PDA

View Full Version : We doen mee aan The Tribute - Battle of the bands!



Pagina's : [1] 2

Little Jay
20 november 2021, 11:42
Exciting! Celebrating Amy, de Amy Winehouse Tribute waar ik in speel, doet mee aan het nieuwe SBS6 The Tribute! Sinds gisteravond mogen we het officieel communiceren. Opnemen in december, uitzending vanaf 15 januari. Ben heel benieuwd! Als we winnen en in de Ziggo Dome mogen optreden zou helemaal te gek zijn natuurlijk!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211120/396157d3d30ea91b393819fa1f251e1e.jpg

https://youtu.be/WP6o4ts23Mk

Fobo
20 november 2021, 12:18
Wow, spannend! Ik ga (geheel tegen mijn gewoonte inzake SBS6) kijken. Heel veel succes!

Kim Wilson
20 november 2021, 12:53
Dat zijn wel gave dingen! Heel veel plezier en succes!

Little Jay
20 november 2021, 13:12
Thanks guys!

Gitaristisch stelt de muziek van Amy niet zo heel veel voor, het is vooral braaf de slagjes spelen in de totale sound, dus op dat gebied zullen jullie niet heel erg aan je trekken komen met Celebrating Amy (en we moeten zo dicht mogelijk de originele sound benaderen). Maar het is wel heel leuk om te doen!

Maar er spelen ook een Queen, Eagles en Bruce Springsteen tribute mee, dus daar zal op gitaargebied iets meer gebeuren denk ik.

arjanb01
20 november 2021, 13:31
Gaaf man ! Landelijke exposure!
Dat verdienen jullie gezien de kwaliteit die jullie brengen.
Vooral van genieten en winnen zou mooi zijn 👍

Plant
20 november 2021, 13:40
Wauw! Ook ik zal even moeten kijken waar SBS6 zit want ook ik kijk daar nooit naar. Maar dit ziet er zeker interessant uit. Heel veel succes! :cheerup:

miyaru
20 november 2021, 13:43
Dat is gaaf!!!! Ga wel even kijken, al ben ik normaal niet zo van die programma's.......

Little Jay
20 november 2021, 18:31
Hahaha, ik kijk ook echt nooit naar SBS6 eigenlijk…. Toch gister naar HLF8 zitten kijken van Johnny de Mol en dat was best een aardige talkshow met veel muziek.

Duhsjaak
20 november 2021, 18:56
Super leuk!
Mucho succes!
Ik ga dit proberen te volgen!
Dikke pret.
Vriendelijke groet, Gus

Little Jay
20 november 2021, 19:47
Super leuk!
Mucho succes!
Ik ga dit proberen te volgen!
Dikke pret.
Vriendelijke groet, Gus

Thanks Gus! Btw, jouw opnamen helpen enorm in de voorbereiding, daar zijn alle partijen uitstekend op te horen!

Little Jay
29 november 2021, 13:27
Inmiddels weten we dat we al in de eerste uitzending op 15 januari zitten. Dus als je ons wil zien is dat je kans!

Hopelijk komen we natuurlijk verder naar volgende afleveringen maar hoe en of dat gaat lukken weet ik natuurlijk nog niet, de opnamen moeten nog plaatsvinden (december). Overigens mag ik daarover ook niet communiceren, hebben we allemaal uitdrukkelijk voor getekend! Wel logisch natuurlijk.

Ik denk wel dat het interessant gaat worden! De overige deelnemers kondigen hun deelname ook al aan via hun social media. Leuke acts! Abba, Bruce Springsteen, Stones, Barbara Streisand, Billy Joel, Queen, U2…. Het niveau is hoog vind ik. Het wordt denk ik spannend!

https://www.broadcastmagazine.nl/in-productie/talpa-produceert-the-tribute-battle-of-the-bands-voor-sbs6/

Tupelo
5 december 2021, 20:32
Met Amy Winehouse zit je wel goed op de doelgroep vermoed ik, je grootste concurrent gaat Abba worden vermoed ik, wanneer het om aansluiting bij SBS6 publiek gaat.
Anyhoe; good luck !

Little Jay
6 december 2021, 10:23
Met Amy Winehouse zit je wel goed op de doelgroep vermoed ik, je grootste concurrent gaat Abba worden vermoed ik, wanneer het om aansluiting bij SBS6 publiek gaat.
Anyhoe; good luck !

Thanks man! Ja, die Abba-act is zeer professioneel ook, hebben al een goed lopende theatershow. Zeer zeker een concurrent!

De grootste uitdaging vormen de verkorte arrangementen: het is tv dus er worden verkorte en gesneden versies gespeeld (lijkt me vooral lastig voor de Eagles-act: wat doe je met de uitgebreide intros en gitaarsolo’s? Blijft vast niet veel van over).

Vanavond weer repeteren en vrijdag de eerste repetitiedag in de Talpa-studio. Volgende week al opnamen voor de eerste afleveringen. Spannend!

harrie-beton
6 december 2021, 11:17
Persoonlijk he maar Harrie Beton zou nooit meedoen op TV als ik een cover moest inkorten tot een minuut of twee.

witterwit
6 december 2021, 11:25
Je moet het zien als een reclame filmpje.

Little Jay
6 december 2021, 12:52
Persoonlijk he maar Harrie Beton zou nooit meedoen op TV als ik een cover moest inkorten tot een minuut of twee.

Ja het is een dingetje. Persoonlijk vind ik het voor de Amy Winehouse muziek niet eens echt een probleem; de essentie van die nummers laat zich wel vangen in 2 minuten. De full length versies op de albums zijn ook vaak maar 3, max 4 minuten. Echte pop-producties dus. Maar zoals gezegd, om Eagles of Queen songs goed te willen doen heb je denk ik meer tijd nodig.

Beetje hetzelfde als de muziek in de Wereld Draait Door, daar had je geloof ik maar één minuut? Is wel erg kort…. Maar als je één minuut exposure op nationale TV krijgt moet je dat dan afslaan omdat het te kort is? Met mijn eigen jazzfunk formatie waarschijnlijk wel, dan kom je niet tot de essentie, kun je net één themaatje spelen…

Aan de andere kant: de aandachtsspanne van het grote publiek is niet heel lang hè, waarschijnlijk zappen de meesta na 2 minuten wel weer door…..

Little Jay
6 december 2021, 12:54
Je moet het zien als een reclame filmpje.

Dat is natuurlijk wel onze hoop hè: ook als we niet ver komen, kunnen we hopelijk het enkele feit van de deelname een beetje uitbuiten om de theater-tour (uitgesteld vanwege Corona) te promoten en groter te maken!

Erik de Perik
6 december 2021, 16:50
Ik denk dat je dat helemaal goed ziet; meedoen is promotie en levert werk op, niet meer en niet minder.

Tupelo
6 december 2021, 19:27
Wat neem je mee, zelfbouw ?

Little Jay
7 december 2021, 07:12
Wat neem je mee, zelfbouw ?

Heb ik overwogen maar ik denk toch maar de ES-333, die lijkt qua sound en uiterlijk het meest op de 335 die gitarist Robin Banerjee gebruikte tijdens de live tours met Amy.

(Hij wenste me trouwens gister op facebook geluk met de tv shows en wil graag een keer naar NL komen om een paar optredens met ons te doen. Hoe leuk is dat!)

Little Jay
7 december 2021, 07:29
Ik denk dat je dat helemaal goed ziet; meedoen is promotie en levert werk op, niet meer en niet minder.

En het is toch ook wel leuk om te doen! ;-)

Erik de Perik
7 december 2021, 07:39
De voorbereiding sowieso, het spelen (wat omringd wordt door veel wachten) meestal wat minder.

Little Jay
7 december 2021, 11:30
De voorbereiding sowieso, het spelen (wat omringd wordt door veel wachten) meestal wat minder.

He, heb jij ervaring? Vertel, vertel! Any tips?

Erik de Perik
7 december 2021, 15:59
Ik heb aan een Duitse versie meegedaan…… ooit. Maar bepaalde dingen zijn natuurlijk hetzelfde, zoals het wachten.

Little Jay
9 december 2021, 07:22
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211209/94c1492bdbbf6ff3e32185f671227769.jpg

Tadaaaa!

(Geen officiële foto hoor, zelfgeknutseld, van onze FB en insta)

Little Jay
22 december 2021, 08:42
Opnamedagen zijn voorbij! We had fun! Over de uitslag mag ik niks zeggen natuurlijk (voor getekend, haha!). Kijken vanaf 15 januari!

Ben zo benieuwd ook hoe de interviews en backstage beelden gemonteerd zijn….. blijft altijd minder van over dan je hoopt volgens mij.

Het enige wat me tegenstond is dat we in een aflevering als variatie onze zwarte Resevoir Dogs stropdassen ingeruild hebben voor vlinderdasjes…. Zo’n teringhekel aan vlinderdasjes, grrrrrr…. Hihihi

Was wel zeer onder de indruk van de geluidstechniek achter de schermen. Heb er helaas geen foto van gemaakt maar 10 drumkits en een veelvoud aan verrijdbare plateaus met toetsen en gitaar-setups opgesteld backstage was echt een indrukwekkende aanblik!

De bandlounge (waar alleen 0.0 geschonken werd):
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211222/7e93342140f7698ec9015757dcebbe49.jpg

Gitaaropstelplek backstage:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211222/2a68eae45ef1722e6120e9eae9273980.jpg

Amy (Denise van Dorst) in vol ornaat (photobomb van de barman, haha):
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211222/57453f3a66268acb79db5c9268593956.jpg

arjanb01
22 december 2021, 08:51
Mooie ervaring, Jasper. En zo te zien is de stemming opperbest 👍
En dat er geknipt wordt in de uitzending is logisch aangezien zo’n programma een gelimiteerde uitzendtijd zal hebben.
En 0,0 alcohol? Voor 10.00 uur savonds geen bier hè? Je kan niet drinken op de bühne staan 😉

Little Jay
22 december 2021, 09:06
Mooie ervaring, Jasper. En zo te zien is de stemming opperbest 👍
En dat er geknipt wordt in de uitzending is logisch aangezien zo’n programma een gelimiteerde uitzendtijd zal hebben.
En 0,0 alcohol? Voor 10.00 uur savonds geen bier hè? Je kan niet drinken op de bühne staan 😉

Ik ben geen voorstander van veel alcohol tijdens optredens, laat staan op tv 😉 Maar twee uitzendingen per dag opgenomen en ‘s middags moet het lijken alsof het ‘s avonds is dus om 12:00 al aan de 0.0….. en daarna dus nog een show opnemen dus 10 uur lang 0.0 gedronken per dag, sjezus jonge….. 😆😆😆

D3nnis
22 december 2021, 09:13
En 0,0 alcohol? Voor 10.00 uur savonds geen bier hè?

Op bier staat alleen een datum, geen tijd! :D

Fobo
22 december 2021, 09:39
Was wel zeer onder de indruk van de geluidstechniek achter de schermen. Heb er helaas geen foto van gemaakt maar 10 drumkits en een veelvoud aan verrijdbare plateaus met toetsen en gitaar-setups opgesteld backstage was echt een indrukwekkende aanblik!
Lijkt me een geweldige ervaring! Kon je wel met/op je eigen shizzle spelen?

Little Jay
22 december 2021, 10:13
Lijkt me een geweldige ervaring! Kon je wel met/op je eigen shizzle spelen?

Ja hoor, eigen instrumenten en backline voor alle bands. Alles op verrijdbare plateaus met alles klaargezet (mics, stroom). Hele bands worden omgewisseld in 5-10 minuten, echt geweldig!

Wel even wennen aan in-ears, had ik nog nooit mee gespeeld (is toch weer anders dan met koptelefoon), maar is wel een must natuurlijk, bijna ondoenlijk om ook nog eens floormonitors op te stellen naar ieders tevredenheid.

arjanb01
22 december 2021, 12:52
Op bier staat alleen een datum, geen tijd! :D

Da’s ook weer zo! 🤪Leuk initiatief en ik hoop dat jullie ver komen !

Tupelo
22 december 2021, 20:43
Mag je wel wedden op de uitslag ?

Little Jay
22 december 2021, 21:02
Mag je wel wedden op de uitslag ?

Wedden? Waar? Hoe? Hier? Nee ik mag niks verklappen….. sorry!

Erik de Perik
23 december 2021, 00:35
Ja hoor, eigen instrumenten en backline voor alle bands. Alles op verrijdbare plateaus met alles klaargezet (mics, stroom). Hele bands worden omgewisseld in 5-10 minuten, echt geweldig!

Wel even wennen aan in-ears, had ik nog nooit mee gespeeld (is toch weer anders dan met koptelefoon), maar is wel een must natuurlijk, bijna ondoenlijk om ook nog eens floormonitors op te stellen naar ieders tevredenheid.

Ik speel al jaren met in-ears en ben er nog steeds niet aan gewend. Doe mij maar goede floors. Ik ga in mijn huidige band mee met de flow, al maakt het onze geluidsman echt geen ruk uit of ik IEM of floor wil en dan hebben we ook nog behoorlijke goede floors. Ik speel nu ook draadloos omdat de band dat leuk vindt. Daar heb ik dan weer totaal geen bezwaar tegen.

Little Jay
23 december 2021, 00:48
Ik speel al jaren met in-ears en ben er nog steeds niet aan gewend. Doe mij maar goede floors. Ik ga in mijn huidige band mee met de flow, al maakt het onze geluidsman echt geen ruk uit of ik IEM of floor wil en dan hebben we ook nog behoorlijke goede floors. Ik speel nu ook draadloos omdat de band dat leuk vindt. Daar heb ik dan weer totaal geen bezwaar tegen.

Eens, in-ears klinken wel echt anders. Deze waren met schuimrubber dopjes die je oren echt afsluiten van omgevingsgeluid en je hoort dus verder geen fuck meer… communiceert echt waardeloos en voelt echt geïsoleerd van de band. Heeft denk ik onze live-performance negatief beïnvloed omdat je ineens veel meer in jezelf gekeerd bent. Maar je krijgt wel een fijne gebalanceerde mix op je oren.

Kim Wilson
23 december 2021, 08:18
Het mooie van IEM vind ik dat je je eigen mix kunt maken. In de situaties waar ik normaliter speel(de) zijn er vaak twee tot maximaal vier monitorkanalen voor de floors. Dat is dus altijd een compromis, want ik moet hem altijd delen. En het ontbreekt vaak ook aan tijd en onderlinge bekendheid, de laatste jaren speelde ik vooral in gelegenheidsbandjes.

D3nnis
23 december 2021, 08:23
Maar als je technisch beperkt bent tot 4 monitorkanalen los je dat toch niet op met IEM?
Of je er nu een IEM of een floormonitor aan knoopt verandert daar toch niks aan, of zie ik dat verkeerd?

Kim Wilson
23 december 2021, 09:23
Ja, dat zou je wel zeggen. Wij hadden in de kerk voor in ear een digitale tafel met voldoende uitgangen voor iedereen. Maar met floors moesten we altijd delen.

Little Jay
23 december 2021, 11:11
Om ieder bandlid zijn eigen IEM mix te laten maken stelt volgens mij nog wel wat eisen aan de monitor mixer en aantal aux in en outs….. iets wat wij zelf i.i.g. niet hebben. De theaters waar we spelen waarschijnlijk wel, maar in een kroeg of klein podium waar we zelf het geluid doen gaan we dat niet voor elkaar krijgen….

Grappig genoeg vond ik de gitaar wel een beetje klinken alsof je rechtstreeks in de mixer inprikt, terwijl er toch een speaker en microfoon (beta57 volgens mij) in de keten zaten. Is dat dan toch het gemis van indirecte reflecties?

arjanb01
23 december 2021, 11:41
Hoeft geen probleem te zijn.
Als iedereen z’n eigen eq kastje heeft kun je je eigen in ear mix maken.
Zaalgeluid regelt de geluidsman dan.

Little Jay
23 december 2021, 12:56
Hoeft geen probleem te zijn.
Als iedereen z’n eigen eq kastje heeft kun je je eigen in ear mix maken.
Zaalgeluid regelt de geluidsman dan.

Regelt een eq kastje dan ook het gewenste volume van alle individuele instrumenten of vocalen die je wilt horen? Miet je nog steeds erg veel kanalen voor hebben lijkt me…..

arjanb01
23 december 2021, 13:06
Yes dat kan allemaal. We gebruikten bij m’n laatste band waar ik in speelde deze:

https://www.thomann.de/nl/behringer_powerplay_p16m_personal_mixer.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIwcqOuvD59AIVCgOLCh0BRQECEAQYBiAB EgKCQ_D_BwE

Heb je deze bij nodig:

https://www.thomann.de/nl/behringer_powerplay_p16d_ultranet.htm

En dan alle bandleden van zo’n mixertje voorzien en de powerplay aan de meng koppelen. Heb je zaal geluid en monitor geluid gescheiden regelbaar.

Kim Wilson
23 december 2021, 13:48
Ja, wij konden ook idd 16 kanalen zelf regelen. Voor die monitors werd wel een eigen kanaalindeling gemaakt, omdat er vaak meer dan 16 kanalen input waren. Maar dan werd de drums gegroepeerd, en toetsen ook van stereo naar mono. En dan konden we het vaak wel redden met 16 kanalen. En dat is echt heerlijk, als je alle stemmen en instrumenten afzonderlijk en naar eigen smaak kunt instellen.

Erik de Perik
23 december 2021, 13:58
Wij hebben de luxe van ieder z'n eigen mix incl. die Powerplay mixertjes en dan is de IEM ook nog stereo. Ik heb een goede microfoon (Sennheiser 906) voor m'n speaker staan....... en dan is het geluid nog steeds niet naar mijn smaak. Gitaar klinkt inderdaad compleet anders. Misschien toch maar eens gaan repeteren met IEM, dan kan ik er wat meer mee knoeien.

Kim Wilson
23 december 2021, 15:00
Ja, geluidskwaliteit is wel een ding. Maar ik vertrouw dan maar op de FOH, dat het daar in elk geval goed is. Op het podium gaat het er toch vooral om dát je jezelf hoort. Tenminste, ik maak me daar niet heel druk om. Podium geluid met floors is vaak ook een grote brij.

Erik de Perik
23 december 2021, 15:15
Het zou toch wat zijn als iedereen een goed geluid te horen krijgt behalve ikzelf.

Little Jay
27 december 2021, 10:30
Wie weet er een goede manier om beelden van TV te streamen/downloaden/op te nemen? (Digitaal hè!) Volgens mij krijgen we de beelden niet van SBS6 en ik wil ze wel hebben.

De beelden met Eva La Voix van 5 mei kon je terugkijken via de website van TV-Rijnmond maar kon ik niet downloaden (teminste niet “gewoon” cq legaal). Ook afspelen en dan schermopname met de iPhone lukte niet, was kennelijk ook beveiligd. Uiteindelijk heb ik ze afgespeeld met de ene iphone terwijl ik dat filmde met een ander iphone…. Voelde net als vroeger met je cassetterecordertje radioshows opnemen, haha

harrie-beton
28 december 2021, 11:59
Je hebt de rechten niet, staat vast in contract dat SBS6 de rechten heeft. Kans als jij ze publiceert ze verwijderd worden.

Er is tig apparatuur om tv op de nemen, DVD recorder makkelijkst denk ik. De hardeschijven in tv kastjes zijn vaak linux format en lastig te lezen in gewone computers.

Erik de Perik
28 december 2021, 14:31
Met een stukje software kun je Linux partities lezen in Mac en Windows.

Little Jay
28 december 2021, 17:34
Je hebt de rechten niet, staat vast in contract dat SBS6 de rechten heeft. Kans als jij ze publiceert ze verwijderd worden.

Er is tig apparatuur om tv op de nemen, DVD recorder makkelijkst denk ik. De hardeschijven in tv kastjes zijn vaak linux format en lastig te lezen in gewone computers.

Nee rechten hebben we zeker niet, gaat ook niet om publiceren maar om het gewoon zelf te hebben, voor het nageslacht 😉

Little Jay
28 december 2021, 17:36
Ik heb een Ziggo mediabox waarmee ik op kan nemen, maar geen idee of en hoe ik bestanden vanuit die box op m’n laptop krijg….

arjanb01
28 december 2021, 17:55
Misschien denk ik te simpel, maar als die media box een usb ingang heeft zou je hem aan je laptop of pc kunnen koppelen en wellicht herkent Windows de box en kan je de bestanden converteren en opslaan.

Erik de Perik
28 december 2021, 19:35
Volgens mij is de usb van die Ziggo box geblokkeerd.

Little Jay
28 december 2021, 21:26
Misschien denk ik te simpel, maar als die media box een usb ingang heeft zou je hem aan je laptop of pc kunnen koppelen en wellicht herkent Windows de box en kan je de bestanden converteren en opslaan.

Had ik nog niet eens bedacht, toch eens proberen!

Little Jay
28 december 2021, 21:30
Volgens mij is de usb van die Ziggo box geblokkeerd.

Lijkt er inderdaad op:

https://community.ziggo.nl/legacyfs/online/d1803ea0-4c44-425a-bb67-d1daae7eb2db.png

Erik de Perik
28 december 2021, 21:32
Nahja ik kan volgens mij alles opnemen, maar nog nooit geprobeerd. Met de schotel gaat het sowieso maar dan moet ik effe de ontvanger bij m'n broer ophalen.

Little Jay
2 januari 2022, 19:10
Nog twee weekjes!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220102/cf02b05681daaaede3b02b113f563c19.jpg

https://youtu.be/AMCoTQDjYm0

Little Jay
10 januari 2022, 23:51
Teaser! Zaterdag!

https://youtu.be/7evdVh3ca-o

arjanb01
11 januari 2022, 06:33
Ik ga kijken, Jasper! Heb de media box al scherp staan dus ga het terug kijken want er is zoveel op Netflix en Videoland wat we nog willen zien thuis.
Succes zaterdag ! 👌🤟

Little Jay
11 januari 2022, 06:45
Ik ga kijken, Jasper! Heb de media box al scherp staan dus ga het terug kijken want er is zoveel op Netflix en Videoland wat we nog willen zien thuis.
Succes zaterdag ! 👌🤟

Haha, leuk! Thanks man!

Plant
15 januari 2022, 23:54
Helaas het begin van de uitzending gemist :( jullie zaten kennelijk al aan het begin.
Morgen om 13:00 uur maar naar de herhaling kijken.

grayfink
16 januari 2022, 00:55
Net teruggekeken nadat ik dit topic tegenkwam. Leuk! Zangeres Denise kwam een beetje timide over, maar goed gespeeld en gezongen. :)

grayfink
16 januari 2022, 01:15
Hey, Bassagent - Hidde Roorda zit er ook bij. Streisand tribute, goed gewaardeerd door het publiek. De jury vond het niet veel.

Little Jay
16 januari 2022, 06:31
Ook terug te zien op YouTube ;-)

https://youtu.be/lWQToi0RkF8

Tupelo
16 januari 2022, 15:29
Leuk.
Heb geen SBS dus YT is welkom.
Is er ook nog een versie met reactie van het panel ?
Vind het wel goed, Amy is net een tikkie nasaler, maar ook wat meer skank.

Tupelo
16 januari 2022, 15:30
Hey, Bassagent - Hidde Roorda zit er ook bij. Streisand tribute, goed gewaardeerd door het publiek. De jury vond het niet veel.

Bassagent, die is 90 nu toch ?

Plant
16 januari 2022, 15:48
Ik heb de herhaling gekeken, leuk!

Jullie zaten als tweede en je merkt dat de jury dan sowieso nog voorzichtig is met punten, want je weet niet wat het niveau nog gaat worden. De opening door Iva Wonder was wel sterk.

Qua vocalen valt alles wel door de mand want dat kun je maar beperkt imiteren. Wat dat betreft vond ik Brucifiied zeker geen tweede plek waard.

Enfin, jullie mogen gewoon door. Ben benieuwd wat er nog komen gaat.


Hey, Bassagent - Hidde Roorda zit er ook bij. Streisand tribute, goed gewaardeerd door het publiek. De jury vond het niet veel.

Het moet je ding zijn, maar ik vond haar ook zeker niet slecht.

Little Jay
16 januari 2022, 16:25
Leuk.
Heb geen SBS dus YT is welkom.
Is er ook nog een versie met reactie van het panel ?
Vind het wel goed, Amy is net een tikkie nasaler, maar ook wat meer skank.

Nee, de jury comments staan niet op YT dat ik weet….

Little Jay
16 januari 2022, 16:28
Ik heb de herhaling gekeken, leuk!

Jullie zaten als tweede en je merkt dat de jury dan sowieso nog voorzichtig is met punten, want je weet niet wat het niveau nog gaat worden. De opening door Iva Wonder was wel sterk.

Qua vocalen valt alles wel door de mand want dat kun je maar beperkt imiteren. Wat dat betreft vond ik Brucifiied zeker geen tweede plek waard.

Enfin, jullie mogen gewoon door. Ben benieuwd wat er nog komen gaat.



Het moet je ding zijn, maar ik vond haar ook zeker niet slecht.

Ik vond Barbara (Janneke) helemaal niet slecht!

Volgende week wordt leuk 😉

grayfink
16 januari 2022, 16:32
Bassagent, die is 90 nu toch ?

Volgens mij begon hij op dit forum toen hij 12 of zo was. Meende ergens gelezen te hebben dat hij nu 31 is.
@Little Jay: Heb je nu een opname die je kunt delen? Mijn opnamepoging is deels mislukt, jullie segment staat er wel op, kan ik je eventueel wetransferen. Stuur maar een dm met je emailadres.

Tupelo
16 januari 2022, 18:49
Oh wacht, bassblom.... :soinnocent:

Little Jay
17 januari 2022, 19:54
Ha! Het YouTube-filmpje van ons optreden heeft meer views dan de andere optredens uit dezelfde aflevering, yeah!

https://youtu.be/lWQToi0RkF8

Zegt natuurlijk geen zak, maar stiekem vind ik het wel leuk…..

Plant
23 januari 2022, 15:46
Zoals verleden week ook vandaag de herhaling gekeken.
Man wat een goede bands zitten erbij. En jullie zijn doorrrrrrr :cheerup:

Had nou maar meteen de up-tempo versie van Valerie gespeeld, er zat qua punten meer in als jullie de hitversie hadden gedaan. Volgende week lekker knallen dan maar ;)

Zonde dat er bands uit moeten. Ik heb niet veel met Barbara Streisand, maar die meid kan zingen hoor.
En die binnenkomer van ABBA... sterk!

Tupelo
23 januari 2022, 15:56
Klinkt lekker hoor.

https://www.youtube.com/watch?v=NnCLPlQIMcA

arjanb01
23 januari 2022, 15:58
De uitslag van gisteren was terecht.
Persoonlijk vond ik Queen een tikkie beter dan ABBA, maar da’s persoonlijke voorkeur. Heb niets met ABBA, hoewel deze tribute echt gelikt in elkaar zat. Topmuzikanten.
Streisand tribute was dramatisch vond ik. Had geen moment het idee dat ik er iets van Streisand in terughoorde.
Brucified vond ik het leukste om naar te kijken, aanstekelijke enthousiaste band en retestrak spel. Leuke vrouw met tamboerijn ook. Geweldig leuke band om naar te luisteren en te kijken.
Verder blij dat Amy door is, hopelijk blijft dat zo.
Kortom, erg vermaakt weer gisteren 👌

Midwolda
23 januari 2022, 16:03
Ja, ook gekeken. Twee voor de prijs van èèn, en nog op verzoek ook! Well done! :D

grayfink
23 januari 2022, 16:56
Ja, leuk programma. De uptempo nummers doen het beter dan de ballads. :D

Little Jay
23 januari 2022, 17:52
Haha ja het was bijzonder 😉

We hebben altijd die langzamere versie gedaan omdat Amy die ook altijd deed, de Ronson remix staat volgens mij niet eens op een album van haar en in de clip is Amy ook niet te zien. Uit protest heeft ze live nooit die versie gespeeld, enkel geloof ik één keer op een Brit-awards uitreiking. Dus de keuze was voor ons altijd duidelijk, ook omdat de Ronson-remix overdubs en koortjes en strijkers bevat. Eigenlijk nooit bedacht dat we gewoon die beat kunnen doen met de live instrumentatie….. stom hè? Gaan we vanaf nu dus wél doen!

Overigens hadden we het nog nooit zo gedaan, was echt puur improvisatie, mazzel dat Terry de beat kende…. Je ziet mij trouwens voor het aftellen nog even snel aan hem uitleggen wat hij moest doen, hij is Engels en had geen moer begrepen van wat er gebeurde 😆

Tupelo
23 januari 2022, 18:12
Vind het best een vernuftig slagje.

Little Jay
23 januari 2022, 22:54
Vind het best een vernuftig slagje.

Valerie? In Amy's live versie dan neem ik aan? In de Mark Ronson versie is het een simpel slagje op 2 en 4.....

Kim Wilson
23 januari 2022, 23:22
Ik vond het wel apart dat ‘de kenners’ van de jury de versie van Ronson verkozen boven die van Winehouse zelf. Ik kon het juist wel waarderen dat jullie de minder bekende versie durfden te spelen.

Tupelo
23 januari 2022, 23:22
De live versie ja.

Ik doe deze.

https://www.youtube.com/watch?v=Nfh9-wnKx1M

Als ik in een ritmische dag ben, tenminste. :)

arjanb01
24 januari 2022, 06:35
Ik vond het wel apart dat ‘de kenners’ van de jury de versie van Ronson verkozen boven die van Winehouse zelf. Ik kon het juist wel waarderen dat jullie de minder bekende versie durfden te spelen.

Vond ik wel logisch. Er zit publiek wat niet perse komt om mooie muziek te luisteren. Voor tv moet het feest zijn dus: uptempo, energie, enthousiasme. Dat zag je aan die Springsteen band: een groot feest en energie en het publiek vrat uit de hand.
Nogmaals: ik hoop oprecht dat jullie ver komen en ik zag dat er een Bob Marley band bij kwam. Die kunnen jullie wel hebben dus minimaal een ronde verder moet erin zitten.

Kim Wilson
24 januari 2022, 07:56
Vond ik wel logisch. Er zit publiek wat niet perse komt om mooie muziek te luisteren. Voor tv moet het feest zijn dus: uptempo, energie, enthousiasme. Dat zag je aan die Springsteen band: een groot feest en energie en het publiek vrat uit de hand.
Nogmaals: ik hoop oprecht dat jullie ver komen en ik zag dat er een Bob Marley band bij kwam. Die kunnen jullie wel hebben dus minimaal een ronde verder moet erin zitten.

Vanuit de publieksjury snap ik het, maar ik had meer verwacht van de deskundigen op de stoelen.

Little Jay
24 januari 2022, 08:24
Het is een eeuwenoude discussie natuurlijk…. Voor een show als dit is het natuurlijk slim om in de 2 minuten die je hebt het publiek bij de lurven te grijpen met wat meer bombastische uptempo songs. Alleen hebben wij dan een probleem…. Queen en Abba hebben daarvan genoeg bekende meezingers in hun repertoire maar Amy niet…… Valerie en Rehab zijn zo’n beetje de meest uptempo songs die ze heeft, de paar extra uptempo songs die ze live deed - zoals Monkey Man - waren covers en niet van haar en zijn ook weer onbekend bij het publiek. Dus tsja….

Overigens heeft Talpa bepaald welke nummers in welke show gespeeld werden, misschien ook een rechten-dingetje, weet ik niet precies. Ik denk dat wij wel wat naïef zijn geweest en braaf ja en amen hebben gezegd tegen alles en achteraf hadden we misschien meer zelf de regie in eigen hand moeten nemen. Maar daarvoor zijn we gewoon te onervaren en is onze show (voor zover we die al hebben) veel te pril…. De eerste Tribute aflevering was de eerste keer dat we live speelden in deze bezetting! We hebben een nieuwe blazerssectie, een invaltoetsenist en ook de 2 achtergrondzangers/dansers zijn we kwijtgeraakt tijdens de lockdowns… (drummer en ik doen wat backing vocals nu) dus we waren al veel te blij dat we een band op het podium gekregen hadden om ook daar ook nog eens goed over na te denken 😉 Onze grootste stress tijdens de voorbereiding was de nummers zoals we die tijdens de show zouden doen op te nemen en te filmen. En dan is een grote band met werkende mensen wel een nadeel: het is maar één keer gelukt de voltallige band bij elkaar te krijgen voor een repetitie en toen kwam Talpa ook nog eens filmen, haha.

Ach ja, het is wat het is, we hebben wel veel lol gehad! Maar we zijn door, dus check volgende week wat er gebeurt! ;-)

Tupelo
24 januari 2022, 08:25
Valerie is ook een cover. :sssh:

Origineel grooved ook best wel.

https://www.youtube.com/watch?v=L3xpmfJp0Xc

Dat gezegd hebbende; ik vind jullie er best wel pro bij staan hoor.

Little Jay
24 januari 2022, 09:33
Valerie is ook een cover. :sssh:

Origineel grooved ook best wel.

https://www.youtube.com/watch?v=L3xpmfJp0Xc

Dat gezegd hebbende; ik vind jullie er best wel pro bij staan hoor.

Hahaha, ja helemaal waar, Valerie is ook een cover! Maar wel Amy’s bekendste hit denk ik ;-)

En dank voor de opsteker!

Plant
29 januari 2022, 21:42
Shit! Jullie liggen eruit :(

De concurrentie is moordend. En er wordt ook duidelijk in de beoordeling meegenomen of het Ziggo Dome (lees: klapvee) waardig is.
Jammer, maar helaas. Jullie hebben jezelf voor een groot publiek wel wat reclame kunnen gegeven.

Little Jay
29 januari 2022, 22:49
Yup, dat was ‘m! It was fun while it lasted….. ;-)

arjanb01
29 januari 2022, 22:54
Ach, prima ervaring dat jullie meededen. Dit neemt niemand jullie meer af.
En eerlijk is eerlijk, 2 bands springen er echt uit: die Queen tribute band en Billy Joel tribute.
Marley band was verrassend en de rest stelde wel een beetje teleur vond ik.
Leuk programma en ik verwacht dat Queen en Joël uit gaan maken wie de hoofdact wordt in de Ziggo Dome.

Erik de Perik
30 januari 2022, 00:36
Valerie is ook een cover. :sssh:

Origineel grooved ook best wel.

https://www.youtube.com/watch?v=L3xpmfJp0Xc

Dat gezegd hebbende; ik vind jullie er best wel pro bij staan hoor.

Ik kende deze versie dus helemaal niet maar speelde het aflopende gitaartje net zo. Om maar even aan te geven dat ik een topper ben :seriousf:

Little Jay
30 januari 2022, 14:37
Zo, het avontuur is voorbij! De concurrentie was erg groot, allemaal zeer goede acts en moeilijk van te winnen. Gezien de omstandigheden zijn we tevreden en hebben we het goed gedaan vind ik zelf. In ieder geval professionele video’s eraan over gehouden en we kunnen nu zeggen dat we die Amy Winehouse band van TV zijn!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220130/cf5b00ad177cd19f231e06854ed71188.jpg

Plant
5 februari 2022, 21:52
Zo, Exile (Stones) is er ook uit. Die zag ik niet aankomen, maar het was kennelijk de verkeerde performance van dit nummer.
De hoge score van Brucified snap ik dan weer niet, ik vind qua tribute met name de zanger niet overtuigen. En iets anders dan 'Born in the USA' mag van mij ook wel, maar da's mijn smaak. 'Badlands' of zo, lekker snerpen met die Tele.

arjanb01
5 februari 2022, 22:06
Niet verrassend dat die Stones tribute eruit ging.
Totaal geen Stones sound, met name de zang. Rommelig en ondanks de grote bezetting werd die niet vol benut in het laatste liedje wat ze deden. Heel matig.
Terecht dat Joel weer op 1 stond en die Marley tribute was weer erg lekker ! Goeie band en achtergrond zangeressen waren top ! 👌
Genoten weer !

Erik de Perik
5 februari 2022, 23:55
Joel zal wel door Neckermann gesteund zijn.

Little Jay
6 februari 2022, 13:54
Wij zitten nu samen met Billy Joel, Barbara. Streisand en Brucified bij het Haagse Evenemento artiestenburo.

De Billy Joel Experience zijn allemaal zeer ervaren broodspelers die dit al jaren doen. Hun act is denk ik top, alles klopt (alleen de Engels uitspraak van Billy is af en toe wat vreemd vind ik) en qua kwaliteit verdienen zij zeer zeker een plek in de Ziggo. Brucified heeft echter wat mij betreft de gun-factor: sympathieke gasten en spelen toch ook wel heel leuk, als tribute klopt het heel goed, ondanks dat frontman Nick misschien niet 1-op-1 als The Boss klinkt…. Maar ja, dat is vrijwel onmogelijk denk ik.

Zelfde geldt voor Queen Must Go On denk ik: supergoede muzikanten (ook hele sympathieke gasten) maar exact als Freddie klinken doet ‘ie niet. Maar ja, je krijgt de stem waarmee je wordt geboren, dus ik vind dat wel een beetje flauw om daar op af te rekenen (doet de jury dus ook niet). En hij is wel echt een uitstekende zanger.

Stevie Wonder vind ik ook super maar heeft denk ik ook veel met mijn persoonlijke muzieksmaak te maken.

De Eagles vind ik ook gewoon keigoed, misschien wel mijn persoonlijke favoriet. Ben echt benieuwd hoe ver ze gaan komen, ik gun het ze zeer zeker.

Waar ik toch wel wat moeite mee heb is dat het programma niet eenduidig is in wat nou precies een goede Tribute moet zijn. Zo close mogelijk qua sound en look? Of goede vibe en energie die eer doet aan het origineel maar geen exacte kopie is? Allebei wat voor te zeggen natuurlijk. Maar goed, ga er maar aan staan als jury, niet eenvoudig denk ik. Hun oordeel zwabbert nog wel eens vind ik, maar het zijn ook maar mensen. Denk niet dat ik het beter zou doen ;-)

Anyway, ik blijf het programma wel een aanwinst vinden: sympathieke muziekshow die ergens toch ook heel gewoon en no-nonsense is. Was erg leuk om er aan deel te nemen, geweldige ervaring!

En: voor mij is het nu ook weer spannend! Ik weet dus ook echt niet wie er gaat winnen, na aflevering 3 hebben wij de studio verlaten en niets meer gezien. Ook de deelnemende muzikanten bij wie ik probeer te vissen zwijgen als het graf, hahaha!

We hebben als band wel vrijkaarten voor de Ziggo, dus dat is tof. Hopelijk kunnen we backstage komen voor een leuk weerzien met alle artiesten want de sfeer achter de coulissen was erg goed tijdens de opnamen.

Plant
6 februari 2022, 14:36
De Eagles vind ik ook gewoon keigoed, misschien wel mijn persoonlijke favoriet. Ben echt benieuwd hoe ver ze gaan komen, ik gun het ze zeer zeker.

Ik heb het idee dat zij wel eens de volgende afvaller kunnen zijn. Ze hebben al vrij vroeg ingezet met Hotel Calofornia, dus daar gaan ze niet meer overheen. Desperado hebben ze gedaan en de score bleef ondanks dat het knap is meteen wat achter.
Er wordt gehamerd op Ziggo Dome en de achterste rij die bereikt moet worden. Ze moeten wel een beetje gas geven denk ik.


Waar ik toch wel wat moeite mee heb is dat het programma niet eenduidig is in wat nou precies een goede Tribute moet zijn. Zo close mogelijk qua sound en look? Of goede vibe en energie die eer doet aan het origineel maar geen exacte kopie is? Allebei wat voor te zeggen natuurlijk. Maar goed, ga er maar aan staan als jury, niet eenvoudig denk ik. Hun oordeel zwabbert nog wel eens vind ik, maar het zijn ook maar mensen. Denk niet dat ik het beter zou doen ;-)

Artiesten zelf klinken ook live niet altijd als de studio opnamen. Dus wat wil je benaderen? Zoals de band zelf live op het podium staat? Of de studio opnamen?

arjanb01
6 februari 2022, 14:48
Wat ik uit de jury beoordelingen haalde is dat een tribute band en het origineel moet benaderen en inderdaad de hele zaal tot achteraan moet pakken en de aandacht vasthouden bij het publiek.
Lijkt mij toch 2 vrij objectieve aspecten zonder dat persoonlijke smaak om de hoek komt kijken.
Ik denk ook dat the Eagles er volgende week uitliggen, hoewel ik het sympathieke gasten vind.
Ik verwacht dat Queen, Joel, Marley en ABBA ik de ziggodome staan. Dat zijn wel de 4 bands die er echt met kop en schouders uitspringen.

Little Jay
6 februari 2022, 20:25
Ik heb het idee dat zij wel eens de volgende afvaller kunnen zijn. Ze hebben al vrij vroeg ingezet met Hotel Calofornia, dus daar gaan ze niet meer overheen. Desperado hebben ze gedaan en de score bleef ondanks dat het knap is meteen wat achter.
Er wordt gehamerd op Ziggo Dome en de achterste rij die bereikt moet worden. Ze moeten wel een beetje gas geven denk ik.

Ben er wel bang voor ja…..


Artiesten zelf klinken ook live niet altijd als de studio opnamen. Dus wat wil je benaderen? Zoals de band zelf live op het podium staat? Of de studio opnamen?

Goed punt ja. Was voor ons ook een dilemma, Amy klinkt live best anders dan op haar albums, in ieder geval qua instrumentatie. Wij kozen de live versies omdat die nou eenmaal eenvoudiger te kopiëren zijn. Het publiek kent natuurlijk vooral de album-versies. En dat was ook de reden denk ik dat de jury ons Valerie uptempo à la de Ronson mix liet spelen….. (staat overigens niet op haar eigen albums). En dan komen we de week erna alsnog met een balad, haha

Little Jay
6 februari 2022, 20:32
Wat ik uit de jury beoordelingen haalde is dat een tribute band en het origineel moet benaderen en inderdaad de hele zaal tot achteraan moet pakken en de aandacht vasthouden bij het publiek.
Lijkt mij toch 2 vrij objectieve aspecten zonder dat persoonlijke smaak om de hoek komt kijken.
Ik denk ook dat the Eagles er volgende week uitliggen, hoewel ik het sympathieke gasten vind.
Ik verwacht dat Queen, Joel, Marley en ABBA ik de ziggodome staan. Dat zijn wel de 4 bands die er echt met kop en schouders uitspringen.

Dat is natuurlijk ook wel slim als je een Ziggo concert als ijkpunt neemt. Maar dan ben je als Amy Winehouse tribute (of Barbara Streisand en ook de Eagles denk ik) per definitie in het nadeel tov de bombastische rockbands en energieke disco, funk en popacts…..

arjanb01
6 februari 2022, 20:53
Exact. De bedoeling en het doel van de competitie is om de beste bands het ziggodome in te krijgen.
Dan hebben inderdaad bombastische en swingende bands een heel groot voordeel. Jullie band maar ook the Eagles is in mijn optiek muziek wat zich minder goed voor de ziggo Dome leent. Dan denk ik eerder aan Paradiso of een Melkweg, daar zouden jullie prima kunnen spelen! Paradiso kan ik je zelfs aanraden, heb ik zelf ook gestaan en is echt heel tof! Gezellige vibe en echt leuk om te spelen ! Vooral ook omdat het publiek recht op je smoel zit ! Heel sfeervol.

Plant
6 februari 2022, 22:06
Ik verwacht dat Queen, Joel, Marley en ABBA ik de ziggodome staan. Dat zijn wel de 4 bands die er echt met kop en schouders uitspringen.

Queen en Joel halen het denk ik ook wel. Joel is opvallend omdat men weinig met de echte Billy lijkt te hebben. Maar de Tribute en de hits staan als een huis.
Marley vind ik wel goed, maar heeft best concurrentie van Ivy Wonder. Die kunnen het nog verprutsen door met de slappe Stevie hits uit de jaren 80 aan te komen. Als ze uit het betere jaren 70 werk van Stevie blijven putten blijven ze in de race.

ABBA blijft een beetje vreemde eend in de bijt. Wel goede tribute, zowel uiterlijk als inhoudelijk. Moeten het vooral hebben van de revival denk ik.

Little Jay
7 februari 2022, 05:58
Oh volgens mij gaan er volgende keer 2 bands uit omdat het de halve finale is en dan in de finale weer 2 zodat er 4 overblijven.

*edit: oh nee ik zit er naast, er zijn nog maar 7 bands over, alleen in de finale gaan er 2 uit.

Thiez
7 februari 2022, 07:51
Ik had heel dit programma een beetje gemist. Toevallig gisteren de herhaling van afgelopen week zitten kijken. Ik snap niet dat die brucified zo hoog zit in de score. Voor een bruce tribute vind ik dat je op z'n minst een poging moet doen om de energie van bruce op dat podium te vangen. De gitaristen en bassist, het is net allemaal even wat te slap. Er mist een chemistry op dat podium. En zeker Born in the usa miste ballen. Dat moet van het podium afklappen, en nu klonk het als een versie van de gemiddelde bruiloft en partijen band.

De stones band vind ik terecht verloren. De stukjes van voorgaande nummers waren wel wat beter. Maar dit nummer klonk voor mij een beetje als meatloaf zingt stones.

De overige bands droegen allemaal veel meer. Beter samenspel, betere sound, podium performance.

Erik de Perik
7 februari 2022, 08:07
Ik heb net wat YT bekeken. Ik vind Streisand waarschijnlijk de beste.

Little Jay
7 februari 2022, 08:32
Nou toch maar even onze Zwanenzang ook dan:

https://youtu.be/4zoY4GIBkzI

Little Jay
7 februari 2022, 08:33
Ik heb net wat YT bekeken. Ik vind Streisand waarschijnlijk de beste.

Janneke is erg goed en haar band idem dito!

Erik de Perik
7 februari 2022, 08:51
Overigens ook wel fantastische songs.

apekop
8 februari 2022, 09:08
Wel jammer dat zodra er een rustiger nummer wordt gespeeld de punten van de jury meteen dalen. Ze reageren veel positiever op power nummers. Ik vind Cesar verder erg weinig zinnigs hebben te melden, behalve ‘ik vind het lekker’ of ‘het spreekt me niet aan’ zegt hij niet waarom. Spike heeft nog het beste commentaar, ook al doet hij een beetje popie.

Ook jammer dat er steeds maar 1 band afvalt want zo is het totaal niet spannend. Je kan al bijna voorspellen na 1 uitzending wie er uit zal vliegen en wie er in de Ziggo terecht zullen komen. Daar hoef je een tribute band niet 6 keer voor te horen. Verder vind ik wel een leuk en vermakelijk programma.

telecastermaster
8 februari 2022, 16:56
Afgelopen weekend ook eens gekeken. Nou ja gekeken, het was meer dat ie aanstond tijdens het afwassen.
Anway, het bevestigde al mijn diepste vermoedens, namelijk dat alle volkomen slappe mainstream muziek zou zijn. En inderdaad.
Leuk hoor, Billy Joel met de The Piano Man, maar spannend is anders zal ik maar zeggen.

Plant
8 februari 2022, 19:03
Ja, hé. SBS6 is een commerciële zender waarbij het draait om de kijkcijfers, dus 'Music for the Millions' it is.

Piano Man hadden ze van mij ook mogen overslaan, maar dat is omdat hier in de stationshal een piano staat en bijna iedere keer dat ik daar langs moet brengt iemand net dat nummer ten gehore. Hoeveel versies ik al heb moeten aanhoren ... :( Je zal maar in een van die stationswinkeltjes werken, dan hoor je het waarschijnlijk zoveel keer per dag.
Billy's oeuvre is groot genoeg met ook genoeg andere hits.

Tupelo
8 februari 2022, 19:54
Verleden week een verzamelaar van hem gedraaid, doe ik eenmaal pj ofzo.
Wat nostalgische beleving voor me.
Wanneer ik uitzoom dan merk ik dat de man een koning dief is; veel gejat, maar goed gedaan, progressief en persoonlijk houd ik van zijn a capella dingetjes (ik heb eens een blauwe maandag wat met een barbershop koortje gedaan, is de enige zang op mijn curriculum).

Napoje
8 februari 2022, 20:34
Hoeveel wurgcontract en hebben jullie trouwens moeten ondertekenen?

arjanb01
8 februari 2022, 20:37
Dat het inderdaad mainstream tribute bands met mainstream muziek zijn die aan deze wedstrijd meedoen hoeft geen probleem te zijn. Interessantere muziek is elders te beluisteren en te bekijken. Als ze jazz, bluesrock of echte onbekendere soul-muziek zouden uitzenden keek niemand, zeker niet op sbs6.
De formule en het doel van dit programma is duidelijk en kijkt gewoon lekker weg op de zaterdagavond! Veel plezieriger om naar te kijken dan die andere talenten programma’s. En wat ik het grootste pluspunt vind is dat er zowel in de presentatie als de jury gepassioneerde mensen zitten die (meestal) iets zinnigs te melden hebben over muziek.
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is wat het jatwerk van Billy Joëls muziek is? Ik zou het ook zelf niet opzetten maar vanwaar die afkeer? Te glad? Te voorspelbaar? Kapotgedraaid? Iets wat de jury ook al aangaf.

Plant
8 februari 2022, 21:25
Het is moeilijk om het goed te doen. Grijp je naar de hits, dan kom je al gauw op kapotgedraaid materiaal. Geldt voor alle bands denk ik.
Speel je geen hits of speel je ballads, dan krijg je naar verwachting de Ziggo niet mee en dat gaat mee in de score.

Little Jay
9 februari 2022, 10:49
Tsja, hindsight is always 20-20 en achteraf gezien hadden wij onze nummers en show veel meer met de Ziggo Dome in het achterhoofd moeten voorbereiden….. aan de andere kant…. Amy Winehouse is misschien wel gewoon niet een Ziggo Dome act….. ;-)

Little Jay
9 februari 2022, 11:04
Hoeveel wurgcontract en hebben jullie trouwens moeten ondertekenen?

Vond ik nogal meevallen: één contract met daarin geheimhoudingsplicht over de uitslag, inspanningsverplichting overal aanwezig te zullen zijn, geen inspraak in hoe het beeldmateriaal uiteindelijk op tv terecht komt, dat soort dingen. Leek mij allemaal vrij standaard. De bands spelen natuurlijk ook geen eigen materiaal waarvan auteursrecht bij Talpa terecht zou kunnen komen o.i.d.

De winnaars moeten wel iets met Mojo ondertekenen voor de Ziggo Dome, geen idee of daar nog verplichtingen uit voort vloeien t.a.v. boekingen en optredens naderhand. Of promo-activiteitten. Zou best kunnen natuurlijk.

Tupelo
9 februari 2022, 19:00
De winnaars moeten wel iets met Mojo ondertekenen voor de Ziggo Dome, geen idee of daar nog verplichtingen uit voort vloeien t.a.v. boekingen en optredens naderhand. Of promo-activiteitten. Zou best kunnen natuurlijk.

If so dan is dat waarschijnlijk graag gedaan, tenzij je eerst een dickpick van een Talpa member moet beantwoorden, maar what are the odds ?

Little Jay
12 februari 2022, 17:01
Stiekem al gehoord wie er vanavond uitgaan en het was best onverwacht….. kijken dus!

arjanb01
12 februari 2022, 17:55
ABBA dus. 😉
Ik had gedacht Brucified maar die dus niet waarschijnlijk.

Little Jay
12 februari 2022, 19:09
Ik kan dat niet bevestigen noch ontkennen…..

Erik de Perik
12 februari 2022, 19:30
Oh man..... ik word gek van de spanning....!!!!

Plant
12 februari 2022, 22:31
ABBA had ik eerlijk gezegd niet verwacht. 'Waterloo' is niet overtroffen, maar ze zijn best goed voor een feestje in de Ziggo Dome.
Jury heeft wel gelijk dat het netjes is, maar wat wil je dan?

Van Brucified snap ik nog steeds niks. Ik vind ze keer op keer niet overtuigen. Maar dan moeten ze in de uitzending ook niet voor 'I'm on fire' en 'The River' kiezen. Ziggo Dome betekent stadion rockers. Ze hebben een grote band en het komt gewoon niet uit de verf.

Eagles Legacy deden het al wat beter, maar het jury kritiek snap ik wel. Het is qua materiaal een wat gezapige band en in slaap vallen ligt op de loer. Ik heb hier nog een dubbel live-lp die ik ook nooit op zet want er is niet doorheen te komen. Maar ze zijn er nog niet, ik zie ze nog steeds afvallen.

Queen kan denk ik niet meer stuk, Billy komt er ook wel. Verder zie ik Bob Marley nog wel doorgaan en dan is verder mijn voorkeur Ivy Wonder boven Eagles en Brucified.

Er komt kennelijk een vervolg, want de inschrijving is alweer geopend. Wat zullen we gaan krijgen. KISS inclusief beschilderde gezichten? :D

arjanb01
12 februari 2022, 22:39
Leuke aflevering en dat ABBA eruit ging vond ik niet verassend. Het verbaasde me dat ze zelf niet verwacht hadden eruit te gaan, beetje arrogant vond ik ze wel, met name die zangeressen. Totaal misplaatst want ze waren in deze uitzending matig. Terecht dat de jury opmerkte dat ze Knowing me Knowing you totaal verkeerd brachten, als een vrolijk feestnummer. 😂
Verder verwacht ik Eagles eruit en in de ziggo Dome Queen, Joel, Marley en Stevie W. Allemaal heerlijke bands waarbij mijn favoriet stiekem toch Marley is, wat een lekkere muziek is dat en ditto achtergrond zangeressen, een genot om naar te kijken en luisteren.

Little Jay
13 februari 2022, 10:34
Mijn inside information weet nog van één band die er volgende week uit gaat, de andere niet, dus ik vind het ook nog steeds spannend. Arjans voorspelling klopt bijna….

Little Jay
15 februari 2022, 09:19
Heb maar eens een Celebrating Amy YouTube-kanaal aangemaakt:

https://youtube.com/channel/UCPwou33e_dksOVWlAYW6Zqg

Al 4 abonnees…. Mwuahaha!

Tupelo
15 februari 2022, 21:10
I would quit my daytime job. :ok:

Erik de Perik
15 februari 2022, 21:37
Heb maar eens een Celebrating Amy YouTube-kanaal aangemaakt:

https://youtube.com/channel/UCPwou33e_dksOVWlAYW6Zqg

Al 4 abonnees…. Mwuahaha!

Niet alles in één keer besteden hè :D

Little Jay
15 februari 2022, 23:37
Hihihi…. Maar onze fimpjes op het SBS6 YT-kanaal worden wel goed bekeken!

apekop
16 februari 2022, 19:10
ABBA had ik eerlijk gezegd niet verwacht. 'Waterloo' is niet overtroffen, maar ze zijn best goed voor een feestje in de Ziggo Dome.
Jury heeft wel gelijk dat het netjes is, maar wat wil je dan?

Van Brucified snap ik nog steeds niks. Ik vind ze keer op keer niet overtuigen. Maar dan moeten ze in de uitzending ook niet voor 'I'm on fire' en 'The River' kiezen. Ziggo Dome betekent stadion rockers. Ze hebben een grote band en het komt gewoon niet uit de verf.

Eagles Legacy deden het al wat beter, maar het jury kritiek snap ik wel. Het is qua materiaal een wat gezapige band en in slaap vallen ligt op de loer. Ik heb hier nog een dubbel live-lp die ik ook nooit op zet want er is niet doorheen te komen. Maar ze zijn er nog niet, ik zie ze nog steeds afvallen.

Queen kan denk ik niet meer stuk, Billy komt er ook wel. Verder zie ik Bob Marley nog wel doorgaan en dan is verder mijn voorkeur Ivy Wonder boven Eagles en Brucified.


Ik ben het hier mee eens. Ik vond Brucified ook weer niet echt overtuigend. De zanger lijkt er voor mijn gevoel totaal niet op qua stem en ik vond zijn timing ook wat raar soms. Ik vind ABBA qua tribute band beter. Ivy Wonder is een goede band maar vind ik niet echt speciaal op Stevie Wonder lijken, maar meer op een goede allround band die Stevie Wonder covered. Marley vind ik normaal erg goed, alleen deze keer vond ik ze net wat te gehaast spelen.
Mijn voorspelling: Queen, Billy Joel, Bob Marley en the Eagles. Ook in die volgorde.

Kim Wilson
16 februari 2022, 19:15
De Queen tribute is echt heel erg goed. Beetje jammer dat de zanger lijkt op het sullige broertje van Snollebollekes, maar man wat een stem!

Little Jay
17 februari 2022, 10:40
De Queen tribute is echt heel erg goed. Beetje jammer dat de zanger lijkt op het sullige broertje van Snollebollekes, maar man wat een stem!

Hahaha, arme Ward! (Zo heet ‘ie.) Hele geschikte gozer en inderdaad erg goede zanger. Vind dat ze het wel verdienen, ze hebben hun act goed voor elkaar (zijn ze ook al heel lang mee bezig) en waren ook echt profi in de benadering naar Talpa toe (in tegenstelling tot wij, hahaha).

Kim Wilson
17 februari 2022, 11:20
Hahaha, arme Ward! (Zo heet ‘ie.) Hele geschikte gozer en inderdaad erg goede zanger. Vind dat ze het wel verdienen, ze hebben hun act goed voor elkaar (zijn ze ook al heel lang mee bezig) en waren ook echt profi in de benadering naar Talpa toe (in tegenstelling tot wij, hahaha).
Oh, dat geloof ik zeker! Lijkt me ook een sympathieke vent. Het doet verder ook niks af aan de hele act, het viel me gewoon op toen ik ze voor het eerst zag. De verrassing was dan ook groot toen ik ze (en vooral hem) hoorde!

Little Jay
19 februari 2022, 19:41
Zit iedereen klaar voor de finale? 😉

grayfink
19 februari 2022, 21:04
Ik vermaak me prima. :)

Plant
19 februari 2022, 22:22
Zoals ik al voorspelde ging Eagles Legacy eruit.
Ivy Wonder koos toch voor een van de slappe hits. Had even geknald met 'Master Blaster' of 'Higher Ground', maar nee... gemiste kans.
Brucified vond ik nog steeds niet overtuigen, maar ze kozen wel voor 'Born to run'. De uitvoering vond ik nog steeds matig, maar er stond nu wel hoorbaar een E-Street Band en dat heeft ze wat mij betreft gered.

arjanb01
19 februari 2022, 22:27
Terechte uitslag.
Queen terecht 1, helemaal klaar voor Ziggo!
Mooi dat Marley het gered heeft uiteindelijk.
Leuk seizoen, enorm genoten 👌

Erik de Perik
19 februari 2022, 23:42
Ik heb de hele wedstrijd een beetje gemist, sorry.

apekop
20 februari 2022, 00:10
Op zich een vrij voorspelbare uitslag. Ik denk dat de uitslag voor de jury al van te voren bepaald is. Aangezien het Ziggo wel gevuld moet worden.

Zelf vond ik the Eagles beter dan Brucified. En Bob Marley had voor mij derde moeten zijn. Stuk betere en strakkere band dan Brucified.

Ik vond het al met al een leuk seizoen. Al wordt er iets te duidelijk naar de Ziggo toegewerkt in de uitslag ipv de bands te beoordelen voor wat ze zijn, namelijk een tribute en niet per definitie om de Ziggo op zijn kop te zetten. En er hadden wat meer bands per uitzending kunnen afvallen en nieuwe erbij om het minder voorspelbaar te maken qua uitslag.

arjanb01
20 februari 2022, 07:31
Dat klopt wel. Belangrijkste vereiste was inderdaad: Ziggo in vuur en vlam kunnen zetten. Daarna als tweede vereiste klinken als het origineel.
Als je puur kijkt welke van de 4 bands die in de Ziggo staan de beste vertolking van het origineel neerzet, had de uitslag eigenlijk moeten zijn:
Marley
Queen
Joel
Brucified.

Een Ziggodome lijkt mij een vrij dure zaal om af te huren en ze willen gegarandeerd een volle bak hebben (17.000 mensen), dus gaan ze op safe spelen en kijken ze hoofdzakelijk naar welke muziek slaat het beste aan.
Begrijpelijk want je wilt geen verliesgevend seizoen draaien als commerciële zender.
Tribute bands die ik helemaal te gek zou vinden en die van mij wel in seizoen 2 mogen zijn: Red Hot Chili Peppers, Pink Floyd, Bon Jovi, Jimi Hendrix en Genesis.
Maar ja, behoudens Jovi, vul je daar geen SBS 6 publiek mee in de Ziggo. Dus ik ben bang dat je de uitgekouwde popmuziek krijgt die iedereen kent.
Desondanks ben ik benieuwd naar seizoen 2 en wellicht worden we getrakteerd op verassende bands.

Plant
20 februari 2022, 16:01
Ik hoorde gisteren Spike zeggen dat hij hoopte op tributes aan nieuwere bands. Op zich heeft ie een punt want bijna alle huidige tributes spelen voornamelijk jaren 70 en 80 muziek.

Wat dat betreft was Celebrating Amy iig wel wat actueler :)

Maar goed, nieuwer en met grote hits. Nirvana? Radiohead? Oasis? Metallica? En wat dames natuurlijk. Cranberries?

Erik de Perik
20 februari 2022, 17:05
Foo Fighters en Robbie Williams.

apekop
20 februari 2022, 17:19
Ik hoorde gisteren Spike zeggen dat hij hoopte op tributes aan nieuwere bands. Op zich heeft ie een punt want bijna alle huidige tributes spelen voornamelijk jaren 70 en 80 muziek.

Wat dat betreft was Celebrating Amy iig wel wat actueler :)

Maar goed, nieuwer en met grote hits. Nirvana? Radiohead? Oasis? Metallica? En wat dames natuurlijk. Cranberries?

Zijn er genoeg van. Waarom moeten het eigenlijk alleen grote hits zijn? Het gaat toch om de tribute?
Nou ben ik sowieso al niet van de tribute bands. Ik luister 100 keer liever naar iets origineels met eigen werk Het lijkt wel of tribute bands de hele markt hebben overgenomen. Ik vind dat een beetje creatieve en muzikale armoede. Maar zegt tegelijkertijd iets over het publiek en over het lef van de podia.....

Plant
20 februari 2022, 21:23
Zijn er genoeg van. Waarom moeten het eigenlijk alleen grote hits zijn? Het gaat toch om de tribute?

Volgens de formule van het programma moet je een volle Ziggo entertainen.


Nou ben ik sowieso al niet van de tribute bands. Ik luister 100 keer liever naar iets origineels met eigen werk Het lijkt wel of tribute bands de hele markt hebben overgenomen. Ik vind dat een beetje creatieve en muzikale armoede. Maar zegt tegelijkertijd iets over het publiek en over het lef van de podia.....

De tribute bands uit het programma eren tot nu toe vooral bands die je nooit meer zelf aan het werk gaat zien. Beetje nostalgie.

Overigens kwam er van de jury (ik meen Angela) wel een hint om naast de tribute ook met eigen werk te komen. Er zit echt wel talent in die bands en het zou zonde zijn om daar alleen anderen mee te kopieëren.

Plant
20 februari 2022, 21:32
... Als je puur kijkt welke van de 4 bands die in de Ziggo staan de beste vertolking van het origineel neerzet, had de uitslag eigenlijk moeten zijn:
Marley
Queen
Joel
Brucified...

Queen stal de show, maar hoorbaar was het nodige niet live. De koortjes (die Queen zelf ook niet live deed) kwamen niet van de bandleden. Als je gaat kijken wat echt live werd neergezet denk ik dat je qua ranking gelijk hebt.

Little Jay
21 februari 2022, 08:21
Onze zangeres was er vooraf al van overtuigd dat het doorgestoken kaart was ;-) En commercieel gezien is dat natuurlijk ook wel slim. Persoonlijk denk ik niet dat het volledig van te voren gepland was, je hebt altijd onzeker factoren. Ik denk dat A-Fever ook commercieel gezien een goede Ziggo-keuze geweest zou zijn, dus waarom die eruit gingen is me een beetje een raadsel (en je weet het niet: misschien heeft Mojo wel (auteurs)rechtelijke troubles zien aankomen aangezien Abba nog steeds - virtueel - optreedt). Ik denk dat alleen de volgorde en misschien de 4e band nog als variabel werden beschouwd.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de Eagles eruit lagen, die vond ik gewoon erg goed. Brucified is technisch nog wel het één en ander op aan te merken maar het zijn zulke sympathieke gasten dat die absuluut de gun-factor hebben.

Het was een erg leuke ervaring om mee te doen en we hebben al een aantal optredens staan die we zonder dit programma waarschijnlijk niet gekregen zouden hebben (en dat worden er hoop ik nog veel meer). En Nederland is toch een leuk muziekprogramma rijker. Misschien een editie maken met als hoofdprijs een optreden in Paradiso ipv de Ziggo? Voor de minder bombastische acts 😉

E-J
22 februari 2022, 10:34
Ook ik vond de ABBA en Eagles tribute erg goed, maar denk dat ze het voornamelijk niet gehaald hebben omdat ze domweg niet voldoen aan de smaak van met name Cesar en Spike.

De Queen tribute is geweldig, maar ergens vind ik het wel jammer dat het zo duidelijk is dat ze hulp krijgen van een backingtrack. Op zich niets mis mee maar met Ward als enige zanger voelt het geheel een beetje leeg. En waarom niet een extra toetsenist erbij? Ik ben benieuwd hoe ze die in een show van een uur doen.

Leuk programma verder en ik ben benieuwd naar het nieuwe seizoen.

apekop
22 februari 2022, 10:36
Misschien een editie maken met als hoofdprijs een optreden in Paradiso ipv de Ziggo? Voor de minder bombastische acts 😉

Dat vind ik geen verkeerd idee. Zo zou de nadruk meer op het tribute gedeelte en de muziek komen liggen en minder op de prijs en de entertainment. Zeg jij het tegen Spike? :)

Plant
25 juli 2022, 22:03
Heeft iemand hier inmiddels een van de deelnemende bands echt live zien optreden?

De band Queen Must Go On staat vrijdag op het programma bij de Kasteeltuin concerten (http://www.kasteeltuinconcerten.nl/programma/#29-juli) in Helmond.

Ik ben wel voornemens om dat te gaan bewonderen, ben wel benieuwd of dat echt zo goed is als op tv :)

grayfink
26 juli 2022, 00:57
Ik heb Queen must go on een tijdje terug gezien met mijn oudste zoon die Queen fan is. Vond ze wel goed. Die zanger heeft een ander timbre dan Freddy Mercury maar een dijk van een stem. Ze spelen wel een beetje vals. De piano en koortjes komen van een USB stick. Als je van Queen houd zeker de moeite waard.

Fobo
26 juli 2022, 18:49
Ik heb Queen must go on een tijdje terug gezien met mijn oudste zoon die Queen fan is. Vond ze wel goed. Die zanger heeft een ander timbre dan Freddy Mercury maar een dijk van een stem. Ze spelen wel een beetje vals. De piano en koortjes komen van een USB stick. Als je van Queen houd zeker de moeite waard.

De muziek van Queen gedijt bij de perfectie van de uitvoering. 'Een beetje vals' klinkt voor mij als een beetje zwanger...

grayfink
26 juli 2022, 19:15
Maar omdat ze vals spelen, klinkt het perfect.
En niet vals. Eh...

grayfink
26 juli 2022, 19:16
Overigens gebruikte Queen destijds ook al tapes om het live te kunnen brengen. :)

Little Jay
26 juli 2022, 20:10
De Queen-jongens doen het goed! Sowieso qua act maar vooral qua aantallen optredens bedoel ik. Een stuk beter dan wij met Celebrating Amy, maar we hebben voor de vakantie twee maanden lang bijna ieder weekend opgetreden en dat vind ik al heel wat, dus het TV-optreden heeft toch wel wat gebracht.

27 augustus zijn onze vakanties over en staan we op Jazz Festival Delft. Bibelot in Dordrecht op 4/11 vind ik ook een leuke. Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen.

Queen Must Go On, A-Fever en de Billy Joel Experience hebben mega volle agenda’s, daar kunnen wij nog niet aan tippen.

Deze was wel erg leuk, in de Bullekerk in Zaandam:

https://fb.watch/evVUIpGIYb/

grayfink
26 juli 2022, 23:20
Ziet er ook gezellig uit :) Abbafever ed is fastfood, jullie muziek is voor fijnproevers.

arjanb01
27 juli 2022, 06:36
Jullie muziek is minder mainstream dan Joel en Queen. Logisch dat die vollere agenda’s hebben. Misschien ook meer hulp gehad door de boekingsmensen en lui rond het programma?
Jullie maken muziek voor een niche liefhebbers en muzikanten. Mooi toch en superleuk !

Fobo
27 juli 2022, 09:10
Maar omdat ze vals spelen, klinkt het perfect.
En niet vals. Eh...


Overigens gebruikte Queen destijds ook al tapes om het live te kunnen brengen. :)

Het heeft eigenlijk meer met mijzelf te maken dan met tributers. Op de een of andere manier word ik er altijd wat ongemakkelijk van: mensen die hun uiterste best doen om op een groep/artiest te lijken, met de zelfde ‘emotie’, en dat dan toch niet helemaal (of helemaal niet) lukt. Ik voel dan altijd een lichte gêne.
Vandaar...

Kim Wilson
27 juli 2022, 09:57
Ik snap wel wat je bedoelt. Je kunt er soms beter helemaal je eigen ding van maken, omdat exact nadoen toch nooit gaat lukken.

lcvanderhelm
27 juli 2022, 11:47
Het probleem is alleen,dat het publiek daar meestal niet op zit te wachten.Zeker bij Queen zit elke noot in hun geheugen gegrifd en zo moet het voor hun ook exact klinken.

arjanb01
27 juli 2022, 15:58
Inderdaad, wanneer je zulke bekende muziek covert, moet het loep zuiver zijn. Verbaast me wel dat die Queen tribute als vals ervaren is, op tv waren ze super, valt dus live in het echt dus wel tegen.

Fusion
27 juli 2022, 16:02
Het heeft eigenlijk meer met mijzelf te maken dan met tributers. Op de een of andere manier word ik er altijd wat ongemakkelijk van: mensen die hun uiterste best doen om op een groep/artiest te lijken, met de zelfde ‘emotie’, en dat dan toch niet helemaal (of helemaal niet) lukt. Ik voel dan altijd een lichte gêne.
Vandaar...
Hebbikook. Precies dit. Ik hou ook echt niet van coverbands.

Kim Wilson
27 juli 2022, 17:32
Coverbands vind ik niet per definitie erg. Wat ik zei, als er een eigen draai aan wordt gegeven kan ik het nog wel waarderen ook. Tributes vind ik wel een lastig genre.

grayfink
27 juli 2022, 20:22
Inderdaad, wanneer je zulke bekende muziek covert, moet het loep zuiver zijn. Verbaast me wel dat die Queen tribute als vals ervaren is, op tv waren ze super, valt dus live in het echt dus wel tegen.

Je hebt het niet goed gelezen of ik heb het niet duidelijk genoeg omschreven.
Ik bedoel met valsspelen niet dat ze vals klinken. Valsspelen als in dat niet alles live is. Piano en koortjes vanaf usbstick. Het klinkt perfect.

arjanb01
27 juli 2022, 20:50
Ah, inderdaad je hebt vals spelen in de zin van faken en vals spelen qua klank/noten… klopt was me ontgaan in jou post. Ligt aan mij…🙈
Ik vond het al zo vreemd dat die band vals zou klinken qua klank, want dat kon ik bijna niet geloven want ze klonken als een klok en terecht winnaar van dat programma😁

Little Jay
27 juli 2022, 21:35
Spelen in een tributeband is inderdaad apart….. aan de ene kant heel tof om te doen maar creatief en artistiek ook beperkt natuurlijk. Het is zeker heel wat anders dan m’n funkjazz kwartet waar we alles aan elkaar vast improviseren…..

Toch is het wel een uitdaging om het origineel te ‘nailen’ als in zo exact mogelijk benaderen. Wij gaan daarin met onze live optredens niet zover dat we echt noot voor noot letterlijk alles naspelen. Dat doen A-Fever en Queen Must Go On volgens mij wel (of dat bijvoorbeeld ook geldt voor alle Brian May solo’s weet ik niet; heb nog geen volledige live optredens van ze gezien, haha).

Wat ik wel merk is dat het vreselijk veel speeldiscipline vergt en heel goed partijen onthouden (alleen de blazers mogen lezen op het podium omdat we een grote poel met invallers hebben). Dat heb ik voorheen in nog geen enkele band zo ervaren, ook niet in coverbands. Of toch wel een beetje in de Funparty’s Danceband waar ik eind 90ies/begin 00s in speelde. Daar werden ook alle songs letterlijk van de plaat nagespeeld met enkel een vrijere gitaar-feature in Santana’s She Not There waar ik dan uit m’n dak mocht gaan. Regelmatig kwamen er gasten na afloop naar me toe met het commentaar dat het een mooie gitaarsolo was, maar niet wat Santana op de plaat speelde….:. Tsja….

Tupelo
27 juli 2022, 21:53
Ik vind covers eigenlijk alleen leuk wanneer een band er een eigen draai aan geeft, en daar zit voor mij echt heel erg veel ruimte; ander arrangement, ander ritme, andere key, 't mag allemaal van mij.
Zo letterlijk mogelijk kijk & luister ik liever naar het origineel.
Maar 't moet geen zwaktebod zijn, wel voortgekomen uit creativiteit...

Fobo
27 juli 2022, 21:58
Ik snap wel wat je bedoelt. Je kunt er soms beter helemaal je eigen ding van maken, omdat exact nadoen toch nooit gaat lukken.


Ik vind covers eigenlijk alleen leuk wanneer een band er een eigen draai aan geeft, en daar zit voor mij echt heel erg veel ruimte; ander arrangement, ander ritme, andere key, 't mag allemaal van mij.
Zo letterlijk mogelijk kijk & luister ik liever naar het origineel.
Maar 't moet geen zwaktebod zijn, wel voortgekomen uit creativiteit...

Ja, zo denk ik er ook over.

Plant
30 juli 2022, 13:29
Nou, ik heb dus gisteren Queen Must Go On gezien en gehoord.

Groot minpunt was het geluid, dat werd weer eens verzorgd door iemand zonder oren aan zijn / haar hoofd.
Veel bas en ongedefinieerd: Het intro van 'Another one bites the dust' was onherkenbaar totdat de gitarist het riffje dubbelde. De zang verzoop een beetje in de mix, de zanger kan goed uithalen, maar hij mag ook worden gehoord als hij dat niet doet. Gitaar klonk wel erg neuzig. Beetje modderige brij en da's jammer.

De band is ronduit goed. Tuurlijk is niet alles wat je hoort live zoals de koortjes, maar dat wisten we al. Wat de mannen wel zelf spelen is dikke prima. Opvallend vond ik dat de gitarist z'n Red Special zonder trem gebruikt.

Het was geen greatest hits show, ze deden ook wat minder bekend werk wat je dan ook aan het publiek merkte. Daarna werd iedereen weer even bij de les gehaald met een bekende klapper. Publiek was massaal op komen draven, ook van ver uit de regio en was ook opvallend 50+ ;)

Prima avond gehad en ik zou de band zo nog eens willen zien, maar dan wel met een goede afstelling van het geluid.

grayfink
30 juli 2022, 15:16
Ah leuk, ik zag ze in De pompstee in Roden. Geluid was daar gewoon goed, muv Love of my life. De piëzo 12 snarige feedbackte en klonk vrij beroerd. Zang was dikke prima. Binnenkort op een festival in Erica, dat is bijna mijn achtertuin. Als mijn zoon daar heen wil ga ik mee.

Fobo
30 juli 2022, 18:37
Ja, zonder je zoon daar naar toe gaan kun je inderdaad niet maken...

Little Jay
30 juli 2022, 22:33
Kom allemaal 27/8 naar Delft dan, kun je ons zien op het Jazzfestival (waar steeds minder ‘echte’ jazz wordt gespeeld, haha)

https://www.jazzfestivaldelft.nl/events/celebrating-amy-winehouse/

grayfink
31 juli 2022, 10:24
Ja, zonder je zoon daar naar toe gaan kun je inderdaad niet maken...
Ter duiding, hij is autistisch en vind niet zo heel veel dingen leuk, als je dan een gezamenlijk iets vind, doe ik daar mijn best voor :)

Fobo
31 juli 2022, 11:04
Ter duiding, hij is autistisch en vind niet zo heel veel dingen leuk, als je dan een gezamenlijk iets vind, doe ik daar mijn best voor :)
Dat is different koek; dank voor de uitleg.
Maar het stond er wel grappig.

grayfink
7 januari 2023, 20:54
Dit jaar geen gitaarnetters er bij?

Thiez
9 januari 2023, 09:29
Wel leuke bandjes weer. Die david bowie tribute was goed! Toch blijf ik wel van mening dat frontman/zanger een tribute band maakt of breekt. Een band krijgt het geluid meestal wel gevangen of in ieder geval voor 90%. Maar een totaal ander stemgeluid vind ik altijd lastig te plaatsen.

arjanb01
9 januari 2023, 13:34
Ik vond die Bowie tribute juist niet sterk. Ook Tina Turner tribute was erg matig.
Leuk vond ik daarentegen wel die Doe maar band, maar die is er helaas uit.
Ben verder benieuwd naar die Red Hot Chili Peppers band did ervoor in de plaats komt.
De rest van de bands vind ik echt minder dan vorig jaar. Zit niet echt veel tussen waarvan ik op het puntje van de stoel zit.
En wat weer opviel: veel oudere muzikanten die tribute bands starten, weinig onder de 30.

Kim Wilson
9 januari 2023, 15:24
Ja, die Doe Maar band was leuk. Maar een frontman die teveel met z’n gitaar bezig was. Denk dat ze daarom niet door zijn. Muzikaal zat het prima in elkaar

Thiez
9 januari 2023, 15:30
Overigens moet die drummer van de david bowie band heel snel gitaar gaan spelen en een TOTO tribute beginnen haha. Sprekend Steve Lukather

Jan Buurman
9 januari 2023, 17:11
Ja, die Doe Maar band was leuk. Maar een frontman die teveel met z’n gitaar bezig was. Denk dat ze daarom niet door zijn. Muzikaal zat het prima in elkaar

Ik vond het basspel juist de grote tegenvaller. Juist bij Doe Maar is het korte, strakke basspel bepalend. Ik kreeg niet het Doe Maar gevoel.

Kim Wilson
9 januari 2023, 17:18
Ik vond het basspel juist de grote tegenvaller. Juist bij Doe Maar is het korte, strakke basspel bepalend. Ik kreeg niet het Doe Maar gevoel.

Ja, dat is ook waar. Maar ik vond ze ook niet de slechtste. De Dijk vond ik veel minder authentiek klinken.

Maar de grootste tegenvaller was het geluid op tv. Bij toeren echt slecht gemixt.

apekop
9 januari 2023, 18:17
Wel leuke bandjes weer. Die david bowie tribute was goed! Toch blijf ik wel van mening dat frontman/zanger een tribute band maakt of breekt. Een band krijgt het geluid meestal wel gevangen of in ieder geval voor 90%. Maar een totaal ander stemgeluid vind ik altijd lastig te plaatsen.

De Earth, Wind & Fire en Bowie band stak er met kop en schouders boven uit. Ik ken de zanger van de Bowie band al langer van eigen werk bandjes. Jammer dat hij nu pas erkenning krijgt nu hij iemand anders nadoet.

Maar eigenlijk is het niet echt spannend omdat er steeds maar 1 band afvalt. En tijdens de reclame zie je al fragmenten van volgende uitzending dus je weet al wie er door gaat, erg dom dat ze dat doen. Eigenlijk zouden er per uitzending 5 bands moet afvallen. Nu weet je eigenlijk al dat Bowie en EWF waarschijnlijk steeds zullen doorgaan.Verder vind ik het commentaar niet echt kritisch. Vooral Cesar Zuiderwijk heeft niet echt wat te melden. Spike zegt nog het meest zinnigs.

arjanb01
9 januari 2023, 21:04
Overigens moet die drummer van de david bowie band heel snel gitaar gaan spelen en een TOTO tribute beginnen haha. Sprekend Steve Lukather

Klopt. Sprekend Lukather inderdaad. Wel grappig om te zien ! 😂

Plant
9 januari 2023, 21:33
Hé, het nieuwe seizoen is al begonnen?
Eerste aflevering gemist, dat komt ervan als je verder nooit naar SBS kijkt en dus ook geen aankondiging ziet.
Komend weekend maar inhaken :ok:

roger
10 januari 2023, 13:25
Dit jaar geen gitaarnetters er bij?

Mijn broer als bassist bij The Neil Diamond Project!

Erik de Perik
10 januari 2023, 13:43
Net wat geluisterd......

Duhsjaak
10 januari 2023, 19:48
Hoi hoi
Hope this finds you well!

Ik verwachtte dit al.
Ik wens jullie veel succes en plezier.
Mijn uitgebreide post is zoek, dus misschien later meer.
Toi toi toi!!!
Vriendelijke groet, Gus

Little Jay
11 januari 2023, 17:21
Ik heb natuurlijk ook even gekeken. Concept is hetzelfde gebleven als vorig jaar zie ik. Blijft een leuk programma. Goeie bands ook!

Wij hebben er uiteindelijk wel wat maar niet zo heel veel aan over gehouden. Het aantal optredens viel nog best tegen. Wel volgende week weer met Denise op Den Haag FM als de Haagse Amy, bekend van The Tribute.

Ik weet de uitslag al, als oud-deelnemers mochten we op de tribune zitten, wat uiteindelijk alleen Denise heeft gedaan. Maar ik zeg lekker niks…..

Han S
28 januari 2023, 22:29
Maar de grootste tegenvaller was het geluid op tv. Bij toeren echt slecht gemixt.

Ik heb er vanavond weer naar gekeken, net als voorgaande weken en nu heb ik het geluid over mijn mooie stereo gehoord.
Maar ik vind het meer dan matig, zeg maar slecht. Nauwelijks gitaar te horen, geen detail en voornamelijk veel te veel bas.

En dat lijkt maar niet beter te worden naarmate het vordert. Ik zou die technicus vervangen door iemand die het wel kan.
Want het mag dan live lijken, maar reken maar dat het programma uitgebreid wordt ge-edit en dat het geluid achteraf wordt gemixed voor TV.

Volgens Spike klinkt het in de zaal wel super, maar dat is waarschijnlijk een andere technicus die dat live mixed.

Zonde van een verden leuk programma en je kan toch niet gaan zeggen dat het geluid bij muziek niet belangrijk is.

arjanb01
28 januari 2023, 22:39
Ik moet het nog terugzien, maar ik vertrouw helemaal op jou oordeel, Han.
Qua kwaliteit van de bands hoop ik dat die Bowie tribute de winnaar wordt met als tweede Elvis. Die steken er echt met kop en schouders bovenuit. De rest vind ik maar matig. Ik snap bijvoorbeeld niet dat die Tina Turner band de hele tijd doorgaat. Qua zang echt ondermaats.

Little Jay
28 januari 2023, 22:41
Ik heb er vanavond weer naar gekeken, net als voorgaande weken en nu heb ik het geluid over mijn mooie stereo gehoord.
Maar ik vind het meer dan matig, zeg maar slecht. Nauwelijks gitaar te horen, geen detail en voornamelijk veel te veel bas.

En dat lijkt maar niet beter te worden naarmate het vordert. Ik zou die technicus vervangen door iemand die het wel kan.
Want het mag dan live lijken, maar reken maar dat het programma uitgebreid wordt ge-edit en dat het geluid achteraf wordt gemixed voor TV.

Volgens Spike klinkt het in de zaal wel super, maar dat is waarschijnlijk een andere technicus die dat live mixed.

Zonde van een verden leuk programma en je kan toch niet gaan zeggen dat het geluid bij muziek niet belangrijk is.

Hmm…was vorig jaar dan beter denk ik, want vind dit filmpje van onze laatste uitzending toch wel aardig klinken (in ieder geval mijn gitaar wel goed te horen 😉):

https://youtu.be/4zoY4GIBkzI

Han S
28 januari 2023, 23:04
Ik heb het gevoel dat die U2 band ook veel beter kan. De zanger lijkt me erg nerveus, maar hij raakt me wel. Jammer dat de gitaar nauwelijks hoorbaar is. Hoe moeilijk is het om een drie mans formatie te mixen?

Kim Wilson
29 januari 2023, 01:42
Precies dat. Veel bas, drums en zang er bovenop en gitaar slecht te horen. Dat moet beter kunnen.

arjanb01
29 januari 2023, 11:04
Uitslag was gisteren zeer terecht. Elvis, Bowie en die Earth Wind & fire band bij eerste 3. Dan de rest.
Geluid inderdaad zeer bagger op tv. En ik ben mega fan van die Bowie band, wat een sterke muzikanten ! En Steve Lukather op drums, altijd cool 😁
Snap trouwens niet de hoge cijfers voor die Tina Turner tribute. Erg matig.
Ik denk de volgende ronde of Jackson tribute eruit of Tina.

Han S
29 januari 2023, 21:36
Precies dat. Veel bas, drums en zang er bovenop en gitaar slecht te horen. Dat moet beter kunnen.

Ik hoor een totaal gebrek aan detail. Er doen bands mee met keyboards, blazers, percussie etc, maar daar is hoegenaamd niks van te horen. Ik hoor voornamelijk een partij boem en ik heb verdomd goede luidsprekers.

Erik de Perik
29 januari 2023, 22:46
Mij valt het sowieso op dat de laatste jaren veel (semi)live optredens niet best gemixt worden. Maar goed, U2 bandje van een maatje van me:


https://www.youtube.com/watch?v=HJhnAj7YZ9A

Fobo
29 januari 2023, 23:00
Mij valt het sowieso op dat de laatste jaren veel (semi)live optredens niet best gemixt worden. Maar goed, U2 bandje van een maatje van me:


https://www.youtube.com/watch?v=HJhnAj7YZ9A

Ondanks dat dit an sich niet slecht klinkt (als je er tenminste van houdt), is dit voor mij exact het voorbeeld van de waanzin om tot in het absurde exact als een bepaalde band en elk individueel lid daarvan te willen klinken - en er ook zo uit willen zien.

Ik had graag de JH Experience willen doen, heb me uit de naad geoefend, zelfs links leren spelen, met tanden spelen geen probleem, maar ja, niet zwart hè...

Erik de Perik
29 januari 2023, 23:13
Deze lui spelen op plekken waar ik alleen maar van dromen kan. Parties waar ze letterlijk ingevlogen worden om daarna twee optredens op een landgoed te doen. Het is natuurlijk niet erg kunstzinnig, maar wel een beroep en daarna kun je altijd nog iets heel bijzonders creëren.

Bovendien is het in LA allemaal wat schraler.

Rinze
30 januari 2023, 00:19
Een jaar of acht terug speelden we met de karaokeband op MOMFest in Mariaheide, waar tevens oa een U2 en een Led Zeppelin tribute band speelden. Bij beide bands heb ik een poosje staan kijken.

Ik vond het maar raar, de kleren, de maniertjes, het air van kijk ons eens een grote band zijn, alles was gekopieerd. Bij de U2 band kregen we de slappe lach van de Bonokloon, toen zijn we maar richting kleedkamer verdwenen. Echt heel apart. Ieder zijn ding maar ik persoonlijk kom er niet voor onder de klamme lappen vandaan.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

arjanb01
30 januari 2023, 06:52
Wel een goed alternatief die tribute bands. Zeker als je bedenkt wat bands als u2 en de Stones vragen voor een kaartje.
Daarom is er heel veel werk voor populaire tribute bands. Met nadruk: bands die populaire bands coveren.
Ik vond die u2 band in dat programma ook lachwekkend. Arrogant mannetje. Hopelijk vliegt hij er de volgende uitzending uit want die band is echt matig.

Fobo
30 januari 2023, 10:01
Deze lui spelen op plekken waar ik alleen maar van dromen kan. Parties waar ze letterlijk ingevlogen worden om daarna twee optredens op een landgoed te doen. Het is natuurlijk niet erg kunstzinnig, maar wel een beroep en daarna kun je altijd nog iets heel bijzonders creëren.

Bovendien is het in LA allemaal wat schraler.

Nou, laat mij er dan maar van dromen, dan maak ik intussen - met of zonder vrienden - mijn eigen muziek, waarvan/-mee ik lol heb en mezelf muzikaal kan ontwikkelen.

Tupelo
30 januari 2023, 19:06
Een jaar of acht terug speelden we met de karaokeband op MOMFest in Mariaheide, waar tevens oa een U2 en een Led Zeppelin tribute band speelden. Bij beide bands heb ik een poosje staan kijken.

Ik vond het maar raar, de kleren, de maniertjes, het air van kijk ons eens een grote band zijn, alles was gekopieerd. Bij de U2 band kregen we de slappe lach van de Bonokloon, toen zijn we maar richting kleedkamer verdwenen. Echt heel apart. Ieder zijn ding maar ik persoonlijk kom er niet voor onder de klamme lappen vandaan.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Ik ben weleens naar de Australian Pink Floyd show geweest, maar verder? dat dus.
Zelfs bij enig niveau. :ok:

Plant
30 januari 2023, 22:11
Je merkt dat de ene band (met name de frontpersoon) ook heel erg op de looks focust en de andere meer op het geluid.

Die Queen band van verleden jaar heb ik afgelopen jaar live gezien en dat geluid was helaas bagger. Natuurlijk hoor je ook dat o.a. de koortjes niet live zijn, maar wat er echt gespeeld wordt is best goed. Het ligt er een beetje aan wat je wilt zien / horen.

Ik heb ook Stahlzeit (Rammstein) gezien en je hoort dat het niet allemaal klopt, maar ze doen wel de hele pyro-show erbij en dat is uiteindelijk wel een beetje waar je voor komt.

The Analogues is de andere kant, perfectionistisch in het precies kopieëren van het geluid en het naspelen van de nummers. Maar dan kun je net zo goed de plaat opzetten.

apekop
31 januari 2023, 01:35
Wel een goed alternatief die tribute bands. Zeker als je bedenkt wat bands als u2 en de Stones vragen voor een kaartje.
Daarom is er heel veel werk voor populaire tribute bands. Met nadruk: bands die populaire bands coveren.
Ik vond die u2 band in dat programma ook lachwekkend. Arrogant mannetje. Hopelijk vliegt hij er de volgende uitzending uit want die band is echt matig.

Ik vind het eigenlijk wel meevallen met dat arrogante. Het is gewoon een gast met bezieling en obsessie voor Bono. Ik vind de band zo slecht nog niet. Qua zang was het deze keer ook goed. Geen makkelijk nummer.
Ik vond juist de Peppers heel onstrak en met een slecht gitaargeluid. Het miste totaal de funk inslag van de Peppers.

Ik vind de show leuk, maar ik heb niks met Tribute bands. Ik vind het jammer dat het hele Tribute gebeuren alle programmering van zalen, theaters en zelfs festivals overneemt. Hierdoor is het steeds moelijker voor eigen werk bands om nog ergens aan de bak te komen. Voor de zalen is het op safe spelen, maar creatief gezien een dooddoener. Zegt ook iets over het publiek natuurlijk, die schijnbaar liever een hapklare brok voorgeschoteld willen krijgen.

Little Jay
31 januari 2023, 17:09
For what it’s worth: met Celebrating Amy hebben we nooit voor ogen gehad alles van Amy zo precies mogelijk na te doen. Voor de Tribute kregen we de indruk dat dat wel moest. Eigenlijk kwamen er tijdens de uitzending pas achter dat de andere bands veel losser waren in hun interpretatie.

Onze show is nu ook veel meer een homage aan Amy, we spelen haar nummers, volgens onze eigen opvatting en interpretatie. We eisen van niemand dat de gitaarpartijen en baslijnen exact zo zijn als op de plaat of van live-uitvoeringen. En we voegen tegenwoordig ook nummers toe van artiesten die Amy’s inspiratie waren maar die zij zelf nooit gezongen heeft (Ray Charles en Carole King bijvoorbeeld). Wordt het wel veel leuker door om te doen!

Kim Wilson
31 januari 2023, 17:32

Ik vind de show leuk, maar ik heb niks met Tribute bands. Ik vind het jammer dat het hele Tribute gebeuren alle programmering van zalen, theaters en zelfs festivals overneemt. Hierdoor is het steeds moelijker voor eigen werk bands om nog ergens aan de bak te komen. Voor de zalen is het op safe spelen, maar creatief gezien een dooddoener. Zegt ook iets over het publiek natuurlijk, die schijnbaar liever een hapklare brok voorgeschoteld willen krijgen.
Dat laatste is inderdaad het geval. Het verkoopt, men verdient er meer geld mee dan relatief onbekende bands met eigen werk.

Fusion
31 januari 2023, 18:56
Misschien zegt t iets over de kwaliteit van de nieuwe bands? Dat kan ook nog.

Kim Wilson
31 januari 2023, 19:19
Kan. Ik denk echter dat het een behoefte aan bekende eenheidsworst is. In Zwolle zit een Irish pub die op zaterdagavond top 40 muziek draait, omdat dat meer publiek trekt.

Fobo
31 januari 2023, 19:24
Onze show is nu ook veel meer een homage aan Amy, we spelen haar nummers, volgens onze eigen opvatting en interpretatie. We eisen van niemand dat de gitaarpartijen en baslijnen exact zo zijn als op de plaat of van live-uitvoeringen. En we voegen tegenwoordig ook nummers toe van artiesten die Amy’s inspiratie waren maar die zij zelf nooit gezongen heeft (Ray Charles en Carole King bijvoorbeeld). Wordt het wel veel leuker door om te doen!

Dat lijkt mij ook. Plus dat je je eigen ei beter kwijt kunt.

Erik de Perik
31 januari 2023, 20:03
Kan. Ik denk echter dat het een behoefte aan bekende eenheidsworst is. In Zwolle zit een Irish pub die op zaterdagavond top 40 muziek draait, omdat dat meer publiek trekt.

Irish Pub is niet meer dan een marketing concept. Er komen hier al jaren Ieren langs en die zul je nooit in 'onze' Paddy's vinden.

Kim Wilson
31 januari 2023, 20:16
Irish Pub is niet meer dan een marketing concept. Er komen hier al jaren Ieren langs en die zul je nooit in 'onze' Paddy's vinden.

Nou, het was ooit wel een serieus concept, maar nieuwe eigenaren, verbouwing en alleen de naam behouden. Prutsers. Maar goed, het zal wel beter zijn voor de klandizie

Erik de Perik
31 januari 2023, 20:36
Nou, het was ooit wel een serieus concept, maar nieuwe eigenaren, verbouwing en alleen de naam behouden. Prutsers. Maar goed, het zal wel beter zijn voor de klandizie

Ik bedoel het iets breder dan Zwolle ;)
Je hebt overal rond de wereld Irish Pubs, zelfs in Siberië.

arjanb01
31 januari 2023, 20:57
Kan. Ik denk echter dat het een behoefte aan bekende eenheidsworst is. In Zwolle zit een Irish pub die op zaterdagavond top 40 muziek draait, omdat dat meer publiek trekt.

Jep, vroeger, pakweg 12/13 jaar geleden heette het Sally O’briens. Traden toen echt leuke coverbands op. Nu heet die pub anders en draaien er alleen maar popi Jopie muziek en smakeloze apres ski muziek. Jammer. De meeste jongeren (onder de 30) Willem geen live bands meer. Slecht voor de omzet te hard en te duur ?

Han S
31 januari 2023, 21:30
Kan. Ik denk echter dat het een behoefte aan bekende eenheidsworst is. In Zwolle zit een Irish pub die op zaterdagavond top 40 muziek draait, omdat dat meer publiek trekt.

Ik denk dat mensen bekende nummers leuker vinden dan de vaak matige eigen nummers van relatief onbekende bandjes.

En neem nou zo'n nummer als Pride van U2, dat is toch geniaal?

arjanb01
31 januari 2023, 22:10
Misschien is het een makke van mij, maar de meeste U2 muziek is zo kapot gedraaid en heb ik zo vaak gehoord dat ik het afzet als het op de radio komt. Pride, with or without you, I will follow, when love comes to town, one…. Te vaak gehoord, dus saai voor mij.
Doet niks af aan de kwaliteit, maar ben U2 moe… hoe geniaal ook.
Terwijl ik dat met een band als The Red Hot Chili Peppers totaal niet heb. Misschien dat die combi van funk en rock me meer aanspreekt. Smaak, maar als ik weer een plaat, oud of nieuw van de Peppers hoor, gaat de radio harder.
Anderen vinden de Peppers kut, maar ik geniet ervan en speel het thuis ook vaak. 😁

Han S
31 januari 2023, 22:43
Maar wat Angela zei in die uitzendingen: de zanger van de Peppers is toondoof en dat is toch heel bijzonder voor een zanger.

Wat U2 betreft: Bono heeft een enorm bereik en ook veel charisma. Maar het is mijn smaak niet hoor, niettemin vind ik het wel kwaliteit.

'Het randje' is ook een bijzondere gitarist en doet geen standaard accoordjes, daarentegen vind ik de bassist en de drummer heel matig.

arjanb01
31 januari 2023, 22:57
Daar sluit ik mij helemaal bij aan Hans 🙏
Niettemin geniet ik van het tv programma en hopelijk volgend seizoen weer. Genoeg tributes nog niet gehad: Hendrix, Guns n Roses, Van Halen, George Michael, Elton John, Beatles, Led Zeppelin, Aerosmith, Nirvana, Pearl Jam, Janis Joplin… genoeg voor nog een paar seizoenen. Wellicht tributes uit Vlaanderen er ook bij ? Ben zeer benieuwd.

Han S
31 januari 2023, 23:36
Ik wacht op een YES, Genesis, CSN&Y tribute etc.

Erik de Perik
31 januari 2023, 23:40
Daar zal Arjan jou ook 100% in steunen.


Een Yes tribute lijkt mij zeker wat, maar ik meen dat ik er eentje hier gepost had die jij helemaal kut vond.... toch?

Han S
1 februari 2023, 00:40
Daar zal Arjan jou ook 100% in steunen.


Een Yes tribute lijkt mij zeker wat, maar ik meen dat ik er eentje hier gepost had die jij helemaal kut vond.... toch?

Een bassist als Chris Squire ga je niet evenaren.

Erik de Perik
1 februari 2023, 01:02
Een bassist als Chris Squire ga je niet evenaren.

Ohja, die was het. :seriousf: :seriousf: :seriousf:

apekop
1 februari 2023, 02:06
Misschien zegt t iets over de kwaliteit van de nieuwe bands? Dat kan ook nog.

Daar ligt het niet aan. Genoeg goede bands met eigen werk. De meeste mensen/publiek willen gewoon weinig moeite doen voor muziek en dan is zo’n hapklare tribute band wel lekker als je wil zuipen met je maten. 😀 Anders moet je nog gaan opletten...

Zelf zou ik me na drie optredens met een tribute band al gaan vervelen en snakken naar wat anders, maar het is wel een makkelijke manier om optredens te krijgen. Zet een paar goede muzikanten bij elkaar en binnen een paar maanden heb je een tributeband op de rails...

arjanb01
1 februari 2023, 07:00
Een bassist als Chris Squire ga je niet evenaren.

Inderdaad. Bepaalde bands zijn niet te evenaren.
Helemaal mee eens Hans.
Dankzij tributes kun je als professioneel muzikant lekker schnabbelen en je rekeningetjes betalen.
Natuurlijk vloeken in de kerk van de echte vakman en serieuze muzikant 😁

Fusion
1 februari 2023, 07:02
Nou ja kan ik ging vroeger tientallen keren per jaar naar optredens, zat zelf in bandjes en hoorde dus wat er in oefenruimtes gebeurde etc. Ik ben nu helemaal uit de scene. Ik kan dus niet onderschrijven of tegenspreken wat je zegt. Maar om een beetje dwars te zijn, ik hoor liever een goede tribute band dan de zoveelste beginnerband met eigen materiaal dat zuigt, onstrak gespeeld wordt etc. Ik ben niet helemaal overtuigs van t feit dat de echt goede muzikanten in tribute bands gaan spelen in plaats van hun eigen materiaal schrijven en optredens regelen. Ik ken een paar muzikanten in bands van nu, hele, hele goede muzikanten, en ja qua optredens is t niet meer wat t ooit was, maar ze hebben wel veel hits op de medai en wel degelijk optredens En ik word nog af en toe aangenaam verrast door 'on-Nederlands goede bands' (I know) op de radio die zijn opgepakt etc.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, en ik zou zelf ook veel liever eigen materiaal spelen met een paar goede muzikanten, zeker, maar of de meeste goede muzikanten van NL nu door t publiek min of meer gedwongen worden in tribute bands te spelen? Ik weet t niet hoor... Misschien is er wel een beetje een verschuiving omdat de muziekwereld nu wereldwijd is en je dus alleen t allerbeste van de hele wereld te horen krijgt, en je dus niet zomaar de lokale middle of the road bands leuk vindt?

Sorry voor t lange verhaal lol

apekop
1 februari 2023, 11:54
Nou ja kan ik ging vroeger tientallen keren per jaar naar optredens, zat zelf in bandjes en hoorde dus wat er in oefenruimtes gebeurde etc. Ik ben nu helemaal uit de scene. Ik kan dus niet onderschrijven of tegenspreken wat je zegt. Maar om een beetje dwars te zijn, ik hoor liever een goede tribute band dan de zoveelste beginnerband met eigen materiaal dat zuigt, onstrak gespeeld wordt etc. Ik ben niet helemaal overtuigs van t feit dat de echt goede muzikanten in tribute bands gaan spelen in plaats van hun eigen materiaal schrijven en optredens regelen.



Goede discussie!
Ik heb het ook niet over beginners bands met eigen werk, maar over goede bands. Er zijn er zoveel. Ik heb ook niet alleen over Nederlandse bands. Er spelen tegenwoordig zoveel goede muzikanten in tribute bands die eigenlijk veel liever eigen muziek willen maken. Maar hier hebben ze dus geen tijd voor omdat ze alleen maar met die tribute bands spelen. Hierdoor wordt het muzikanten die mensen zoeken voor eigen bands weer moeilijker om die muzikanten te krijgen voor eigen werk projecten. Ik spreek uit ervaring...haha. Hierdoor wordt de eigen werk markt en creativiteit een beetje verziekt en moeilijk gemaakt.

We zijn nu een nieuwe eigen werk prog band aan het oprichten waarin ook de drummer van de David Bowie band zit. Maar of hij dadelijk nog tijd hiervoor heeft? Ook de gitarist zit in twee tribute bands, maar hij maakt ook liever eigen muziek eigenlijk, maar heeft daarvoor minder tijd vanwege zijn tribute bands. Dus dat verklaart mijn post misschien een beetje....

Fusion
1 februari 2023, 12:05
Oke ja dat verklaart het zeker. Of t representatief is voor de hele 'scene'? Kweennie. Het zou echt kunnen hoor, het zou ook best triest zijn. Maar of t dan ook door t publiek komt, en/of de venues, geen idee.

Gelukkig ben ik te oud voor concerten anyway dus :D ;)

D3nnis
1 februari 2023, 12:57
Ook de gitarist zit in twee tribute bands, maar hij maakt ook liever eigen muziek eigenlijk, maar heeft daarvoor minder tijd vanwege zijn tribute bands.

Als het is om brood op de plank te krijgen dan snap ik deze quote.
Als we het hebben over hobbymatig, dan snap ik m niet :)

apekop
1 februari 2023, 14:15
Als het is om brood op de plank te krijgen dan snap ik deze quote.
Als we het hebben over hobbymatig, dan snap ik m niet :)

Beide, hij heeft gewoon een baan, maar is wel van (meer dan) professioneel niveau qua spel. Maar hij wil ook graag wat extra's verdienen uiteraard. Ik ken genoeg muzikanten die ver onder hun kunnen in tribute bands spelen, vaak inderdaad om geld te verdienen. Maar hun hart zit daar niet. Een goede afgestudeerde flamenco gitarist die in een Rob de Nijs tribute band zit, of een goede fusion drummer die iedere weekend drie keer We wil Rock You zit te drummen etc. Dat vind ik ergens toch wel triest en jammer en een dooddoener voor creativiteit. Maar ieder zijn ding.

Fobo
1 februari 2023, 14:56
Beide, hij heeft gewoon een baan, maar is wel van (meer dan) professioneel niveau qua spel. Maar hij wil ook graag wat extra's verdienen uiteraard. Ik ken genoeg muzikanten die ver onder hun kunnen in tribute bands spelen, vaak inderdaad om geld te verdienen. Maar hun hart zit daar niet. Een goede afgestudeerde flamenco gitarist die in een Rob de Nijs tribute band zit, of een goede fusion drummer die iedere weekend drie keer We wil Rock You zit te drummen etc. Dat vind ik ergens toch wel triest en jammer en een dooddoener voor creativiteit. Maar ieder zijn ding.

Dit dus......

D3nnis
1 februari 2023, 14:57
Das wel gek.
Iemand hoeft het niet voor de kost te doen, maar doet het toch maar omdat het een paar centen oplevert terwijl ie het eigenlijk niet wil?

Zou het zo kunnen zijn dat het misschien stiekem toch wél leuk is, of zeg ik dan iets geks?

arjanb01
1 februari 2023, 15:31
Elk werk heeft leuke en minder leuke kanten, dus dat zal in het geval van muzikanten die onder hun niveau bezig zijn niet anders zijn.
En wat is onder hun niveau, hoe kun je dat bepalen bij een muzikant? Omdat diegene ooit wel moeilijke fusion speelde en nu hoempa party knallers speelt? Could be… maar je bent beroeps geworden om ervan te kunnen leven dus pak je elke klus, moeilijk of makkelijk, aan.

Kim Wilson
1 februari 2023, 15:47
Das wel gek.
Iemand hoeft het niet voor de kost te doen, maar doet het toch maar omdat het een paar centen oplevert terwijl ie het eigenlijk niet wil?

Zou het zo kunnen zijn dat het misschien stiekem toch wél leuk is, of zeg ik dan iets geks?

Meer centen is meestal ook meer publiek. En ja, je doet het ook voor jezelf, maar ik speel liever voor een volle zaal dan voor enkele tientallen bezoekers.

apekop
1 februari 2023, 18:42
Persoonlijk speel ik liever eigen muziek voor 10 echte muziekliefhebbers die speciaal voor mij komen, dan voor 500 zatte lui, waarbij ik vervangbaar ben door een willekeurige andere gitarist of bassist. Daarom speel ik ook niet in een tribute band. Gelukkig ben ik er ook niet van afhankelijk en heb ik inkomsten uit lesgeven, dat vind ik leuker dan muziek spelen die ik niet wil. Zo kan ik al mijn aandacht aan eigen werk geven.


Das wel gek.
Iemand hoeft het niet voor de kost te doen, maar doet het toch maar omdat het een paar centen oplevert terwijl ie het eigenlijk niet wil?

Zou het zo kunnen zijn dat het misschien stiekem toch wél leuk is, of zeg ik dan iets geks?

Het is niet dat hij het helemaal niet leuk vindt, met name het optreden en de extra centen zijn leuk. Maar hij maakt in zijn hart toch liever eigen muziek, alleen kost dat veel meer tijd en energie, verdien je er minder mee en moet je meer leuren voor optredens.

Het is ook geen oordeel maar wel een constatering en persoonlijk vind ik het jammer dat zo creatief talent vergooit wordt voor een tribute band.

Fobo
1 februari 2023, 18:49
Das wel gek.
Iemand hoeft het niet voor de kost te doen, maar doet het toch maar omdat het een paar centen oplevert terwijl ie het eigenlijk niet wil?

Zou het zo kunnen zijn dat het misschien stiekem toch wél leuk is, of zeg ik dan iets geks?

Los van de centen: je speelt niet in een band, terwijl je dat wel graag wilt, of je speelt in een band - weliswaar niet helemaal tot volle tevredenheid qua muziekkeuze - máár je speelt in een band. Dus ga je ervoor....toch?

D3nnis
1 februari 2023, 19:11
Het is niet dat hij het helemaal niet leuk vindt, met name het optreden en de extra centen zijn leuk. Maar hij maakt in zijn hart toch liever eigen muziek, alleen kost dat veel meer tijd en energie, verdien je er minder mee en moet je meer leuren voor optredens.

Het is ook geen oordeel maar wel een constatering en persoonlijk vind ik het jammer dat zo creatief talent vergooit wordt voor een tribute band.

Ik snap wel wat je bedoelt maar blijkbaar weegt het optreden en de centen zwaarder dan het doen wat je het liefst doet (en dan heb ik het over de setting dat je het niet voor de centen hoeft te doen), voor de betreffende persoon dan.
Ik vind dat geen misdaad, ik kan dat wel volgen, ik speel ook liever voor 2500 zatte apen dan voor het handjevol rukkers hier in 't stadje dat nog wel geïnteresseerd zou kunnen zijn in de matige eigen nummers die voor mij het maximaal haalbare zijn (ik heb het geprobeerd, maar ongeschikt) :)
Of het zonde van talent is vind ik een lastige; je zou het ook een ander vakgebied kunnen noemen of zo.


Los van de centen: je speelt niet in een band, terwijl je dat wel graag wilt, of je speelt in een band - weliswaar niet helemaal tot volle tevredenheid qua muziekkeuze - máár je speelt in een band. Dus ga je ervoor....toch?

Ja, kan, maar dat is een nuancering:)

apekop
1 februari 2023, 21:48
Of het zonde van talent is vind ik een lastige; je zou het ook een ander vakgebied kunnen noemen of zo.


Daar heb je volledig gelijk in. Ik bedoel meer het creatieve talent.

Kim Wilson
1 februari 2023, 22:31
Ach ja, creatief talent. Ik speel eigenlijk mijn hele leven al covers. Ik heb weleens wat geschreven, maar dat was voor anderen en in opdracht. Ik kan dat niet zo goed als anderen, liedjes maken. Misschien ook omdat ik het er als hobby bij doe en niet 30 uur per week beschikbaar heb voor dat creatieve proces. En het is prima om lekker muziek te maken met een clubje die datzelfde najagen, ook als het muziek van een ander is.

Ik heb in maart en april drie optredens staan met een Normaal coverband. Lekker twee uur Normaal liedjes rammen. En daar heb ik machtig zin in. Niet heel creatief, wel heel leuk. :D

apekop
2 februari 2023, 10:41
Ach ja, creatief talent. Ik speel eigenlijk mijn hele leven al covers. Ik heb weleens wat geschreven, maar dat was voor anderen en in opdracht. Ik kan dat niet zo goed als anderen, liedjes maken. Misschien ook omdat ik het er als hobby bij doe en niet 30 uur per week beschikbaar heb voor dat creatieve proces. En het is prima om lekker muziek te maken met een clubje die datzelfde najagen, ook als het muziek van een ander is.

Ik heb in maart en april drie optredens staan met een Normaal coverband. Lekker twee uur Normaal liedjes rammen. En daar heb ik machtig zin in. Niet heel creatief, wel heel leuk. :D

Daar is ook helemaal niks mis mee!

Ik vind het alleen zonde van mensen die dat schrijverstalent wel hebben. Beetje overdreven vergelijking, maar als Paul McCartney alleen in een Buddy Holly tribute band had gespeeld hadden we nu geen Beatles gehad.

Als alle goede muzikanten nu in tribute bands gaan spelen hebben de tribute bands over 30 jaar geen nieuwe bands meer die ze kunnen na-apen! 

D3nnis
2 februari 2023, 11:20
Ach ja, creatief talent. Ik speel eigenlijk mijn hele leven al covers. Ik heb weleens wat geschreven, maar dat was voor anderen en in opdracht. Ik kan dat niet zo goed als anderen, liedjes maken.

Ja, dat heb ik ook.
Ik heb het weleens geprobeerd, drie bandjes gehad met eigen werk, maar ik kan dat gewoon simpelweg niet (goed). Het resultaat is dan hooguit matig, en met een beetje pech blijkt dat dan achteraf ook nog heel veel te lijken op iets dat al bestaat.
Ik haal wat dat betreft toch wel meer voldoening uit covers (wel nog het liefst een beetje verbouwen), ook omdat me dat soms dwingt om met andere feel te spelen dan ik normaal uit mezelf zou doen en zo.
Bovendien heb ik ook best een hekel aan opnemen, toevallig een paar weken geleden nog een dagje studio gedaan. Ik krijg er geen energie van zeg maar.

Fobo
2 februari 2023, 13:07
Ja, kan, maar dat is een nuancering:)

Ja, da’s waar; effe vergeten dat we daar niet aan doen op dit forum...:D

D3nnis
2 februari 2023, 13:14
Het moet wel een beetje duidelijk blijven natuurlijk!

Han S
4 februari 2023, 20:15
Nou, die Neil Diamond heeft weinig van de echte Neil, qua stem niet en qua performance niet.

Maar het lijkt wel of het geluid door iemand anders wordt gedaan, nog verre van perfect, maar wel beter.

Erik de Perik
4 februari 2023, 20:35
Nou, die Neil Diamond heeft weinig van de echte Neil, qua stem niet en qua performance niet.

Maar het lijkt wel of het geluid door iemand anders wordt gedaan, nog verre van perfect, maar wel beter.

Maar hoe is zijn kont dan?

Han S
4 februari 2023, 20:43
Maar hoe is zijn kont dan?

Erik, in je pogingen om grappig en gevat te zijn kom je nogal dom over.

Han S
4 februari 2023, 20:43
Het gitaargeluid bij de U2 band was weer kut met peren.

arjanb01
4 februari 2023, 20:46
Sowieso geen beste u2 tribute band deze club.
Ben bang dat ze eruit vliegen vanavond.
Waar zijn de tijden van een band als Fragment, die in de jaren 90 u2 nummers met z’n 3en beter deden dan deze band.

Han S
4 februari 2023, 21:18
Ik begrijp de jury ook niet helemaal. Je mag je als jury niet laten leiden door je eigen smaak en persoonlijk vond ik die EW&F band geweldig goed, stond als een huis en zag er heel goed uit.

Maar dan krijgt die David Bowie hogere cijfers en dat kan ik niet volgen want zo goed vond ik hem niet en die band zeker niet.

Kim Wilson
4 februari 2023, 22:00
Ik vind Bowie wel echt heel goed. EWF ook hoor, laat dat duidelijk zijn, maar Bowie weet het ook goed over te brengen. Eerlijk, authentiek. En ik vind die band wel echt goed.

Han S
4 februari 2023, 22:09
Ik ben wel verrast over dat laatste optreden en ik denk dan Angela een beetje opgewonden raakt van Bauke de Elvis.

Ik heb zelf meerdere malen in een jury gezeten en ik weet dat het niet makkelijk is en ik ben helemaal geen EW&F fan hoor, maar dat optreden was echt groovy.

apekop
4 februari 2023, 23:34
Voor mij steken EWF, Bowie en Elvis er met kop en schouders bovenuit. Ik ben er van overtuigd dat deze drie naar de finale gaan. Wat dat betreft is de show en de uitslag vrij voorspelbaar al vanaf het begin. Maar wel vermakelijk.