PDA

View Full Version : Inkomende gitaar: Friedman Vintage-S HSS



bluegate
26 juli 2021, 16:34
Hoop deze binnenkort te ontvangen, vandaag bestelling gedaan.

Ja, hij is duur en nee ik ben geen goede gitarist. Maar daarom hoop ik er wel van te genieten :crazyhappy:



https://live.staticflickr.com/65535/51336478616_2a554e870a_h.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51336478606_5320869d3b_h.jpg

witterwit
26 juli 2021, 18:50
Wat voor versterker ga je daarbij gebruiken ? Wel een goede gitaar trouwens.

Da Vinci
26 juli 2021, 18:59
Ik wist niet dat Friedman ook gitaren bouwt. Mooie gitaar wel. Lijkt wel wat op mijn Suhr alleen is die niet zo relic.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rogueny
26 juli 2021, 21:00
Kekke kleurtje!

Erik de Perik
26 juli 2021, 21:28
Kekke kleurtje!

Surf Green, standaard kleur voor Fenders sinds de jaren '60, maar eigenlijk een GM kleur van DuPont.


Het schijnen hele goede gitaren te zijn, Michael Nielsen (https://www.youtube.com/c/MichaelNielsen_BigHairyGuitars) lijkt er een zolder vol van te hebben.
Gefeliciteerd alvast!

<edit> Het bleek dus Surf Green te zijn.

bluegate
26 juli 2021, 21:31
Ik gebruik mijn pedalboard met een Brunetti Pleximan.
Ben erg benieuwd naar deze combinatie, hopelijk is hij donderdag binnen. Maar ga ik niet van uit.

Gelukkig hebben ze een 33 dagen bedenk periode, ik heb nog nooit een gitaar zo gekocht, besteld zonder er ooit op te spelen.

Maar ik ga in de huidige malaise niet naar Duitsland rijden om een gitaar te testen. In NL zijn ze nergens op voorraad.

Ik hoop dat hij net zo klinkt als mijn Kauffmann, maar dan iets minder vintage bespeelbaarheid.

apekop
26 juli 2021, 21:32
Toffe kleur!! Het enige wat ik minder vind is de kop. Blijkt toch altijd moeilijk om af te wijken van de Fender kop.

bluegate
26 juli 2021, 21:46
Ja, niemand mag de originele vorm gebruiken van Fender en dat is ook goed vind ik.
Kop vind ik dan wel weer gaaf met dat zwart en gouden logo.

Mijn favoriete demo:
https://youtu.be/L1jTXjyAMuA

Heb heel veel videos bekeken en reviews gelezen, meeste is erg positief.
Wat mij zeer aanspreekt:
- Twee metalen duvels in neck en body voor zero shift.
- Twee potmeters, zou liefst een hebben want tone knop gebruik ik nooit.
- Diepere onderste hoorn voor access tot fret 22.
- Vintage style lockingtuners.
- jack uitgang locatie, met sommige pluggen krijg je problemen met wegdraaien arm bij originele locatie.
- Relic job, je moet er van houden maar ik kan het zeer waarderen.

pasqual
26 juli 2021, 22:06
Mooi ding! Surfgreen is een lekker kleurtje.
Ook een pro:
-trussrod verstelling goed bereikbaar

"- Twee metalen duvels in neck en body voor zero shift." : Hmmm...slim! Nog nooit eerder van gehoord.

bluegate
26 juli 2021, 22:29
Die was ik idd nog vergeten, zit ook op mijn Luke2 en is erg handig.

Ja, duvels zo simpel en nooit eerder gedaan.
Ik erger me altijd aan die speling, hoe goed/strak de neckpocket is er is altijd speling.
Stootje en je neck staat een halve graden anders (overdreven, maar zit wel wat in).

guitarkid2
27 juli 2021, 00:06
Ja ja leuke gitaar enzo
Kon het niet nalaten om die amp van je even te googlen
Mmmmm heftige gas aanval :( :)

Erik de Perik
27 juli 2021, 06:27
Toffe kleur!! Het enige wat ik minder vind is de kop. Blijkt toch altijd moeilijk om af te wijken van de Fender kop.

Ik vind dat wel slim gedaan. Ik heb nog wel eens moeite om te zien waar een gitarist op speelt en zo'n duidelijke kop lost dat op. Anderson heeft het ook handig gedaan met een kop die in de hoek van Suhr en Pensa zit maar met die grote "A" duidelijk herkenbaar is.
Opvallend vind ik ook dat je voor een "no-age" extra moet betalen bij Friedman. (https://friedmanamplification.com/images/Vintage-S-OrderSheet_CUSTOMER.pdf) Blijkbaar leveren ze standaard niet het beste lakwerk, wat je met al die aangebrachte slijtage niet zult merken wellicht.

Erik de Perik
27 juli 2021, 06:38
Ik gebruik mijn pedalboard met een Brunetti Pleximan.
Ben erg benieuwd naar deze combinatie, hopelijk is hij donderdag binnen. Maar ga ik niet van uit.

Gelukkig hebben ze een 33 dagen bedenk periode, ik heb nog nooit een gitaar zo gekocht, besteld zonder er ooit op te spelen.

Maar ik ga in de huidige malaise niet naar Duitsland rijden om een gitaar te testen. In NL zijn ze nergens op voorraad.

Ik hoop dat hij net zo klinkt als mijn Kauffmann, maar dan iets minder vintage bespeelbaarheid.

Ik weet niet waar je 'm besteld hebt in Deutschland, Musik Produktiv of Music Store lijkt mij, maar dat zal niet zolang duren. IK was er lekker naartoe gereden, als je gevaccineerd bent tenminste of je neemt het geringe risico dat je aangehouden wordt.

Is toch een compound radius neck? Dat speelt voor veel mensen een stuk fijner dan vintage. Ik pak ook liever zo'n gitaar als ik uitdagende dingen zoals Nick & Simon moet spelen. :seriousf:

bluegate
27 juli 2021, 07:44
Compound radius 10-14” ook een pluspunt dat ik vergeten was.
En onmisbaar als je “Vader Jacob” speelt… :-D

bluegate
27 juli 2021, 07:51
Heb ooit een James Tyler gehad, als er één gitaar is waarvan mensen de kop het lelijkste vinden 😁
Maar wel serieus fijne gitaren, toen mijn bands niet meer optraden heb ik deze verkocht. Tot op heden was dat de best spelende gitaar ooit.

Hopelijk komt deze een beetje in de buurt.

Gitaar besteld bij Session.de, vond ik net ff te ver weg om heen te rijden, zij hebben de meeste Vintage-S modellen op voorraad.
Maar heb nog geen bericht ontvangen van verzending, zal wel met de paypal betaling te maken hebben.

Da Vinci
27 juli 2021, 09:19
Sjeezus die James Tyler headstocks ja... :seriousf:
Met zo'n relic is het ook altijd maar ff afwachten wat je krijgt volgens mij. Of sturen ze de exacte gitaar van de foto?

We zien de foto's wel verschijnen neem ik aan :)

bluegate
27 juli 2021, 09:37
Als het goed is zijn de foto's in de eerste post daadwerkelijk van de gitaar zelf, dat beweren ze tenminste.
Maar ik zal het zien als 'ie geleverd wordt, blijkbaar erg moeilijk om een gitaar die op voorraad is te verzenden dezelfde dag... ;)

miyaru
27 juli 2021, 12:44
Patience my brother...... de gitaar komt echt wel!!!!

Kim Wilson
27 juli 2021, 13:10
Als het goed is zijn de foto's in de eerste post daadwerkelijk van de gitaar zelf, dat beweren ze tenminste.
Maar ik zal het zien als 'ie geleverd wordt, blijkbaar erg moeilijk om een gitaar die op voorraad is te verzenden dezelfde dag... ;)

Ik wacht al sinds vrijdag op een verstuurde gitaar…

bluegate
27 juli 2021, 13:19
Ja komt wel goed uiteindelijk.
Zelfs de postbode bij ons neemt zijn momenten thuiswerken, soms krijgen we post van een week geleden op het werk :seriousf:

twoerd
27 juli 2021, 14:41
Ik wacht al sinds vrijdag op een verstuurde gitaar…

Ik sinds april en hij komt op zijn vroegst in november haha

bluegate
27 juli 2021, 15:33
Dat red ik niet, veel te ongeduldig... :strat:

Kim Wilson
27 juli 2021, 15:44
Ik sinds april en hij komt op zijn vroegst in november haha

Ja, ik wacht ook al sinds maart. Afgelopen vrijdag is ie eindelijk verzonden, maar ligt nog steeds bij Transmission in depot. Zojuist achteraan gebeld, nu lijkt ie toch morgen geleverd te gaan worden. Om je nagels bij op te vreten…

bluegate
28 juli 2021, 18:11
Als ik UPS mag geloven komt hij morgen binnen.
Perfect op tijd voor de band oefenavond 😁

bluegate
30 juli 2021, 15:17
Gitaar donderdagochtend ontvangen, moest helaas nog ff doorwerken dus later op de dag afgesteld op mijn snaardikte.
Hals ook even slagje gegeven vanwege de verminderde trekkracht.
Het lukt mij fysiek niet meer om op 0.10-0.46 te spelen met mijn bends, dus speel laatste tijd op EB Hybrid 0.09-0.46.

Wat bevalt:
Uiterlijk, dit is wel een beetje heavy relic maar hij ziet er gewoon gaaf uit.
Klank! (zou ik eigenlijk 2x moeten vermelden), klinkt zonder versterker zeer helder en zeer luid.
Klank! versterkt lijken de noten te leven onder je vingers, de sustain van de noten is erg goed en de elementen zijn top.
Definitie van het geluid, je hoort alles en niets bijt elkaar.
Bespeelbaarheid is goed, even wennen aan de compoundradius, maar daarna lijkt de gitaar je te helpen ipv tegen je te vechten.

Wat bevalt minder/niet:
Plaatsing brug, ik denk dat deze 2-3mm verder naar buiten had gekund, gitaat is echt gebouwd voor 0.10-0.46 of zwaarder.
Intonatie was volgens mij al voor 0.10 niet correct (niet gechecked) voor 0.09 moest ik flink schroeven aan de zadels.
Vind de tremolo holte achter slecht gefreesd, lijkt niet echt rechthoekig maar aan tremolo zijde toe te lopen.

Die laatste punten horen niet thuis op een gitaar in deze prijsklasse!
Maar de klank (2x) en de bespeelbaarheid zijn absoluut de reden om hem niet terug te sturen.
Voor mij de best klinkende strat (onversterkt en versterkt) die ik ooit in mijn handen heb gehad! Beter dan mijn Tyler, Suhr en Fender CS waren.

D3nnis
30 juli 2021, 16:00
Wat bevalt minder/niet:
Plaatsing brug, ik denk dat deze 2-3mm verder naar buiten had gekund, gitaat is echt gebouwd voor 0.10-0.46 of zwaarder.

Hoe bedoel je dit?
Kun je de intonatie nu niet halen?

bluegate
30 juli 2021, 16:36
Jawel, maar staan dicht op de zadelschroeven. Was dus genoeg ruimte om de hele brug iets verder van de 12e fret te plaatsen.

Ook een nadeel van de brug te ver richting de 12e fret is dat de veren te weinig op spanning staan.
Met 0.10 niet zo'n probleem maar met 0.09 wel. Veren kunnen dan loskomen uit het blok.
Opgelost met iets kortere veren.

Maar dit soort dingen mogen niet voorkomen lijkt mij, weet niet of ze het allemaal hebben. Aflevering met 0.10 is standaard voor Friedman.

D3nnis
30 juli 2021, 18:01
Jawel, maar staan dicht op de zadelschroeven. Was dus genoeg ruimte om de hele brug iets verder van de 12e fret te plaatsen.

O zo, ja, dat is jammer.

Ik las dat die Friedman gitaren gebouwd worden door Grover Jackson...toch niet echt een amateur zou je zeggen.

Maar goed, zolang ie intoneert is het ok...denk ik.


Wat die veren betreft...kon de klauw er niet dieper in geschroefd worden?

Gelukkig maakt de klank veel goed, maar slordigheden / foutjes in deze prijsklasse zijn wel écht jammer.

bluegate
30 juli 2021, 18:52
Klauw verder weg geeft weer dat de brug naar achter helt.
Liefst heb ik een lichte helling naar vooren op de brug zodat de hoge E een 1/2 noot omhoog bend in uiterste stand tremolo.
Dan moeten de veren losser (klauw dichter naar brug) en dat gaat niet met 0.09 wel met 0.10

Enige oplossing is twee veren gebruiken ipv 3 maar dat vind ik weer te weinig weerstand geven.

Dus middenweg, brug parallel aan de body en iets hoger gezet.

Het klinkt negatief, maar dit vond ik ook van mijn Tyler Studio Elite die ik had. Die kosten tegenwoordig tussen de €4600-€5200 😳

D3nnis
30 juli 2021, 19:17
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp.



Ook een nadeel van de brug te ver richting de 12e fret is dat de veren te weinig op spanning staan.

Als je dan die plaat waar de veren aan vast zitten er verder in schroeft, dan krijg je toch meer trekkracht?


Klauw verder weg geeft weer dat de brug naar achter helt.


Dan heb je toch te veel kracht, en moet ie weer wat losser?
Het is toch een balanceertruc tussen snaarkracht enerzijds, en trekkracht veer anderzijds?
Als de brug bij wijze van spreken 10mm te ver naar links staat, en de klauw waar de veren in haken staat (om en nabij) diezelfde 10mm naar links, dan verandert er toch niks?

bluegate
30 juli 2021, 19:59
Is ook lastig uit te leggen.
Als ik de klauw losser draai dan komt de brug omhoog zoals ik wil, maar als ik dan de trem pook omhoog trek komen de veren los uit het blok omdat er geen spanning meer op de veren staat.

Als ik 0.10 gebruik is de trekkracht veel groter klauw verder weg en heb je dit probleem niet.

pasqual
30 juli 2021, 21:27
Is ook lastig uit te leggen.
Als ik de klauw losser draai dan komt de brug omhoog zoals ik wil, maar als ik dan de trem pook omhoog trek komen de veren los uit het blok omdat er geen spanning meer op de veren staat.

Als ik 0.10 gebruik is de trekkracht veel groter klauw verder weg en heb je dit probleem niet.

Het is ook altijd effe zoeken naar de juiste combinatie van veren. Ik gebruik eigenlijk altijd 3 veren en heb alle tremelo's zwevend staan (vintage trems altijd een fractie los van de body) . Dat werkt voor mij het beste maar moet zeggen dat ik altijd 010-046 gebruik. Ik moet wel altijd goed uitproberen welke veren want ik heb hier hele kuddes liggen waar helaas niet op staat hoe stug ze zijn. Ik merk meteen als het niet de goede combinatie is want dan gaat het niet soepel genoeg of te stug en dan komt ie ook nog slecht terug op z'n nul-punt.
Maar eigenlijk hoort een gitaar in die prijsklasse gewoon dat soort zaken voor elkaar te hebben!
Hoewel: ik heb hier een Fender Strat waar ik ook nog best veel werk aan heb gehad om 'm naar mijn smaak te krijgen. Maar dat kan ook aan mijn voorkeuren liggen:soinnocent:

bluegate
30 juli 2021, 23:26
Ik ben zeker niet ontevreden, misschien doen ze dit ook om het Vintage karakter te houden. Niet te perfect.

Zit er al de hele avond op te spelen, gewoon op de bank zonder versterker.
En een glimlach van oor tot oor 😂

D3nnis
31 juli 2021, 00:22
Als ik de klauw losser draai dan komt de brug omhoog zoals ik wil, maar als ik dan de trem pook omhoog trek komen de veren los uit het blok omdat er geen spanning meer op de veren staat.


Ahhh op die fiets, dat had ik niet helemaal door.

Hopelijk heb / krijg je hem wel goed, want als dat soort dingen niet kloppen, daar kun je je op termijn best nog aan gaan ergeren.

motorhan
31 juli 2021, 09:01
Hoe krijgen ze het voor elkaar een plank zo t beschadigen Ik zou gelijk beginnen te slopen en spuiten als ik hem al heel goedkoop zou kunnen kopen. maar ik heb er dan ook geen verstand van die gitaar is voor mijn gevoel niet met liefde behand
Maar veel plezier er mee.

D3nnis
31 juli 2021, 09:03
Hoe krijgen ze het voor elkaar een plank zo t beschadigen

Haha.....nog nooit die heavy relic modellen van de Fender customshop bekeken? Dat is helemaal niet normaal :D

bluegate
31 juli 2021, 09:22
Relic is persoonlijke smaak of je haat het of je vind het mooi. Ik hou er wel van.

En die problemen ben ik nu al aan gewend, hij staat nu goed afgesteld en speelt heerlijk.

Enige is dat ik even met een goede tuner de intonatie beter afstel. Merk dat mij clip-on tuner daar niet zo geschikt voor is. Wel een Peterson maar een flagiolet op 12e fret pakt hij niet altijd.

Erik de Perik
31 juli 2021, 09:48
Ik gebruik daar de laatste jaren de tuner van Logic voor. Die is lekker groot en daardoor heel precies.

witterwit
31 juli 2021, 10:20
Hoe krijgen ze het voor elkaar een plank zo t beschadigen Ik zou gelijk beginnen te slopen en spuiten als ik hem al heel goedkoop zou kunnen kopen. maar ik heb er dan ook geen verstand van die gitaar is voor mijn gevoel niet met liefde behand
Maar veel plezier er mee.

Ik geloof dat zo'n gitaar 3000 euro kost. Of zit ik ver mis ?

Erik de Perik
31 juli 2021, 11:14
Nee klopt, rond de 3.000. Troost je, voor een gebruikte Tom Anderson ben je vaak al meer kwijt.

witterwit
31 juli 2021, 11:24
Is mij bekend :cooler:

pasqual
31 juli 2021, 14:19
Kaufmann exit?
Ik zie 'm staan op MP van een zekere Bluegate;)

bluegate
31 juli 2021, 16:41
Ik bezit helaas geen geldboom, dus er moet wat vertrekken 😉
Die Kauffmann is idd van mij.

Net koper geweest voor mijn Luke2 en hij heeft ook even kort op de Friedman gespeeld, was ook verbaasd over de onversterkte klank van de gitaar.

LaurentB
31 juli 2021, 16:48
Iedereen die van gitaren houdt verdient de beste gitaar die hij/zij zich kan veroorloven, of je nu goed bent of niet. En vooral van goede gitaren ga je beter spelen omdat je ze niet weg kunt leggen, kan ik uit ervaring vertellen :)

Rogueny
2 augustus 2021, 15:13
Ik bezit helaas geen geldboom, dus er moet wat vertrekken 😉
Die Kauffmann is idd van mij.

Net koper geweest voor mijn Luke2 en hij heeft ook even kort op de Friedman gespeeld, was ook verbaasd over de onversterkte klank van de gitaar.

Wat zijn voor jou de verschillen tussen de kauffmann en de Friedman die je doen besluiten de Kauffmann weg te doen?

Da Vinci
2 augustus 2021, 15:20
Ik bezit helaas geen geldboom, dus er moet wat vertrekken ��
Die Kauffmann is idd van mij.

Net koper geweest voor mijn Luke2 en hij heeft ook even kort op de Friedman gespeeld, was ook verbaasd over de onversterkte klank van de gitaar.

Die Kaufmann ziet er cool uit. Perloid zou voor mij niet hoeven maar dat is zo gefikst ;)
Ruilen tegen een Luke 2, die heb ik dubbel :seriousf: