PDA

View Full Version : Brom of ruis? Raar fenomeen...



cruncher
20 oktober 2021, 19:50
Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom maar wel uren gezocht heb op het internet maar geen antwoord heb gevonden.
Komt ie:

Als ik overdag mijn gitaar in mijn buizenversterker doe dan heb ik veel ruis of brom, hoe je het maar noemen wilt. Clean is het er ook maar met overdrive wordt het erger en met distortion is het niet meer om aan te horen. Het gekke is dat het s'avonds weg is. Ik las dat het te maken kan hebben met schone en vuile stroom maar of dat in mijn geval zo is, weet ik niet. Eigenlijk maakt dat mij niet uit maar belangrijker is; hoe los ik het op? Ik neem aan dat er apparaten voor zijn want in een studio kun je dit geruis natuurlijk niet gebruiken. Wie weet het?

no 1 hops
20 oktober 2021, 19:59
kan een apparaat vlakbij zijn zoals een computer etc.
je kan eens proberen of je de brom/ruis ook hoort veranderen als je op je positie om je as draait.
daar waar het geluid het sterkste is (gezien vanaf de voorkant van de pickups) zal je stoorzender zijn.
probeer eens een ander stopcontact en mocht je stekker een met randaarde zijn probeer dan ook een stopcontact met randaarde.
meestal vindt je die wel in de keuken.

cruncher
20 oktober 2021, 20:03
kan een apparaat vlakbij zijn zoals een computer etc.
je kan eens proberen of je de brom/ruis ook hoort veranderen als je op je positie om je as draait.
daar waar het geluid het sterkste is (gezien vanaf de voorkant van de pickups) zal je stoorzender zijn.
probeer eens een ander stopcontact en mocht je stekker een met randaarde zijn probeer dan ook een stopcontact met randaarde.
meestal vindt je die wel in de keuken.

Dit heb ik allemaal al gedaan. Helaas hielp niets.

miyaru
20 oktober 2021, 21:38
Als je versterker minder dan 10 ampere trekt zou je deze kunnen proberen:

https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Furman-AC-210-AE-Power-Conditioner/art-PAH0005883-000

jutter
21 oktober 2021, 00:19
Als je versterker minder dan 10 ampere trekt zou je deze kunnen proberen:

https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Furman-AC-210-AE-Power-Conditioner/art-PAH0005883-000Snap ik maar is dusdanig niet goedkoop om hem maar even uit te proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Pepe
21 oktober 2021, 00:30
Ik weet natuurlijk ook niet zo wat de oorzaak is maar dat de ruis/interference tijdsgebonden en device afhankelijk is zijn volgens mij 2 verschillende dingen (?)

Voor de hand liggend is natuurlijk testen in andere omgeving wat je probleem niet oplost maar je waarschijnlijk wel meer de goede richting daarvoor wijst.

Zo'n Furman is heel handig voor wanneer je op verschillende podia stroom moet trekken maar of het jouw probleem oplost weet je pas wanneer je het probleem weet.

miyaru
21 oktober 2021, 01:29
Snap ik maar is dusdanig niet goedkoop om hem maar even uit te proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Kan je proberen, en als het het niet was terugsturen......

Da Vinci
21 oktober 2021, 12:42
Ik meen het wel eens andersom gehoord te hebben, dus overdag stil en 's avonds een brom. Dikke kans dat het dan een lamp is die overdag niet aan staat. Dat zou de richting zijn waar ik het in zou zoeken.

Wat gebeurt er als je 'm overdag op een ander stopcontact (liefst waarbij je zeker weet dat je op een andere groep zit) aansluit.

D3nnis
21 oktober 2021, 13:08
Wat gebeurt er als je 'm overdag op een ander stopcontact (liefst waarbij je zeker weet dat je op een andere groep zit) aansluit.

Dit zie je wel vaker geadviseerd worden, en misschien werkt het soms ook wel, maar ik heb me er nooit een voorstelling van kunnen maken hoe dat dan werkt. Smeltzekering of automaat zijn geen magische ontstoringsapparaten, en aan de andere kant van de zekering zitten ze gewoon aan elkaar geknoopt.
Het voordeel van het zoeken naar een andere groep tov een stopcontact dat (veel) verder weg zit begrijp ik dan ook eigenlijk niet, behalve als die groep op een andere fase is aangesloten.
Iemand enig idee?

munkie
21 oktober 2021, 14:38
Beter afgeschermde kabel kopen?

Thiez
21 oktober 2021, 14:49
Wat voor versterker gaat het over? Geaard of ongeaard stopcontact? Al getest op een andere locatie/stopcontact? Alle overige zaken savonds zijn exact gelijk aan de situatie overdag (volume, plaats van de versterker, etc, etc)

cruncher
21 oktober 2021, 17:11
Bedankt iedereen voor de tips. Ik heb alles uitgeprobeerd (behalve de Furman want dat vind ik inderdaad erg prijzig) maar niets helpt. Ik heb nieuw buizen er in gestoken en eigenlijk wist ik wel dat het niet zou helpen want mijn goedkope transistor versterkertje ruist ook. Inderdaad andere kabels geprobeerd, andere gitaar, andere geaarde stopcontacten, enzovoort maar niets helpt. Vanmorgen was hij weer stil en nu ruist hij weer als een malle. Heeft iemand misschien meer tips?

cruncher
21 oktober 2021, 17:36
Ik lees net dit. Zou dit ermee te maken hebben? Valt wel in mijn regio.
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/liander-breidt-overvol-stroomnet-in-friesland-en-noordoostpolder-uit/ar-AAPN0T0?ocid=msedgntp

Gather38
21 oktober 2021, 18:15
Ik weet niet of je er iets aan hebt en of je er wat mee aan kan doen.

Mijn Fender buizen versterker bromde ook als een malle in de woonkamer, tot dat ik hem een keer in de keuken probeerde.
Toen was de brom weg, nu heb ik 3 fase in huis dus ben ik aan het puzzelen geweest met aarde.
Meting tov nulpunt etc… niets hielp. Ook de machines in de werkplaats afgekoppeld niets hielp.
De brom kwam/komt echt uit het lichtnet… ik heb de fases omgedraaid en kan nu ook in de woonkamer zonder brom spelen.

Het kan duzz echt uit het lichtnet komen

Recent hebben ze verderop een trafohuisje geplaatst, misschien is het nu over.

Kim Wilson
21 oktober 2021, 18:50
Als je transistor amp het ook heeft, lijkt het opgepakt te worden door je gitaarkabel. Ik ben eens tijden aan het zoeken geweest naar een dikke ruis, tot ik erachter kwam dat de kabel over de trafo van de versterker liep en dat dat die ruis veroorzaakte.

Tupelo
21 oktober 2021, 19:19
Maar alleen overdag ?

cruncher
21 oktober 2021, 19:48
Als je transistor amp het ook heeft, lijkt het opgepakt te worden door je gitaarkabel. Ik ben eens tijden aan het zoeken geweest naar een dikke ruis, tot ik erachter kwam dat de kabel over de trafo van de versterker liep en dat dat die ruis veroorzaakte.

Zie vorige post.


Maar alleen overdag ?

Ook wel s'morgens alleen vanmorgen niet.

cruncher
21 oktober 2021, 19:48
Ik weet niet of je er iets aan hebt en of je er wat mee aan kan doen.

Mijn Fender buizen versterker bromde ook als een malle in de woonkamer, tot dat ik hem een keer in de keuken probeerde.
Toen was de brom weg, nu heb ik 3 fase in huis dus ben ik aan het puzzelen geweest met aarde.
Meting tov nulpunt etc… niets hielp. Ook de machines in de werkplaats afgekoppeld niets hielp.
De brom kwam/komt echt uit het lichtnet… ik heb de fases omgedraaid en kan nu ook in de woonkamer zonder brom spelen.

Het kan duzz echt uit het lichtnet komen

Recent hebben ze verderop een trafohuisje geplaatst, misschien is het nu over.

Zover gaat mijn technische kennis helaas niet.

Erik de Perik
21 oktober 2021, 20:36
Kan 'm ook in de belasting van een bepaalde fase zitten of vuiligheid van een apparaat/machine op die fase.

cruncher
21 oktober 2021, 20:50
Kan 'm ook in de belasting van een bepaalde fase zitten of vuiligheid van een apparaat/machine op die fase.

Hoe kom je daar achter? Ik bedoel, juist s'middags staat er er niets aan.

Pepe
21 oktober 2021, 20:56
Misschien een of andere generator van werklui in de buurt, of iets wat het net belast en om 5 uur ermee uitscheidt.
Ted Oberg vertelde eens dat hij in Den Haag last had van de tram, hadden (toen) een belabberd net blijkbaar.

cruncher
21 oktober 2021, 21:08
Misschien een of andere generator van werklui in de buurt, of iets wat het net belast en om 5 uur ermee uitscheidt.
Ted Oberg vertelde eens dat hij in Den Haag last had van de tram, hadden (toen) een belabberd net blijkbaar.

Dat zou het ook kunnen zijn. Niet aan gedacht. Alhoewel er in de buurt geen werklui bezig zijn.

Gather38
21 oktober 2021, 22:07
Het kan gewoon een 1fase motor zijn, tl-bakken die alleen inductief (alleen spoelen maar niet de condensator versie afgewisseld zijn) die op één fase zitten. Verzin maar wat.

Een oude vriezer in de berging, overdag is het warm en slaat hij veel aan, ‘s avonds koelt het af ….
Verzin het maar en het kan mogelijk zijn ;-)

Daarom ben ik zo aan het zoeken geweest, ook de spanning van de fase’s ten opzichte van nul en aarde.
Tevens of er geen verschil wat met de nul en de aarde etc, maar hoe meet je een brom zonder scoop?

Het vervelende is ook nog, de brom heeft vermoedelijk de frequentie van het lichtnet, een brom met fase verschuiving zou ik verwachten..

Gewoon je versterker mee nemen naar de buren, oefenruimte, schoonmoeder en testen .

cruncher
21 oktober 2021, 22:16
Het kan gewoon een 1fase motor zijn, tl-bakken die alleen inductief (alleen spoelen maar niet de condensator versie afgewisseld zijn) die op één fase zitten. Verzin maar wat.

Een oude vriezer in de berging, overdag is het warm en slaat hij veel aan, ‘s avonds koelt het af ….
Verzin het maar en het kan mogelijk zijn ;-)

Daarom ben ik zo aan het zoeken geweest, ook de spanning van de fase’s ten opzichte van nul en aarde.
Tevens of er geen verschil wat met de nul en de aarde etc, maar hoe meet je een brom zonder scoop?

Het vervelende is ook nog, de brom heeft vermoedelijk de frequentie van het lichtnet, een brom met fase verschuiving zou ik verwachten..

Gewoon je versterker mee nemen naar de buren, oefenruimte, schoonmoeder en testen .

Dank je. De buren zien me aan komen; dat moet maar niet:crazyhappy:

miyaru
21 oktober 2021, 22:20
Hoe kom je daar achter? Ik bedoel, juist s'middags staat er er niets aan.

Vriezer/koelkast - CV - enz........

Erik de Perik
21 oktober 2021, 22:32
Misschien een of andere generator van werklui in de buurt, of iets wat het net belast en om 5 uur ermee uitscheidt.
Ted Oberg vertelde eens dat hij in Den Haag last had van de tram, hadden (toen) een belabberd net blijkbaar.

Elektrische tram en trein leveren een gigantisch elektromagnetisch veld op. Met de juiste apparatuur kun je dat al ruim van tevoren 'zien.' Vroegah heb ik zat problemen gehad met gestuurde boringen op die plekken terwijl een (blinde) boring onder een startbaan van een vliegveld probleemloos was.

Van mijn Peer Dellen strat met stack zijn zowel de one-of-a-kind Marshall top als de Fender SC's door Oberg gebouwd/bewerkt. Ernst Fliek moest wel lachen om de effectieve lompheid van m'n Marshall.

Pepe
21 oktober 2021, 23:33
Oberg anekdote:
Ik had hem mijn '63 Gretsch Tennessean gegeven met de vraag of hij de Hi lo's wat krachtiger kon maken met het idee om er meer windingen op te zetten maar toen ik hem terugkreeg zei hij, ik heb er humbuckers van gemaakt want dat klinkt beter en je ziet er niks van want het zijn dezelde doosjes als die van de filtertrons.
Een paar jaar later verkocht ik die gitaar en was die hele mod min of meer vergeten totdat de nieuwe eigenaar me opbelde en zei, ik heb die Gretsch naar mijn luthier gebracht en die vertelde dat het hele bijzonder pickups zijn, humbucker hi lo's, dat had ie nog nooit gezien.

Erik de Perik
22 oktober 2021, 00:12
Ach ja, veel kenners altijd. Ik had mijn Japanse Aspen strat met een Warmoth neck + Fender sticker bijna als vintage verkocht in Rotterdam (echt geen idee meer waar). Het liep pas spaak toen de twee lui die ik bij mij had wat lacherig werden :D

Die Oberg Fender SC's zijn ook overwound, zoals de traditie toen was.

Nu op Radio 1; Eric Corton uit Oosterbeek, die moet jij ook toch wel kennen?

Pepe
22 oktober 2021, 00:27
Nauwelijks
hij heeft al zijn Gretsches verkocht hoorde ik wegens andere hobby die minder plaats innam wat meestal een ander woord is voor vriendin

Oosterbeek is wel, bedenk ik me nu, afgezien van hun voetbalvereniging die op De Berg speelt wat niks met een berg te maken heeft de legendarische Crocats voortgebracht waar ik zelfs nog een Lp van heb

kijken of ie op het www te vinden is

oja, geen probleem

http://images.45worlds.com/s/ab/the-crocats-honey-doll-ab-s.jpg

Erik de Perik
22 oktober 2021, 00:38
Speelde vroegah nog wel eens met hem in een tent aan de Korenmarkt. Hij speelde toen in een of andere Veronica soap, waar ik 'm om pestte en hij had toen een leuke vriendin, maar die heeft hij ook ingeruild.

lcvanderhelm
22 oktober 2021, 11:26
Wij gaan hier dus van stoorzenders naar Ted Oberg en dan is vervolgens Eric Carton aan de beurt.Welke stoorzender volgt?

Midwolda
22 oktober 2021, 11:37
Ik zat eerlijk gezegd al een tijdje te wachten op iemand die uit komt leggen
dat brom en ruis toch echt twee verschillende dingen zijn... :D

https://i.imgur.com/VU1r8.gif

alias
22 oktober 2021, 14:49
Bespeur ik hier nu weer die stoorzender?

kunk
14 november 2021, 00:36
Misschien een rare gedachte maar is er misschien onlangs een veld met zonnepanelen bij jou in de buurt gebouwd?:chicken:

cruncher
14 november 2021, 20:53
Misschien een rare gedachte maar is er misschien onlangs een veld met zonnepanelen bij jou in de buurt gebouwd?:chicken:

Ja dat klopt

Erik de Perik
18 november 2021, 19:23
En toen viel het stil tussen de deskundologen. :crazyhappy:

cruncher
18 november 2021, 21:38
En toen viel het stil tussen de deskundologen. :crazyhappy:

Ja, ik wacht nog steeds op een reactie van kunk...

Duhsjaak
19 november 2021, 06:43
Voor zover een steekproef van één iets zegt (niet dus), ik heb al 16 jaar zonnepanelen op 1 meter boven mijn hoofd en heb geen enkel effect gemerkt. Ooit.
Ben sinds kort een verdieping gezakt met mijn muziek en ook daarvan geen effect!

Als je benieuwd bent naar kunk’s argumenten, wat dacht je van een PM?
Met zijn post count kon het anders wel eens een geduld klusje worden.

Ik zie niet zo snel wat zonnepanelen voor een invloed zouden moeten hebben, maar ben graag bereid wat bij te leren.
Vriendelijke groet, Gus

Kim Wilson
19 november 2021, 07:00
Nou zijn 10 panelen op een enkel dak natuurlijk wel iets anders dan een zonnepark. Daar komt een serieuze hoogspanningskabel vanaf, dus als dat al te dichtbij loopt zou ik me daar wel iets van voor kunnen stellen.

h.v.d.koppel
20 november 2021, 22:30
Als de bedrading van zonnepanelen niet correct zijn aangelegd, kan dat storing geven. Dus niet zozeer de panelen zelf.