PDA

View Full Version : Boss Eurus GS-1 gitaar met synth



apekop
25 augustus 2021, 15:35
Wel een leuke nieuwe gitaar van Boss, de eerste, met synhtgeluiden erin.

Er staan nog bijna geen filmpjes op met goede geluidsvoorbeelden en specs van de geluiden, maar zo te horen zijn het het een beetje dezelfde standaard sounds als uit hun synth pedalen als de SY1000.

Wel een gemiste kans dat je maar 6 presets op de gitaar zelf kan bedienen en dat er geen midi out of 13 pins out op zit om andere apparaten mee aan te sturen. De vraag is of je dan niet net zo goed hun synth pedalen kan kopen?

Prijs is rond de 2100 euro.
Maar toch interessant aangezien de tracking erg goed lijkt te zijn.
Het embedden lukt me hier nog steeds niet...


https://m.youtube.com/watch?v=QFRvPyT3z38

Dirk_Hendrik
26 augustus 2021, 12:21
Toen ik begreep dat ik een telefoon of ander wireless device nodig had om geluiden in dit ding te wisselen ben ik afgetaaid. Muziekinstrumenten gebruik je vaak jarenlang. Dan moet je dus niet afhankelijk zijn van apps, OS-es en externe devices. gecombineerd met gebrek aan midi.....Totaal de boot gemist.

apekop
26 augustus 2021, 13:01
Toch zie je dat steeds meer. Bijvoorbeeld bij effect pedalen en modellers. Ook die zijn afhankelijk van software of apps om geluiden te maken. Het hoort ook een beetje deze tijd.

Maar 6 geluiden op de gitaar zelf is wel erg mager.

Pepe
26 augustus 2021, 13:26
Het punt is niet dat ze afhankelijk van andere middelen zijn, de hele muziekindustrie leeft op een stopcontact, maar dat die middelen een zeer beperkte levensduur hebben,
Dat ik elke 2 maanden een driver voor mijn Pod studio moest updaten, ala maar met de update naar Mojave werkt niks meer. Ik heb nog even geprobeerd om 32 bit op een 64 bit platform te draaien maar ach.. gecompliceerd plus meer geheugen dat ik toch niet heb dus laat maar.
Ik snap dat je mee moet met de vaart der volkeren maar simpel muziekmaken moet simpel blijven, voor je het weet ben je meer bezig met randvoorwaarden en andere knoppen.

Fusion
26 augustus 2021, 13:39
6 is wat mager idd, maar zou werkbaar zijn. Ik vind echter van wat ik ervan gehoord heb de sounds van SY1000 echt ruk. Ik vind mijn ouwe GR30 dan nog meer praktisch en werkbare sounds hebben (kan ook aan de reviews van de SY1000 liggen, dat die net de verkeerde presets lieten horen). Geen MIDI out is triest. Goede tracking zou fijn zijn en maakt veel goed wbt deze gitaar.

Fusion
26 augustus 2021, 13:46
BEetje door de video gegaan, hoe kan t nou dat ze steeds de meest lullige sounds in zo'n guitar synth stoppen? Wat wel gaaf is, is dat ie t vibrato en volgens mij ook bends heel goed meeneemt. Ben je met MIDI out dan wel heel afhankelijk van welke MIDI parameter ie stuurt vopr vibrato en wat de pitch wheel range is van de ontvanger :D

munkie
26 augustus 2021, 14:03
Opa had vroeger een Casio MIDI gitaar, dat rare model. Zat wat vertraging op, vooral onderin. Dus de transpose schakelaar omgezet en vette bassriffs boven de 12e fret inspelen :cheerup: Casio had ook een model met de complete synth ingebouwd, daar speelde J.J.Cale op :punk:

https://link.marktplaats.nl/m1739440752

Deze gitaar vind ik interessanter, echte E-gitaar met MIDI ingebouwd. OK je hebt Godin etc. met 13 pins out maar dan moet je weer een Roland GS kopen. De GI-20 module maken ze helaas niet meer. Ik heb laatst mijn YRG weer eens afgestoft. Met enige moeite de software gevonden. De firma bestaat al niet meer, geen ondersteuning meer. In de tapping mode heb je echt 0 ms vertraging maar dat heeft natuurlijk weinig meer met gitaarspelen te maken.

apekop
26 augustus 2021, 17:10
BEetje door de video gegaan, hoe kan t nou dat ze steeds de meest lullige sounds in zo'n guitar synth stoppen? :D

Ik ben het daar volledig mee eens. Ik heb maar een paar synth geluiden gehoord van deze Boss gitaar, maar die klinken idd vrij gedateerd. En lijken mij ook hetzelfde als die van SY1000 en SY1. Typische Boss gitaar synth sounds dus. Ik ben ook nooit omvergeblazen door die synth pedalen van Boss qua sound. Maar hopelijk kan hij meer gevarieerde en betere sounds produceren.

JVGM-music
29 augustus 2021, 11:50
Hmmmm...heeft dus een midi uitgang...heb in het verleden wel zo een yamaha midi controller gehad...veel bijgeluiden en vertraging...onbruikbaar. Heb nu een Yourock speelgoedgitaar welke in de tapping functie met aleen de linkerhand redelijk functioneert...maar dit ding van Boss lijkt veelbelovend.
Bedankt voor het posten!

apekop
31 augustus 2021, 09:27
Hmmmm...heeft dus een midi uitgang..!

Dat heeft ie dus juist niet, geen midi out. Hoe technisch precies zit en hoe ze de snelle tracking voor elkaar krijgen geen idee. Misschien werkt hoe wel helemaal zonder midi net als de SY pedalen?

Fusion
31 augustus 2021, 09:52
Hmmmm...heeft dus een midi uitgang...heb in het verleden wel zo een yamaha midi controller gehad...veel bijgeluiden en vertraging...onbruikbaar. Heb nu een Yourock speelgoedgitaar welke in de tapping functie met aleen de linkerhand redelijk functioneert...maar dit ding van Boss lijkt veelbelovend.
Bedankt voor het posten!
Vertraging klopt wel. Bijgeluiden liggen meestal aan jezelf ;)

JVGM-music
31 augustus 2021, 22:46
Dat heeft ie dus juist niet, geen midi out. Hoe technisch precies zit en hoe ze de snelle tracking voor elkaar krijgen geen idee. Misschien werkt hoe wel helemaal zonder midi net als de SY pedalen?


Op .47.. hebben ze het toch over een speciaal kabeltje en de mogelijkheid om er synths mee aan te sturen.

apekop
1 september 2021, 10:37
Op .47.. hebben ze het toch over een speciaal kabeltje en de mogelijkheid om er synths mee aan te sturen.

Ze zeggen er inderdaad iets over, maar ik begrijp dat stuk vanaf 47min in de video niet helemaal. Ik versta die man ook bijna niet. Of het nou over dat expressie pedaal gaat of over de gitaar is me niet duidelijk. Maar het zou mooi zijn als het kon. Op de gitaar zelf zit geen midi out connector.

D3nnis
1 september 2021, 14:14
Hij zegt vrij duidelijk dat dat over de EV-1-WL gaat, het wireless midi expressie pedaal van Boss.

apekop
1 september 2021, 15:26
Hij zegt vrij duidelijk dat dat over de EV-1-WL gaat, het wireless midi expressie pedaal van Boss.


Duidelijk wil ik het niet noemen. Ze zeggen ook iets over comminicatie met DAW en andere Midi apparatuur, maar dat kan ik niet helemaal volgen.

D3nnis
1 september 2021, 16:14
Nou, ik hoor minutenlang praten over de EV-1-WL (waarbij het dan niet over die synth gitaar ging, behalve dan dat die dus blijkbaar wireless kan connecten met dat expressiepedaal), dus ik vond het redelijk duidelijk te volgen waar het over ging, namelijk over dat draadloze expressiepedaal. Die je ook bedraad aan kunt sluiten via USB, óf gebruikt via midi, met een TRS-naar-5-pin-DIN plug.

apekop
1 september 2021, 19:34
Nou, ik hoor minutenlang praten over de EV-1-WL (waarbij het dan niet over die synth gitaar ging, behalve dan dat die dus blijkbaar wireless kan connecten met dat expressiepedaal), dus ik vond het redelijk duidelijk te volgen waar het over ging, namelijk over dat draadloze expressiepedaal. Die je ook bedraad aan kunt sluiten via USB, óf gebruikt via midi, met een TRS-naar-5-pin-DIN plug.

Ja, maar de vraag van JVGM was of de gitaar zelf ook midi uit kan sturen naar andere synths bijvoorbeeld. Naar mijn weten kan dat niet. Maar ik werd aan het twijfelen gebracht ;)

D3nnis
2 september 2021, 08:41
Volgens mij ook niet inderdaad.

Trouwens, ik kan wel de manual vinden van dat draadloze expressiepedaal, maar niet van die synthgitaar.
Dat is jammer, ik vind een geschreven document véél makkelijker om te bekijken of iets wel/niet kan dan door een filmpje heen akkeren.

apekop
2 september 2021, 13:24
Volgens mij ook niet inderdaad.

Trouwens, ik kan wel de manual vinden van dat draadloze expressiepedaal, maar niet van die synthgitaar.
Dat is jammer, ik vind een geschreven document véél makkelijker om te bekijken of iets wel/niet kan dan door een filmpje heen akkeren.

Klopt. De handleiding zal binnenkort wel komen. En hopelijk ook wat betere filmpjes.

munkie
3 september 2021, 21:01
Net een Roland Gi-20 binnengekregen van MP. Met GK2A element en twee 13 pins kabels. Die kosten nieuw alleen al 60 euro per stuk! Voor de midi connectie naar mijn ouwe Mac Pro. Tot nu toe gebruikte ik daarvoor de GI-10 en dan naar een Steinberg Midex midi-USB interface. Tweetrapsraket dus. 1e indruk: timing is net wat beter. Ik kan nu fingerstyle piano en vibes spelen op de module zonder al teveel valse nootjes. Niet slecht.

Typisch Roland: die GI-20 maken ze niet meer, je moet nu een complete GS kopen om van 13 pins naar midi over USB te gaan.

the sure thing
6 september 2021, 22:57
Net een Roland Gi-20 binnengekregen van MP. Met GK2A element en twee 13 pins kabels. Die kosten nieuw alleen al 60 euro per stuk! Voor de midi connectie naar mijn ouwe Mac Pro. Tot nu toe gebruikte ik daarvoor de GI-10 en dan naar een Steinberg Midex midi-USB interface. Tweetrapsraket dus. 1e indruk: timing is net wat beter. Ik kan nu fingerstyle piano en vibes spelen op de module zonder al teveel valse nootjes. Niet slecht.

Typisch Roland: die GI-20 maken ze niet meer, je moet nu een complete GS kopen om van 13 pins naar midi over USB te gaan.

De vuile hufters


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

munkie
8 september 2021, 09:30
Voor mijn GR55 heeft Roland nooit een editor programma gemaakt. Er is wel een "third party" editor. De GR55 kan je niet als afspeelapparaat gebruiken. Het is dus alleen maar " heen" van 13 pins naar midi over USB. Is ook nooit opgelost middels een firmware upgrade.

apekop
15 september 2021, 10:00
Review van Pete Thorn. Altijd wel goede reviews, maar nooit kritisch. Nog steeds niet onder de indruk van de geluiden, ik had van Boss wel meer verwacht gezien hun Roland synth historie. Maar de gitaarsynth sounds klinken wel heel gedateerd en klinisch vind ik.


https://m.youtube.com/watch?v=fmyBfr0Wjyw