PDA

View Full Version : Nieuwe Telecaster - intonatie en stemming



ronsmit
12 september 2021, 11:30
Vorige maand werd ik de gelukkige eigenaar van een Fender Telecaster Pro II Roasted Pine (zo een dus (https://www.tfoa.eu/nl/fender-american-pro-ii-tele-mn-roasted-pine.html?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vGm6Ay3HQv zwy7y5pqBW6hZ_Z4OIYsfVv5qDvhaQDbNAPuI3Bz_-AhoCykYQAvD_BwE)). Na een lange weg via o.m. Gibson LP, Fender Strat., Musicman JP en PRS Custom 24 voelt dit een beetje als thuis komen. Het is echt een fijne gitaar, waarmee alles kan.

Nu zit ik met het volgende. Misschien dat iemand kan helpen.

Ik vond de gitaar wat snel ontstemmen, met name de B en hoge E-snaar. Daarnaast liep hij ook wat aan op de open E-en B-snaar.

De B (en ook de G-) snaar intoneerden wat hoog op resp. de 3e (D) en 2e positie (A).

Nu heb ik de hals, die wat recht was vanuit de winkel, iets holler gezet. Dit scheelt iets in de hoogte van de snaren, maar het is goed te doen.
Gek genoeg is de intonatie daardoor beter geworden. Het blijft wel oppassen met intoneren, maar het gaat een stuk beter.
Ook blijft de gitaar beter gestemd, hoewel het wel oppassen blijft.
De rammel op de open E-en B-snaar is er soms (als het wat warmer is), maar daarmee is te leven. Als het simpel weg kan, dan natuurlijk graag.

Wat ik me afvraag, is of de (iets- 2 slagen) hollere hals dit heeft kunnen bewerkstelligen, in ieder geval voor wat betreft de intonatie. Ik kan het redenerend eigenlijk niet verklaren.

Iemand een idee/tips?

Tupelo
12 september 2021, 19:02
Kan wel iets uitgemaakt hebben, de hals holler draaien versus intonatie.
Slechte intonatie hoort een beetje bij een telecaster geloof ik, tenminste met die originele zadeltjes.
Kan je iets aan doen.
Rammeltjes / aanlopen, daar kan ik niet tegen.
Ik zou de gitaar laten checken door iemand die er verstand van heeft; ff laten finetunen, krijg je meteen antwoord op al je vragen.
Wel een mooie gitaar trouwens.

tmms
12 september 2021, 19:12
Telecaster is voor mij synoniem aan een nieuwe 6-saddles bridge:ok:

tmms
12 september 2021, 19:27
De-langharige-weigeraars (mag ik dat zeggen, nee dat mag niet zeggen):D hebben me er een met een verrotte body in de maag gesplitst. No hard feelings hoor, maar zit wel aan een nieuwe body vast.
Kom er maar in, muzikanten van het klei.

nb. gezocht tele body:)

Erik de Perik
12 september 2021, 19:41
Da's vaak niet zo met 200 EUR gitaren, maar ik zou mij niet zo druk maken. Beetje draaien aan de halspin totdat het goed is.

Erik de Perik
12 september 2021, 19:42
De-langharige-weigeraars (mag ik dat zeggen, nee dat mag niet zeggen):D hebben me er een met een verrotte body in de maag gesplitst. No hard feelings hoor, maar zit wel aan een nieuwe body vast.
Kom er maar in, muzikanten van het klei.

nb. gezocht tele body:)

Wat heeft dat met een hals en stemming te doen?

tmms
12 september 2021, 20:09
Post ervoor de perik, post ervoor.
Neen, body heeft een rotte plek, precies waar een van de brugschroeven zit.

Orpheo
13 september 2021, 08:34
Het is bijna onmogelijk om rot hout te hebben bij gitaren die uit fabrieken komen. Hout wordt na de kap gedroogd in ovens tot een heel lage vochtigheid (5-7 procent uit mijn hoofd). Het is waarschijnlijk gewoon boterzacht hout en niet rot. Het is immers pine en pine is écht, écht zacht. zeker als het ook nog eens een redelijk brede grain heeft, dan trek je een schroef er zo uit.

Intonatieproblemen is gewoon bij de 3 zadel brug. Hoort erbij. Koop compensated saddles en klaar.

Die aanlopers, tja, even (laten) vlakken en klaar.

Kim Wilson
13 september 2021, 08:39
Ja, een telecaster met standaard zadels is niet te intoneren. Wat Orpheo zegt, compensated zadels van Wilkinson en je bent klaar. 6-saddle brug zou ik zelf nooit kopen.

Da Vinci
13 september 2021, 09:57
Hey Ron, leuk je hier te zien! Heb min of meer dezelfde omweg (maar dan met een Luke) en laat me ook steeds weer verrassen door de veelzijdigheid van een Telecaster.

Intonatie wordt natuurlijk beïnvloed door de stand van de neck maar onderlingen verschillen kan je er lastig me oplossen. Compensated saddles zijn al genoemd en niet voor niks uitgevonden ;)

tmms
13 september 2021, 10:37
Het is bijna onmogelijk om rot hout te hebben bij gitaren die uit fabrieken komen. Hout wordt na de kap gedroogd in ovens tot een heel lage vochtigheid (5-7 procent uit mijn hoofd). Het is waarschijnlijk gewoon boterzacht hout en niet rot. Het is immers pine en pine is écht, écht zacht. zeker als het ook nog eens een redelijk brede grain heeft, dan trek je een schroef er zo uit. .......

Rot is misschien het woord niet, maar er zit een erg zachte plek op de plaats van de brug, opmerkelijk anders dan de rest van de body.
Ben van plan eens bij Rikkers langs te gaan, kijken of ie iets heeft liggen. Mogelijk laat ik een body maken van esdoorn, even zien want dat zal in de papieren gaan lopen.


Ja, een telecaster met standaard zadels is niet te intoneren. Wat Orpheo zegt, compensated zadels van Wilkinson en je bent klaar. 6-saddle brug zou ik zelf nooit kopen.

Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?

Da Vinci
13 september 2021, 10:50
Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?

We kunnen uren lullen over klank, bespeelbaarheid en intonatie maar een 6-saddle brug op een Tele ziet er natuurlijk niet uit én is niet historisch correct dus daar gaan we verder geen woorden aan vuil maken ;)

tmms
13 september 2021, 11:01
Oooh, op die fiets. 6-saddle bridge dus:D

D3nnis
13 september 2021, 11:23
Intonatieproblemen is gewoon bij de 3 zadel brug. Hoort erbij. Koop compensated saddles en klaar.


De pro II telecaster heeft al compensated saddles, dus die hoeft TS niet meer te kopen.

tmms
13 september 2021, 11:28
Humbucker in gehad, wil er een nocaster of '54 voor aanschaffen, moet ik me nog verder op orienteren. Tis overigens een London City Comet. Main axe op het moment is een Les Paul, ook LC, met een Seymour Duncan JB bij de brug. Lekker, maar stiekem is een tele m'n favoriet.
https://i.ibb.co/WfTyxPm/smart.jpg (https://ibb.co/5L78Mnb)

tmms
13 september 2021, 12:00
Vorige maand werd ik de gelukkige eigenaar van een Fender Telecaster Pro II Roasted Pine (zo een dus (https://www.tfoa.eu/nl/fender-american-pro-ii-tele-mn-roasted-pine.html?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vGm6Ay3HQv zwy7y5pqBW6hZ_Z4OIYsfVv5qDvhaQDbNAPuI3Bz_-AhoCykYQAvD_BwE)). Na een lange weg via o.m. Gibson LP, Fender Strat., Musicman JP en PRS Custom 24 voelt dit een beetje als thuis komen. Het is echt een fijne gitaar, waarmee alles kan.

Nu zit ik met het volgende. Misschien dat iemand kan helpen.

Ik vond de gitaar wat snel ontstemmen, met name de B en hoge E-snaar. Daarnaast liep hij ook wat aan op de open E-en B-snaar.

De B (en ook de G-) snaar intoneerden wat hoog op resp. de 3e (D) en 2e positie (A).

Nu heb ik de hals, die wat recht was vanuit de winkel, iets holler gezet. Dit scheelt iets in de hoogte van de snaren, maar het is goed te doen.
Gek genoeg is de intonatie daardoor beter geworden. Het blijft wel oppassen met intoneren, maar het gaat een stuk beter.
Ook blijft de gitaar beter gestemd, hoewel het wel oppassen blijft.
De rammel op de open E-en B-snaar is er soms (als het wat warmer is), maar daarmee is te leven. Als het simpel weg kan, dan natuurlijk graag.

Wat ik me afvraag, is of de (iets- 2 slagen) hollere hals dit heeft kunnen bewerkstelligen, in ieder geval voor wat betreft de intonatie. Ik kan het redenerend eigenlijk niet verklaren.

Iemand een idee/tips?

Excuus, niet de bedoeling je topic te kapen.
Als je de boel zo authentiek mogelijk wilt houden zou ik voor de Wilkenson optie van Kim gaan, anders een 6-saddle bridge.
Ken de Wilkenson niet, maar een brug met 6 zadels heeft alle instel mogelijkheden, per snaar. Vind ik prettig.

Orpheo
13 september 2021, 12:28
Rot is misschien het woord niet, maar er zit een erg zachte plek op de plaats van de brug, opmerkelijk anders dan de rest van de body.
Ben van plan eens bij Rikkers langs te gaan, kijken of ie iets heeft liggen. Mogelijk laat ik een body maken van esdoorn, even zien want dat zal in de papieren gaan lopen.



Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?
een solid esdoorn body gaat echt drastisch anders klinken. Frankly, ook als je de hals nog moet laten vlakken dan lijkt nieuwbouw me in sommige gevallen zelfs goedkoper.

tmms
13 september 2021, 12:29
De pro II telecaster heeft al compensated saddles, dus die hoeft TS niet meer te kopen.

Excuus, post niet gezien.

tmms
13 september 2021, 12:31
een solid esdoorn body gaat echt drastisch anders klinken. Frankly, ook als je de hals nog moet laten vlakken dan lijkt nieuwbouw me in sommige gevallen zelfs goedkoper.

Zou goed kunnen dat ze de hals geknakt hebben, ding staat al een tijdje, leven tenslotte in een tijd van rattekankerbelletjes, maar ik hoop het niet.

Kim Wilson
13 september 2021, 14:39
...



Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?
Het kan toeval zijn, maar van alle tele's die ik heb bespeeld en getest, klonken die met de 3-saddle bruggen het meest levendig. De dooie karakterloze planken hadden allen 6-zadel bruggen.

Kim Wilson
13 september 2021, 14:40
De pro II telecaster heeft al compensated saddles, dus die hoeft TS niet meer te kopen.
Oh, dat scheelt dan alweer. :)

D3nnis
13 september 2021, 14:48
Ja, behalve dat de intonatie dan (blijkbaar) nog niet voldoende naar de zin is....Dan wordt het óf vijlen, óf naar 6 zadels lijkt me.

Kim Wilson
13 september 2021, 14:53
Ja, inderdaad. Het blijft een beetje compromissen met drie zadels. Ik heb er zelf geen last van overigens, de mijne is meer dan prima bespeelbaar. Als je er wel last van hebt, moet je gewoon harder rammen met dat ding. Rock n roll jonguh! :blast:

tmms
13 september 2021, 15:02
:D, that's the spirit. Maar wel interessant die bevinding van de drie saddles versus zes. Snap nl. niet waarom ze dat uberhaupt ooit gedaan hebben, maar dus idd klankverschil?
Tis wel zo, ik word volstrekt neurotisch van slecht geintoneerde gitaren, dus even zien.

nb: misschien een soort van veer galm die andere (slecht geintoneerde:D) snaar op het zadeltje?:)

Rinze
13 september 2021, 15:28
:D, that's the spirit. Maar wel interessant die bevinding van de drie saddles versus zes. Snap nl. niet waarom ze dat uberhaupt ooit gedaan hebben, maar dus idd klankverschil?
Tis wel zo, ik word volstrekt neurotisch van slecht geintoneerde gitaren, dus even zien.

nb: misschien een soort van veer galm die andere (slecht geintoneerde:D) snaar op het zadeltje?:)Wilkinson maakt een prima versie met drie gecompenseerde zadels die goed in te stellen én vast te zetten zijn. Zitten op mijn FGN Tele en ben daar erg tevreden over.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
13 september 2021, 16:02
:D, that's the spirit. Maar wel interessant die bevinding van de drie saddles versus zes. Snap nl. niet waarom ze dat uberhaupt ooit gedaan hebben, maar dus idd klankverschil?


Ik zag laatst in een filmpje van Henning Pauly dat Trevor Wilkinson blijkbaar ooit gezegd heeft dat dit inderdaad klankverschil geeft. Enerzijds doordat de E en A snaar (en d rest ook per 2) aan elkaar vast zitten en de ene snaar de andere in trilling brengt, en anderzijds dat als je bv de E snaar aanslaat, het zadeltje wat mee wil bewegen, wat een klein.beetje tegengewerkt wordt doordat de A snaar het zadeltje juist tegen wil houden.
Ik durf het niet te zeggen. Achteraf geredeneerd is er overal wel een verhaal van te maken natuurlijk.

Maar ik weet wel dat ik al even tele GAS heb, en dat ik ook (toevallig?) een lichte voorkeur voor de drie zadels lijk te hebben.

tmms
13 september 2021, 16:07
Hier ook zo na de laatste paar posts. Tonefactory en Thomann hebben 'm niet, en zijn er imitaties?

Kim Wilson
13 september 2021, 16:14
Hier ook zo na de laatste paar posts. Tonefactory en Thomann hebben 'm niet, en zijn er imitaties?
https://www.tonefactory.nl/wilkinson-brug-staartstuk-tele-nikkel-pitch-10-8mm-staggered-brass-saddles

https://www.tonefactory.nl/wilkinson-brug-staartstuk-tele-chroom-pitch-10-8mm-staggered-brass-saddles

tmms
13 september 2021, 16:45
Oh, excuus. Bedankt.:)

Kim Wilson
13 september 2021, 17:10
Geen probleem. Succes! :ok:

ronsmit
13 september 2021, 21:22
Dank allen.

ronsmit
13 september 2021, 21:27
Ik verbaas me erover dat ik niet eerder op de Telecaster uitkwam. Dacht altijd dat het country- of slaggitaren waren. Niet (alleen) dus.

Overigens ben ik kennelijk niet de enige. Zie ook bijv. deze (https://www.youtube.com/watch?v=EG11zSRroUM&ab_channel=intheblues) en deze (https://www.youtube.com/watch?v=skPJVbV9ydg&ab_channel=JohnRobsonGuitarist). Leuk om te zien.

ronsmit
13 september 2021, 21:33
Hey Ron, leuk je hier te zien! Heb min of meer dezelfde omweg (maar dan met een Luke) en laat me ook steeds weer verrassen door de veelzijdigheid van een Telecaster.

Intonatie wordt natuurlijk beïnvloed door de stand van de neck maar onderlingen verschillen kan je er lastig me oplossen. Compensated saddles zijn al genoemd en niet voor niks uitgevonden ;)

Haha, kleine wereld onder gitaristen.:)

alias
13 september 2021, 23:14
Het is waarschijnlijk gewoon boterzacht hout en niet rot. Het is immers pine en pine is écht, écht zacht. zeker als het ook nog eens een redelijk brede grain heeft, dan trek je een schroef er zo uit.
....
Intonatieproblemen is gewoon bij de 3 zadel brug. Hoort erbij. Koop compensated saddles en klaar.
Al is jouw mening nog zo snel, goed kunnen lezen achterhaalt hem wel.
Want de gitaar waarover het gaat heeft geen pine body, alleen een roasted pine finish van een alder body. En ook af-fabriek al compensated saddles.

tmms
13 september 2021, 23:18
Ho, ho, slecht lezen doe ik wel, en laat je niet misleiden door manipulerend, framend rattekankergebroed. Mijn tip voor het slapen gaan.

D3nnis
14 september 2021, 06:00
Al is jouw mening nog zo snel, goed kunnen lezen achterhaalt hem wel.
Want de gitaar waarover het gaat heeft geen pine body, alleen een roasted pine finish van een alder body.

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Fender vindt zelf dat het wel pine is. Thomann bijvoorbeeld ook.
Alleen TFOA vindt dat het een alder body met roasted pine finish is.
Als je het mij vraagt staat het gewoon verkeerd op de site van TFOA.

Kim Wilson
14 september 2021, 08:14
Zoals ze bij een gitaarzaakje in Zwolle eens tegen me zeiden: ‘Ja, maar bij TFOA hebben ze geen verstand van gitaren.’ :D

Little Jay
14 september 2021, 09:13
Ik betrap TFOA wel (veel) vaker op foutjes…..

MarkS
14 september 2021, 09:24
Al is jouw mening nog zo snel, goed kunnen lezen achterhaalt hem wel.
Want de gitaar waarover het gaat heeft geen pine body, alleen een roasted pine finish van een alder body. En ook af-fabriek al compensated saddles.

Wie écht goed leest, snapt dat de opmerking van Orpheo een reactie is op de “rotte” body van tmms, en niet over de body van de ts.

Pepe
14 september 2021, 09:59
Voor de verwarring is Fender to blame door "roasted pine" voor zowel een proces als voor een finish te gebruiken.

(Sommige) pine is uitstekend voor gitaar bodies te gebruiken, de eerste tele's waren van pine en ook nu gebruikt Fender weer pine voor een aantal bodies, misschien wel omdat pine op het telecaster forum erg populair is wegens tone wood kwaliteiten.

Roasted als proces kwam ik het eerst tegen bij FujiGen, 10 jaar geleden of zoiets maar Bennie Jolink gooide in de jaren 90 al een gitaar op de bbq en vertelde enthousiast dat alle vocht in 1 keer verdampte en dat een gitaar daar beter van ging klinken.
Een fijn proces waar je bier bij kan drinken, way to go Bennie!

Wat ik me bij een finish met de naam roasted pine moet voorstellen weet ik niet precies maar dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden als je dat op een alder of essen body smeert.

Orpheo
14 september 2021, 13:34
Al is jouw mening nog zo snel, goed kunnen lezen achterhaalt hem wel.
Want de gitaar waarover het gaat heeft geen pine body, alleen een roasted pine finish van een alder body. En ook af-fabriek al compensated saddles.

Niet elke compensated saddle is dezelfde. Die van Fender compenseren niet genoeg, mijns inziens. Je hebt ook nog mooiere varianten met een stelschoef zodat je de hoek kan vastzetten als de intonatie eenmaal goed zit. Mooi spul.

Alder body. OK, leuk.

En je punt is...? Alder is zo friggin zacht, man, je kan een gitaarbody boetseren van dat spul.

Orpheo
14 september 2021, 13:39
De professional II Tele heeft dus alder óf roasted pine, afhankelijk van de finish.

https://www.fender.com/en-NL/electric-guitars/telecaster/american-professional-ii-telecaster/0113942750.html

:soinnocent:

Pepe
14 september 2021, 13:57
De professional II Tele heeft dus alder óf roasted pine, afhankelijk van de finish.

https://www.fender.com/en-NL/electric-guitars/telecaster/american-professional-ii-telecaster/0113942750.html

:soinnocent:

Er is ook een roasted pine finish.
De roasted pine body is, zegt Fender, enkel op select colors maar zegt niet welke
de roasted pine finish zit maar op 1 model, dat zal dan ook wel de roasted pine body zijn anders heb je weinig visueel lol van je roasted,
dus ik gok dat de andere 9 modellen gewoon alder zijn
dat hadden ze dan wel iets simpeler kunnen vertellen maar ok, marketing

Da Vinci
14 september 2021, 14:06
Ik zie ongeacht welke kleur ik kies roasted pine bij specs, maar dat klopt dus niet?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210914/ab5dac9015ee6ea81a971cf7ae71e8d6.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
14 september 2021, 14:12
Onder Highlight staat dus wat anders was mijn punt

tmms
14 september 2021, 14:17
Alder is toch elzen?
Is pine kerstboom? Rommel als toonhout, vergelijkbaar met vuren dat grenen. Prima om 'antieke' kasten van in mekaar te timmeren, maar waardeloos als toonhout.:cooler:
Toonhout soorten: Esdoorn (bv rock maple, keihard), mahonie of meranti, waarvan mahonie de mooiste kleur heeft, of, denk ik, eikenhout, do the trick.
Then again, een aspect van toon, element is meer van invloed vermoed ik. En als je onzin speelt, kun je beter spaanplaat plus een high output humbucker van Ali Baba van 5 euro gebruiken.:hide:

nb pine zal ananassenboom hout zijn. Mmm. Voor reggae?:D

tmms
14 september 2021, 14:20
I don't like reggae, i love it:)

Pepe
14 september 2021, 14:26
Wat het beste toonhout voor mass productie muziekinstrumenten en keukenkastjes is is wellicht wat anders dan toonhout voor luthiers. Zo kan een luthier wegens smaak en clientele de voorkeur geven aan hardwood exotica maar voor Fender is prijs & bewerking belangrijker. En toon is bij beiden geen no1.
Pine is een uitstekende houtsoort voor gitaren.
Wat pine betreft, dat is een verzamelnaam, het ene zal meer geschikt zijn voor iets dan het andere

In google kan je voor elke mening wel een bijpassend artikel vinden dus deze google ik (https://www.esquire.com/entertainment/interviews/a2873/guitar042307/)

Da Vinci
14 september 2021, 14:28
Onder Highlight staat dus wat anders was mijn punt

Ah ik zie het. Ik dacht we hebben het over een van de specs dus ik klik door naar specs en sla zoals meestal het geleuter over.

Ik lees nu ook dat Alder tonewood is en een gebalanceerd geluid geeft terwijl Rosted pine een complexe toon geeft. Ik heb geen idee wat dat betekent en als iemand tegen me zou zeggen dat tonewood een complexe toon geeft zou ik er ook niet van staan te kijken dus ik weet meteen weer waarom ik het geleuter normaal gesproken over sla.

D3nnis
14 september 2021, 14:53
Maybach, en ook Haar gebruiken wel (sugar) pine.

Als de stelling is dat "kerstbomenhout" niks is, dan kunnen we spruce / fichte bij akoestische gitaren ook wel afschrijven :D

Erik de Perik
14 september 2021, 15:40
Pine is dennenhout terwijl onze kerstbomen sparren (spruce) zijn. Uiteindelijk allemaal wel van dezelfde dennenfamilie. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het hout waar de betimmering van luxe jachten en exclusieve meubels van gemaakt worden, beter klinkt dan timmerhout van de Gamma. Alleen moet dat Gamma hout nog wel even stevig gedroogd worden.

tmms
14 september 2021, 19:16
Maybach, en ook Haar gebruiken wel (sugar) pine.

Als de stelling is dat "kerstbomenhout" niks is, dan kunnen we spruce / fichte bij akoestische gitaren ook wel afschrijven :D

Neen, dat is een misvatting. De eigenaar van een houtbewerkingswerkplaats heeft me één en ander toegevoegd.
Hij zou zeggen, en nu ga ik grof ende waarschijnlijk onheus reproduceren: 'kijk, als je een muzikaal instrument wilt bouwen gelden er andere regels dan een zaagmachine in elkaar flansen' en ' de rommel die jij gaat reproduceren is nog geen MDF waard'. Deze laatste is van mij, hij zou dat nooit zo doen.
Maar een viool of akoestische gitaar is iets anders dan een sustainblok met een slecht geintoneerde brug plus snaren.:)

D3nnis
14 september 2021, 19:58
Dus, vrij vertaald, als het niet of minder kritisch is zoals bij een solid body dan is het rommel, en als het wel eisen heeft dan is het prima?

alias
14 september 2021, 20:08
Wie écht goed leest, snapt dat de opmerking van Orpheo een reactie is op de “rotte” body van tmms, en niet over de body van de ts.Je hebt gelijk, deels. Want hij noemt zowel "rot" (dus over de body van tmms) èn "boterzachte pine" (en dus ook over de body van de TS). Maar mijn opmerking was wel onnodig neerbuigend, excuus.

tmms
14 september 2021, 20:24
Dus, vrij vertaald, als het niet of minder kritisch is zoals bij een solid body dan is het rommel, en als het wel eisen heeft dan is het prima?

Ja, zo zou je het kunnen zeggen. Heb wel de mij bekende riedel verteld; sustain, donker, hoger qua frequenties, meer wist ik niet. Hij wel, maar een elektrische gitaar was als opium voor den oortjes om het zo maar te zeggen, moest ie niks van hebben, en gelijk had ie.
Heb me er niks van aangetrokken en daar heb ik spijt van.
Toch heb ik liever een goedgebouwde aziaat dan een letterlijk 10x duurdere amerikaan. Dat dan weer wel, maar ook weer niet, in de zin van de melodie.

Erik de Perik
14 september 2021, 20:54
Nu weten autogarages vrijwel niets over banden en vering......... maar een houthandelaar is deskundig op het gebied van gitaarbouw....???

Pepe
14 september 2021, 21:03
De Arnhemse fijnhouthandel weet niks van gitaarbouw maar heeft zijn vaste klantjes en weet echt wel wat die jongens zoeken.

Erik de Perik
14 september 2021, 21:14
De Arnhemse fijnhouthandel weet niks van gitaarbouw maar heeft zijn vaste klantjes en weet echt wel wat die jongens zoeken.

Klopt helemaal. Ze weten "wat die jongens zoeken." Dat is geen vakkennis maar handelskennis.

pasqual
14 september 2021, 22:56
Intonatie problemen kunnen ook voortkomen uit een te hoge topkam. Als de snaren te hoog zitten t.o.v. de frets, kun je zadels stellen wat je wilt en de halspen bijstellen maar dan krijg je 'm ook niet lekker geïntoneerd.

Orpheo
17 september 2021, 10:15
Er is echt níks mis met pine. Ik heb zelf meerdere gitaren gemaakt van pine en die krengen hebben maar 1 nadeel: het hout is heel zacht tussen de nerf in, dus het vullen van de grain is wat lastiger (en deuken, butsen, krassen vermijden is iets lastiger dan met essen maar niet lastiger dan mahonie ofzo). Dat het brol is, is onzin. Kerstbomen worden gemaakt om in een paar jaar zo snel mogelijk te groeien tot commerciele maten maar het pine dat gebruikt wordt voor gitaren en andere snaarinstrumenten is écht van een heel andere klasse.

Het weegt geen drol maar is ontzettend taai en dat geeft het geweldige resonante eigenschappen; mits je stukken pakt waar de nerf niet zó groot is dat je er een boeing doorheen kan laten vliegen.

https://media.istockphoto.com/photos/pine-wood-texture-picture-id1056936074?k=20&m=1056936074&s=170667a&w=0&h=iI_LKSPZFeJRFcz0rpImk4eu8MmXdYdoh3OSiPfk2ic=
Dit moet je dus níet kiezen!

http://cdn.shopify.com/s/files/1/1121/0216/products/tempered-northern-red-pine_1200x1200.jpg?v=1571339681

Dit, daarentegen, is geweldig. Waar kan ik hiervoor intekenen!?

En op de vraag of het anderzijds een goede houtsoort is voor gitaren:

ja.

De allereerste Telecasters zijn gemaakt van pine
https://pbs.twimg.com/media/DrVdkDZXQAA6hoD.jpg

Pine is serieus te gek en krijgt ten onrechte een slechte reputatie.

tmms
17 september 2021, 10:59
Er is echt níks mis met pine. Ik heb zelf meerdere gitaren gemaakt van pine en die krengen hebben maar 1 nadeel: het hout is heel zacht tussen de nerf in, dus het vullen van de grain is wat lastiger (en deuken, butsen, krassen vermijden is iets lastiger dan met essen maar niet lastiger dan mahonie ofzo). Dat het brol is, is onzin. Kerstbomen worden gemaakt om in een paar jaar zo snel mogelijk te groeien tot commerciele maten maar het pine dat gebruikt wordt voor gitaren en andere snaarinstrumenten is écht van een heel andere klasse.

Het weegt geen drol maar is ontzettend taai en dat geeft het geweldige resonante eigenschappen; mits je stukken pakt waar de nerf niet zó groot is dat je er een boeing doorheen kan laten vliegen.

https://media.istockphoto.com/photos/pine-wood-texture-picture-id1056936074?k=20&m=1056936074&s=170667a&w=0&h=iI_LKSPZFeJRFcz0rpImk4eu8MmXdYdoh3OSiPfk2ic=
Dit moet je dus níet kiezen!

http://cdn.shopify.com/s/files/1/1121/0216/products/tempered-northern-red-pine_1200x1200.jpg?v=1571339681

Dit, daarentegen, is geweldig. Waar kan ik hiervoor intekenen!?

En op de vraag of het anderzijds een goede houtsoort is voor gitaren:

ja.

De allereerste Telecasters zijn gemaakt van pine
https://pbs.twimg.com/media/DrVdkDZXQAA6hoD.jpg

Pine is serieus te gek en krijgt ten onrechte een slechte reputatie.

Interessante post.
Kun je iets zeggen over de eigenschappen van esdoorn? Behalve dat het erg zwaar is, wat zeker van belang is, heb ik het onderbuikgevoel dat het klankmatig erg geschikt is voor een tele, juist voor een tele.
Hoe kijk jij daar tegen aan?

Pepe
17 september 2021, 11:03
Ik heb een esdoorn tele (Mad Cat)
geluid is vrij bekend want op bijna elke Prince plaat te horen
Prince noemt het raggady sound, strak met veel attack

tmms
17 september 2021, 11:16
De attack verbaast me niet ivm de hardheid van het hout. M'n vader had een boekje met allerlei fysieke gegevens van houtsoorten, bijvoorbeeld de dichtheid. Zal m'n broer eens vragen of hij het ergens heeft. Het verschil, of het gebrek eraan, tussen mahonie en meranti is me bij gebleven.

Orpheo
17 september 2021, 11:23
Interessante post.
Kun je iets zeggen over de eigenschappen van esdoorn? Behalve dat het erg zwaar is, wat zeker van belang is, heb ik het onderbuikgevoel dat het klankmatig erg geschikt is voor een tele, juist voor een tele.
Hoe kijk jij daar tegen aan?

Ik vind full maple gitaren écht te gek maar of het geschikt is voor een tele? Tja, het kan voor alles, maar wat wil je voor tone?

Maple komt trouwens in meerdere smaken en ik gebruik voor full maple bodies, zeker als het een vlammetje of quilt moet hebben, sugar maple in plaats van hard maple. Silver leaf maple vind ik trouwens ook prima.

Hard maple bodies klinken echt KNETTERstrak. Heel egaal toonbereik, geen gekke bumps in enig frequentiebereik. De zachtere varianten zijn iets 'zachter' in het tophoog maar blijven tonaal duidelijk maple.

Zwaar? Tja. Niet echt. Essen is echt een pak zwaarder hoor (swamp ash spreek ik niet over, dat vind ik echt gore troep; geef me dan maar liever spruce, pine, spanish cedar ofzo, als het dan toch licht moet, mag het dan ook wel goed klinken? Nog nooit een swamp ash body gehoord waarvan ik dacht, HOLY SHIT wat een tone!).

Essen is minder egaal van structuur dan esdoorn en dat geeft als gevolg dat essen ook meer structuur in je tone geeft. Ik bedoel dan, je hoog klinkt scherper, het mid krijgt een knauw, het laag is strak als beton. Maple is gewoon veel vriendelijker in het gehoor. Wat ik wel merk met essen versus esdoorn is dat esdoorn veel directer reageert. Essen heeft een beetje een vertraagde attack vergeleken bij esdoorn. Niet dat essen nu echt sluggish aanvoelt, zoals bijvoorbeeld alder of baswood (dat is gewoon een spons joh) maar het is trager dan esdoorn.

Even wat plaatjes:

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/241782580_4506507822721761_5555256457835572650_n.j pg?_nc_cat=110&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=slhXXVMFJ7IAX9i78hd&_nc_oc=AQloPjpmNvITtIN5VW4IytLpsoBz6c0_cerBdC6GdB7 cvn1VIrOV83f0hWvEe2ci8D0&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=ce2e4d7735946424b6ab15774c864584&oe=61686643

Maple/Ash combinatie (50/50), solid swamp ash, solid maple body. De verschillen zijn vooral in feel. De meest linker voelt het meest levendig, meest complex en heeft tonaal de knauw van ash maar het directe van maple. Ik baal er alleen van dat ik de body zo dun heb gelaten. 45mm is mij gewoon te dun. Ze zitten allemaal rond de 3.9-4.2 kilo, trouwens.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/116310910_3310053019033920_7020475687990127666_n.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=A9c_BWNDUmYAX_y4BUo&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=13254999796aa40ae298d3023e8922dc&oe=6169BDCB

Maple top, back en neck op spanish cedar, versus walnut top, back en neck op spruce. Tonaal liggen deze twee enorm dicht bij elkaar. Welke denken jullie dat helderder klinkt, versus welke warmer?

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/235824741_4404359449603266_89866712128690654_n.jpg ?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=9e3E5shvRToAX8QsQZp&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=4c7152176cd2399d6deb80e01718dae4&oe=616B9246

Walnut op quilt maple body; quilt maple op black limba body. Verder gelijk. Is de linker zwaarder? Nee, ze wegen beiden ongeveer 4.2 kilo (weet 't niet op de gram nauwkeurig). De linker klinkt wel helderder, glas-achtiger, dan de rechter, die gewoon warm, strak en vet klinkt met een scherp, snijdend randje.

En ja, ik moet leren fotograferen. Het is hoe 't is.

Orpheo
17 september 2021, 11:30
De attack verbaast me niet ivm de hardheid van het hout. M'n vader had een boekje met allerlei fysieke gegevens van houtsoorten, bijvoorbeeld de dichtheid. Zal m'n broer eens vragen of hij het ergens heeft. Het verschil, of het gebrek eraan, tussen mahonie en meranti is me bij gebleven.

Meranti wordt ook niet voor niks verkocht als filipinian mahogany...

En tóch, dichtheid en hardheid zegt niet alles. Voorbeeldje:

Sapele heeft een hardheid van 1410 Janka hardness, modulus of rupture 15930, crushing strenght 8750. average weight 670
Swamp ash: 1320 - 15000 - 7410. 500
White ash: 1320 - 15000 - 7410. 675
Sugar Maple: 700 (!!) - 8900 - 5200. 530

En toch klinkt sapele warmer dan het sugar maple, ondanks dat het harder en zwaarder is. En klinkt white ash strakker en feller dan het sapele.

Want wat dit allemaal niet meeneemt in het hele verhaal, is hoe de grain opgebouwd is.

Deze data zegt je dus maar gedeeltelijk iets.

tmms
17 september 2021, 12:14
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/116310910_3310053019033920_7020475687990127666_n.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=A9c_BWNDUmYAX_y4BUo&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=13254999796aa40ae298d3023e8922dc&oe=6169BDCB

Maple top, back en neck op spanish cedar, versus walnut top, back en neck op spruce. Tonaal liggen deze twee enorm dicht bij elkaar. Welke denken jullie dat helderder klinkt, versus welke warmer?

De respectievelijke spanish cedar en spruce slaan op het sustain block?
Ik zou denken de laatste warmer, maar kan het niet onderbouwen.

Pepe
17 september 2021, 12:33
Daarom is het lastig te praten over zoiets als pine/grenen wat slecht zou zijn want den (wat eigenlijk een familienaam is)
zo maakt spruce/spar ook deel uit van diezelfde familie
of neem fichte/vuren wat voor sauna's gebruikt wordt terwijl Engelmann fichte, van diezelfde den familie, een tophoutsoort is voor bovenbladen voor akoestische gitareren.

Orpheo
17 september 2021, 12:55
De respectievelijke spanish cedar en spruce slaan op het sustain block?
Ik zou denken de laatste warmer, maar kan het niet onderbouwen.

Nee, geen sustain block, echt een kern in de sandwich. 15mm top, 15mm back, 30mm core.

Spanish cedar klinkt beduidend warmer (in combinatie met het maple).

tmms
17 september 2021, 13:15
Ah, hollowbody met pickups. Mooi, mooi, mooi.
Heb besloten op zoek te gaan naar een rock-maple body, eventueel sugar maple. Voor mijn London City tele hals:). Daar gaat het op neer komen, hoewel ik het halselement ga handhaven.
Iemand misschien een fijn brugelement in de aanbieding? Ik denk altijd in Seymour Duncan termen (100 nieuw, 40 tweedehands), als leidraad.
En een compensated 3-saddle bridge ben ik ook naar op zoek.
Iemand iets van dit alles in de aanbieding, of tips? Bedankt!

Fobo
17 september 2021, 22:32
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/116310910_3310053019033920_7020475687990127666_n.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=A9c_BWNDUmYAX_y4BUo&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=13254999796aa40ae298d3023e8922dc&oe=6169BDCB

Maple top, back en neck op spanish cedar, versus walnut top, back en neck op spruce. Tonaal liggen deze twee enorm dicht bij elkaar. Welke denken jullie dat helderder klinkt, versus welke warmer?

Het is wel off topic, maar goddorie, hier zit ik echt een partij van te kwijlen....:mmmm:

ronsmit
18 september 2021, 01:05
Informatief wellicht (ik kan het niet toetsen): https://neaera.com/nl/best-wood-for-electric-guitars/

D3nnis
18 september 2021, 08:22
En tóch, dichtheid en hardheid zegt niet alles.

Er zal vast wel een gemene deler te vinden zijn als je hout op dezelfde manier selecteert en zo, maar de onderlinge verschillen binnen een houtsoort zijn zo ontzettend groot; ik heb een gitaar met esdoorn body, esdoorn geschroefde hals, 25.5" mensuur, floyd rose gehad.
Dan je theoretisch best wel wat snap en "boink" moeten kunnen hebben.
Maar dat had ie dus totaal niet. Weinig hoog, weinig laag, heul veul mid.

Orpheo
19 september 2021, 12:46
Er zal vast wel een gemene deler te vinden zijn als je hout op dezelfde manier selecteert en zo, maar de onderlinge verschillen binnen een houtsoort zijn zo ontzettend groot; ik heb een gitaar met esdoorn body, esdoorn geschroefde hals, 25.5" mensuur, floyd rose gehad.
Dan je theoretisch best wel wat snap en "boink" moeten kunnen hebben.
Maar dat had ie dus totaal niet. Weinig hoog, weinig laag, heul veul mid.

Precies wat ik dus bedoelde. Maple bodies van silver leaf maple hebben die bump in t midden maar hard maple minder. Het is esdoorn, maar toch ook niet.

Orpheo
19 september 2021, 15:50
Het is wel off topic, maar goddorie, hier zit ik echt een partij van te kwijlen....:mmmm:

Dank! Zelf gemaakt vanaf nul. Run hout tot dit. All moi. Al die andere gitaren idem trouwens

Fobo
19 september 2021, 22:01
Dank! Zelf gemaakt vanaf nul. Run hout tot dit. All moi. Al die andere gitaren idem trouwens
Schitterend zijn ze!

Effe aanhakend op het tele-concept: hebben jullie - al dan niet gefundeerde - meningen en/of ervaringen over/met de G&L Tribute ASAT Classic Butterscotch Blonde? Leo is tenslotte zo’n beetje de uitvinder ervan...

Bax beschrijft de G&L als volgt:
De body van deze elektrische gitaar is gemaakt van lichtgewicht essenhout, ook wel Swamp Ash genoemd. Deze levert een volle, diepe klank met sprankelende trebles. Daarnaast heeft het een schitterende nerfstructuur, die in deze uitvoering is voorzien van een transparante Butterscotch Blonde lak. De hals en toets van de G&L Tribute ASAT Classic zijn gemaakt van hard esdoornhout (maple). Hierdoor krijgt de gitaar net wat meer een felle bite door de uitvinder van de Tele.

Dekt dat de lading volgens jullie een beetje?

Orpheo
20 september 2021, 10:48
Ik associeer swamp ash niet met levendige tone maar eerder met laffe, slappe hap. Zoiets als een cheeseburger van de macdonalds. Niet slecht, maar qua fastfood burgers is 5guys if In'n'Out toch 1000000 keer beter.

Pepe
20 september 2021, 11:19
Ik associeer swamp ash niet met levendige tone maar eerder met laffe, slappe hap. .

Fender CS niet, dat was juist een big selling point voor ze, swamp ash. Komt natuurlijk ook omdat vroeger veel teles & strats daar van gemaakt zijn voordat er werd overgeschakeld op elzen wegens goedkoper.
Swamp ash is bright, direct en snappy en als je een telecaster zoekt met dat 50's Jeff Beck/Roy Buchanan geluid, een Duncan Esquire pickup, brass saddles en een swamp ash bodyis the way to go. Geen allemans vriend though.

Kim Wilson
20 september 2021, 12:05
... Wat ik wel merk met essen versus esdoorn is dat esdoorn veel directer reageert. Essen heeft een beetje een vertraagde attack vergeleken bij esdoorn. Niet dat essen nu echt sluggish aanvoelt, zoals bijvoorbeeld alder of baswood (dat is gewoon een spons joh) maar het is trager dan esdoorn.

...
Ik heb een Tele met een redelijk zware essen body, en nog directere attack is niet per se iets waar ik persoonlijk op zit te wachten. Misschien is dat anders als er humbuckers in zitten, maar mijn Baja is meer dan direct genoeg.

Orpheo
20 september 2021, 12:25
hard ash hóeft niet zwaar te zijn maar ik heb nu een stuk of 20 gitaren gemaakt met hard ash én 20 met swamp ash en het maakt niet uit wat ik erin steek, swamp ash klinkt gewoon soft. humbuckers, singlecoils. maple halzen, rosewood, multi lam of enkeldelig. Het klinkt gewoon soft.

Swamp ash is voor mij dus echt geen verkooppunt, eeder een punt van afkeer. Elke gitaar die ik had van swamp ash, is weg. Heb alleen maar hard ash over.

Fobo
20 september 2021, 12:36
Ik associeer swamp ash niet met levendige tone maar eerder met laffe, slappe hap. Zoiets als een cheeseburger van de macdonalds. Niet slecht, maar qua fastfood burgers is 5guys if In'n'Out toch 1000000 keer beter.


Fender CS niet, dat was juist een big selling point voor ze, swamp ash. Komt natuurlijk ook omdat vroeger veel teles & strats daar van gemaakt zijn voordat er werd overgeschakeld op elzen wegens goedkoper.
Swamp ash is bright, direct en snappy en als je een telecaster zoekt met dat 50's Jeff Beck/Roy Buchanan geluid, een Duncan Esquire pickup, brass saddles en een swamp ash bodyis the way to go. Geen allemans vriend though.

Ja, wat moet ik dáár nou mee? Twee volstrekt verschillende opvattingen. Dat het geen allemansvriend was wist ik wel, en ja, ik hou van het geluid van Jeff Beck, maar op basis van de rest wordt het moeilijk om een afweging te maken.