of dat het in je apparaat zit. Daarna kun je kijken of je kunt achterhalen waar je storing vandaan komt.

Ik heb me jaren terug de vinketering gezocht naar een cyclische tik in een distortionpedaal. Niks te meten maar prima te horen. Bleek m'n horloge te zijn dat op m'n versterker lag.

Hoi Dirk.
Heb mijn snoer via kabelhaspel in het wcd van de droger gestopt. Problem Solved!
Versterker wel in zelfde ruimte laten. Ruis zit er nog wel in (logisch), maar het gereutel is weg. Ligt dus aan de groep waarop ik de versterker eerst had aangesloten.
Ruisniveau op de drive-kanalen vind ik toch wel redelijk nog, maar dat ligt dus aan de versterker. Zou niet hoeven anno 2021 denk ik.
Ws hou ik de versterker dan toch want verder prima geluid. Misschien dat ik er een ruisarme buis in de voorversterker plaats. Daar schijnt per merk een verschil in te zitten. Maar of dat heel veel scheelt weet ik natuurlijk niet, omdat ik daar geen enkele ervaring mee heb.
Bedankt voor het meedenken!

Dirk_Hendrik
19 december 2021, 17:00
Het Engelse "Noise" heeft veel meer betekenissen dan het nederlandse "ruis".

Als je met een verlengsnoer op een andere groep geen last hebt van storing (Geen ruis! ) komt de storing dus binnen via je 230V lichtnet. De oplossing is dan niet een "ruisarme buis" aangezien die niet meer in minder immuun zal zijn voor storing die via z'n voeding binnenkomt.

Ik vermoed dat het gros van de ruis in je drivekanaal thermische ruis is van de gebruikte weerstanden. Da's de meest algemene bron. Het is de vraag of een Low Noise buis echt ceel meer toevoegt dan die weerstanden al doen.

tmms
19 december 2021, 17:08
Ik kop 'm in, koop een V1 geselecteerd buisje, voor de eerste trap, als je geld teveel hebt een 'goldgrid', niet daarom, maar die zijn wel goed. Welk merk zit er trouwens in? Ruis zit ik overigens nooit mee, brom wel, kan een traumatisch iets worden.:ok:

raabje
19 december 2021, 17:11
Help me even, als een versterker al vanzichzelf ruist, met een gitaar aangesloten (load), dan helpt een noise gate pedaal in de efx loop toch goed hiertegen?

En als je versterker stil is, en je gitaar en efx pedalen veel ruis veroorzaken, dan zet je de noise gate voor de input van de amp?

Ik heb dat zelf nooit nodig gehad, geen idee of dit een oplossing is. De vraag is ook of de ruis verdwijnt zodra je begint te spelen, dat je niet beiden hoort door de speaker.

En dan is er ook nog de 4 kabels methode.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 18:02
Het Engelse "Noise" heeft veel meer betekenissen dan het nederlandse "ruis".

Als je met een verlengsnoer op een andere groep geen last hebt van storing (Geen ruis! ) komt de storing dus binnen via je 230V lichtnet. De oplossing is dan niet een "ruisarme buis" aangezien die niet meer in minder immuun zal zijn voor storing die via z'n voeding binnenkomt.

Ik vermoed dat het gros van de ruis in je drivekanaal thermische ruis is van de gebruikte weerstanden. Da's de meest algemene bron. Het is de vraag of een Low Noise buis echt ceel meer toevoegt dan die weerstanden al doen.

Storing gelukkig opgelost.
Ruis, hoort denk ik bij de versterker. Alhoewel weerstanden natuurlijk niet perse veel ruis hoeven te veroorzaken. In iedere versterker zitten weerstanden en dan zou iedere versterker moeten ruisen. Of de weerstanden van Laney en /of de schakeling moet van mindere kwaliteit zijn? Laney is natuurlijk niet echt een duur merk.
Ga toch een ander(e) buisje(s) proberen in de pre-amp. Je hebt er wel kwaliteitsverschillen in.

https://www.thetubestore.com/12ax7-tube-reviews-chart

Mocht het niets uitmaken, dan heb ik een reserveset Om de paar jaar moet je toch je buizen vervangen Eindbuizen laat ik denk ik zitten, dragen volgens mij niet heel veel bij aan de ruis, want clean klinkt redelijk ruisvrij. De boost geeft wel een tetter ruis op het drive-kanaal. Dit circuit is wel alleen opgebouwd uit halfgeleiders.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 18:09
Ik kop 'm in, koop een V1 geselecteerd buisje, voor de eerste trap, als je geld teveel hebt een 'goldgrid', niet daarom, maar die zijn wel goed. Welk merk zit er trouwens in? Ruis zit ik overigens nooit mee, brom wel, kan een traumatisch iets worden.:ok:

Ga ik denk ik ook doen.
Officieel zit er in de Laney ook geselecteerde Ruby-buizen in. Maar dat is geen merk.
Heb geen geld teveel. Moet ook wel een beetje in verhouding staan tot de aanschafwaarde van de versterker.
Weet niet hoe duur die dingen zijn? Zie ze ook niet echt op het internet.
Brom heb ik wel wat last van, maar dat komt door de gitaar. Als volume gitaar uitstaat is het over.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 18:11
Help me even, als een versterker al vanzichzelf ruist, met een gitaar aangesloten (load), dan helpt een noise gate pedaal in de efx loop toch goed hiertegen?

En als je versterker stil is, en je gitaar en efx pedalen veel ruis veroorzaken, dan zet je de noise gate voor de input van de amp?

Ik heb dat zelf nooit nodig gehad, geen idee of dit een oplossing is. De vraag is ook of de ruis verdwijnt zodra je begint te spelen, dat je niet beiden hoort door de speaker.

En dan is er ook nog de 4 kabels methode.

Noisegate hoor je soms wel het effect, maar zeker een optie.
Wil ws een multi-effect kopen en daar zal denk ik ook wel een noisegate in zitten.

Maar ik ben toch benieuwd wat de "4 kabels methode" is.

tmms
19 december 2021, 18:23
Ga ik denk ik ook doen.
Officieel zit er in de Laney ook geselecteerde Ruby-buizen in. Maar dat is geen merk.
Heb geen geld teveel. Moet ook wel een beetje in verhouding staan tot de aanschafwaarde van de versterker.
Weet niet hoe duur die dingen zijn? Zie ze ook niet echt op het internet.
Brom heb ik wel wat last van, maar dat komt door de gitaar. Als volume gitaar uitstaat is het over.

Deze heb ik, prima.
https://www.tonefactory.nl/jj-12ax7-ecc83s-v1
Kan goldgrid niet meer vinden, wel goldpin.
Zijn alle geselecteerde buizen, van dat gouden spul zal de kwaliteitscontrole in de fabriek al in orde zijn.
Interessant die tabel, reken wel dat het geselecteerde/goede exemplaren zijn.

raabje
19 december 2021, 18:26
https://letmegooglethat.com/?q=noise+gate+4+cables+method

MarkS
19 december 2021, 20:11
Pre-amp buisje kost je de kop niet. Kunt ook voor een buis met lagere gain factor kiezen, (12AT/AU/AY ipv AX) kan ook wat schelen in ruis.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 20:17
Pre-amp buisje kost je de kop niet. Kunt ook voor een buis met lagere gain factor kiezen, (12AT/AU/AY ipv AX) kan ook wat schelen in ruis.

Die zag ik ook staan. Maar dan heb je zeker ook minder gain lijkt me toch? Dat is toch wel een van de redenen waarvoor ik deze heb gekocht.
Maar prijs buisjes vallen mee.
Eindbuizen vervangen is wat lastiger omdat je de bias moet instellen. Moet ik eerst een betere multimeter kopen. Degene die ik nu heb is niet erg nauwkeurig.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 20:56
https://letmegooglethat.com/?q=noise+gate+4+cables+method

Oke ik snap het. Idd juiste volgorde fx en loop gebruiken voor delay, chorus, etc.

Zit ik toch met de volgende vraag, misschien wel een andere topic.
Hoe zit het als je een multi-effect gebruikt?
Die kun je toch niet voor een deel aan het begin van de keten zetten en een deel in de fx-loop? Of zijn die er wel, of zet je deze dan altijd in de fx-loop?

Erik de Perik
19 december 2021, 21:34
Die zag ik ook staan. Maar dan heb je zeker ook minder gain lijkt me toch? Dat is toch wel een van de redenen waarvoor ik deze heb gekocht.
Maar prijs buisjes vallen mee.
Eindbuizen vervangen is wat lastiger omdat je de bias moet instellen. Moet ik eerst een betere multimeter kopen. Degene die ik nu heb is niet erg nauwkeurig.

Ooit wel eens mijn 12 EUR multimeter met een peperdure Fluke vergeleken, daar zat amper verschil in (behalve de prijs natuurlijk).


Oke ik snap het. Idd juiste volgorde fx en loop gebruiken voor delay, chorus, etc.

Zit ik toch met de volgende vraag, misschien wel een andere topic.
Hoe zit het als je een multi-effect gebruikt?
Die kun je toch niet voor een deel aan het begin van de keten zetten en een deel in de fx-loop? Of zijn die er wel, of zet je deze dan altijd in de fx-loop?

De truc is om de preamp van jouw versterker in de fx loop van de multi fx te zetten.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 22:19
Ooit wel eens mijn 12 EUR multimeter met een peperdure Fluke vergeleken, daar zat amper verschil in (behalve de prijs natuurlijk).



De truc is om de preamp van jouw versterker in de fx loop van de multi fx te zetten.

Ik heb echter een goedkope Velleman meter en dat is ruk. Weerstandje meten van lage waarde, waarde blijft maar heen en weer gaan. Ook blauwe en rode opdruk op grijze ondergrond, totaal niet te lezen. Ga toch een iets duurdere aanschaffen, niet perse een Fluke, maar er tussen in.

Preamp in de fx-loop van het effect? Dat is nieuw voor mij, maar dat is een multi-effects ook voor mij, haha. Heb nu losse pedaaltjes

Hoe werkt zoiets en wat kun je er dan mee?

cluseau
19 december 2021, 22:25
Ruis en brom zijn twee verschillende symptomen met totaal verschillende oorzaak en aanpak. Ik zie hier een aantal oplossingen voorbij komen die bij brom storing horen en niets met ruis te maken hebben. Jij hebt idd last van een constante ruis en een of andere digitale reutel. De laatste los je op door de power ergens anders vandaan te halen. Good job, de reutel is er uit.

De constante ruis lijkt me uit de amp te komen en heeft meer te maken met goedkoop ontwerp dan een buis. Ik vrees zelfs dat er maar 1 buis in zit, misschien wel eens zo'n ding open gehad maar kan het me niet herinneren. Het is een misvatting dat een transistoramp minder ruis produceerd. Het ligt maar net aan het ontwerp en gebruikte materialen. Met name weerstanden kunnen erg onzuiver zijn en daardoor veel ruis produceren.

Een geselecteerde V1 buis is ook onzin naar mikjn idee. Ik heb ze nog in voorraad maar begin er niet meer aan. Soms is de ruis van een V1 selected nog erger dan een gewone goedkope uitvoering.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 22:37
Ruis en brom zijn twee verschillende symptomen met totaal verschillende oorzaak en aanpak. Ik zie hier een aantal oplossingen voorbij komen die bij brom storing horen en niets met ruis te maken hebben. Jij hebt idd last van een constante ruis en een of andere digitale reutel. De laatste los je op door de power ergens anders vandaan te halen. Good job, de reutel is er uit.

De constante ruis lijkt me uit de amp te komen en heeft meer te maken met goedkoop ontwerp dan een buis. Ik vrees zelfs dat er maar 1 buis in zit, misschien wel eens zo'n ding open gehad maar kan het me niet herinneren. Het is een misvatting dat een transistoramp minder ruis produceerd. Het ligt maar net aan het ontwerp en gebruikte materialen. Met name weerstanden kunnen erg onzuiver zijn en daardoor veel ruis produceren.

Een geselecteerde V1 buis is ook onzin naar mikjn idee. Ik heb ze nog in voorraad maar begin er niet meer aan. Soms is de ruis van een V1 selected nog erger dan een gewone goedkope uitvoering.

Is idd ruis. Zitten trouwens 3 Ecc83 in ipv 1. Versterker is een midrange, dus je zou wat minder ruis moeten verwachten dacht ik. Misschien ook wel door de hoge gain de ruis.
Heb ook als enig referentie nu een hohner transistor combo 75w met zelf een extra druve-kanaal ingebouwd. Die is vrij ruisarm niet ik zeggen. Misschien verwacht ik gewoon teveel.

Erik de Perik
19 december 2021, 23:01
Ik heb echter een goedkope Velleman meter en dat is ruk. Weerstandje meten van lage waarde, waarde blijft maar heen en weer gaan. Ook blauwe en rode opdruk op grijze ondergrond, totaal niet te lezen. Ga toch een iets duurdere aanschaffen, niet perse een Fluke, maar er tussen in.

Preamp in de fx-loop van het effect? Dat is nieuw voor mij, maar dat is een multi-effects ook voor mij, haha. Heb nu losse pedaaltjes

Hoe werkt zoiets en wat kun je er dan mee?

Dus als jij meer geld uitgeeft aan een multimeter dan is het automatisch een goede/betere? Mwah ik denk dat het wat minder 'logisch' is.


https://www.youtube.com/watch?v=3YW0aaED9aQ


Ik heb jaren op een Boss GX700 gespeeld, met een tube preamp in de effectsloop. Daardoor kon ik alle effecten incl. de loop in iedere volgorde zetten die ik wilde. Nahja "kon" ik kan het nog steeds heb al het spul nog alleen de preamp is nu anders.

h.v.d.koppel
19 december 2021, 23:06
Denk niet dat hoe duurder hoe beter, maar kwaliteit heeft naar mijn idee toch wel een prijs. Ga morgen naar je filmpje kijken. En Fluke is natuurlijk wel een duur merk, meer voor de professionele markt.

Plant
20 december 2021, 00:09
Ik heb echter een goedkope Velleman meter en dat is ruk. Weerstandje meten van lage waarde, waarde blijft maar heen en weer gaan...

Is doorgaans te wijten aan de meegeleverde meetsnoertjes.
Je meet de snoeren zelf en de contact overgangen mee en bij lage weerstanden zie je dat terug.
Goede meetsnoertjes maken of breken de precisie, standaard snoertjes van Fluke zijn ook niet geweldig.

h.v.d.koppel
22 december 2021, 11:00
Ruis en brom zijn twee verschillende symptomen met totaal verschillende oorzaak en aanpak. Ik zie hier een aantal oplossingen voorbij komen die bij brom storing horen en niets met ruis te maken hebben. Jij hebt idd last van een constante ruis en een of andere digitale reutel. De laatste los je op door de power ergens anders vandaan te halen. Good job, de reutel is er uit.

De constante ruis lijkt me uit de amp te komen en heeft meer te maken met goedkoop ontwerp dan een buis. Ik vrees zelfs dat er maar 1 buis in zit, misschien wel eens zo'n ding open gehad maar kan het me niet herinneren. Het is een misvatting dat een transistoramp minder ruis produceerd. Het ligt maar net aan het ontwerp en gebruikte materialen. Met name weerstanden kunnen erg onzuiver zijn en daardoor veel ruis produceren.

Een geselecteerde V1 buis is ook onzin naar mikjn idee. Ik heb ze nog in voorraad maar begin er niet meer aan. Soms is de ruis van een V1 selected nog erger dan een gewone goedkope uitvoering.

Toch nog een vraagje.
Als ik het schema van mijn versterker bekijk, zie ik nergens een netfilter voor de trafo zitten. Na de trafo een afvlakking voor ±15V en een gedeelte +400V voor de buizen.
Heeft een ontstoringsfilter tussen de trafo en 230V nog enig nut? Denk dan aan de volgende unit:https://www.conrad.nl/p/schaffner-fn-9260-4-06-netfilter-met-iec-connector-met-zekering-250-vac-4-a-1-mh-b-x-h-46-mm-x-32-mm-1-stuks-398692
Voor de prijs hoef ik het niet te laten en hij kan 1 op 1 verwisseld worden met de huidige input. Mocht die voor garantie terug moeten, kan ik het tijdelijk weer herstellen zonder dat dit zichtbaar is.

Denk dat die zonder filter toch gevoeliger blijft. Maar ik weet niet of die voor zaken zoals hieronder beschreven stat of het helpt. Maar een lichtschakelaar is ook al hoorbaar in de versterker.
Aan de andere kant heb ik ook gelezen dat bepaalde passieve filters de dynamiek kunnen verpesten van een versterker. Ik weet niet of dat opgaat voor gitaarversterkers, omdat dit allemaal geen hifi is.

PS: Ik denk dat de storing komt door de wifi via het lichtnet.

Dirk_Hendrik
22 december 2021, 11:17
Ik verbaas me wel vaker over het ontbreken van enige vrm van filtering op de 230VAC input van hedendaagse gitaarapparatuur.

Probeer het. De kosten zijn het idd niet.

miyaru
22 december 2021, 11:48
Ik zou het nemen zoals het is, als je jouw versterker nu al gaat versleutelen, dan is het misschien niet "jouw versterker"......

h.v.d.koppel
22 december 2021, 12:08
Ik zou het nemen zoals het is, als je jouw versterker nu al gaat versleutelen, dan is het misschien niet "jouw versterker"......

Nou daar zit ik niet zo mee versleutelen, alleen wel binnen de garantie, want dan is het tabee garantie. Trouwens bij mijn Charvel gitaar is dat anders. Die mag je gewoon customizen, mits dat niet straks de oorzaak van een defect is (Bij Charvel zelf nagevraagd).
Maar zo'n netfilter vind ik niet echt versleutelen.
Mijn oude Hohner SP 75 die heb ik pas versleuteld:

https://drive.google.com/file/d/1B4ZfBT9QOPKkeEvV8Iy2fuYYBwMzpG9v/view?usp=sharing

2 kanaal van gemaakt:
drive kanaal met hoog-op en hoog-af toonregeling, mix clean-drive/ limiter/ voetswitch limiter, drive dmv FET-schakeling (geeft geen enkele schakelklik, dit in tegenstelling tot mijn Laney, die met relais schakelt).

Heb ik nooit kunnen laten om zaken aan te passen. Ook mijn oude gitaar.
Helaas is mijn kennis van electronica er niet meer.

guitarkid2
22 december 2021, 12:25
Je hebt nog garantie op die laney ?

h.v.d.koppel
22 december 2021, 12:27
Je hebt nog garantie op die laney ?

Pas gekocht. Verder helemaal tevreden.

Dirk_Hendrik
22 december 2021, 12:46
Ik zou het nemen zoals het is, als je jouw versterker nu al gaat versleutelen, dan is het misschien niet "jouw versterker"......

In dit geval.... neuh. Als het zou gaan om een klankmatig iets zou ik zeggen ja. Maar dit gaat over netfiltering. Dan zou een versterker ook niet "jouw versterker" zijn als je er een power conditioner voor zet.

h.v.d.koppel
22 december 2021, 13:08
In dit geval.... neuh. Als het zou gaan om een klankmatig iets zou ik zeggen ja. Maar dit gaat over netfiltering. Dan zou een versterker ook niet "jouw versterker" zijn als je er een power conditioner voor zet.

Heb je idee of zo'n netfilter nog effect heeft op de klank, dynamiek? Heb ik best wat over gelezen. Maar dat zijn wel stukken voor audiofielen.
Maar om heel eerlijk te zijn nam ik dat soort verhalen met een korreltje zout. Vond dat overdreven : netkabel voor 300,-, aparte stroomgroep met speciale zekering, etc. Maar nu, met mijn ervaring ben ik er iets genuanceerder naar gaan kijken. Niet dat ik zulke bedragen uit ga geven. Maar besef nu wel dat netvervuiling er is en dat dit wel degelijk invloed kan hebben.

Dirk_Hendrik
22 december 2021, 17:37
Heb je idee of zo'n netfilter nog effect heeft op de klank, dynamiek? Heb ik best wat over gelezen. Maar dat zijn wel stukken voor audiofielen.
Maar om heel eerlijk te zijn nam ik dat soort verhalen met een korreltje zout. Vond dat overdreven : netkabel voor 300,-, aparte stroomgroep met speciale zekering, etc. Maar nu, met mijn ervaring ben ik er iets genuanceerder naar gaan kijken. Niet dat ik zulke bedragen uit ga geven. Maar besef nu wel dat netvervuiling er is en dat dit wel degelijk invloed kan hebben.

Op klank? Nee.
En al dat gelul over audiofiele netsnoeren ga ik pas gloven als er audiofiele transformatorhuisjes komen.

Netvervuiling die je je niet zelf kunt voorkomen kun je alleen afvangen door te zorgen dat het niet je appaaat in komt. En dat doe je met filtering. En dat stelde je dus zelf al voor.

h.v.d.koppel
22 december 2021, 18:26
Ga ik er eentje bestellen. Thanks.
Je schijnt ook nog als extra ferriet om de stroomkabel te kunnen doen: stekkerdeel en plugdeel. Kost geen drol
Daar nog ervaring mee?

Dirk_Hendrik
22 december 2021, 19:37
Ga ik er eentje bestellen. Thanks.
Je schijnt ook nog als extra ferriet om de stroomkabel te kunnen doen: stekkerdeel en plugdeel. Kost geen drol
Daar nog ervaring mee?

Zou kunnen maar ik betwijfel of het jouw problem op gaat lossen.

Die ferrietkralen gebruik je om mid tot hoofrequentstraling op je bedrading buiten te houden meer even hard om te voorkomen dat hoogfrequent rotzooi uit je apparaat de bedrading in gaat. Om die reden zie je die kralen vaak op bijvoorbeeld de kables van beeldschermen maar ook schakelende voedingen, USB kabels etc.

h.v.d.koppel
22 december 2021, 23:27
Laatste vraag:
Ik wil het volgende netfilter van Schaffner bestellen:
Schaffner FN 9260-1-06 Netfilter Met IEC-connector 250 V/AC 1 A 5.3 mH

Deze is 1A een meer dan voldoende vermogen. Schijnt dat je bij ontstoringsfilters het beste een vermogen kan kiezen wat dichtbij het verbruik ligt voor de beste werking. 250mA is max verbruik bij 250V

Echter er zitten daar 2 zekeringshouders in: een in de N en een in de P volgens schema.
Is N neutraal (blauw) en P fase (bruin)?
Huidige zit 1 zekering in van T250mA. Moet ik dan nu 2 stuks nemen a T125mA (traag) of ook gewoon 2x 250mA?

cluseau
23 december 2021, 10:42
..........

Echter er zitten daar 2 zekeringshouders in: een in de N en een in de P volgens schema.
Is N neutraal (blauw) en P fase (bruin)?
Huidige zit 1 zekering in van T250mA. Moet ik dan nu 2 stuks nemen a T125mA (traag) of ook gewoon 2x 250mA?



Ga je een netfilter vervangen om ruis te onderdrukken? Zonde van de tijd, losten, bestelbus etc.

Een netfilter zal heel misschien helpen tegen die digitale reutel waar je last van hebt. De constante ruissss komt uit je amp en ga je niet oplossen met een netfilter.

Heb je toch die overtuiging dan mag je het proberen natuurlijk, bestel dan ook goede zekeringen maar voor je de link bekijkt even het volgende in acht nemen:

1 ga eerst naar het toilet en leeg de blaas volledig.
2 ga in je auto zitten maar start hem niet.
3 sluit ramen en deuren goed af en maak de gordel goed vast.
4 open nu de link en neem notitie van de prijzen.
5 laat indien niet te voorkomen alles lopen.

klik en huiver (http://www.peacockaudio.nl/htm/zekeringen.htm)

Erik de Perik
23 december 2021, 12:49
Een kenner weet genoeg.

h.v.d.koppel
23 december 2021, 17:14
Ga je een netfilter vervangen om ruis te onderdrukken? Zonde van de tijd, losten, bestelbus etc.

Een netfilter zal heel misschien helpen tegen die digitale reutel waar je last van hebt. De constante ruissss komt uit je amp en ga je niet oplossen met een netfilter.

Heb je toch die overtuiging dan mag je het proberen natuurlijk, bestel dan ook goede zekeringen maar voor je de link bekijkt even het volgende in acht nemen:

1 ga eerst naar het toilet en leeg de blaas volledig.
2 ga in je auto zitten maar start hem niet.
3 sluit ramen en deuren goed af en maak de gordel goed vast.
4 open nu de link en neem notitie van de prijzen.
5 laat indien niet te voorkomen alles lopen.

klik en huiver (http://www.peacockaudio.nl/htm/zekeringen.htm)

Ga het netfilter niet kopen voor de ruis. Maar idd voor het digitale gereutel en andere storingen zoals schakelklikken als iemand een lichtschakelaar omzet.

De link van de zekeringen snap ik niet helemaal. Dat is voor audiofielen die ook een aparte groep hebben, waar alleen de audio-installatie op aangesloten is. En dan kan zo'n zekering idd beter zijn beweren sommigen. Mijn neef heeft ook zo'n dure installatie en die heeft daar idd zulke ideeën over.
Gewoon een filtertje van rond de 15,- is natuurlijk geen vergelijking met zoiets waar je de link van aangeeft. Als dat zo'n filtertje afdoende helpt, hoef ik niet steeds met een verlengsnoer naar een andere groep als ik ga spelen: tijd is geld...
Is nauwelijks een ingreep te noemen: paar schroefjes en kabelschoentjes omzetten, pakweg half uurtje tijd. En ik hoor liever geen gereutel dan wel gereutel als ik kan kiezen.

cluseau
23 december 2021, 17:26
Nou met die link wil ik zeggen dat jouw filter waarschijnlijk net zo zinvol is als die zekering van 150 euro.

Wat je neef betreft, helaas zijn er toch mensen die er in trappen al moeten ze het zelf weten natuurlijk. Een stekkerblokje van 11k he, schande! Ik weiger deze yomanda praktijken te accepteren al weet ik dat je deze categorie mensen niet kan overtuigen van de klinklare onzin die ze wordt aangepraat.

Maar even goede vrienden hoor, sterkte met je neef en succes met je filteractie, ik hoop dat het helpt.

Plant
23 december 2021, 17:42
...
klik en huiver (http://www.peacockaudio.nl/htm/zekeringen.htm)

:seriousf: Hilarisch weer die teksten.
Ben wel benieuwd naar deze waarschuwing overigens:


Let op: Furutech zekeringen worden afgeraden in combinatie met Naim apparatuur.

h.v.d.koppel
23 december 2021, 17:45
Nou met die link wil ik zeggen dat jouw filter waarschijnlijk net zo zinvol is als die zekering van 150 euro.

Wat je neef betreft, helaas zijn er toch mensen die er in trappen al moeten ze het zelf weten natuurlijk. Een stekkerblokje van 11k he, schande! Ik weiger deze yomanda praktijken te accepteren al weet ik dat je deze categorie mensen niet kan overtuigen van de klinklare onzin die ze wordt aangepraat.

Maar even goede vrienden hoor, sterkte met je neef en succes met je filteractie, ik hoop dat het helpt.

Wat mijn neef betreft. Ik deel die mening niet hoor. Maar zijn vader is ook zo, tja ieder zijn hobby.
Maar ik vond een ontstoringsfilter, zeker gezien de prijs wel de moeite van het proberen waard. Moet trouwens wel even kijken of het past. is nl stukje langer de inlet, maar denk het wel.
En ik vind het ook leuk om zaken te customizen, als het nut heeft natuurlijk.

Fijne avond.

AoDf
23 december 2021, 17:49
Net als overig zogenaamd highend spul zijn ook deze zekeringen in staat de productie van het muziekstuk te veranderen. Geluidsbeeld loopt minder dicht en muzikale nuances worden losser neergezet in de ruimte.

Toch knap voor een zekering.

cluseau
23 december 2021, 20:10
Ben wel benieuwd naar deze waarschuwing overigens:


Let op: Furutech zekeringen worden afgeraden in combinatie met Naim apparatuur.



Nou ik denk dat dit gaat schiften, zie je wel vaker bij deze spullen. Het resultaat is dan minder open....minder sprankelend .... minder definitie. En dat hoor je hoor !!!!


Maar goed dat die verkopers er verstand van hebben. Heb eens naar het adres van deze intelectueel gekeken.

Woont mooi, dikke BMW voor de deur. Heeft goed geboerd zo te zien wat niet zo vreemd is.

h.v.d.koppel
23 december 2021, 21:29
Ach ja mensen hoeven het niet te kopen natuurlijk. En die hebben ws genoeg geld, misschien ook een dikke BMW, haha.

Zo is het altijd met dure dingen. Mijn collega vond het hoogst belachelijk dat een Apple mac Pro zo duur moest zijn. Moest verboden worden. Ongeveer 15000,- met een goed scherm. Maar je hoeft niet zoveel geld uit te geven voor een mac Macbook air kun je va 1130,- kopen.

By the way. Je kunt de zekeringen ook doorverbinden, dan heb je de perfecte verbinding. Is ook lekker goedkoop.

Plant
23 december 2021, 22:14
... By the way. Je kunt de zekeringen ook doorverbinden, dan heb je de perfecte verbinding. Is ook lekker goedkoop.

Afgezaagde metalen potmeter assen hebben precies de goede diameter :D Het is maar een tip :hide:
Er is er bij mijn weten nog nooit een doorgebrand ;)

h.v.d.koppel
23 december 2021, 22:40
Goeie tip ;-)

Erik de Perik
23 december 2021, 22:56
Nou ik denk dat dit gaat schiften, zie je wel vaker bij deze spullen. Het resultaat is dan minder open....minder sprankelend .... minder definitie. En dat hoor je hoor !!!!


Maar goed dat die verkopers er verstand van hebben. Heb eens naar het adres van deze intelectueel gekeken.

Woont mooi, dikke BMW voor de deur. Heeft goed geboerd zo te zien wat niet zo vreemd is.

https://i1.wp.com/caffeinatedthoughts.com/wp-content/uploads/2016/04/Snake-oil_salesman_Professor_Thaddeus_Schmidlap_at_Encha nted_Springs_Ranch_Boerne_Texas_USA_28655a.jpg?fit =1832%2C1223&ssl=1

guitarnijboer
25 december 2021, 11:21
Wat mijn neef betreft. Ik deel die mening niet hoor. Maar zijn vader is ook zo, tja ieder zijn hobby.
Maar ik vond een ontstoringsfilter, zeker gezien de prijs wel de moeite van het proberen waard. Moet trouwens wel even kijken of het past. is nl stukje langer de inlet, maar denk het wel.
En ik vind het ook leuk om zaken te customizen, als het nut heeft natuurlijk.

Fijne avond.

Zoals Frans al zei heeft dit totaal geen nut. Ik kan je zelfs met zekerheid zeggen dat dit niets op gaat lossen. Behalve dan dat je voortaan steeds een vervelende tik krijgt als je de versterker ongeaard gebruikt en terwijl je je gitaar vast hebt bijvoorbeeld de verwarmingsradiator aanraakt, of live met je lippen een microfoon...

Als ik het goed heb is de Laney IRT een buizenversterker met USB aansluiting om direct aan te sluiten op je PC en heeft ie ook digitale reverb. Dat ritmische getik zou dus ook goed uit de versterker zelf kunnen komen.

Verder weet ik dat de meeste bijgeluiden /rf storingen veroorzaakt worden doordat dit onvoldoende gedempt wordt op de input van een versterker en/of ster aarding gebruikt wordt waarbij een geďsoleerde input jack over een te lange weg met het chassis verbonden is. Soms zie je dat er dan lokaal een kleine condensator direct van de input (massa) aan het chassis gesoldeerd wordt.

Een goed filter kan helpen tegen ploppen en net vervuiling, maar dat kun je dan beter met een paar onderdelen zelf in je versterker voeding maken.

h.v.d.koppel
25 december 2021, 13:00
Zoals Frans al zei heeft dit totaal geen nut. Ik kan je zelfs met zekerheid zeggen dat dit niets op gaat lossen. Behalve dan dat je voortaan steeds een vervelende tik krijgt als je de versterker ongeaard gebruikt en terwijl je je gitaar vast hebt bijvoorbeeld de verwarmingsradiator aanraakt, of live met je lippen een microfoon...

Als ik het goed heb is de Laney IRT een buizenversterker met USB aansluiting om direct aan te sluiten op je PC en heeft ie ook digitale reverb. Dat ritmische getik zou dus ook goed uit de versterker zelf kunnen komen.

Verder weet ik dat de meeste bijgeluiden /rf storingen veroorzaakt worden doordat dit onvoldoende gedempt wordt op de input van een versterker en/of ster aarding gebruikt wordt waarbij een geďsoleerde input jack over een te lange weg met het chassis verbonden is. Soms zie je dat er dan lokaal een kleine condensator direct van de input (massa) aan het chassis gesoldeerd wordt.

Een goed filter kan helpen tegen ploppen en net vervuiling, maar dat kun je dan beter met een paar onderdelen zelf in je versterker voeding maken.

Bedankt voor je heldere uitleg.

Het ritmisch getik en gerommel komt echt via het lichtnet. Als ik nu speel, sluit ik de versterker aan op de wcd van de wasmachine en dan heb ik nergens last van. Maar nu moet ik iedere keer via een kabelhaspel naar deze wcd toe. Ik vermoed de powerline module voor het internet de veroorzaker is. Deze laatste heb ik wel nodig. Kan ook allerlei kabels trekken, wifi versterkers, etc, maar dat is in mijn huis een heel gedoe en kost ook wel wat.
Dacht dus mbv zo'n filter de storing via lichtnet er uit te kunnen filteren. Is dus geen andere storing via straling etc.

Wel een vraag:
Waarom krijg je een tik met zo'n filter bij ongeaard gebruik?
Komt dat door de lekstroom van zo'n filter? En is dat de reden dat ze zulke filters niet inbouwen in gitaarversterkers?
Je hebt ook B-types (medisch) die geen lekstroom hebben of zeer te verwaarlozen.

Wat condensatoren betreft. Gewoon tussen signaal en massa en hoe groot?

Voeding aanpassen. Kan ik niet doen, want dan is garantie voorbij.

cluseau
25 december 2021, 19:22
Wel een vraag:
Waarom krijg je een tik met zo'n filter bij ongeaard gebruik?........
Omdat de fabrikant er van uitgaat dat je de voorschriften respecteerd. Als je dat zou doen heb je geen last van instraling.

Een van die regels is dat elk elektrisch apparaat waarvan aanraakbare metalen delen bij een defect onder spanning kunnen komen te staan geaard moeten zijn. En dat is het geval bij jouw amp en instrument..

De reutel waar je last van hebt is dan nog maar bijzaak tov je leven.

h.v.d.koppel
25 december 2021, 22:05
Omdat de fabrikant er van uitgaat dat je de voorschriften respecteerd. Als je dat zou doen heb je geen last van instraling.

Een van die regels is dat elk elektrisch apparaat waarvan aanraakbare metalen delen bij een defect onder spanning kunnen komen te staan geaard moeten zijn. En dat is het geval bij jouw amp en instrument..

De reutel waar je last van hebt is dan nog maar bijzaak tov je leven.

Onderbreek zo'n filter de aarde dan?

Als ik naar het schema kijk zit de aarde van de ingang en uitgang zonder tussenkomst van iets met elkaar doorverbonden. Vandaar mijn vraag.
https://drive.google.com/file/d/1BP47kA6JW-449wdP3D6_vMgS1xKtFzPa/view?usp=sharing

guitarnijboer
26 december 2021, 00:03
Bedankt voor je heldere uitleg.

Het ritmisch getik en gerommel komt echt via het lichtnet. Als ik nu speel, sluit ik de versterker aan op de wcd van de wasmachine en dan heb ik nergens last van. Maar nu moet ik iedere keer via een kabelhaspel naar deze wcd toe. Ik vermoed de powerline module voor het internet de veroorzaker is. Deze laatste heb ik wel nodig. Kan ook allerlei kabels trekken, wifi versterkers, etc, maar dat is in mijn huis een heel gedoe en kost ook wel wat.
Dacht dus mbv zo'n filter de storing via lichtnet er uit te kunnen filteren. Is dus geen andere storing via straling etc.

Wel een vraag:
Waarom krijg je een tik met zo'n filter bij ongeaard gebruik?
Komt dat door de lekstroom van zo'n filter? En is dat de reden dat ze zulke filters niet inbouwen in gitaarversterkers?
Je hebt ook B-types (medisch) die geen lekstroom hebben of zeer te verwaarlozen.

Wat condensatoren betreft. Gewoon tussen signaal en massa en hoe groot?

Voeding aanpassen. Kan ik niet doen, want dan is garantie voorbij.

In het netfilter die jij wilt gebruiken zitten 2 condensatoren vast aan elke kant van het netsnoer naar de aarde aansluiting. Vandaar dat je zonder goede aarding van de versterker dan zelf een tik kan krijgen als je naar je gitaar een geaard oppervlak aanraakt.

Die condensator zit aan de massa aansluiting van de input jack vast en gaat dan direct aan het chassis. RF signalen die door de mantel van je kabel worden opgepikt hoeven dan geen lange weg af te leggen door de versterker bij die zgn ster aarding, maar worden meteen bij de input kortgesloten met het chassis.
Ik denk overigens niet dat dit voor jouw situatie nut heeft.

Wat je wel kunt proberen is een condensator parallel over de netspanning zetten in je versterker (Y2 Condensator) die zit verder niet aan massa.

guitarnijboer
26 december 2021, 00:05
Naar je gitaar is: naast je gitaar

h.v.d.koppel
26 december 2021, 00:24
In het netfilter die jij wilt gebruiken zitten 2 condensatoren vast aan elke kant van het netsnoer naar de aarde aansluiting. Vandaar dat je zonder goede aarding van de versterker dan zelf een tik kan krijgen als je naar je gitaar een geaard oppervlak aanraakt.

Die condensator zit aan de massa aansluiting van de input jack vast en gaat dan direct aan het chassis. RF signalen die door de mantel van je kabel worden opgepikt hoeven dan geen lange weg af te leggen door de versterker bij die zgn ster aarding, maar worden meteen bij de input kortgesloten met het chassis.
Ik denk overigens niet dat dit voor jouw situatie nut heeft.

Wat je wel kunt proberen is een condensator parallel over de netspanning zetten in je versterker (Y2 Condensator) die zit verder niet aan massa.

Dank voor je uitleg. Duidelijk.
Als ik het B-type filter gebruik, heb ik toch hetzelfde: Condensator parallel over de netspanning. Daar zitten nl geen Cy-condensators naar de massa. Dat is het verschil tussen een normaal netfilter en een medisch netfilter. Dan is het toch wel veilig?
Of zie ik iets over het hoofd?

guitarnijboer
26 december 2021, 10:11
Zonder die condensatoren naar massa is het wel veilig idd. Dit zou je kunnen proberen.

Maar zelf zou ik eerder dan toch een filter maken in een apart kastje. Dan werkt ie ook meteen de goede kant op.

h.v.d.koppel
26 december 2021, 10:36
Zonder die condensatoren naar massa is het wel veilig idd. Dit zou je kunnen proberen.

Maar zelf zou ik eerder dan toch een filter maken in een apart kastje. Dan werkt ie ook meteen de goede kant op.

Top. Dank je.
Apart kastje, heb je daar een schema van?

Plant
27 december 2021, 13:56
Ik ben meer voor bronbestrijding.

Ik zou eens wat apparatuur (op dezelfde groep) uitschakelen of stekkers eruit trekken en kijken of dat scheelt.
mocht je dan de oorzaak boven water hebben, dan kun je gericht te werk gaan en bij de bron ontstoren.

Ik heb in mijn vorige huis weleens last gehad van de koelkast die op geluidsapparatuur stoorde. Toen heb ik een filter tussen de koelkast en de wcd geplaatst. Beter voorkomen dat de storing het net opgaat dan het proberen weg te krijgen als het er eenmaal op staat.

h.v.d.koppel
27 december 2021, 14:16
Ik ben meer voor bronbestrijding.

Ik zou eens wat apparatuur (op dezelfde groep) uitschakelen of stekkers eruit trekken en kijken of dat scheelt.
mocht je dan de oorzaak boven water hebben, dan kun je gericht te werk gaan en bij de bron ontstoren.

Ik heb in mijn vorige huis weleens last gehad van de koelkast die op geluidsapparatuur stoorde. Toen heb ik een filter tussen de koelkast en de wcd geplaatst. Beter voorkomen dat de storing het net opgaat dan het proberen weg te krijgen als het er eenmaal op staat.

Bronbestrijding is zeker te prefereren.
Echter zo'n powerline adapter kun je niet filteren schijnt. De werking van het internetsignaal gaat dan verloren.
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet geprobeerd of het hieraan ligt, maar weet dit zo goed als zeker. Er zit nl niet echt iets anders op deze groep. Probleem ik heb dit signaal nodig voor beide kamers voor en die zitten beide op deze groep. Zal vanmiddag even voor de zekerheid checken of het de powerline adapter is. Oplossing is ander wifi aansluiting via draadloos ipv via lichtnet. Maar dat kost een paar honderd euro. Of dus een netfilter, als dat laatste voldoende helpt.

Erik de Perik
27 december 2021, 16:05
Was er maar een manier om die Powerline tijdelijk uit te schakelen om het te testen.

Je hebt de versterker wel op een geaarde wcd aangesloten?

h.v.d.koppel
27 december 2021, 16:58
Was er maar een manier om die Powerline tijdelijk uit te schakelen om het te testen.

Je hebt de versterker wel op een geaarde wcd aangesloten?

Ga hem vanavond uitschakelen. Dan is mijn vrouw naar bed. Want alle wifi gaat eruit.
Alles geaard (nieuwbouw). En alleen de versterker zonder randapparatuur, dus ook geen aardlussen.

Dirk_Hendrik
3 februari 2022, 19:42
En daarna hoorden we niets meer.
Dat uitschakelen is toch wel goed afgelopen?

miyaru
3 februari 2022, 20:10
:???: + tien tekens.......

h.v.d.koppel
3 februari 2022, 22:24
Hi guys, sorry voor mijn erg late reactie. Ben er een tijdje tussenuit geweest en ben daardoor minder actief op het forum geweest. Eerst vakantie, toen ziek en toen ingreep in ziekenhuis.
Ben nu net alles weer aan het oppakken. Wel gitaar blijven spelen. En afgelopen weekend weer eens samen gespeeld met oude bandgenoot uit mijn jeugd.

Ligt idd aan powerline adapter. Alleen een ander soort systeem kost een paar honderd euro voor mijn huis. Bij de versterker aanpakken dmv een netfilter is toch de goedkoopste oplossing. Wordt dan wel een medisch type omdat daar de lekstroom nagenoeg 0 is, dus ook veilig, mocht je de versterker in een ongeaard stopcontact stopt, wat ik trouwens liever niet doe.
Enige waar ik mee zit : aantal bronnen vermelden dat dit soort filters de dynamiek kunnen verminderen van audioversterkers. Gitaarversterker is natuurlijk ook audioversterker. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit. Weet ook niet hoe je dat verschil kan waarnemen bij een gitaarversterker ? Maar dynamiek is dynamiek, zeker bij buizen.

Wat ik wel heb aangeschaft zijn 3 nieuwe voorversterker buizen: Tung-Sol 12AX7, een speciale V1-versie, een normale en een ballanced. Zitten nu 3x Ruby in. Kijken of dat een geluidsverbetering geeft qua ruis, klank. Helpt natuurlijk niet tegen de storing.
Als ik de versterker open heb, kan ik gelijk opmeten of een netfilter erin past. Als dat zo is bestel ik er denk ik toch eentje. Is niet heel duur. En dan kijken of het überhaupt helpt en of het klankbeeld niet wordt aangetast.

Verder heb ik wat onderdelen voor mijn gitaar besteld: shielding tape: aluminium en koper, afgeschermde kabel, nieuwe pure tone jack plug en Variable Treble Bleed Circuit.

Voorlopig weer even van de straat.
Nou zijn jullie weer helemaal op de hoogte 😎

Erik de Perik
3 februari 2022, 23:22
Heb je coax in huis liggen?

h.v.d.koppel
3 februari 2022, 23:27
Alleen naar tv in huiskamer vanaf modem stoppenkast. En naar slaapkamer verdieping 1,maar die is losgekoppeld. Naar verdieping 2 geen coax en dat wordt ook lastig te trekken ivm alles van beton.
Maar hoezo dan?

Napoje
4 februari 2022, 02:57
Voor thuis een modellingbakkie, in mijn geval een spark. Klinkt op laag volume gewoon net zo goed als buizen en geeft geen ruis.

Erik de Perik
4 februari 2022, 06:56
Alleen naar tv in huiskamer vanaf modem stoppenkast. En naar slaapkamer verdieping 1,maar die is losgekoppeld. Naar verdieping 2 geen coax en dat wordt ook lastig te trekken ivm alles van beton.
Maar hoezo dan?

Omdat je heel simpel een 1 GigaBit verbinding kunt maken tussen jouw accespoint en ieder andere plek via een coax.

cluseau
4 februari 2022, 09:28
Omdat je heel simpel een 1 GigaBit verbinding kunt maken tussen jouw accespoint en ieder andere plek via een coax.
Als je dat een beetje wil onderbouwen dan graag, snappen we het allemaal.

h.v.d.koppel
4 februari 2022, 09:48
Omdat je heel simpel een 1 GigaBit verbinding kunt maken tussen jouw accespoint en ieder andere plek via een coax.

Oké. Het probleem blijft dat ik dan nog naar de bovenste etage moet. Daar heb ik mijn werk, hobby-kamer. Kan evt draadloos vanuit de etage eronder. Maar ik merk vooral met Ms-teams en video dat draadloos soms problemen geeft.
Maar wat is het verschil met utp en coax? Utp kan ik nl wel naar de verdieping eronder trekken. Maar aan de andere kant de coax aansluiting ligt er al.

h.v.d.koppel
4 februari 2022, 09:53
Voor thuis een modellingbakkie, in mijn geval een spark. Klinkt op laag volume gewoon net zo goed als buizen en geeft geen ruis.

Voordat ik mijn huidige versterker aanschafte, heb ik daar over nagedacht. Maar besloten niet te doen. Wil graag toch fysiek op de versterker zelf de stand van de knoppen zien. Nu 3 kanaals fysiek, waartussen ik kan switchen en ik zie gelijk waar alles op staat. En zonodig bijregelen op de versterker.

Midwolda
4 februari 2022, 10:31
Oké. Het probleem blijft dat ik dan nog naar de bovenste etage moet. Daar heb ik mijn werk, hobby-kamer. Kan evt draadloos vanuit de etage eronder. Maar ik merk vooral met Ms-teams en video dat draadloos soms problemen geeft.
Maar wat is het verschil met utp en coax? Utp kan ik nl wel naar de verdieping eronder trekken. Maar aan de andere kant de coax aansluiting ligt er al.

UTP verdient niet alleen technisch de voorkeur maar het is ook makkelijker dan coax want al je apparaten hebben al een UTP/RJ45 aansluiting (hoewel, tegenwoordig ook niet meer? Naja dan zeker ook geen coax. ;) ). Er is altijd wel een gaatje te vinden van de ene verdieping naar de andere, desnoods langs de cv-leidingen, of in een ventilatiepijp, of in een koof. Gewoon je hele huis volplempen met UTP, why not, goedkoop en goed en makkelijk zelf af te monteren. Neem wel minimaal CAT-5E en LSZH.

h.v.d.koppel
4 februari 2022, 10:52
Probleempje is wel dat ik niet weet of ik nog heel lang blijf wonen. Denk toch wel zo'n jaar of 2 nog.
Het jammere aan mijn huis. Heb door het gehele huis lege domotica-buizen lopen en ook voor alarm. Dus er zou helemaal niets aan de hand zijn. Maar er is geen draad door te trekken van de ene naar de andere verdieping. Tenmiste niet van de 2e naar de 3e etage. Echt op allerlei manieren geprobeerd. Vermoed dat tijdens de bouw de verdiepingsvloer iets verschoven is of dat er cement, beton in de leidingen is gekomen en daardoor geblokkeerd.
Er loopt 1 koof, maar die ligt op een ongelukkige plek.
Wat nog een optie is. Vanuit centraaldoos domotica verdieping 1 door het plafond omhoog. Dan gleuf uitfrezen naar de muur
Maar dat is ook wel risicovol en hoop werk als ik er ws niet zo lang meer woon.
Probleem alles is van beton en steen. En verwarmingsbyizen zijn allen ingegoten.

Maar bedankt voor het meedenken.

Midwolda
4 februari 2022, 11:04
Als het toch nog maar voor een jaartje of twee is dan kun je er ook voor kiezen om je UTP (of coax) kabel langs de plint van de trap te leggen. Is dan wel in het zicht maar het herinnert je er dagelijks aan dat dat in het nieuwe huis anders moet. ;)

D3nnis
4 februari 2022, 11:36
Als je dat een beetje wil onderbouwen dan graag, snappen we het allemaal.Waarschijnlijk omdat er van die utp naar coax omvormers bestaan?

Midwolda
4 februari 2022, 11:42
Ha ja, converters. De pedalenbuffers van de communicatietechnologie. :D

h.v.d.koppel
4 februari 2022, 11:54
Als het toch nog maar voor een jaartje of twee is dan kun je er ook voor kiezen om je UTP (of coax) kabel langs de plint van de trap te leggen. Is dan wel in het zicht maar het herinnert je er dagelijks aan dat dat in het nieuwe huis anders moet. ;)

Haha. Inderdaad goede motivate. Heb het idd voor een deel langs de trap liggen nu met ductape.
En van beneden naar 1e verdieping via powerline adapter. Dat zou ik kunnen vervangen door een utp te trekken door de domotica-buis, die wel te trekken is.

D3nnis
4 februari 2022, 12:17
Ha ja, converters. De pedalenbuffers van de communicatietechnologie. :D

Geen idee of die dingen goed werken?
Zal wel net zijn als met internet over het elektriciteitsnet, bij de een geen probleem, bij de andere hopeloos.


Maar er is geen draad door te trekken van de ene naar de andere verdieping. Tenmiste niet van de 2e naar de 3e etage. Echt op allerlei manieren geprobeerd.

Trekveerpomp ook geprobeerd?

Midwolda
4 februari 2022, 12:24
Geen idee of die dingen goed werken?
Zal wel net zijn als met internet over het elektriciteitsnet, bij de een geen probleem, bij de andere hopeloos.


Het kan goed gaan ja, die dingen bestaan niet voor niets.
Maar bij iedere conversie treedt altijd verlies en/of degradatie op.
Als dat binnen de marges van jouw doelgebruik valt is het okee.

h.v.d.koppel
4 februari 2022, 12:42
Geen idee of die dingen goed werken?
Zal wel net zijn als met internet over het elektriciteitsnet, bij de een geen probleem, bij de andere hopeloos.



Trekveerpomp ook geprobeerd?

Nee, wel 2 trekveren. Moet zeggen vorige bewonerscommissie heeft het ook al eens geprobeerd met een kunststof trekveer en die is afgebroken. Die is sowieso verstopt.

Maar trekveerpomp: wat moet ik mij daarbij voorstellen. En gaat dat veel beter dan een normale stalen trekveer?

Erik de Perik
4 februari 2022, 13:02
Dit bedoel ik, gebruik het zelf ook trouwens:

https://www.hirschmann-multimediastore.nl/internet-over-coax/