PDA

View Full Version : Laney IRT Studio: Volume te hard



h.v.d.koppel
6 december 2021, 16:14
Hi, Heb dit. gedeeltelijk besproken in een andere topic, maar dat ging over opnemen, waar dit zijdelings ter sprake kwam. Maar dit gaat over het uitgangsvolume.
Weet dat er al een hoop over geschreven is, maar wil toch wat checken.

Expres de Laney IRT Studio gekocht omdat deze een ingang heeft van 1W en 15W. Nu ben ik erachter gekomen dat op de 1W ingang het geluid voor mij thuis eigenlijk ook te hard is. Ben Acceptabel is als volume ongeveer op 1 staat. Dat zou dus kunnen. Maar dat is wel heel erg precies draaien. Plus dat de eindtrap dan al bijna helemaal geen bijdrage heeft op het geluid, dat denk ik tenminste dan. Er is geen master volumeknop.
De drive is op zich wel aardig goed vanuit de pre-amp. Ik kan de drive en het volume instellen. Maar schijnt dat de eindversterker ook zijn bijdrage heeft vanaf een bepaald niveau. En uiteraard ook op het clean kanaal. Deze heeft alleen maar een volume. Dus om daar een zekere crunch te krijgen zou ik het volume hoger moeten zetten, maar dat is geen optie. Evt zou ik de boost aan kunnen zetten.

Powersoak of hoe zo'n ding ook heet:
Het geluid schijnt wel iets te veranderen dan alleen door een speaker. Is natuurlijk ook logisch, omdat het geluid ook zachter is. Als het geluid toch nog maar lekker klinkt. De buizen schijnen harder te slijten dan bij een zacht volume. De vraag is natuurlijk of dat heel veel verschil uitmaakt?
Heeft zo'n Powersoak enig nut bij mijn versterker? Ook al omdat mijn vermogen natuurlijk al niet zo hoog is.
Kan ik mijn clean kanaal dan wat meer crunch, volle buizengeluid krijgen doordat ik het volume meer kan opendraaien?
Hoeveel scheelt zo'n Powersoak? Denk aan de Bugera PS1 Powersoak, omdat deze goed betaalbaar is. Kan de volumepot dan wel tot 7 bijvoorbeeld? Geen idee hoeveel zo'n ding dempt.

Iets heel anders: Kan ik het vermogen van mijn cabinet ook niet verlagen door een speaker van 8 Ohm in serie te zetten met mijn huidige, dus totaal 16 Ohm. Dan de speaker verwijderen: Conus, etc, dat ik alleen de spoel overhoud, dus dat er geen geluid meer uitkomt. De spoel neemt dan de helft van het vermogen over en het geluid zou dan onaangetast moeten zijn, omdat de versterker eigenlijk 2 luidsprekers ziet. Zo maar een ideetje. Weet natuurlijk niet hoeveel dat scheelt in werkelijk geluid.

Erik de Perik
6 december 2021, 16:59
Een attenuator op een 1W uitgang is volgens mij heel bijzonder, maar goed, ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt. Waarom draai je de gain niet wat verder open en de master wat terug? De enige manier om een hoger volume goed stil te krijgen is een iso-cab, maar dan heb je geen direct speaker geluid.

Sjtevel
6 december 2021, 18:07
Ik heb een soortgelijke situatie hier. Ik gebruik een torpedo captor tussen mijn amp en audio interface (ipv een speaker). In mijn pc laad ik een ir naar keuze. Met de interface bepaal ik dan het volume. s’Avonds kan ik dan een koptelefoon gebruiken.

Voordeel hiervan is dat je ook de poweramp kan oversturen, zonder veel te luid te gaan. De powersoak optie van de captor gebruik ik niet.

h.v.d.koppel
6 december 2021, 18:09
Een attenuator op een 1W uitgang is volgens mij heel bijzonder, maar goed, ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt. Waarom draai je de gain niet wat verder open en de master wat terug? De enige manier om een hoger volume goed stil te krijgen is een iso-cab, maar dan heb je geen direct speaker geluid.

Een medeforumgenoot had hetzelfde met een 1w. Tja het klinkt ongelooflijk, maar helaas waar. Huis is redelijk gehorig al is het vrij nieuw.
Master zit er niet op helaas. Wel een volume voor het ritme- en leadkanaal. En op het clean alleen volume. Volgens mij allemaal in de pre-amp. Dus als ik het clean iets voller wil krijgen moet ik het volume van clean hoger draaien, dus meer geluid.
Zou een master kunnen invoegen door een volumepot in de effectloop te plaatsen. Maar ik weet dan niet of ik hetzelfde effect bereik.
Ik kan dat wel even een soort van testen met een equalizer er tussen te zetten met alle schuifjes naar beneden. Dat ga ik morgen even proberen.
Maar dan ga je nooit de eindbuizen iets oversturen. Vandaar powersoak of iets dergelijks.
Iso-cab heb ik ook gelezen. Gaat dat altijd via microfoons?

h.v.d.koppel
6 december 2021, 18:19
Ik heb een soortgelijke situatie hier. Ik gebruik een torpedo captor tussen mijn amp en audio interface (ipv een speaker). In mijn pc laad ik een ir naar keuze. Met de interface bepaal ik dan het volume. s’Avonds kan ik dan een koptelefoon gebruiken.

Voordeel hiervan is dat je ook de poweramp kan oversturen, zonder veel te luid te gaan. De powersoak optie van de captor gebruik ik niet.

Dat is ook een idee. Via mijn laptop en dan koptelefoon wil ik er zeker naast hebben. Vond zo'n torpedo captor wel vrij prijzig. Wil nog wat meer zaken aanschaffen.
Mijn versterker kan via usb en volgens mij word die ook afgetapt vanuit de eindversterker.
Maar ik zal deze wel eventjes onthouden.

Erik de Perik
6 december 2021, 19:06
Een medeforumgenoot had hetzelfde met een 1w. Tja het klinkt ongelooflijk, maar helaas waar. Huis is redelijk gehorig al is het vrij nieuw.
Master zit er niet op helaas. Wel een volume voor het ritme- en leadkanaal. En op het clean alleen volume. Volgens mij allemaal in de pre-amp. Dus als ik het clean iets voller wil krijgen moet ik het volume van clean hoger draaien, dus meer geluid.
Zou een master kunnen invoegen door een volumepot in de effectloop te plaatsen. Maar ik weet dan niet of ik hetzelfde effect bereik.
Ik kan dat wel even een soort van testen met een equalizer er tussen te zetten met alle schuifjes naar beneden. Dat ga ik morgen even proberen.
Maar dan ga je nooit de eindbuizen iets oversturen. Vandaar powersoak of iets dergelijks.
Iso-cab heb ik ook gelezen. Gaat dat altijd via microfoons?

Iso-cab gaat altijd via microfoon aangezien er een speaker in zit, feitelijk is het niet meer dan een geïsoleerde en gesloten box waar een speaker naar binnen tegen een microfoon aan blaast.

Wat betreft jouw idee voor een master volume, dat gaat niet werken helaas.

Jouw versterker heeft een ingebouwde dummy load (oftewel een soort power soak) dus je kunt 'm zonder speaker voluit gooien, maar dat moet dan via koptelefoon of USB/XLR.

h.v.d.koppel
6 december 2021, 19:23
Iso-cab gaat altijd via microfoon aangezien er een speaker in zit, feitelijk is het niet meer dan een geïsoleerde en gesloten box waar een speaker naar binnen tegen een microfoon aan blaast.

Wat betreft jouw idee voor een master volume, dat gaat niet werken helaas.

Jouw versterker heeft een ingebouwde dummy load (oftewel een soort power soak) dus je kunt 'm zonder speaker voluit gooien, maar dat moet dan via koptelefoon of USB/XLR.

Duidelijk Iso-cab verhaal. Zat ook te denken aan een constructie van de luidsprekerkast: een soort van demping waarbij het geluid niet wordt aangetast. Je hebt ook van die oordopjes die ook dempen, zonder dat het geluid echt anders wordt. Maar dat is misschien iets voor later...

De dummy-load klopt. De phones en de XRL/USB zitten idd na mijn eindversterker. Denk dat via laptop het handigst is.
H
Gisteren via koptelefoon geprobeerd. Draadloze gaf vertraging met snoertje (wel een in-ear) niet zo'n best geluid, ook niet met simulatie. Koptelefoon via laptop en software emt sim lijkt mij de beste optie dan denk ik.

Sjtevel
6 december 2021, 19:48
Dat is ook een idee. Via mijn laptop en dan koptelefoon wil ik er zeker naast hebben. Vond zo'n torpedo captor wel vrij prijzig. Wil nog wat meer zaken aanschaffen.
Mijn versterker kan via usb en volgens mij word die ook afgetapt vanuit de eindversterker.
Maar ik zal deze wel eventjes onthouden.

Via usb (met de speakersim uit) en een ir loader op je laptop kan ook. Moet je in je besturingssysteem wel je versterker als input/output device selecteren. Dan zou je je koptelefoon kunnen gebruiken.

Alle audio wat dan in en uit je laptop gaat, gaat dan via je versterker. De versterker doet dan dienst als een audio interface.

Midwolda
6 december 2021, 20:15
Via usb (met de speakersim uit) en een ir loader op je laptop kan ook. Moet je in je besturingssysteem wel je versterker als input/output device selecteren. Dan zou je je koptelefoon kunnen gebruiken.

Alle audio wat dan in en uit je laptop gaat, gaat dan via je versterker. De versterker doet dan dienst als een audio interface.

Lees graag mee op dit soort topics, maar heb soms ook wel vragen, zoals:

In bovenstaande situatie, maakt het dan uit of je de koptelefoon-uitgang van de Laney of van de laptop gebruikt?

h.v.d.koppel
6 december 2021, 20:24
Koptelefoonuitgang versterker met en zonder ingebouwde simulatie.

h.v.d.koppel
6 december 2021, 21:18
Via usb (met de speakersim uit) en een ir loader op je laptop kan ook. Moet je in je besturingssysteem wel je versterker als input/output device selecteren. Dan zou je je koptelefoon kunnen gebruiken.

Alle audio wat dan in en uit je laptop gaat, gaat dan via je versterker. De versterker doet dan dienst als een audio interface.

Die snap ik niet helemaal. Dan bedoel ik de audio uit via de versterker. De gitaarversterker?
Zit trouwens wel een re-amp mogelijkheid op. Moet kijken of ik hier nog wat mee kan.

Sjtevel
6 december 2021, 21:33
Dat klopt, via de gitaarversterker. In dit geval dus de koptelefoonuitgang.

Sjtevel
6 december 2021, 21:37
Lees graag mee op dit soort topics, maar heb soms ook wel vragen, zoals:

In bovenstaande situatie, maakt het dan uit of je de koptelefoon-uitgang van de Laney of van de laptop gebruikt?

Jazeker! Omdat de Laney dienst doet als audio interface, zal het geluid via de koptelefoonuitgang gaan.

Zelf vind ik het makkelijker om alles via een externe audio-interface te sturen (in mijn geval een focusrite 18i20). Daarop zit mijn monitoren en twee koptelefoonuitgangen. Maar dat is voor TS niet mogelijk, vandaar via een omweg.

h.v.d.koppel
6 december 2021, 22:04
Snap net nog steeds niet helemaal om eerlijk te zijn. Als ik het goed begrijp:
- USB naar laptop naar een programma waar je een ir kan loaden
- Laptop in en out instellen: versterker
- Maar hoe breng je het signaal terug naar de versterker?
- En waarom gebruik je de versterker als koptelefoonuitgang en niet je laptop als koptelefoon?

Sjtevel
7 december 2021, 06:02
Het signaal komt terug via dezelfde usb kabel. Koptelefoon uitgang op je laptop kan je proberen (wel je laptop al output device instellen), maar doorgaans zijn de koptelefoonuitgangen van een audio-interface stukken beter.

AoDf
7 december 2021, 07:02
Snap net nog steeds niet helemaal om eerlijk te zijn. Als ik het goed begrijp:
- USB naar laptop naar een programma waar je een ir kan loaden
- Laptop in en out instellen: versterker
- Maar hoe breng je het signaal terug naar de versterker?
- En waarom gebruik je de versterker als koptelefoonuitgang en niet je laptop als koptelefoon?


- Maar hoe breng je het signaal terug naar de versterker?

Doordat je de versterker als audio in/out instelt op de laptop zal je laptop de versterker als externe geluidskaart/interface zien, aangesloten via usb kabel. Dus signaal gaat vanuit versterker via usb naar je laptop, wordt daar bewerkt met IR enz., en dan weer teruggestuurd over usb naar je versterker.

- En waarom gebruik je de versterker als koptelefoonuitgang en niet je laptop als koptelefoon?

Omdat je versterker in bovenstaand scenario als audio in/out is geconfigureerd dus je laptop stuurt daar ook audio weer naar terug.
Je kunt eventueel proberen om in je besturingsysteem of DAW aan te geven dat je de geluidskaart van de laptop als audio uit wil gebruiken (wel de Laney als audio IN houden), Dit kan echter problemen geven omdat voor dit soort toepassingen vaak ASIO drivers gebruikt worden en voor zover ik weet willen die doorgaans via 1 audiointerface werken. Dus niet een aparte audio in (Laney) en uit (laptop on-board geluidskaart)

Erik de Perik
7 december 2021, 07:38
Wellicht is het belangrijker om eerst geluid uit de amp>macbook te krijgen.
Tips over ASIO zijn onzin, want dat heeft niets met een Macbook te maken tenzij je Windows op dat totaal incompatible spul draait natuurlijk.
Maak deze man niet in de war.

raabje
7 december 2021, 08:47
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik denk dat power amp vervorming een soort van heilige graal is die je thuis niet zomaar kan vinden. En het lijkt me ook een beetje een overschat fenomeen anno 2021.

Ik zou zelf niet gaan prutsen met load boxen, iso cabs, power soakers, IR Loaders, etc.

Als je doel opnemen op je computer is, dan zou ik het in de box oplossen met een goede amp sim. Dus een clean signaal via je versterker voor wat pre amp buizen warmte, en dan verder in je computer bewerken tot een high gain signaal. Neural DSP heeft mooie plugins, en je kan de demo eerst uitproberen. Of de gratis Le Pou, als die er ook is voor mac.

https://plugins4free.com/dev/258/
https://neuraldsp.com/

En als je doel is thuis spelen op laag volume, dan zou ik een pedaaltje zoeken wat high gain geeft, als aanvulling op wat je amp al te bieden heeft op laag volume.

Of je koopt zo een klein Joyo versterktje, zit een pre amp buisje in, ik heb de Jackman, en de Zombie is er voor high gain, die zijn prima voor laag volume. Mijn Jackman best goed.

https://www.thomann.de/nl/joyo_jackman.htm
https://www.thomann.de/nl/joyo_zombie.htm

Deze zijn er nu ook met 2 kanalen schakelbaar, met een footswitch, ca. 50 euro duurder.

Maar goed, ik heb niet alles gelezen, misschien geef ik nu het verkeerde advies.

Erik de Perik
7 december 2021, 09:14
TS heeft een goede buizenamp met zo ongeveer alle mogelijkheden die je daar van zou mogen verwachten. Het probleem is dat hij denkt nog veel meer nodig te hebben en verschillende hulpvaardige mensen hier sturen hem zo het bos in.

raabje
7 december 2021, 10:02
ja ik zie dat dit zijn vraag was:

Expres de Laney IRT Studio gekocht omdat deze een ingang heeft van 1W en 15W. Nu ben ik erachter gekomen dat op de 1W ingang het geluid voor mij thuis eigenlijk ook te hard is. Ben Acceptabel is als volume ongeveer op 1 staat. Dat zou dus kunnen. Maar dat is wel heel erg precies draaien. Plus dat de eindtrap dan al bijna helemaal geen bijdrage heeft op het geluid, dat denk ik tenminste dan. Er is geen master volumeknop.
De drive is op zich wel aardig goed vanuit de pre-amp. Ik kan de drive en het volume instellen. Maar schijnt dat de eindversterker ook zijn bijdrage heeft vanaf een bepaald niveau. En uiteraard ook op het clean kanaal. Deze heeft alleen maar een volume. Dus om daar een zekere crunch te krijgen zou ik het volume hoger moeten zetten, maar dat is geen optie. Evt zou ik de boost aan kunnen zetten.

Dan zeg ik, power amp vervorming, dat moet je thuis niet willen, dat is leuk voor in de studio of op het podium. Op de 1 watt stand ben je al een compromis aan het sluiten. Een buizenamp moet blazen op hoog volume. Dat idee moet uit je hoofd denk ik.

Ik heb ooit een power attenuator geprobeerd, op een 30 watt Marshall, en de power amp deed helemaal niks extra, en het geluid werd rasperig. Snel weer weg gedaan.

Ik snap natuurlijk dat high end spul zoals Torpedo, OX box, of dat ding van Boss, wel degelijk goed werkt, maar dan moet je dus je portemonnee trekken.

h.v.d.koppel
7 december 2021, 10:20
Misschien had ik idd een transistorversterker moeten kopen voor thuis. Daarin heb ik mij idd vergist. Had me verkeken op 1. Dacht dat is toch helemaal niks.
Maar op standje 1 lukt het en als de vrouw weg is op 2.
Wil ook af en toe gaan jammen met oude bassist, drummer en die woont geheel vrijstaand. Dan is 15w wel weer handig.
Moet wel zeggen dat ook op stand 1 het geluid toch wel goed is hoor. Maar harder is mooier.
Ik ga met jullie input aan de slag en kijk of het zo gaat lukken. Wat de powersoak betreft. Misschien bestel ik er toch eentje en eentje die je in de Effect loop kan zetten als een soort mastervilume. Kijken wat het doet. Als het geen meerwaarde heeft, stuur ik het gewoon weer terug. Dat is het voordeel van kopen via een webshop.

raabje
7 december 2021, 10:58
ja, harder is mooier, dat is altijd zo (mits niet belachelijk hard, 120 db ofzo). En of de power amp vervorming daar een rol in heeft, dat zal heel beperkt zijn. Ja wel bij een Marshall JTM45 natuurlijk, maar bij een amp die het moet hebben van pre-amp gain niet denk ik.

Zo een volume pedaal in je effect loop is geen power soaker. Een power soaker neemt de energie op die naar je speaker gaat. Iets van Weber is dan een stuk verfijnder dan een variabele weerstand in een doosje.

Ik denk dat de EFX loop voor de poweramp zit in het circuit, dus het werkt maar heel beperkt denk ik. Maar goed, je moet het vooral zelf proberen om het te ervaren en te snappen.

miyaru
7 december 2021, 11:10
Ik zou de versterker een keer meenemen naar een plek waar die echt voluit kan. Ervaar dat is, en vraag je af of dat wat toevoegt.

Voor de rest zo simpel mogelijk houden! Gewoon usb inprikken en via laptop terugluisteren, kijken of dat bevalt, en daar aan schaven. Geld uitgeven aan spullen kan altijd (als je geld genoeg hebt).

En vooral genieten van het beestje!!!!

h.v.d.koppel
7 december 2021, 11:38
Ik zou de versterker een keer meenemen naar een plek waar die echt voluit kan. Ervaar dat is, en vraag je af of dat wat toevoegt.

Voor de rest zo simpel mogelijk houden! Gewoon usb inprikken en via laptop terugluisteren, kijken of dat bevalt, en daar aan schaven. Geld uitgeven aan spullen kan altijd (als je geld genoeg hebt).

En vooral genieten van het beestje!!!!

Ga ik zeker doen.

Sjtevel
7 december 2021, 14:45
Ik weet trouwens niet waar je woont, anders zou ik je eventueel ook 1 op 1 kunnen helpen, altijd makkelijker dan via een forum. Pm maar bij interesse.

h.v.d.koppel
7 december 2021, 19:33
Het is gelukt! Alleen het lukt me nog niet om het linker en rechter kanaal apart te krijgen in Garageband. Ene kanaal is geluid zonder bewerking, andere kanaal gecreëerd door betreffende gitaarkanaal. Ik kan er niet een tegelijk bewerken, niet bewerkte uitschakelen, bewerkt kanaal op het midden, etc
Geluid is ook nog niet helemaal oké, nog vrij blikkerig vanuit de speakers, beter over de koptelefoon. Moet natuurlijk nog vanalles instellen en uitvogelen.
Ben ook bang dat Garageband ook vrij beperkt is. Ook wel eens met Logic Pro en dat is vlgs mij veel handiger. Maar dat is vrij duur.

miyaru
7 december 2021, 21:04
Logic pro kost iets van 250 euro toch? Valt mee mijn Ableton Live en Reason kosten beiden rond 550 euro.......

h.v.d.koppel
7 december 2021, 21:34
Logic pro kost iets van 250 euro toch? Valt mee mijn Ableton Live en Reason kosten beiden rond 550 euro.......

Valt misschien wel mee, maar Garageband is gratis. Op dit moment ben ik net gestart en moet eerst kijken of opnemen ed allemaal naar wens gaat. Vnl wil ik het nu gebruiken om via de koptelefoon een goed geluid te krijgen of via monitorboxen, zodat ik meer in stilte kan spelen. Of lekker meespelen met drums ed.
Maar je hebt gelijk het is niet zo heel duur, maar toch. Wil ook nog wat ander zaken kopen nog, misschien een multi-effect en dat kost ook weer tijd.

raabje
7 december 2021, 21:54
90 dagen gratis proberen:

https://www.apple.com/logic-pro/trial/

Dat houd je wel even zoet denk ik. Kan je altijd stoppen na 90 dagen.

En deze is gratis, ik weet zo snel niet wat de beperkingen zijn, zal een gesloten systeem zijn denk ik.

https://shop.presonus.com/Studio-One-5-Prime

En zo kan je nog wel even door gaan, alle grote DAW's hebben een lichtgewicht of gratis versie.

h.v.d.koppel
7 december 2021, 21:59
90 dagen gratis proberen:

https://www.apple.com/logic-pro/trial/

Dat houd je wel even zoet denk ik. Kan je altijd stoppen na 90 dagen.

En deze is gratis, ik weet zo snel niet wat de beperkingen zijn, zal een gesloten systeem zijn denk ik.

https://shop.presonus.com/Studio-One-5-Prime

En zo kan je nog wel even door gaan, alle grote DAW's hebben een lichtgewicht of gratis versie.

Bedankt voor je goede tip.

Erik de Perik
7 december 2021, 22:09
Logic Pro kost 200 euro

miyaru
7 december 2021, 23:28
Zat ik nog aan de ruime kant.......

Sjtevel
8 december 2021, 09:43
Het is gelukt! Alleen het lukt me nog niet om het linker en rechter kanaal apart te krijgen in Garageband. Ene kanaal is geluid zonder bewerking, andere kanaal gecreëerd door betreffende gitaarkanaal. Ik kan er niet een tegelijk bewerken, niet bewerkte uitschakelen, bewerkt kanaal op het midden, etc
Geluid is ook nog niet helemaal oké, nog vrij blikkerig vanuit de speakers, beter over de koptelefoon. Moet natuurlijk nog vanalles instellen en uitvogelen.
Ben ook bang dat Garageband ook vrij beperkt is. Ook wel eens met Logic Pro en dat is vlgs mij veel handiger. Maar dat is vrij duur.

Top! Probeer eens twee mono sporen aan te maken in plaats van een stereo spoor. Volgens mij gaat het hier mis.

h.v.d.koppel
8 december 2021, 09:49
Had de optie gekozen : gitaarspelen. Toen werden mijn sporen automatisch als een stereospoor geïmporteerd.
Heb net logic geïnstalleerd, kijken of dat anders gaat. Kan dat ws pas vrijdag gaan testen ivm de enorme drukte op mijn werk.
Enige nadeel als ik logic officieel Ga kopen, dat ik aan een mac vastzit. Vaak is andere software voor meerdere platforms. Maar voor de time being prima.

Erik de Perik
8 december 2021, 19:32
Het nadeel van Garageband vind ik vooral dat je er nogal achteraan moet om te zorgen dat je niet een of andere versterker of iets dergelijks in het signaalpad hebt. Da's bij Logic een stuk duidelijker.

h.v.d.koppel
8 december 2021, 20:25
Het nadeel van Garageband vind ik vooral dat je er nogal achteraan moet om te zorgen dat je niet een of andere versterker of iets dergelijks in het signaalpad hebt. Da's bij Logic een stuk duidelijker.

Zag ik idd. Om eerlijk te zijn zou ik het liefst gewoon mijn eigen versterker geluid hebben met een goede cab-simulatie. Had hem maar op clean Amp gezet met een cab-simulatie (ook can garageband zelf). Weet trouwens niet of een clean Amp geluid kleurt.
Zat op mijn werk, had even niets te doen. Beetje liggen klooien met logic. Gewoon even mp3 geïmporteerd om te kijken hoe en wat. Deze klonk alleen heel erg vreemd. Hopelijk is mijn logic oké, heb een gecrackte, iets oudere versie. Misschien staat er een filter op de master. Leek ook snellee te gaan.

Erik de Perik
8 december 2021, 20:46
Het was voor mij de reden om over te stappen op Logic, al denk ik dat er met Garageband ook prima resultaten te behalen zijn, ik heb ze zeker gehoord. Kijk uit mat cracks, gebruik altijd Little Snitch (Mac dan hè).

Nogmaals, ik zou eerst eens lekker gaan spelen. :ok:

h.v.d.koppel
8 december 2021, 21:05
Het was voor mij de reden om over te stappen op Logic, al denk ik dat er met Garageband ook prima resultaten te behalen zijn, ik heb ze zeker gehoord. Kijk uit mat cracks, gebruik altijd Little Snitch (Mac dan hè).

Nogmaals, ik zou eerst eens lekker gaan spelen. :ok:

Kijk zeker uit met cracks en dat doe ik eigenlijk ook niet meer, maar had deze nog liggen.

En ja hoor, maak je geen zorgen: Spelen doe ik zeker.
Alleen vind ik hiernaast de techniek ook gewoon erg leuk, zeg maar een soort van 2e hobby. Plus dat ik net weer ben begonnen en er toch wel het een en ander is veranderd. Vroeger bouwde ik alles zelf (40j geleden) en kon ik er met weinig mensen over praten. Je had geen internet en mijn vrienden snapten er toch niets van. En dat is nu allemaal wel mogelijk. Leuk toch.

raabje
10 december 2021, 17:03
Ik heb dat eens uitgezocht zojuist. Die Laney geeft via USB links een droog signaal en rechts een bewerkt signaal, lees ik in de manual (je kent de uitdrukking RTFM?):

USB: Record replay connector, (Dry on left channel, processed on right channel).

In Garageband kies je een nieuw leeg project.

En dan kies je microfoon als opname bron, niet de gitaar, dan krijg je geen amp simulatie op dat spoor. Vervolgens kies je mono (1 cirkel ipv 2 door elkaar) en kies je links of rechts als input (droog of bewerkt). Zet ook de optie instrument beluisteren aan. Dit is onderdeel van een feedback detectie.

Wat je dan nog moet doen, eventueel de compressor en EQ die al voorgeselecteerd zijn, aan of uit zetten. En master galm en master echo (oid) uit zetten.

Omdat je mono opneemt, speelt deze door het midden af, je hoort links en rechts door je speakers of koptelefoon.

Ik heb het getest met mijn Yamaha THR5 via USB in Garageband en dat werkt bijna hetzelfde.

En volgens mij kan je dan ook 2 audio sporen (L en R apart als mono kanaal) tegelijk op scherp zetten bij het opnemen, heb je droog en bewerkt gitaargeluid op een eigen spoor. Als dat niet kan, dan kan dit in Logic zeker wel.

h.v.d.koppel
10 december 2021, 17:07
Wat attent van je zeg. Ik ga dat vanavond of anders morgen uitproberen. En laat het aan je weten. Erg waardevol. Want ik heb mono nog niet voor elkaar gekregen. Top.

raabje
10 december 2021, 17:19
Okee, graag gedaan. De nabrander is nog dat je in het plug in menu effecten kan toevoegen zoals gitaaramp, of delay, reverb, etc. En die effecten zijn dan wel onderdeel van je output, maar worden niet opgenomen.

In een latere fase van je project kan je die effecten naar je spoor bouncen, maar dat is iets voor later.

En als je opneemt, zet dan eerst een drummer spoor neer met een simpele beat, dat is al leuker dan naar de metronoom luisteren.