PDA

View Full Version : Rittenhouse Strat & Tele (denk aan Fender CS relic's) Friedman BE mini/Egnater



wood
22 juli 2021, 13:52
Afgelopen week heb ik 2 Rittenhouse gitaren te leen gehad, ik ken het merk nog niet maar zag er interessant uit. De gitaren worden in Amerika gemaakt en zou een alternatief zijn voor een Fender CS relic gitaar. De prijs ligt als ik het goed heb rond de 2200 euro. Ik moet zeggen dat ik de gitaren erg natuurlijk vond aanvoelen en ze zeer resonant zijn.

Ik heb wat filmpjes gemaakt, misschien vind je het interessant om te zien!


De strat over mn Egnater Tweaker 40 die rechtstreeks naar mn GFI Cabzeus speaker sim gaat.


https://www.youtube.com/watch?v=5m5D81jTg8o


De tele via mn Friedman BE mini die rechtstreeks naar mn GFI Cabzeus speaker sim gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=bH9kmxwid9g

wood
24 juli 2021, 13:17
Nog een filmpje maar dan met de Hook Wizard amp


https://www.youtube.com/watch?v=JQWcr6-LIQ8

wood
25 juli 2021, 09:26
En nog een filmpje met hun Telecaster model samen met de Hook versterker


https://www.youtube.com/watch?v=wx1HDBRtac8

D3nnis
25 juli 2021, 09:35
Die tele klinkt echt wel lekker!

wood
25 juli 2021, 13:54
Die tele klinkt echt wel lekker!

Beide gitaren hebben wel echt een bepaalde punch ondanks dat er 009 snaren op zaten (ik zou 010 verwachten op zulke gitaren)

Erik de Perik
25 juli 2021, 21:22
https://www.youtube.com/watch?v=wGXj_NQONYM

miyaru
25 juli 2021, 22:06
Juist, dat dus, maar ook ik prefereer 010 setjes....... alhoewel het idd voor de sound niet veel uitmaakt, enkel voor de feel. De video's van Rick zijn vaak ontnuchterend!

apekop
25 juli 2021, 22:42
Interessante test. Ik hoor weinig echt verschil. Eigenlijk zouden ze dezelfde test moeten doen maar dan clean. Dan ga je wel meer buzz horen bij de dunnere snaren.

wood
26 juli 2021, 09:32
Juist, dat dus, maar ook ik prefereer 010 setjes....... alhoewel het idd voor de sound niet veel uitmaakt, enkel voor de feel. De video's van Rick zijn vaak ontnuchterend!

Ik denk idd dat de feel veel uitmaakt. Ik heb nu op sommige gitaren een split set gezet, wat dikkere bas snaren en de onderkant is 009. Dat maakt het benden van snaren toch wel echt een stuk makkelijker, zeker bij een lange opname sessie,

apekop
26 juli 2021, 10:10
Maar terug naar de gitaren. Ik vind ze prima klinken en zien er goed uit. Ik vraag me alleen af wie er nog zit te wachten op de zoveelste strat of Fender clone. Die ook nog relatief hoog geprijsd is.

wood
26 juli 2021, 17:57
Maar terug naar de gitaren. Ik vind ze prima klinken en zien er goed uit. Ik vraag me alleen af wie er nog zit te wachten op de zoveelste strat of Fender clone. Die ook nog relatief hoog geprijsd is.

Ik snap wat je bedoelt al klinken deze wel beter/punchier dan van de gemiddelde bouwer (heb er een hoop getest die helaas tegen vielen).

apekop
26 juli 2021, 19:43
Ik snap wat je bedoelt al klinken deze wel beter/punchier dan van de gemiddelde bouwer (heb er een hoop getest die helaas tegen vielen).

Welke gitaren die je getest heb vond dan minder?
En als je ze vergelijkt met Fender USA of CS bijvoorbeeld?

wood
27 juli 2021, 12:42
Welke gitaren die je getest heb vond dan minder?
En als je ze vergelijkt met Fender USA of CS bijvoorbeeld?

In vergelijking met een Fender CS klinken deze denk ik wel wat beter, meer ballen en het resoneert meer. Heb best wel veel Fender CS gitaren in mn handen gehad incl de Blackie van 25.000 euro. Die laatste hebben we toen ter plekke vergeleken met een Haar strat (die won, wat de eigenaar van de Clapton strat zelf als eerste uitsprak). Maar goed hij had er 20.000 voor betaald en zag het als een investering.

In ieder geval, Ik vind de Fender CS er wel vet uitzien, maar de meeste klinken wat dun. Verder heb ik van bijna alle bouwers in Nederland meerdere exemplaren in mn handen gehad en vind ik persoonlijk alleen de Haar gitaren echt goed.

D3nnis
27 juli 2021, 15:52
Verder heb ik van bijna alle bouwers in Nederland meerdere exemplaren in mn handen gehad en vind ik persoonlijk alleen de Haar gitaren echt goed.

Dat is wel interessant om te lezen.
Heb je het dan specifiek over strat- en tele-achtigen van eigen bodem, of (ook) andere modellen?

wood
27 juli 2021, 16:32
Dat is wel interessant om te lezen.
Heb je het dan specifiek over strat- en tele-achtigen van eigen bodem, of (ook) andere modellen?

Vooral over strat's, die probeer ik het meest. Idd uit Nederland maar ook Maybach. Ik vind hun Les Pauls wel vet, maar als je een telecaster vergelijkt met een Haar tele dan zit daar wel een groot verschil in, ook qua finish (lak, relic).

Dus ik vind de Rittenhouse niet verkeerd, veel details in de finish en een levendige sound.

bluegate
27 juli 2021, 16:42
Wat vind je van Kauffmann, ook NL gebouwd?
Ik heb er zelf één en klinkt zeer authentiek, beter dan de andere Fenders CS en non CS die ik ooit heb gehad.

wood
28 juli 2021, 14:49
Wat vind je van Kauffmann, ook NL gebouwd?
Ik heb er zelf één en klinkt zeer authentiek, beter dan de andere Fenders CS en non CS die ik ooit heb gehad.

Ik vind zijn gitaren niet verkeerd, vooral de laatste jaren, ik vind hem sowieso wel een toffe gast die echt passie heeft voor gitaren.