PDA

View Full Version : Brunetti Pleximan niet in orde



bluegate
18 augustus 2021, 17:09
Helaas is mijn Brunetti Pleximan niet geheel probleem vrij meer.
Ga nog een afspraak maken met Cluseau maar dat moet even wachten.

Probleem:

Amp bromt en maakt bijgeluiden.
Eerst kwamen de bijgeluiden, soort geluid wat je hoort is als een digitaal effect op een daisy chain voeding zit.
Daarna is er een bij brom gekomen.

Waar ik denk dat het zit:

Ik denk niet in de pre-amp, problemen worden niet luider als volume wordt opgedraaid.
Dus ik denk vanaf de FX-loop tot in de eindtrap of voeding daarvan.

Wat geprobeerd tot nu toe:

Andere pre-amp buizen, heeft geen effect.
Alleen gitaar - amp - speaker getest, probleem blijft dus mijn pedalboard is uitgesloten.
Op een andere amp geeft dezelfde combi, gitaar, fx en kabels en speaker geen problemen dus zit in de Brunetti.
Brunetti los met alleen speaker kast aangesloten geeft zelfde problemen.
Andere eindbuizen getest, brom is stuk minder in principe zelfs bruikbaar maar de bijgeluiden blijven.

Herstel pogingen:

Even contacten buisvoeten doorvloeien
Contacten voedings elco's doorvloeien

cluseau
18 augustus 2021, 17:52
Hoe zit het met je FXloop. heb je daar al een plug in gehad om de preamp uit te sluiten?

Ook kun je even een patchkabel in de loop steken, hiermee bypass je het schakelcontact wat juist deze problemen kan veroorzaken.

bluegate
18 augustus 2021, 19:17
Hij geeft met de nieuwe buizen alleen een lichte brom. Maar versterkt wel gitaar.

Gitaar in Return, gitaar geluid met lichte brom.
Patchkabel in Send-Return gitaar geluid met lichte brom.

De bijgeluiden lijken weg, ook zonder patch tussen Send-Return.

Ik ben helaas mijn Bias tool kwijt en heb geen schema van de amp maar zie wel twee weerstanden die misschien voor Bias meting kunnen zijn.
Ik zie dat er aan 1 kant van het duet een fluctuatie zichtbaar is op de voltmeter.

Dus er is denk ik toch nog iets niet in orde.
Dus die afspraak gaat er zeker komen als je tijd hebt.

Kan geen schema vinden op internet dat is wel lastig.
Ik heb mijn bedenkingen bij de FX loop, een Boss pedaal in de loop geeft bij activeren een doffer geluid.
Dus daar lijkt ook een impedantie probleem te zitten.

bluegate
18 augustus 2021, 19:25
Amp is ook niet service vriendelijk gebouwd.
Wel mooi en overzichtelijk maar om aan de onderzijde van de main print te komen moet je heel veel loshalen.

De draden van de uitgangstrafo zitten door een gat in de printplaat waardoor je deze dus niet kunt omdraaien, niet echt handig.

bluegate
18 augustus 2021, 19:59
Die fluctuatie meet ik over één van de 220k weerstanden die naar pin 5 gaat via een 5k6 weerstand.

cluseau
18 augustus 2021, 20:01
Komt wel goed joh. Schema niet drect noodzake3lijk (wel handig natuurlijk) Werk wel vaker aan Brunetti en zijn redelijk overzichtelijk en netjes gebouwd.

bluegate
18 augustus 2021, 20:14
Denk niet dat dit iets is, op Pin 5 meet ik aan beide zijden netjes -37,1V en is stabiel.

cluseau
18 augustus 2021, 20:23
Denk niet dat dit iets is, op Pin 5 meet ik aan beide zijden netjes -37,1V en is stabiel.


Nou, dat zou ik niet durven zeggen hoor. De spanning die je meet is dan wel stabiel maar bv een lekke koppelcap kan zo'n snelle variatie veroorzaken dat jouw meter daar niet op reageerd. Zoiezo geeft je meter een gemiddelde binnen de relatief lange sampletijd. Pruttel en ruis zie je alleen op de scope als het al groot genoeg is. De 220k kan natuurlijk ook rottig zijn en ruis veroorzaken.

Mijn handen jeuken :seriousf:

bluegate
18 augustus 2021, 20:36
Laat ik nou géén scope hebben…
Ik doe te weinig met elektronica, dus enige dat ik heb is een cheapo multimeter. Kost niet veel en neemt weinig ruimte in.

Heb na mijn opleiding elektronica niets meer ermee gedaan. Werk in de IT, laatste elektronicus baan die ik had is inmiddels 24 jaar geleden en ik weet vrijwel niets meer van wat ik geleerd heb.

bluegate
23 augustus 2021, 23:07
Eindelijk mijn Bias tool gevonden!
420V op de plate
Bias was ingesteld boven 70% dissipatie op 51mA.
Advies van Mario Brunetti voor de amp is tussen de 30-35mA wat ligt tussen koud en 60%

Dit is met de oude buizen, en flinke brom.
Morgen even kijken met de set 6CA7 die ik op de kop had getikt (EL34 equ.)
Plate V nakijken en Bias instellen op 35mA.
Vond zelf rond de 60% altijd lekkerder klinken dan 70%

bluegate
24 augustus 2021, 21:04
Brom is minder met de 6CA7 maar niet helemaal weg.
Versterker werkt verder prima lijkt het.

Toch maar even wachten tot Cluseau tijd heeft om een blik te werpen. Weet vast direct waar het misgaat 😀

cluseau
31 augustus 2021, 08:10
Toch maar even wachten tot Cluseau tijd heeft om een blik te werpen.

Je hoeft niet langer te wachten hoor ;)

Ludeco
31 augustus 2021, 13:41
Kan zijn dat je print doorlekt…

Meet ook even op de jack of daar spanning(mv) op staat om dit ook uit te sluiten.

Dirk_Hendrik
1 september 2021, 11:03
Kan zijn dat je print doorlekt…

Meet ook even op de jack of daar spanning(mv) op staat om dit ook uit te sluiten.

Wat is dat? Doorlekkende print?

bluegate
1 september 2021, 13:43
Ik weet niet of dit met printplaten het geval is, maar oudere materialen wilde nog wel eens vocht opnemen.
Dan kon er inderdaad dus problemen ontstaan omdat de weerstand (ideaal oneindig) omlaag ging.

Ludeco
1 september 2021, 13:51
Wat is dat? Doorlekkende print?

Een PCB-lek is een soort kortsluiting. Het is een gedeeltelijke verbinding tussen twee of meer netten die een weerstandswaarde vertoont tussen de grens die is bepaald voor een aanvaardbare continuïteit en een aanvaardbare isolatie.

| ~ .. ~ | ~ .. ~ |

Een lekroute op een printplaat kan leiden tot metaalmigratie van het ene spoor naar het andere. Dit gebeurt terwijl de printplaat in bedrijf is, zodat een harde kortsluiting ontstaat. Bronnen zijn ionische vervuiling (afzetting van metaalzouten) en vocht.

Ook bijgeluiden zoals kraken, brom, statische geluiden kan hier een oorzaak van zijn.

Het schoonmaken van een printplaats met o.a contactreiniger raad ik ook af!

Dirk_Hendrik
2 september 2021, 09:48
Gompie... weer wat geleerd. Nooit te oud om te leren.

maar ik ga m'n geld daar voor dit probleem niet op inzetten denk ik. Die Brunetti heeft geen pertinax print maar gewoon en stuk epoxyprint mét een keurig soldeermasker dus dit soort schade als gevolg van vocht en afzetting van troep lijkt me, gezien de leeftijd, ook niet heel aannemelijk. Als het nou een ouwe jaren-70 Peavey zou zijn..

cluseau
2 september 2021, 15:42
Als het nou een ouwe jaren-70 Peavey zou zijn..

Je kent dat geintje van de mashall's toch wel ;)

cluseau
9 september 2021, 13:29
Om het topic netjes af te ronden even de oplossing van de klacht.

Volgens bluegate had hij last van brom en was dit na vervangen van de eindbuizen al een stuk minder. Eenmaal op de testbank even gezamelijk gekeken wat er van de klachten overeind bleef. Het brom niveau over de load van 16 ohm was 400mVtt. Niet echt schikbarend maar toch hoorbaar als je een hoog rendement speaker hebt. Meting van het uitgangsvermogen bleef wel heel ver achter de buis voor de positieve signaalhelft leek nauwelijks te werken. Mooi, simpel klusje dus en na deze bevindingen bluegate heen gezonden (sluitingstijd en een rammelende maag).

Eenmaal open gepeuterd de eindbuizen even omgewisseld om zo te kijken of de klacht door een buis werd veroorzaakt. Dat bleek niet zo te zijn, de fout bleef waar hij was. De sturing van de eindbuizen onder de maat en bovendien asymetrisch. Meting aan de fasedraaier gaf eigenlijk geen bijzondere afwijking te zien en toch ..... Buisje dan maar, geen resultaat. Wat is dit nu weer? Maakt het wel leuk natuurlijk maar de spanningen en stromen zijn zoals verwacht dus hier spookt het. De print is dubbelzijdig en zit aan alle kanten vast dus ff meten is niet simpel. Bovendien geen schema. Met de ohm meter zijn veel verbindingen te herleiden maar niet alle. Datgene wat boven water was te halen uitgetekend maar enkele verbindingen waren niet te vinden zonder het hele mainboard uit te bouwen. In een verduisterde ruimte een lampje aanbrengen onder de print wil nog wel eens helpen. De ontbrekende verbindingen kon ik ook in mn schema toevoegen en had nu een duidelijk beeld. Helaas geen oplossing, alles leek te wijzen naar een defecte buis maar dat had ik al twee keer uitgetest. Ik wilde namelijk weten wat er aan de andere zijde van de print gebeurde dus dat werd toch board uitbouwen %^*$%$!@%8).

https://i.imgur.com/eUssQ4n.jpg

Behalve een verlopen anode weerstand die de pret niet mocht drukken bleek de ellende in de buisvoet te zitten. Spanningen op de print gemeten kwamen niet overeen met de waarden direct onderaan de buisvoet. Voetje vervangen en alles weer naar wens met een uitgangsvermogen volgens spec.

bluegate
9 september 2021, 16:00
Hulde voor het vinden en herstellen :supercool:

Vrijdag aan het einde van de dag kom ik 'm halen.
Kan helaas niet eerder ivm werk.

Tot vrijdag.

Dirk_Hendrik
11 september 2021, 13:18
Dank voor het eindverslag. Was het de buisvoet of was het de print waarin een doormetallisering van 1 of meerdere pads was gescheurd en met het plaatsen van een nieuwe is gefixed? Juist uitzetting in de dikte van de print (temperatuur, want buizvoeten worden heet) is iets waar gewone epoxy niet heel sterk is. Een hogere TG waarde voor je printmateriaal selecteren zou wat helpen.... maar of dat is gedaan vraag ik me bij een merk als Brunetti sterk af.

Bottom line blijft toch dat buizen, en zeker eindbuizen, en PCB gemonteerde buisvoeten, een beroerde combi is.

cluseau
11 september 2021, 22:25
Er is in dit ding menig buisje gewisseld en daar worden de voetjes niet vrolijk van. Het deel waar de buispennetjes in steken leek wel een uitgewoonde ... ehhhh .... je weet wel, zoiets als in jouw handtekening. Het leek er op dat een van de roosteraansluitingen geen goed contact maakte maar who cares. Bij flinke dwarsdruk op de buis kon ik de fout beinvloeden, duidelijke zaak. Voetje kost geen drol, arbeid wel. ;)

Heb het wel eens eerder gezegd, die voetjes zijn niet gemaakt om oneindig buisjes te prikken.

Erik de Perik
11 september 2021, 22:41
Buisvoetjes horen in een chassis niet in een print, net als in- en outputs trouwens.

Dirk_Hendrik
12 september 2021, 11:36
Buisvoetjes horen in een chassis niet in een print, net als in- en outputs trouwens.

Oneens.
Buisvoeten horen zo gekozen te zijn dat ze de print niet thermisch belasten. Daar hoort dus ook de buiskeuze bij meegenomen te worden. In sommige gevallen, bijvoorbeeld eindbuizen, kan uit die belastingsanalyse komen dat je beter met chassismontage en draadverbindingen kan werken. Idem kunnen connectoren prima op een print zitten onder de voorwaarde dat ze de soldeerlassen niet mechanisch belasten.

Tupelo
21 september 2021, 23:41
Het zijn ook altijd de buisvoetjes hè.
Voor mij als leek is dat iets dat ik bijna blind zou laten vervangen wanneer mijn amp moeilijk begint te doen.
Kijken we daarna wel verder. :D