PDA

View Full Version : USB-uitgang Versterker of XRL via Audiointerface?



h.v.d.koppel
2 december 2021, 22:15
Zat een beetje wat te lezen over het nut van een Audiointerface om opnames op je laptop te kunnen maken. Deze dient vnl om een analoog signaal om te zetten naar een digitaal signaal via USB. Klopt toch?
Je kan er eventueel ook een koptelefoon aan hangen of bijvoorbeeld actieve luidsprekers (line-out). Klopt toch?

Wat nu als je al een USB-aansluiting op je gitaarversterker heb? Heb net een Laney IRT Studio gekocht waar zowel een XRL- als een USB uitgang op zit. Uit deze USB heb ik toch al een digitaal signaal. Dat zou een Audiointerface toch overbodig maken? Of zie ik dat verkeerd?
Op de computer line-out/ koptelefoon aansluiting (MacBook) zou ik dan toch de monitorspeakers of een koptelefoon kunnen aansluiten?

Mijn vraag: Is een Audiointerface in mijn geval dan noodzakelijk? Biedt dat voordelen tov een USB-uitgang op het gebied van gebruiksgemak, geluidskwaliteit?
Wat misschien wel een voordeel is van een Audiointerface: gratis software, zoals recording, plugins, etc
Zelf heb ik nu wel Garageband, waarmee ik ook zou moeten kunnen opnemen. Ook heb ik Adobe Audition.

PS: Op mijn versterker zit wel een USB2 ipv een USB3. MacBook USB3. Sommige audiointerfaces, zoals de Focusrite Scarlett 2i2 heeft wel een USB3 uitgang. Als ik via XRL naar deze Audiointerface ga heb ik een USB3 naar USB3. Weet niet of deze snellere aansluiting voordelen biedt?

maxdb
2 december 2021, 23:36
In je opname programma kan je maar 1 geluidskaart selecteren voor zowel in als out. Als je een 2e wil gebruiken (USB van je amp in dit geval als input) heb je een extra programma nodig bv. bv. asio4all.
Meen ik.

Rinze
2 december 2021, 23:43
In je opname programma kan je maar 1 geluidskaart selecteren voor zowel in als out. Als je een 2e wil gebruiken (USB van je amp in dit geval als input) heb je een extra programma nodig bv. bv. asio4all.
Meen ik.Op een Mac kun je toch meerdere geluidskaarten tegelijk gebruiken? Heb er zelf geen ervaring mee naar kwam het tegen toen ik dit voor mijn eigen irt studio onderzocht.

Op een windows pc kun je sowieso maar een geluidskaart gebruiken in je daw.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

guitarkid2
3 december 2021, 09:22
Als je kunt kiezen.. irt usb in en uit
of mac uit heb je geen geluidskaart nodig
Want in krijg je dan ad/ad maal 2 met een geluidskaart en dat is zonde
Ik probeer in een opname chain de analoog digaal/ analoog digaal conversies zoveel mogelijk te beperken

Maw
Als amateur homerecord ..eenmaal in the box, blijf ik in the box
Tenzij ...major coole buizen randgear of zo maar daar heb ik de centjes niet voor


Nog ff dan
Die scarlette en meeste geluidskaarten draaien nog op usb 2
Je ken ze wel in een usb 3 poort prikken maat dat levert niks extra op
https://support.focusrite.com/hc/en-gb/articles/208095469-Why-are-Focusrite-interfaces-USB-2-0-not-USB-3-0-

raabje
3 december 2021, 15:48
Op een mac kan je inderdaad meerdere geluidsbronnen en bestemmingen selecteren. Ik gebruik een Apogee Jam voor gitaar input en een Audioquest Dragonfly voor de output (dat is zo een hifi DAC dongle). Latency is ook geen probleem, standaard is dit al zeer snel, geen ASIO drivers e.d. nodig zoals op een windows PC.

Ik denk dat het rauwe gitaar signaal een heel lomp en niet verfijnd signaal is, zeker met distortion, dus de kwaliteit van de audio input zal niet zo heel belangrijk zijn. Voor een microfoon opname in een akoestisch behandelde kamer, dan wel. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.

En ik ken die amp niet, maar geeft de XLR of USB output het signaal van de versterker af, of gaat dit nog door een speaker simulatie heen?

Rinze
3 december 2021, 17:50
Op een mac kan je inderdaad meerdere geluidsbronnen en bestemmingen selecteren. Ik gebruik een Apogee Jam voor gitaar input en een Audioquest Dragonfly voor de output (dat is zo een hifi DAC dongle). Latency is ook geen probleem, standaard is dit al zeer snel, geen ASIO drivers e.d. nodig zoals op een windows PC.

Ik denk dat het rauwe gitaar signaal een heel lomp en niet verfijnd signaal is, zeker met distortion, dus de kwaliteit van de audio input zal niet zo heel belangrijk zijn. Voor een microfoon opname in een akoestisch behandelde kamer, dan wel. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.

En ik ken die amp niet, maar geeft de XLR of USB output het signaal van de versterker af, of gaat dit nog door een speaker simulatie heen?Het gaat door een analoge speaker sim, dus een filter. Ik vind het niks maar zoals ik eerder al aangaf slagen anderen er wel in om er een ok geluid uit te halen

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

h.v.d.koppel
3 december 2021, 21:05
Als je kunt kiezen.. irt usb in en uit
of mac uit heb je geen geluidskaart nodig
Want in krijg je dan ad/ad maal 2 met een geluidskaart en dat is zonde
Ik probeer in een opname chain de analoog digaal/ analoog digaal conversies zoveel mogelijk te beperken

Maw
Als amateur homerecord ..eenmaal in the box, blijf ik in the box
Tenzij ...major coole buizen randgear of zo maar daar heb ik de centjes niet voor


Nog ff dan
Die scarlette en meeste geluidskaarten draaien nog op usb 2
Je ken ze wel in een usb 3 poort prikken maat dat levert niks extra op
https://support.focusrite.com/hc/en-gb/articles/208095469-Why-are-Focusrite-interfaces-USB-2-0-not-USB-3-0-

Snap ik: conversie is beter te voorkomen. Dus USB in de MacBook. Maar USB uit? Naar de monitorspeakers of koptelefoon? Dat gaat toch via jack.

h.v.d.koppel
3 december 2021, 21:24
Op een mac kan je inderdaad meerdere geluidsbronnen en bestemmingen selecteren. Ik gebruik een Apogee Jam voor gitaar input en een Audioquest Dragonfly voor de output (dat is zo een hifi DAC dongle). Latency is ook geen probleem, standaard is dit al zeer snel, geen ASIO drivers e.d. nodig zoals op een windows PC.

Ik denk dat het rauwe gitaar signaal een heel lomp en niet verfijnd signaal is, zeker met distortion, dus de kwaliteit van de audio input zal niet zo heel belangrijk zijn. Voor een microfoon opname in een akoestisch behandelde kamer, dan wel. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.

En ik ken die amp niet, maar geeft de XLR of USB output het signaal van de versterker af, of gaat dit nog door een speaker simulatie heen?

Dat zij wel hele dure apparaatjes zo bij elkaar. Heb je dat dan ook persé nodig?
Apogee Jam: Als input. Heb je dat nodig met een USB-aansluiting op je versterker? Zo ja waarom dan?
Audioquest Dragonfly: dat is omdat deze een betere omzetting geeft qua geluid dan de line-out/ koptelefoonuitgang van je Mac? Maar dat is alleen dan om je geluid te beluisteren op een hoog niveau. Moet zeggen dat bij gewoon muziek beluisteren via de mac ik de kwaliteit wel erg goed vind. Of ligt dat aan mij?

De XRL en de USB hebben beide een uitschakelbare speaker simulatie.
Zat zelf te denken om een zo'n softwarematige speaker simulatie te gaan gebruiken: Cab Sim/Impulse Response

Moet zeggen dat is wel een hele nieuwe wereld dat opnemen van gitaar, maar het lijkt me leuk en ook leerzaam.
Wil best wel iets investeren, maar niet als het niet perse nodig is. Moet gewoon ergens beginnen.

Het wordt natuurlijk wel anders als ik ook akoestische gitaar met bijvoorbeeld microfoon wil opnemen. Dan heb ik natuurlijk wel zo'n audio-interface met microfoonaansluiting nodig.

Rinze
3 december 2021, 22:20
Ik weet niet hoe het bij de Mac zit met drivers, maar ik denk dat je om te beginnen kunt proberen vanuit de Usb uitgang de Mac in te gaan en via de koptelefoon je stereo in of naar een koptelefoon.

Two Notes wall of sound is gratis, is er ook voor de Mac. Als je zover bent, stuur me dan een berichtje, dan mail ik je een lading impulse responses die je dan als simulatie gebruikt. NadIR is ook gratis en ook op Mac.

In de handleiding van je irt staat hoe je het aanpakt om het signaal in bijvoorbeeld Garageband te krijgen.

Het is best veel om te behappen in het begin, maar als je het stapje voor stapje aanpakt lukt dat wel lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

raabje
3 december 2021, 22:30
Dat zij wel hele dure apparaatjes zo bij elkaar. Heb je dat dan ook persé nodig?
Apogee Jam: Als input. Heb je dat nodig met een USB-aansluiting op je versterker? Zo ja waarom dan?
Audioquest Dragonfly: dat is omdat deze een betere omzetting geeft qua geluid dan de line-out/ koptelefoonuitgang van je Mac? Maar dat is alleen dan om je geluid te beluisteren op een hoog niveau. Moet zeggen dat bij gewoon muziek beluisteren via de mac ik de kwaliteit wel erg goed vind. Of ligt dat aan mij?


Daar moet je niet te hard over nadenken, ik heb die spullen nu eenmaal rondslingeren. Ik bedoel het juist andersom, probeer het met de spullen die je nu al hebt, of met ander goedkoop spul.

Ik stel me zo voor dat als je gitaarspel echt ontzettend goed is, iemand anders het voor je opneemt, dan ga je niet zelf zitten klooien met een laptop. En als je spel nog niet zo goed is, dan is het vaak al prima als er uberhaubt wat op tape staat, dat hoeft dan geen high-end spul te zijn. En een take kan je altijd over doen thuis, het gaat niet om kostbare studio tijd.

En teveel AD-DA conversie, dat zal in theorie het signaal aantasten, maar of dat hoorbaar is in een ruw gitaarsignaal, ik vermoed van niet. De opbouw van vertraging door conversie en processing, dat lijkt me wel vervelend, alhoewel dat ook om hele kleine vertragingen zal gaan.

Ik heb zelf op een andere computer met een M-audio interface zo een klein mixertje voor de inputs zitten, dat is toch wel heel erg handig om levels goed in te stellen of te versterken voordat je gaat opnemen.

https://www.thomann.de/nl/mackie_402_vlz4.htm

h.v.d.koppel
3 december 2021, 22:35
Daar moet je niet te hard over nadenken, ik heb die spullen nu eenmaal rondslingeren. Ik bedoel het juist andersom, probeer het met de spullen die je nu al hebt, of met ander goedkoop spul.

Ik stel me zo voor dat als je gitaarspel echt ontzettend goed is, iemand anders het voor je opneemt, dan ga je niet zelf zitten klooien met een laptop. En als je spel nog niet zo goed is, dan is het vaak al prima als er uberhaubt wat op tape staat, dat hoeft dan geen high-end spul te zijn. En een take kan je altijd over doen thuis, het gaat niet om kostbare studio tijd.

Oké. Nou mijn gitaarspel is echt niet zo goed als ik eerlijk ben. Slaggitaar wel redelijk hoor, maar soleren kan nog sterk verbeterd worden, haha. Dus nu niet al te veel geld investeren.

Ik ga gewoon het een en ander uitproberen, eerst zonder allerlei randapparatuur, want dat zou moeten kunnen heb ik nu begrepen. En dan kijken of het klinkt.

Erik de Perik
4 december 2021, 00:59
Ik heb eens even naar die versterker van jou gekeken, maar da's wel een heel vernuftig en compleet apparaat zeg!

USB uit naar je Macbook lijkt mij het gemakkelijkst en dan via de jack uit naar koptelefoon of audio versterker (is dus niet bedoeld om dan weer naar nog een gitaarversterker te gaan. Achterop zit een switch om de speaker sim aan/uit te zetten. Sluit de versterker aan op de Macbook en start Garageband. Links bovenin pulldown Preferences>Audio/MIDI>input device; kies hier de Laney.

Sjtevel
4 december 2021, 08:18
High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.


Valt wel mee hoor. Ik neem hier probleemloos 16 sporen tegelijkertijd op met een usb 2.0 setup (Focusrite 18i20 met een Audient asp 800 over adat).

h.v.d.koppel
4 december 2021, 13:17
Ik heb eens even naar die versterker van jou gekeken, maar da's wel een heel vernuftig en compleet apparaat zeg!

USB uit naar je Macbook lijkt mij het gemakkelijkst en dan via de jack uit naar koptelefoon of audio versterker (is dus niet bedoeld om dan weer naar nog een gitaarversterker te gaan. Achterop zit een switch om de speaker sim aan/uit te zetten. Sluit de versterker aan op de Macbook en start Garageband. Links bovenin pulldown Preferences>Audio/MIDI>input device; kies hier de Laney.

Ben er ook wel blij mee qua mogelijkheden. Een line-out vond ik wel belang. En 3 schakelbare kanalen.
Ga het vanmiddag uitproberen. Eerst nog even speaker van mijn huidige combo jack aan solderen, zodat ik deze als cabinet kan gebruiken. Is een Fane uit de jaren 80. Op mijn huidige combo klinkt deze prima, ben benieuwd. Ws koop ik nog wel een ander cabinet.
Heb het nog niet kunnen beluisteren : druk druk druk + dat ik hem door de drukte later heb binnengekregen. Maar ik heb er hele goede verwachtingen van, heb verschillende reviews op YouTube gezien en het geluid beviel mij erg goed, zowel clean als drive. Thuis klinkt het natuurlijk altijd wat anders, maar toch.

Vraagje over Garageband. Als je start kun je verschillende projecten aanmaken : gitaar, leeg project, etc. Zijn deze allemaal niet hetzelfde? Wil ook drums op een spoor als begeleiding.

h.v.d.koppel
4 december 2021, 13:18
Valt wel mee hoor. Ik neem hier probleemloos 16 sporen tegelijkertijd op met een usb 2.0 setup (Focusrite 18i20 met een Audient asp 800 over adat).

Goed te weten. Komt zelf uit de vormgeving, beeldbewerking en daar heeft USB3 voordelen.

miyaru
4 december 2021, 15:48
Ik zelf neem of mijn gitaar op via Sims (Mooer Two Stone en Mooer RADAR) of "echt" via één van mijn ampjes ('73 SF Champ of Marshall DSL1CR) met een microfoon ervoor. Voor de laatste setup heb je dus wel een interface nodig. Aangezien ik alles met de PC doe, is een interface wel noodzakelijk, omdat die Realtek shit chips die er vaak inzitten ruk zijn..... Ikzelf heb ook een Focusrite 18i20 3rd generation.

Als je net bent aangekomen in opnameland, dan is een cabsim of alles met sims draaien wel wat makkelijker, en de geluidskwaliteit is prima tot uitstekend. Soms is het leuk om met microfoons te werken, en daar mee te experimenteren. DEnk daar bij aan verschillende soorten en typen microfoon zoals een dynamische SM 57 van Shure, en wat ik heel vaak gebruik hiervoor is mijn Rode NT1a Condensator microfoon. Ook de hoek tov de speaker en de afstand van de cone en de totale afstand geven een hoop variablen om mee te spelen. Ik vind dat leuk, maar leid niet altijd tot snel en goed resultaat.

Veel plezier met je mooie versterker, geniet ervan.

h.v.d.koppel
4 december 2021, 17:44
Ik zelf neem of mijn gitaar op via Sims (Mooer Two Stone en Mooer RADAR) of "echt" via één van mijn ampjes ('73 SF Champ of Marshall DSL1CR) met een microfoon ervoor. Voor de laatste setup heb je dus wel een interface nodig. Aangezien ik alles met de PC doe, is een interface wel noodzakelijk, omdat die Realtek shit chips die er vaak inzitten ruk zijn..... Ikzelf heb ook een Focusrite 18i20 3rd generation.

Als je net bent aangekomen in opnameland, dan is een cabsim of alles met sims draaien wel wat makkelijker, en de geluidskwaliteit is prima tot uitstekend. Soms is het leuk om met microfoons te werken, en daar mee te experimenteren. DEnk daar bij aan verschillende soorten en typen microfoon zoals een dynamische SM 57 van Shure, en wat ik heel vaak gebruik hiervoor is mijn Rode NT1a Condensator microfoon. Ook de hoek tov de speaker en de afstand van de cone en de totale afstand geven een hoop variablen om mee te spelen. Ik vind dat leuk, maar leid niet altijd tot snel en goed resultaat.

Veel plezier met je mooie versterker, geniet ervan.

Dank je wel. Speel nu inmiddels een uurtje of zo. Moest eerst even speaker in orde maken. Moet wel zeggen op 1w gaat die ook al snel heel erg hard. Oeps zullen mijn buurtjes blij mee zijn.
Volume staat nu op 2 bij 1w ingang. Had ik niet echt verwacht zeg. Nou maar even verder experimenteren.
Moet zeggen geluid is goed. Zit wel aardig wat ruis in bij hoge gain vooral met boost. Weet niet hoe dat uitpakt bij hogere volumes. Is dat normaal voor buizen Hi-Gain versterkers?
Als volume gitaar uit staat wat minder. Hoor ook wat gekraak en tikgeluiden in leadkanaal. Weet niet of dat iets van buizen is? Heb vroeger ook wel een power City gehad, maar kan me dat niet meer herinneren. Of kan dat ook aan je stopcontact liggen?

Als mijn gitaarkabel eruit is hoor je het niet meer of in ieder geval stukken minder. Heb wel een normale kabel: Fender Prof

h.v.d.koppel
4 december 2021, 18:03
Misschien een lo-db speaker? Heb nu een Fane heavy Duty. Zijn vlgs mij aardig hoogrendement.

miyaru
4 december 2021, 21:13
1 watt blijft hard in huis..... Mijn Marshall staat altijd op 0,1 watt en dat is meer als luid genoeg. Vergeet niet bij een rendement van 86dB heb je met 1 watt op 1 meter 86 dB geluid, en dat is veel!!!!

Ruis op ultra hi-gain kanalen kan, weet niet hoe het erg het is bij jou, maar mijn Marshall op ultra gain voluit ruist ook.

h.v.d.koppel
4 december 2021, 22:10
1 watt blijft hard in huis..... Mijn Marshall staat altijd op 0,1 watt en dat is meer als luid genoeg. Vergeet niet bij een rendement van 86dB heb je met 1 watt op 1 meter 86 dB geluid, en dat is veel!!!!

Ruis op ultra hi-gain kanalen kan, weet niet hoe het erg het is bij jou, maar mijn Marshall op ultra gain voluit ruist ook.

86 dB op 1 meter afstand: zo heb ik het nog niet bekeken. De meeste speakers zijn zelfs 95-100 dB. Nog een stukje harder.
Gaat een buizenversterker harder dan een transistorversterker? Mijn transistorversterker van 75W kan ik nl wel op een vrij laag niveau bespelen.


...maar mijn Marshall op ultra gain voluit ruist ook.
Ook bij laag volume?

Wat ruis betreft: Geen idee of het veel is/ meer dan een gemiddelde hi-gain buizenversterker. Heb geen vergelijkingsmateriaal. Alleen transistor Deze ruist ook wel als ik alles volluit heb: drive, limiter/ compressor, maar wel wat minder. Maar misschien is dat dan wel normaal. Enige wat mij opviel dat er wat tikjes, ruisgeluidjes moeilijk te omschrijven in het leadkanaal zaten, maar werd stukken minder als kabel eruit ging en ook als volume gitaar dicht ging. Ultra gain wordt natuurlijk alles ultra versterkt, dus ook ruis, storingen, etc.
Moet er gewoon wat meer mee spelen en kijken of het een geschikte versterker voor thuis is. Als je hem zo zacht moet zetten komt de versterker misschien ook niet helemaal tot zijn recht.

h.v.d.koppel
5 december 2021, 19:32
1 watt blijft hard in huis..... Mijn Marshall staat altijd op 0,1 watt en dat is meer als luid genoeg. Vergeet niet bij een rendement van 86dB heb je met 1 watt op 1 meter 86 dB geluid, en dat is veel!!!!

Ruis op ultra hi-gain kanalen kan, weet niet hoe het erg het is bij jou, maar mijn Marshall op ultra gain voluit ruist ook.

Heb er even een opname van gemaakt van de ruis. De hoeveelheid ruis valt bij nader inzien wel mee. Opname is gemaakt zonder kabel op de ingang, ritmekanaal, drive op 5 en volume ook op 5. Overigens op de andere kanalen heb ik soortgelijk gekraak. Alleen is het op het clean kanaal de ruis wat minder. Hoorde zelfs heel af een toe een soort van piep-ruis, maar dat is wel zeer zelden. Geluid is verder op zich prima.
Zelf het idee dat een van de buizen niet helemaal oke is.

https://drive.google.com/file/d/17PV1PGur6uMK1ga-8VUyMbvMYsrZwJSZ/view?usp=sharing

Wat ik ook merkte vandaag toen ik aan de slag ging op de achterzijde: kabeltje inprikken in de koptelefoon en de USB. Toen raakte ik de 220V kabel aan en toen viel heel mijn versterker uit. Ik heb dat nog een paar keer geprobeerd en er zit iets niet goed bij de poweringang. Iedere keer als ik iets de 220V stekker (of hoe dat ook heet) beweeg, valt de versterker uit. Er zit duidelijk iets los van binnen.
Heb ook nog gekeken of er geen apparatuur is die stoort ivm het gekraak. Ik heb verder geen vreemde goedkope dimmers en de gebruikte dimmers zitten allen 2 etages lager. Verder laptop, maar lijkt niet dat die stoort. Wat wel verder opviel. Als ik de lichtschakelaar aan en uit doe, hoor ik een plop. Ook hoor ik een klik bij kanaalwissel, maar dat is misschien ook normaal?
Dit soort storingen: ploppen, kraakruis heb ik niet bij mijn transistorversterker, maar misschien is deze ontstoort.

Qua geluidsniveau: Het is wel te doen, maar dan moet ik het volume ongeveer op 2 zetten en dan op de 1W ingang.

h.v.d.koppel
5 december 2021, 19:42
Ik heb eens even naar die versterker van jou gekeken, maar da's wel een heel vernuftig en compleet apparaat zeg!

USB uit naar je Macbook lijkt mij het gemakkelijkst en dan via de jack uit naar koptelefoon of audio versterker (is dus niet bedoeld om dan weer naar nog een gitaarversterker te gaan. Achterop zit een switch om de speaker sim aan/uit te zetten. Sluit de versterker aan op de Macbook en start Garageband. Links bovenin pulldown Preferences>Audio/MIDI>input device; kies hier de Laney.

Hoi Erik, een vraag: Heb het vandaag geprobeerd: Garageband ziet bij de voorkeuren niet Laney, maar USB AUDIO CODEC.
Alleen hoor ik niets. De vu-meter slaat wel uit. Ik kan wel opnemen en daarna afspelen, dan hoor ik wel geluid. Terwijl ik bij uitvoer Interne Speakers/ Koptelefoon heb gekozen. Moet zeggen ben wel een leek op het gebied van Garageband. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Ik zou wel graag via mijn MacBook geluid willen krijgen Dan kan ik hierop mijn koptelefoon aansluiten als ik mijn huisgenoot niet wil lastig vallen. En dan kan ik ook mooi een cab-sim instellen. Heb vandaag mijn koptelefoonaansluiting op mijn Laney geprobeerd, maar daar werd ik niet heel blij van, met en zonder cab-sim. Ik kan natuurlijk nog wel wat doen mbv de toonregeling, maar dat heeft ook zijn grenzen. Plus dat ik dan steeds weer alles opnieuw moet instellen als ik de ene keer via de cab spelen de andere keer via mijn MacBook.

Erik de Perik
6 december 2021, 17:56
Ik zal even een audio interface op m'n Macbook aansluiten en kijken wanneer er geluid uit komt. Garageband gebruik ik niet namelijk. Ik laat het weten.

maxdb
6 december 2021, 18:49
Het 'monitor' knopje aangezet? Ik denk die met het koptelefoontje.

h.v.d.koppel
6 december 2021, 19:00
Ik zal even een audio interface op m'n Macbook aansluiten en kijken wanneer er geluid uit komt. Garageband gebruik ik niet namelijk. Ik laat het weten.

Top. Fijn dat je dat voor me wilt proberen.
Ander programma heb ik op het moment niet, behalve Adobe audition. Daar kun je ook mee mixen, maar is meer voor geluidsbewerking.

h.v.d.koppel
6 december 2021, 19:05
Het 'monitor' knopje aangezet? Ik denk die met het koptelefoontje.

Heb ik gezien in de handleiding. Dacht dat ik dat geprobeerd had. Maar ga dat nog een keer doen. Misschien is Garageband niet het meest ideale, maar om mee te beginnen.
Waar ik ook tegenaan liep. Via de usb-uitgang zou er een bewerkt en een onbewerkt kanaal moeten zijn. Ik kreeg deze wel als stereo-kanaal te zien. Maar kon deze niet scheiden zodat ik het ene kon dempen.

Erik de Perik
6 december 2021, 19:24
Je kunt via een schakelaar aan de achterkant de speaker simulatie aan/uit schakelen. Het signaal zal geen stereo zijn, hooguit 2 x mono. Ik snap niet wat en waarom je iets wil dempen.

Even heel simpel gezegd: Als iemand in een studio voluit op een 100 watt stack gaat, dan is dit volume fluisterzacht terug te draaien in de control room met nog steeds veel van de dynamiek en sound die een opengedraaide versterker geeft.
Jouw Laney zonder speaker is die stack, jouw Macbook de control room.

h.v.d.koppel
9 december 2021, 10:32
Je kunt via een schakelaar aan de achterkant de speaker simulatie aan/uit schakelen. Het signaal zal geen stereo zijn, hooguit 2 x mono. Ik snap niet wat en waarom je iets wil dempen.

Even heel simpel gezegd: Als iemand in een studio voluit op een 100 watt stack gaat, dan is dit volume fluisterzacht terug te draaien in de control room met nog steeds veel van de dynamiek en sound die een opengedraaide versterker geeft.
Jouw Laney zonder speaker is die stack, jouw Macbook de control room.

Dempen: Misschien een beetje verkeerd uitgelegd. Het USB -signaal geeft 2 signalen:
- Tijdens het opnemen wordt het verwerkte signaal van de versterker naar het rechterkanaal gestuurd.
- Het linkerkanaal draagt het gitaarsignaal volledig onverwerkt.
Dat is natuurlijk handig als je een prof bent, maar ik wil gewoon tijdens het spelen, evt mixen alleen dat bewerkte geluid horen. Nu hoor ik ze alle 2 door elkaar. Met dempen bedoel ik het onverwerkte signaal op 0 zetten en het verwerkte signaal op een mono-kanaal dat ik kan plaatsen in het stereobeeld: midden of een beetje uit het midden.

Sjtevel
9 december 2021, 11:56
Zoals in een ander topic genoemd: maak twee mono sporen aan (gitaar is een mono signaal). Mute dan het ‘droge’ signaal (ook wel DI genoemd). Het DI signaal kan je later nog altijd gebruiken als ‘backup’, maar het versterkersignaal toch niet helemaal naar je gading zijn.

h.v.d.koppel
9 december 2021, 12:47
Zoals in een ander topic genoemd: maak twee mono sporen aan (gitaar is een mono signaal). Mute dan het ‘droge’ signaal (ook wel DI genoemd). Het DI signaal kan je later nog altijd gebruiken als ‘backup’, maar het versterkersignaal toch niet helemaal naar je gading zijn.

Weet ik. Maar Erik vroeg wat ik met dempen bedoelde. En ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat voor elkaar krijg mono.

Versterkersignaal moet natuurlijk wel een cab-simualatie op, anders klinkt het idd niet echt tof. Maar ik ben echt een superbeginner en wil niet alles helemaal opnieuw gaan mixen ahv van het DI-signaal. Kost me te veel tijd en is echt niet aan mijn gitaarspelen besteed. Misschien als ik beter ben. Haha, als ik dat punt ooit bereik.