PDA

View Full Version : HNGD Fender Deluxe Strat: eerste indruk



LRS
17 juli 2021, 12:29
Ik heb een zwak voor Stratocasters. 15 jaar geleden m’n eerste gekocht, een American Standard met HSS schakeling. Daarna geüpgrade naar een John Mayer model. Dat was eigenlijk een prima strat, maar in een opwelling dat ding ooit weg gedaan voor een Eric Johnson Strat met gebonden palissander toets. Waanzinnig fijne gitaar, speel er denk ik al weer een jaar of vijf op, naar volle tevredenheid. Afgelopen week zag ik een 2009 Deluxe model voorbij komen op marktplaats. Ik was al een poosje op zoek naar een Strat met esdoorn toets, en m’n oog viel op deze. Hieronder een eerste indruk, ik zit nog volle bak in de honeymoon fase ;-)

Eigenlijk is de enige overeenkomst tussen de twee, dat er Fender Stratocaster op de kop staat, daar houden de overeenkomsten z’n beetje op.

De Deluxe heeft een schitterende Essen body in cherry sunburst in strakke polyurethaan lak (EJ Elzen, inmiddels beetje verweerde, maar wel dekkende cellulose lak), 9,5” esdoorn toets (EJ 12” palissander), 22 medium jumbo frets (EJ 21 medium jumbo), two point trem met block zadels (EJ six point met gebogen staal), locking tuners (EJ staggered vintage style), en een setje SCN noiseless pickups (EJ Alnico II Fat 60s). Deze laatste maken de Deluxe significant anders klinken. Ik heb ooit de zgn “vintage noiseless” pickups gehad in een tele, en ik vond ze steriel en levenloos en snel vervangen door een overwonden setje Alnico V pickups. Deze SCN’s vallen me vooralsnog enorm mee. Dwz voor clean tot een klein randje, vind ik de EJ lekkerder klinken. Maar met oversturing is het een gelopen race voor de SCN’s. Echt fantastisch. Daarbij helpt de S1 schakeling, die je de mogelijkheid geeft om de pickups niet alleen parallel, maar ook in serie te schakelen. Maw een normale humbucker schakeling. Echt super vet. Het maakt het geen Les Paul (ik heb er één met Classic 57 pickups), maar komt aardig in de buurt. Is alles dan super duper aan de Deluxe Strat? Nou, bijna. De hals lijkt een fractie breder aan de topkam. Ik voel het onmiddellijk. Het lijkt me een kwestie van wennen. Maar na vijf jaar dezelfde Strat te hebben vastgehouden, is dit wel echt iets dat mij meteen opviel. Niet perse slechter, maar zeker anders.

Anders dan dat, heb ik er een multifunctionele dijk van een gitaar bij. Voor mijn coverband zou ik er zonder problemen de hele avond op doorkomen zonder een gitaarwissel (ik deed dat wel eens als er in de ene set wat meer funky slagjes en in de andere wat meer rock partijen werden gespeeld, meteen een backup gitaar igv snaarbreuk, ook zoiets dat nog nooit is gebeurd [AFKLOPPEN] ). Had ik al gezegd dat ik er erg happy mee ben? 😎
Ok dan hier wat plaatjes ter illustratie:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210717/93d9924cffbe94346c9e182ccfb35ea8.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210717/b8734d9cc8f825181639cda18493d309.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210717/22af7f34928f72d4869f58f8ff557051.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210717/009f8f42284eee25d61127be86d5cc7b.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210717/8589b2e02e48b9d6b93d728a999bbe7e.jpg

Rinze
17 juli 2021, 12:39
Mooi ding! Al zijn die anderen ook niet lelijk..


Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

LRS
17 juli 2021, 13:05
Thx, ben ook zeer happy met het viertal. Enige minpuntje is dat ik toch wat budget moest vrijmaken voor de Deluxe (zo jammer dat ik m’n geld maar één keer kan uitgeven), en dit weekend m’n Eastman AC422CE moet weg doen. Ik speel 90% van de tijd electrisch, als het geen 95% is, maar toch, de Eastman is wel een waanzinnig mooi instrument. Ik kom er wel overheen 😜

apekop
17 juli 2021, 14:38
Mooie nieuwe plank!! Gefeliciteerd.
Er zouden meer strats moeten zijn met 22 frets. Ik mis dat laatste fretje altijd bij mijn strat...

Hoe vind je hem clean klinken (zonder de S1)?
Het enige nadeel van de Deluxe strat vind ik de drop in tremolo arm. Die kun je niet in 1 stand vast zetten, zoals bij een normale strat tremolo. Voor zover ik weet. Toch?

LRS
17 juli 2021, 19:50
Zonder S1 issie best goed, stratterig, maar niet zo goed als m’n EJ Strat. Maar echt veel beter dan de Vintage Noiseless ooit waren. Met oversturing wordt S1 switch waardevol tgv de seriële schakeling van de pickups.

De trem arm kan ik niets over zeggen. Zoals je ziet op de foto’s, ik zien er twee veren bij gezet, en een beetje strakker, zodat de trem lekker vast op de body zit. Precies zoals ik heb wil, want ik gebruik de trem nooit, en op deze manier heeft m’n Strat ook geen last van stemmingswisselingen 😜

Erik de Perik
17 juli 2021, 20:10
Ik zou eerder een plaatje hout tussen het tremblok en de body proppen. Hij helt nu achterover wat zowel voor de sound als de octaaf zuiverheid niet super is.

D3nnis
17 juli 2021, 20:20
Ik zou dan die studs van de 2-point laten zakken zodat de grondplaat van de trem mooi vlak op de body komt te liggen (de zadeltjes moeten dan een stukje hoger komen om dit hoogteverschil weer te compenseren).
Of de trekkracht van de snaren dan gecompenseerd wordt door veren of een blok hout kun je dan nog zien.

LRS
17 juli 2021, 20:46
De verkoper speelde met 0.009”, daar waar 0.011” mijn voorkeur geniet.
De Deluxe kon derhalve sowieso een setupje gebruiken. De studs staan idd iets lager nu, twee trem veren toegevoegd, block zadels nog ietsjes verlaagd (in twee stapjes totaal een 1/2 slagje) en opnieuw geïntoneerd. Was overigens nagenoeg octaaf zuiver.

apekop
18 juli 2021, 01:05
De trem arm kan ik niets over zeggen. Zoals je ziet op de foto’s, ik zien er twee veren bij gezet, en een beetje strakker, zodat de trem lekker vast op de body zit. Precies zoals ik heb wil, want ik gebruik de trem nooit, en op deze manier heeft m’n Strat ook geen last van stemmingswisselingen 😜

Zat er geen tremelo arm bij dan? Volgens mij hebben Deluxen altijd zo’n drop in arm zonder schroefdraad. Die kan alleen los bungelen en niet in een min of meer vaste stand staan. Maar ik weet niet of dat bij alle Deluxen zo is?

Erik de Perik
18 juli 2021, 01:06
Volgens mij kan een schroefje dat veranderen

Plant
18 juli 2021, 03:46
Waren daar deze veertjes niet voor (of tegen)?

https://media.guitarcenter.com/is/image/MMGS7/Tremolo-Arm-Tension-Springs-12/420519000000000-00-290x290.jpg

Veertje in het gat, arm er in en het bungelen is over. Alleen die veertjes raken elke keer kwijt zodra de arm eruit is, vandaar koop je die veertjes per dozijn.

LRS
18 juli 2021, 09:10
Zat er geen tremelo arm bij dan? Volgens mij hebben Deluxen altijd zo’n drop in arm zonder schroefdraad. Die kan alleen los bungelen en niet in een min of meer vaste stand staan. Maar ik weet niet of dat bij alle Deluxen zo is?

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg; ik gebruik de trem niet. De arm zit er bij, maar voor mij is dat de formaliteit van de dag, ik heb nooit de aanvechting om dat ding erin te prikken. Hij zit in een plastic zakje bij de papieren en hang tags…

apekop
18 juli 2021, 09:37
Waren daar deze veertjes niet voor (of tegen)?

https://media.guitarcenter.com/is/image/MMGS7/Tremolo-Arm-Tension-Springs-12/420519000000000-00-290x290.jpg

Veertje in het gat, arm er in en het bungelen is over. Alleen die veertjes raken elke keer kwijt zodra de arm eruit is, vandaar koop je die veertjes per dozijn.

Weet ik, die gebruik ik zelf ook, maar volgens mij werken die niet met een drop in tremolo arm, wel bij een normale strat tremolo arm?

lcvanderhelm
18 juli 2021, 11:20
Heb je ook niet nodig met deze tremelo,je draait hem in een schroefgat waarin een soort teflon busje zit.

apekop
18 juli 2021, 12:16
Heb je ook niet nodig met deze tremelo,je draait hem in een schroefgat waarin een soort teflon busje zit.

en wat doet dat busje precies? kun je hem daarmee vastzetten zodat ie niet meer bungeltje. Ik hou niet van een bungelend pookje, no pun intended! :)
sorry voor de off topic...

Erik de Perik
18 juli 2021, 13:22
Volgens mij zit er een schroefje waarmee je 'm strakker kunt zetten.

https://www.sweetwater.com/sweetcare/media/2018/09/Bend-retainer-clip-from-trem-bar-hole-768x742.png

Tupelo
18 juli 2021, 18:49
Mooie strat, congrats !

LRS
18 juli 2021, 20:02
Mooie strat, congrats !

Thanks. Vanmiddag nog ff 1:1 naast de EJ Strat gespeeld. Ik houd van die EJ Strat, maar dat zal ook te maken hebben met de jaren dat ik erop gespeeld heb, eraan gewend ben geraakt, beetje op elkaar ingesleten met de tijd. Dat ding voelt enorm vertrouwd, zowel de feel als de sound. De Sound van de Deluxe is met name overstuurd enorm groot/dik/kolossaal zonder Strat karakter te verliezen. Je verwart em echt niet met de Les Paul qua sound. Zeker een aanwinst in de breedte. Aan de feel zal ik een beetje moeten wennen. Het suffe is: zowel m’n Tele als m’n Les Paul voelen natuurlijk anders aan dan m’n Strat. En daar heb ik geen probleem mee, het is prima. Maar omdat de Deluxe ook een Strat is, maar toch echt anders voelt (met name de hals) dan m’n EJ Strat, heb ik kennelijk een beetje schakel tijd nodig. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen 😎🎸

Rooker
24 juli 2021, 13:35
Goeie review in je openingspost. Zo is de gitaar naar mijn mening ook. Heb zelf het model uit 2004. Heerlijke gitaar. Juist een geweldige nek met mooi afgeronde zijkanten. Daar is goed aandacht aan besteed. De SCN elementen zijn naar mijn mening zeer goed. In een vintage fender of vox prachtig clean en de bekende strat tonen maar ik speel er net zo makkelijk metal mee. Gaat heel goed samen in een band setting waar bijvoorbeeld de andere gitarist op een les Paul speelt. Dan heb je echt het viool achtige en de definitie samen. Druk je tijdens een solo op het nek element de s1 in dan heb je instant womantone. Dat is waar veel ook de mist in gaan met de s1. Die gebruiken hem voor clean. En dan is het inderdaad net of er een doekje over ligt. Maar zo is hij naar mijn mening dus niet ontworpen.

LRS
24 juli 2021, 19:02
Goeie review in je openingspost. Zo is de gitaar naar mijn mening ook. Heb zelf het model uit 2004. Heerlijke gitaar. Juist een geweldige nek met mooi afgeronde zijkanten. Daar is goed aandacht aan besteed. De SCN elementen zijn naar mijn mening zeer goed. In een vintage fender of vox prachtig clean en de bekende strat tonen maar ik speel er net zo makkelijk metal mee. Gaat heel goed samen in een band setting waar bijvoorbeeld de andere gitarist op een les Paul speelt. Dan heb je echt het viool achtige en de definitie samen. Druk je tijdens een solo op het nek element de s1 in dan heb je instant womantone. Dat is waar veel ook de mist in gaan met de s1. Die gebruiken hem voor clean. En dan is het inderdaad net of er een doekje over ligt. Maar zo is hij naar mijn mening dus niet ontworpen.

[S1 switch] helemaal mee eens! Eigenlijk gebruik ik deze S1 alleen in de achterste stand (brug en midden pickup als humbucker in serie geschakeld), echt super vet met oversturing! Helemaal naar voren zie ik vnl nut voor warme jazzy klanken, en hoewel ik daar graag naar luister, speel ik die zelf nagenoeg niet. S1 in de tussenstandjes vind ik niet zo veel toevoegen, en midden is drie pickups geactiveerd. Dat lijkt in theorie vet, maar ik vind het vooral erg ongedefinieerd.

In onze band ben ik de enige gitarist, hoef de muzikale ruimte slechts te delen met de toetsenist, dat gaat uitstekend. We laten de ander voldoende ruimte en kunnen elkaar prima aanvullen. Heb de Deluxe Strat pas één keer in volle band bezetting kunnen gebruiken, maar kijk nu al uit naar de eerste sessie na de vakantie in september, als we weer voltallig zijn 😊 Zal tegen die tijd wel eens wat repetitie opnames maken en op YouTube zetten, met een linkje in deze thread.

Erik de Perik
24 juli 2021, 19:44
Hoe moet ik dat precies zien, die S1 switch?

LRS
24 juli 2021, 20:19
Hoe moet ik dat precies zien, die S1 switch?

Issie:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210724/387302fabb75cdbd1d64d43e309e5758.jpg

S-1 Switch Up (off):
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup in Parallel
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup in Parallel
Position 5. Neck Pickup

S-1 Switch Down:
Position 1. Bridge Pickup in Series with Middle Pickup
Position 2. Bridge Pickup in Parallel with Special Capacitor and in Series with Middle Pickup
Position 3. Bridge/Middle/Neck Pickups with Neck and Bridge Pickups in Parallel and in Series with Middle pickup
Position 4. Neck Pickup in Parallel with Special Capacitor and in Series with Middle Pickup
Position 5. Neck Pickup in Series with Middle Pickup

Carpe Diem
30 juli 2021, 08:33
mooie gitaar hoor. uit welk jaar komt je LP? het kan een tweelingbroertje van de mijne zijn.

LRS
30 juli 2021, 09:39
mooie gitaar hoor. uit welk jaar komt je LP? het kan een tweelingbroertje van de mijne zijn.

Thx! De Les Paul is een Classic uit 2008, waar de (naar mijn smaak) veel te hete stock pickups hebben plaatsgemaakt voor een setje Classic ‘57(+) met Alnico II magneten.