PDA

View Full Version : Stratocaster en andere gitaren prijzen



Revolver
3 december 2021, 10:37
Heb ik wat gemist? Heeft de regering besloten om de prijzen van gebruikte gitaren te koppelen aan de brandstofprijzen? Ik ben op zoek naar een USA Stratje maar de vraagprijzen gaan door het dak op MP.

Tuurlijk, het leven wordt duurder maar die prijzen…?

Pepe
3 december 2021, 11:23
Wat dan?
tussen de 50/75% vd nieuwprijs, die bepaalt de marge min of meer
even factoren als bijzonder en oud buiten beschouwing gelaten

Da Vinci
3 december 2021, 11:55
Ik houd al een hele poos MP in de gaten voor een leuke Tele, maar de tijd dat je voor een standard USA Fendert kan scoren voor 750 euro ligt al even achter ons.

Kim Wilson
3 december 2021, 12:52
Ik kocht mijn Baja tele in 2007 nieuw voor €640. Dat doen ze tegenwoordig tweedehands.

Nu vind ik nieuwprijzen sowieso een bijzonder iets, zeker bij Bax. In hun magazine staat de Gretsch G5410t voor €885. Daar heeft hij ook voor op de site gestaan op het moment dat de levertijden op 20 weken stond, en nu hij uit voorraad leverbaar is kost ie ineens €1049. Dat is al een paar keer aan de hand geweest, ze passen dus hun prijzen aan aan de beschikbaarheid.

Da Vinci
3 december 2021, 12:58
Ik kocht en verkocht een Baja voor rond de € 400,- destijds.
Achteraf natuurlijk niet moeten verkopen, maarja... ik was jong.

Pepe
3 december 2021, 13:07
ik denk dat Bax, Thomann en nog een paar van die dozenschuifers door algoritmes aan elkaar gelinkt zijn.

Napoje
3 december 2021, 13:16
Sinds er lockdowns zijn pakken mensen hun oude hobby gitaarspelen weer op of beginnen ermee. Meer vraag dan aanbod m.i. Dat er veel gitaren nieuw niet goed leverbaar zijn werkt ook niet echt mee.

Kim Wilson
3 december 2021, 13:37
Ik kocht en verkocht een Baja voor rond de € 400,- destijds.
Achteraf natuurlijk niet moeten verkopen, maarja... ik was jong.

Ik had een nieuwe, had ik er niet bijgezet.

munkie
3 december 2021, 15:37
De werkloosheid is 0,0 door de steunmaatregelen. Zelfs de crises zijn niet meer wat ze geweest zijn :seriousf:
In de credietcrisis kon je goedkoop gitaren scoren ,de mensen hadden geld nodig. Dikke backline is nu wel relatief goekoop omdat het live circuit weer dicht zit, veel bands gaan uit elkaar. Dus Marshall halfstacks en dikke 2X12 comboos.

arjanb01
3 december 2021, 15:54
Ik kocht mijn Baja tele in 2007 nieuw voor €640. Dat doen ze tegenwoordig tweedehands.

Nu vind ik nieuwprijzen sowieso een bijzonder iets, zeker bij Bax. In hun magazine staat de Gretsch G5410t voor €885. Daar heeft hij ook voor op de site gestaan op het moment dat de levertijden op 20 weken stond, en nu hij uit voorraad leverbaar is kost ie ineens €1049. Dat is al een paar keer aan de hand geweest, ze passen dus hun prijzen aan aan de beschikbaarheid.

Op zich wel logisch dat die Gretch duurder wordt zodra op voorraad.
Het op voorraad houden kost ook geld dus die verhoging is begrijpelijk. En zakelijk gezien logisch dat ze er wat bij op zetten.

D3nnis
3 december 2021, 17:15
Op zich wel logisch dat die Gretch duurder wordt zodra op voorraad.
Het op voorraad houden kost ook geld dus die verhoging is begrijpelijk.

Euh.....

Ja, als je een artikel op voorraad houd, dan zou je kunnen zeggen dat die voorraad geld kost, vanwege magazijnplek en geïnvesteerd vermogen, maar in dit geval is het toch gewoon "ordinair" geld maken omdat zij wel iets snel kunnen leveren wat een ander niet kan?

Fobo
3 december 2021, 18:18
Kennelijk, vanuit een monopolistisch standpunt beetje begrijpelijk, maar het lijkt me geen verstandige strategie. Gaat op den duur tegen je werken.

Kim Wilson
3 december 2021, 18:39
Ja, dat op voorraad houden geloof ik ook niet zo in. Die specifieke Gretsch is een limited edition, dus beperkt leverbaar. Je kunt bij Bax niet reserveren, dus zit je eigenlijk sowieso vast aan die hoge prijs. Ik zag hem bij TFOA trouwens ook staan voor €1049.

arjanb01
3 december 2021, 19:31
Euh.....

Ja, als je een artikel op voorraad houd, dan zou je kunnen zeggen dat die voorraad geld kost, vanwege magazijnplek en geïnvesteerd vermogen, maar in dit geval is het toch gewoon "ordinair" geld maken omdat zij wel iets snel kunnen leveren wat een ander niet kan?

Dat heet commercie, jonguh 😉
Ze kunnen blijkbaar die hogere prijs doorberekenen omdat er genoeg gitaristen volk is dat zo’n Gretch voor die prijs toch wel koopt.
En eerlijk gezegd, is geen schokkende prijs toch ? Of je nu 880 of iets meer dan 1000. Ik zou me er niet zo druk om maken.

D3nnis
3 december 2021, 19:34
Dat heet commercie, jonguh 😉


Eerder commercie dan voorraadkosten doorberekenen aan klant, als je het mij vraagt.

Ik weet niet wat jouw salaris is, maar ik vind €165,- minder betalen toch sowieso altijd wel interessant eigenlijk.
Of €165,- meer betalen wat minder interessant.

arjanb01
3 december 2021, 20:00
Los van wat ik verdien zou ik die meerprijs niet zo nauw nemen als ik in de markt zou zijn voor zo’n Gretch.
Wel zou ok prijzen elders vergelijken maar als ze overal hetzelfde kopen is dit geen issue.
Wel een beetje onhandig om zo’n gitaar eerst niet leverbaar aan te bieden voor 880 en daarna als hij wel leverbaar is op voorraad voor 165 meer. Had ik als webshop anders aangepakt.

Kim Wilson
3 december 2021, 21:21
Dat heet commercie, jonguh 😉
Ze kunnen blijkbaar die hogere prijs doorberekenen omdat er genoeg gitaristen volk is dat zo’n Gretch voor die prijs toch wel koopt.
En eerlijk gezegd, is geen schokkende prijs toch ? Of je nu 880 of iets meer dan 1000. Ik zou me er niet zo druk om maken.

Ik vind het nog best een bedrag, en meer dan 15% verschil. Koop je een mooi pedaal voor, of een bijpassende koffer.

arjanb01
3 december 2021, 21:23
Da’s waar. Daar kun je inderdaad een leuk pedaaltje voor kopen.

Tupelo
3 december 2021, 23:34
Ik ben daar serieus niet zoveel mee bezig wanneer ik iets wil hebben.
Anderzijds vermoed ik dat ik minder geplaagd word door materiële behoeften dan veel andere mensen.
Kreeg een gratis Gibson Melodymaker aangeboden door een maatje; aanbod afgeslagen ondanks dat ik het een fijne gitaar vind belandt die toch maar op de stapel.
Mijn feng shui is me dierbaarder.
Tegen de tijd dat ik wel iets wil hebben koop ik het gewoon, en de sentimenten kunnen zo uitpakken dat ik meer betaal dan noodzakelijk is.

Kim Wilson
4 december 2021, 08:35
Ik heb 20 weken moeten wachten op dat ding, dus ik heb regelmatig gecheckt hoe lang het nog zou duren. Vandaar dat het me opviel.

Luke-wannabe
4 december 2021, 11:39
De werkloosheid is 0,0 door de steunmaatregelen.

Wat een gouwehoer dit! Ik zit weer thuis omdat de theaters weer dicht zijn.

guitarkid2
4 december 2021, 11:42
Denk aan iets met inflassie en koppeling aan dollarprijzen
En volgens mij is niet bax verantwoordelijk voor de prijs van een gretsch maar gretsch
Want een dozenschuivert moet het hebben van omzet
Dus liever goedkoper

D3nnis
4 december 2021, 11:54
Wat een gouwehoer dit! Ik zit weer thuis omdat de theaters weer dicht zijn.Halfweg 2021 waren er meer vacatures dan werklozen, dus theoretisch (en locatie, scholing, en bereidheid van werkgevers om bepaalde mensen aan te nemen niet meegeteld) heeft munkie een punt.
Maar ja, de praktijk is anders, natuurlijk.

Pepe
4 december 2021, 12:40
Dat rekensommetje gaat mank, zelfs theoretisch
vraag & aanbod komen natuurlijk nooit exact overeen
dat is ook 1 van de problemen voor leraren en ziekenhuis personeel, heel veel vraag maar weinig aanbod

D3nnis
4 december 2021, 12:57
Dat zeg ik toch?

Over het geheel genomen is de kans nog niet vaak groter geweest om een baan te kunnen vinden.
Maar goed, vaak wordt er natuurlijk gevist uit de vijver die al reeds werk heeft, dus lost niet heel veel op.

Pepe
4 december 2021, 13:02
Ja zijn het eens, mooi toch?

D3nnis
4 december 2021, 13:03
Zonder wrijving geen glans :D

Da Vinci
6 december 2021, 10:46
Euh.....

Ja, als je een artikel op voorraad houd, dan zou je kunnen zeggen dat die voorraad geld kost, vanwege magazijnplek en geïnvesteerd vermogen, maar in dit geval is het toch gewoon "ordinair" geld maken omdat zij wel iets snel kunnen leveren wat een ander niet kan?

Ik denk eigenlijk ook dat het allemaal niet zo spannend is. Zo'n limited model ontstaat niet ter plekke maar is waarschijnlijk vorig jaar al met een bepaalde inkoopprijs, evt. aanvullende korting en adviesverkoopprijs aangeboden aan de markt met een bepaalde levertijd. Jongens als Bax zetten 'm dan vast online met een vermoedelijke levertijd en prijzen obv de gegevens die ze op dat moment hebben.

Op een gegeven moment zijn die gitaren daadwerkelijk geproduceerd en gaan er een container met gitaren richting Europa. Blijkt in een half jaar de kosten van grondstoffen, arbeid, energie en vervoer aanzienlijk gestegen zijn en wordt de prijs aangepast.

Dat valt min of meer gelijk tussen de overgang van niet kunnen leveren en wel kunnen leveren maar ik vermoed dat nacalculatie een grotere invloed heeft dan of dat ding een paar dagen bij Bax in het rek ligt of niet.
Ik heb het niet onderzocht maar ik verwacht tevens dat die gitaar eerst nergens uit voorraad leverbaar was min of meer gelijktijdig overal wel uit voorraad leverbaar was dus 'wij hebben 'm nu en zij niet' zal ook maar een beperkende factor zijn.

Kim Wilson
6 december 2021, 12:08
Prijzen fluctueren continu, op basis van beschikbaarheid. Ze zijn een tijdje leverbaar geweest (€1049), daarna een tijdje niet (€905-€1021) en nu zijn ze weer direct leverbaar (€1049). De beschikbaarheid was bij alle zaken vrijwel hetzelfde, alleen MusicStore had ze altijd op voorraad (volgens de site).

wiegersma
20 januari 2022, 18:54
Wat mij afgelopen tijd opviel is dat de prijs van een PRS se custom afgelopen tijd met zo'n €150,= omhoog gegooid is bij gear4music. In december was dit apparaat nog zo'n 1060 euro en inmiddels is dat gestegen naar 1208 euro.
https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/PRS-SE-Custom-24-Floyd-Charcoal-Burst/3PA5

arjanb01
20 januari 2022, 19:09
Ik denk dat prijsstijgingen niet zozeer alleen voor gitaren gelden.
Door de hoge energie prijzen is het gewoon duurder om te produceren. Daarnaast zijn materialen schaarser door die hogere prijzen.
Hierdoor zijn alle producten gewoon duurder geworden. Ik merk het zelf ook bij ons in de fabriek. Produceren is kostbaarder en moet doorberekend worden in het uiteindelijke eindproduct. En hierdoor resulteert dit in hogere verkoopprijzen.
Dus ja, je zult meer moeten betalen voor producten.

Erik de Perik
20 januari 2022, 19:17
Zoveel bijzonders wordt er niet voor de gitaarbouw gebruikt, da's meer het verkooppraatje.

Plant
20 januari 2022, 21:07
Ik denk dat prijsstijgingen niet zozeer alleen voor gitaren gelden...

Nestlé (https://www.nu.nl/economie/6179338/maker-van-kitkat-en-nescafe-in-de-tegenaanval-in-ruzie-met-albert-heijn.html) anyone?

RoryVDW
20 januari 2022, 21:20
Ik heb me 2 fernandes stratocasters aangekocht..japkes...eentje van 1996 en eentje van eventjes 1974...stuk voor stuk de fenders killers..en de prijs...340 en 600€...De kat uit de boom kijken zou ik zeggen...

Erik de Perik
20 januari 2022, 21:46
Dus Fender USA is het beste behalve als jij er eentje uit een ander land haalt voor wehnag, dan zijn het ineens zelfs Fender killers. :D

Erik de Perik
20 januari 2022, 21:47
Nestlé (https://www.nu.nl/economie/6179338/maker-van-kitkat-en-nescafe-in-de-tegenaanval-in-ruzie-met-albert-heijn.html) anyone?

Beide bedrijven zijn waardeloos, maar Nestlé zelfs misdadig. Ik snap ook niet dat Clooney zich daarmee inlaat.

RoryVDW
20 januari 2022, 23:34
Dus Fender USA is het beste behalve als jij er eentje uit een ander land haalt voor wehnag, dan zijn het ineens zelfs Fender killers. :D

Meneer de Perik ..keizer van den forum...koop er eentje..dan weet je het wel..tis gene HB stuff..🤭🤭🤭

Erik de Perik
20 januari 2022, 23:41
Allemaal praatjes. Maar als jij er blij mee bent, prima.

RoryVDW
20 januari 2022, 23:47
Allemaal praatjes. Maar als jij er blij mee bent, prima.
Vind je dat zelf niet vervelend om hier op alles het laatste woord te willen????... veel andere forumlezers wel denk ik..Stoer baaske gij..

Fobo
21 januari 2022, 10:21
Vind je dat zelf niet vervelend om hier op alles het laatste woord te willen????

In het geval van Erik ligt dat wat precair, Rory. Het wordt nog onderzocht; maar lopende dat onderzoek kunnen er in het kader van de privacy van betrokkenen geen nadere mededelingen over worden gedaan. Je zult er aan moeten wennen.;)

penixer
21 januari 2022, 15:26
In het geval van Erik ligt dat wat precair, Rory. Het wordt nog onderzocht; maar lopende dat onderzoek kunnen er in het kader van de privacy van betrokkenen geen nadere mededelingen over worden gedaan. Je zult er aan moeten wennen.;)

Ik krijg hier een heel Fobofobie / quasi-intellectueel gevoel van!

tmms
21 januari 2022, 15:33
Hee, ben je er eindelijk schatje, ik miste je zo:lovelove:, je touch, je sensuele woorden, hou van je:mmmm:

Rinze
21 januari 2022, 16:03
Hee, ben je er eindelijk schatje, ik miste je zo:lovelove:, je touch, je sensuele woorden, hou van je:mmmm:Dubbel account aangemaakt tmms? 😏

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

munkie
21 januari 2022, 16:10
Wat ook meespeelt is dat er nog maar 2 monopolisten over zijn in NL, Bax en Keymusic. De meeste onafhankelijke gitaarwinkels zijn de afgelopen jaren gesloten. Dan gaan de prijzen stijgen. En het gaat op dropshipping lijken IMHO. Jij bestelt en betaalt bij Bax. Dan bestelt Bax de gitaar. Ze schuiven alleen de doos door, OK ze importeren hem voor je.

benwave
22 januari 2022, 08:51
Wat ook meespeelt is dat er nog maar 2 monopolisten over zijn in NL, Bax en Keymusic. De meeste onafhankelijke gitaarwinkels zijn de afgelopen jaren gesloten. Dan gaan de prijzen stijgen. En het gaat op dropshipping lijken IMHO. Jij bestelt en betaalt bij Bax. Dan bestelt Bax de gitaar. Ze schuiven alleen de doos door, OK ze importeren hem voor je.

Bax heeft 48000 items op voorraad, dus dit slaat nergens op

LRS
22 januari 2022, 09:35
Bax heeft 48000 items op voorraad, dus dit slaat nergens op


Dat zal vast, maar feit is dat het mij te vaak gebeurt (niet alleen bij Bax overigens) dat je iets bestelt wat voorradig zou zijn, en dat je opeens meerdere maanden wachttijd krijgt voorgeschoteld nadat de bestelling is afgerekend. Voor mij soms reden om dan te cancelen. Je kunt die actuele voorraad op je website niet mooier voordoen dan hij werkelijk is, maar dat is mijn mening. Het gebeurt iig wel. Ik vind dat niet fair.

Pepe
22 januari 2022, 09:48
Als je een instrument van een paar honderd euro wil bestellen is het ook niet heel erg raar om van te voren even contact op te nemen.
Althans, doe ik. Sowieso om te pingelen maar ook om een verantwoordelijk aanspreekpunt te hebben voor de transactie mocht er klachten of kinken in kabels komen.

Op een paar linkjes klikken en er dan van uitgaan dat er een paar dagen later een gitaar in je woonkamer staat is niet heel raar natuurlijk maar het is geen full proof concept.

LRS
22 januari 2022, 10:39
Als je een instrument van een paar honderd euro wil bestellen is het ook niet heel erg raar om van te voren even contact op te nemen.
Althans, doe ik. Sowieso om te pingelen maar ook om een verantwoordelijk aanspreekpunt te hebben voor de transactie mocht er klachten of kinken in kabels komen.

Op een paar linkjes klikken en er dan van uitgaan dat er een paar dagen later een gitaar in je woonkamer staat is niet heel raar natuurlijk maar het is geen full proof concept.



Voor een instrument ga ik naar de winkel/particulier toe. Een gitaar wil ik sowieso gewoon vast houden. Ik zal wel ouderwets zijn 😇 Maar spul wat je niet kunt testen in de winkel maar moet inbouwen in je eigen setup (speakers, buizen, pickups, etc.) koop ik online.

Anders dan dat is het een simpele digitale koppeling die je voorraadbeheer linkt met je website.

Terug on-topic; gitaarprijzen lijken mij redelijk te zijn meegestegen met inflatiecijfers over de afgelopen 10 jaar. Dat wil niet zeggen dat ik sommige producten aan de prijzige kant vind. Toen ik electrisch ging spelen, was een Mexicaanse Standard Strat €450,- en een Baja tele €650,- als je er jaarlijks 3% op rekent, komt je makkelijk aan de huidige prijzen. Wat ik wel aan de hoge kant vind, zijn die road worn vintera’s. Ik had vorige maand een paar “identieke” in m’n handen (surf green), eentje was beroerd, de ander écht goed (voor mij de bevestiging om zo’n ding niet online te kopen). Maar €1150,- voor een Mexicaan vind ik fors. Aan de andere kant, als je het land van herkomst ff buiten beschouwing laat, je bent op zoek naar een Strat met vintage specs (7.25” radius, kleine frets, v-hals, cellulose lak op body en hals, 6-point trem), én je kunt leven met die relic job… dan zijn deze lastig te verslaan.