PDA

View Full Version : HNGD: Gretsch G5410t limited edition Tri Five hollow body



Kim Wilson
2 augustus 2021, 17:51
Al in maart besteld, en afgelopen donderdag eindelijk bezorgd. Nu dan ook een HNGD topic!

Ik had al langer mijn zinnen gezet op een Gretsch, en dankzij onze uit de hand gelopen en best lucratieve hobby kwam deze wens ook daadwerkelijk binnen handbereik.

Begin maart zag ik Danny Ver met deze gitaar bij VI, en ik was echt super enthousiast over de kleur! Maar ja, Danny Vera, dus ik ging er eigenlijk al vanuit dat het een gitaar uit de Pro serie zou zijn. Maar het bleek ‘gewoon’ een Electromatic te zijn, en dus binnen mijn budget! Dus gelijk het ding besteld, want bij zo’n limited edition weet je het nooit. Voor je het weet zijn ze op. Wachttijd toen nog ongeveer een half jaar, maar dat viel uiteindelijk mee (20 weken).

Het is een Gretsch uit de hollowbody familie, dus echt een full hollow. De kleuren van de Tri Five serie (er is ook nog een rode en een witte) zijn gebaseerd op de Chevrolets uit de jaren 50. Mooie two tone kleurstelling met matching headstock. Er zitten Filtertron pickups in met een parelmoer frontje. Ik wilde graag deze elementen hebben, dus wat dat betreft een mazzeltje dat ze hier al in zaten. Verder heeft hij een Bigsby B60 en de chromen knoppen met de G erop.

Qua klank is het een echte Gretsch. Ontzettend direct geluid, veel punch op de hogere snaren ook. Op de dikkere snaren wel wollig, waardoor open akkoorden al snel dichtsmeren. Maar zo’n power, echt heerlijk! Qua output valt het nog heel erg mee, de Tele klinkt ongeveer even hard. Maar zo’n lekker heldere en scherpe klank! Heerlijk!

Deze gitaar is mijn duurste gitaar ooit, ik heb er best lang op moeten wachten, en het is één van de mooiste die ik ooit heb gezien. Dus ik ben echt nog steeds zo blij als een kind! Ik kan haast niet geloven dat die dikke bak hier aan de muur hangt, naast mijn Tele die ik al 14 jaar heb. Elke keer als ik ernaar kijk, krijg ik weer een grijns op mijn gezicht!

Voor de specs, hier de link naar de Gretsch site:
https://www.gretschguitars.com/gear/build/hollow-body/g5410t-limited-edition-electromatic-tri-five-hollow-body-single-cut-with-bigsby/2506831508

En natuurlijk nog een paar foto’s:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/9d56ecce3d8dc19441ccd333d96601ab.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/c53e25e08fde3556e189863fe66a7ac5.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/6d05e89d1b4c55f6a2373f84562e9b18.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/06983bd258a368afc0351b4f674a9d15.jpg

witterwit
2 augustus 2021, 17:57
Echt een gitaar met uitstraling; lijkt me ook super goed afgewerkt.

denis.hermans
2 augustus 2021, 18:23
Proficiat ! Mooie gitaar. Hoe is de topkam ? Die ga ik bij mijn electromatic ooit nog eens laten vervangen...

D3nnis
2 augustus 2021, 18:25
Kan niet anders zeggen: vet!


Proficiat ! Mooie gitaar. Hoe is de topkam ? Die ga ik bij mijn electromatic ooit nog eens laten vervangen...

Floyd rose met locking topkam erop? :D

Kim Wilson
2 augustus 2021, 18:48
Proficiat ! Mooie gitaar. Hoe is de topkam ? Die ga ik bij mijn electromatic ooit nog eens laten vervangen...

Volgens de specs zit er een Graph Tech NuBone kam op. Dat lijkt me meer dan prima. Als ik nog iets zou moeten bedenken qua upgrades, zou het de brug zijn. Of een roller bridge, of andere zadels of zoiets.

denis.hermans
2 augustus 2021, 20:54
Ik heb al meerdere jaren een electromatic 5420 in aspen green. Nut is daar nog andsr materiaal, is erg vergeeld en voelt wat "poreus" aan. Is gewoon een beetje "messy". Maar op zich functioneel nog geen problemen ervaren.

@ Mijn bijna naamgenoot : divebombs komen niet voor in mijn "repertoire". ;-)

Kim Wilson
2 augustus 2021, 21:38
Oeh, die in Aspen Green zijn ook gaaf ja! Welke elementen zitten in die van jou? Ook Filtertrons?

Tupelo
2 augustus 2021, 21:42
Ook mooi.
Beloof je dat je van deze de lak er niet vanaf gaat krabben ? ;)

Kim Wilson
2 augustus 2021, 22:01
Ook mooi.
Beloof je dat je van deze de lak er niet vanaf gaat krabben ? ;)

Dat beloof ik bij deze. Erewoord! :D

Duhsjaak
3 augustus 2021, 07:06
Zoooooooooo, die zit.
Niet zo’n daverende fan van de heer Vera maar mooie gear heeft ie vaak wel.
Normaal vind ik een zijkant die neen andere kleur heeft dan het boven blad effe minder, maar hier doet het iets extra’s.
Fantastisch!
Geniet er van.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
3 augustus 2021, 07:32
Gitaar ziet er mooi uit man!

Geen idee wat ik daarvan zou vinden.... ooit wel eens op een Country Gentleman gespeeld. Destijds had ik daar niets mee, maar ik kan mij goed voorstellen dat dit nu anders is.

Da Vinci
3 augustus 2021, 08:47
Gefeliciteerd Hans!
Zelf geen ervaring met Gretsch, maar volgens mij is een Tele al behoorlijk helder/scherp toch. Gaat deze daar nog overheen?


Qua output valt het nog heel erg mee, de Tele klinkt ongeveer even hard. Maar zo’n lekker heldere en scherpe klank! Heerlijk!

Erik de Perik
3 augustus 2021, 08:59
Het is bijna zoals een huwelijk, Vincent.

Kim Wilson
3 augustus 2021, 09:25
Thanks allemaal!


Gefeliciteerd Hans!
Zelf geen ervaring met Gretsch, maar volgens mij is een Tele al behoorlijk helder/scherp toch. Gaat deze daar nog overheen?
Ja klopt. Maar voor een gitaar met humbuckers is deze wel verrassend helder.

Fobo
3 augustus 2021, 09:41
Het is niet mijn merk maar jij bent er blij mee, dus: congratzzz and happy playing!

bluegate
3 augustus 2021, 11:21
Gave gitaar, ik heb de 5420T in volledig blauw.
Spelen erg lekker.

miyaru
3 augustus 2021, 11:34
Van harte, lang gewacht en toch gekregen........ Veel speelplezier met de Gretch!!!!!!

Kim Wilson
3 augustus 2021, 11:36
Gave gitaar, ik heb de 5420T in volledig blauw.
Spelen erg lekker. Ja, die zijn ook mooi! Qua specs vrijwel gelijk aan elkaar, alleen is de body van die 5410 een kwart inch dunner. Zeker geen straf, zo’n 5420!

MarkS
3 augustus 2021, 11:59
Volgens de specs zit er een Graph Tech NuBone kam op. Dat lijkt me meer dan prima. Als ik nog iets zou moeten bedenken qua upgrades, zou het de brug zijn. Of een roller bridge, of andere zadels of zoiets.

Roller bridges zie ik zelden op Gretches, eerder Tru-Arc of Compton,
Gretsch Space-Control of Synchro-Sonic

Kim Wilson
3 augustus 2021, 12:29
Roller bridges zie ik zelden op Gretches, eerder Tru-Arc of Compton,
Gretsch Space-Control of Synchro-Sonic

Thanks Mark, weer wat geleerd! :)

MarkS
3 augustus 2021, 13:14
Thanks Mark, weer wat geleerd! :)

Maar als jij een roller bridge wilt is dat ook prima toch?

Kim Wilson
3 augustus 2021, 13:23
Zo is het ook natuurlijk. Maar hoe meer kennis van andere producten, des te beter is de overweging die ik kan maken.

Maar goed, eerst dat ding maar eens een paar maand goed aan de tand voelen. Hij voelt nog een beetje instabiel aan bij wat extremer gebruik van de bigsby, maar dat kan ook liggen aan de nieuwe snaren. Hij komt immers net uit de doos. Voorlopig lekker spelen!

kwispelhond
3 augustus 2021, 13:30
Gretsch heeft ook rollers hoor, deze horen origineel bij het model:

https://i.imgur.com/OTS1w6g.jpg

Gave bak, ik houd wel van lekkere kleurtjes en opvallende kitsch

MarkS
3 augustus 2021, 14:03
Gretsch heeft ook rollers hoor, deze horen origineel bij het model:

https://i.imgur.com/OTS1w6g.jpg

Gave bak, ik houd wel van lekkere kleurtjes en opvallende kitsch
Die Gretsch roller bridge had ik ook vermeld ;-)
nadeel van de door mij genoemde Tru-Arc, Compton en de door jou genoemde Space Control is dat de intonatie niet individueel per snaar valt aan te passen. De Compton heeft wel versprongen sleuven, maar is verder fixed.

Pepe
3 augustus 2021, 14:56
Beste Gretsch bridge is tevens de simpelste namelijk de rocking bar,
volgens mij heb ik zo'n beetje alle bridges wel gehad en als ik ergens niet van hou is gedoe & gezeur van een bridge,
klinkt ook het beste van alle bridges maar is logisch natuurlijk, alles wat meer is dan een blok ijzer is ballast
de space control ziet er wel veel hipper uit, heel erg fifties
maar dat is dus de keus, hip of geen gezeur, make your pick

denis.hermans
3 augustus 2021, 19:29
Roller bridges zorgen wel voor wat tone-suck (heb ik van horen zeggen). (?)

Pepe
3 augustus 2021, 19:32
Ik vond hem juist het beste klinken
In dat kader vond ik de Bigsby alu brug vrij teleurstellend terwijl ik daar toch jaren met plezier....
maarja, ignorane is bliss zullen we maar zeggen

Kim Wilson
3 augustus 2021, 19:46
Nou, voorlopig heb ik nog gewoon de adjusto-matic met secured bridge, en die is qua intonatie dikke prima!

Plant
3 augustus 2021, 20:11
Gave bak, hoewel de kleurstelling niet de mijne is maar da's smaak.
Ik hoor dan in gedachten meteen Brian Setzer (Stray Cats) of iets wat muzikaal die richting heen gaat.
Vraag is of de gitaar veelzijdig is of je die richting in 'duwt'. Reden waarom ik er zelf nooit een gekocht heb, om te zien en horen vind ik ze prachtig.

Kim Wilson
3 augustus 2021, 20:42
Gave bak, hoewel de kleurstelling niet de mijne is maar da's smaak.
Ik hoor dan in gedachten meteen Brian Setzer (Stray Cats) of iets wat muzikaal die richting heen gaat.
Vraag is of de gitaar veelzijdig is of je die richting in 'duwt'. Reden waarom ik er zelf nooit een gekocht heb, om te zien en horen vind ik ze prachtig.

Kleur is inderdaad subjectief, ik vind het één van de mooiste die ik ooit heb gezien.
Ja, hij duwt je idd wel een bepaalde kant op. Ik denk dat een G5655 met centerblock (semihollow) wat veelzijdiger is, deze is een typische hollowbody met die karakteristieke droge plok en wat wollige attack. Maar het is wel een Gretsch, dus genoeg attack voor die country en rockabilly sound, maar ook heerlijk voor blues en classic rock.

Chew
3 augustus 2021, 22:00
Ziet er prachtig uit!.. en man, klinkt goed zeg! Net even het clipje gechecked op de site van Gretsch. Doet idd meteen denken aan Brian Setzer sounds.

Hier weinig kennis van Gretsch. Heb er nooit een zelf gehad. In een ver verleden weleens eens weekje op een Tennessee Rose gespeeld, maar verder niet. Vond de straplocks heel fijn gevonden :)

Tof merk iig met veel historie! Geniet ervan!!
:rockon:

Kim Wilson
3 augustus 2021, 22:46
Thanks! Ja, het is inderdaad instant die sound! Ik ben heel benieuwd wat hij doet over de AC30, maar op de Fender Mustang klinkt ie al heel erg lekker, zowel op de Fender modellen als de Vox. Maar eens kijken of ik een clipje kan opnemen.

MarkS
3 augustus 2021, 23:26
Ik hoor dan in gedachten meteen Brian Setzer (Stray Cats) of iets wat muzikaal die richting heen gaat.
Vraag is of de gitaar veelzijdig is of je die richting in 'duwt'. Reden waarom ik er zelf nooit een gekocht heb, om te zien en horen vind ik ze prachtig.

Billy Duffy van The Cult speelt ook op een dikke hollow Gretsch, heeft ook een eigen Signature model Falcon, dus je kunt er wel wat meer kanten mee op.

Peter Buck van R.E.M, maar die speelt geloof ik op centerblocks en de kleinere Jet modellen (naast oa Rickenbackers)

denis.hermans
4 augustus 2021, 07:13
Ruben Block van Triggerfinger speelt ook vaak op een hollow body Gretsch.

Chew
4 augustus 2021, 09:44
.. en Beatle George natuurlijk op een Country Gentleman en Neil Young op zn White Falcon.

Klopt, Je kan er een tal richtingen mee op. Andersom is lastiger, denk ik.

In het clipje op de site kwam duidelijk de rockabilly sound naar voren. Is dat puur de PU’s in combinatie met een hollowbody?

Het enige andere merk dat me te binnen schiet welke zo’n sound benadert is Guild misschien?

Klonk in ieder heel tof. 50s sun records achtige sound :)

lauke_101
4 augustus 2021, 10:02
Helder klinkende, ietwat plonkige gitaar met een net niet 100% cleane amp en slapback echo en dan ben je er wel. Zo'n Gretsch doet dat natuurlijk uitstekend, maar ik heb ook heel wat op een jazzmaster en tele gespeeld toen ik nog een rockabilly bandje had. Mijn 60s stijl strat kon het niet, de 50s stijl strat van de andere gitarist dan weer wel.

the sure thing
4 augustus 2021, 16:02
Al in maart besteld, en afgelopen donderdag eindelijk bezorgd. Nu dan ook een HNGD topic!

Ik had al langer mijn zinnen gezet op een Gretsch, en dankzij onze uit de hand gelopen en best lucratieve hobby kwam deze wens ook daadwerkelijk binnen handbereik.

Begin maart zag ik Danny Ver met deze gitaar bij VI, en ik was echt super enthousiast over de kleur! Maar ja, Danny Vera, dus ik ging er eigenlijk al vanuit dat het een gitaar uit de Pro serie zou zijn. Maar het bleek ‘gewoon’ een Electromatic te zijn, en dus binnen mijn budget! Dus gelijk het ding besteld, want bij zo’n limited edition weet je het nooit. Voor je het weet zijn ze op. Wachttijd toen nog ongeveer een half jaar, maar dat viel uiteindelijk mee (20 weken).

Het is een Gretsch uit de hollowbody familie, dus echt een full hollow. De kleuren van de Tri Five serie (er is ook nog een rode en een witte) zijn gebaseerd op de Chevrolets uit de jaren 50. Mooie two tone kleurstelling met matching headstock. Er zitten Filtertron pickups in met een parelmoer frontje. Ik wilde graag deze elementen hebben, dus wat dat betreft een mazzeltje dat ze hier al in zaten. Verder heeft hij een Bigsby B60 en de chromen knoppen met de G erop.

Qua klank is het een echte Gretsch. Ontzettend direct geluid, veel punch op de hogere snaren ook. Op de dikkere snaren wel wollig, waardoor open akkoorden al snel dichtsmeren. Maar zo’n power, echt heerlijk! Qua output valt het nog heel erg mee, de Tele klinkt ongeveer even hard. Maar zo’n lekker heldere en scherpe klank! Heerlijk!

Deze gitaar is mijn duurste gitaar ooit, ik heb er best lang op moeten wachten, en het is één van de mooiste die ik ooit heb gezien. Dus ik ben echt nog steeds zo blij als een kind! Ik kan haast niet geloven dat die dikke bak hier aan de muur hangt, naast mijn Tele die ik al 14 jaar heb. Elke keer als ik ernaar kijk, krijg ik weer een grijns op mijn gezicht!

Voor de specs, hier de link naar de Gretsch site:
https://www.gretschguitars.com/gear/build/hollow-body/g5410t-limited-edition-electromatic-tri-five-hollow-body-single-cut-with-bigsby/2506831508

En natuurlijk nog een paar foto’s:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/9d56ecce3d8dc19441ccd333d96601ab.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/c53e25e08fde3556e189863fe66a7ac5.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/6d05e89d1b4c55f6a2373f84562e9b18.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210802/06983bd258a368afc0351b4f674a9d15.jpg

Wat een prachtig stoere gitaar en wat een geweldige kleur!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Kim Wilson
4 augustus 2021, 18:30
Thanks! Mooi is ie hè?

episua
5 augustus 2021, 12:45
Gefeliciteerd Kim! Super mooi ding!
Geniet ervan!

Kim Wilson
5 augustus 2021, 16:54
Thanks man! :ok:

denis.hermans
5 augustus 2021, 20:09
Waar blijft dat clipje... ;-))

witterwit
5 augustus 2021, 20:41
Beetje Duane Eddy of zo iets.