PDA

View Full Version : Ara Pro II PE-175 demo



LaurentB
22 juli 2021, 10:13
Hallo allemaal,

Ik heb een demo gemaakt van mijn Aria Pro II PE-175 jazzgitaar van 1984 :)

https://www.youtube.com/watch?v=6Ib3EVV4ias

Fobo
22 juli 2021, 12:39
Fijn geluid, mooie techniek, maar het nummer vind ik eh... niks.

denis.hermans
22 juli 2021, 13:03
Bdn geen jazz kenner maar ik kon het dan weer wel appeciëren. Leuke video !

LaurentB
22 juli 2021, 13:50
Fijn geluid, mooie techniek, maar het nummer vind ik eh... niks.

Dat kan :). Het is oorspronkelijk als achtergrondmuziekje bedoeld, dus het heeft idd niet al te verrassende wendingen. Maar ik wou iets waarop ik even lekker makkelijk kon spelen om het geluid te demonstreren.

Duhsjaak
22 juli 2021, 16:02
Gitaar heel fijn.
Jij heel fijn.
Maar ben het met Fobo eens.
Ligt niet aan jou, ligt aan mij (smiley).
Mijn jazz achtergrond is grofweg Ben Webster/Billy Holiday (bijvoorbeeld Fine and Mellow CBS 1957).
Heb een Spaans vriendje die net als jij van die riedeltjes speelt. Als je ooit vast loopt, zal ik eens kijken of een contact tussen jou en hem leuk lijkt.

Als demo van een gitaar is dit een fraai stuk werk. Ze mogen je wel eens betalen!
Vriendelijke groet, Gus

LaurentB
22 juli 2021, 16:14
Gitaar heel fijn.
Jij heel fijn.
Maar ben het met Fobo eens.
Ligt niet aan jou, ligt aan mij (smiley).
Mijn jazz achtergrond is grofweg Ben Webster/Billy Holiday (bijvoorbeeld Fine and Mellow CBS 1957).
Heb een Spaans vriendje die net als jij van die riedeltjes speelt. Als je ooit vast loopt, zal ik eens kijken of een contact tussen jou en hem leuk lijkt.

Als demo van een gitaar is dit een fraai stuk werk. Ze mogen je wel eens betalen!
Vriendelijke groet, Gus

Haha bedankt! Punt is, ik heb ook geen echte jazznummers op mijn repertoire. Ik ken de akkoorden wel en kan wel wat in die stijl improviseren, maar ben geen echte jazzgitarist zoals ik ook in de vodeo zeg.

Tupelo
22 juli 2021, 16:36
Backingtrack ook zelf gespeeld ?
Klinkt wel lekker.
Gitaar klinkt ook fijn.

LaurentB
22 juli 2021, 18:27
Backingtrack ook zelf gespeeld ?
Klinkt wel lekker.
Gitaar klinkt ook fijn.

Ja, de backing track is ook helemaal door mij gedaan. Bas, toetsen en drums via Cubase, slaggitaar is een Fender Stratocaster.

Erik de Perik
22 juli 2021, 19:40
Klinkt lekker.

munkie
23 juli 2021, 15:28
Mooie gitaar. Ik heb ooit een semisolid gehad van Aria Pro II, Japan eind jaren 70 met zo'n Varitone. Was een fijne gitaar. Leuk nr, beetje smooth jazz. ECHTE jazz improvisatie vergt conservatorium IMHO, jarenlange studie van akkoordenleer en toonladders. Ik ben nooit zo'n studiebol geweest dus ik heb het uiteindelijk maar opgegeven. Ben en blijf wel fan van jazzgitaar, alle oude helden natuurlijk maar ook een huidig talent als Julian Lage.

Fobo
23 juli 2021, 17:45
ECHTE jazz improvisatie vergt conservatorium IMHO, jarenlange studie van akkoordenleer en toonladders.

Roept bij mij de vraag op wat jij onder ‘ECHTE’ improvisatie verstaat. Jarenlange studie van akkoordenleer en toonladders is voor elke muzieksoort en instrumentbeheersing wel handig, maar daar hoef je niet noodzakelijkerwijs voor naar het conservatorium.

Erik de Perik
23 juli 2021, 17:50
Je gaat je dan toch afvragen hoe al die jazz grootheden dit dan deden.

Fusion
23 juli 2021, 17:50
Jazz is er idd ook in wat (relatief!) simpelere versies, maar om echt allround jazz gitarist te zijn heb je of conservatorium nodig of jarenlang (zelf)studie op dat niveau. Dus nee in theorie heb je geen conservatorium nodig

munkie
24 juli 2021, 16:12
Met echte jazz bedoel ik bebop/hardbop/cool jazz improvisatie over standards of jazzblues. Of fusion. Dat zijn en waren allemaal goed opgeleide muzikanten. Zonder die achtergrond heeft het geen zin.

Erik de Perik
24 juli 2021, 18:00
Jij hebt het over een muziekstijl waar alle standards afkomstig zijn van muzikanten zonder opleiding en waarvan de meeste niet eens noten konden lezen?

Fobo
24 juli 2021, 18:10
Met echte jazz bedoel ik bebop/hardbop/cool jazz improvisatie over standards of jazzblues. Of fusion. Dat zijn en waren allemaal goed opgeleide muzikanten. Zonder die achtergrond heeft het geen zin.
Ik denk dat je abuis bent, maar hoor/lees bij gelegenheid graag van je wie welke opleiding heeft gedaan.

Erik de Perik
24 juli 2021, 19:39
Ik zal alvast een beginnetje maken:
Chet Baker: US Army
Charley Parker: 1 jaar High School
Dizzy Gillespie: 2 jaar prep school
Miles Davis: High School marching band
Max Roach: High School
Charles Mingus: US Army
Duke Ellington: Technical High School
Stan Getz: High School
Horace Silver: grammar school
Tal Farlow: begon met spelen op z'n 22e.
Charley Christian: high school
Wes Montgomery: high school
Robben Ford: high school
John Schofield: Berklee hèhè eindelijk eentje
Scott Henderson: Musicians Institute, maar dan als leraar. Instituut is opgericht door oa Howard Roberts, die als prof op 15 jarige leeftijd begon zonder muziekopleiding
Mike Stern: Berklee....!!!
Michael Brecker: Berklee één hele zomer lang

Destijds op het conservatorium van Hilversum, brak er een milde paniek uit onder de docenten toen bekend werd gemaakt dat iedere docent minimaal een relevante HBO opleiding moest hebben voltooid. Onmogelijk natuurlijk omdat zij de docenten waren van de eerste opleiding op dat gebied. Dat moet ergens in de jaren '80 zijn geweest.

apekop
24 juli 2021, 23:57
Ik weet niet hoe accuraat het bovenstaande lijstje is. Zo studeerde Miles Davis bijvoorbeeld nog op Julliard, wat hij niet heeft afgemaakt.

Uiteindelijk maakt het niet uit wat je hebt gestuurd, het gaat om het eindresultaat en de creativiteit.

Erik de Perik
25 juli 2021, 00:45
"ogenschijnlijk om met een beurs aan de Juilliard School of Music te studeren. In werkelijkheid verwaarloosde hij zijn opleiding en ging hij op zoek naar zijn helden, zoals Charlie Parker, Thelonious Monk en Coleman Hawkins. Tevens ging hij geregeld op pad met een van zijn andere idolen, Dizzy Gillespie. Zij werden goede vrienden."

Whatabout Milles......


En de rest..... allemaal omngschoold.

apekop
25 juli 2021, 10:37
Maar hij heeft er wel een tijdje gestudeerd zag pas in een documentaire op tv. En als ze geen conservatorium hebben gehad wil niet zeggen dat ze ongeschoold waren. Er zijn meer manieren om dingen te bestuderen. Maar goed, we dwalen af.

Gefeliciteerd met je gitaar! Ziet er top uit.

Little Jay
25 juli 2021, 11:26
Toffe gitaar! Op het jazzguitar.be forum liggen ze er aardig voor in katzwijm, haha!

Heeft deze ook een sound post onder de brug?

LaurentB
29 juli 2021, 11:02
Mooie gitaar. Ik heb ooit een semisolid gehad van Aria Pro II, Japan eind jaren 70 met zo'n Varitone. Was een fijne gitaar. Leuk nr, beetje smooth jazz. ECHTE jazz improvisatie vergt conservatorium IMHO, jarenlange studie van akkoordenleer en toonladders. Ik ben nooit zo'n studiebol geweest dus ik heb het uiteindelijk maar opgegeven. Ben en blijf wel fan van jazzgitaar, alle oude helden natuurlijk maar ook een huidig talent als Julian Lage.

Het is idd gewoon een nummer met een smooth jazzgeluid. Ik heb wel wat geleerd van al die jazztoonladders en arpeggio's en zo en kan het wel een beetje maar dat demonstreer ik hier niet :)

LaurentB
29 juli 2021, 11:04
Toffe gitaar! Op het jazzguitar.be forum liggen ze er aardig voor in katzwijm, haha!

Heeft deze ook een sound post onder de brug?

Ja, die zit er inderdaad onder. Ik zal eens even kijken of ik de video ook op dat forum kan spammen :)

LaurentB
29 juli 2021, 11:18
(...)

Destijds op het conservatorium van Hilversum, brak er een milde paniek uit onder de docenten toen bekend werd gemaakt dat iedere docent minimaal een relevante HBO opleiding moest hebben voltooid. Onmogelijk natuurlijk omdat zij de docenten waren van de eerste opleiding op dat gebied. Dat moet ergens in de jaren '80 zijn geweest.

Die opleiding is in 1981 of 1982 begonnen inderdaad. Ik heb in 1987 (na een aantal jaren aan de TH/TU) een poging gedaan (en toen deze gitaar aangeschaft), maar de eisen lagen te hoog voor mij, alhoewel ik wel tot het voorbereidend jaar werd toegelaten, maar toen haalde ik het alsnog niet. Pas een paar jaar geleden begon ik me te realiseren dat die manier van studeren en ook de pure jazz die je toen moest leren me niet gelegen zou hebben. Later heb ik wel nog een tijd improvisatielessen gehad van een privédocent, en dat heeft toch alsnog wel veel verschil gemaakt in mijn spel.

De muzikanten die jij noemt moeten het ook allemaal van elkaar geleerd hebben, het deels zelf ontwikkeld hebben, en er zeker zoveel studie in hebben gestoken als huidige conservatoriumstudenten.

Little Jay
30 juli 2021, 06:25
Beetje off-topic, maar de opvatting dat veel van de oude jazzmusici ‘ongeschoold’ of self taught zouden zijn vind ik nogal misleidend. Zoals LaurentB ook aangeeft: misschien hadden ze dan geen opleiding aan een officieel instituut maar wel degelijk heel veel kennis van muziektheorie die ze aan elkaar doorgaven.

Ik heb jaren geleden de autobiografie van Miles gelezen en daarin vind je inderdaad zijn (niet afgemaakte) opleiding aan Juliard terug, maar ook het verplichte ‘klasje’ van Dizzy Gillespie samen met Charlie Parker waarin Dizzy hen wekelijks urenlang de theorie achter de bebop uitlegde (en dan ‘s avond meteen in de praktijk brengen met een gig, betere training is er niet!).

Fameus is ook de video van Wes Montgomery in Nederland waarin hij Pim Jacobs wat uitlegt en dan hoor je dat hij heel goed weet waar hij het over heeft.

Check bijvoorbeeld vanaf 16 minuten:

https://youtu.be/ZtzFXGqoWJs

Mijn overtuiging is dat jazz spelen zonder kennis van akkoorden, toonladders en harmonie onmogelijk is. En dat leer je tot op zekere hoogte ook door heel veel te luisteren en na te spelen maar een bepaalde vorm van uitleg heb je gewoon nodig.

the sure thing
30 juli 2021, 09:03
Beetje off-topic, maar de opvatting dat veel van de oude jazzmusici ‘ongeschoold’ of self taught zouden zijn vind ik nogal misleidend. Zoals LaurentB ook aangeeft: misschien hadden ze dan geen opleiding aan een officieel instituut maar wel degelijk heel veel kennis van muziektheorie die ze aan elkaar doorgaven.

Ik heb jaren geleden de autobiografie van Miles gelezen en daarin vind je inderdaad zijn (niet afgemaakte) opleiding aan Juliard terug, maar ook het verplichte ‘klasje’ van Dizzy Gillespie samen met Charlie Parker waarin Dizzy hen wekelijks urenlang de theorie achter de bebop uitlegde (en dan ‘s avond meteen in de praktijk brengen met een gig, betere training is er niet!).

Fameus is ook de video van Wes Montgomery in Nederland waarin hij Pim Jacobs wat uitlegt en dan hoor je dat hij heel goed weet waar hij het over heeft.

Check bijvoorbeeld vanaf 16 minuten:

https://youtu.be/ZtzFXGqoWJs

Mijn overtuiging is dat jazz spelen zonder kennis van akkoorden, toonladders en harmonie onmogelijk is. En dat leer je tot op zekere hoogte ook door heel veel te luisteren en na te spelen maar een bepaalde vorm van uitleg heb je gewoon nodig.

+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
30 juli 2021, 09:05
Hallo allemaal,

Ik heb een demo gemaakt van mijn Aria Pro II PE-175 jazzgitaar van 1984 :)

https://www.youtube.com/watch?v=6Ib3EVV4ias

Klinkt heerlijk! Leuke video


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

LaurentB
30 juli 2021, 14:48
Klinkt heerlijk! Leuke video


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Dank je wel!

Dirk_Hendrik
31 juli 2021, 09:39
Hallo allemaal,

Ik heb een demo gemaakt van mijn Aria Pro II PE-175 jazzgitaar van 1984 :)

https://www.youtube.com/watch?v=6Ib3EVV4ias

Dank hiervoor. Een demo waar ik heel blij van wordt.



(In tegenstelling van de hoofdmoot van dit draadje welke ik in diepe treurnis heb doorgelezen. )

Little Jay
31 juli 2021, 11:39
(In tegenstelling van de hoofdmoot van dit draadje welke ik in diepe treurnis heb doorgelezen. )

Meen je dat nou echt? Wat is er zo droevig aan dan?

Fusion
31 juli 2021, 11:41
Ik vind t juist een heel leuke demo, en een leerzame discussie omtrent jazztheorie opdoen. Één van de betere draadjes van dit forum zelfs.

witterwit
31 juli 2021, 11:55
Ik vind t juist een heel leuke demo, en een leerzame discussie omtrent jazztheorie opdoen. Één van de betere draadjes van dit forum zelfs.

Helemaal mee eens.

LaurentB
31 juli 2021, 13:24
Ik vind t juist een heel leuke demo, en een leerzame discussie omtrent jazztheorie opdoen. Één van de betere draadjes van dit forum zelfs.

Leuk om te horen :)