PDA

View Full Version : Reverb en delay



Fobo
26 oktober 2021, 23:26
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe reverb en delay. Had tot twee weken geleden spul van Mooer - goedkoop en voor even leuk - maar ben daar nu klaar mee.
Trefwoorden: smooth, knisperend, warm, helder, diepte, stil, goed regelbaar.
Kostenplaatje: bij voorkeur zonder dat daarvoor een krantenwijk nodig is. Analoog, digitaal, één of twee trapdozen, 19”, dan wel anderszins vormgegeven boeit allemaal niet, resultaat des te meer.
Geen andere uitvindingen erbij die ik toch niet ga gebruiken (nou ja, behalve mooie chorus dan...).
Oh ja, ook voor opnames....Weinig eisen, zoals jullie zien.
Mijn vraag: Waar hebben jullie zoal goeie ervaringen mee, en wat vinden jullie er goed aan?
Alvast dank.

miyaru
27 oktober 2021, 05:20
Voor mijn '73 Fender SF Champ heb ik een TC Electronics Hall Of Fame 2, met drie toneprint plaatsen. In de send/return van mijn Marshall DSL 1 CR heb ik mijn oude EHX Holy Grail.

De laatste is warmer, de HOF is helderder, meer crisp. Natuurlijk veel meer mogelijkheden ook.

Als ik er nu één zou moeten kiezen, nam ik de TC HOF2.

arjanb01
27 oktober 2021, 07:09
Iets van Strymon? Duur maar heel goed en heeft alles wat je wilt qua sound.

miyaru
27 oktober 2021, 07:55
arjanb01
Iets van Strymon? Duur maar heel goed en heeft alles wat je wilt qua sound.

Fobo
Kostenplaatje: bij voorkeur zonder dat daarvoor een krantenwijk nodig is.

Strymon: meer dan één krantenwijk!!!! Wel heel goed overigens...... :stop:

LRS
27 oktober 2021, 08:27
Ik vind de Boss RV-6 erg goed voor het geld. Goed in te stellen, van een prima spring / hall / room galm tot meer kunstmatig aandoend modulatie galm effect. Effect sterkte / klank kleur / tijd goed in te stellen. Stil. Ik bedoel daarmee, de Reverb op m’n Princeton hoor je een beetje, zeker als je voor surf achtige sound gaat, ondanks low noise buisje. Op een podium in de kroeg merkt niemand daar iets van, maar voor opnames op niet al te hoog volume zou ik de Boss gebruiken ipv de veergalm.

lauke_101
27 oktober 2021, 09:56
Ben al jaren tevreden met mijn Hall of Fame versie 1. De nieuwe versie heeft nog wat zinnige upgrades gekregen en is ook niet duur. Alleen de Spring setting vind ik niet zo overtuigend klinken, dus als je die sound heel belangrijk vindt zou ik voor iets anders gaan.

Qua delay, wat voor sound zoek je ongeveer? Als je alleen korte slapbacks wil is een analoge fantastisch. Erg blij met mij Way Huge Aqua Puss. Maar, als je de Dave Gilmour of Edge kant uit wil dan zou ik wel voor een digitale gaan met tap tempo. Misschien ook TC Electronic, de Alter Ego of de Flashback?

Fobo
27 oktober 2021, 10:33
Dank voor jullie reacties!


Als ik er nu één zou moeten kiezen, nam ik de TC HOF2.
Kan ik me voorstellen; heb alle demo’s beluisterd en ik ben diep onder de indruk, ook wat prijsstelling betreft. Ga ik hard over nadenken.


Iets van Strymon? Duur maar heel goed en heeft alles wat je wilt qua sound.
Klopt, onwijs goed, maar het moet wel leuk blijven.


Ik vind de Boss RV-6 erg goed voor het geld.
Mee eens, hoewel hij het naar mijn idee (smaak) af moet leggen tegen de TC HOF2, waarbij aangetekend dat ik de demo-video’s van de Boss niet echt goed te beoordelen vond (te weinig clean gespeeld). Daarnaast zijn de stereomogelijkheden niet aan mij besteed. Dank evenwel voor het meedenken.

Fobo
27 oktober 2021, 12:19
Ben al jaren tevreden met mijn Hall of Fame versie 1. De nieuwe versie heeft nog wat zinnige upgrades gekregen en is ook niet duur. Alleen de Spring setting vind ik niet zo overtuigend klinken, dus als je die sound heel belangrijk vindt zou ik voor iets anders gaan.

Qua delay, wat voor sound zoek je ongeveer? Als je alleen korte slapbacks wil is een analoge fantastisch. Erg blij met mij Way Huge Aqua Puss. Maar, als je de Dave Gilmour of Edge kant uit wil dan zou ik wel voor een digitale gaan met tap tempo. Misschien ook TC Electronic, de Alter Ego of de Flashback?

Ik gebruik de delay niet als ‘onderdeel’ van mijn geluid (zoals bijvoorbeeld Edge); het gaat meer om fine tuning. Ik heb een aanbod gekregen voor de Carl Martin Red Repeat, en die vind ik prettiger, ruimtelijker klinken dan de Way Huge Aqua. De TC Electronic Flashback 2 Delay echter lijkt ook niet te versmaden.
Maakt het er allemaal niet makkelijker op....
Maar ja, luxe-probleem.
Overigens dank voor je bijdrage.

Useless
28 oktober 2021, 08:43
Keeley Caverns Delay Reverb v2.

Fobo
28 oktober 2021, 10:23
Keeley Caverns Delay Reverb v2.

Ook zeker niet verkeerd; vind ‘m - voor zover je dat uit de demo’s kan opmaken - iets minder crispy en helder dan de TC HOF2.
Dank voor de suggestie.

guitarkid2
28 oktober 2021, 11:21
Amp inruilen voor een amp met ingebouwde reverb ?
Iets fender achtigs ofzo ?

Fobo
28 oktober 2021, 15:07
Amp inruilen voor een amp met ingebouwde reverb ?
Iets fender achtigs ofzo ?
Nee, daar gaan mijn gedachten absoluut niet naar uit. Ben echt op zoek naar iets ‘los’.....

R.J
29 oktober 2021, 11:58
Wat verdien je met een krantenwijk?
EHX heeft de canyon reverb/delay, MXR heeft een carbon copy en aparte reverb (Samen ook 200-300 euro trouwens), heb zelf een matthews astronomer, maar die is wel weer 200+
Denk dat je het beste uit kwam met een hall of fame van TC-E of een EHX Canyon.
Keeley Caverns is ook erg mooi maar weer wat duurder.

lauke_101
29 oktober 2021, 13:19
Ik gebruik de delay niet als ‘onderdeel’ van mijn geluid (zoals bijvoorbeeld Edge); het gaat meer om fine tuning. Ik heb een aanbod gekregen voor de Carl Martin Red Repeat, en die vind ik prettiger, ruimtelijker klinken dan de Way Huge Aqua. De TC Electronic Flashback 2 Delay echter lijkt ook niet te versmaden.
Maakt het er allemaal niet makkelijker op....
Maar ja, luxe-probleem.
Overigens dank voor je bijdrage.

Ja graag gedaan, als nog wat wil weten over die Hall of Fame dan vraag maar raak ;-)
Staar je trouwens niet te veel blind op online demo's, zo'n delay of reverb klinkt al gauw veel ruimtelijker als die na opname even lekker breed stereo gemixt wordt. Echt lastig te beoordelen.
Die Carl Martin heb ik nooit in het echt gehoord, maar volgens mij maken die mensen daar geen rommel dus dat zal wel goed zitten ook. Lijkt me dat je daar een heel eind mee moet kunnen komen.

Fobo
29 oktober 2021, 14:57
Wat verdien je met een krantenwijk?
Ow...da’s wel heul lang geleden...;)

EHX heeft de canyon reverb/delay, MXR heeft een carbon copy en aparte reverb (Samen ook 200-300 euro trouwens), heb zelf een matthews astronomer, maar die is wel weer 200+
Denk dat je het beste uit kwam met een hall of fame van TC-E of een EHX Canyon.
Keeley Caverns is ook erg mooi maar weer wat duurder.
Ja, wordt een beetje bomen- en bosverhaal...Zitten - op het oog/oor - prachtige apparaten bij.

Fobo
29 oktober 2021, 15:04
Staar je trouwens niet te veel blind op online demo's, zo'n delay of reverb klinkt al gauw veel ruimtelijker als die na opname even lekker breed stereo gemixt wordt. Echt lastig te beoordelen.
Ja, viel mij ook ook al op, terwijl in andere demo’s juist vol met (zware) vervorming werd gespeeld waardoor iedere nuance verdween, en het effect volstrekt onduidelijk was.


De Carl Martin heb ik nooit in het echt gehoord, maar volgens mij maken die mensen daar geen rommel dus dat zal wel goed zitten ook. Lijkt me dat je daar een heel eind mee moet kunnen komen.
Ik vermoed het ook, temeer in de demo heel droog en clean wordt gespeeld en je de effecten - denk ik - veel beter kunt beoordelen.
Maar ik kan inmiddels geen delay en/of reverb meer horen...:soinnocent:
Ik denk dat ik ondertussen weet wat het gaat worden; nog even laten bezinken.

R.J
29 oktober 2021, 15:25
Ow...da’s wel heul lang geleden...;)

Ja, wordt een beetje bomen- en bosverhaal...Zitten - op het oog/oor - prachtige apparaten bij.

Met een daadwerkelijk bedrag in euro's, zoals 500 euro, komen we een stuk verder.
Er is namelijk inderdaad immens veel aanbod.
Voor 500 euro moet je trouwens niet miepen en strymon kopen.
:seriousf::seriousf:

AoDf
29 oktober 2021, 17:26
Als ik 500 eu mocht stukslaan aan een reverb zou het de UA Golden Reverberator worden (voor eu 399).

rozh
29 oktober 2021, 17:40
Als ik 500 eu mocht stukslaan aan een reverb zou het de UA Golden Reverberator worden (voor eu 399).

in die prijsklasse zou ik idd naar die kijken of de neunaber luna of een specular tempus van gfi. dann heb je wel de creme de la creme te pakken

Kim Wilson
29 oktober 2021, 17:57
Waar komt die €500 ineens vandaan? Dat is wel echt een serieus bedrag, volgens mij was Fobo daar niet naar op zoek.

Fobo
29 oktober 2021, 18:03
Waar komt die €500 ineens vandaan?
Zeker niet uit de krantenwijk :D Nee, dat gaat ‘m ook niet worden; zoals gezegd: het moet wel leuk blijven.

arjanb01
29 oktober 2021, 18:04
Strymon had ik al voorgesteld maar was geen optie inderdaad.
Na Strymon vind ik de delays en reverbs van Boss en TC electronic echt tof en zeker het geld waard.

Fobo
29 oktober 2021, 20:47
Ik heb ’n besluit genomen: het worden de TC Electronic HOF2 Reverb (nieuw) en de Carl Martin Red Repeat (2nd hands delay van een geacht forumlid).
Dank allen voor de aangedragen informatie en ideeën!

R.J
29 oktober 2021, 23:36
Waar komt die €500 ineens vandaan? Dat is wel echt een serieus bedrag, volgens mij was Fobo daar niet naar op zoek.

Ik noemde iets extreems omdat ik met "een krantenwijk"niets kan :seriousf: mijn postwijk varieerde van 9 euro tot 47 euro per dag.

R.J
29 oktober 2021, 23:38
Ik heb ’n besluit genomen: het worden de TC Electronic HOF2 Reverb (nieuw) en de Carl Martin Red Repeat (2nd hands delay van een geacht forumlid).
Dank allen voor de aangedragen informatie en ideeën!

Ayyy, have fun! :D

Fobo
30 oktober 2021, 10:04
Ik noemde iets extreems omdat ik met "een krantenwijk"niets kan :seriousf: mijn postwijk varieerde van 9 euro tot 47 euro per dag.
Mijn eerste krantenwijk (‘het Binnenhof’ destijds in de Loosduinen, deels armeluiswijk en deels tuinders) tien gulden en vijftig cent per week. Daar moest ik ook nog het abonnementsgeld (94 cent per week) voor innen. Wat je tekort kwam werd ingehouden op je loon). Ik was toen 14.


Ayyy, have fun! :D
Thank you! :D

miyaru
30 oktober 2021, 11:56
Mmm, krantenwijk..... Van mijn eerste loon van een krantenwijk kocht ik Led Zeppelin II. Ik kreeg rond de twee tientjes in guldens toen. Was mijn vierde LP die ik bezat.

Fobo
30 oktober 2021, 16:25
Ik kreeg rond de twee tientjes in guldens toen.
Had al gezien dat wij een paar jaartjes schelen....:sssh:

Erik de Perik
30 oktober 2021, 19:35
Wat ik mij herinner kreeg ik rond de 14 gulden voor m’n Binnenhof wijk.

Fobo
30 oktober 2021, 19:48
Wat ik mij herinner kreeg ik rond de 14 gulden voor m’n Binnenhof wijk.

Ook jij bent wat jonger...;)

Erik de Perik
30 oktober 2021, 20:19
Ik ben van ‘63.

Fobo
30 oktober 2021, 23:55
Ik ben van ‘63.
I know....

the sure thing
3 november 2021, 21:10
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211103/f2a6f70d67a238e72f4b6bbc14b6ba6b.jpg
Ik heb hem zelf. Ik gebruik hem ook voor opnames. Geen mega hoogstandje, maar doet prima wat iet moet doen! Beide effecten handig in één pendaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Fobo
4 november 2021, 09:21
Heb er maar gelijk ook de TC Electronic JUNE-60 V2 bijgenomen. Voor het geld hoef je dit pendaal niet te laten liggen...

rozh
4 november 2021, 10:51
[IMG]es. Geen mega hoogstandje, maar doet prima wat iet moet doen! Beide effecten handig in één pendaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

hhahaha pendaaalll ��

Kim Wilson
4 november 2021, 10:56
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211104/aeaf6f99ecf92e4ad6f792ce3bea9b68.jpg

:D

R.J
4 november 2021, 11:09
Pendaal, net zo'n woord als moter, bestaat gewoon niet. :dontgeti:

rozh
4 november 2021, 12:01
Vind dat echt top als er weer zo'n pendalen-expert van rond de 50 (met tijd teveel) een ellenlange discussie op facebook aangaat bij een verkoop advertentie omdat hij dat PENDAAAL voor 30 euro zelf kan maken en graag dat even wil komen vertellen omdat hij het niet eens is met jouw verkoopprijs.

Je wekt niet echt de indruk dat je een Phd in pedalenwetenschappen hebt gedaan als je t woord pedaal niet eens kan typen :seriousf::seriousf:

R.J
4 november 2021, 13:49
Vind dat echt top als er weer zo'n pendalen-expert van rond de 50 (met tijd teveel) een ellenlange discussie op facebook aangaat bij een verkoop advertentie omdat hij dat PENDAAAL voor 30 euro zelf kan maken en graag dat even wil komen vertellen omdat hij het niet eens is met jouw verkoopprijs.

Je wekt niet echt de indruk dat je een Phd in pedalenwetenschappen hebt gedaan als je t woord pedaal niet eens kan typen :seriousf::seriousf:

Daarnaast: Ik geloof graag dat iemand met een soldeerboutje voor een stuk goedkoper een hele hoop pedalen kan maken.
Maar daar gaat 't niet om, ik verkoop mijn pedaal, geef me een prijs of hou je kop :seriousf:

rozh
4 november 2021, 14:41
Daarnaast: Ik geloof graag dat iemand met een soldeerboutje voor een stuk goedkoper een hele hoop pedalen kan maken.
Maar daar gaat 't niet om, ik verkoop mijn pedaal, geef me een prijs of hou je kop :seriousf:

precies... maarja blijkbaar hebben sommige mensen echt heeeel weinig te doen verder.

R.J
4 november 2021, 17:24
Dan zouden ze misschien eens met een soldeerboutje een hoop pedalen moeten gaan maken, zoals bijvoorbeeld Brian Wampler of Josh Scott.

telecastermaster
4 november 2021, 20:51
Als je ze nog niet besteld hebt dan is mijn suggestie deze: Flamma FS02.
Beste budget reverb die er momenteel te krijgen is.
Ik heb hem zelf en vind hem beter dan de Boss RV-6 en de Digitech Polara (muv de spring reverb, die is niet geweldig).
Overigens is Flamma gewoon van Mooer.
Maar lees de reviews op internet zou ik zeggen.
Er is trouwens ook nog een reverb/delay versie van.

Cheers.

https://guitargearfinder.com/wp-content/uploads/2020/11/flamma-fs02-review.jpg

https://www.thomann.de/nl/flamma_fs02_reverb.htm

https://www.thomann.de/nl/flamma_fs22_delay_reverb.htm (https://www.thomann.de/nl/flamma_fs02_reverb.htm)

Erik de Perik
4 november 2021, 22:06
Daarnaast: Ik geloof graag dat iemand met een soldeerboutje voor een stuk goedkoper een hele hoop pedalen kan maken.
Maar daar gaat 't niet om, ik verkoop mijn pedaal, geef me een prijs of hou je kop :seriousf:

Dat zal voor de kloon pedalen al niet lukken, daar zijn ze te goedkoop voor.

the sure thing
7 november 2021, 07:53
hhahaha pendaaalll í*½í¸‚

Dat deze woordspeling na 20 jaar nóg als grap wordt gezien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Dirk_Hendrik
8 november 2021, 12:17
Dan zouden ze misschien eens met een soldeerboutje een hoop pedalen moeten gaan maken, zoals bijvoorbeeld Brian Wampler of Josh Scott.

Van Josh Scott hoef je dat niet te verwachten. Die heeft het veel te druk met z'n suffe hoofd in werkelijk elk op YT voorkomend filmpje te krijgen. Je kan echt niets bekijken of hij zit er in.

Erik de Perik
8 november 2021, 14:38
Dat deze woordspeling na 20 jaar nóg als grap wordt gezien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Pendaal is geen woordspeling, maar gewoon fout taalgebruik. Hoorde het in m’n jeugd al, dus minstens 45 jaar oud.

Dirk_Hendrik
8 november 2021, 18:24
Pendaal is geen woordspeling, maar gewoon fout taalgebruik. Hoorde het in m’n jeugd al, dus minstens 45 jaar oud.

Samen met Advocado en rondtonde.....

R.J
9 november 2021, 10:07
Van Josh Scott hoef je dat niet te verwachten. Die heeft het veel te druk met z'n suffe hoofd in werkelijk elk op YT voorkomend filmpje te krijgen. Je kan echt niets bekijken of hij zit er in.

Dan moet je eens Formule 1 meme videos kijken, daar zit hij niet in :seriousf:

Erik de Perik
9 november 2021, 10:26
Samen met Advocado en rondtonde.....

eensgezinswoning

miyaru
9 november 2021, 11:53
Ja hier in de regio hoor je nog wel eens "we wouden" in plaats van "wij wilden"......

MarkS
9 november 2021, 16:37
Handvaten. Door taalverloedering is dit nu ook geaccepteerd.

Kim Wilson
9 november 2021, 16:47
‘Ik besef me…’

Erik de Perik
9 november 2021, 17:00
"persoonlijk vind ik"
"zelf vind ik"
"eigenlijk"

the sure thing
12 november 2021, 20:55
eensgezinswoning

Die is errug grappig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder