PDA

View Full Version : FANE Gitaarspeaker



h.v.d.koppel
8 december 2021, 20:58
Heb een nieuwe versterker gekocht: Laney IRT Studio en moet daar nog een luidsprekerbox bij hebben. Ik gebruik nu de speaker van mijn Hohner SP75 combo begin jaren 80. Om eerlijk te zijn vind ik het geluid van deze speaker eigenlijk best goed klinken. Goed geluid bij drive, bij zeer veel gain (vrij massief), maar ook een mooie warme en toch heldere weergave van clean. Heb echter geen vergelijkingsmateriaal.

Mijn vraag: Hoe is de kwaliteit en toon in verhouding met bijvoorbeeld een Celestion speaker. Uiteraard heb je daar ook weer verschillende types in. Mooi vol strak rockgeluid stel ik op prijs, maar ook cleane tonen. Niet al te veel hoog bij clean: hou van een warme toon. Kan natuurlijk ook 3 luidsprekers bestellen om te vergelijken.

Maar wat vooronderzoek is ook niet verkeerd. Eigenlijk is mijn vraag : Is het de moeite om nog wat andere speakers uit te proberen of is deze FANE gewoon een kwalitatieve goede speaker.

Welke type Fane ik heb, weet ik niet, wel dat die 12" is en een minimaal vermogen van 75W.
Nummers die er op staan: 125669, 14584 Heavy Duty High Power Made in England

Hieronder een foto:
https://drive.google.com/file/d/1tFQBEbbiXTmupUq8r86QyOusbGNOrYKx/view?usp=sharing

PS: De kast die er nu om heen zit is wat aan de zware kant: spaanplaat. Wil misschien dan zelf een nieuwe kast bouwen van berkenmultiplex (schijnt het beste te zijn). Zijn er ergens bouwtekeningen? Kan natuurlijk een bestaand cabinet nabouwen ahv de maten die ze opgeven.

Remork1970
8 december 2021, 21:08
Afmetingen schijnen bij gitaarcabs niet zo nauw te luisteren. Een vuistregel is ca. 40l kastinhoud per speaker.

h.v.d.koppel
8 december 2021, 21:21
Afmetingen schijnen bij gitaarcabs niet zo nauw te luisteren. Een vuistregel is ca. 40l kastinhoud per speaker.

Dat is lekker gemakkelijk dan.

Erik de Perik
9 december 2021, 09:00
Over gemakkelijk gesproken:

https://www.thomann.de/nl/1x12_gitaren_boxen.html?oa=pra&gk=GIEAG1&filter=true

MarkS
9 december 2021, 09:32
Om eerlijk te zijn vind ik het geluid van deze speaker eigenlijk best goed klinken.

(knip)

Heb echter geen vergelijkingsmateriaal.

Eigenlijk is mijn vraag : Is het de moeite om nog wat andere speakers uit te proberen of is deze FANE gewoon een kwalitatieve goede speaker.

knip

PS: De kast die er nu om heen zit is wat aan de zware kant: spaanplaat. berkenmultiplex (schijnt het beste te zijn).



Pffff.
En daar gaan we weer....

Je hebt dus iets wat goed en lekker klinkt, maar TOCH, omdat je denkt dat, gelezen hebt dat, gehoord hebt dat, schijnt dat, enz...

Je zoekt naar oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Als die speaker goed klinkt is die kwalitatief goed. Period. Als die goed klinkt in dat spaanplaat Hohner kastje is dat ook goed. Period.
En sinds wanneer is gewicht een probleem als je vooralsnog 99/100% thuis speelt?! Daarbij, zal je meer gewichtsverlies bereiken door het versterkergedeelte uit die combo te schroeven dan een multiplex versie kast te bouwen van eenzelfde grootte... En anders schroef je er 4 wieltjes onder...

Man....

h.v.d.koppel
9 december 2021, 09:53
Over gemakkelijk gesproken:

https://www.thomann.de/nl/1x12_gitaren_boxen.html?oa=pra&gk=GIEAG1&filter=true

Die had ik ook al gezien en dat is zeker een optie.
Maar ik zit aan ook aan de optie te denken een blank houten versie, omdat ik dat ook wel mooi vind op mijn kamer staan en daar staat die het meest. Heb ook gelezen dat berkenmultiplex beter is dan MDF (Palmer). Of je dat echt hoort weet ik natuurlijk ook niet. Maar misschien weet jij dat?
En een beetje klussen is af en toe ook leuk. Laat dan gewoon alles op maat zagen en de rest is een eitje. Hoef ik alleen de gaten er zelf nog in boren. tandverbinding doe ik dan niet, maar ik kan dat wel stevig krijgen. Heb ooit ook een meubelopleiding genoten en jawel in Doetinchem. Maar neem je tip zeker ter harte.

Nog iets anders zo'n doorlusjack op zo'n kant en klare box staat die parallel of in serie? Heb nu 8 Ohm en dan zou parallel geen optie zijn. Kan deze natuurlijk ook niet aansluiten.

h.v.d.koppel
9 december 2021, 10:16
Pffff.
En daar gaan we weer....

Je hebt dus iets wat goed en lekker klinkt, maar TOCH, omdat je denkt dat, gelezen hebt dat, gehoord hebt dat, schijnt dat, enz...

Je zoekt naar oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Als die speaker goed klinkt is die kwalitatief goed. Period. Als die goed klinkt in dat spaanplaat Hohner kastje is dat ook goed. Period.
En sinds wanneer is gewicht een probleem als je vooralsnog 99/100% thuis speelt?! Daarbij, zal je meer gewichtsverlies bereiken door het versterkergedeelte uit die combo te schroeven dan een multiplex versie kast te bouwen van eenzelfde grootte... En anders schroef je er 4 wieltjes onder...

Man....

Ha 4 wieltje 4 trappen op en af?...

Ik denk dat je me niet helemaal begrijp hoe ik denk MarkS. Ik zie het helemaal niet als probleem, maar meer om iets te overleggen. Met deze informatie ga ik dan aan de slag. De ene heeft zo'n vraag en de andere zo'n vraag, dan kan toch verschillen?

En ja ik heb echt een heel slechte rug en dan speelt het gewicht zeker een grote rol voor mij. Ook omdat ik regelmatig wil gaan samenspelen. Als ik een keer verkeerd til kan ik zo een hele week bijna niet meer lopen ter illustratie. Dus ook voor die enkele keer is gewicht voor mij wel belangrijk.
Ook staat mijn versterker niet echt lekker op de kast, die flikkert er bijna af omdat deze heel ondiep is tov mijn versterker. En ik moet regelmatig dingen er achterin prikken en dan is het fijn als de kast een stukje dieper is.

Kortom ik heb een andere lichtere diepere kast nodig. En daarom ook de vraag zijn er speciale afmetingen. Dan Kan ik nl de zo klein mogelijk bouwen. En natuurlijk wel de gewenste diepte.

En idd hiernaast had ik een vraag over mijn Fane speaker. Die vraag had ik misschien niet moeten stellen achteraf gezien, omdat dit een kwestie is van persoonlijke smaak. Zal dat soort vragen dan maar niet meer stellen op dit forum als dat irritatie oproept. DAn hou ik het puur bij technisch vragen: Ho-to-do

MarkS
9 december 2021, 10:20
Tis geen irritatie.

MarkS
9 december 2021, 10:32
Ook staat mijn versterker niet echt lekker op de kast, die flikkert er bijna af omdat deze heel ondiep is tov mijn versterker. En ik moet regelmatig dingen er achterin prikken en dan is het fijn als de kast een stukje dieper is.
Volgens het web is de Hohner 24cm diep, de IRT 28.5cm. Schiet mij maar lek.

h.v.d.koppel
9 december 2021, 10:58
Volgens het web is de Hohner 24cm diep, de IRT 28.5cm. Schiet mij maar lek.

Dan klopt dat toch dat de versterker er miet lekker op past? Dat die 4,5 cm uitsteekt en dan heb ik het nog niet over de handgrepen aan de voorzijde die nog meer uitsteken. Heb liever dat de versterker er gewoon wat ruimer op staat. Plus dat het er ook niet zo mooi uitziet en dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik kijk er tegenaan en mag dat vinden. Ook het handvat aan de bovenzijde zit tegen de ventilatieopening aan de onderzijde te drukken, omdat de Laney vrij lage pootjes heeft.

Maar laten we er over ophouden, want dit leidt nergens naar toe. Je hebt je punt gemaakt.

Pepe
9 december 2021, 13:14
Wat de inhoud van de kast, hoe kleiner des te boxier, een ander woord voor midrange maar wat anders dan wat een toonregeling doet
achterkant openhouden voor meer spreiding, dicht voor meer projectie
dat gezegd hebbende, er zijn ontelbare hits gemaakt met een Princeton en blues jr. waar nèt een 12" in kan maar voor stage is het een ander verhaal, dan wil je misschien wat meer spreiding en volume.

Kwa hout is pine prima, licht, warm en rond maar je moet je een beetje inlezen in houtsoorten want er is verschil en alles heeft zijn fans,
ik hou zelf van mahonie en eik maar is niet heel licht en projecteert nogal (dus daar gebruik ik beamblockers bij)
Kwa gewichtsbesparing zit je grootste winst in je speaker. Ik weet niet wat jouw Fane weegt maar een 12" EV weegt ruim 8 kilo en een Celestion G12 Neo anderhalf.

h.v.d.koppel
9 december 2021, 13:53
Dank je voor je heldere uitleg. Ik gebruik hem meestal thuis en evt in een kleine oefenruimte. Dus dat is wel iets om over na te denken klein of groter.
Ga ik binnenkort de speaker even wegen. Geen idee wat die weegt. Alles totaal 17kg, maar dan zit er ook een grote ringkerntrafo in en de versterker, maar die weegt niet echt veel.
Ga ook even Princeton en blues jr bekijken.
Top nogmaals bedankt.

Als ik de speakerkast zelf ga bouwen, ga ik de achterzijde demontabel maken: open en dicht mogelijkheid. Kan ik het uitproberen wat ik het prettigst vind klinken.

raabje
9 december 2021, 19:45
Ik ben het wel eens met de opmerking dat je je eigen problemen aan het creëren bent, met je gitaar, versterker, computer, etc. Ik zie een patroon ontstaan, je zoekt blijkbaar een zeer hoge geluidskwaliteit, voor thuis. En volgens mij is dat voor een gitarist helemaal niet zo belangrijk, dat is leuk voor een producer of een recording engineer.

Maar als ik dat even negeer voor het gemak, een speakerkast bouwen, ja leuk. En toch, mijn oplossing zou zijn, voor thuis een kleine 10 inch speaker is een kant en klaar cabinet. Ik heb zelf deze staan thuis: https://www.thomann.de/intl/engl_e110_gigmaster_cabinet_110.htm

En deze is er ook, verschil is het type speaker. De Engl is meer Greenback achtig, de H&K heeft een generieke speaker.

https://www.thomann.de/intl/hugheskettner_tubemeister_110_box.htm

Of een kleine VOX, 8 inch https://www.thomann.de/intl/vox_bc_108_cabinet.htm

En in de oefenruimte of in je schuur of berging zet je een 12 inch speakercabinet. Gewoon wat je al hebt, of een ander simpel of 2e hands ding. Met jammen maakt het niet zo veel uit hoe je speaker klinkt, dan ben je bezig met andere dingen, de drummer en bassist volgen bijvoorbeeld. Dat maakt het sjouwen al een stuk gemakkelijker. De ruimte waar je speelt maakt ook veel uit, betonnen garage, of een mooie afgetimmerde ruimte.

Een 12 inch speaker voor thuis waar je je amp toch al niet kan opendraaien, dat is een overkill denk ik. Overigens is 2 x 10 inch ook mooi, dat klinkt wat voller, alleen weet ik zo snel geen cabinets met 2 x 10 inch. Als je toch 12 inch wilt, zoek dan een speaker met lage gevoeligheid, een Greenback b.v, die dan waarschijnlijk niet beter klinkt dan wat je al hebt, als die niet hard kan.

En om het helemaal simpel te houden, laat je amp + speaker box in de oefenruimte staan, en koop een kleine modeling amp voor thuis, ben je ook van het te veel lawaai probleem af. Dat is misschien een beetje een extreme gedachte.

h.v.d.koppel
9 december 2021, 21:16
Ik ben het wel eens met de opmerking dat je je eigen problemen aan het creëren bent, met je gitaar, versterker, computer, etc. Ik zie een patroon ontstaan, je zoekt blijkbaar een zeer hoge geluidskwaliteit, voor thuis. En volgens mij is dat voor een gitarist helemaal niet zo belangrijk, dat is leuk voor een producer of een recording engineer.

Ik snap het niet helemaal de opmerking: patroon, maar als jij de tweede bent die het al zegt zal het wel zo worden ervaren op dit forum. Zoals ik al schreef, ik zal de volgende keer gewoon korte technische neutrale vragen stellen, om dit soort reacties te voorkomen.

Een perfecte studio voor thuis streef ik zeker niet na. Daar heb ik het het talent en de ambitie niet voor. Maar het opnemen, beluisteren via de computer heb ik gewoon geen enkele ervaring mee en het lukte mij gewoon niet om daar geluid uit te krijgen. En ik wilde niet onnoidig spullen hiervoor te hoeven kopen. Is me met behulp van jullie uiteindelijk wel gelukt, mijn dank hiervoor. Alleen kreeg ik het niet goed, maar op 1 kanaal het bewerkt gitaargeluid. Vind ik niet een kwestie van hoge eisen stellen, maar is gewoon heel erg irritant op je ene oor alleen het geluid.

Ik ga toch voor een lichte speakerkast waar ik bij voorkeur wel mijn versterker op kan plaatsen. Vind ik nu eenmaal beter staan en komt mij beter uit. Maar de tip van de 10" speaker vind ik een goede tip. Geeft gelijk wat minder volume voor thuis.

Midwolda
9 december 2021, 21:29
Ik vind het wel leuk om te lezen allemaal, herken er veel in, proberen de boel aan de praat te krijgen, zou het zo beter kunnen, kan het ook anders, waarom doet het dit of dat... ik zeg goed bezig H.!

Rinze
9 december 2021, 21:46
Ik zit er ook niet mee. Herken het ietwat obsessief zoeken wel. En ik vind geluidskwaliteit ook belangrijk, zou niet weten waarom niet. Wat grootte betreft: I need 12 inches or more 😎 een 10 inch heb ik nog nooit lekker gevonden, tenzij het er gelijk vier zijn..


Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
9 december 2021, 22:19
Een 12 inch verplaatst meer lucht dan een 10 inch maar meer verschil is er volgens mij niet echt
Ik had vroeger, ooit, een Fender Rivera Superchamp, daar zat een EV 10" Force speaker in, die blies elke 12" Jensen uit het water, de bassist gebruikte die amp wel 's.
Seize does matter maar er zijn meer parameters going on.
Voor thuis gebruik ik een 6" Weber en een buizenamp die een 12 AX7 voor zijn eindtrap gebruikt, als ik dat open ga zetten komen de buren naar beneden,
maar goed, als je buren enkel een paar koeien zijn dan is het een ander verhaal.

Rinze
9 december 2021, 23:25
Het gaat niet om volume oid. Als je metal of heavy rock speelt dan doet een 10 inch het gewoon niet, voor mij althans. Het strakke laag is er niet en het klinkt domweg niet zoals ik het wil. Heb verscheidene combo's met 10 inch speakers gehad en besloten dat dat spul er niet meer in komt. EV trouwens ook niet, niet mijn geluid en dat gewicht, pff..

Is verder puur persoonlijk, het gaat mij er ook juist om dat wat de een als wetmatigheid ziet voor de ander niet op hoeft te gaan. Vandaar mijn vorige reactie op met name de post van Raabje en de stellige aannames daarin.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
9 december 2021, 23:26
Zoals ik al schreef, ik zal de volgende keer gewoon korte technische neutrale vragen stellen, om dit soort reacties te voorkomen.


Ik vind het wel leuk om te lezen allemaal, herken er veel in... ik zeg goed bezig H.!


Ik zit er ook niet mee. Herken het ietwat obsessief zoeken wel.

Raabje constateert bij zichzelf - m.i. zonder oordeel - dat hij een patroon ziet ontstaan, meer niet...

h.v.d.koppel
9 december 2021, 23:38
Fijn te horen dat mijn zoektocht ook wordt gewaardeerd. Ben er blij mee.

Heb nog even rondgekeken.
Zoals ik er nu over denk ga ik de kast toch zelf maken. Heb net op internet bedrijf gevonden dat plaat op maat gezaagd levert inclusief afronding hoeken. Lijkt me nl nauwkeuriger dan bij de bouwmarkt op de hoek.
Hoef ik alleen nog en rond gat te zagen voor de speaker, achterkant een gat voor de aansluiting, evt wat balkjes schroeven en lijm en klaar. De kast van Hughes & Kettner TM 112 Cabinet 1x12 inch speakerkast daar past mijn versterker perfect op. Die wil ik dan nabouwen, alleen dan in een blank houten berken versie. Maak gelijk een mogelijkheid om open back en closed back. Speaker heb ik nog liggen, dus dat kost helemaal niets, alleen het hout dan, handvat(en), speakerdoek of gril, kosten alles bij elkaar rond 120,- Leeg cabinet van Palmer is ongeveer ook even duur en zou ook passen, maar weegt ±12kg zonder speaker en de imitatie Hughes & Kettner slechts rond 7kg en dat is wel een verschilletje.

Pepe
9 december 2021, 23:38
Kwa speakers en grootte kast:
het zal een afwijking zijn maar een overdrive pedaal deel ik op die manier in, heeft te maken met compressie en midrange.
Zo krijg ik bijvoorbeeld bij de Mad Professor sweet honey het beeld van een 10"inc vintage amp die op een barkruk staat en bij de Chandler tube drive een 4x12 die 25 meter ver weg staat.
En daartussen heb je nog 1x12 en 2x12.

Is verder niet zo interessant maar eindelijk een excuus om dat te delen.

raabje
10 december 2021, 11:10
Je brengt een bepaalde visie, dat is altijd goed denk ik.

Wat ik nog kan toevoegen aan visie, als een versterker niet op een pre-fab kast past, dan zou ik als (out of de box) oplossing, de pootjes van de amp die uitsteken op een paar kleine plankendragers of hoekijzers achter op het cabinet zetten. Of een plank die uitsteekt op de bovenkant leggen. Of een combinatie, een stukje hout in het verlengde van de bovenkant, op plankdragers. En nog mooier, een plankje met scharnieren, kan je het inklappen als je op pad gaat. Ik neem aan dat de kast niet kantelt door het gewicht van de amp.

Dat neemt niet weg dat zelf een kast bouwen ook een leuk project is!

En geluidskwaliteit, tjsa, het moet vooral lekker klinken denk ik, dat inspireert je spel. Of een 8 ohm speaker anders klinkt dan een 16 ohm, of het type stem mechaniek invloed heeft op je sound, dat zal allemaal wel, maar het maakt voor je eigen sound niks uit denk ik. De spullen die je hebt staan is jouw sound. En de tone zit in je vingers, dat sowieso. Zo heb ik een Marshall buizenamp gehad waar ik echt niet blij mee was, wat ik er ook mee deed aan tweaks en upgrades, en uitteindelijk weggeven aan de gitaarleraar van mijn zoontje. Die leraar haalt er elke week weer als ik daar ben, een waanzinnig geluid uit, zelfs over het scheur kanaal met diode clipping.

Pepe
10 december 2021, 12:36
Wat uitsteken betreft
dit is een fender Bassman amp die ik in een Legend cabinet gelepeld heb
er steekt wat uit dus om dat idiot (roadie) proof te maken heb ik daar een beugel (keukengerei) op gezet
ook het luchtrooster (camper) is niet origineel, een Bassman wordt HEET als er een 8 ohm ipv 2 ohm speaker aan hangt
ziet er teer uit maar gaat al 25 jaar goed

https://i.pinimg.com/originals/8d/25/c1/8d25c180daa00fd9c0d39fce4a95b55b.jpg

h.v.d.koppel
10 december 2021, 12:58
Goede oplossing. Haha.
Trouwens mooi houten kast.

h.v.d.koppel
10 december 2021, 13:08
Je brengt een bepaalde visie, dat is altijd goed denk ik.

Wat ik nog kan toevoegen aan visie, als een versterker niet op een pre-fab kast past, dan zou ik als (out of de box) oplossing, de pootjes van de amp die uitsteken op een paar kleine plankendragers of hoekijzers achter op het cabinet zetten. Of een plank die uitsteekt op de bovenkant leggen. Of een combinatie, een stukje hout in het verlengde van de bovenkant, op plankdragers. En nog mooier, een plankje met scharnieren, kan je het inklappen als je op pad gaat. Ik neem aan dat de kast niet kantelt door het gewicht van de amp.

Dat neemt niet weg dat zelf een kast bouwen ook een leuk project is!

En geluidskwaliteit, tjsa, het moet vooral lekker klinken denk ik, dat inspireert je spel. Of een 8 ohm speaker anders klinkt dan een 16 ohm, of het type stem mechaniek invloed heeft op je sound, dat zal allemaal wel, maar het maakt voor je eigen sound niks uit denk ik. De spullen die je hebt staan is jouw sound. En de tone zit in je vingers, dat sowieso. Zo heb ik een Marshall buizenamp gehad waar ik echt niet blij mee was, wat ik er ook mee deed aan tweaks en upgrades, en uitteindelijk weggeven aan de gitaarleraar van mijn zoontje. Die leraar haalt er elke week weer als ik daar ben, een waanzinnig geluid uit, zelfs over het scheur kanaal met diode clipping.

Uiteraard zijn dat goede oplossingen. Alleen heb ik de afwijking dat ik vormgever ben en een goede vormgeving best belangrijk vind. Niet altijd hoor, maar in dit geval wel.
Qua ruimte (inklapbare drager, trouwens een goed idee hoor) ben ik thuis niet beperkt. Mijn kamer is ongeveer 5x5m.
En dat ik het ook wel leuk vind om te doen. Qua werk altijd met mijn hoofd bezig en een keertje met mijn handen is ook wel leuk.
En idd de tone zit hem in je spel. Helaas kan dat bij mij nog wel stukken beter... Maar ben druk bezig hier iets aan te doen.

Ps: ik wist dat helemaal niet dat er verschil qua geluid zit in een 8 of 16 ohm speaker.
Wat bijvoorbeeld dan?

Erik de Perik
10 december 2021, 14:56
Wat uitsteken betreft
dit is een fender Bassman amp die ik in een Legend cabinet gelepeld heb
er steekt wat uit dus om dat idiot (roadie) proof te maken heb ik daar een beugel (keukengerei) op gezet
ook het luchtrooster (camper) is niet origineel, een Bassman wordt HEET als er een 8 ohm ipv 2 ohm speaker aan hangt
ziet er teer uit maar gaat al 25 jaar goed

https://i.pinimg.com/originals/8d/25/c1/8d25c180daa00fd9c0d39fce4a95b55b.jpg

Niks mis mee toch?

Dirk_Hendrik
10 december 2021, 15:40
Niks mis mee toch?

Nope!
Legend... ze gebruikten hetzelfde hout waar 7ender z'n halzen van maakten voor hun kasten... Mooi hoor!

Erik de Perik
10 december 2021, 16:14
Nope!
Legend... ze gebruikten hetzelfde hout waar 7ender z'n halzen van maakten voor hun kasten... Mooi hoor!

Wel eens op gespeeld..., was kut.

Dirk_Hendrik
11 december 2021, 10:21
Wel eens op gespeeld..., was kut.

Wel eens op gespeeld. Beviel prima.

Rev Gibbons heeft er naar eigen zeggen Eliminator mee gedaan. Smaken verschillen maar ik ervaar de gitaarsound van dat album niet als kut.

Of bedoel je dat je wel eens op een 7ender hebt gespeeld en dat dat kut was?

Pepe
11 december 2021, 10:33
Die Lengend was origineel de Rock'n roll 50, het had een pre amp met een 12ax7 en een transistor eindtrap. De mare ging dat het van Gibson was maar wellicht enkel de distributie, who know. Geïmporteerd door die Groningse band de New Adventures en idd, Billy heeft er een heel album mee volgepingeld (hoewel je bij die Amerikanen nooit weet of dat echt is of een commerciële word of mouth deal)
Maar hard!
Ik heb hem gekocht omdat ik het een fijn ding vond, erg goed geluid, soort dumble plexi.
tis geen buizen dus dat moet je er ook niet in willen horen zoals je een twin ook niet beoordeeld op zijn plexi kwaliteit
duh
op een gegeven moment plopte de fuses bij bosje tegelijk
is een technisch probleem, kan je oplossen maar ik had een losse bassman top en het was gewoon mijn lol om die er in te prutsen
Die top heb ik op dit forum nog gratis aangeboden. Niemand. Was toch 1995,- gulden nieuw, die amp.
Afijn.
De bassman is er ook uit, inmiddels zit er weer een andere amp in (een Matchless spitfire van Ceriatone)
en zo is het gekomen


oh, filmpje


https://www.youtube.com/watch?v=l9jjHjxeTCQ

Erik de Perik
11 december 2021, 10:56
https://www.tdpri.com/threads/legend-guitar-amplifiers.167035/

https://www.guitar-list.com/brands/legend-amps

Peter Bootsman speelt er nog steeds op.

http://www.rootstime.be/CD%20REVIEUW/2014/JUN/new%20(Custom).jpg

Midwolda
11 december 2021, 11:01
Wel leuk om weer eens een H||H speaker te zien, heb een 12" Invader in de cab van een CMW buizentop. Na heel veel proberen toch stiekem de meest bluesy speaker die ik kon vinden.

Pepe
11 december 2021, 11:13
Die HH speaker zat er origineel in
dat was raar want dat moest Celestion zijn,
de amps werden zonder speaker verscheept naar London waar ze een Celestion kregen
is logisch want anders zou die speaker 2x overzee gaan ipv 0.
Speakers zullen wel op zijn geweest gok ik

HH had bij mij niet zo'n goede naam wegens die amps van ze destijds
maar deze speaker is echt super, droog, woody en fijnbesnaard
itt tot de schreeuwerige Celestions, sloom en duffe Eminence en die spillebeentjes van Jensen
ik chargeer een beetje maar toch.

NLF
12 december 2021, 23:12
Fijn te horen dat mijn zoektocht ook wordt gewaardeerd. Ben er blij mee.

Heb nog even rondgekeken.
Zoals ik er nu over denk ga ik de kast toch zelf maken. Heb net op internet bedrijf gevonden dat plaat op maat gezaagd levert inclusief afronding hoeken. Lijkt me nl nauwkeuriger dan bij de bouwmarkt op de hoek.
Hoef ik alleen nog en rond gat te zagen voor de speaker, achterkant een gat voor de aansluiting, evt wat balkjes schroeven en lijm en klaar. De kast van Hughes & Kettner TM 112 Cabinet 1x12 inch speakerkast daar past mijn versterker perfect op. Die wil ik dan nabouwen, alleen dan in een blank houten berken versie. Maak gelijk een mogelijkheid om open back en closed back. Speaker heb ik nog liggen, dus dat kost helemaal niets, alleen het hout dan, handvat(en), speakerdoek of gril, kosten alles bij elkaar rond 120,- Leeg cabinet van Palmer is ongeveer ook even duur en zou ook passen, maar weegt ±12kg zonder speaker en de imitatie Hughes & Kettner slechts rond 7kg en dat is wel een verschilletje.

Het is een beetje een kwestie van hoeveel tijd je erin wilt steken en of je het leuk vindt om te experimenteren. Ik heb vorig jaar heel veel kasten en speakers (systematisch) uitgeprobeerd:

- Voor opnames geldt gewoon dat je een (of twee, room mike) microfoon(s) gebruikt en dan kijk je gewoon naar wat goed klinkt op de opname. Of dat een 4x12 kast is met 300 watt speakers of een 1x10 combo doet niet ter zake, het resultaat telt. Wel is een kleinere cab makkelijker te miken (geluid wat je terug hoort op opname lijkt meer op wat je in de ruimte ervaart). En het moet gewoon lekker klinken als je speelt (en niet te hard gaan in thuis situatie), want als je niet lekker speelt klinkt de opname ook nooit zoals je graag zou willen.

- Afmetingen kast: ja dat maakt zeker een verschil. Groter is niet altijd beter. 2x12 is wel (vrijwel altijd) meer "power" en meer laag dan 1x12, 1x12 kan voor opnames echter wel heel handig zijn. Zelf kast bouwen zou ik niet doen: relatief duur en veel gedoe. Liever wat kastjes kopen en kijken wat wel/niet bevalt.

- Materiaal: berken multiplex is in theorie (maar ook in de praktijk) inderdaad beter. Maar pas op: ik heb met een Marshall 1922 mdf cab met twee T75's mezelf totaal verbaasd omdat dat werelds klonk met een 20 watt Marshall amp. Pas toen ik er een 100 watter op aansloot en dat vergeleek met een multiplex 2x12 (en 4x12's) begreep ik het. Op hoog volume, als je zeer veel druk zet, dan klinkt die kleine mdf cab als een natte krant (kan het laag niet aan, staat als een gek te trillen, cab is te klein etc). Dus zolang je niet hard speelt en er geen zware amp op aansluit maakt het niet eens zo gek veel uit.

- De verschillende Celestions klinken allemaal anders (sommigen net iets anders, sommigen verschillen meer). Jensen speaker kun je ook proberen. Fanes hebben (meestal, tenminste die ik geprobeerd heb) een vlakker mid en zijn in het hoog wat meer afgerond (wel prettig). Ze hebben een eigen karakter.

- 16 ohm en 8 ohm speaker: heb ik geprobeerd maar ik hoor echt geen verschil. Wel klinken sommige amps "beter" op 8 of juist 16 ohm (zeggen ze), en dan zoek je dus de speaker daarbij qua ohmage. Maar vermogen van een speaker, EQ en dB efficiency zijn echt van invloed op de klank/karakter, keramisch of alnico ook, ohmage niet.

- Verder: als het inderdaad allemaal goed klinkt en je bevalt hoef je in principe eigenlijk helemaal niets te veranderen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

h.v.d.koppel
12 december 2021, 23:42
Top. Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Waarom ik dact aan zelfbouw: Omdat ik een goedklinkende Fane-speaker heb liggen. Het geluid vind ik eigenlijk wel erg goed, is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Dacht waarom bouw ik daar niet een mooi kastje omheen Kan ik de maten zelf bepalen en daarmee de handzaamheid en het gewicht. Nu zit deze speaker in een spaanplaat combo. Op zacht niveau erg aangenaam. Op hoog niveau, wat ik mij kan herinneren van vroeger ook.

Maar je hebt gelijk, een kast kopen is vaak goedkoper, bijvoorbeeld de Palmer 1x12. Alleen weegt deze 12,2kg ex speaker. Degene die ik wil nabouwen H&K met 18mm Berken, weegt 7kg ex speaker. Kosten ± 120-130 op maat gezaagd en thuisbezorgd. Dan heb je een blanke kast met pootjes, stoothoeken, 2 inbouw draaghoeken, speakergril/doek.

Daar ben ik nu een beetje over aan het dubben. Wil verder niet al te veel experimenteren: gewoon in elkaar zetten en klaar. Maar zelfbouw is natuurlijk wel een risico omdat je niet weet hoe die precies gaat klinken? Daarom dacht ik : bouw er gewoon eentje na. Zit natuurlijk wel een andere speaker in en dat is natuurlijk ook een factor.

Maar ik twijfel nog: zelfbouw of een nieuwe complete kast.

Midwolda
13 december 2021, 11:11
Leuk man, zelf bouwen. :)

https://avando.home.xs4all.nl/images/rondehoek.jpg

h.v.d.koppel
13 december 2021, 12:08
Leuk man, zelf bouwen. :)
https://avando.home.xs4all.nl/images/rondehoek.jpg

Mooie tandverbinding.
Zie dat je klankbord ander materiaal is. Is daar een speciale reden voor. Heb er vanalles over gelezen. Vaak dunner dan de rest. Was zelf van plan alles 18mm berken te maken inclusief klankbord.

Midwolda
13 december 2021, 12:19
Dit is een kast voor een Fender SF Champ met een 12" speaker. Ik had begrepen dat de kast van die oude Champs van multiplex was en de baffle van spaanplaat dus dat heb ik dan ook maar zo gedaan.

h.v.d.koppel
13 december 2021, 12:27
Oké. Slim. Bij mijn huidige combo, heb ik deze van dik mdf gemaakt. Vind ik prima klinken, maar heb verder geen referentie.
Iets anders : zit het luidsprekergat in het midden of uit het midden. Heb ooit ergens gelezen, dat dit beter voor het geluid is. Maar misschien is dat meer voor hifi.
Zie bij jou ook een opening naast je klankbord. Is dat een soort van basreflex?

Midwolda
13 december 2021, 12:37
Speakergat zit in het midden.
Die andere opening is voor de versterker, het is een combo-kast.

https://avando.home.xs4all.nl/images/12inchcombo.jpg

h.v.d.koppel
13 december 2021, 13:06
Aha. Hij stond op zijn kant. Duidelijk.

Dirk_Hendrik
13 december 2021, 17:44
ha! even rekenen.


Als ik even uitga van een gewicht van 650kg/m3 voor berkenmultiplex (google) betekent dat dat 1m2 van dat spul bij 18mm neer op 11.7kg

De maten van een 1*12 cab van Hoest en Knetter, TS112 zijn (Thomann) 540*372*490mm (Hoogte*diepte*breedte)


Dat maakt dus:
Zijpanelen: 54 *37.2*2 = 3531.6cm2
Boven en onder: 49*37.2*2=3204.6cm2
Achter en baffle: 54*49*2 = 5292cm2

Maar uit de Baffle ga je een grote circel zagen. Laten we em dus voorde helft meerekenen:
54*49*2 = 3175.2cm2

Dat komt samen neer op 0.99m2 en weegt 11.6kg.


Dat rijmt best mooi met die Palmer! Maar om die 7 kilo te halen moet je je cab dus 40* kleiner maken.

54*0.6 = 32.4
49*-0.6 = 29.4

Aangezien een 12" een buitendiameter van 31 a 32 cm heeft en bovenstaande betekening uitgaat van de buitenmaten gaat dat nooit passen. . Uiteraard kun je ervoor kiezen de Breedte en Hoogte wat minder te laten krimpen en de diepte wat te verminderen. Persoonlijk zou ik echter eerder overwegen om naar 15mm te gaan maar de meningen daarover zijn (online) nogal verdeeld.

Rinze
13 december 2021, 18:18
ha! even rekenen.


Als ik even uitga van een gewicht van 650kg/m3 voor berkenmultiplex (google) betekent dat dat 1m2 van dat spul bij 18mm neer op 11.7kg

De maten van een 1*12 cab van Hoest en Knetter, TS112 zijn (Thomann) 540*372*490mm (Hoogte*diepte*breedte)


Dat maakt dus:
Zijpanelen: 54 *37.2*2 = 3531.6cm2
Boven en onder: 49*37.2*2=3204.6cm2
Achter en baffle: 54*49*2 = 5292cm2

Maar uit de Baffle ga je een grote circel zagen. Laten we em dus voorde helft meerekenen:
54*49*2 = 3175.2cm2

Dat komt samen neer op 0.99m2 en weegt 11.6kg.


Dat rijmt best mooi met die Palmer! Maar om die 7 kilo te halen moet je je cab dus 40* kleiner maken.

54*0.6 = 32.4
49*-0.6 = 29.4

Aangezien een 12" een buitendiameter van 31 a 32 cm heeft en bovenstaande betekening uitgaat van de buitenmaten gaat dat nooit passen. . Uiteraard kun je ervoor kiezen de Breedte en Hoogte wat minder te laten krimpen en de diepte wat te verminderen. Persoonlijk zou ik echter eerder overwegen om naar 15mm te gaan maar de meningen daarover zijn (online) nogal verdeeld.Ben ik het wel mee eens denk ik. Mijn zelfbouwkasten zijn van 18mm berkenplex, je kunt er met een tank overheen rijden maar ze zijn wel vrij zwaar en erg stijf, waarbij ik me soms afvraag of ik ze niet liever iets meer resonant had gehad, zeker omdat ik niet met van plan ben knalhard te gaan spelen. 15mm had misschien beter geweest.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

h.v.d.koppel
13 december 2021, 18:19
ha! even rekenen.


Als ik even uitga van een gewicht van 650kg/m3 voor berkenmultiplex (google) betekent dat dat 1m2 van dat spul bij 18mm neer op 11.7kg

De maten van een 1*12 cab van Hoest en Knetter, TS112 zijn (Thomann) 540*372*490mm (Hoogte*diepte*breedte)


Dat maakt dus:
Zijpanelen: 54 *37.2*2 = 3531.6cm2
Boven en onder: 49*37.2*2=3204.6cm2
Achter en baffle: 54*49*2 = 5292cm2

Maar uit de Baffle ga je een grote circel zagen. Laten we em dus voorde helft meerekenen:
54*49*2 = 3175.2cm2

Dat komt samen neer op 0.99m2 en weegt 11.6kg.


Dat rijmt best mooi met die Palmer! Maar om die 7 kilo te halen moet je je cab dus 40* kleiner maken.

54*0.6 = 32.4
49*-0.6 = 29.4

Aangezien een 12" een buitendiameter van 31 a 32 cm heeft en bovenstaande betekening uitgaat van de buitenmaten gaat dat nooit passen. . Uiteraard kun je ervoor kiezen de Breedte en Hoogte wat minder te laten krimpen en de diepte wat te verminderen. Persoonlijk zou ik echter eerder overwegen om naar 15mm te gaan maar de meningen daarover zijn (online) nogal verdeeld.

Nou dan moet ik dat toch eens nog een keer narekenen. Was van het soortelijk gewicht uitgegaan wat de houtleverancier had opgegeven. De H&K was ook niet zo zwaar, dacht ongeveer 12 kg met deze afmetingen. En ik neem een diepte van ongeveer 30cm. Zal vanavond even de exacte maten op de H&K checken en kom er later op terug.

Kim Wilson
13 december 2021, 18:39
Die 650 kg/m2 klopt wel aardig.

Erik de Perik
13 december 2021, 19:10
Ik heb hier twee superlichte halfopen (want dat is ook nog een optie) H&K 112 kasten met lichte Electro-Voice speakers. Ik weet nog niet of ik het geluid okay vind.

NLF
13 december 2021, 19:23
Maar zelfbouw is natuurlijk wel een risico omdat je niet weet hoe die precies gaat klinken? Daarom dacht ik : bouw er gewoon eentje na. Zit natuurlijk wel een andere speaker in en dat is natuurlijk ook een factor. Maar ik twijfel nog: zelfbouw of een nieuwe complete kast.

1x12 blijft een beetje ... tsja, wat zal ik zeggen. Als je een grote pakt (Hook open back bijvoorbeeld, maar die kost wel wat) heb je een grote 1x12 die bijna net zo groot is als een Orange 2x12 open back. Snap je? Zit dan ook niet zo veel verschil tussen. Maar verder kan een 1x12 op een podium in een band wel eens te weinig power/laag geven in vergelijking met een 2x12 (hangt er natuurlijk weer helemaal vanaf, want er kan uiteraard echt van alles met een Fender Deluxe of een Mesa Boogie 1x12 combo) en zeker een 4x12. 1x12 is wel lichter en kleiner, dat kan handig zijn.

De Marshall 1912 is van mdf en gesloten achterkant, de Orange 1x12 van berken met gesloten achterkant (maar zo'n achterkant kun je altijd los schroeven natuurlijk). Dat zijn de meest voor de hand liggende opties. Die zie je wel eens voor niet teveel geld 2-e hands. Een ported (heb zelf een Jackson gehad, duur ding, klonk waanzinnig goed, daarmee kwam je zelfs in de buurt van een 4x12) kun je ook doen, maar die zijn prijziger. Zo'n Palmer is een optie. Zelf heb ik al mijn 1x12 's de deur uit gedaan. Voor het kleine werk heb ik een Class 5 (1x10) en een Champ (1x8 ). Als ik een grotere amp pak dan gebruik ik wel gewoon een 2x12.

Als ik nog een keer een 1x12 zou kopen dan zou ik waarschijnlijk zo'n Hook pakken. Daarvan weet ik dat ie doet wat ie moet doen, en die is echt van goed hout gemaakt etc.

Als je zelf gaat bouwen: ja, dat kan leuk zijn. Maak je niet te druk over de vorm/afmetingen en het materiaal. Een 1x12 klinkt anders dan een 2x12 of 4x12 (minder laag, meer gefocust, compacter). Dat blijft zo, hoe je ook zaagt, past en meet. Maar een 1x12 is wel weer makkelijker te miken en het geluid heeft zo zijn charmes. Ieder voordeel heb zn nadeel zullen we maar zeggen.

NLF
13 december 2021, 19:31
Nou dan moet ik dat toch eens nog een keer narekenen. Was van het soortelijk gewicht uitgegaan wat de houtleverancier had opgegeven. De H&K was ook niet zo zwaar, dacht ongeveer 12 kg met deze afmetingen. En ik neem een diepte van ongeveer 30cm. Zal vanavond even de exacte maten op de H&K checken en kom er later op terug.

Een 1x12 is nooit erg zwaar of te zwaar, vooral omdat er maar 1 speaker in zit. Mijn Orange 2x12 open back is heel erg slim gebouwd (klein, met twee handvaten aan de zijkanten), maar een 2x12 weegt altijd rond de 22 kilo (ik heb destijds al mijn 2x12' gewogen:Matchless, 65 Amps, Marshall 1936 1922 1965 you name it, zaten allemaal rond de 22). 1x12 is kleiner en lichter, maar die Orange 2x12 is goed te tillen, en daar blijf je dus sowieso onder zitten. Dus hoef je je niet al te druk over te maken.

De Marshall 1912 is slim in die zin van klein, compact en twee handvaten. Maar wel mdf (meestal).

Een speaker weegt doorgaans rond de 5 kilo (sommige meer, sommige minder, hangt vaak af van vermogen >> hoe meer vermogen hoe zwaarder de magneet etc).

Wat betreft materiaal 15 mm 18mm etc: als je echt hard speelt en heel veel laag nodig hebt om bijvoorbeeld het vermogen van een 100 watt top op te vangen pak je geen 1x12 maar een 4x12. Dus is beetje gepiel in de marge.

Waarschijnlijk ben je (als je niet teveel geld wilt uitgeven) het beste af met een 2-e hands Orange 1x12. Wil je echt een top 1x12 dan kun je het best zo'n Hook kopen.

Pepe
13 december 2021, 20:16
Grenen/Vuren cabinet, open back, ply baffle en neo speaker, lichter wordt het niet
misschien balsa oid maar vaak is dat te zacht
kwa prijs kan je niet tegen fabriek aan bouwen maar dat zal mdf zijn dus zwaar

je kan natuurlijk hybrid gaan, b (https://www.tonefactory.nl/tweed-deluxe-5e3-bare-combo-cabinet?gclid=CjwKCAiA-9uNBhBTEiwAN3IlNIod0K5Y5xBbkDMaQs9fSpPL1sfyUP76luP-an5eFBzVCoTJnB7KkBoCHkAQAvD_BwE)eetje van knor en een beetje van jezelf (https://www.tonefactory.nl/tweed-deluxe-5e3-bare-combo-cabinet?gclid=CjwKCAiA-9uNBhBTEiwAN3IlNIod0K5Y5xBbkDMaQs9fSpPL1sfyUP76luP-an5eFBzVCoTJnB7KkBoCHkAQAvD_BwE) (is tweed maar het idee is duidelijk)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQJBq_9B7y1j-kvAl1aPpysaiNV0KKlfdv2v3MgV0yoOI5nwZIhR22xwUXlEE_v ZectTyQ&usqp=CAU

Erik de Perik
13 december 2021, 21:14
Ik zou altijd iets bouwen, al was het maar om te bewijzen dat het duurder is.

h.v.d.koppel
13 december 2021, 22:02
ha! even rekenen.


Als ik even uitga van een gewicht van 650kg/m3 voor berkenmultiplex (google) betekent dat dat 1m2 van dat spul bij 18mm neer op 11.7kg

De maten van een 1*12 cab van Hoest en Knetter, TS112 zijn (Thomann) 540*372*490mm (Hoogte*diepte*breedte)


Dat maakt dus:
Zijpanelen: 54 *37.2*2 = 3531.6cm2
Boven en onder: 49*37.2*2=3204.6cm2
Achter en baffle: 54*49*2 = 5292cm2

Maar uit de Baffle ga je een grote circel zagen. Laten we em dus voorde helft meerekenen:
54*49*2 = 3175.2cm2

Dat komt samen neer op 0.99m2 en weegt 11.6kg.


Dat rijmt best mooi met die Palmer! Maar om die 7 kilo te halen moet je je cab dus 40* kleiner maken.

54*0.6 = 32.4
49*-0.6 = 29.4

Aangezien een 12" een buitendiameter van 31 a 32 cm heeft en bovenstaande betekening uitgaat van de buitenmaten gaat dat nooit passen. . Uiteraard kun je ervoor kiezen de Breedte en Hoogte wat minder te laten krimpen en de diepte wat te verminderen. Persoonlijk zou ik echter eerder overwegen om naar 15mm te gaan maar de meningen daarover zijn (online) nogal verdeeld.

Hi,
Het is idd wel zwaarder dan ik in eerste instantie had berekend. Met had gewicht aangegeven dat lichter was dan ik nu lees + dat ik hiernaast ws ook het zelf niet helemaal goed heb gedaan: zal wel laat geweest zijn...
Maar uiteindelijk word die wel lichter dan 11,6kg, zie berekening hieronder:

Maat van de Hughes&Ketner is TM 112 cabinet is 480 x 450 x 285 mm (HxBxD) en weegt incl. speaker 12,5 kg (gegevens H&K-site zelf)
De maat die jij aangeeft 540 x 490 x 372 mm (HxBxD) zie ik niet terug en is wel iets groter dan ik in gedachte had.

Dan krijg je de volgende panelen bij 18mm:
Boven en onder: (450-(2x18))x285= 117990mm2 x18mm= 2123820 mm3= 0,002123820 m3 x2 panelen= 0,00424764 m3
Zijkanten: 480x285= 136800 mm2 x 18mm= 2462400 mm3= 0,002462400 m3 x2 panelen= 0,0049248 m3
Achter: 444x414= 183816 mm2 x 18mm= 3308688 mm3= 0,003308688 m3
Voor: 183816 mm2 - (pi x150mm kwadraat= 70685)= 113131 mm2 x 18 mm= 2036358 mm3= 0,002036358 m3
Totaal: 0,014517486 m3


Totaal: 0,014517486 m3 hout x 650kg/m3= 9,44 kg ander houthandel (gewicht in verhouding tot mm2=) 9,9kg, dus net iets onder de 10kg. Kom er misschien nog wat verstevigings-/ lijmlatjes in. Maar daar twijfel ik over in principe zou lijm voldoende moeten zijn met een schroef er in.
15mm: daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Ik hou wel van een strakke rocksound: huidige kast is 18mm spaanplaat met volgens mij een 27mm MDF klankbord zo uit mijn hoofd, zo goed als gesloten.

h.v.d.koppel
13 december 2021, 22:05
Grenen/Vuren cabinet, open back, ply baffle en neo speaker, lichter wordt het niet
misschien balsa oid maar vaak is dat te zacht
kwa prijs kan je niet tegen fabriek aan bouwen maar dat zal mdf zijn dus zwaar

je kan natuurlijk hybrid gaan, b (https://www.tonefactory.nl/tweed-deluxe-5e3-bare-combo-cabinet?gclid=CjwKCAiA-9uNBhBTEiwAN3IlNIod0K5Y5xBbkDMaQs9fSpPL1sfyUP76luP-an5eFBzVCoTJnB7KkBoCHkAQAvD_BwE)eetje van knor en een beetje van jezelf (https://www.tonefactory.nl/tweed-deluxe-5e3-bare-combo-cabinet?gclid=CjwKCAiA-9uNBhBTEiwAN3IlNIod0K5Y5xBbkDMaQs9fSpPL1sfyUP76luP-an5eFBzVCoTJnB7KkBoCHkAQAvD_BwE) (is tweed maar het idee is duidelijk)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQJBq_9B7y1j-kvAl1aPpysaiNV0KKlfdv2v3MgV0yoOI5nwZIhR22xwUXlEE_v ZectTyQ&usqp=CAU

Open back: maak deze demontabel, kan ik een beetje experimenteren.

Erik de Perik
13 december 2021, 22:07
Het is altijd wat anders dan verwacht.

h.v.d.koppel
13 december 2021, 22:13
Ik zou altijd iets bouwen, al was het maar om te bewijzen dat het duurder is.

Je weet het altijd mooi te brengen...

Idd bouwen is niet altijd goedkoper, maar soms ook gewoon leuk om te doen.

h.v.d.koppel
13 december 2021, 22:23
Heb zelf geen ervaring met groter cabinet. Heb wel 2x12 gehad samen met een Power City 70W buizentop. Die klonk wel als een dijk dat wel.
Huidige speaker komt wat mij betreft zwaar genoeg geluid uit. Zeker voor thuis en in kleine ruimtes. En dat ook op laag volume. Vandaar dat ik ik daar een kast om heen wilde die niet groot en te zwaar is. Dat is eigenlijk voor mij het belangrijkste.
En het moet goed klinken. Wat geld betreft: het mag best wel wat kosten, maar ik dacht als ik toch al iets heb liggen. Als ik het zelf zou bouwen, ben ik rond de 120,- kwijt en dat vind ik echt een prikkie.

Dirk_Hendrik
14 december 2021, 10:47
De maat die jij aangeeft 540 x 490 x 372 mm (HxBxD) zie ik niet terug en is wel iets groter dan ik in gedachte had.


Zo... Dat was even graven.
Ik blijk gerekend te hebben met de TS112Pro en ik vermoed dat ik niet bij Thomann maar bij Musicstore terecht kwam.

h.v.d.koppel
14 december 2021, 10:49
Zo... Dat was even graven.
Ik blijk gerekend te hebben met de TS112Pro en ik vermoed dat ik niet bij Thomann maar bij Musicstore terecht kwam.

Geef niks. Is al leuk dat je de moeite hebt genomen. En uiteindelijk had ik het ook niet helemaal goed berekend.

Dirk_Hendrik
14 december 2021, 11:55
Geef niks. Is al leuk dat je de moeite hebt genomen. En uiteindelijk had ik het ook niet helemaal goed berekend.
Ik doe het vaker ;-) Iets met schade en schande.
Een goed aantal jareg geleden deed ik z'n grapje en begon feitelijk bij de houthandel al nattigheid te voelen. Kwam een prima 2x12 (2 Goodmans Audiom 12P's, ook al niet te tillen) uit waar ik jaren mee gespeeld heb maar man man dat gewicht. Ik geloof niet dat ik m'n rug ooit vakkundiger verklootte dan toen ik dat kreng op een avond laat "even" uit de kofferbak tilde. M'n meisje heeft em binnegezet terwijl ik op handen en voeten 3 trappen op gekropen ben. Sindsdien reken ik dat soort fratsen even een beetje door om te weten wat ik mezelf op de hals/rug haal. Dus ook met speakergewichten er bij.

Erik de Perik
14 december 2021, 13:19
Je weet het altijd mooi te brengen...

Idd bouwen is niet altijd goedkoper, maar soms ook gewoon leuk om te doen.

Ik kan het jou nog mooier brengen:

https://i.imgur.com/HSJcgj5.jpg

https://i.imgur.com/wCukd0o.jpg

https://i.imgur.com/1dA7wC3.jpg

Allemaal huisvlijt kastjes behalve de Marshall natuurlijk, alhoewel daar de binnenkant weer huisvlijt is: 100 watt 1959 Plexi, preamp eruit gesloopt en nog een 100 watt erbij gebouwd; een 2 x 100 watt eindtrap dus. 412 cab zitten Beyma's in 150 watt per stuk, stereo bedraad.
Combo is een oorspronkelijke top '69 Steelphon Polaris (4 x EL84 en 4 x ECC83) met een V30.

Allemaal grenen behalve de Marshall.

NLF
14 december 2021, 14:54
Toch wel leuk dat je m gewoon bij Ikea kunt halen en dan zelf in mekaar kan zetten

Erik de Perik
14 december 2021, 16:00
Ja lekker hè!