PDA

View Full Version : London City head aansluiten op Marshall cab



Velter
19 augustus 2021, 10:51
Hi,

ik heb net de Ohms-faq doorgenomen maar blijf nog met een vraagje over hoe ik best m'n London City head op mn Marhall-cab kan aansluiten. Kan ik 2 16 ohms cabs aansluiten via de 2 rechteruitgangen?

Dit is de head:
https://i.imgur.com/BTxX1Cd.png

Om te verbinden met 1 16ohm cab, dien ik dan 1 speakeruitgang van 16 OHM te verbinden met 1 speakeringang (16 ohm, de rechtse dus) van mijn cab?

https://i.imgur.com/vJaj4PE.jpg

Pepe
19 augustus 2021, 11:14
Ja, het idee is om de uitgangen te matchen, dus 16 naar 16, 8 naar 8 enz.

Als dat niet mogelijk is dan hou ik aan dat de amp side lager moet zijn dan de speaker side. Dus van 8 naar 16 is ok maar van 8 naar 4 niet. Maar ook al werkt dat; ik had ooit een Fender bassman (2 ohm) die ik in een single speaker cab had ingebouwd en aangezien speakers enkel 8 of 16 ohm zijn was het een mismatch van 2 naar 8 en die amp werd zo heet dat je altijd warm bier had als je dat er op zette (disclaimer: maar nooit je bier op je amp zetten natuurlijk)

Velter
19 augustus 2021, 11:49
Dus als ik een 16 ohm cab aansluit op 1 van de 2 16 ohm uitgangen ben ik gematcht?

Pepe
19 augustus 2021, 12:01
Dat is wat er staat.

D3nnis
19 augustus 2021, 12:05
Wat pepe aangeeft strookt wel met de handleiding van mijn mesa roadster, namelijk (bijvoorbeeld) versterker 8ohm out naar 16 ohm speaker = safe mismatch.

Echter, bijvoorbeeld op de site van NEL amps staat het zoals mij in eerste instantie altijd verteld is (voor buizenamps):


If you need to make a mismatch it’s better to have the speaker impedance lower than the amps impedance (as described above).


Ligt dat dan toch zuiver aan het ontwerp van de versterker of zo?

Pepe
19 augustus 2021, 12:08
Ah, we hebben nu een echt topic!:crazyhappy:

Velter
19 augustus 2021, 13:19
Dat is wat er staat.

Ik wou zeker zijn, omdat ik het niet goed begreep met de dubbele uitgangen. Bedankt!

Erik de Perik
19 augustus 2021, 13:42
Dumble ODS combos hebben een 4 ohm uitgang en een 8 ohm EV speaker.

Pepe
19 augustus 2021, 14:02
Ik wou zeker zijn, omdat ik het niet goed begreep met de dubbele uitgangen. Bedankt!

Idealiter stelde LC zichzelf zo voor

https://i.pinimg.com/236x/66/2b/5c/662b5cc33c0055c144b18409dda0b711.jpg

Pepe
19 augustus 2021, 14:05
Dumble ODS combos hebben een 4 ohm uitgang en een 8 ohm EV speaker.

Jij weet dat soort dingen, ik ken Dumble alleen van plaatjes. En zijn gebruikers ook trouwens.

Plant
19 augustus 2021, 14:43
Dumble ODS combos hebben een 4 ohm uitgang en een 8 ohm EV speaker.

Een trafo is een impedantie-omzetter, dus als je primair rekening houdt met de secundaire mismatch is er niks aan het handje. M.a.w. het zou part of the design kunnen zijn, alhoewel ik dat een lomp idee vind.

Erik de Perik
19 augustus 2021, 16:59
Een trafo is een impedantie-omzetter, dus als je primair rekening houdt met de secundaire mismatch is er niks aan het handje. M.a.w. het zou part of the design kunnen zijn, alhoewel ik dat een lomp idee vind.

Het zijn standaard Fender OT’s.

Plant
19 augustus 2021, 19:36
Dat zegt niets. Stel: Je hebt een trafo van primair 5kΩ en secundair 4Ω.

Als je die secundair i.p.v. 4Ω afsluit met 8Ω, zal de impedantie primair 10kΩ worden. Als dat in het ontwerp is meegenomen zal het wel loslopen.

Je moet wel uitkijken of dat allemaal met spanningen en stromen goed gaat natuurlijk. De trafo zelf moet dat wel aan kunnen en bv. niet magnetisch verzadigen of de stromen qua draaddikte niet aankunnen.

Erik de Perik
19 augustus 2021, 20:15
Geen idee of ome Leo dat in het ontwerp heeft meegenomen, lijkt mij sterk. Dumble gebruikte Bassman 50 en Twin Reverb 100 trafo's op 4 ohm.
Is het niet zo dat een speaker afhankelijk van de frequentie sowieso zwabbert qua weerstand?

Erik de Perik
19 augustus 2021, 20:18
Jij weet dat soort dingen, ik ken Dumble alleen van plaatjes. En zijn gebruikers ook trouwens.

Ik weet ook dingen van het Romeinse rijk.

Maar je vindt het nu al kut?


Ah, we hebben nu een echt topic!:crazyhappy:

Plant
20 augustus 2021, 00:00
Geen idee of ome Leo dat in het ontwerp heeft meegenomen, lijkt mij sterk. Dumble gebruikte Bassman 50 en Twin Reverb 100 trafo's op 4 ohm.
Is het niet zo dat een speaker afhankelijk van de frequentie sowieso zwabbert qua weerstand?

Correct, het heet niet voor niets nominale impedantie. Over het frequentiebereik kan de waarde (ver) onder en boven de waarde uitkomen.
Tegelijk is een muzieksignaal geen sinus-toontje op 1 frequentie, maar een mix van van veel frequenties tegelijk. Dus staar je niet blind op de frequentiecurve als belasting.

Erik de Perik
20 augustus 2021, 01:44
Kortom..... impedantie moeten we niet zo nauw nemen?

Plant
20 augustus 2021, 02:53
Correct, niet te krampachtig naar het getalletje staren.
De nominale impedantie aanhouden een mooie vuistregel.
Verder heb je theorie en praktijk.

cluseau
3 september 2021, 11:03
Hi,

ik heb net de Ohms-faq doorgenomen maar blijf nog met een vraagje over hoe ik best m'n London City head op mn Marhall-cab kan aansluiten. Kan ik 2 16 ohms cabs aansluiten via de 2 rechteruitgangen?



Hoop gezever en waarschijnlijk niet juist.

Velter wil als ik het goed begrijp 2 16ohm cabs aansluiten. De uitgangsjack's staan intern parallel dus wordt verwacht dat je zelf nadenkt. Twee kasten van 16ohm resulteerd in 8ohm load dus zou ik zeggen dat je de aansluitingen van 8ohm moet gebruiken.

Maar, nu lijkt me dat er geen 32ohm cabs in omloop zijn dus waarom LC er twee 16ohm jack's op heeft gemaakt is me dan een raadsel en zou betekenen dat de 16ohm uitgangen in werkelijkheid de 8ohm aansluitng van de trafo is. De 8ohm aansluiting is dan 4ohm waar dan twee 8ohm cabs op moeten staan. Hoe de fabrikant heeft gedacht is mij even onduidelijk en zal dat uitzoeken zodra ik er een op de bank heb.

tmms
3 september 2021, 12:18
Interessante hypothese. Denk het trouwens niet, want ze wilden een concurrent van Marshall zijn, en de luidste... enfin.
Denk eerder dat het te maken heeft met 4 ipv 3. Jammer overigens dat ze niet twee kwartjes meer geinvesteerd hebben in de uitgangstransformator, en vijf uit gangen met 2x4, 2x8 en 1x16 ohm uitgangen.

Erik de Perik
3 september 2021, 13:00
Ga jij nog maar eens even uitrekenen hoeveel ampere je nodig hebt voor een AC in jouw auto.

tmms
3 september 2021, 15:44
Een AC'tje heeft één van de minst economische eindtrappen, wat energie betreft.
Vermogen uit een AB eindtrap heeft een optimum in relatie tot de uitgangsimpedantie.:ok:

D3nnis
3 september 2021, 21:44
Maar, nu lijkt me dat er geen 32ohm cabs in omloop zijn dus waarom LC er twee 16ohm jack's op heeft gemaakt is me dan een raadsel en zou betekenen dat de 16ohm uitgangen in werkelijkheid de 8ohm aansluitng van de trafo is. De 8ohm aansluiting is dan 4ohm waar dan twee 8ohm cabs op moeten staan. Hoe de fabrikant heeft gedacht is mij even onduidelijk en zal dat uitzoeken zodra ik er een op de bank heb.

Hebben ze niet gewoon twee uitgangen als 16 ohm gelabeld zodat je daar je (beide) 16 ohm cabinetten in kunt prakken?

cluseau
4 september 2021, 09:53
Hebben ze niet gewoon twee uitgangen als 16 ohm gelabeld zodat je daar je (beide) 16 ohm cabinetten in kunt prakken?


Dat denk ik ook maar dat zou betekenen dat dit de 8 ohm aansluiting op de trafo is. Een enkele 16 ohm is dan een mismatch.

Maar v eronderstellen worden we niet wijzer van, meten is weten dus als ik er een zie zal ik het meten. Misschien is er iemand die er een heeft?

tmms
4 september 2021, 11:59
Heb er één uit een DEA200. 950V centertap spanning.
Wil 'm wel naar je opsturen. Ben nieuwsgierig naar de primaire impedantie in verhouding tot de twee secundaire windingen.
Ik ga er een SLP of een JCM800 van bouwen (misschien volgend jaar al:soinnocent:), met twee of vier buizen, eventueel andere dan EL34, net wat goed uitpakt met de gegeven Raa. Op 475V.
De spanning vind ik nl. een tikkeltje surreal om het zomaar te zeggen, nog afgezien van het wisselen van de vier EL34's na een uurtje spelen bij wijze van spreken.

tmms
4 september 2021, 12:00
DEA100 is trouwens de way to go, mocht je overwegen er één aan te schaffen. Dat is het eerste model.
Zou internet blabla kunnen zijn, maar de DEA130 zou minder zijn.

nb. zag laatst wat prijzen van het ding, absurd. Zou ik eerder opteren voor een Marshall Haze, en daar evt. wat aan sleutelen.

tmms
7 september 2021, 13:59
Alom wordt trouwens aanbevolen om de schermroosterweerstanden te verhogen naar 1K, naar Marshall specs. Zou ik twee 1,8K 2W nemen, parallel.

guitarnijboer
4 oktober 2021, 10:20
Hoop gezever en waarschijnlijk niet juist.

Velter wil als ik het goed begrijp 2 16ohm cabs aansluiten. De uitgangsjack's staan intern parallel dus wordt verwacht dat je zelf nadenkt. Twee kasten van 16ohm resulteerd in 8ohm load dus zou ik zeggen dat je de aansluitingen van 8ohm moet gebruiken.

Maar, nu lijkt me dat er geen 32ohm cabs in omloop zijn dus waarom LC er twee 16ohm jack's op heeft gemaakt is me dan een raadsel en zou betekenen dat de 16ohm uitgangen in werkelijkheid de 8ohm aansluitng van de trafo is. De 8ohm aansluiting is dan 4ohm waar dan twee 8ohm cabs op moeten staan. Hoe de fabrikant heeft gedacht is mij even onduidelijk en zal dat uitzoeken zodra ik er een op de bank heb.

De OT van een 100W London City, in ieder geval de groene, heeft ook een 4 ohm aansluiting. Deze is alleen niet aangesloten.
Van de eerdere LC's (grijs zwarte bekleding en andere trafo's) weet ik het niet meer zeker, maar ik dacht dat daar ook gewoon een ongebruikte 4 ohm aansluiting op zit.

cluseau
4 oktober 2021, 11:18
De OT van een 100W London City, in ieder geval de groene, heeft ook een 4 ohm aansluiting. Deze is alleen niet aangesloten.
Van de eerdere LC's (grijs zwarte bekleding en andere trafo's) weet ik het niet meer zeker, maar ik dacht dat daar ook gewoon een ongebruikte 4 ohm aansluiting op zit.
Tnx, meen me idd zoiets te herinneren. Als er een langskomt ff goed documenteren.