PDA

View Full Version : We doen mee aan The Tribute - Battle of the bands!

Pagina's : 1 [2]

Han S
5 februari 2023, 17:51
Het is een aardig programma en het gaat natuurlijk primair om de kijkcijfers.
En wij muzikanten kijken op een andere manier dan de gemiddelde niet muzikant/kijker.

Persoonlijk vind ik als ik mijn smaak probeer uit te schakelen die EW&F band, is absoluut niet mijn muzieksmaak, maar ik vond het optreden gisteren heel goed en eigenlijk vond ik die Neil Diamond act behoorlijk slecht.

Tina Turner bakt er ook niet veel van en het geluid van die U2 band is gewoon geen U2 geluid en dat heeft in hoofdzaak te maken met de gitarist.

Die Elvis act is griezelig gelijkend op the King en David Bowie komt ook heel dichtbij, dus die konden wel eens 1 en 2 worden.

Maar verder is het net als al die shows voor een groot deel fake.

arjanb01
5 februari 2023, 18:02
Tina was dramatisch en ze had het geluk dat de Jackson tribute nog beroerder was.
Maar iemand moet mij toch uitleggen waarom je als toetsenist compleet de mist in kunt gaan als je tablet uitvalt zoals bij Tina ?
Ik neem aan dat je je partijen uit je hoofd kent of ben ik dan heel ouderwets?
Verder was de uitslag terecht en Bowie is m’n favoriet. Top band !

Han S
5 februari 2023, 19:56
Het zou kunnen dat hij niet zelf speelde, maar een programma met een sequencer het werk voor hem deed.

apekop
5 februari 2023, 20:40
Maar verder is het net als al die shows voor een groot deel fake.

Op welke manier fake?

apekop
5 februari 2023, 20:43
Maar iemand moet mij toch uitleggen waarom je als toetsenist compleet de mist in kunt gaan als je tablet uitvalt zoals bij Tina ?
Ik neem aan dat je je partijen uit je hoofd kent of ben ik dan heel ouderwets?

Ik denk dat de ipad niet uitgevallen was, maar dat er per ongeluk een geluid getransponeerd was of zoiets. Er klonk iets mee in een andere toonsoort zo leek het. Zoiets kan gebeuren en dat lag niet aan Tina, die er wel op afgerekend werd. Geluk scoorde die Jackson nog lager, wat bewust gedaan is denk om Tina toch te laten doorgaan.

arjanb01
5 februari 2023, 20:56
Dus liep er iets mee en speelde de keyboardspeler geen eigen partij, wat Han al aangaf.
Als een band teveel dingen laat meelopen haak ik af. Hou daar niet van en zie het liefste een echte live band. Maar zal bij de meeste bands die straks in de Ziggo staan niet zo zijn dat alles live gaat. Jammer vind ik dat want dan zie je echt wie echt goed kan spelen en zingen en wie niet en wie door de mand valt.

Han S
5 februari 2023, 21:14
Op welke manier fake?

De indruk wordt gewekt dat alles live en spontaan gebeurt, maar ik ben meerdere malen bij opnames van programma's geweest en er is weinig spontaans aan. Het wordt vaak overgedaan als de programmaleider niet tevreden is.

Of denk je dat die samenzang van Tina Turner en David Bowie zomaar spontaan gebeurde? Daar is echt wel een paar keer op geoefend denk ik.

En er wordt ook veel in geknipt en stukken weggelaten.

apekop
5 februari 2023, 21:51
De indruk wordt gewekt dat alles live en spontaan gebeurt, maar ik ben meerdere malen bij opnames van programma's geweest en er is weinig spontaans aan. Het wordt vaak overgedaan als de programmaleider niet tevreden is.

Of denk je dat die samenzang van Tina Turner en David Bowie zomaar spontaan gebeurde? Daar is echt wel een paar keer op geoefend denk ik.

En er wordt ook veel in geknipt en stukken weggelaten.

Geen idee of dat spontaan was dat duet. Was een beetje om Tina op te beuren die depri in the coulissen zat.

Als het niet live was, waarom hebben ze het optreden van Tina dan niet opnieuw laten doen? Misschien ook part of the show? Of die Bon Jovi die toen heel vals zong?

arjanb01
5 februari 2023, 22:03
Kan me inderdaad niet voorstellen dat die optredens steeds overnieuw werden gedaan.
Dan was die Bon Jovi tribute band wel over gedaan. Niet alleen de zang ging daar fout, maar ook de ogenschijnlijk vrij eenvoudige gitaar solo ging mis. Wel jammer, want die band had ik hoger ingeschaald dan U2, Tina of Neil Diamond.
Wat die Bon Jovi band betreft, ik las op hun Facebook pagina dat ze kort na die uitschakeling die lead zanger eruit gegooid hebben en nu op zoek gaan naar een nieuwe lead zanger. Niet echt een hecht vrienden bandje dus… 😆 Wel een lompe manier om dat op dat moment te doen.

Little Jay
5 februari 2023, 23:25
Er werd vorig jaar bij de Trbute tijdens de opnames echt helemaal niets overgedaan. Staan, 1x spelen en als het misgaat pech. Je speelt dus maar echt letterlijk 3 minuten in iedere uitzending, zonder soundcheck! Alleen even checken of je geluid had uit je versterker en je inears. Een week vóór de uitzending moesten alle bands langskomen voor een soundcheck en die instellingen zijn blijkbaar goed vastgelegd, tijdens de uitzending kon daar ook niets meer aan veranderd worden, dus niet meer wat extra zang op je inears of minder drum. Was ook totaal geen tijd voor.

Voor iedere act hadden ze iets speciaals verzonnen, waar je echt pas mee op het podium in front of het publiek mee geconfronteerd werd. Bij ons was dat of we ook de snellere uptempo Marc Ronson versie van Valerie konden spelen. Toevallig konden we dat, was niet gerepeteerd.

De aankondigingen van Gerard Ekdom werden soms overgedaan, maar eigenlijk ook bijzonder weinig. De jurycommentaren zijn ook allemaal echt ‘live’, werd niet overgedaan. Die waren tijdens de opnamen trouwens wel veel langer, in de tv-uitzending was daar slechts 1/3 of zo van terug te zien.

Het enige dat echt een beetje nep was, was het applaus. Dat wordt vooraf met het publiek geoefend, in verschillende gradaties van laf applausje tot opstaan en joelen en dat werd ook opgenomen en gefilmd. Sterker nog, je ziet alleen die opnamen als applaus terugkomen in de montage, tijdens de show zelf werd het publiek nauwelijks meer gefilmd. En daar is ook wel een beetje mee gesjoemeld…. De editors konden dus na ieder optreden zelf bepalen welk applaus en welke publieksopnamen aan applaus ze erin monteerden (en dat kan dan heftiger of juist minder heftig dan het daadwerkelijke applaus…..een staande ovatie terwijl die er helemaal niet was….)

apekop
5 februari 2023, 23:46
Er werd vorig jaar bij de Trbute tijdens de opnames echt helemaal niets overgedaan. Staan, 1x spelen en als het misgaat pech. Je speelt dus maar echt letterlijk 3 minuten in iedere uitzending, zonder soundcheck! Alleen even checken of je geluid had uit je versterker en je inears. Een week vóór de uitzending moesten alle bands langskomen voor een soundcheck en die instellingen zijn blijkbaar goed vastgelegd, tijdens de uitzending kon daar ook niets meer aan veranderd worden, dus niet meer wat extra zang op je inears of minder drum. Was ook totaal geen tijd voor.

Voor iedere act hadden ze iets speciaals verzonnen, waar je echt pas mee op het podium in front of het publiek mee geconfronteerd werd. Bij ons was dat of we ook de snellere uptempo Marc Ronson versie van Valerie konden spelen. Toevallig konden we dat, was niet gerepeteerd.

De aankondigingen van Gerard Ekdom werden soms overgedaan, maar eigenlijk ook bijzonder weinig. De jurycommentaren zijn ook allemaal echt ‘live’, werd niet overgedaan. Die waren tijdens de opnamen trouwens wel veel langer, in de tv-uitzending was daar slechts 1/3 of zo van terug te zien.

Het enige dat echt een beetje nep was, was het applaus. Dat wordt vooraf met het publiek geoefend, in verschillende gradaties van laf applausje tot opstaan en joelen en dat werd ook opgenomen en gefilmd. Sterker nog, je ziet alleen die opnamen als applaus terugkomen in de montage, tijdens de show zelf werd het publiek nauwelijks meer gefilmd. En daar is ook wel een beetje mee gesjoemeld…. De editors konden dus na ieder optreden zelf bepalen welk applaus en welke publieksopnamen aan applaus ze erin monteerden (en dat kan dan heftiger of juist minder heftig dan het daadwerkelijke applaus…..een staande ovatie terwijl die er helemaal niet was….)

Zo zie je maar, niet alles is fake! Bedankt voor de uitleg.

Han S
11 februari 2023, 21:49
Ik vond het vanavond weer helemaal prima want de bands betreft.

Alleen heb ik wel wat aanmerkingen: zo is het reportoire van EW&F voor de muzikanten behoorlijk moeilijk om dat op de juiste manier te doen, veel ingewikkelder dan het muzikale deel van de Elvis songs. Maarja, wie ben ik?

En die Bauke doet het heel erg goed en je kunt Angela bijna horen soppen.

Bij de U2 tribute mis ik nog steeds het geluid van The Edge en dat vind ik heel jammer.

Die Bowie band, niks mis mee.

Het geluid op TV: het is beter dan een paar weken geleden, maar ik denk zomaar dat de geluidsman een bassist is en als ik het over bassisten heb dan vond ik de bassist van EW&F hele mooie dingen doen.

Maar trek je van mijn betoog niks aan hoor, ouwe gepensioneerde studiobaas die dinsdag 80 wordt als het meezit.

arjanb01
11 februari 2023, 23:09
De bands die het uiteindelijk gaan doen in de Ziggo Dome staan meer dan verdiend daar. Heb een voorkeur voor Bowie, omdat dat de muziek is van de 4 bands waar ik het meeste mee heb. U2 heeft inderdaad de gitaar sound totaal niet, maar is ook lastig te evenaren als je niet de massa’s aan pedalen en (rack)gear plus batterijen aan AC30s hebt staan.
Maar ben het als een van de weinigen hier op dit forum wel altijd met je eens, Hans.
En alvast gefeliciteerd en op naar de volgende 80 jaar, ouwe pik 😁
En moge we nog lang van je anekdotes over je studio carrière blijven genieten, want die mis ik hier wel.

Han S
11 februari 2023, 23:56
Het lijkt me niet heel moeilijk om een beetje in de buurt te komen met je gitaarsound, maar deze vent klinkt totaal anders.

En ik begrijp dat het publiek kiest op basis van smaak, maar van een jury verwacht ik dat ze rekening houden met de moeilijkheidsgraad van zo,n nummer.

Maar ik weet niet of Cesar ook andere instrumenten speelt, maar je ziet dat hij focust op de drummer.
En Spike let erg op de gitarist.

arjanb01
12 februari 2023, 07:49
Klopt helemaal maar ook logisch dat alle 3 juryleden op hun disciplines gefocust zijn.
Maar ik blijf u2 de zwakste band vinden van die 4. Er moeten toch betere tribute bands zijn die u2 doen?
Al met al kijk ik toch weer uit naar seizoen 3 dat er aankomt. Leuke mensen, programma is met zorg gemaakt 👌

Han S
12 februari 2023, 15:49
Je kunt je afvragen wat de criteria zijn die de jury moet hanteren en als het zo is dat een tribute zoveel mogelijk op het origineel moet lijken, dan heeft Bauke terecht gewonnen.

Maar als je ook moet letten op de prestaties van de individuele muzikanten en de moeilijkheid van het nummer, dan had voor mij EW&F de winnaar geweest omdat zij een prestatie op zeer hoog nivo hebben geleverd.

Maar Bauke klinkt griezelig echt als Elvis en dat heeft geen ander voor elkaar gekregen.

Ik vond trouwens die Neil Diamond act gewoon slecht.

arjanb01
12 februari 2023, 15:57
Neil Diamond was ondermaats ja.
Vlak naast Bouke die band niet uit. Zetten eenzelfde grootse prestatie neer vond ik.
Ew&F was echt goed en die moeten gewoon een paar jaar touren met die muziek. Dansbaar, publieksvriendelijke muziek. Een act waarmee ze maximaal kunnen verdienen als ze dit niveau kunnen vasthouden.

Plant
12 februari 2023, 16:33
Ik heb niet alles gezien, maar gisteren was het dus de finale en de uitslag kwam nogal 'gekunsteld' over.
Ineens bizar hoge cijfers voor Elvis en Bowie (die genekt werd door een relatief lage uitslag van de publieksjury). Bowie was wel wat diverser, Elvis bleef maar hangen in het bombastische repertoire en de kritiek van Angela vond ik dan wel terecht dat hij ook eens iets van de vroege hits moest doen.
Dat U2 nog was overgebleven verbaasde me, maar blijkbaar waren een aantal andere acts de vorige aflevering nog slechter.

apekop
12 februari 2023, 16:37
s.
Maar ik weet niet of Cesar ook andere instrumenten speelt, maar je ziet dat hij focust op de drummer.
En Spike let erg op de gitarist.

Ik vind Cesar als jurylid ver ondermaats. Hij heeft werkelijk niets te melden. Veel verder dan ‘ik vind het goed’ of ‘ik geef een 7’ komt hij niet. Hij onderbouwt zelden waarom hij dat cijfer geeft. Spike en Angela vind ik wel goed en zinnige dingen zeggen. Al is alles heel voorspelbaar en weet je vantevoren eigenlijk al de uitslag. En wordt er al met tienen en negens gestrooid als het nummer nog maar 20 seconden bezig is.

Verder vind ik het geluid wel altijd goed voor een live, niet gemakkelijk om dat zo te doen met al die verschillende bands. Niet erg dat de bas er lekker in zit.

Han S
12 februari 2023, 17:22
Bij mij overheerste het basgeluid op zowel de TV als op de stereo die er aan hangt en ik heb een paar super speakers. Als was het wel in de afleveringen van een paar weken geleden erger dan in de laatste paar.

En ik denk dat het live geluid achteraf wordt gemixed, want tegenwoordig neem je met het grootste gemak als het moet 100 sporen digitaal op en die kun je in de studio geautomatiseerd mixen.

En ik las ergens dat het geluid in de zaal, wat dus wel live wordt gedaan veel beter was dan op TV. En ik heb dat zelf een jaar of tien gedaan, ook met big band festivals, dus ik weet hoe dat werkt.

Han S
12 februari 2023, 17:33
Ik heb niet alles gezien, maar gisteren was het dus de finale en de uitslag kwam nogal 'gekunsteld' over.
Ineens bizar hoge cijfers voor Elvis en Bowie (die genekt werd door een relatief lage uitslag van de publieksjury). Bowie was wel wat diverser, Elvis bleef maar hangen in het bombastische repertoire en de kritiek van Angela vond ik dan wel terecht dat hij ook eens iets van de vroege hits moest doen.
Dat U2 nog was overgebleven verbaasde me, maar blijkbaar waren een aantal andere acts de vorige aflevering nog slechter.

Angela heeft veel verstand van zangtechniek en ik vind haar als jurylid behoorlijk goed bezig. Spike is typisch een gitarist en ik denk dat hij voornamelijk op de gitarist let en Cesar, ik weet niet wat ik van die man moet denken. Hij is een briljante drummer, ik heb hem wel eens bezig gezien op een beurs en hij is echt heel erg goed.

Maar wil je echt goed en onbevooroordeeld jureren, dan mag je je persoonlijke smaak en voorkeur niet laten meedoen en dat is moeilijk. Een multi instrumentalist die ook nog kan zingen zal daar minder moeite mee hebben.

Ik heb een paar keer in de jury gezeten in bandjescontesten in plaatselijke jeugdcentra en was verbaasd over sommige mede juryleden.

Zo hadden we de beslissende vergadering in het kantoor en een van de juryleden vond een zanger die een simpel liedje in D op de gitaar deed veel beter dan een metal band die het ongelooflijk goed deden, maar die muziek vond hij niks.

Tja, dan ben ik ff uitgeluld, maar ik heb hem wel even heel duidelijk gemaakt wat ik daar van vond.

Zo was er ook een bandje en de bassist brak een snaar en was zwaar in de depri mode. Dus ik naar hem toegegaan en hem duidelijk gemaakt dat dit geen invloed zou hebben op hun cijfer, gewoon nieuwe snaar er op en verder spelen.

Han S
13 februari 2023, 22:47
Vanavond was Bouke in die show met Johan Derksen en eigenlijk viel het me zwaar tegen als ik zo vrij mag zijn.

Hier het origineel: https://youtu.be/FpdZzVhAZUU

arjanb01
14 februari 2023, 06:35
Heb gisteren alleen het afsluitende liedje gehoord wat Bauke deed en dat klonk toch wel lekker. Ik ben zeer benieuwd of hij dit niveau een uur lang kan vasthouden. Erg goed bandje ook wel, die toetsenist toverde toch lekkere orgel klankjes tevoorschijn.
Ik werd er wel blij van. 😁
Maar ik begrijp dat het eerste liedje wat hij deed tegenviel ?

apekop
14 februari 2023, 14:46
Ik ben wel benieuwd wat er van de winnende artiesten terecht komt. Met name de zangers, de muzikanten zijn allemaal vervangbaar. De zangers krijgen wel heel veel aandacht en kansen nu. Of ze in dat tribute circuit blijven hangen en hetzelfde 'kunstje' blijven doen, of nu landelijk ook bekend gaan worden met eigen muziek of zo. Eigenlijk wel triest dat ze nu pas aandacht krijgen als ze iemand anders nadoen, na zolang al bezig te zijn met muziek en vele bands....Helaas werkt de muziekwereld tegenwoordig zo.

Fobo
14 februari 2023, 15:04
Eigenlijk wel triest dat ze nu pas aandacht krijgen als ze iemand anders nadoen, na zolang al bezig te zijn met muziek en vele bands....Helaas werkt de muziekwereld tegenwoordig zo.
Vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Het is een keus om iemand na te (gaan) doen, die óf is ingegeven door het feit dat iemand een ander erg goed kan nadoen (en zich goed in die muziek kan vinden), en/óf door het feit dat iemand simpelweg niet goed genoeg is om met eigen muziek voldoende aandacht te genereren. Denk ook niet dat het vroegâh anders was.
Moet er trouwens niet aan denken om - bijvoorbeeld - dagelijks 76.329 Elvissen op de radio voorbij te horen komen.

miyaru
14 februari 2023, 15:30
Vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Het is een keus om iemand na te (gaan) doen, die óf is ingegeven door het feit dat iemand een ander erg goed kan nadoen (en zich goed in die muziek kan vinden), en/óf door het feit dat iemand simpelweg niet goed genoeg is om met eigen muziek voldoende aandacht te genereren. Denk ook niet dat het vroegâh anders was.
Moet er trouwens niet aan denken om - bijvoorbeeld - dagelijks 76.329 Elvissen op de radio voorbij te horen komen.

Nee, had je liever Potvissen gehoord? :hide:

apekop
14 februari 2023, 16:42
en/óf door het feit dat iemand simpelweg niet goed genoeg is om met eigen muziek voldoende aandacht te genereren. Denk ook niet dat het vroegâh anders was.
.

Het heeft niet altijd met niet goed genoeg zijn te maken natuurlijk, het is meer dat het publiek vaak blijkbaar hapklare brokken wil horen, iets wat ze al kennen. Vandaar dat het concert circuit overbevolkt is door tribute bands. Vroeger had je ook coverbandjes, maar die zaten vooral in het cafe en biertenten, uitgaanszalen circuit. Niet in theaters, festivals en poppodia circuit. Dat is nu wel zo. In het zuiden des lands is dat al jaren zo met tribute bands, maar de laatste paar jaar is dat ook landelijk

Fobo
14 februari 2023, 22:15
Het heeft niet altijd met niet goed genoeg zijn te maken natuurlijk, het is meer dat het publiek vaak blijkbaar hapklare brokken wil horen, iets wat ze al kennen.

'Goed genoeg' is misschien inderdaad niet de juiste term (zie/hoor de Sex Pistols). Toen alle bekende acts nog onbekende acts waren, speelden ze zichzelf toch op ’n bepaalde manier in de kijker, met eigen werk, dan wel met andermans’ werk - maar dan kennelijk met een eigen twist. Daarmee ontworstelen ze zich aan het klootjesvolk waartoe de meerderheid van ons zich onder kan scharen. Die ‘hebben’ het gewoon niet.

showband
23 maart 2023, 11:35
kom op, in de jazz heb je een miljoen realbook bandjes. En muzikanten in het residentie orkest hebben daarmee nooit een eigen nummer gedaan. Die ‘hebben’ het gewoon niet? Tina turner heeft het niet omdat ze geen eigen werk doet?

in die "eigen werk" bandjes zijn het ook vaak een of twee muzikanten die de songs schrijven. Je gaat de drummer van U2 toch niet beter vinden dan de drummer van een U2 coverband. "omdat hij wel eigen werk speelt"? Dan hang je waardering wel erg raar op.

Is U2 invaller Bram van den Berg ineens een "eigen werk" drummer die WEL waardering verdient? Omdat hij nu U2 nummers speelt in de band van de schrijvers.

Pepe
23 maart 2023, 11:53
Het is een tv show waarbij degene die het beste iemand anders kan nadoen wint.

Dat zijn 3 dingen die je niet tegenkomt in cafe bandjes, orkesten of realbook warriors.

Fobo
23 maart 2023, 13:00
kom op, in de jazz heb je een miljoen realbook bandjes. En muzikanten in het residentie orkest hebben daarmee nooit een eigen nummer gedaan. Die ‘hebben’ het gewoon niet? Tina turner heeft het niet omdat ze geen eigen werk doet?

in die "eigen werk" bandjes zijn het ook vaak een of twee muzikanten die de songs schrijven. Je gaat de drummer van U2 toch niet beter vinden dan de drummer van een U2 coverband. "omdat hij wel eigen werk speelt"? Dan hang je waardering wel erg raar op.

Is U2 invaller Bram van den Berg ineens een "eigen werk" drummer die WEL waardering verdient? Omdat hij nu U2 nummers speelt in de band van de schrijvers.
Moet je daar nou erg je best voor doen, om mij niet te begrijpen?

Plant
22 juli 2023, 12:16
Ik heb gisteren Brucified gezien (Kasteeltuinconcerten Helmond) en dat viel niet tegen.
Ik had er n.a.v. de uitzendingen een beetje hard hoofd in, maar dat kwam denk ik meer door de wat brave liedjeskeuze waardoor de power ontbrak: Je zag wel een E-Street band maar je hoorde het niet. Ook de zang vond ik tijdens de uitzendingen niet overtuigend.

Nou, dat was dus gisteren wel andere koek. Prima vermaakt, geluid was ook best redelijk. De geluidstechnicus vergat af en toe op tijd een microfoon open te zetten waardoor b.v. de solo van de sax pas halverwege plotseling hoorbaar werd.

De zang was al een stuk rauwer en het geheel spatte van het podium af. Ik zou dit al met al toch wel een aanrader willen noemen.

Leuk detail: een van de muzikanten speelde over een (naar ik aanneem omgebouwde) Philips buizenradio met dan zo te zien een losse cab eronder.

Plant
6 januari 2024, 17:44
Vanavond start een nieuw seizoen. (https://www.gids.tv/artikel/26805/nieuw-seizoen-the-tribute-battle-of-the-bands-gaat-zaterdag-van-start-bij-sbs6)

Ik ben toch wel weer benieuwd naar sommige acts.

Han S
6 januari 2024, 22:28
Ik vond het nivo erg hoog, de bands waren geweldig en het geluid was prima.

En ik begrijp dat het een programma is voor de gemiddelde kijker die wat met muziek heeft, maar ik denk dat er ook veel muzikanten naar kijken en die zijn kritisch en kijken met een andere insteek.

Ik snap ook dat er veel meer gebeurt en wordt gezegd dan wij op TV zien, maar wat mij als kritische ex studiobaas een beetje verbaast is zo'n jury. Spike let kennelijk voornamelijk op de gitaristen en Cesar is gefocust op de drummers.

En eigenlijk moet je als jurylid op het geheel letten en je gitaristenpet af zetten.

Zo zag ik een CCR bandje en de zanger vond ik best goed, maar daar werd niks over gezegd, wel over een basversterkertje en de losse pols van de drummer maar wie mij vooral opviel was de toetsenist, die met een of ander oud keyboardje een geweldige Hammond partij er uit wist te halen, maar daarover geen letter in het commentaar.

En zo'n Frank Sinatra kloon, ik vond hem niet geweldig, maar die bigband van hem was wereldklasse en dat is voor mij echt genieten.

Graag meer van dit lekkers want het is beter dan al die lul en zeik shows.

Plant
7 januari 2024, 16:27
Zeker niet slecht allemaal. Dat tienerbandje dat Toto deed :D
Ik vond The Gang is Kool wel terecht de verliezer, want vocaal bleef het achter. Daar horen van die hoge kopstemmetjes in. Verder was de band wel OK en ik kan me zeker een feestje voorstellen met die lui op het podium.
Tja, de jury...

Han S
7 januari 2024, 21:16
Wat ik jammer vond is dat Cesar het nodig vond om over Joe Cocker negatieve zaken bekend te maken, dat was nergens voor nodig en dat de man een verslaafde was is bekend.

Kim Wilson
8 januari 2024, 17:21
Ik kan niks met het commentaar van Cesar. Begrijp me niet verkeerd, het is een instituut op zich, maar als jurylid vind ik hem maar matig.

En Phil is nu al de winnaar natuurlijk.

Han S
8 januari 2024, 22:11
Tja, ik heb wel wat moeite met de jury en vind het jammer dat ze daar geen mensen voor hebben gehaald die een veel bredere kijk hebben, zoals producers en mensen uit het vak.

We zien een drummer, een zangeres en een gitarist en met alle respect, prima muzikanten, maar als ik hun commentaren hoor word ik er niet vrolijker van.

Het nivo van de bands steekt huizenhoog uit bij het nivo van de jury, want mijn heer, wat een geweldige bands zitten er tussen.

Thiez
9 januari 2024, 09:46
Gisteren even terug zitten kijken.

Ik vind dat de gehele jury nogal vaak en graag verteld over hun eigen ervaring en ontmoetingen met de bands en personen i.p.v. dat ze inhoudelijk commentaar geven op het optreden van de tribute band.
Daarnaast merk ik dat de jury ook wat bevooroordeeld is met muzieksmaak. Zo zeuren ze de ene keer over dat iets kwa sound niet op de real deal lijkt. Terwijl er dan bij een CCR band (welke zeer goed was, maar kwa stem geen john fogerty was) niet over gezeurd wordt omdat de jury alle 3 fan zijn van CCR.
Zelf viel mij de leadsound van de Joe Cocker band op. Die lag niet lekker in de mix om de een of andere reden. Wel een hele goede band.

Al met al ligt het niveau inderdaad erg hoog dit jaar.

Plant
14 januari 2024, 16:29
Leuk dat de originele artiesten indien mogelijk de tributebands succes wensen. En anders doet bv. Hennie Huisman dat :D
Die kerel die Frank Sinatra doet heeft 37 jaar (!) geleden met zijn act ook al gewonnen bij Hennie. Tja, als je er al zolang mee bezig bent mag het wel goed klinken natuurlijk :ok:

Jammer van Robbie, maar dit was natuurlijk (door de emoties) echt geen goede performance. Mooi voor z'n vrouw, maar niet voor het publiek.

Han S
20 januari 2024, 23:15
Wat was die Toto band vanavond weer geweldig en wat een leuke bassiste.

Maar die jury, ik kan daar weinig mee, leuk dat ze er zitten, maar waar slaat het op?

Thiez
21 januari 2024, 14:44
Het commentaar blijft drama van de jury, maar wat een hoog niveau van bands.
Die beegees band vind ik ook bizar goed.

Plant
21 januari 2024, 14:46
Rocket Guy (Elton John) eruit verbaast me wel een beetje.
Ik ben geen Elton-fan, maar ik vond de performance toch wel beter dan die van Slash 'n' Roses.
Zal ook wel komen omdat Rocket Guy een wat minder bekend nummer bracht, Slash 'n' Roses kwam meteen met die zeikcover van Dylan.

Bee Gees moeten wel oppassen denk ik, die blijven een beetje in het beginwerk hangen. Op zich prima, want met die Saturday Night Fever zooi heb ik persoonlijk niks. Maar ik weet niet hoe er gereageerd wordt als ze volgende week met bv. Spicks and Specks komen aanzetten i.p.v. castratendisco.

purplejohn
21 januari 2024, 17:43
Wordt een beetje moe van Ceasar met z'n constante "doe nog eens een roffeltje op je drums". Alleen Spike is nog wat kritisch, Angela vindt t ook "allemaal hartstikke leuk". Gelukkig stijgen de meeste bands boven de jury uit. Ook CCR was goed te pruimen en verrassend.

Thiez
22 januari 2024, 07:23
Rocket Guy (Elton John) eruit verbaast me wel een beetje.
Ik ben geen Elton-fan, maar ik vond de performance toch wel beter dan die van Slash 'n' Roses.
Zal ook wel komen omdat Rocket Guy een wat minder bekend nummer bracht, Slash 'n' Roses kwam meteen met die zeikcover van Dylan.

Bee Gees moeten wel oppassen denk ik, die blijven een beetje in het beginwerk hangen. Op zich prima, want met die Saturday Night Fever zooi heb ik persoonlijk niks. Maar ik weet niet hoe er gereageerd wordt als ze volgende week met bv. Spicks and Specks komen aanzetten i.p.v. castratendisco.

Ik vond Rocket Guy deze week ook een beetje tegenvallen moet ik zeggen. En hij mist een beetje de power en jeux die Elton John live neer weet te zetten. Met een pak aantrekken ben je er nog niet.

Slash n Roses was nu voor het eerst. Dan maakt dat misschien nog wat indruk op de jury als nieuwe binnenkomer. De komende shows gaat daar ook kritischer naar gekeken worden. Wellicht komt het omdat ik een deel van de band ken, maar ik vind het wel een lekkere bandje met goede muzikanten ook. Hoewel ik niet verwacht dat ze het gaan halen tot het einde.

Ik denk ook zeker dat het eerdere werk van de Beegees mensen meer aanspreekt. Ik vind ze vocal heel erg sterk in de samenzang. "barry" mist alleen zn kunstgebid slisje haha.

Thiez
22 januari 2024, 07:25
Wordt een beetje moe van Ceasar met z'n constante "doe nog eens een roffeltje op je drums". Alleen Spike is nog wat kritisch, Angela vindt t ook "allemaal hartstikke leuk". Gelukkig stijgen de meeste bands boven de jury uit. Ook CCR was goed te pruimen en verrassend.

Ik vind de jury inhoudelijk amper commentaar geven. Het hangt aan elkaar van anekdotes, persoonlijke ervaringen en erg subjectieve beoordelingen.
CCR vind ik wat band betreft erg goed, alleen de stem is erg zwaar en rauw tenopzichte van het origineel. Uiteraard kun je daar weinig aan doen, maar dat komt bijvoorbeeld bij een beegees, joe cocker, elton, etc allemaal beter in de richting.

Kim Wilson
22 januari 2024, 15:18
Ik vind het een sterk seizoen. Tribute to Toto is wel echt heel erg goed. Maar CCR, Sinatra en Gloria Estefan ook. En Phil natuurlijk.

Jury heb je inderdaad niks aan. Niet kritisch, niet opbouwend of constructief, niks.

Han S
22 januari 2024, 15:48
Het gaat natuurlijk om de kijkcijfers en die jury zit daar voor de sier, maar inhoudelijk heeft het weinig te betekenen.

Het is alleen wel heel jammer dat ze wel bepalen hoe hoog iemand eindigt en zo zie je dat een minder bandje verder komt dan een bandje dat beter is.

Zo zat ik eens in de jury bij zo'n bandjecontest in een jeugdcentrum en een mannetje die gitaar speelde met drie accoorden en erbij zong kreeg van een medejurylid een heel hoog cijfer omdat hij het zo leuk vond.

En een metalbandje die veel beter presteerde gaf hij een laag cijfer want hij hield niet van die herrie.
Daar hebben we bij de besprekingen wie er moest winnen een heel stevige discussie over gevoerd.

Het is heel simpel: wil je goed jureren, dan moet je je persoonlijke smaak even thuis laten en je moet verstand hebben van muziek en van het bandjesgebeuren en het is ook mooi als je meerdere instrumenten beheerst zodat je weet waar de moeilijkheden zitten.

Ik zou het mooi en fijn vinden als men voor de jury mensen uitnodigt zoals bekende producers en mensen met een grote algemene vakkennis in het muziekgebeuren en geen bekende nederlanders als een Dolly Dot.

Little Jay
24 januari 2024, 08:46
Wat was die Toto band vanavond weer geweldig en wat een leuke bassiste.

Maar die jury, ik kan daar weinig mee, leuk dat ze er zitten, maar waar slaat het op?

Bassiste Hanna Vis is een vriendin van mijn vriendin ;-) Ze leidde afgelopen zondag de jamsessie in Phoenix in Breda, was leuk. Nog met haar gespeeld terwijl ze zong, doet ze ook goed.

Tribute is toch wel een aanwinst voor de Nederlands tv vind ik.

Plant
28 januari 2024, 13:59
Bee Gees Forever heeft 'mijn advies' ;) opgevolgd en staan met hun discoklapper meteen bovenaan.
Slash & Roses was verleden week al niks en nu dus 2x niks, terecht exit.

Er komen vanaf nu geen nieuwe bands meer bij. Ik vermoed dat Totally Spice en Blues Brothers Tribute onderaan gaan eindigen en dus afvallen, voor de rest durf ik nog niet te ranken want de overige acts zijn allemaal wel erg goed.

Han S
28 januari 2024, 17:07
Ik was wel verbaasd over de 9 van Cesar voor die Blues Brothers. Zag er wel heel leuk uit, maar muzikaal staat dat op een heel ander nivo dan de Toto, de Bee gees en die band van die Sinatra meneer en vooral die laatste band is gewoon onbehoorlijk goed bezig.

Mooi om te zien en te horen en het is echt genieten, maar die jury ga ik nooit aan wennen. En ik vergeet ff die CCR band, want die waren ook heel goed bezig.

Thiez
28 januari 2024, 21:01
Slash n roses terecht naar huis idd. Vloog behoorlijk uit de bocht.

Blues brothers vond ik erg leuk. Het gaat niet om het muzikaal niveau van de band die je nadoet, het gaat er om hoe je ze na doet en dat doen ze erg goed. Vooral John belushi, sprekend.

Zeker is het niveau van de bands als toto en de beegees hoger, maar zoals altikd met live muziek, gaat het om hoe vermakelijk iets is.

Maar wat een hoog niveau van bands dit jaar

apekop
31 januari 2024, 00:25

Inderdaad. Cesar heeft echt niks te melden, vorige seizoenen ook al niet. Spike had vorige seizoenen nog wel goed commentaar maar vind nu ook alles super en is nauwelijks kritisch. En Angela is al helemaal niet meer kritisch. Wel een hoog niveau dit seizoen. Wel jammer dat er nu ook (professionele) bands meerdoen zoals de Fortunate Sons die al jaren meedraaien in het circuit met eigen werk en dit nu als kans zien om optredens te scoren als tribute band. Voor de rest heb ik helemaal niks met tribute bands en veel meer respect voor bands met eigen werk. Ik vind tribute bands een beetje armoede op de Nederlandse podia. Maar op tv in wedstrijdverband vind ik wel leuk.

De opzet van het programma dat er iedere week steeds meer 1 nieuwe band bij komt maakt het wel niet echt spannend. je weet bijna van te voren al welke band er uit gaat vliegen. Ze zouden minimaal twee of drie nieuwe bands moeten doen dan was het veel spannender. Nu 1 of 2 optredens van een band weet je toch al wat ze in een mars hebben (of niet in een mars hebben).

Han S
4 februari 2024, 00:09
Het nivo is erg hoog deze keer en zoals iemand hier terecht opmerkte gaat het er om dat de band of artiest zoveel mogelijk op het origineel lijkt en of de muziek al dan niet ingewikkeld is doet er minder toe.

Want de muziek van TOTO is natuurlijk wat gecompliceerder dan die van CCR, maar daar gaat het niet om.

En dan kom ik bij vanavond. Die band welke Peter Douglas begeleidt is wereldklasse, maar de zanger zelf ben ik weinig van onder de indruk. Niettemin kreeg hj van de jury hoge cijfers en dat snap ik niet want wat betreft zijn timing komt hij niet eens in de buurt van Frank Sinatra.

En dan mag hij wel zijn nummers zingen, maar daarmee kom je er niet in mijn onbescheiden mening.

Waar ik behoorlijk van naar de kloten ging was die Joe Cocker kloon, dat ontroerde me zeer en hoewel je niet snel Joe Cocker kan kopieëren, deed die man me echt wel wat en dat had alles te maken met zijn emotie.

En dat is in de muziek een belangrijke factor.

Plant
4 februari 2024, 15:58
... Die band welke Peter Douglas begeleidt is wereldklasse, maar de zanger zelf ben ik weinig van onder de indruk. Niettemin kreeg hj van de jury hoge cijfers en dat snap ik niet want wat betreft zijn timing komt hij niet eens in de buurt van Frank Sinatra.

En dan mag hij wel zijn nummers zingen, maar daarmee kom je er niet in mijn onbescheiden mening...

Ik vind 'm qua stem best wel goed en ik had juist het idee dat de timing wel ok was, maar ik ben geen Sinatra kenner / liefhebber.

Dat Toto zo laag scoorde vanwege de zangstem van de toetsenist snapte ik niet helemaal. Niet alle zangstemmen in een band kunnen qua gelijkenis overtuigen. Africa werd best goed neergezet.

Blues Brothers Tribute allemaal negens :???: en Gloria's Sound Machine eruit zag ik niet aankomen.

Han S
4 februari 2024, 17:45
De timing van de heer Sinatra was uniek en geweldig en qua stem komt Peter Douglas een beetje bij hem in de buurt, maar zijn timing is totaal anders, maar ik ben wat dat betreft een mierenneuker.

En idd is die Blues Brothers kloon heel leuk om te zien, maar die band haalde het niet bij het origineel.

Dat Gloria's sound machine er uit zag ik wel aankomen, zij had niet het meest geschikte nummer uitgekozen en dat is jammer maar helaas.

Kim Wilson
4 februari 2024, 18:16
Ik vind de Blues Brothers wel verfrissend. Ik vind ze wel dicht bij het origineel komen ook. Ze moeten nog iets strakker spelen, maar het is 100% entertainment.

Han S
4 februari 2024, 21:55
Ik miste de gitaarrifjes die je in de film wel hoort.

Thiez
5 februari 2024, 07:25
Het was een wisselvallige ronde gisteren vond ik. Waar TOTO normaal heel goed presteert moest ik het nu eens een keer eens zijn met Angela, het was rommelig en ik weet niet goed waar dat aan lag. Op de een of andere manier lag het allemaal niet lekker op elkaar en werd het geen geheel, en dat lag mede aan de zang van de toetsenist maar zeker niet alleen.

De spice girls vond ik gisteren eigenlijk ook niet zo slecht, ik vind dat ze het kwa looks en stemmen zeker richting het origineel weten te krijgen. Maar je ziet gewoon aankomen dat zij er volgende week of de week erna uit gaan vliegen.

Blues Brothers is zoals Kim zegt 100% entertainment. Geen bijzondere diepgang, geen bijzonder goede band maar het is gewoon leuk om naar te kijken. De twee heren vind ik overigens wat gezichtstrekken betreft ook nog eens verrassend lijken op het origineel.

Joe cocker deed het zeer goed. Zijn eigen draai en toch lijkend op het origineel.

Ik vind het moeilijk. Ik denk dat de 4 bands voor ziggo gaan worden beegees, toto, sinatra en dan als 4e CCR of Joe cocker. En dan verwacht ik Joe Cocker vanwege iets meer podiumvulling, meer ervaring met grote podia, etc. Ik denk toch dat de jury daar stiekem ook wel rekening mee houden met wat ze in de ziggo gaan zetten. En wat het commercieel goed gaat doen.

purplejohn
5 februari 2024, 17:37
Het gaat er uiteindelijk toch om welke liedjes er gespeeld worden. De populaire nrs. krijgen toch meer stemmen, zowel van publiek als de jury. Wat dat betreft blijven het toch gemiddelde coverbands: Echt verrassende en gedurfde songkeuzes ben ik nog niet tegengekomen.

Kim Wilson
6 februari 2024, 07:58
Ik vind het moeilijk. Ik denk dat de 4 bands voor ziggo gaan worden beegees, toto, sinatra en dan als 4e CCR of Joe cocker. En dan verwacht ik Joe Cocker vanwege iets meer podiumvulling, meer ervaring met grote podia, etc. Ik denk toch dat de jury daar stiekem ook wel rekening mee houden met wat ze in de ziggo gaan zetten. En wat het commercieel goed gaat doen.
Bee Gees gaat inderdaad bijna zeker naar de Ziggo. Toto gun ik het ook, die zijn normaal gesproken echt heel goed. Phil Cocker vind ik ook een van de toppers. Ja, en dan zijn er wat mij betreft nog drie die ongeveer gelijke kansen hebben. CCR, Sinatra en de Blues Brothers kunnen het allemaal.

Plant
6 februari 2024, 17:14
Bee Gees gaat inderdaad bijna zeker naar de Ziggo. Toto gun ik het ook, die zijn normaal gesproken echt heel goed. Phil Cocker vind ik ook een van de toppers. Ja, en dan zijn er wat mij betreft nog drie die ongeveer gelijke kansen hebben. CCR, Sinatra en de Blues Brothers kunnen het allemaal.

Is idd wel een mogelijk scenario. Maar het zou zomaar kunnen dat CCR er in komt i.p.v. Cocker of Toto.

Venlonaer
10 februari 2024, 20:59
Wat ik mij nu afvraag. Hoeveel shows/afleveringen worden er nu per keer opgenomen?

Of is het voor de artiesten ook 1x per week? @Little Jay

Plant
10 februari 2024, 21:46
Toto Tribute eruit na zo'n vliegende start is ongelofelijk. Worden afgeserveerd omdat ze geen duidelijke frontman hebben, terwijl Toto bij mijn weten dat zelf ook niet heeft. Een band van rasmuzikanten en dat is deze tributeband ook. Jammer :(

Totally Spice is best wel sterk en blijft dus nipt in de race.

Ik blijf Blues Brothers een beetje zwakke schakel vinden, maar ze scoren zo hoog met hun act.

Wordt nog spannend volgende week. Phil scoorde laag maar ik kan me toch niet voorstellen dat ie eruit gaat. De competitie is erg sterk.

Han S
10 februari 2024, 22:02
Het is met een tribute band dus zaak dat ze zo dicht mogelijk bij het origineel komen en dan begrijp ik niet goed waarom die Sinatra vent zo hoog komt.

Want die band is wereldklasse, maar die man komt wat mij betreft niet dicht in de buurt van Frank en die Toto band komt veel dichter bij het origineel. Zonde dat ze weg zijn want het is een leuke en steengoede band.

pasqual
10 februari 2024, 23:40
Ik begrijp niet waarom die Toto band zo laag scoorde. Oké, geen duidelijke frontman maar dat boeit toch niet? Toto zelf heeft ook verschillende muzikanten die de leadstem op zich neemt? Gezien hun kwaliteit zouden ze gewoon moeten doorgaan in tegenstelling tot de Bluesbrothers. Leuke act maar veel minder kwaliteit muzikaal gezien.

Han S
11 februari 2024, 00:44
Dat ben ik met je eens. Toto is technisch gezien heel wat ingewikkelder en moeilijker dan bijvoorbeeld CCR. Maar ik vond ze minder goed dan de beginreeks afleveringen, maar toch wel beter dan bijvoorbeeld de Blues Brothers, hoewel dat heel leuk is om te zien, maar als ik zou moeten kiezen zou ik er niet lang over hoeven na te denken.

Niettemin lijkt het erg op de echte Toto en ook die hadden geen leadzanger.

En wat ik eerder zei over die Peter Douglas, hij vindt zichzelf kennelijk erg goed en overdrijft voortdurend en daarmee lijkt hij lang niet op Frank Sinatra en hoeweld die band geweldig is, gaat het op de zanger want die moet op het origineel lijken.

Luister maar eens naar Frank Sinatra en bijvoorbeeld het nummer 'It was a very good year'. Hoe Frank die sfeer wist neer te zetten en luister naar zijn geweldige timing. Daar komt de heer Douglas niet eens bij in de buurt.

Ik vind het een geweldig programma, maar dit soort zaken zetten er voor mij wel een domper op want ik vind dat ze allemaal hun stinkende best doen en dus moeten de besten als hoogsten eindigen en dat gebeurt niet.

Wie ik ook geweldig vind is Gerard Ekdom, prima presentatie en jammer dat hij vertrekt.

purplejohn
11 februari 2024, 07:56
Wat ik al eerder zei, en dat geldt voor alle talentenjachten: het ligt puur aan de songkeuze. Zowel publiek als jury willen hapklare brokken wat lekker wegluisterd. Toto was in mijn ogen de beste en meest natuurgetrouwe van het hele stel, samen met de BeeGees. Maar de Pamela's en Hold de lines zijn op een gegeven moment op. Alleen wist ik met dit nr. al van te voren dat dit veel te ingewikkeld was voor publiek en jury. Of de band dan wel of niet zo goed mogelijk als het origineel klinkt is van ondergeschikt belang. Dan kun je als jury beter een leuk hoedje opzetten. En vanuit die hoek bekeken: muzikaal gemiste kans, populair gezien schot in de roos.

Little Jay
11 februari 2024, 08:32
Wat ik mij nu afvraag. Hoeveel shows/afleveringen worden er nu per keer opgenomen?

Of is het voor de artiesten ook 1x per week? @Little Jay

Alles wordt in 3 dagen opgenomen ;-)

Dus de muzikanten kennen de uitslag al en de Ziggodome wordt al gepland….

Kim Wilson
11 februari 2024, 08:40
Dat ben ik met je eens. Toto is technisch gezien heel wat ingewikkelder en moeilijker dan bijvoorbeeld CCR. Maar ik vond ze minder goed dan de beginreeks afleveringen, maar toch wel beter dan bijvoorbeeld de Blues Brothers, hoewel dat heel leuk is om te zien, maar als ik zou moeten kiezen zou ik er niet lang over hoeven na te denken.

Niettemin lijkt het erg op de echte Toto en ook die hadden geen leadzanger.

En wat ik eerder zei over die Peter Douglas, hij vindt zichzelf kennelijk erg goed en overdrijft voortdurend en daarmee lijkt hij lang niet op Frank Sinatra en hoeweld die band geweldig is, gaat het op de zanger want die moet op het origineel lijken.

Luister maar eens naar Frank Sinatra en bijvoorbeeld het nummer 'It was a very good year'. Hoe Frank die sfeer wist neer te zetten en luister naar zijn geweldige timing. Daar komt de heer Douglas niet eens bij in de buurt.

Ik vind het een geweldig programma, maar dit soort zaken zetten er voor mij wel een domper op want ik vind dat ze allemaal hun stinkende best doen en dus moeten de besten als hoogsten eindigen en dat gebeurt niet.

Wie ik ook geweldig vind is Gerard Ekdom, prima presentatie en jammer dat hij vertrekt.

Ik vind Douglas nog best dichtbij komen. De zanger van de Fortunate Sons klinkt al helemaal niet als Fogerty. Is dat erg? Ik vind van niet. Sinatra was een eigen divisie, als je zo dichtbij komt doe je het wat mij betreft best goed.

Han S
11 februari 2024, 15:02
Douglas heeft een ander geluid, een heel andere zangstijl en een heel andere timing als Frank Sinatra.

Maar het gaat om de kijkcijfers en op zich is het een heel leuk programma voor de kijker.
Ik vind het alleen jammer en sneu voor de bands die beter zijn, maar toch plaats moeten maken voor de minder goede.

Ik heb vanmiddag nog even naar de herhaling gekeken en die drie keer 8.5 voor de Blues Brothers en de zevens voor Toto vind ik triest.

Ik zou het dan ook heel fijn vinden als men volgend jaar in de jury een stel echte vakmensen uit het muziekgebeuren hebben die bands op hun waarde kunnen beoordelen en geen drummer, gitarist en een zangeres.

D3nnis
11 februari 2024, 15:07
Ik vind het alleen jammer en sneu voor de bands die beter zijn, maar toch plaats moeten maken voor de minder goede.

Ik heb vanmiddag nog even naar de herhaling gekeken en die drie keer 8.5 voor de Blues Brothers en de zevens voor Toto vind ik triest.

Vooropgesteld dat ik niet echt een mening heb want ik heb nog geen seconde van het programma gezien, maar ik denk dat je het met onderstaande wellicht goed samenvat:

maar toch wel beter dan bijvoorbeeld de Blues Brothers, hoewel dat heel leuk is om te zien,

Je hoort bijna nooit mensen zeggen "ik ga naar een bandje luisteren" maar bijna altijd "ik ga naar een bandje kijken".
Dat zou een en ander kunnen verklaren?

Tupelo
11 februari 2024, 15:09
Kennelijk werkt de format, de mensen die ernaar kijken, krijgen er geen genoeg van hun expertise erover te laten schijnen bij het koffieapparaat. Ik zelf kan in beginsel niet veel met dat tribute gebeuren. Leuke covers lijken op voorhand niet op het origineel, voor mij, anders luister ik het origineel wel.

Han S
11 februari 2024, 15:35
Ja, maar daar gaat het niet om. Men maakt een leuk muziekprogramma en de kijker geniet er van.

Maar wij muzikanten kijken er anders naar en als ik dan een bejaarde drummer zie in de jury die kennelijk voornamelijk op de drummer let (doe nog eens een roffeltje), dan vraag ik me af of dat de juiste persoon is die mag uitmaken wie er wel en niet door mag gaan.

Want al die muzikanten die meedoen willen heel graag naar de Ziggo dome en terecht want dat is een ervaring die niet te beschrijven is.

En als ik dan zo'n vreselijk goede band zie die er naast grijpt, dan vind ik dat gewoon triest voor die leuke jonge gasten, want ze deden hun stinkende best en struikelen over een jury.

En het publiek beoordeelt alleen maar op smaak.

Harald
11 februari 2024, 19:19
Een tribute voor de blues brothers. Fair enough, er zaten in de originele line up daarvan behoorlijk wat van de originele muzikanten van een aantal van de nummers die ze speelden. Maar eigenlijk waren de Blues Brothers zelf al een tributeband. (en, don't get me wrong, altijd leuk gevonden, de Blues Brothers) Nu het oudere publiek het geld voor de duurdere kaartjes heeft komen we om in de nostalgie...

En deels zijn de zangers en de muzikanten van die tributebands ook al weer hard op weg richting stug doorgaan totdat ze omvallen. Moeten er nog meer tribute to the tribute bands komen.

Maar goed, ikke maar niks zeggen. Mijn huidige project is traditionele Cubaanse muziek, zoals opgeduikeld door Ry Cooder, vorige eeuw. Met een paar nummers die inmiddels ook bijna een eeuw oud zijn.

Kim Wilson
11 februari 2024, 21:12
Ja, maar daar gaat het niet om. Men maakt een leuk muziekprogramma en de kijker geniet er van.

Maar wij muzikanten kijken er anders naar en als ik dan een bejaarde drummer zie in de jury die kennelijk voornamelijk op de drummer let (doe nog eens een roffeltje), dan vraag ik me af of dat de juiste persoon is die mag uitmaken wie er wel en niet door mag gaan.

Want al die muzikanten die meedoen willen heel graag naar de Ziggo dome en terecht want dat is een ervaring die niet te beschrijven is.

En als ik dan zo'n vreselijk goede band zie die er naast grijpt, dan vind ik dat gewoon triest voor die leuke jonge gasten, want ze deden hun stinkende best en struikelen over een jury.

En het publiek beoordeelt alleen maar op smaak.

Ze struikelden ook over het publiek. Ook het publiek zag meer in de Blues Brothers dan in Toto. Ik zei het al eerder, het gaat ook (en ik vind vooral) om entertainment. Rob Kemps/Snollebollekes stelt muzikaal ook weinig voor, maar hij heeft het feestje bouwen tot een kunst verheven. Ik ben ervan overtuigd dat het publiek liever een enthousiaste band ziet die wat rammelt dan een superstrakke band zonder emotie. Niet dat die Toto tribute zonder passie speelde, dat bedoel ik niet. Maar show is nu eenmaal heel belangrijk. Ze spelen niet alleen maar voor muzikanten.

Pepe
11 februari 2024, 21:57
Maar goed, ikke maar niks zeggen. Mijn huidige project is traditionele Cubaanse muziek, zoals opgeduikeld door Ry Cooder, vorige eeuw. Met een paar nummers die inmiddels ook bijna een eeuw oud zijn.

Cooder is een goede ingang, d'r is een lijntje dat loopt van Mambo Sinuendo's Galban naar Orlando Lopez, Arsenio Rodriquez, Cubanos postizos en via de Vista Social Club bij de meer vocale lijn van Ferrer, Ruben Gonzales, Omara, Segundo, Ochoa enz enz

en dan te bedenken dat je van Cooder ook zomaar bij de Stones, Neil Young, Little feat, Steve Vai..

awesome mannetj​e

maar goed, dit als een terzijde, het gaat. over iemand anders nadoen

Han S
11 februari 2024, 22:34
Ik begrijp het wel Hans, dat programma is niet voor de muzikant maar voor de gemiddelde kijker en de meesten hebben nog nooit een instrument bespeeeld en hebben geen flauw idee van wat de moeilijkheden zijn.

En het publiek waardeert vanuit de persoonlijke smaak en vind het springen van die bluesmannen leuker dan dan de enorme prestaties van anderen.

Want wij weten wel dat Toto op een goede manier vertolken wat moeilijker is dan een drie accoorden liedje doen.

En dan gaat uitgerekend vrouw Groothuizen miepen over dat ze geen leadzanger hebben. Als ik het goed heb hadden de Dolly Dots ook geen leadzangeres muts.

En wat dacht je van CSN&Y? En verdomme, je hebt even eerder de BeeGees moeten waarderen en zingen die ook niet met z'n drieën?

Die Toto band mocht vertrekken en persoonlijk vond ik die de beste omdat ze vrij moeilijk te spelen muziek op een uitstekende manier brachten. En ik vond die bassiste geweldig omdat zij heel goed speelde, zich prima wist te presenteren en dat terwijl ze nog maar 19 jaar is en wij weten hoe belangrijk een goede bassist(e) is.

Niettemin heb ik er van genoten, maar ik zeg het nogmaals: ik vind het sneu voor de afvallers en zeker als ze dat niet verdienen.

Tupelo
12 februari 2024, 02:11
Ze struikelden ook over het publiek. Ook het publiek zag meer in de Blues Brothers dan in Toto. Ik zei het al eerder, het gaat ook (en ik vind vooral) om entertainment. Rob Kemps/Snollebollekes stelt muzikaal ook weinig voor, maar hij heeft het feestje bouwen tot een kunst verheven. Ik ben ervan overtuigd dat het publiek liever een enthousiaste band ziet die wat rammelt dan een superstrakke band zonder emotie. Niet dat die Toto tribute zonder passie speelde, dat bedoel ik niet. Maar show is nu eenmaal heel belangrijk. Ze spelen niet alleen maar voor muzikanten.
Amen 2 that. :ok:

Kim Wilson
12 februari 2024, 09:52
Ik begrijp het wel Hans, dat programma is niet voor de muzikant maar voor de gemiddelde kijker en de meesten hebben nog nooit een instrument bespeeeld en hebben geen flauw idee van wat de moeilijkheden zijn.

En het publiek waardeert vanuit de persoonlijke smaak en vind het springen van die bluesmannen leuker dan dan de enorme prestaties van anderen.

Want wij weten wel dat Toto op een goede manier vertolken wat moeilijker is dan een drie accoorden liedje doen.

En dan gaat uitgerekend vrouw Groothuizen miepen over dat ze geen leadzanger hebben. Als ik het goed heb hadden de Dolly Dots ook geen leadzangeres muts.

En wat dacht je van CSN&Y? En verdomme, je hebt even eerder de BeeGees moeten waarderen en zingen die ook niet met z'n drieën?

Die Toto band mocht vertrekken en persoonlijk vond ik die de beste omdat ze vrij moeilijk te spelen muziek op een uitstekende manier brachten. En ik vond die bassiste geweldig omdat zij heel goed speelde, zich prima wist te presenteren en dat terwijl ze nog maar 19 jaar is en wij weten hoe belangrijk een goede bassist(e) is.

Niettemin heb ik er van genoten, maar ik zeg het nogmaals: ik vind het sneu voor de afvallers en zeker als ze dat niet verdienen.

Ik ben het ook wel deels met je eens hoor, het is ontzettend jammer dat Toto niet door is, want het zijn echt hele goeie muzikanten. Wat je zegt, die bassiste speelde met haar 19 jaar de pannen van het dak.

Maar persoonlijk heb ik met Toto zelf ook al niet zoveel. Het is onwaarschijnlijk goeie muziek, gespeeld door de top van de top, maar het is mij te glad, te strak, te serieus. Sessiemuziek waar weinig plezier vanuit gaat. Als ik mag kiezen tussen Toto en AC/DC, ga ik liever naar AC/DC. Maar goed, dat is mijn persoonlijke smaak natuurlijk.

Han S
12 februari 2024, 18:20
Ik heb ook niks met Toto en eigenlijk vind ik deze tribute band leuker omdat het veel meer knalt.

Maar stel je voor dat er een tribute band meedoet die een band als YES gaat nadoen en dan niet Owner of a lonely heart, maar het veel moeilijkere reportoire.

Ik geef ze met deze jury en het publiek geen enkele kans, hoe goed ze ook mogen zijn.

Pepe
12 februari 2024, 19:34
Ik geef ze met deze jury en het publiek geen enkele kans, hoe goed ze ook mogen zijn.

Duh, SBS6, Vodafone, Ziggo...

Je zou het moeten omdraaien, welke artiesten zijn popie bij die doelgroep,
Robbie Wiliams, Rihanna, Sheeran, Madonna enz enz

Joker uit de hoed: Marco Borsato!

Plant
12 februari 2024, 21:34
Duh, SBS6, Vodafone, Ziggo...

Je zou het moeten omdraaien, welke artiesten zijn popie bij die doelgroep,
Robbie Wiliams, Rihanna, Sheeran, Madonna enz enz

Joker uit de hoed: Marco Borsato!

Er was dit seizoen een Robbie Williams en die leek er nog op ook ;)
Maar die was al te snel weg om het je te herinneren.

Pepe
13 februari 2024, 00:21
beetje jammer dit plant.

Speeddemon
13 februari 2024, 12:56
Na de tip van Han in Offtopic, ook maar even hier m'n gal spuwen:

be-la-che-lijk dat Toto niet door is en de Spice Girls wel. Hun gezichten spraken ook boekdelen.
"jullie hebben niet een dedicated lead zanger", wat een lariekoek. :stop: Ginger zong ook geen lead bij Totally Spice en sowieso, hooguit hun samenzang werkt goed, maar individueel vallen ze best door de mand.
En juist bij Toto, backing vocaliste Ali-express Nikki de Jager trok d'r scheur ook goed open. ;)

Vorige week maakte Toto een misser door die toetsenist een lead te laten zingen, maar kom op, hee... Band staat als een huis.

Blues Brothers is entertainment, maar vocaal erg mwâh en sowieso het Nederlands wat door het Engels heen sijpelt is eh... krinnsj.:soinnocent:
Gebeurt ook wel bij Douglas/Sinatra, maar die big band knalt ook goed.
Bee Gees zonder meer top.

En @ mensen die niks met Tribute bands hebben, wat doe je dan in dit topic? :???:
Ik heb niks met wielrennen, maar ga ook niet in een Tour de France topic los over epo-spuitende lutsers die technologische snufjes nodig hebben om harder te kunnen fietsen dan Eddie Merckx. :soinnocent:

Groetjes vanaf het Zwarte Cross podium van 'Adrian Smith'. :cooler:

https://www.tributor.nl/wp-content/gallery/zwarte-cross-2018/11.jpg

Da Vinci
13 februari 2024, 13:49
Er was dit seizoen een Robbie Williams en die leek er nog op ook ;)
Maar die was al te snel weg om het je te herinneren.

Omdat die net als Robbie ook niet kan zingen :hide:

Wel mooi hoe iedereen dit op z'n eigen manier beleefd. Zoals Han zei is de muziek van CCR wel wat simpeler dan dat van bijv. Toto of Sinatra. Ik zat die Cocker en Sinatra tribute te kijken en het klinkt zo gepolijst dat het lijkt alsof ik naar een afgemixte versie aan het luisteren ben. Dan vind ik CCR een verademing want dat geeft me als enige het live-band gevoel eigenlijk, spelen lekker strak, backing vocals dik op orde.

Jammer van Toto want ben sowieso een beetje Toto fanboy maar die hebben qua nummer keuze denk te vroeg gepiekt. Ga nog wel kijken of ik ze een keer live kan checken.
Spice Girls vond ik vocaal ronduit zwak.

Maargoed, eindelijk voor het eerst in jaren weer een amusementsprogramma op TV wat wekelijks kijk :)

Han S
13 februari 2024, 22:16
Tja, wat moet je er mee? Het is iig een leuk programma om te kijken, maar zoals ik eerder zei: het is sneu voor een band als die het moet afleggen voor een minder goede, omdat de jury incompetent is.

En over CCR: heel leuk om te zien en te horen, maar ik ben al zo'n oude lul (morgen word ik 81) dat ik de echte Creedence live heb gezien en deze leadzanger is een leuke vent, met een lief dochterje en dat doet het altijd goed bij publiek en jury. Maar als je dat gaat vergelijken met John Fogarty, dan heeft hij nog een lange weg te gaan want John F. kwam als een storm het podium op en maakte vanaf de eerste seconde een verpletterende indruk.

Spike heeft de echte CCR niet live kunnen zien en horen omdat hij te jong is en Angela Dolly Dot zal hem ook niet hebben zien optreden en Cesar weet ik niet, die is oud genoeg en CCR is niet lang actief geweest, jaar of vier dacht ik.

apekop
14 februari 2024, 09:40
Zowel publiek als jury willen hapklare brokken wat lekker wegluisterd.

Dat is het hele idee achter tribute bands toch? Hapklare brokken. Je gaat er niet heen om verrast te worden door nieuwe nummers. Muzikale luiheid noem ik het...:) zowel voor muzikanten als publiek. Zet een groep echt goede muzikanten bij elkaar en binnen twee maanden heb je een tribute band en kun je overal spelen, ik vind daar niet veel kunst aan eerlijk gezegd. Maar ieder zijn ding uiteraard.

Ik heb het idee dat de uitslag al van te voren vast staat. Je ziet de jury weken voor de Ziggo al de punten 'sturen'. Spannend is het al weken niet. Maar toch blijf ik kijken vanwege het entertainment gehalte :)
1) BeeGees
2) CCR
3) Sinatra
4) Blues Brothers

Da Vinci
14 februari 2024, 13:33
Tja, wat moet je er mee? Het is iig een leuk programma om te kijken, maar zoals ik eerder zei: het is sneu voor een band als die het moet afleggen voor een minder goede, omdat de jury incompetent is.

En over CCR: heel leuk om te zien en te horen, maar ik ben al zo'n oude lul (morgen word ik 81) dat ik de echte Creedence live heb gezien en deze leadzanger is een leuke vent, met een lief dochterje en dat doet het altijd goed bij publiek en jury. Maar als je dat gaat vergelijken met John Fogarty, dan heeft hij nog een lange weg te gaan want John F. kwam als een storm het podium op en maakte vanaf de eerste seconde een verpletterende indruk.

Spike heeft de echte CCR niet live kunnen zien en horen omdat hij te jong is en Angela Dolly Dot zal hem ook niet hebben zien optreden en Cesar weet ik niet, die is oud genoeg en CCR is niet lang actief geweest, jaar of vier dacht ik.

Gefeliciteerd Han!

Ik snap je commentaar maar uiteindelijk kijk er naar met het idee wat het voor mij is; een wedstrijdje liedjes naspelen voor hobbymuzikanten. Met die gedachte vind ik het niveau dan ook best hoog. Maar idd, we kijken niet naar mensen die statuur van Fogarty, Sinatra of Cocker gaan benaderen.

Pepe
14 februari 2024, 14:07
be-la-che-lijk dat Toto niet door is en de Spice Girls wel.

En @ mensen die niks met Tribute bands hebben, wat doe je dan in dit topic? :???:
Ik heb niks met wielrennen, maar ga ook niet in een Tour de France topic los over epo-spuitende lutsers :soinnocent:

Rustig!
Je mag kritiek leveren maar niet iedereen? en enkel in de daartoe bestemde vakjes?

Voor- & afkeur is min of meer de hele pointe van een show met jury,
carry on!

apekop
14 februari 2024, 16:26
Gefeliciteerd Han!

Ik snap je commentaar maar uiteindelijk kijk er naar met het idee wat het voor mij is; een wedstrijdje liedjes naspelen voor hobbymuzikanten. Met die gedachte vind ik het niveau dan ook best hoog. Maar idd, we kijken niet naar mensen die statuur van Fogarty, Sinatra of Cocker gaan benaderen.

Het zijn niet alleen hobbymuzikanten hoor. Zo iemand als Joe Cocker is ook al 30 jaar bezig en die gasten van The Fortunate Sons ook. Bij die Joe Cocker zat in het begin zelfs Hans Eijkenaar, een van Nederlands meest gevraagde sessiedrummer en nog een paar andere sessiemuzikanten. Veel van die professionele muzikanten zien dit als een kans om hun carriere weer uit het slop te halen en weer theatertoertjes te kunnen gaan doen als ze verder komen. Dat komt omdat het programma nu meer bekendheid heeft dan eerst.

Eigenlijk oneerlijke concurentie van de hobbymuzikanten die meedoen vind ik, want zoals gezegd kan (bijna) iedere professionele muzikant binnen enkele maanden een tributeband van de grond krijgen als hij of zij dat zou willen. Is een beetje hetzelfde als dat Anouk bij The Voice zou meedoen als kandidaat.

Speeddemon
14 februari 2024, 20:13
Rustig!
Je mag kritiek leveren maar niet iedereen? en enkel in de daartoe bestemde vakjes?
Dan snap je mijn punt niet. Dit is geen algemeen chat topic, maar een topic specifiek over tribute bands.
Dus je vind je eigen mening dusdanig belangrijk dat je dan wel zo'n topic komt binnenrollen om dan continu te schermen met termen als 'muzikale armoede'. Afkomstig van? O.a. een gitaarleraar. :seriousf: Ja, want dát is het toppunt van creatieve muzikaliteit!

En don't get me wrong, ik heb een Bachelor of Music op zak (zat in de klas met de bassist (Arn) van Fortunate Sons...), zelf een aantal jaar gitaarles gegeven, dus ken 't klappen van de zweep echt wel, maar om dan uitvoerende muzikanten, die toevallig er plezier in hebben hun helden te proberen te evenaren een beetje af te serveren als wannabe's enzo...tja, houdoe en bedankt kul! :soinnocent:

Voor- & afkeur is min of meer de hele pointe van een show met jury,
carry on!
Eens, maar wanneer ineens opvallend de kwaliteit ineens met magere 7-s beoordeeld wordt, voorzien van kul-argumentatie, dan val je wat mij betreft -en blijkbaar hier velen met mij- door de mand als jury.

Thiez
14 februari 2024, 21:13
Net de aflevering terug zitten kijken. Zonde dat toto naar huis is, en idd met een kul argument. Verder ben ik hetet iedereen hier eens dat het gaat om het totale entertainment plaatje en noet enkel het technisch niveau van de band.
Verder hebben ze niet voor niets een publieksjury, ze willen weten welke bandjes "verkopen" bij het publiek. En ik denk dat ze daar enigzins ook op beoordeeld hebben om toto eruit te stemmen. Toto is minder gewaardeerd bij het gezellig kleppen en bierzuipen publiek denk ik.

Overigens vind ik de gitaarsound van CCR wel noemenswaardig.

Over tribute band; niets mis mee, lekker doen wat je leuk vind om te doen. Maar je kan er niet heen dat de muziek al voor je klaar ligt, en er weinig eigen creativiteit voor nodig is. Zelfs voor eventuele live "improvisatie stukken" kun je nog afkijken in live videos van de band of muzikant.
Daarom minder leuk/goed/waardering? Nee zeker niet, maar het is gewoon een andere tak van sport dan een eigenwerk band. Een tribute is misschien nog wel harder werken..zodra je in een nummer wat iedereen kent een solo mist hoort iedereen dat. In eigen muziek boeit het geen ster.
Tribute is voor muzikanten weer leuk ook om in de huid te kruipen van iemand anders. Je leert zn manier van spelen en denken als je het totale repertoire instudeert.
Tributeband is vaak veel meer commercieel oogpunt dan creatief oogpunt. Maar het enige waar het om gaat is dat je plezier hebt in de muziek die je speelt. Ik heb het beide, een tribute en een eigen werk band.

Speeddemon
14 februari 2024, 21:47
Tributeband is vaak veel meer commercieel oogpunt dan creatief oogpunt. Maar het enige waar het om gaat is dat je plezier hebt in de muziek die je speelt. Ik heb het beide, een tribute en een eigen werk band.
Eens!
Ook lang zat kleine k*tkroegjes afgeploegd met een eigen materiaal-bandje en na tig keer spelen voor paps, mams, ooms en paar vrienden, terwijl je wel verlangt naar toffere shows, groter publiek, etc., dan ga je dingen afwegen.
En nog steeds voorop dat je de muziek maakt, waar je plezier uithaalt.
Ik heb les gehad van iemand die gitaar speelde bij o.a. Frans Bauer en Lee Towers; ik moet er niet aan denken.
Dan is het enige aantrekkelijke de pay-check (en groot publiek), maar verder 0 creativiteit (de partijen zijn al bedacht door een heer Bolderdijk ofzo) en mogelijk een genre wat ver van je bed staat.
En na het eigen-materiaal metalbandje heb ik ook nog een jaar of 6 in allerlei soul/funk/disco formaties gespeeld, waarbij je als gitarist een HEEL andere rol hebt dan in het rock/metal gebeuren. Was ook leuk en leerzaam, maar niet zo leuk als met je mede-gitarist een perfecte twinsolo in "Highway Star" of "Flash of the Blade" wegzetten en het genietende publiek ook nog eens positief verbaasd zien reageren. :satisfie:

Harald
14 februari 2024, 23:30
Tijd voor een nieuw format... band speelt, de jury jureert, en de echte jury beoordeelt dan de jury die jureerde. Slechtste jurylid wordt weggestemd.

Een talentenshow voor juryleden. Met een amateurvariant, en een bekende nederlander variant. En misschien een segment: Thuisjury, het onbekende gezinnetje op de bank. Hoewel, komt dat nog voor, een gezin dat gezamelijk zo'n programma kijkt en alles beter weet?

Sinds Big Brother, en was "You've got talent" de eerste, of moeten we terug naar de playback show? genieten we niet meer van muziek, maar moeten we het zonodig beoordelen. Los van alle andere ellende, zoals autotune, beatdetective en loudness wars is dat de grootste verarming.

Pepe
15 februari 2024, 01:02
De eerste talentenshow was van Hennie H. maar Idols gaf de officiele aftrap.
Ik zat daarbij als designer en als muzikant in een bandje zijnde heb ik nooit 1 seconde bedacht dat die 2 dingen iets met elkaar te maken hadden.
Bij het productie bureau kwam men er ook achter dat de gun factor en niet het technisch kunnen de doorslag gaf en toen werd Idols dus de X-factor.

Ik gok dat wanneer die tribute hoge kijkcijfers blijft scoren er zomaar ineens een spinoff kan verschijnen waar het techische kunnen naar de achtergrond verdwijnt.
Zijn we weer terug bij Hennie H.

Maar punten geven aan eigen plezier doen we niet, dan moet je je niet onderwerpen aan een jury.

Kim Wilson
15 februari 2024, 08:05
Ach, commercieel misschien nog niet eens altijd. Ik heb vorig jaar vier concertjes gedaan met een Normaal coverband, en persoonlijk vond ik dat een van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan. Ik heb leren gitaarspelen met de muziek van Normaal, ik kan die muziek wel dromen. En het is bij ons in de streek nog best populair. Dus idd makkelijk scoren. Maar ik ben muzikaal niet heel creatief, werk gewoon 36 uur per week en heb een druk gezin. Ik hoef niet met eigen muziek op pad, ik wil gewoon lekker spelen. En dat is wat dat was. Ik ben er financieel niet heel veel wijzer van geworden. Vijf tientjes per optreden geloof ik, en dan moest ik zelf erheen rijden.

apekop
15 februari 2024, 13:32
Dus je vind je eigen mening dusdanig belangrijk dat je dan wel zo'n topic komt binnenrollen om dan continu te schermen met termen als 'muzikale armoede'. Afkomstig van? O.a. een gitaarleraar. :seriousf: Ja, want dát is het toppunt van creatieve muzikaliteit!

Geen reden om persoonlijk te worden en zo op de man te spelen lijkt mij?
Muzikale armoede was misschien iets zwaar uitgedrukt, ik bedoelde meer creatieve armoede.

Ik doe trouwens wel meer dan lesgeven en maak ook al meer dan 30 jaar eigen muziek en solo albums en muziekboeken etc. Ik ben er iedere dag uren mee bezig en beleef daar veel plezier aan. Ik wil natuurlijk niet stil blijven zitten! :) Ik geef overigens liever les dan dat ik iedere weekend andermans nummers zit te spelen tot in den treure toe. Maar goed dat moet iedereen zelf weten en dat is ieder zijn keus. Ik zeg alleen dat ik er niet blij van wordt en dus een andere weg kies.

Kim Wilson
15 februari 2024, 17:23
Muzikale armoede was misschien iets zwaar uitgedrukt, ik bedoelde meer creatieve armoede.

Ik doe trouwens wel meer dan lesgeven en maak ook al meer dan 30 jaar eigen muziek en solo albums en muziekboeken etc. Ik ben er iedere dag uren mee bezig en beleef daar veel plezier aan. Ik wil natuurlijk niet stil blijven zitten! :) Ik geef overigens liever les dan dat ik iedere weekend andermans nummers zit te spelen tot in den treure toe. Maar goed dat moet iedereen zelf weten en dat is ieder zijn keus. Ik zeg alleen dat ik er niet blij van wordt en dus een andere weg kies.

Dat is wel een verschil. Voor jou is het werk, voor mij een hobby.

Han S
15 februari 2024, 18:01
Zaterdag de finale en ik hoop dat er volgend seizoen een betere jury is, want als ze de social media in de gaten houden is daar veel kritiek op en terecht.

D3nnis
15 februari 2024, 18:33

Maar, als je een band bent die 40 jaar geleden een nummer heeft geschreven, en je brengt dat ten gehore, met leden die al 15x gewisseld zijn, is dat dan niet hetzelfde?

Speeddemon
15 februari 2024, 19:07
Die kun je ook omdraaien. Jouw keer op keer negatieve uitlatingen over tribute bands (waar ik o.a. in speel en in diverse eerder gespeeld heb, al dan niet projectmatig) voelde voor mij net zo op de man, maar los daarvan, vond ik het meerdere keren negatief commentaar geven over een specifiek onderwerp in een notabene daarvoor gestart topic op een gegeven moment wel best; daarbij zei ik ook 'o.a.', je was echt niet de enige waar ik op doelde, dus om iets wat aan meerdere mensen gericht is persoonlijk op te vatten ligt meer bij jou... :soinnocent:

Ik snap het heus wel, dat als je puur focust op creatief gelijk stellen aan 'origineel'/zelfbedacht/etc. dat het werk voor je gedaan is. Ik kan dan weer juist genieten van de idiosyncracies van bepaalde gitaristen me zó eigen maken, dat ik volledig in hun stijl kan 'performen' in de breedste zin van het woord. Het zijn dan de echte fans, vakidioten, nerds, etc. die na een show je complimenteren over 'het schoudertje' of hoe een bepaalde lick goed het origineel 'channelde'. Maar goed, blijkbaar ook volksstammen die daar niets mee hebben en dat vervolgens in zo'n topic als dit maar al te graag komen verkondigen. Ik zou als wielrenfan op dit forum m'n borst maar nat maken deze zomer. :dance:

Ik geef overigens liever les dan dat ik iedere weekend andermans nummers zit te spelen tot in den treure toe.
Je geeft alleen les uit eigen materiaal? Of eh...misschien zoals 99,9% van alle gitaarleraren adhv andermans nummers? ;)

Pepe
15 februari 2024, 19:29
Je geeft alleen les uit eigen materiaal? Of eh...misschien zoals 99,9% van alle gitaarleraren adhv andermans nummers? ;)

Ook flauw natuurljk. Onderricht is een andere tak van sport dan uitvoerend of scheppend, net zoals je een instructeur niet kan nadragen dat ie geen auto's bouwt.
Zolang ie maar weet hoe het werkt.

Speeddemon
15 februari 2024, 19:53
Ook flauw natuurljk. Onderricht is een andere tak van sport dan uitvoerend of scheppend, net zoals je een instructeur niet kan nadragen dat ie geen auto's bouwt.
Zolang ie maar weet hoe het werkt.
Je zegt het, andere tak van sport. Maar de één (onderrichtend) mag blijkbaar wel de ander (uitvoerend) continu de maat nemen over gebrek aan creativiteit ('scheppend' zoals je benoemd) terwijl ze zelf daar ook niet mee bezig zijn. Gelijke monniken dan, vriend. Niks flauw dus. Calling it as it is. :ok:
Leuk dat je misschien ook zelf muziek schrijft enzo (doe ik ook...je zou m'n home-studio moeten zien joh), maar jullie blijven maar voorbij gaan aan het herhaaldelijk herkauwen van de anti-tribute mening in een tribute-topic. Daar ben ik op een gegeven moment klaar mee. En dan kom jij aan met een 'Rustig' op mijn valide vergelijking richting bijv. wielrennen? Ga fietsen. /no pun intended.

Mocht je 24 Februari in Burgum (Friesland) zijn, kun je me zien optreden. Ja, met covers ja. En daar betalen mensen voor ja. Voor m'n hobby. :seriousf:

Da Vinci
16 februari 2024, 14:48
Het zijn niet alleen hobbymuzikanten hoor. Zo iemand als Joe Cocker is ook al 30 jaar bezig en die gasten van The Fortunate Sons ook.

Hoe lang je bezig bent zegt toch niks over dat het hobbymatig is of niet? Volgens mij heeft het gros van wat daar op het podium staat gewoon een baan, dat zie je ook steeds in die items waarmee ze de zendtijd moeten opvullen omdat een liedje maar anderhalve minuut ofzo mag duren.

Bij die Joe Cocker zat in het begin zelfs Hans Eijkenaar, een van Nederlands meest gevraagde sessiedrummer

Als invaller toch, omdat de drummer niet kon...?
Dat je een prof inhuurt maakt jezelf nog geen prof natuurlijk. Dan ben ik in mijn leven ondanks twee linker handen professioneel schilder, automonteur, stukadoor, elektrotechneut etc. geweest.

Pepe
16 februari 2024, 14:59
Je zegt het, andere tak van sport. Maar de één (onderrichtend) mag blijkbaar wel de ander (uitvoerend) continu de maat nemen over gebrek aan creativiteit ('scheppend' zoals je benoemd) terwijl ze zelf daar ook niet mee bezig zijn. Gelijke monniken dan, vriend. Niks flauw dus. Calling it as it is. :ok:
Leuk dat je misschien ook zelf muziek schrijft enzo (doe ik ook...je zou m'n home-studio moeten zien joh), maar jullie blijven maar voorbij gaan aan het herhaaldelijk herkauwen van de anti-tribute mening in een tribute-topic. Daar ben ik op een gegeven moment klaar mee. En dan kom jij aan met een 'Rustig' op mijn valide vergelijking richting bijv. wielrennen? Ga fietsen. /no pun intended.

Mocht je 24 Februari in Burgum (Friesland) zijn, kun je me zien optreden. Ja, met covers ja. En daar betalen mensen voor ja. Voor m'n hobby. :seriousf:

Waar komt dat nare miskende toontje ineens vandaan?

Als ik je ergens mee beledigd heb, sorry dan.

AoDf
16 februari 2024, 18:42
Opgefokt toontje, wat ik u brom.

Speeddemon
17 februari 2024, 14:07
Waar komt dat nare miskende toontje ineens vandaan?

Als ik je ergens mee beledigd heb, sorry dan.
Wat miskend? En nee, je hebt me nergens mee beledigd.
Ik vind dat ik een valide punt maak over de dubbele standaard van iemand, en jij vind dat blijkbaar flauw. Jij begint over 'rustig' terwijl ik rustig ben en een terechte vergelijking maak hoe vreemd het is als je al ergens bewust geen fan van bent, dan wél de moeite neemt om een dedicated topic daarover binnen te gaan en je gal te spuien.
Ik heb nergens gezegd dat je alleen als expert ergens een mening over mag hebben, maar wat ik zelf bijvoorbeeld niet doe, is zo'n wielren-voorbeeld. En dat doen enkelen in dit topic wel.

En AoDf, volgens mij vind jij alles wat ik zeg opgefokt, hoewel ik het hooguit leuk vind om met een bepaalde mate van 'sju' vergelijkingen te maken, waarbij ik overdrijving niet schuw. Menig schrijver en cabaretier heeft daar een carriere op gebouwd.;)

Tristan
17 februari 2024, 22:23
Speedy, ik ben het ook niet echt met je eens eerlijk gezegd.
Dit is een gitaarforum en breder getrokken dus tevens een forum over muziek, als er door iemand gezegd wordt dat diegene niet veel heeft met coverbands dan is dat ook een bijdrage aan dit onderwerp en het kan tot interessante discussies en uitwisseling van standpunten leiden.

Jouw argument houdt mijns inziens alleen steek als we het hier over wielrennen gaan hebben want om op een gitaarforum een dergelijke reactie te plaatsen in een niet aan het forum gerelateerd onderwerp dat zou naar mijn mening inderdaad redelijk onzinnig zijn omdat de groep die zich met het topic bezighoudt waarschijnlijk alleen of voornamelijk liefhebbers zullen zijn.

In dit topic kunnen de reacties best breder getrokken worden omdat het iedereen op het forum qua doelgroep wel een beetje aangaat, of ze nu liefhebber van coverbands zijn of niet.
Als we jouw argument gaan toepassen op aan het forum gerelateerde onderwerpen dan wordt het hier mogelijk een nog dooiere boel dan het al is en dat lijkt me niet wenselijk.

Han S
18 februari 2024, 00:04
Heeft iemand de finale gezien en er wat over op te merken?

Kim Wilson
18 februari 2024, 08:57
De einduitslag volgde het verloop van de afgelopen weken. Ik had deze uitslag ook wel voorspeld. CCR is het lievelingetje van de jury. Ik snap de hoge punten niet zo goed. Natuurlijk, het is een solide band en kunnen rustig een set vol spelen in de Ziggo, maar Toon klinkt niet als Fogerty (Douglas zit dichter bij Sinatra dan Toon bij John) en muzikaal is het ook geen hogere wiskunde. De Bee Gees zijn echt ontzettend goed en terecht eerste. Brothers of Blues is eersteklas entertainment en wat mij betreft verdiend derde. Vierde plek had ook Phil mogen zijn, ik was verrast door de lage cijfers. En Spice Girls hadden veel energie deze keer. Leuke club, ze hadden gewoon pech met zoveel goeie bands.

Speeddemon
18 februari 2024, 13:31
Speedy, ik ben het ook niet echt met je eens eerlijk gezegd.
Dit is een gitaarforum en breder getrokken dus tevens een forum over muziek, als er door iemand gezegd wordt dat diegene niet veel heeft met coverbands dan is dat ook een bijdrage aan dit onderwerp en het kan tot interessante discussies en uitwisseling van standpunten leiden.

Jouw argument houdt mijns inziens alleen steek als we het hier over wielrennen gaan hebben want om op een gitaarforum een dergelijke reactie te plaatsen in een niet aan het forum gerelateerd onderwerp dat zou naar mijn mening inderdaad redelijk onzinnig zijn omdat de groep die zich met het topic bezighoudt waarschijnlijk alleen of voornamelijk liefhebbers zullen zijn.

In dit topic kunnen de reacties best breder getrokken worden omdat het iedereen op het forum qua doelgroep wel een beetje aangaat, of ze nu liefhebber van coverbands zijn of niet.
Als we jouw argument gaan toepassen op aan het forum gerelateerde onderwerpen dan wordt het hier mogelijk een nog dooiere boel dan het al is en dat lijkt me niet wenselijk.

Tristan, ik snap echt wel hoe je 'm bedoelt; mij ging het er meer om dat met name apekop misschien wel een stuk of 5 keer het zelfde anti-tribute riedeltje in dit topic heeft gehouden, met nogal sterke bewoordingen. En op een gegeven moment weet je het dan wel. Gek genoeg wordt *ik* dan weggezet als opgefokt /niet-rustig als ik daar tegen in ga. En tuurlijk doet het mij iets meer als wanneer ik niet zelf in een tribute band zit. Binnen onze band verschillen zelfs de meningen over in hoever je moet gaan om het origineel te benaderen.
We spelen Iron Maiden en ik heb (geen Jackson) een Charvel die toch wel de typische A.Smith looks heeft, maar je gaat mij niet snel zien zeulen met een Marshall JMP-1 rack e.d... Maar goed, ik dwaal af.

Ik gun ieder z'n broodverdienste hoor., maar mag ik gniffelen als je als gitaarleraar zegt 'ik moet er niet aan denken continu andermans muziek te spelen' als anti-tribute argument? :roll: Tja, blijkbaar is dat flauw. Soit. :soinnocent:

Wat de finale betreft, gisteren gezien idd. Bee Gees terecht gewonnen. Er werd wel met belachelijk hoge punten gestrooid. 1e nummer van Sinatra (My Way) was erg steenkolen Engels...
CCR Around the Bend was wel heeeul goed qua gitaarsound.

Plant
18 februari 2024, 14:58
Dat de Bee Gees de finale zouden halen en mogelijk zelfs headliner zouden worden kon je al vroeg zien aankomen.

Joe Cocker eruit verbaasde me wel enigszins, zeker gezien de reden van de jury (Hij zou overspeeld worden door de band of zoiets. Tja, de geluidsman kan het ook beter in balans brengen natuurlijk ;) ).

De Spice Girls performance vond ik beter dan die van Sinatra. Dit keer ben ik het wel met Han S eens dat de timing niet lekker zat, My Way kwam wat dat betreft niet in de buurt van het origineel. Ik vond het ook geen handig nummer voor de finale, ze hadden er zomaar uit kunnen liggen en wat mij betreft had dat terecht geweest. Wel goeie band, maar als tribute vind ik Spice Girls dan overtuigender :hide:

Van CCR vond ik Bad Moon Rising wat tegenvallen. Enthousiast is prima, maar het nummer afraffelen alsof je de laatste trein nog moet halen is niet tribute-waardig. Het tweede optreden van de avond ging gelukkig wel beter en daarom ook een terechte tweede plaats.

Blues Brothers was niet mijn keuze geweest, het show element moet het dragen.

Han S
18 februari 2024, 15:48
Tja, die Frank Sinatra heb ik nooit begrepen. Hij heeft een vreselijk goede band achter hem, maar het gaat om de zanger Sinatra en daar heb ik vaak heel goed naar geluisterd en daar komt deze man niet dicht bij in de buurt, hoewel hij vreselijk zijn best doet.

Luister eens naar de echte Sinatra en let goed op zijn timing. Ga naar het nummer 'It was a very good year' en in het tweede couplet waarin hij zingt dat hij 21 was. Let op de zin: 'and it came undone'. Die timing is volstrekt uniek en dat deed Sinatra dus.

Dat heeft deze Peter Douglas nog niet helemaal door en hij is een diehard fan van Sinatra, absoluut en niks mis mee.

De heer Cocker vond ik niet geweldig gisteren en dat heeft hem zijn Ziggo gekost. Eerder deed hij 'you are so beautiful' en daarmee raakte hij me keihard. Gisteren deed het me niks.

En dan die Bee Gees, hele grote klasse, maar ik vind het nog steeds niet tof dat die Toto band heeft moeten vertrekken.

Speeddemon
18 februari 2024, 16:11
Let op de zin: 'and it came undone'. Die timing is volstrekt uniek
Nou, ik zit er nu naar te luisteren....hoe bekend ben jij met Snoop Dogg? :seriousf:
Ik hoor kwart-triolen, mega laid back, laat in de tel in die zin.

Vanaf 1m41s:

https://www.youtube.com/watch?v=TeDfgUvyKHk

Kim Wilson
18 februari 2024, 17:23
Tja, die Frank Sinatra heb ik nooit begrepen. Hij heeft een vreselijk goede band achter hem, maar het gaat om de zanger Sinatra en daar heb ik vaak heel goed naar geluisterd en daar komt deze man niet dicht bij in de buurt, hoewel hij vreselijk zijn best doet.

Luister eens naar de echte Sinatra en let goed op zijn timing. Ga naar het nummer 'It was a very good year' en in het tweede couplet waarin hij zingt dat hij 21 was. Let op de zin: 'and it came undone'. Die timing is volstrekt uniek en dat deed Sinatra dus.

Dat heeft deze Peter Douglas nog niet helemaal door en hij is een diehard fan van Sinatra, absoluut en niks mis mee.

De heer Cocker vond ik niet geweldig gisteren en dat heeft hem zijn Ziggo gekost. Eerder deed hij 'you are so beautiful' en daarmee raakte hij me keihard. Gisteren deed het me niks.

En dan die Bee Gees, hele grote klasse, maar ik vind het nog steeds niet tof dat die Toto band heeft moeten vertrekken.

Dit heb je al vaker gezegd, maar waarom maak je er zo’n punt van? Hij komt dichterbij dan Toon bij Fogerty, en dat is ook niet erg.

Han S
18 februari 2024, 17:50
Dit heb je al vaker gezegd, maar waarom maak je er zo’n punt van? Hij komt dichterbij dan Toon bij Fogerty, en dat is ook niet erg.

Ik maak er geen punt van hoor, maar ik vind die man gewoon niet geweldig, in tegenstelling van zijn band want dat is wereldklasse.

En die Toon vind ik een aardige vent, maar ik heb John Fogarty live gezien en dat is een totaal ander gebeuren. Die man kwam als een storm het podium op en maakte een diepe indruk met zijn performance, komt Toon helemaal niet bij in de buurt.

Thiez
18 februari 2024, 20:28
Net terug zitten kijken. Jammer dat Joe Cocker afvalt. En ook denk ik gewoon strategie stemmen. Ze moeten kijken waarmee ze de ziggo vol kunnen krijgen. Het is nu een mix van bands voor ieder wat wils. Ik denk dat CCR en Joe Cocker teveel in dezelfde hoek zaten dus een van de twee moest afvallen. Spike die zn cijfer bijsteld tijdens de solo terwijl hij achteraf zegt wat een geweldige gitarist het is. Wederom geen inhoudelijke beargumentering waarom ze afvallen.

Spice girls had ik nig wel verwacht dat ze zouden houden om wat jonger publiek aan te spreken ook nog.

Ik ben ook benieuwd hoe het publiek is opgebouwd. Of het ook is zoals bij veel bandwedstrijdjes, wie het meeste mensen meeneemt krijgt de hoogste publiekstemmen.

Da Vinci
18 februari 2024, 23:19
Net terug zitten kijken. Jammer dat Joe Cocker afvalt. En ook denk ik gewoon strategie stemmen. Ze moeten kijken waarmee ze de ziggo vol kunnen krijgen.

Het kwam bij mij ook behoorlijk geënsceneerd over (mn de cijfers van de jury met hele hoge cijfers waar de favoriet alleen maar met drie tienen overeen kan, oeh wat spannend, en wat denk je… jongensboek). Maargoed, we kijken naar een tv show dus dat moet je op de koop toenemen.

De ziggo vol krijgen lijkt me niet zo’n issue want alle shows zijn volgens mij al een hele tijd uitverkocht.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thiez
19 februari 2024, 07:23
Ja ik vond het ook ineens heel overdreven. Het nummer was een prima keuze, de uitvoering was prima maar toch zoals hij zelf ook zei het laagste cijfer wat hij ooit heeft gekregen tijdens het seizoen. Enkele keren geprezen om zijn stem en stemgeluid en nu krijgt hij te horen dat hij magertjes is ten opzichte van de top band die achter hem staat. Ze hadden duidelijk vooraf al een afvaller geselecteerd, maar dat hadden ze wel iets minder dik erop mogen leggen.

Plant
11 januari 2025, 16:53
Volgende week start weer een nieuw seizoen. (https://www.ziggo.nl/entertainment/series/battle-of-the-bands/battle-of-the-bands-2025)

Opvallende namen wel in het rijtje. Ik denk zonder iets gehoord of gezien te hebben wel wat afvallers te kunnen voorspellen. Niet omdat ik denk dat ze slecht zullen zijn, maar omdat die concertzaal vol moet en dan kiest men toch de grote mainstream namen. Over de jury heb ik het dan maar even niet ;)

Han S
15 januari 2025, 22:41
Heb je het over de jury, ik zag zojuist Cesar (doe nog eens een roffeltje) op TV en wat heeft die man een ouwe kop gekregen.
Wallen en kwabbels in het gezicht en gordijnen in zijn nek.

Tijd voor jonger volk lijkt me.

Han S
18 januari 2025, 21:58
Nou, ik heb het gezien en gehoord hoor.

Opzich best een leuk programma en het gaat natuurlijk om de kijkcijfers. Dat de nieuwe presentator een zoon is van de baas verbaast me niet en ik heb niks tegen Johnnie, maar ik vond Gerard beter.

En dan de jury: ik ontkom niet aan de indruk dat hun persoonlijke smaak een belangrijke rol speelt bij de beoordeling en in principe heb ik daar problemen mee, want als jury moet je toch echt je smaak even opzij zetten en proberen te beoordelen op de werkelijke prestatie.

Voor mij hadden daar mensen mogen zitten die echt alles weten van het vak en van het muziekmaken in al zijn facetten.

En dan die bands: wat ik persoonlijk heel leuk vond is die Dizzy Mans Band en niet om hun muziek, maar omdat ik ze persoonlijk ken en heb gekend, want een paar leven niet meer waaronder zanger Jaques.

Ze hebben een tijd bij me gerepeteerd en dat was echt heel gezellig. En in deze tribute band zie ik Willem Schoone, nog altijd langharig en jarenlang bassist van Shoreline. En ik heb opnamen met ze gemaakt.

Ik kijk uit naar volgende week.

pasqual
18 januari 2025, 23:32
Han, dat van die persoonlijke smaak die wel eens doorslaggevend is klopt wel. Neemt niet weg dat Prince de terechte verliezer was vanavond. DMB was inderdaad leuk.

Plant
19 januari 2025, 12:27
Purple Power Generation vond ik toch wel een afgang. Ik had hier wel een band van formaat verwacht die de eindstreep zou halen, dat had voor de fans (niet ik) een leuk feestje kunnen opleveren.

Maar nee, een lookalike die het blijkbaar alleen daarvan moet hebben. Songkeuze Purple Rain was ook niet verstandig, dat ding duurt niet ingekort zo'n 10 minuten met gitaarsolo en is een ballad die hier niet langer dan 3 minuten mag duren. Dan blijft er weinig over en als zelfs een stukje gelijkend gitaarsolo teveel gevraagd is, kun je terecht wel inpakken. Had beter gestart met een knaller als bv. 1999, dan had ie misschien nog even door gekund.

Yellow (Coldplay) is naar ik heb begrepen nog niet zo lang samen, dus dat dat nog niet uit de verf komt is dan begrijpelijk.

Dizzy Man's Band is wel een opvallende omdat hun hits sowieso nergens meer gedraaid worden en dus nog maar weinig (jonge) mensen weten wie het zijn. Ik vind het wel geinig en als ze in de Ziggo een kwartiertje de zaal mogen opwarmen is dat dikke prima. Verleden jaar had je die Blues Brothers, nu misschien dit gezelschap.

Adèle doet het wel goed, die komt er denk ik wel. Bruno Mars ook.
Tom Jones? Moet je wel de power voor hebben. Guus Meewis? Hoog meezing gehalte voor de Ziggo.
Lionel Richie? Dancing on the Ceiling ;) Of nog wat oud Commodores materiaal?
George Michael kan ook nog alle kanten op, maar daar zitten ook wat 'gevaarlijke' ballads tussen + Wham! klassiekers. Hopelijk houdt ie het wel wat pittig.

Tja en dan hebben we nog niet iedereen gezien. Naar Kate (Bush) ben ik wel erg benieuwd.

Han S
19 januari 2025, 16:40
Ik ben ook heel benieuwd naar de volgende shows en Kate Bush is bepaald niet makkelijk.

Wat ik wel leuk vind is dat het een alle leeftijdenshow is waar leeftijd geen rol van betekenis speelt.

Cesar die eigenlijk Cor heet is 77 jaar, Angela is 65 en Willem Schoone is ook al 75 jaar en staat gewoon te vlammen op het podium.

Thiez
21 januari 2025, 07:23
Ik vond deze aflevering prince de terechte verliezer, je kan er hetzelfde uitzien maar het miste totaal de energy en kracht die prince in dat nummer legt (en het is al niet zo een spattende ballad in mijn persoonlijke mening). Coldplay ook zeker terecht daar net boven, een paar flinke uitschieters in de zang. Wellicht de zenuwen, maar als dit is wat het is, hoop ik dat ze zelf ook horen dat het hem niet gaat worden.

Bruno mars kwam heel dicht in de buurt, hoewel hij in de hoge regionen ook wel echt tegen zijn max zat had ik het idee, benieuwd wat er gaat komen nog.

Dizzy mans band kende ik wel van naam, maar heb later nog even wat muziek opgezocht en dat kende ik geen van alle. Het klonk goed, goede zanger ook, en feestje.

Guus meeuwes klonk ook goed. En die gaat het ook zeker goed doen bij publiek en bij het optreden in de ziggo, dus wel een zeer grote kanshebber dat ze die er in houden.

Het jury commentaar vond ik wederom bijzonder slecht. Zoals Han zegt, veel persoonlijke smaak die er doorheen komt. Maar ook de praatjes en het commentaar achteraf is vaak totaal inhoudsloos. Geef zo een band commentaar waar ze wat mee kunnen, wat ze kunnen verbeteren, waar ze door kunnen groeien.

Little Jay
21 januari 2025, 14:09
Toch ook maar weer eens gekeken, blijft toch wel een leuk programma ondanks de beperkte toegevoegde waarde van de jurycommentaren ;-)

Deelname is ook een leuke herinnering. Echt veel vruchten hebben wij er niet van kunnen plukken omdat we niet geboekt konden worden vanwege de Corona direct na de uitzending. Maar het heeft wel wat geholpen. Voor ons helpt de recente Amy Winehouse film meer….

Afgelopen zaterdag in Zaandam:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250121/9502e97e75d6a6837e92e88715c6e4f3.jpg

Erik de Perik
21 januari 2025, 14:15
Uiteindelijk hebben jullie er gelukkig nog wat aan over gehouden. Ik vind het vooral erg moeilijk om naar dit type programma's te kijken, met van die quasi diepzinnig pratende juryleden, die met gesloten ogen opgaan in de muziek. Maar goed, misschien ga ik er komend weekend wel naar kijken of later, zoadat ik doorspoelen kan.

Erik de Perik
26 januari 2025, 13:49
Het is helaas niet gelukt. Wat heb ik gemist?

Fobo
26 januari 2025, 15:05
Het is helaas niet gelukt. Wat heb ik gemist?
Niet echt veel. Heb een klein stukje (herhaling?) gezien.
Groepje Ambonese jongens hadden i.m.h.o. een spetterend optreden - naar welke band het was gemodelleerd is me niet duidelijk maar soit. Lookalike van Prince & Co vond ik gewoon slecht. Zoals al gezegd is Purple Rain nou niet direct een knallende binnenkomer, en al helemaal niet met een gitaarsolo die kwalitatief eh... ontoereikend was.
Tom Jones - of je er nou van houdt of niet - zette een goede performance neer, gesteund door een fijne band (weet niet of die erbij hoorde).
Treffende beschrijving van de jury....:seriousf:

Erik de Perik
26 januari 2025, 15:39
Ik had van een deelnemer begrepen dat die Indo's juist heel goed waren, maar wellicht zijn er meer?

https://www.youtube.com/watch?v=VoHJW13KxD8

Plant
26 januari 2025, 16:08
Ik denk dat je doelt op die Bruno Mars tribute band.

Tja, ik denk dat de kaarten grotendeels al geschud zijn. Adèle en Bruno Mars komen in de Ziggo en ik denk Tom Jones ook nog wel.

Blijft de vierde act over. We hebben nog 3 nieuwe bands te gaan, maar die geef ik eigenlijk al geen kans. De Ziggo moet een aantal avonden vol voor een breed publiek, dus dat worden sowieso geen AC/DC, Kate Bush of Lou Rawls.

Hebben we nu nog George Michael, Lionel Richie, Supremes en Guus Meewis en natuurlijk Dizzy Man's band.

Lionel Richie moet na 2 ballads toch eens een ander geluid laten horen. Hij zingt wel goed, maar zo komt hij er niet.
George Michael krijgt ook wat kritiek, hoewel ik dit nou juist een kanshebber zou vinden.
Supremes is het ook niet.
En Dizzy Man's band hebben de grote 2 hits al gespeeld en bijna niemand kent ze.
Over Guus zijn ze wel positief en ik denk zelf wel dat dit de vierde act in de Ziggo gaat worden.

Erik de Perik
26 januari 2025, 16:13
Ik denk dat je doelt op die Bruno Mars tribute band.

Tja, ik denk dat de kaarten grotendeels al geschud zijn. Adèle en Bruno Mars komen in de Ziggo en ik denk Tom Jones ook nog wel.

Blijft de vierde act over. We hebben nog 3 nieuwe bands te gaan, maar die geef ik eigenlijk al geen kans. De Ziggo moet een aantal avonden vol voor een breed publiek, dus dat worden sowieso geen AC/DC, Kate Bush of Lou Rawls.

Hebben we nu nog George Michael, Lionel Richie, Supremes en Guus Meewis en natuurlijk Dizzy Man's band.

Lionel Richie moet na 2 ballads toch eens een ander geluid laten horen. Hij zingt wel goed, maar zo komt hij er niet.
George Michael krijgt ook wat kritiek, hoewel ik dit nou juist een kanshebber zou vinden.
Supremes is het ook niet.
En Dizzy Man's band hebben de grote 2 hits al gespeeld en bijna niemand kent ze.
Over Guus zijn ze wel positief en ik denk zelf wel dat dit de vierde act in de Ziggo gaat worden.

Oké, maar Joe Cocker was blijkbaar niet haalbaar......
Maar goed, ik heb dus een uurtje geleden de laatste uitzending bekeken en ben niemand van jouw recensie tegengekomen.

Speeddemon
1 februari 2025, 21:43
Heb nu pas aflevering 1 gezien;

Bruno Mars serieus goed (terwijl 't niet echt m'n ding is). En ja Erik, dat waren die Ambonezen.

Guus=braaf, maar ok. Adele best goed.
Die Prince, ik dacht eerst nog 'wat zijn jullie kritisch', hoewel ie wel erg veel vrijheden nam qua zang timing....maar vanaf die gitaarsolo en hoge uithalen ontspoorde alles behoorlijk... Oeff. :???:
Coldplay...tja, iedereen die mij een beetje kent, weet dat als er 1 band is die ik collectief uit de muziekhistorie had kunnen wissen...:soinnocent: Volledig zitten luisteren toch voor een eerlijk oordeel en naast wat hoorbare zenuwen in de zang vond ik 't best aardig richting de real deal klinken, maar idd met meer 'plezier' dan het origineel, wat de jury ook beaamde. Dat is één van de (vele) dingen die mij aan 't origineel stoort; dat lijzige, ongeïnteresseerde. Totaal geen pit, bezieling, overtuiging.
Tom Jones; best leuk en vermakelijk (goeie band!), maar mist het echte diepe qua klank van het origineel.

Dus puur op basis van kwaliteit en het origineel benaderend: Treasure/Bruno Mars :ok:

Han S
2 februari 2025, 00:13
Ik heb vanavond gekeken en wat mij betreft komt die ACDC band wel heel dicht bij het origineel.

En ik vond die Adele ook echt goed, die raakte me echt wel.

Maar ik lees op facebook heel veel klachten over het geluid, de zang zou veel te zacht zijn, hebben jullie dat ook?

Ik heb het geluid over de stereo met TDL speakers en dat is niet super, maar goed genoeg en de zang kan ik goed volgen.

Erik de Perik
2 februari 2025, 16:32
Ja kijk TDL speakers.... daar heb je het al.

Plant
2 februari 2025, 17:06
AC in DC is best overtuigend, gelukkig heeft de zanger het geluid van Bon Scott en niet dat gekrijs van Brian Johnson.

The Richie Experience is de volgende die eruit gaat denk ik.

Dat de zang zacht zou staan ervaar ik niet.

Han S
2 februari 2025, 20:50
Ja kijk TDL speakers.... daar heb je het al.

Ik denk dat je met elke redelijk goede speaker de zang goed kunt volgen, al heeft dat ook wel te maken met de techniek van de zanger(es).

Erik de Perik
2 februari 2025, 20:51
Nahja Han, ik weet niet wat TDL speakers zijn. Kun jij hier dat wat mee?

Speeddemon
2 februari 2025, 21:09
Dat de zang zacht zou staan ervaar ik niet.
Net gekeken. Dat was (voor ons) dus wel een probleem bij AC in DC; die hebben we harder moeten zetten en ik zat toch op een niet flauw setje te luisteren;
Rega Brio-R in 2 Focal 816W vloerstaanders.
https://img.archiexpo.com/images_ae/photo-g/67369-6313589.jpg

Adele was nog steeds goed, maar klonk nu minder als de echte en ze pakte die 'Don't forget me' stukjes niet in de hoogte, beetje jammer.
AC in DC was lekker. Lionel Richie denk ik net te scherp en nasaal t.o.v. origineel.

Han S
2 februari 2025, 21:43
Erik, de TDL speakers kun je overal vinden via Google en ik heb de 0.75, kleine zuiltjes die een sub overbodig maken en het laag is veel strakker.

TDL is de opvolger van de beroemde IMF speakers, welke ik voor het eerst hoorde bij Cor Bakker en ik was meteen verkocht.

Ik heb ze ongeveer allemaal gehad, van de kleine Compact 2 tot en met de enorme RSPM die tot 17 Hz weergeeft.

Ja, ik ben verwend en verpest.

Erik de Perik
2 februari 2025, 22:25
Bedankt voor de link Han.

Han S
2 februari 2025, 23:50
Je bent een beetje lui Erik?

https://www.google.com/search?sca_esv=628f78a01cfcc555&q=TDL+speakers&udm=2&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfcH6DTUcy5g5alyxuLX MELI7SoJTc7K8LBqQUuR55ufCjt7hDOgeUSO2b5w2uAhNckfzV Ijy2xz9TJ2N71JABDFb0bWcM_EVS9_UKBwyQvBbNz5XEMeDOXN dZ7hwMAv3BsCX3XxWsQZ4OSCek4pi4uwVe9JMZoH0-t4vcRWU7mtJ1MK0h&sa=X&ved=2ahUKEwjwl5KiiaaLAxXG_rsIHV7JHHQQtKgLegQIERAB&biw=1745&bih=800&dpr=1.1

Kim Wilson
3 februari 2025, 16:19
Ik heb ACinDC al twee keer live mogen aanschouwen, en die gasten zijn echt heel goed. Een uur lang knallen, en die zanger schakelt met het grootste gemak van Johnson naar Scott. Ik hoop dat ze de Ziggo halen. Ik denk wel dat Treasure (Bruno Mars) de winnaar wordt, die band is super goed. Iets toegankelijker ook, en Cesar is fan.

Jan Buurman
4 februari 2025, 07:10
Ben ik de enige die ACinDC erg gejaagd vond klinken? Voor de rest een prima vertolking.

Erik de Perik
4 februari 2025, 16:39
Je bent een beetje lui Erik?

https://www.google.com/search?sca_esv=628f78a01cfcc555&q=TDL+speakers&udm=2&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfcH6DTUcy5g5alyxuLX MELI7SoJTc7K8LBqQUuR55ufCjt7hDOgeUSO2b5w2uAhNckfzV Ijy2xz9TJ2N71JABDFb0bWcM_EVS9_UKBwyQvBbNz5XEMeDOXN dZ7hwMAv3BsCX3XxWsQZ4OSCek4pi4uwVe9JMZoH0-t4vcRWU7mtJ1MK0h&sa=X&ved=2ahUKEwjwl5KiiaaLAxXG_rsIHV7JHHQQtKgLegQIERAB&biw=1745&bih=800&dpr=1.1

Je bedoelt lui als iemand die "welke" gebruikt?

Ik had het natuurlijk allang opgezocht en IMF ken ik ook. M'n desktop computer hangt aan actieve Alesis monitors, radio in de keuken heeft een setje B&W's en in de woonkamer staan een paar JBL speakers. Ik heb deze speakers bij Quincy Jones gehoord en dan weet je het wel hè.

Speeddemon
4 februari 2025, 20:14
M'n desktop computer hangt aan actieve Alesis monitors,
Toch niet die Monitor One MKII's hè? :nervous:

In mijn zoektocht naar goede actieve monitors zo'n 20 jaar geleden, als het niet meer is, kwamen die er zo'n beetje steevast als beroerdste uit met hun opgepompte nep-laag bij veel luistertests. Als het dan toch goedkoop moest, was je beter af met M-Audio of KRK ofzo, wanneer Genelec/Dynaudio en consorten niet binnen het budget pasten.

Han S
4 februari 2025, 20:22
Wij hebben in de mancave een paar kleine actieve ADAM monitortjes en die zijn echt super.

Ik had een meeting in de studio van een audiofielenforum en een importeur had een paar kleine boekplankspeakertjes mee voor demonstreren. Het merk was Eltac of Eltax.

Hij vroeg aan mij hoe ik het vond klinken en ze klonken gewoon kut met peren, maar ik bracht het wat subtieler.
Waarop hij zei dat de ruimte veel te groot was voor deze kleine speakertjes.

Dus haalde ik de ADAM monitortjes van de mengtafel, hele kleine monitortje en nog kleiner dan die gedemonstreerde speakertjes, stak een snoertje om en draaide dezelfde muziek.

Zit er een man die zich JBL freak noemde ofzo helemaal achterin en die vraagt of dat grote geluid uit die kleine ukkies komt.

Erik de Perik
4 februari 2025, 20:38
Toch niet die Monitor One MKII's hè? :nervous:

In mijn zoektocht naar goede actieve monitors zo'n 20 jaar geleden, als het niet meer is, kwamen die er zo'n beetje steevast als beroerdste uit met hun opgepompte nep-laag bij veel luistertests. Als het dan toch goedkoop moest, was je beter af met M-Audio of KRK ofzo, wanneer Genelec/Dynaudio en consorten niet binnen het budget pasten.

Alesis prolineair 820 (https://www.scavino.it/alesis_prolinear820.htm), maar misschien zijn die ook wel kut.

FNaRK
4 februari 2025, 23:28
Maar de vraag is hoe een Tribute band over die speakers klinkt. Toch ? Onieda?

Han S
5 februari 2025, 00:24
Ik heb echt heel goede speakers en als ik in de zeik mode mag gaan, vind ik het geluid over het algemeen wel redelijk, maar de basdrum overheerst bij mij bij elke band en ik vind ook het geluid van die basdrum niet zoals het zou moeten.

En vaak vind ik de gitaar of gitaren te ver weg.

Ga er maar van uit dat het allemaal live lijkt, maar het is al een tijdje geleden opgenomen en ik denk dat ook het geluid in multitrack wordt opgenomen en later de mix wordt gemaakt en dan kan het echt wel beter klinken.

Kim Wilson
6 februari 2025, 07:09
Oh, maar dat met die bass drum is blijkbaar een modeding. Want dat is ook bij bijna alle festivals aan de hand. De bassdrum is blijkbaar het belangrijkste.

pasqual
6 februari 2025, 22:18
Ik heb echt heel goede speakers en als ik in de zeik mode mag gaan, vind ik het geluid over het algemeen wel redelijk, maar de basdrum overheerst bij mij bij elke band en ik vind ook het geluid van die basdrum niet zoals het zou moeten.

Ga er maar van uit dat het allemaal live lijkt, maar het is al een tijdje geleden opgenomen en ik denk dat ook het geluid in multitrack wordt opgenomen en later de mix wordt gemaakt en dan kan het echt wel beter klinken.

Ik denk eigenlijk dat ze een mix maken voor televisies zonder externe speakers en home-cinema setjes. Eerder voor televisies met ordinaire inbouw-speakers. Daar zullen ze heus wel richtlijnen voor hebben.

Plant
7 februari 2025, 19:27
Ik denk eigenlijk dat ze een mix maken voor televisies zonder externe speakers en home-cinema setjes. Eerder voor televisies met ordinaire inbouw-speakers. Daar zullen ze heus wel richtlijnen voor hebben.

De meeste mensen hebben denk ik toch op z'n minst wel een soundbar?

Bij mij gaat de Toslink digitale audio output van m'n tv net als van m'n andere digitale bronnen via een digitale bronkeuze naar een lossee DAC en dat gaat m'n versterker in en zo naar de Dynaudio speakers waarover ik al m'n muziek luister. Volgens mij skipt die digitale output alle interne audio settings van de tv. Niks home cinema, gewoon links en rechts uit.

Maar goed, ik zal er morgen eens extra op letten.

Little Jay
8 februari 2025, 09:40

Hele show wordt in drie dagen achter elkaar opgenomen, alles multitrack inderdaad. Wel alles live in één take ingespeeld, geen overdubs. Tenminste, dat was bij ons in seizoen 1 zo. Sommige bands (waaronder Abba Fever en Queen Must Go On) hadden nog extra tracks met vooraf opgenomen instrumenten en vocals meelopen. Alle drummers kregen volgens mij klicktrack op hun inears.

Dus er wordt zeker nog gemixt en opgepoetst voordat het uitgezonden wordt. De kickdrum vond ik ook opvallend hard gisteravond, direct uit mijn Samsung TV zonder soundbar en niet verbonden met hifi of externe audio apparaten. Modegril waarschijnlijk….

Plant
9 februari 2025, 17:14
Gisteren gekeken en ook wat meer op het geluid gelet. Qua vocalen was The Supremium Tribute wat uit balans vond ik.
Her en der waren de acts idd wat boemerig, maar verder niet het idee dat zang ergens zacht stond.

AC in DC zijn echt wel keigoed. Kate! vond ik het best knap doen en ze kreeg best wel nette punten, behalve het publiek dat maar een 6 komma nogwat gaf. Maar goed, ze is door dus we gaan nog iets horen.

Tja, die Faith blijft maar matig, Meewis vond ik ook niet overtuigen. Richie Experience blijft in de gevarenzône...

We krijgen nog een nieuwe act volgende week en dan komt 'bijltjesdag' zodat er 4 overblijven. Zou dan toch AC in DC de Ziggo in gaan?

Han S
9 februari 2025, 21:40
Kate Bush is bijna niet te kopieëren en ik denk niet dat er iemand is die dat echt perfect kan.

Thiez
10 februari 2025, 07:35
Ik vond kate eigenlijk verrassend goed. Zeker kun je kate bush nooit exact na doen, maar voor een tribute vond ik het zeker knap gedaan.
ACinDC is een fijn bandje, hoewel ik de zang hier en daar nu een beetje matig vond. Maar dat was meer zijn eigen melodie keuze dan dat hij er echt naast zat.

De band die er volgende week bij komt kende ik niet eigenlijk, maar dat kan aan mij liggen.

Faith en Richie gaan nog afvallen denk ik. Kate gaat het ook niet halen, dat zie je al aan de publiekstemmen. Niet de juiste muziek om ziggo te vullen. Dus ik verwacht bruno mars, adele, tom jones. En dan is het de vraag wat ze er als 4e bij gaan pakken. Guus voor een gezellige opener. Lou Rawls om er een soul night van te maken. Of toch AC/DC om een breder publiek aan te spreken.

Fobo
10 februari 2025, 10:55
Als ik zo rondkijk in familie- en kennissenkring: écht niet. Welgeteld één.
Voor dat hele kleine beetje muziek op TV ga ik echt geen goede (=dure) soundbar kopen. Ik speel het desgewenst op mijn stereo-installatie af.

miyaru
10 februari 2025, 11:26
Als ik zo rondkijk in familie- en kennissenkring: écht niet. Welgeteld één.
Voor dat hele kleine beetje muziek op TV ga ik echt geen goede (=dure) soundbar kopen. Ik speel het desgewenst op mijn stereo-installatie af.

Ik heb wel een soundbar met subje bij onze TV, maar als ik een muziek dvd of goede film opzet gebruik ik ook mijn Hi Fi installatie; TV is via een optische kabel verbonden met mijn (voor) versterker en klinkt stukken beter dan zo’n soundbar!

Thiez
10 februari 2025, 11:56
Ik heb mijn tv altijd over mijn geluidsinstallatie lopen. Gewoonweg omdat het geluid van de tv zelf zeer slecht is. Het begint al bij het feit dat je speakers aan de achterkant/zijkant zitten ipv aan de voorkant. Wat er voor zorgt dat je de tv onnodig hard moet zetten om het geluid moet krijgen waar je zit. Daarnaast, als het toch aangesloten zit allemaal voor de muziekdvd of welk programma je met goed gelijk wil kijken, wat is dan de moeite om gewoon altijd even die versterker bij aan te klikken en ook het nieuws, een film of ieder willekeurig programma te kunnen kijken met fatsoenlijk geluid?

Moet ieder voor zich weten natuurlijk. Maar ik vind het tv geluid ver ondermaats, dus een soundbar of speakers essentieel. Daarnaast hou ik van een goed stukje muziek, dus die speakers staan er toch. Sinds kort twee mooie sonus fabers.

Erik de Perik
10 februari 2025, 16:52
Die flatscreens van tegenwoordig klinken hooguit matig en tegenwoordig sluit je ze heel gemakkelijk op een stereo aan, maar..... heel veel mensen hebben geen stereo meer tegenwoordig, ja in de auto.
Ik sloot decennia geleden mijn stereo al aan de video met twee zelf gesoldeerde snoertjes met tulp aan de scart.

Han S
10 februari 2025, 17:23
https://cdn.webshopapp.com/shops/349238/files/440138258/650x650x2/scart-m-composiet-3rca-v-adapter-zwart.jpg

Erik de Perik
10 februari 2025, 17:44
Ja, Han, soms kan dat een 'oplossing' zijn, maar de mijne werkte altijd en overal.

Han S
10 februari 2025, 17:55
De mijne ook en ik heb bakken vol van die meuk.

Erik de Perik
10 februari 2025, 19:26
Ik had niet anders verwacht Han.

Han S
10 februari 2025, 19:35
Toen ik alle main apparatuur van de studio had verkocht bleef ik zitten met kilometers kabel, bakken met pluggen, CD spelers en branders, DAT recorders, monitoren en dat staat allemaal op zolder bij de honderden tapes welke tegenwoordig bijna 400 eurp per stuk nieuw kosten.

In het voorjaar moet ik maar eens opruimen en ik vrees dat er veel naar de stort gaat.

Speeddemon
10 februari 2025, 20:49
Alesis prolineair 820 (https://www.scavino.it/alesis_prolinear820.htm), maar misschien zijn die ook wel kut.

Als jij ze maar goed vind, kerel. :cheerup:

Die Toni Peroni en co zullen wel gebaald hebben dat ze er uit liggen, maar ja, Supremes in de Ziggo... :soinnocent:
Vond 't ook erg braaf. AC in DC erg goed, maar gitaarsound was me iets te donker/scooped voor AC/DC.

Han S
15 februari 2025, 21:40
Je doet het best heel knap schat en je raakt me ook echt wel, maar Kate Bush ga je niet evenaren.

En het zou nog mooier zijn als je net als Kate de piano zou kunnen spelen.

Voor de rest van de bands: ik zie veel instrumenten die ik niet of nauwelijks hoor.

D3nnis
16 februari 2025, 08:34
Als het dan toch goedkoop moest, was je beter af met M-Audio of KRK ofzo, wanneer Genelec/Dynaudio en consorten niet binnen het budget pasten.

Ik vind het wel geinig dat er best wat studio boeren zijn die écht niet met het meest dure spul werken. En dus ook mixen en masteren over doodnormale KRK's, en nog wat andere niet tyfusdure speakers.

Ik ken er meer zonder dan met. Inclusief mijzelf.

Onze tv is van 2008 en heeft nog speakers aan de voorkant, en die zijn bij deze tv voor gesproken woord nog acceptabel (voor mij).
Heeft ook geen digitale uitgangen, want oud :)

Plant
16 februari 2025, 17:15
Je doet het best heel knap schat en je raakt me ook echt wel, maar Kate Bush ga je niet evenaren.

En het zou nog mooier zijn als je net als Kate de piano zou kunnen spelen.

Voor de rest van de bands: ik zie veel instrumenten die ik niet of nauwelijks hoor.

Ik heb vanmiddag naar de herhaling gekeken en de hoge cijfers verrasten mij. Ik vind het wel heel knap en gedurfd wat Kate! doet. Aan de piano dacht ik ook, maar ik vind het belangrijker dat ze de vocalen evenaart en dat vond ik al iets minder. Niettemin een mooie uitvoering en we gaan er nog meer van horen :cheerup:

Die Richie experience glipt er toch nog langs en Faith legt het deze keer af tegen de zingende makelaar die ook onderaan bungelt.

AC in DC is wel een echte tribute. De stem klopt, de act klopt. Klankmatig mag het wel wat scherper heb ik het idee, het klonk wat 'muf'. Lou Rawls en Tom Jones doen het ook naar behoren. Adèle was blijkbaar verkouden, maar dat vond Angela dan weer lekker klinken met die overslaande stem. Bruno Mars ' duet met Lady Gaga (?) kende ik niet. Ik vond het niet zo, maar ik ben geen kenner.

De einduitslag kan toch nog weleens verrassend worden als zelfs Kate! misschien nog een kans gaat maken. Ik zag al een voorstukje van 'Running up that hill' en dat was natuurlijk wel een grote hit.

Han S
16 februari 2025, 19:33
Ik denk niet dat Kate de Ziggo gaat halen om de eenvoudige reden dat ook het publiek in deze TV show haar geen hoge cijfer geeft.

Hetzelfde zie je met de real Kate Bush, mensen vinden haar geweldig en mensen vinden haar helemaal niks.

Persoonlijk vind ik haar geniaal.

https://youtu.be/9F5XHZ0NPGc?si=YXA3vo-3V8Gjj1yn

Dit nummer schreef zij toen ze 14 jaar was en let eens op de pianopartij. Dat is vergeleken met het gitaarwerk van ACDC ( met alle respect) van een totaal andere orde.

Speeddemon
19 februari 2025, 20:40
Die Richie experience glipt er toch nog langs

Ik word wel een beetje moe van dat continue 'dankbare'...alsof ie zich aan het verkopen is aan een Amerikaans TV publiek, die meer smullen van gevoelige achtergrond-meuk dan menig nuchtere Hollander.
Verder lijkt het me een sympathieke gast, hoor, maar dat punten proberen te scoren met 'sob stories' is aan mij niet zo besteed.
En ik vermoed ook dat ie de volgende ronde eruit ligt, of Meeuwis gaat t minder doen.

en Faith legt het deze keer af tegen de zingende makelaar die ook onderaan bungelt.

Faith vond ik qua zang ook weinig van doen met het origineel. Qua kleding met die 'Go Go' en 'Choose Life' shirts helemaal on point, alleen die stem hè? Best wel belangrijk bij een goeie tribute.

De drummer van mijn cover&tribute band zit ook nog in een Accept tribute en die hebben zo waar een 'Udo' die klinkt én er uit ziet als de echte! Ook 1,5 turf hoog met een 'stevig bourgondische' bouw. ;) Dán heb je als tribute act goud in handen. :ok:

Han S
19 februari 2025, 21:54
Ik ben een keer naar een concert geweest van Accept en ik vreesde dat Udo zou exploderen.

Maar wel een strakke band.

Erik de Perik
19 februari 2025, 22:41
Ik vond de zang matig van Faith en totaal niet lijken op George Michael.

Thiez
20 februari 2025, 08:08
George michael was deze ronde terecht de minste wel. Volgende ronde verwacht ik dat richie naar huis zal gaan. Guus gaat het ook niet redden, die zijn ze ook al wel met commentaar een beetje op aan het bouwen om naar huis te sturen.

Offtopic: accept is gaaf. Heb ze alleen met de nieuwe zanger gezien helaas, wel UDO een keer solo gezien ook. Op het podium doet hij het wel grappig, maar volgens mij is het een ramp om mee te werken.

Speeddemon
20 februari 2025, 20:31
George michael was deze ronde terecht de minste wel. Volgende ronde verwacht ik dat richie naar huis zal gaan. Guus gaat het ook niet redden, die zijn ze ook al wel met commentaar een beetje op aan het bouwen om naar huis te sturen.

Offtopic: accept is gaaf.
Yep! :zz:

Hoop dat de link (https://www.facebook.com/photo/?fbid=122139254918362138&set=ecnf.61560864144109) werkt; dit is hun "Udo" en deze gitarist lijkt ook al een aardig end op d'n Wolf.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/472613538_122148632480362138_639497686156195773_n. jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=jiJvZ3l5n_8Q7kNvgFZDDdP&_nc_oc=Adia5YHz4HasoPp4lU647gdtrpf-4fmQGdNwMYqLuJBIHs1FbNpXNhrq2ibJCEmUBlbAQVEAEIiMA1 kUTy9DDcpI&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=A6Kz6IiL_YEOPwpOaoN8hRW&oh=00_AYDoBlEB84o6Sf-AYopEuzODuN7B0PuMEUeDW0x1dNawnQ&oe=67BD3E7F

Plant
23 februari 2025, 17:08
Ik verwachtte wel al dat Kate! de eindstreep niet zou halen. Qua vocalen vond ik het gisteren nog meevallen, maar het klonk allemaal niet strak. Running up that hill klinkt op plaat vrij elektronisch (drumcomputer) en dit klonk wat te losjes. Mix was ook niet ok, gitaar een beetje te hard.

We zien nu nog steeds Richie Experience die samen met Guus onderaan bungelt met een tiende punt verschil.
Beide zullen niet bij de finalisten eindigen denk ik.

Han S
23 februari 2025, 18:19
Als ex studiobaas/producer en fan van de echte kate Bush vind ik idd dat dit nummer helemaal niet bij het origineel in de buurt kwam.
En verder vind ik dat ze qua songs de verkeerde heeft gebruikt en dat zeg ik omdat het publiek weer een laag cijfer gaf.

Kate Bush heeft heel veel songs geschreven een een aantal daarvan zal bij een breed publiek wat beter overkomen. Ik noem bijvoorbeeld het 'And dream of sheep' wat een makkelijk in het gehoor liggend liedje is met een prachtige tekst.

Of 'In the warm room' wat ook veel beter zal overkomen bij het publiek dat geen fan is.

Dus heeft mevrouw verkeerde keuzes gemaakt en dat heeft zijn prijs.

Erik de Perik
23 februari 2025, 18:41
Ik vraag mij af in hoeverre de deelnemers zelf de nummers mogen kiezen.

Speeddemon
23 februari 2025, 19:17
Ik verwachtte wel al dat Kate! de eindstreep niet zou halen. Qua vocalen vond ik het gisteren nog meevallen, maar het klonk allemaal niet strak. Running up that hill klinkt op plaat vrij elektronisch (drumcomputer) en dit klonk wat te losjes. Mix was ook niet ok, gitaar een beetje te hard.

We zien nu nog steeds Richie Experience die samen met Guus onderaan bungelt met een tiende punt verschil.
Beide zullen niet bij de finalisten eindigen denk ik.

Idd, ik vond het ook te losjes en...te ruig(?) gebracht. Had haar nog wel een extra ronde gegund. Bij AC/DC viel me op hoeveel er ge-herarrangeerd moest worden om Thunderstruck nog passend te krijgen. Was een beetje storend. Wel echt een goede band.
En lag het nou aan mij of maakte Spike ergens een opmerking die suggereerde dat één van de bands nu al in de Ziggo stond?

ACinDC en Treasure staan er volgens mij wel zeker, #3 en #4 vind ik moeilijker te voorspellen.
Ik vind die Lou Rawls bijv. ontzettend goed, maar of dat de act is waar het grote publiek op zit te wachten ipv Adele? :???:

Thiez
24 februari 2025, 07:55
Ik moet de aflevering van deze week nog kijken, maar dat kate de eindstreep niet ging halen was wel te verwachten. Wel zonde dat ze er eerder uit is dan Lionel Richie, deze vind ik persoonlijk niet zo sterk.

Ik denk dat ze ziggo gaat worden AC/DC, Tom Jones, Adele en Bruno Mars. En dan ook in die volgorde.

Han S
1 maart 2025, 21:56
Ik heb het weer gezien en gehoord en ik vond Adele echt geweldig bezig.

Als ik op mijn smaak afga zou het AC/DC worden, maar smaak mag zoals Spike zo treffend zei niet van invloed zijn op het cijfer.

En wat die Tom Jones flikt krijgt terecht hele hoge cijfers, want die man komt verdomd dicht bij het origineel en die band is ook top.

Die Richie is gelukkig verdwenen, vond ik drie keer niks.

Speeddemon
2 maart 2025, 12:36
Ik heb het weer gezien en gehoord en ik vond Adele echt geweldig bezig.

Als ik op mijn smaak afga zou het AC/DC worden, maar smaak mag zoals Spike zo treffend zei niet van invloed zijn op het cijfer.

En wat die Tom Jones flikt krijgt terecht hele hoge cijfers, want die man komt verdomd dicht bij het origineel en die band is ook top.

Die Richie is gelukkig verdwenen, vond ik drie keer niks.

Eens.
Vond wel dat bij ACDC Angus' tone steeds verder weg van het origineel lijkt te komen... Te veel gain en treble.

Plant
2 maart 2025, 21:02
Ik vind Someone like her (Adèle) vocaal niet geweldig. We horen al weken dat ze verkouden is en al die nummers zijn op 1 dag opgenomen, dus ook hier is ze dat.
Prima band heeft ze, maar haar zang vind ik maar matig.

Bij de start van Mr. Jones zat ik even met kromme tenen omdat de band uit de maat inzette, drums en strijkers speelden niet gelijk. Ik heb het op youtube nog even terug geluisterd en ze kwamen niet goed uit de startblokken, maar daar hoor je de jury niet over. Wel over iets bij de blazers van Richie, maar dat valt me - ook na terugluisteren - echt niet op. Kennelijk iets dat je alleen in de studio hoorde.

Foutjes heeft iedereen, maar bij de een wordt het helemaal opgeblazen en bij de ander erover gezwegen.

Verder denk ik dan Meewis niet in de Ziggo gaat komen.

Erik de Perik
2 maart 2025, 22:40
Ik heb haast bewondering voor de mensen die dit hele programma afkijken. Alleen de tsunami aan reclame, maar ook de couleur locale, de uitgelaten deelnemers, de 'kritische' jury.... het is mij allemaal net iets te gemaakt en ik merk dat ik iedere aflevering minder kijk.
Nahja, mijn favoriete zalmhandelaar is weer door.

Han S
2 maart 2025, 23:41
Ik vind de echte Meeuwis al drie keer niks dus ik kan geen mening vormen over die tribute vogel.

En Erik heeft een goed punt, het gaat om de kijkcijfers en de rest vindt John de Mol niet interressant. Dus is een groot deel fake.

MarkS
4 maart 2025, 12:22
Ik heb haast bewondering voor de mensen die dit hele programma afkijken. Alleen de tsunami aan reclame, maar ook de couleur locale, de uitgelaten deelnemers, de 'kritische' jury.... het is mij allemaal net iets te gemaakt en ik merk dat ik iedere aflevering minder kijk.
Nahja, mijn favoriete zalmhandelaar is weer door.

Ik viel er eens onlangs in, zag Spike zitten, en ik was meteen weer weg. Dan nog liever een TENA Lady reclame ertussendoor.

Kim Wilson
4 maart 2025, 14:14
Ik vind Someone like her (Adèle) vocaal niet geweldig. We horen al weken dat ze verkouden is en al die nummers zijn op 1 dag opgenomen, dus ook hier is ze dat.
Prima band heeft ze, maar haar zang vind ik maar matig.

Bij de start van Mr. Jones zat ik even met kromme tenen omdat de band uit de maat inzette, drums en strijkers speelden niet gelijk. Ik heb het op youtube nog even terug geluisterd en ze kwamen niet goed uit de startblokken, maar daar hoor je de jury niet over. Wel over iets bij de blazers van Richie, maar dat valt me - ook na terugluisteren - echt niet op. Kennelijk iets dat je alleen in de studio hoorde.

Foutjes heeft iedereen, maar bij de een wordt het helemaal opgeblazen en bij de ander erover gezwegen.

Verder denk ik dan Meewis niet in de Ziggo gaat komen.

Nou, die toeters lagen er zo ver af dat de hele band inkakte. Verder mee eens, bij de een mag het, bij de ander is het een schande.

Kim Wilson
4 maart 2025, 14:16
Eens.
Vond wel dat bij ACDC Angus' tone steeds verder weg van het origineel lijkt te komen... Te veel gain en treble.

Lijkt me een kwestie van afmixen. Die jongen heeft z’n geluid echt wel voor elkaar, maar het viel mij ook op dat zijn gitaar erg dun in de mix stond. Terwijl die er echt lomp bovenop moet liggen.

Speeddemon
4 maart 2025, 21:40
Lijkt me een kwestie van afmixen. Die jongen heeft z’n geluid echt wel voor elkaar, maar het viel mij ook op dat zijn gitaar erg dun in de mix stond. Terwijl die er echt lomp bovenop moet liggen.
Ja, maar er 'lomp bovenop' betekent bij AC/DC nog steeds geen Metallica-gain. En dat ligt toch echt aan de gitarist, niet aan de mixer.

Kim Wilson
6 maart 2025, 18:57
Dat hoorde ik niet. Het leek vooral op een mid scooped eq-instelling. Zoveel gain gebruikt hij helemaal niet. Kan me ook moeilijk voorstellen dat hij gedurende het programma ineens andere instellingen heeft.

Plant
9 maart 2025, 17:14
M'n voorspelling van anderhalve maan terug is redelijk uitgekomen. Dat de AC/DC tribute zo goed zou zijn had ik even geen rekening mee gehouden :blast:

Overigens vond ik Lou Rawls ook helemaal niet slecht. Niet mijn muziek, maar wel goed gedaan.

Erik de Perik
9 maart 2025, 17:30
Da's eigenlijk ook https://bobeastshowband.nl/ met Lou als zanger erbij. Nahja, ik zal nog wel horen hoe het allemaal zo gegaan is.

Han S
9 maart 2025, 18:40
Ik heb weinig met die Bruno Mars, maar ze doen het wel erg goed en die band is ook super en vooral de drummer is wereldklasse.

En Adele heeft het ook verdiend en die echte traantjes leveren ook stemmen op.

lcvanderhelm
9 maart 2025, 19:57
Helaas kan ik er nog steeds niet lang naar kijken.
Ik heb geen hekel aan ceasar en spike maar zoals ze zich hier manifesteren is ronduit tenenkrommend.

Fobo
9 maart 2025, 20:01
Helaas kan ik er nog steeds niet lang naar kijken.
Ik heb geen hekel aan ceasar en spike maar zoals ze zich hier manifesteren is ronduit tenenkrommend.
Eerlijk gezegd heb ik ze - de paar momenten die ik heb gekeken - geen van drieën kunnen betrappen op deskundige beoordelingen die je van juryleden mag verwachten. Het is vooral - en daar is ook niks op tegen - gezellig.

Han S
9 maart 2025, 20:26
Het is SBS6, dus John de Mol en voor zijn doen is dit nog klasse vergeleken met de bagger die hij bedenkt.

En het gaat eigenlijk alleen om de kijkcijfers.

lcvanderhelm
10 maart 2025, 19:14
Ze zijn zo hyper.Hier wordt volgens mij een nieuwe drug door ze getest, waardoor je nog irritanter wordt als met cocaïne.

Speeddemon
10 maart 2025, 21:43
Eerlijk gezegd heb ik ze - de paar momenten die ik heb gekeken - geen van drieën kunnen betrappen op deskundige beoordelingen die je van juryleden mag verwachten. Het is vooral - en daar is ook niks op tegen - gezellig.

Nou, zo'n flaphaas als dat ik Spike normaliter toch vind, vond ik hem vaak nog het meest on topic jury commentaar geven.
Zuiderwijk kwam alleen maar met cringy anecdotes, 0 inhoudelijk over de performance van de tribute zelf en dan even terloops "Ja, dus gewoon, een mooie 7,5!" :stop: