PDA

View Full Version : Shielding gitaar met 2 humbuckers?



h.v.d.koppel
20 november 2021, 23:26
Heeft het zin om bij een gitaar met 2 humbuckers shielding toe te passen?

Mijn nieuwe Charvel geeft toch wat brom als ik dicht bij mijn gitaarversterker kom als het overdrive-kanaal geactiveerd is.
Mijn oude Ibanez Roadster I met Dimarzio Super 2 - DP104 1980s Soapbar Black en actieve electronica (zelfbouw) geeft geen enkele brom. Heb hier verder geen shielding toegepast. Wel alle afgeschermde kabels gebruikt.

Wat mij opvalt aan mijn Charvel dat geen enkele kabel is afgeschermd, alleen dan de draden van de elementen. Verder heb ik destijds in mijn Ibanez de actieve electronica ingebouwd om een laag-ohmige uitgang te verkrijgen, zodat de uitgang niet gevoelig is voor storingen en type kabel.

Kan de brom van mijn nieuwe Charvel ontstaan door:

Hogere output element Seymour Duncan tov Dimarzio, dus meer signaal geven, dus ook meer storing?
Geen actieve electronica, geen lage uitgangsimpedantie?
Geen afgeschermde kabels binnenin de electronicaruimte?


Zal shielding een oplossing kunnen zijn?

De uitsparingen van de humbuckers schielden vind ik minder fraai, omdat dit zichtbaar is omdat ik geen element ring. Heb ook het idee dat de elementen zelf zij afgeschermd (of heb ik dat mis?)
Is het dan voldoende om alleen het compartiment af te schermen, waarin de electronica zit en niet de ruimte rondom de humbuckers?
En moet ik dan voor de output naar de jack een geïsoleerde kabel gebruiken? Wat in de houtuitsparing hier na toe is geen shielding toegepast.


Aarding?
Nu zijn alle onderdelen (pots, jack, etc) verbonden door een aarddraad die gesoldeerd zijn aan de potmeters, tremolo, etc.
* Als ik nu shielding toepas, krijg ik dan geen aardlussen? En hierdoor ongewenste storingen?
* Moet ik die dan loshalen? Of zo zorgen dat de potmeters geen contact maken met de shielding?
* Heeft bijvoorbeeld de Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular een positief effect op de storingen?

no 1 hops
22 november 2021, 16:18
Zal shielding een oplossing kunnen zijn?

De uitsparingen van de humbuckers schielden vind ik minder fraai, omdat dit zichtbaar is omdat ik geen element ring. Heb ook het idee dat de elementen zelf zij afgeschermd (of heb ik dat mis?)
Is het dan voldoende om alleen het compartiment af te schermen, waarin de electronica zit en niet de ruimte rondom de humbuckers?
En moet ik dan voor de output naar de jack een geïsoleerde kabel gebruiken? Wat in de houtuitsparing hier na toe is geen shielding toegepast.


Aarding?
Nu zijn alle onderdelen (pots, jack, etc) verbonden door een aarddraad die gesoldeerd zijn aan de potmeters, tremolo, etc.
* Als ik nu shielding toepas, krijg ik dan geen aardlussen? En hierdoor ongewenste storingen?
* Moet ik die dan loshalen? Of zo zorgen dat de potmeters geen contact maken met de shielding?
* Heeft bijvoorbeeld de Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular een positief effect op de storingen?

aardlussen bestaan volgens een bekende pickups designer niet in een gitaar. .
lees even wat artikelen van hem
http://billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/TeleLovers.htm
http://billlawrence.com/Pages/Pickupology/External%20Interference.htm

wat ik ervan geleerd heb is dat ik aluminium probeer te vermijden rondom de pickups en daar alleen koper gebruik
controlcavity doe ik met dubbele laag. 1 alu 1 koper.
waarom alu? dat lees je in het artikel.
tip: "An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can!"

je pakt met een goede afgeschermde kabel vanaf de pickups door de gitaar ook wat storing weg.

ten tijde dat we de bekende strat/tele/lespaul in ons leven kregen was er om ons niet niet een wervelstorm van allerlei soorten van stoorzenders als nu.
daar moeten we deels mee leren leven

Pepe
22 november 2021, 17:53
Er is een periode geweest dat Fender onder zijn pickguards een aluminium shield schroefde, ik weet niet of dat de gitaar nou echt stiller maakte maar zeker wel een stuk vetter kan ik uit eerste hand verzekeren, heeft iets te maken met veranderde capaciteit ook?
ennieway, de reden waarom SRV en Gallagher's sound totaal niks te maken heeft met de bekende zeepbellen stratjes, zo zegt men,
afgezien dat je je tube poweramp laat werken (SRV) of er een germanium tb voor zet (Gallagher)

Maar afgezien van conductive paint & tape, goed soldeerwerk, daar begint het mee.

h.v.d.koppel
22 november 2021, 20:44
Waardevolle informatie : aluminium + koper. Nieuw voor mij.
Element-uitsparingen afschermen is wel een dingetje, omdat ik geen elementringen heb, dus zichtbaar. Vlgs mij zijn mijn elementen aan de onderzijde wel afgeschermd.
Wat afgeschermde kabels betreft, helemaal gelijk in. Snap niet dat ze voor de rest geen afgeschermde kabel gebruiken? Mijn oude gitaar heb ik alle kabels afgeschermd en natuurlijk goed gesoldeerd
Wat aardlus betreft: metalen delen (potmeters) zijn doorverbonden. Als je die op metaal plaatst (afscherming) krijg je een lus. Had dat ook eens ergens gelezen laatst. Maar misschien valt dat reuze mee in de praktijk.
Bedankt voor de goede tipsm

Erik de Perik
22 november 2021, 21:13
Je kunt de afscherming altijd van een likje verf voorzien. Alles in een gitaar aarden kun je wellicht een aardlus noemen, maar geeft niets nadeligs.

h.v.d.koppel
22 november 2021, 21:58
klopt: verf.
Misschien probeer ik eerst alleen de electronicaruimte, ws met combinatie koper, alu.
Is er een reden dat ze de rest van de gitaarkabels niet afschermen: tijd?
De kabel naar de jack is ook niet afgeschermd. Misschien een optie, omdat dit gat niet afgeschermd kan worden. Misschien met shieldingverf en een dun kwastje.
Heb ook nog zitten denken aan Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular. Deze schijnt ook alle brom te elimineren. Maar dan heb ik een actieve gitaar. Ik weet niet of dat wel wil.
Denk dat het een combinatie wordt van Shielding en afgeschermde kabel.

Rinze
22 november 2021, 22:11
Ik gebruik in de gitaar altijd zoveel mogelijk afgeschermde kabel. Heb ook wel eens met grafietlak gewerkt, vond ik toch minder.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

h.v.d.koppel
22 november 2021, 22:20
Ik gebruik in de gitaar altijd zoveel mogelijk afgeschermde kabel. Heb ook wel eens met grafietlak gewerkt, vond ik toch minder.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Nog een bepaald type, merk kabel?

Erik de Perik
22 november 2021, 22:52
klopt: verf.
Misschien probeer ik eerst alleen de electronicaruimte, ws met combinatie koper, alu.
Is er een reden dat ze de rest van de gitaarkabels niet afschermen: tijd?
De kabel naar de jack is ook niet afgeschermd. Misschien een optie, omdat dit gat niet afgeschermd kan worden. Misschien met shieldingverf en een dun kwastje.
Heb ook nog zitten denken aan Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular. Deze schijnt ook alle brom te elimineren. Maar dan heb ik een actieve gitaar. Ik weet niet of dat wel wil.
Denk dat het een combinatie wordt van Shielding en afgeschermde kabel.

Op korte lengtes doet afscherming niet zoveel. Laagohmige pickups (geen idee of die SD's dat zijn) zijn fluisterstil. Ik heb ooit een setje HSS in een superstrat gehad en dat was qua sound helemaal ok. Gitaar uiteindelijk weggedaan vanwege de Kahler tremolo.

Merk kabel doet niets.

h.v.d.koppel
22 november 2021, 23:00
Op korte lengtes doet afscherming niet zoveel. Laagohmige pickups (geen idee of die SD's dat zijn) zijn fluisterstil. Ik heb ooit een setje HSS in een superstrat gehad en dat was qua sound helemaal ok. Gitaar uiteindelijk weggedaan vanwege de Kahler tremolo.

Merk kabel doet niets.

Zijn geen laagohmige. Actieve electronica maakt de uitgang wel laagohmig. Denk dat ik dan toch met folie ad slag ga.

Erik de Perik
22 november 2021, 23:10
Zijn geen laagohmige. Actieve electronica maakt de uitgang wel laagohmig. Denk dat ik dan toch met folie ad slag ga.

Moest ik het ook nog opzoeken..... dat SD ding is een preamp die wat extra mogelijkheden biedt maar natuurlijk niets aan de impedantie van de pups verandert. Kortom de uitgang blijft hoogohmig.

h.v.d.koppel
23 november 2021, 10:21
Moest ik het ook nog opzoeken..... dat SD ding is een preamp die wat extra mogelijkheden biedt maar natuurlijk niets aan de impedantie van de pups verandert. Kortom de uitgang blijft hoogohmig.

~De uitgang van de elementen idd wel: hoog, maar de uitgang van je gitaar word wel laagohmig. Hierdoor heeft de lengte en de kwaliteit van de kabel ook nog maar weinig of geen invloed op het geluid.

iets anders:
Is het een optie om in de compartimenten koper en alu over elkaar heen te plakken voor het ondervangen van de diverse storingsbronnen? Led, dimmers, transformatoren, wifi, etc. Als je toch aan het plakken bent is dat natuurlijk een kleine moeite..
Moet natuurlijk wel allemaal geleidende lijm hebben. Dat weet ik natuurlijk niet als ik een rol alu tape koop, maar wel bij koper, omdat dat daar staat aangegeven. Maar als ik eerst het alu plak met daarover de koper met geleidende lijm lijkt mij dit probleem opgelost: 1 geleidende laag. Zat even hardop te denken.
Of hebben alu en koper een negatieve werking op elkaar, ook qua corrosie en dat soort zaken.

no 1 hops
23 november 2021, 13:09
ik heb het gewoon opgelost door op bepaald plekken geleidende tap stroken over andere delen te plakken als geleiding
dit was een proefstuk, niet netjes maar werkte wel.
ook geleiding was goed, gecheckt met multimeter

https://i.ibb.co/vPWsKbp/IMG-20190526-180110627.jpg (https://ibb.co/jMYV1dm)https://i.ibb.co/wyH8wV3/IMG-20190530-092631670.jpg (https://ibb.co/31XVM2G)

ik gebruikte voor de alu tape, tesa die ook gebruikt wordt voor dakgoot reparatie. is dikker, werkt daarom prettiger.
bij mij is het nu even andersom omdat de alu wel geleide en de koper tape niet, dat moet je ieder geval eerst even controleren..
maar de basis bleek, alles rondom pickups koper, de rest alu/koper combo

Pepe
23 november 2021, 13:30
omdat de alu wel geleide en de koper tape niet,

Dat is raar want koper geleidt.

Maar het is in principe simpel,
idealiter creëer je een kooi van Faraday (google is je vriend)
dwz, je schield zowel je pickguard als je body en deze twee moeten met elkaar in verbinding staan zodat ze die "kooi" vormen
en dàt moet weer geaard worden met brug en elektronica.
Je test met een multimeter op continuïteit.

Iedereen kan natuurlijk best vertellen wat men zelf gedaan heeft maar dit is wat het moet zijn.

Napoje
23 november 2021, 13:43
Conclusie: een humbuckergat shielden is onzin want je creëert geen kooi van faraday? De bovenkant blijft gewoon open…

Pepe
23 november 2021, 13:53
Een beetje afscherming geeft een beetje bescherming, zo werken die dingen.

Napoje
23 november 2021, 14:03
Maar een humbucker buckt al hum door zijn 2 contraspoelen. Waarschijnlijk is de oorzaak van de ruis niet de shielding. Zou het eerder in de versterker zoeken gecombineerd met high output. Als ik mijn mest high output gitaar (prs, 14,4 k keramisch) in mijn buizenbak prik wil ie best ruizen. In mijn spark (modeller, oefenversterker) is ie gewoon stil. Zou eerst dat eens testen.

Dirk_Hendrik
23 november 2021, 15:50
Maar een humbucker buckt al hum door zijn 2 contraspoelen. Waarschijnlijk is de oorzaak van de ruis niet de shielding. Zou het eerder in de versterker zoeken gecombineerd met high output. Als ik mijn mest high output gitaar (prs, 14,4 k keramisch) in mijn buizenbak prik wil ie best ruizen. In mijn spark (modeller, oefenversterker) is ie gewoon stil. Zou eerst dat eens testen.

Ruis of brom? Met een issue als deze is het echt belangrijk om die 2 termen niet door elkaar te gebruiken daar de oplossingsrichtingen voor het probleem totaal anders zijn.

Maar ik ben het met je eens dat een humbucker z'n hum moet bucken. Da's nou juist de essentie van het ding. En ook je buizenbak ervaring is volledig de mijne. Als ik met m'n humbucker (Ibanez FGM300 met DiMarzio's) naar m'n Rivera Rake of SLO50-clone draai pak ik trafo strooiveld brom op.

h.v.d.koppel
23 november 2021, 16:49
ik heb het gewoon opgelost d......ik gebruikte voor de alu tape, tesa die ook gebruikt wordt voor dakgoot reparatie. is dikker, werkt daarom prettiger.
bij mij is het nu even andersom omdat de alu wel geleide en de koper tape niet, dat moet je ieder geval eerst even controleren..
maar de basis bleek, alles rondom pickups koper, de rest alu/koper combo

Is dat de TESA PROFESSIONAL ALUMINIUM TAPE STRONG?
Met combi bedoel ik de electronica ruimte met 2 lagen over elkaar alu en koper, en dan de pickupruimte alleen koper.

h.v.d.koppel
23 november 2021, 17:39
Bedankt voor alle bijdragen. Na het laten afstellen van mijn gitaar ga ik ad slag met de tips.
Ps: oude gitaar heb ik de aarde van de brug losgemaakt. Dit ivm veiligheid mocht je ooit aan een verkeerd elektrische installatie hangen. Verder geen enkel negatief bijeffect ervaren. Geen brom, geen storingen, geen verschil in geluid, niets van dit alles.
Waarvoor dient deze aarding eigenlijk? Voor de veiligheid hoef je het niet te doen lijkt mij.

Rinze
23 november 2021, 18:20
Als ik een slechte aarde op de brug heb merk ik dat gelijk aan een enorme brom zodra mijn handen niet de snaren, de brug of een metalen deel dat in verband staat met de elektronica aanraken..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

h.v.d.koppel
23 november 2021, 18:47
Als ik een slechte aarde op de brug heb merk ik dat gelijk aan een enorme brom zodra mijn handen niet de snaren, de brug of een metalen deel dat in verband staat met de elektronica aanraken..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Bij mij geen enkele brom, superstil. Misschien komt dat omdat ik een pre-amp erin heb. Ooit zelf gebouwd. Gekopieerd vanuit een andere gitaar.
Maar dat zal ws de reden vd aarding zijn dan: voorkomen van brom. Zo zie je maar weer dat alles elkaar beïnvloed.

no 1 hops
24 november 2021, 08:12
Is dat de TESA PROFESSIONAL ALUMINIUM TAPE STRONG?
Met combi bedoel ik de electronica ruimte met 2 lagen over elkaar alu en koper, en dan de pickupruimte alleen koper.
klopt.
ik plak altijd wat vellen A4 papier over de openingen en met een potlood die ik schuin houd ga ik haaks op de randen al zacht krassende over het papier waar de randen van de holtes in het hout zitten. daar waar de randen zitten zie je die wat scherper verschijnen.
knip ze dan uit en teken ze af op de achterkant van de afdekking van de alu folie.
ietsje meer ruimte houden zodat je de lagen iets over elkaar heen kan plakken.
ik meet de diepte van de zijkanten en snij ook die banen iets hoger af voor de overlap op de bodem en iets over de rand.
(bij 2 lagen, koper /alu doe ik dat alleen voor de laatste laag die over de rand mag voor contact met de pickguard)
begin met de bodem, daarna de zijkanten.

houd er rekening mee dat bij een schakelaar zoals bij een strat, de steel van de schakelaar niet de folie raakt aan de binnenkant van de pickguard.
houd daar ietsje ruimte rondom anders heb je ineens geen geluid meer omdat je signaal aan de aarde zet.
de potmeter mag de folie wel raken, maar let op dat je aansluitdraden niet te ver uitsteken zodat die de folie raken.
sommigen zeggen dat door de alu je potmeters al aan de aarde liggen, ik doe toch altijd nog normale aarde draad solderen, maar dat is mijn gekte ;-)
test met de multimeter met de meetpennen op de verste einden of je folie contact met elkaar heeft.

h.v.d.koppel
24 november 2021, 20:42
klopt.
ik plak altijd wat vellen A4 papier over de openingen en met een potlood die ik schuin houd ga ik haaks op de randen al zacht krassende over het papier waar de randen van de holtes in het hout zitten. daar waar de randen zitten zie je die wat scherper verschijnen.
knip ze dan uit en teken ze af op de achterkant van de afdekking van de alu folie.
ietsje meer ruimte houden zodat je de lagen iets over elkaar heen kan plakken.
ik meet de diepte van de zijkanten en snij ook die banen iets hoger af voor de overlap op de bodem en iets over de rand.
(bij 2 lagen, koper /alu doe ik dat alleen voor de laatste laag die over de rand mag voor contact met de pickguard)
begin met de bodem, daarna de zijkanten.

houd er rekening mee dat bij een schakelaar zoals bij een strat, de steel van de schakelaar niet de folie raakt aan de binnenkant van de pickguard.
houd daar ietsje ruimte rondom anders heb je ineens geen geluid meer omdat je signaal aan de aarde zet.
de potmeter mag de folie wel raken, maar let op dat je aansluitdraden niet te ver uitsteken zodat die de folie raken.
sommigen zeggen dat door de alu je potmeters al aan de aarde liggen, ik doe toch altijd nog normale aarde draad solderen, maar dat is mijn gekte ;-)
test met de multimeter met de meetpennen op de verste einden of je folie contact met elkaar heeft.

Duidelijk verhaal thnx. Dat van de schakelaar wist ik niet. Dacht dat deze nergens contact mee maakte. Zal dat bij mij nameten.

h.v.d.koppel
24 november 2021, 20:47
Conclusie: een humbuckergat shielden is onzin want je creëert geen kooi van faraday? De bovenkant blijft gewoon open…

Ik denk dat het bij mij weinig zijn heeft. Onder mijn SD-humbuckers zit een metalen plaat/ afscherming die aan de aarde ligt. De rest van de humbucker steekt voor het overgrote deel uit het gat. Hier zal shielding nauwelijks of geen effect hebben. Of ik moet de elementen zelf gaan shielden: Koper folie geaard om het element en dan weer tape om het af te dekken. maar ik weet niet of dat zo verstandig is qua geluid? Maar dat gaat me nu wat te ver.

no 1 hops
25 november 2021, 08:00
Ik denk dat het bij mij weinig zijn heeft. Onder mijn SD-humbuckers zit een metalen plaat/ afscherming die aan de aarde ligt. De rest van de humbucker steekt voor het overgrote deel uit het gat. Hier zal shielding nauwelijks of geen effect hebben. Of ik moet de elementen zelf gaan shielden: Koper folie geaard om het element en dan weer tape om het af te dekken. maar ik weet niet of dat zo verstandig is qua geluid? Maar dat gaat me nu wat te ver.
wat leesvoer
https://www.tdpri.com/threads/cover-technology-breakthrough-telecaster-neck-pickup-cover.682875/

hoe inductie van bv brass covers je hoog kost en hoe je dit kan voorkomen.
kan natuurlijk ook met nikkel/silver covers, als je tenminste covers hebt ;-)

Duhsjaak
25 november 2021, 09:32
De mens is een zak water en vangt als antenne allerlei storing, brom en ander ongemak op.
Ik bouwde in 71 een gitaar en een Bas.
De Bas had koperen (geen messing) behuizing van de twee single coils.
De gitaar had vijf single coils. Een schaller, twee hilo’s en twee uit een Japanse tele.

De hilo’s bromden nauwelijks, de schaller wel iets en de tele’s serieus.

De werkelijke vooruitgang was eenvoudige aluminium folie, waarmee ik de achterkant shielde. Ikzelf bleek een bron van brom, gereutel etc.
De rest is kinderspel. En je gezonde verstand gebruiken. Als je een voor versterker kunt maken, kun je ook de draden twisten. Een trucje uit de oude doos en behoorlijk effectief. Dat twisten deed ik (heel voorzichtig) met een boor.

Kortom: shielded gaat het best met een rolletje van action, Blokker etc. Mijn mening maar.

Voor de rest moet je niet alles geloven wat de mythe zegt. In NL is twintig jaar volgehouden dat teken zich uit de boom laten vallen. Een vriendje woont in de VS vlakbij Lyme (!) en daar zitten de buiken van herten en honden al twintig jaar vol met teken.
Kijk, dit is een voorbeeld van wat het is en wat men gelooft. Noem in NL een voorbeeld en het voorbeeld wordt aangevallen.
Zal hier wel niet anders gaan.

Dus, probeer eerst een rol van een halve euro en als dat niet brengt wat je wil, kun je altijd nog copper shield kopen. Beetje lang antwoord hè?

Vriendelijke groet, Gus

Dirk_Hendrik
25 november 2021, 11:01
sommigen zeggen dat door de alu je potmeters al aan de aarde liggen, ik doe toch altijd nog normale aarde draad solderen, maar dat is mijn gekte ;-)
test met de multimeter met de meetpennen op de verste einden of je folie contact met elkaar heeft.
Da's geen gekte. In tegendeel.
In een notmale potmeter maakt geen van de 3 contacten contact met de metalen behuizing en als dat zo was zou het ook nog eens 30% kans zijn dat het de foute is. Een pot heeft tenslote 3 contacten.

Wat je wel veel ziet is dat met in gitaarelectronica de potbehuizingen aan de massa/aarde soldeert en, omdat dat gemakkelijk is, de potmeteraansluitingen die aan aarde moeten liggen dus ook gewoon aan de behuizing soldeert. Als er dan contact is met de shielding tape is deze idd via de potbehuizing geaard. Wellicht komt daar je "sommigen zeggen" vandaan. Het is echter geen vaststaand gegeven.

h.v.d.koppel
26 november 2021, 22:39
wat leesvoer
https://www.tdpri.com/threads/cover-technology-breakthrough-telecaster-neck-pickup-cover.682875/

hoe inductie van bv brass covers je hoog kost en hoe je dit kan voorkomen.
kan natuurlijk ook met nikkel/silver covers, als je tenminste covers hebt ;-)

Heb geen covers.
Maar interessante materie.

Zat ook nog even te denken om bijv transformatorbrom te verminderen door een High Pass Filter op 50Hz bijv. Maar daar ondervang je niet andere storingen. Plus misschien wordt je geluid negatief beïnvloed. Denk niet dat je gitaartoon trouwens onder de 50Hz komt, als de losse E-snaar 440Hz is.

Ga eerst maar aan de slag met de afscherming van de electronicaruimte en kijken wat dat doet.

MarkS
27 november 2021, 10:46
Denk niet dat je gitaartoon trouwens onder de 50Hz komt, als de losse E-snaar 440Hz is.

.
hier ga je de mist in.

lage E zit op 82,4 Hz, 440Hz is A4.

trafo affilteren op 50Hz? Als jij daar gelukkig van wordt, maar iemand heeft al eens een opmerking gemaakt over het vermeende nut van tweaks…

ik zou een akoestische gitaar kopen. Ben je van alle electronica gezeik af. Kun je lekker aan de slag met de ruimte akoestisch aanpakken en isoleren. Diffusers, absorbers, reflectors, bass-traps, zwevend vloertje. Is ook een leuke hobby.

benwave
27 november 2021, 12:02
hier ga je de mist in.

lage E zit op 82,4 Hz, 440Hz is A4.

trafo affilteren op 50Hz? Als jij daar gelukkig van wordt, maar iemand heeft al eens een opmerking gemaakt over het vermeende nut van tweaks…

ik zou een akoestische gitaar kopen. Ben je van alle electronica gezeik af. Kun je lekker aan de slag met de ruimte akoestisch aanpakken en isoleren. Diffusers, absorbers, reflectors, bass-traps, zwevend vloertje. Is ook een leuke hobby.

Een ander gek idee is: Wat dacht je van spelen op je gitaar ??

D3nnis
27 november 2021, 12:05
Een ander gek idee is: Wat dacht je van spelen op je gitaar ??

Kan, maar dan krijg je wel een ander soort hobby.

h.v.d.koppel
27 november 2021, 12:26
Een ander gek idee is: Wat dacht je van spelen op je gitaar ??
Doe ik. En ook op mijn akoestische gitaar. 😎
Vind naast het gitaarspelen, electronica gewoon ook een boeiende materie. Ik denk dat ik dat weer voor een deel op ga pakken.
Trouwens een passief hi-pas filter is niet veel meer dan de weerstanden en condensatoren in een standaard gitaar.

no 1 hops
28 november 2021, 08:24
ik weet niet meer wie hier op het forum, maar die had ook last van een storende brom en kwam erachter dat dit bij zijn computer wegkwam.
heeft daar meen ik een metalen plaat voor gezet die dat, strooiveld noemen ze dat geloof ik, blokkeerde.

heb een oude peavey express 112 blue stripe met galmveer
deze geeft een storend geluid/brom en die varieert via de stand van de potmeter van hoeveel reverb je wil.
ergens rond 6 is deze het zachtst.
het blijft elektronica in een wereld met elektronische stormen om ons heen ;-)

h.v.d.koppel
25 februari 2022, 11:23
Eindelijk gitaar onder handen genomen:
Eerst zelfklevende aluminiumfolie geplakt in de elektronicaruimte. Lijmlaag is niet geleidend, dus ik je krijgt dan geen aaneengesloten geleidende afscherming. Hierover heb ik een geleidende koperfolie geplakt met geleidende lijmlaag. Hierdoor is gelijk ook de aluminiumlaag doorverbonden: probleem opgelost. Aluminium schijnt andere storingen tegen te houden dan koper, vandaar mijn keuze. Voor het geld en de tijd hoef je het ook niet te laten.

Voor de zekerheid op bepaalde plekken isolatietape geplakt. Vond dat de potaansluitingen tocht wel erg dicht tegen de binnenruimte aan zaten. Normaal bij hout geen probleem natuurlijk.

De ruimte van de jackplug heb ik ook afgeschermd. Dat gaf wel een probleem, want op een of andere manier hechte de lijm niet goed op een deel. Ik heb toen maar verschillende lagen over elkaar heen getaped, zodat je een soort van metalen koker krijgt. Hierin heb ik verder een kartonnen kokertje geplaatst, zodat wanneer de laag ooit wat losser komt te zitten, het metaal niet van zijn plaats komt.
Verder heb ik een afgeschermde kabel gebruikt tussen deze 2 ruimtes. Deze 2 ruimtes zijn nu 100% afgeschermd en ook de kabel die er tussen loopt.

Ruimte van de humbuckers heb ik niet afgeschermd, want de onderzijde is al afgeschermd met een metalen plaat.
Ik heb ook maar direct de jackplug door een Pure Tone Mono Multi-Contact vervangen. Deze sluit heel mooi aan op de plug. Verder ziet deze er net zo robuust uit als een Switchcraft. Metaal is even dik.
De massa van de afscherming heb ik contact laten maken met het metaal van de pot. Voor de zekerheid heb ik er nog een extra draad gesoldeerd van de pot naar de afscherming (koper was prima te solderen). Mocht de pot ooit wat minder contact gaan maken. De massadraad die achterop de pots zaten, heb ik ook laten zitten. Twijfelde eerst nog ivm aardlussen. Maar heb geen enkel negatief iets ondervonden hierbij.

Hiernaast een V-Treb Variable Treble Bleed ingebouwd. Draai vaak het volume terug voor minder vervorming. Geluid vond ik te dof worden. Wel moet ik zeggen dat ik de Bleed op minimaal heb ingesteld. Net genoeg om toch wat sprankeling te krijgen bij lager volume. Ik heb gemerkt als je te veel hoog bij laag volume hebt, de drive te veel aanwezig blijft.
Moet zeggen, het is een lange tijd geleden dat ik gehobbied heb: solderen, etc. Was wel even wennen weer.

Project gelukt. Fluisterstille gitaar.

no 1 hops
25 februari 2022, 17:13
altijd een super gevoel als zaken opgelost worden, gefeliciteerd

h.v.d.koppel
25 februari 2022, 18:32
Dank je. Vond het soms spannend wat soldeerwerk betreft, maar toch goed gelukt. 😎

h.v.d.koppel
25 februari 2022, 18:35
Ps Bij mij maakte geen enkel contact met de behuizing van de schakelaar. Weet het merk schakelaar niet. Charvel is wel een submerk van Fender. Of het is een ander merk of ze zijn veranderd?