PDA

View Full Version : Lakscheur body bij halsaansluiting Nieuwe gitaar Charvel



h.v.d.koppel
12 november 2021, 13:56
Net een nieuwe gitaar binnen via internet. Was geen andere mogelijkheid, want dan zou ik nog weken moeten wachten als het niet langer is en ik wacht al weken: Charvel PRO-MOD DK24 HH 2PT CM 2969411503 / GLOSS BLACK.
PS: Het lukt mij niet om plaatjes te uploaden, dus heb ik maar een Google Drive URL geplaatst.

https://drive.google.com/file/d/1-yDK1oy9eKzCRJx4A_ljXvaTbnY7Wluw/view?usp=sharing

Erg blij mee, al moet ik hem nog wel laten afstellen. ook de kleur van de hals bevalt mij prima.
Op eerste gezicht ziet alles er prima uit. Alleen bij een nadere inspectie zie ik een haarscheur in de lak waar de hals de body in gaat. Natuurlijk zou ik de gitaar terug kunnen sturen, maar ik vind het zelf geen probleem mits het nadelige gevolgen zou hebben (klank, constructie, etc). Mijn Ibanez Roadster uit 1980 heeft overigens ook zo'n haarscheur en dan aan beide kanten. Daar merk ik verder niets van.
Moet wel zeggen dat ik de gitaar slecht verpakt vond. Een soort van schuimzakje erom. Dan met alleen aan de kopse kanten een karton. Heb hiervoor zelfde gitaar besteld in het rood en deze kwam uit Korea. Die was vele malen beter verpakt. Weet niet of dat daar door komt, of het een B-stock is of wat dan ook. Maar zoals ik zei voor de rest heel netje.

Is zo'n haarscheur gebruikelijk bij een nieuwe gitaar van ± €1000,-? En kan dat verder kwaad? Of zou het door het vervoer kunnen komen?
https://drive.google.com/file/d/1-Xi6pt4aTRaRe3U9MSVlYZbf0dAaumcn/view?usp=sharing

MarkS
12 november 2021, 14:33
Zie ook wel wat chips (stukje verf er af) aan de rand van de body bij de hals richting toets. Lijkt of de hals net strak is voor de body. De lak teveel onder spanning gekomen.

miyaru
12 november 2021, 14:34
Vind het nogal wat voor een gitaar van rond de duizend euries......

Ik zou a.: hem terugsturen of b.: een flinke korte eisen (nee, niet vragen!).

Als je hem echt heel fijn vindt optie b anders a!

R.J
12 november 2021, 15:11
lijkt wel alsof de gitaar met spanning op de nek verstuurd is.
Was bij de Mayones Duvel (á ruim 3x je charvel) ook een issue, die lagen niet helemaal goed met de nek vrij van spanning in de hiscox koffers die mayones gebruikt. Je krijgt 't zelfde als je een muurhanger gebruikt die niet helemaal recht naar beneden hangt.

Kan verder geen kwaad maar ik snap dat je hier vraagtekens bij zet bij een nieuwe gitaar.

Plant
13 november 2021, 13:26
Ik weet niet waar de gitaar vandaan komt en of ze ook nog een nachtje in een depot o.i.d. heeft gelegen, maar we hebben wel een paar koude nachten achter de rug. Lokaal heeft het gevroren (ik heb collegae die ruiten moesten krabben). Misschien komt de barst daardoor?

h.v.d.koppel
13 november 2021, 13:48
Gitaar komt uit Mexico, via Duitsland en toen naar Nederland.
Ik neem aan dat het alleen de lak betreft, tenminste dat hoop ik. Ook al zou het in het hout zitten, lijkt mij verder geen invloed te hebben, maar liever niet.

Als het verder geen negatieve invloed heeft, laat ik het zo. Zit niet op een plek die in het zicht zit. Ga woensdag naar een gitaarbouwer en laat er even naar kijken. Mocht het toch een probleem zijn, stuur ik hem terug. Verder ook af laten stellen, mocht ik hem houden.
Heb nog korting proberen te krijgen, maar ik moest hem dan maar terugsturen. Maar als ik een nieuwe bestel, weet ik ook niet of er iets aan mankeert. Dat is het probleem als je iets via internet besteld. Hoop gedoe en maanden verder. Charvel heeft nogal lange levertijden.
Maar in een fysieke winkel kan ik deze niet kopen, tenminste niet op een redelijk termijn.
Ben benieuwd wat de gitaarbouwer ook zegt.

D3nnis
13 november 2021, 14:23
Je krijgt 't zelfde als je een muurhanger gebruikt die niet helemaal recht naar beneden hangt.

Deze begrijp ik nog even niet.
Trekkracht snaren is ongeveer 40kg of zo?
Een extra belasting van het gewicht van de body lijkt me niet heel erg veel roet in het eten gooien.
Als een hanger niet helemaal recht hangt zou je een soort van koppel op de verbinding kunnen krijgen, maar dan nog, de schroeven zitten normaal gesproken zo vast dat de wrijvingskracht tussen halss en body groter is dan de snaarkracht, dus ook dit lijkt me niet echt het probleem.

Lijkt me eerder een hele strakke neckpocket.

h.v.d.koppel
13 november 2021, 14:26
Hij heeft natuurlijk nog niet gehangen, daar kan het bij deze gitaar niet aan liggen lijkt mij.
"hele strakke neckpocket" Is dat een probleem of kan dat in de toekomst problemen geven?

h.v.d.koppel
17 november 2021, 18:39
Vandaag naar gitaarbouwer geweest om gitaar te laten beoordelen. Is alleen een lakscheur. Voor een nieuwe gitaar zou dat niet moeten, maar zo'n scheur kan al snel ontstaan. Kan verder geen kwaad en heeft geen effect op de stabiliteit en toon. Ik besluit de gitaar te houden. Laat hem wel afstellen. Fretwerk is niet helemaal oké: wat hoogte verschil. Ik laat de fretten vlakken. Is die helemaal top. Had ik toch al ingecalculeerd.

Erik de Perik
17 november 2021, 19:30
Ik heb momenteel zo'n 12 elektrische gitaren en niet één heeft een lakscheur. Ik had lekker een HB gepakt voor veel minder geld.

Bij wie ben jij geweest.... was hij niet wat verbaasd?

h.v.d.koppel
17 november 2021, 19:31
Wat is een HB?

h.v.d.koppel
17 november 2021, 19:38
Ik heb momenteel zo'n 12 elektrische gitaren en niet één heeft een lakscheur. Ik had lekker een HB gepakt voor veel minder geld.

Bij wie ben jij geweest.... was hij niet wat verbaasd?
Jaap Peters in Arnhem. Heb een goed gevoel bij hem. Hij zij dat het wel eens voorkwam, kon diverse oorzaken hebben. Heb er vrede mee. Laat alles goed afstellen en fretwork doen. Fretwork is niet slecht, maar ook niet helemaal oké. Geef ik er toch liever wat meer geld voor uit. Verder een mooie gitaar, fijne hals. Ene kant klassieke vorm, maar toch wat moderner. Tussen Fender en Ibanez in. Kleurstelling ook mooi: zwarte body met mooie donkere esdoorn hals en toets.

witterwit
17 november 2021, 20:44
Wat is een HB?

Misschien een Harley Benton ?????

h.v.d.koppel
17 november 2021, 21:00
Misschien wel. Tja daar moet je van houden. Zijn idd een stuk goedkoper. Maar dan kun je ook een dure Gibson gaan vergelijken met Harley Benton of een Fender met HB. Het is ook een kwestie van waar je voorkeur ligt, wat je aanspreekt qua model, hout, uitstraling, etc. Dat is ook niet altijd helemaal in geld uit te drukken.

Erik de Perik
17 november 2021, 21:22
Nee, ik snap het wel. Zo'n 1.000 EUR voor een gitaar met nog wat werk.....

Veel plezier ermee toch! :ok:

h.v.d.koppel
17 november 2021, 21:31
Nee, ik snap het wel. Zo'n 1.000 EUR voor een gitaar met nog wat werk.....

Veel plezier ermee toch! :ok:

Dank je wel.
Ik vind de prijs meevallen. Is 110,- het vlakken en daar zit een afstelbeurt bij, inclusief het bijwerken topkammetje, na het vlakken, elementhoogte instellen, etc. Normaal is een afstelbeurt met tremolo €60,- gemiddeld. Het vlakken en het topkammetje voor €50,- vind ik eigenlijk dan ook best goedkoop. Dan heb je wel een gitaar die helemaal goed is afgesteld en met top fretwerk. Zet er zelf nog wel Staggered tuners op, is geen echte noodzaak, maar daar kies ik dan zelf voor.