PDA

View Full Version : Pedalen die je houdt voor 'sentimental reasons'?



telecastermaster
8 oktober 2021, 16:13
Post hier de pedalen die van je board zijn verdwenen, maar waar je het niet van over je hart kon verkrijgen om ze te verkopen. For sentimental reasons.

De mijne: Hughes & Kettner Tubeman.
Vroeger veel gebruikt als voorversterker, mee opgetreden en nu ligt ie te verstoffen.
Maar ik hou hem omdat ik weet wat een pareltje het is (ondanks zijn onhandige formaat en speciale powerplug) en omdat je er waarschijnlijk geen zak meer voor krijgt....

https://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/hughes-kettner-tubeman-mkii-2484.jpg

Midwolda
8 oktober 2021, 17:20
Hee ja, zo eentje heb ik er ook nog wel: de Hartke Acoustic Attack.

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/hartke_agx_001.jpg

Vervangen door een Boss AD-2 + EH-2 combi, dat levert net iets meer sparkle op, met als extraatje een hele fraaie reverb. Maar de Attack wordt soms nog gebruikt voor opnames juist omdat het geluid er zo clean en droog doorheen komt.

kwispelhond
8 oktober 2021, 20:48
Deze, mijn allereerste pedaal en er kwam een bak herrie uit, helemaal wat ik zocht als zeer jonge gitarist....

https://i.imgur.com/Y6iNW61.jpg

Kim Wilson
8 oktober 2021, 22:09
Ik denk dat mijn Boss BD-2 wel in deze categorie valt. Mijn allereerste pedaal, nieuw gekocht ongeveer 23 jaar geleden en tot op de dag van vandaag onafgebroken in mijn signaalketen. Ik gebruik hem tegenwoordig niet veel meer, de OCD gebruik ik vaker. Als boost doet ie nog z’n dingetje. Maar ik denk niet dat ie ooit weggaat.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211008/158e328354cbd024177321225dfa5aea.jpg

Pepe
8 oktober 2021, 23:52
Er zijn zeker een paar dingen die ik nooit zal wegdoen wegens vergroeid met/ verknocht aan
waar zoveel vuil, bloed, zweet & tranen (en allerlei andere vloeistoffen) aan kleven dat het me niet zou verbazen als het op een dag benen zou kweken en weg zou lopen.

Gekocht in 1987 in Schiedam (naam winkel vergeten, Primo of zoiets) die Les Paul juniors voor 975 gulden verkocht en de Chandler Tubedriver zelf importeerde. De Junior heb ik allang niet meer.

Ik heb de 19" en de non tube versie ook maar grandaddy blijft king.

https://i.pinimg.com/564x/8f/b0/9a/8fb09aedc443cc83d060e736172f4876.jpg

Rinze
9 oktober 2021, 00:25
Mijn Boss DS-1. Ik vind hem nu verschrikkelijk klinken maar het was vroeger echt mijn pedaal (ook mijn enige in de jaren tachtig - begin negentig).

Alleen jammer dat ik hem schoongemaakt heb, nu zit al het bloed er niet meer op dat een of andere gek vooraan uit zijn pols stond te sproeien nadat ie met zijn poot in een bierglas was gevallen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

R.J
9 oktober 2021, 00:26
nee ik heb mijn eerste pedaal juist al door verkocht omdat mijn smaak gewoon te ver weg veranderd is van een Metal Muff :dontgeti:

Ik heb wel mijn 2e pedaal welke ook al 5 jaar niet aangesloten is geweest nog liggen, een blackstar HT-Dist (zonder X)

D3nnis
9 oktober 2021, 00:56
Geinig.
Ik heb best wat binding met (mijn) gitaren, en met mijn versterkers, maar pedalen doen me gek genoeg niet zo veel. Ik heb dan ook alleen wat er op mijn boardje staat, verder is alles weg.

miyaru
9 oktober 2021, 08:48
Mijn eerste pedaal die ik kocht was een Shin-Ei Fuzz/Wah die ik helaas niet meer heb. Daarna kocht ik in '84 een Coron Jet Flanger en die heb ik nog steeds, kan hem niet weg doen. Net als mijn eerste gitaar en bas uit '83......

arjanb01
9 oktober 2021, 09:35
Er zijn zeker een paar dingen die ik nooit zal wegdoen wegens vergroeid met/ verknocht aan
waar zoveel vuil, bloed, zweet & tranen (en allerlei andere vloeistoffen) aan kleven dat het me niet zou verbazen als het op een dag benen zou kweken en weg zou lopen.

Gekocht in 1987 in Schiedam (naam winkel vergeten, Primo of zoiets) die Les Paul juniors voor 975 gulden verkocht en de Chandler Tubedriver zelf importeerde. De Junior heb ik allang niet meer.

Ik heb de 19" en de non tube versie ook maar grandaddy blijft king.

https://i.pinimg.com/564x/8f/b0/9a/8fb09aedc443cc83d060e736172f4876.jpg

Hoe klinkt zoiets? Instant 80s?

Pepe
9 oktober 2021, 10:58
Hoe klinkt zoiets? Instant 80s?

Bij instant 80's denk ik aan compressed cascading pre amp, dit is meer smooth power amp drive.
Het voorbeeld is natuurlijk Gilmour en ook Eric Johnson. De sound is Marshall-like dwz een breed mid dat over het hele spectrum zit ipv de Ibanez hump, de Xotic SL lijkt er een beetje op maar de tubedrive klinkt bigger en organischer.

arjanb01
9 oktober 2021, 11:20
Inderdaad, zo denk ik ook over de 80s sound.
Dit klinkt dus anders. Nice unit anyway. En precies het design zoals de racks er in de 80s eruit zagen.

beruk
9 oktober 2021, 16:02
https://www.degitarendokter.nl/wp-content/uploads/2013/08/ibanez_fl9_21.jpg omdat een electric mistress wat handiger is en mijn board propvol is.

Mitch
10 oktober 2021, 21:09
Er zijn zeker een paar dingen die ik nooit zal wegdoen wegens vergroeid met/ verknocht aan
waar zoveel vuil, bloed, zweet & tranen (en allerlei andere vloeistoffen) aan kleven dat het me niet zou verbazen als het op een dag benen zou kweken en weg zou lopen.

Gekocht in 1987 in Schiedam (naam winkel vergeten, Primo of zoiets) die Les Paul juniors voor 975 gulden verkocht en de Chandler Tubedriver zelf importeerde. De Junior heb ik allang niet meer.

Ik heb de 19" en de non tube versie ook maar grandaddy blijft king.


Uit mijn hometown nota bene! Ik woonde er toen echter niet en zat nog niet in mijn gitaar tijdperk dus ik kan je niet helpen de herinnering concreter te krijgen.

Mitch
10 oktober 2021, 21:17
Mijn eerste pedaal die ik kocht was een Shin-Ei Fuzz/Wah die ik helaas niet meer heb. Daarna kocht ik in '84 een Coron Jet Flanger en die heb ik nog steeds, kan hem niet weg doen. Net als mijn eerste gitaar en bas uit '83......

Ik weet niet wanneer je 'm verkocht hebt maar ik weet nog wel wanneer ik de mijne gekocht heb. Early' 00s in Gouda, inclusief originele doos. Die valt bij mij ook in de categorie waar dit topic voor bedoeld is.
Onhandig groot, je moet er een batterij indoen, de Wah is uitsluitend een variabele toonpot en eigenlijk ronduit onbruikbaar en van de twee fuzz sounds is er ook maar één bruikbaar. Maar die is wel zó vet, ranzig, scherp en randje octave, dat ik 'm niet weg zal doen. En door de enorme piepschuim vormdoos met bescheiden kartonnen wikkel (ja, leve de 70s) word ik er altijd sentimenteel van.

Pepe
10 oktober 2021, 21:53
Uit mijn hometown nota bene! Ik woonde er toen echter niet en zat nog niet in mijn gitaar tijdperk dus ik kan je niet helpen de herinnering concreter te krijgen.

Op het internet zit een of andere Mitch zie ik die het heeft over een Pro Music Store (http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-85794.html).

NLF
11 oktober 2021, 23:38
Jammer dat er niemand de Boss metal Zone noemt ...

duckman
12 oktober 2021, 00:49
Ik heb mijn eerste pedaal nog,een boss SD-1. Destijds gekocht met een Hondo strat en een goedkoop 15 wat transistor versterkertje, de laatste twee zijn al land weg. Zal rond '87/'88 zijn geweest. Ook heb ik nog mijn tuner (geen pedaal), een Boss TU-12. Destijds gekregen van mijn moeder , denk dat ze gek werd van die valse gitaar :-). Gebruik beide nog. Verder ben ik niet zo sentimenteel met spullen. Ben vorig jaar verhuisd naar de US en het grootste deel van mijn spullen weggedaan.

no 1 hops
12 oktober 2021, 17:44
heb nog een multieffect van Digitech de GNX2
https://www.digitech.com/dw/image/v2/AAUJ_PRD/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/default/dwaf96ca2f/GNX2_large.jpg?sw=626&sh=626&sm=fit&sfrm=png

samen met een kleine acer One laptop met windows Vista erop en een roland midi /usb kabel.
vond de functie dat je met het pedaal traploos van een fender clean naar een vol gas marshall kon gaan en alles een prachtige functie.
gebruik hem nog steeds nog niet maar wil daar wel mee aan de gang

Erik de Perik
12 oktober 2021, 18:59
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iets fatsoenlijks gehoord van Digitech.




:hide:

Midwolda
12 oktober 2021, 19:28
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iets fatsoenlijks gehoord van Digitech.

:hide:

Trio+ kopen. ;)

arjanb01
12 oktober 2021, 20:05
Top pedaal die trio +. Gebruik hem thuis en je kunt er echt leuke composities mee bouwen. Aanrader 👍

Erik de Perik
12 oktober 2021, 21:33
Trio+ kopen. ;)

Laat eens wat horen van jouw Trio+ opnames.


Top pedaal die trio +. Gebruik hem thuis en je kunt er echt leuke composities mee bouwen. Aanrader 👍

Oh van jou gaan wij nooit iets horen..... toch?

Midwolda
12 oktober 2021, 22:36
Laat eens wat horen van jouw Trio+ opnames.


Youtube staat vol met opnames van de Trio+, daar heb ik niets aan toe te voegen.

arjanb01
12 oktober 2021, 22:38
Exact dat. 👍

Pepe
12 oktober 2021, 22:42
MIjn Trio+ werkte super totdat hij niet meer werkte
3 maanden plezier van gehad, vond ik toch niet slecht van digiding
ik heb nog iets van ze, pedaal dat van je 6 string een 12 string maakt
heel handig als je iets van de Byrds moet spelen, wat ik nog nooit heb hoeven doen
maar... wel Earings She Flies On Strange Winds, daar simuleer ik er een soort sitar mee
toch nog goed terecht gekomen

Erik de Perik
12 oktober 2021, 22:43
Exact dat. ��


En exact zo komen wij op al jouw opnames.

Kim Wilson
12 oktober 2021, 23:18
En exact zo komen wij op al jouw opnames.

Toch knap hoe je elke keer weer alles naar je eigen belevingswereld toe weet te trekken.

NLF
14 oktober 2021, 09:21
Ik mis hier toch echt de Boss metal Zone in dit topic

Midwolda
14 oktober 2021, 09:27
Ik mis hier toch echt de Boss metal Zone in dit topic

Oh maar die heb ik ooit wel eens gekocht om te kijken wat de hype nou was.
Heb ik wel weggedaan om sentimentele redenen, ik ging er van huilen.

NLF
14 oktober 2021, 09:45
Heb je ook geprobeerd om er gecompliceerde akkoorden op te tokkelen? Daarvoor schijnen ze heel goed te zijn

Midwolda
14 oktober 2021, 09:52
Gecompliceerde akkoorden? Die kan ik zonder Metalzone al niet eens tokkelen.

Kim Wilson
14 oktober 2021, 10:29
Heb je ook geprobeerd om er gecompliceerde akkoorden op te tokkelen? Daarvoor schijnen ze heel goed te zijn

:seriousf:

Ik heb de Metalzone naar aanleiding van de propaganda van die flapdrol nog eens weer gekocht, om terug kijken of ik er met de kennis en ervaring van nu wel mee kon werken. Maar mijn herinnering klopte beter dan het gezwets van de betreffende persoon.

MarkS
14 oktober 2021, 12:31
Heb je ook geprobeerd om er gecompliceerde akkoorden op te tokkelen? Daarvoor schijnen ze heel goed te zijn
Ik moet toegeven, het klonk wel leip als je met dat pedaal in de hand met die 4 knoppen over de snaren op en neer ging.

MarkS
14 oktober 2021, 12:47
Overigens, geen pedalen gehouden for sentimental reasons, wel een aantal pedalen (soms zelfsmeerdere malen) wederom gekocht

tmms
14 oktober 2021, 13:04
Heb 'm van Behringer, voor het liedje 'de populisten moeten weg' uit de bundel 'de populisten moeten weg'
Het leuke van het ding is dat zelfs een leek hoort dat het 'gefabriekt' is.
Trouwens, ik vermoed dat het de ontwerpers te doen was om de eq, die is mooi.

Pepe
14 oktober 2021, 13:08
De metalzone heeft mijn adagium Er Is Geen Slecht Pedaal Alleen Verkeerde Toepassing danig op de helling gezet.

Midwolda
14 oktober 2021, 16:41
De metalzone heeft mijn adagium Er Is Geen Slecht Pedaal Alleen Verkeerde Toepassing danig op de helling gezet.

Deze dude (https://www.youtube.com/watch?v=nxRe99Tjlwg) denkt er nog wel zo over.

"Eh... WHAT?!" :D

Kim Wilson
14 oktober 2021, 17:23
Alsof je je wah pedaal nog aan hebt staan.

rozh
14 oktober 2021, 17:33
Alsof je je wah pedaal nog aan hebt staan.

dus top voor money for nothing :D

D3nnis
14 oktober 2021, 18:03
Niemand van jullie de metalzone ooit in de fx loop van een fatsoenlijke versterker geprobeerd neem ik aan?

Mitch
14 oktober 2021, 18:43
Op het internet zit een of andere Mitch zie ik die het heeft over een Pro Music Store (http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-85794.html).

Haha ja, maar dat waren de '00s :D
Toen was ik weer waar ik hoorde. Pro Music Store zat er nog niet in de 80s maar ik weet van een kennis die hier zijn hele leven heeft gewoond dat er inderdaad een andere winkel zat, op de Hoogstraat als ik het wel heb.
Echt iets van vroeger hè, een winkel op de Hoogstraat. Bijna overal is dat vergane glorie. Over sentimental gesproken.

Kim Wilson
14 oktober 2021, 18:49
Niemand van jullie de metalzone ooit in de fx loop van een fatsoenlijke versterker geprobeerd neem ik aan?

Definieer ’fatsoenlijke versterker’ en welk geluid je zoekt. Ik kan me geen situatie voorstellen waarin het bruikbaar kan zijn, ook niet naar aanleiding van het filmpje. Want dat filmpje onderstreept mijn ervaring met dat ding.

MarkS
14 oktober 2021, 19:12
Alsof je je wah pedaal nog aan hebt staan.
Heb ooit op 1tje een zgn Bogner mod gedaan, die haalde dat cocked wah effect er redelijk uit.

D3nnis
14 oktober 2021, 19:19
Definieer ’fatsoenlijke versterker’

Ik bedoelde daarmee met name iets anders dan bv een 5W mini oefenversterker, zonder daar op enige wijze negatief over te willen doen; het was gewoon een vraag....



Ik kan me geen situatie voorstellen waarin het bruikbaar kan zijn
Dus het is een kutding omdat jij je geen situatie kunt voorstellen waarin je dat ding kunt gebruiken?
Dat maakt het toch ten hoogste voor jou een kutding?
En dat kan en mág he, ik vraag alleen hoe men 'm gebruikt heeft.

In jouw geval: als je tele/gretsch -->metalzone -->AC30 doet dan begrijp ik ook wel dat 'm dat niet gaat worden voor je.

Kim Wilson
14 oktober 2021, 19:25
Tuurlijk, niks zo persoonlijk als gitaarsound. Maar het geluid als uit het filmpje vind ik ook ronduit verschrikkelijk. Er is vast iemand die er een liedje mee kan opnemen, maar ik vind het vreselijk.

arjanb01
14 oktober 2021, 19:27
Ik kan me voorstellen dat als je een metalzone in de fx loop van een buizenamp zou aansluiten je hem als volume booster kan gebruiken.
Lijkt me in dat geval een zeer bruikbaar pedaal.

Kim Wilson
14 oktober 2021, 19:37
Ja, op zich wel, maar dan klinkt het nog steeds als een openstaande wah.

Erik de Perik
14 oktober 2021, 20:40
Hij gebruikt 'm in het filmpje als preamp; gitaar->Metal Zone->poweramp

Hij haalt uit dat pedaal vrijwel exact hetzelfde geluid als wat hij uit alle gear haalt, tenminste wat ik aan filmpjes heb gezien van 'm.


Brian Wampler legt het nog even uit (https://www.youtube.com/watch?v=dl7Y4YlkeYI)

mrweird
14 oktober 2021, 22:44
Memories.. De MT-2. Ik heb 'm verkocht ooit via marktplaats aan een belg, dus niet van toepassing op dit topic maar ik was fervent gebruiker van dit pedaal begin jaren 90. Via een crate transistor versterker.


http://www.youtube.com/watch?v=m2Pg2950YWU

Erik de Perik
15 oktober 2021, 00:28
Nog steeds kut dus......?

Dirk_Hendrik
15 oktober 2021, 11:02
Ik kan me geen situatie voorstellen waarin het bruikbaar kan zijn, ook niet naar aanleiding van het filmpje.

Dat lijkt me heel stug. Het apparaat heet een Metal zone, de gast in dat filmpje benadert em ook zo en de enige manier waarop je het zou klaarspelen om geen bruikbare situatie te kunne verzinnen is als je bijzonder aktief het bestaan van metal hebt vermeden. Als long term member van dit forum heb ik er een hard hoofd in dat dat zo is.

jasses
15 oktober 2021, 11:49
Waarom zou het raar zijn om in dit topic de metal zone tegen te komen? Is sentiment niet de enige mogelijke reden dat het ding nog in je kast ligt?

Dat gezegd zijnde: bij mij dus. Tonnen plezier aan beleefd als tiener, heel zwaar gebruikt in mijn high school bandje. Ik wist geen hol over gear, had nog niet echt een mening over wat een goed gitaargeluid was, laat staan over hoe het te maken. Ik voelde vooral de nood om muziek te maken, nummers te schrijven, en deed (doe) niets liever dan met vrienden samen spelen. Die repetities en optredens horen bij de beste herinneringen uit die middelbare schoolperiode. In retrospect was die mt2 daar best op zijn plaats, paste in de gruizige goth-rock en new wave die we toen speelden.

Pepe
15 oktober 2021, 11:57
Zonder MT2 geen Zweedse metal.

MarkS
15 oktober 2021, 12:14
Zonder MT2 geen Zweedse metal.
HM-2 bedoel je.

Pepe
15 oktober 2021, 12:20
Volgens mij ging de HM-2 net iets verder dan de MT maar die had weer een par.eq
voor de rest zijn ze dacht ik niet zo verschillend


https://articles.boss.info/wp-content/uploads/2021/05/Swedish-Death-Metal-Cover.png

MarkS
15 oktober 2021, 13:00
Zweedse Metal is HM-2.

Dirk_Hendrik
15 oktober 2021, 15:23
Volgens mij ging de HM-2 net iets verder dan de MT maar die had weer een par.eq
voor de rest zijn ze dacht ik niet zo verschillend



Ik zal je niet teveel vermoeien met elektronicaschematuur maar na het vergelijk "het zijn beide distortionpedalen van Boss" en "Ze hebben een gain regelaatr, een tone control sectie en een level regelaar, houden alle vergelijken tussen de twee wel zo'n beetje op.

Kim Wilson
15 oktober 2021, 15:47
Dat lijkt me heel stug. Het apparaat heet een Metal zone, de gast in dat filmpje benadert em ook zo en de enige manier waarop je het zou klaarspelen om geen bruikbare situatie te kunne verzinnen is als je bijzonder aktief het bestaan van metal hebt vermeden. Als long term member van dit forum heb ik er een hard hoofd in dat dat zo is.

Dat is ook zo hoor. Maar zelfs voor metal klinkt het gewoon slecht. Als een effect misschien leuk, maar als basissound vind ik het ook voor metal een slecht geluid.

Pepe
15 oktober 2021, 16:33
Ik zal je niet teveel vermoeien met elektronicaschematuur maar na het vergelijk "het zijn beide distortionpedalen van Boss" en "Ze hebben een gain regelaatr, een tone control sectie en een level regelaar, houden alle vergelijken tussen de twee wel zo'n beetje op.

Ik vergat beide zijn zwart met oranje lettering.:D

Het is natuurlijk ook niet zo dat schema zus per definitie een ander geluid oplevert dan schema zo.
Sterker, de pedalen wereld is gebouwd op die aanname.

Dirk_Hendrik
16 oktober 2021, 16:20
Ik vergat beide zijn zwart met oranje lettering.:D

Het is natuurlijk ook niet zo dat schema zus per definitie een ander geluid oplevert dan schema zo.
Sterker, de pedalen wereld is gebouwd op die aanname.

Daar heb je dan ook weer gelijk in. Schema's leveren sowieso ook niet zoveel sound eigenlijk. Ik had in het geval van de HM2 vs de MT2 eigenlijk wel verwacht dat ze meer uit dezelfde ontwerpstal zouden komen.

Maar evenzo is de pedalenwereld gebouwd op de aanname dat je aan het fabrikaat kan horen hoe ze klinken. Elk Iba drivepedaal wordt met een TS vergeleken en elk Boss pedaal heeft hoorbaar slechte buffers. Behalve de CE1. Die klinkt altijd fantastisch.... ondanks dat dat in de praktijk nog wel eens tegen valt.

Ash ketchum
17 oktober 2021, 14:38
Na aanleiding van dit topic heb ik na 14 jaar heb ik mijn Boss HM-2 maar weer eens aangesloten. Ook gelijk aan de hand van het serienummer het bouwjaar achterhaald. Blijkt het ook nog eens een japanner te zijn.
Het geluid is precies zoals ik me nog kan herinneren en eigenlijk nog steeds niet mijn smaak. Gek genoeg heb ik het niet gelijk te koop gezet.
Destijds geruild tegen een Ibanez TS-10. Als ik daar nu de prijzen van zie krijg alleen maar meer spijt…

the sure thing
12 november 2021, 20:57
Mijn Barber direct drive SS bewaar ik om nostalgische redenen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

guitarkid
2 maart 2022, 22:36
Mijn eerste generatie Electro Harmonix Small Stone Phase Shifter. Gekocht in 1975 voor FL165,- bij het Noorder Muziekhuis in Groningen. Werkt nog steeds prima, maar gebruik 'm eigenlijk nooit meer. Er schijnt wel het nodige voor betaald te worden, maar ik heb destijds krom gelegen om hem te kopen en heb prachtige herinneringen aan die tijd. De doos heb ik helaas niet meer. Ik vind het wel jammer dat ik mijn Big Muff (ramshead) uit datzelfde jaar niet meer heb.

AriaProII
9 maart 2022, 15:21
Mijn Dunlop Crybaby 535Q, ooit gekocht van mijn eerste loonstrook van mijn eerste dienstverband.

R.J
11 maart 2022, 14:04
Valt "Niemand moet ze" onder sentimentele waarde?
Eerste pedaal dat ik zelf ooit gekocht heb, heb ik al jaren niet meer :)

Alleen m'n eerste gitaar heb ik nog, al weet ik niet of die 't eind van het jaar gaat halen.

miyaru
11 maart 2022, 16:12
Ik heb mijn eerste gitaar, bas en effect pedaal nog. Het pedaal is een Coron Jet/Flanger, een groot pedaal dat op 18 volt gaat. Mijn eerste Wah, een Shin Ei Fuzz/Wah heb ik helaas niet meer.