PDA

View Full Version : Nitro cellulose reinigen



soepel58
17 juli 2021, 10:23
Hoi, ik weet dat Fender- en Gibsongitaren vaak met verschillende middelen gereinigd dienen te worden i.v.m. de lak die ze hebben.
Onlangs hoorde ik dat er zelfs Fenders zijn die met nitro cellulose afgewerkt zijn, maar dit terzijde.
Ik heb 'n flesje D'Addario Restore Detailer gekocht.
Er staat op: for all common guitar finishes. Het schijnt ook lichte krassen weg te werken, maar ik weet niet of ik dit op m'n Gibson mag toepassen.
Weet iemand hier iets vanaf?
En wat betreft het wegwerken van krasjes op 'n Gibson, is hier iets voor?

Alvast bedankt,
Frans

Erik de Perik
17 juli 2021, 11:51
Gewoon met een sopje schoonmaken.

soepel58
17 juli 2021, 12:59
Krasjes? Met 'n sopje?

Erik de Perik
17 juli 2021, 13:12
Krasjes kun je ook met een sopje schoonmaken.

rozh
17 juli 2021, 17:11
Onlangs hoorde ik dat er zelfs Fenders zijn die met nitro cellulose afgewerkt zijn, maar dit terzijde.


Nieuwtje van de eeuw :seriousf:

denis.hermans
17 juli 2021, 17:28
Normaal gezien moet dit wel kunnen. Probeer anders eens eerst op een mindzr zichtbare plek. Vermijd wel altijd poetsmiddelen voor meubels op gitaat(nitro)lak.
Wat die krasjes betreft : voordeel van nitro is nu juist dat die lak zo mooi ouder wordt door gebruik etc. Kleine krasjes horen daar dus eigenlijk bij. Als je echt hoopt dat je gitaar zo lang mogelijk nieuw blijft is moderne poly-lak eigenlijk beter dan nitro. Nitro is wel beter te "repareren" als je toch eens je gitaar ergens tegenaan zou stoten en de "stootplek" zou willen retoucheren.

soepel58
18 juli 2021, 11:05
Dank je denis. Kun je in 't kort aangeven hoe je nitro 'repareert'? Zijn er spuitbussen met nitro? Kan ik het hout op kleur brengen alvorens ik het lak?

Erik de Perik
18 juli 2021, 11:41
Zoek de juiste kleur nagellak er bij. Daarna polijsten.

JVGM-music
18 juli 2021, 15:29
Nitro cellulose lak is van zichzelf zo dof als een deur. Moet na aanbrengen (diverse lagen want het vult niet) gepolijst worden. En glimt dan harder dan wat dan ook.

Cellulose lak moet wel beschermt worden met een waslaag ...


Oude gitaar weer laten glimmen? Voorzichtig schoonmaken met een sopje, polijsten (Cleaner/polish met bijvoorbeeld een stofdoek, die zijn lekker zacht) en als hij hard genoeg glimt een laagje was er over . Turtle wax of zo iets.

Kleine stukjes doen, niet het geheel want het is wel gevangeniswerk...en je sloopt de boel vrij gemakkelijk.

denis.hermans
18 juli 2021, 19:05
Qua reparatie zelf geen ervaring mee, maar het is mij toch al dikwijls bevestigd door een luthier : het komt er op neer dat nitro die je spuit,in tegenstelling tot moderne poly-lak, "versmelt" met de al aanwezige nitro-lak. Ps : Nitro lak is wel niet echt milieuvriendelijk. Dus neem de nodige voorzorgen als je ooit zelf zou gaan spuiten. ( bestaat dus wel degelijk in spuitbussen). Ik weet overigens niet of de nitro-lak die vandaag gebruikt/verkocht wordt 100 % dezelfde samenstelling heeft dan het giftige spul van enkele decennia geleden.

Orpheo
19 juli 2021, 09:07
Nitro cellulose lak is van zichzelf zo dof als een deur. Moet na aanbrengen (diverse lagen want het vult niet) gepolijst worden. En glimt dan harder dan wat dan ook.

Cellulose lak moet wel beschermt worden met een waslaag ...


Oude gitaar weer laten glimmen? Voorzichtig schoonmaken met een sopje, polijsten (Cleaner/polish met bijvoorbeeld een stofdoek, die zijn lekker zacht) en als hij hard genoeg glimt een laagje was er over . Turtle wax of zo iets.

Kleine stukjes doen, niet het geheel want het is wel gevangeniswerk...en je sloopt de boel vrij gemakkelijk.

Wow, wat een hoóp onzin!

- Vers gespoten nitro is gewoon glossy.
- Nitro heeft geen was nodig om 'beschermd' te worden, het is zelf al bescherming.
- turtle wax is voornamelijk een cleaner, géén beschermer. Waarom dat gedacht wordt, geen idee, want het slaat nergens op.
- lak zal alleen maar mat zjin als er matteringsmiddelen in zitten. Een matte gitaar kan je echter wel polijsten maar zal nooit zo high gloss worden als en lak zónder matteringsmiddelen.


Maar goed, heb pas 120 gitaren gespoten in nitro. wat zou ik er nou van weten?

@Denis.hermans: oude en nieuwe nitro versmelt inderdaad samen maar je zit met 1 groot manco: oplosmiddelen. Als je nieuwe, verse nitrocellulose gaat spuiten op een oude laag zal het keurig versmelten hoor maar de oude en nieuwe oplosmiddelen zullen met elkaar gaan reageren en dat geeft echt een nachtmerrie-scenario. Nitro blijft namelijk uitdampen; decennia lang.

Dit is er een van mij. Vers gespoten nitro, moest nog gepolijst worden. Hoezo, mat als een deur.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/20017549_1475383475834226_5500291154812459928_o.jp g?_nc_cat=105&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=hhs0O9yxkDEAX-Z4pt4&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=1e7524c22fa8355538e3e9360c35c87f&oe=60FA267D

Orpheo
19 juli 2021, 09:09
Hier diezelfde plank tijdens het schuur/polijstproces.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/20507612_1497072316998675_3226377479348621274_o.jp g?_nc_cat=102&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=eFc2OUToL8IAX-xPYs7&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=1a0ad4e5c4a42262df3df5ce3a35da00&oe=60F99A15


https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/20543790_1499580026747904_6933664983286307648_o.jp g?_nc_cat=103&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=OJRO3sCQ5ukAX8IRTYk&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=3dbca206d7880fd2ddf19d9d5fcbed1a&oe=60FAF949

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/20689922_1502187176487189_200166484222273308_o.jpg ?_nc_cat=104&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=udBQ-M4zb5UAX-7V0-_&_nc_oc=AQlQoFkTGIQ9c3Mcw8mkUrjmIRvvdSarXzR7uUrTOtM-Sv89bdkRnnqkDOCy967kZwU&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=4dcaf21e7708c9c0495ef19d94e9033f&oe=60F9D573

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.18169-9/20637900_1502319316473975_7465721498417255264_n.jp g?_nc_cat=110&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=wRqgGGbHfRQAX_gX3wq&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=9b714207b3a0f453971c4fb2af1ca4e7&oe=60FA012B

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.18169-9/20621298_1502319833140590_4198792058524950082_n.jp g?_nc_cat=110&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=tzLvPqr68iIAX9_Irx6&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=0237c23ead619eec4a5c43957b4afc1d&oe=60FA8096

Na het afbouwen.

We zijn nu vier jaar verder en de lak ligt er op de achterkant bijna volledig af. De eigenaar speelt gitaren écht helemaal stuk.

Oranjeaap
19 juli 2021, 10:15
De misinformatie terzijde, misschien kan Frans eerst eens vertellen wat hij precies wil?
Hij zegt zelf reinigen en vervolgens gaan jullie in 3 posts van reinigen met een sopje naar polijsten, wax en zelfs nieuwe nitro spuiten.

Je hebt


'n flesje D'Addario Restore Detailer gekocht.

D'addario zegt zelf dat dit een polijstmiddel (voor de krasjes) is, waarmee je ook je gitaar kunt schoonmaken. Ja dat werkt op zich prima.
Maar ik ben zelf meer voorstander van gewoon het meeste vuil wegnemen met een sopje, en eventueel dan pas polijstmiddel gebruiken. Belangrijkste hier is dat je je doek goed uitwringt want overtollig water wil je niet. Iedereen heeft hier wel zijn eigen maniertje voor en volgens mij zijn er maar 2 dingen echt belangrijk:
1) Er zit niets in dat je nitro lak beschadigt 2) Het materiaal van je doek is fijn genoeg dat het geen grote krassen achterlaat.

Ik gebruik al 10 jaar een sopje voor mijn nitro guitaren en dat werkt prima. Andere mensen gebruiken producten speciaal voor gitaren dat werkt ook prima. In Amerika gebruiken ze vaak Naptha, een soort petroleum achtig product dat ze daar gebruiken als aanstekervloeistof, dat werkt ook prima.
Polijsten doe ik eigenlijk zelden, hoe perfecter je gitaar glimt, hoe sneller je elk vuiltje en krasje ziet. Mijn gitaren zijn gewoon dof van top tot teen, dan valt het eigenlijk niet meer op :seriousf:
Je kunt dus gewoon dat spul gebruiken en de juiste doek (misschien kan iemand met meer kennis zeggen wat voor doek je wel en niet moet gebruiken) en aan de slag gaan. Polijsten is wel een kwestie van een lichte touch en geduld, vooral met de hand.

guitarkid2
19 juli 2021, 12:10
"We zijn nu vier jaar verder en de lak ligt er op de achterkant bijna volledig af. De eigenaar speelt gitaren écht helemaal stuk. "
Ff een niet tezake doende mening
Dan vraag ik me echt af waarom je zo'n vakkundig gelakte glanzende gitaar koopt
En doet dat geen pijn for you de bouwer
Al dat werk dat je in die afwerking hebt gestoken naar de klote geholpen ?

D3nnis
19 juli 2021, 18:49
Dan vraag ik me echt af waarom je zo'n vakkundig gelakte glanzende gitaar koopt


Dat is wel een goeie; het polijsten had dan wellicht achterwege kunnen blijven.
Anderzijds, als je een nieuwe auto koopt en de butsen en krassen zien er al in, dan accepteert ook (bijna) niemand de reactie van de verkoper "vroeger of later gebeurt het toch dus maak je niet zo druk".




En doet dat geen pijn for you de bouwer
Al dat werk dat je in die afwerking hebt gestoken naar de klote geholpen ?

Dat vraag ik me ook weleens af.
Maar reparateurs komen wel meer dingen tegen die ze fronsende wenkbrauwen oplevert, zou ik zeggen.
Het is ook wel weer een compliment als een gitaar zo intensief gebruikt wordt, toch?

Orpheo
20 juli 2021, 09:35
"We zijn nu vier jaar verder en de lak ligt er op de achterkant bijna volledig af. De eigenaar speelt gitaren écht helemaal stuk. "
Ff een niet tezake doende mening
Dan vraag ik me echt af waarom je zo'n vakkundig gelakte glanzende gitaar koopt
En doet dat geen pijn for you de bouwer
Al dat werk dat je in die afwerking hebt gestoken naar de klote geholpen ?

Nee, het is een compliment eigenlijk. De klant speelt er zo ontzettend veel op omdat het voor hem echt dé gitaar is. Van halsprofiel tot looks en sound. Hij wilde de hele ervaring hebben van 'nagelnieuwe' gitaar en 'm helemaal zelf door te spelen relic'en. Ik vind dit eigenlijk veel toffer dan iemand die een superstrak gelakte gitaar koopt en 'm aan de muur hangt hehe.

JVGM-music
20 juli 2021, 23:01
[QUOTE=Orpheo;3525147]Wow, wat een hoóp onzin!

mwah...dat valt reuze mee...maar we mogen er wel van uitgaan dat de cellulose lak waarmee jij nu staat te spuiten heel wat anders is dan wat de gitaarfabrieken in de jaren 50 gebruikten.

Jij gebruikt de moderne versie...de verfindustrie heeft dus niet stilgezeten in 60 jaar . Mooi man. Maar je slijt er dus nog wel doorheen in 4 jaar? Dat is dus nog ouderwets..

Erik de Perik
20 juli 2021, 23:14
Orpheo vindt het niet OK als je beweert dat nitro van nu anders is dan die van toen. Lui dubbel zijn leeftijd accepteert hij ook niet.

Orpheo
21 juli 2021, 09:05
Ik denk dat een hoop niet goed snappen dat nitrocellulose niet zomaar een verzamelnaam is voor een chemisch middel, zoals bijvoorbeeld polyester (dat komt in echt heel veel varianten!) maar dat het de naam is van een molekuul:

https://polymerdatabase.com/img2/Nitrocellulose.png

De Nitrocellulose zélf is echt niet veranderd. Kan ook niet, want dan is het letterlijk geen nitrocellulose meer. Het enige dat is veranderd is het oplosmiddel en ook dat is een variant op thinner. En ook dat is niks nieuws. Fender's nitrocellulose was toen (en nog steeds) anders dan Gibson's omdat het oplosmiddel gewoon anders is.

Dát is de crux van het verhaal en dat probeer ik al heel vaak erin te prenten. De nitrocellulose is niet anders, de thinners daarentegen wél. Ouderwetse thinners waren echt puur gif, de thinners die je nu koopt zijn een heel stuk minder schadelijk voor natuur én gezondheid. Maar de nitro zelf is gewoon onveranderd. Zeggen dat het veranderd is, is zoiets als zeggen 'water van 60 jaar geleden is anders dan water nu'. Ja, misschien is het nu schoner (minder meuk ín het water) maar water an sich, puur water, is en blijft gewoon H20. Dat was het 1 miljoen jaar geleden en dat zal het ook nog steeds zijn 1 miljoen jaar vanaf nu.

@ErikdePerik: ik weet niet wat je probleem met mij is. Ik heb echt geen moeite of problemen met mensen van 70 jaar oud; ik heb echter wel moeite met het spuien van informatie die op z'n best onvolledig is en op z'n ergst onjuist. Of je dan 17 of 70 bent, boeit mij dan in zoverre dat ik denk dat iemand van 70 beter had moeten weten.

Hopelijk is mijn positie met betrekking tot nitro een stuk duidelijker.


Tussen twee haakjes nog dit tot slot: De klant die door de lak van die sunburst LP gespeeld heeft, heeft zulk zuur zweet dat hij zich ook een weg baande dwars door een polyurethaan gelakte gitaar.

Midwolda
21 juli 2021, 09:25
Ik lees hier in één van de posts: "Vermijd wel altijd poetsmiddelen voor meubels op gitaar(nitro)lak."
Kan iemand dit toelichten? Bij mij werkt dit prima namelijk, Pledge meubelolie, al zo'n vijftig jaar.
Maakt goed schoon, voedt de toets, is niet vettig, geeft een mooie glans en blijft lang werkzaam.
Plus het kost bijna niks: het flesje dat ik hiervoor gebruik heeft nog een prijssticker van 1,75 gulden.

denis.hermans
21 juli 2021, 09:53
Ik ken natuurlijk niet elke meubelpolish maar meestal zijn die middeltjes toch vettiger en zie je na het poetsen dus direct terug vingers op de gitaarbody wanneer je het instrument gaat bespelen. Pledge is misschien een uitzondering ;-)
Bovendien zouden sommige meubelpoetsmiddeltjes solvêten bevatten die (nitro) lak kunnen beschadigen.

Erik de Perik
21 juli 2021, 10:40
Pledge is prima.

Midwolda
21 juli 2021, 10:49
Ik ken natuurlijk niet elke meubelpolish maar meestal zijn die middeltjes toch vettiger en zie je na het poetsen dus direct terug vingers op de gitaarbody wanneer je het instrument gaat bespelen. Pledge is misschien een uitzondering ;-)
Bovendien zouden sommige meubelpoetsmiddeltjes solvêten bevatten die (nitro) lak kunnen beschadigen.


Je moet het wel dun aanbrengen en heel goed uitpoetsen ja, dat klopt.
Van het laatste heb ik nog nooit wat gemerkt.

denis.hermans
21 juli 2021, 12:30
Sommige meubelpetsmiddelen zouden ook siliconen bevatten. Dat is ook niet aan te raden.

benwave
21 juli 2021, 12:42
Ik denk dat een hoop niet goed snappen dat nitrocellulose niet zomaar een verzamelnaam is voor een chemisch middel, zoals bijvoorbeeld polyester (dat komt in echt heel veel varianten!) maar dat het de naam is van een molekuul:



De Nitrocellulose zélf is echt niet veranderd. Kan ook niet, want dan is het letterlijk geen nitrocellulose meer. Het enige dat is veranderd is het oplosmiddel en ook dat is een variant op thinner. En ook dat is niks nieuws. Fender's nitrocellulose was toen (en nog steeds) anders dan Gibson's omdat het oplosmiddel gewoon anders is.

Dát is de crux van het verhaal en dat probeer ik al heel vaak erin te prenten. De nitrocellulose is niet anders, de thinners daarentegen wél. Ouderwetse thinners waren echt puur gif, de thinners die je nu koopt zijn een heel stuk minder schadelijk voor natuur én gezondheid. Maar de nitro zelf is gewoon onveranderd. Zeggen dat het veranderd is, is zoiets als zeggen 'water van 60 jaar geleden is anders dan water nu'. Ja, misschien is het nu schoner (minder meuk ín het water) maar water an sich, puur water, is en blijft gewoon H20. Dat was het 1 miljoen jaar geleden en dat zal het ook nog steeds zijn 1 miljoen jaar vanaf nu.


Hopelijk is mijn positie met betrekking tot nitro een stuk duidelijker.




Over zin en onzin gesproken, wat een lul verhaal over thinner. Thinner is verandert maar dat heeft te maken met de manier van opdrogen van de lak. Daar zitten ander componenten in. Componenten die de lak langer vloeibaar houden waardoor het beter uitvloeit.
nitrocellulose lak ( die gebruikt wordt en werd in de meubel en instrumenten industrie ) bevat ook nog weekmakers en die bepalen voor groot gedeelte de eigenschappen, o.a. met name dus de hardheid. En zorgen ervoor de de lak juist niet breekt, en enigszins flexibel blijft. Deze nitrocellulose lak zal dan ook nooit craqeleren
Er zit wel degelijk een verschil in met nu en vroeger

Orpheo
21 juli 2021, 13:16
Over zin en onzin gesproken, wat een lul verhaal over thinner. Thinner is verandert maar dat heeft te maken met de manier van opdrogen van de lak. Daar zitten ander componenten in. Componenten die de lak langer vloeibaar houden waardoor het beter uitvloeit.
nitrocellulose lak ( die gebruikt wordt en werd in de meubel en instrumenten industrie ) bevat ook nog weekmakers en die bepalen voor groot gedeelte de eigenschappen, o.a. met name dus de hardheid. En zorgen ervoor de de lak juist niet breekt, en enigszins flexibel blijft. Deze nitrocellulose lak zal dan ook nooit craqeleren
Er zit wel degelijk een verschil in met nu en vroeger

Werk jij voor Dupont? Of heb jij contacten bij Dupont of PPG of Zweihorn of AkzoNobel?

Want ik heb wél contacten bij die firma's (alledrie, trouwens) en heb deze info direct van die lak-fabrikanten.

Nu jij weer.

De flexibiliteit van nitrocellulose is direct afhankelijk van hoeveel oplosmiddel er in die bewuste lak zit. Hoe mínder oplosmiddel (bijvoorbeeld nét genoeg om te spuiten met een 1.5mm naald), dan droogt die lak razendsnel (zeker met een snelle thinner) maar dan blijft 'ie veel langer flexibel. Spuit je de boel met heel veel oplosmiddel, dan dampt de boel heel snel uit maar je hebt wel veel meer lagen nodig. Omdat de lagen echter heel dun gespoten zijn en de lak sneller uitdampt, wordt die lak dus ook sneller glassy hard.

Test er zelf anders maar mee.

De nitro droogt niet op, die dampt uit. Want dat is wat de thinner doet...

Deze nitro die niet gaat craqquelleren?! hehe, nou nee, niet echt. Het hangt af van hoe je de nitro zelf oplost, welke thinner, hoeveel thinner, hoe je spuit, hoeveel je spuit, hoe lang je laat uitharden én of je die lak laat reageren met warmte en koude. Want immers, ook nagelnieuwe gibsons kunnen nog prima craquelleren.

Nogmaals: iets met een bel en een klepel.

Orpheo
21 juli 2021, 13:21
Sommige meubelpetsmiddelen zouden ook siliconen bevatten. Dat is ook niet aan te raden.

Siliconen, gekke oplosmiddelen, weekmakers en wassen kunnen in die meubelpoetsmiddelen zitten en die meuk is is funest voor je lak. Ik heb wel eens een oudere Gibson gezien die schoongemaakt werd met een meubelpoets en die lak sloeg wit uit. Kon gelukkig de toplaag wegslijpen maar als je pech hebt gaat die lak gewoon bubbelen na verloop van tijd, afbladderen en dan heb je een kale gitaar.

Orpheo
21 juli 2021, 13:24
Maar héy!

Who gives a shit, right? Wat weet ík er nou van? Ik bouw gitaren en werk nauw samen met PPG en AkzoNobel om lakprocessen te verbeteren. Werk nauw samen met onder andere Nexa om de juiste, ideale thinners te vinden voor lakken. Want dat is mijn werk.

Laten we vooral níet luisteren naar iemand die dit voor z'n werk doet en vooral bakerspraatjes en 'hore-zegge' verhalen geloven. :seriousf::ok: Ik zie die verneukte lakken wel weer terugkomen met paniekverhalen "HELP de lak op mijn gitaar doet gekke dingen en ik krijg het niet schoon!".

Waarom het risico nemen?

benwave
21 juli 2021, 14:01
De flexibiliteit van nitrocellulose is direct afhankelijk van hoeveel oplosmiddel er in die bewuste lak zit. Hoe mínder oplosmiddel (bijvoorbeeld nét genoeg om te spuiten met een 1.5mm naald), dan droogt die lak razendsnel (zeker met een snelle thinner) maar dan blijft 'ie veel langer flexibel. Spuit je de boel met heel veel oplosmiddel, dan dampt de boel heel snel uit maar je hebt wel veel meer lagen nodig. Omdat de lagen echter heel dun gespoten zijn en de lak sneller uitdampt, wordt die lak dus ook sneller glassy hard.




Wat hier staat klopt, maar heeft alleen betrekking op de tijds duur van uitharden
Dat heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met de samenstelling van de lak, en hoe uiteindelijk het resultaat is
En nogmaals die samenstelling gaat bepalen of de lak later dan wel niet of wel craqueleert , en hoe flexibel de lak zal zijn daar heeft het oplosmiddel niets mee van doen.

En die maffe uitspraken maken echt geen enkel indruk op mij.

"en werk nauw samen met PPG en AkzoNobel om lakprocessen te verbeteren"

Wat een lachertje,.. opschepper fantast

Midwolda
21 juli 2021, 14:04
Maak je niet druk, Orpheo. Jij bent een professional en een perfectionist, ik kloot wat aan zolang het goed gaat. We hebben er toch allebei lol in? :ok:

soepel58
21 juli 2021, 18:12
Allemaal hartelijk bedankt!

Frans

JVGM-music
21 juli 2021, 18:16
Maar héy!

Who gives a shit, right? Wat weet ík er nou van? Ik bouw gitaren en werk nauw samen met PPG en AkzoNobel om lakprocessen te verbeteren. Werk nauw samen met onder andere Nexa om de juiste, ideale thinners te vinden voor lakken. Want dat is mijn werk.

Laten we vooral níet luisteren naar iemand die dit voor z'n werk doet en vooral bakerspraatjes en 'hore-zegge' verhalen geloven. :seriousf::ok: Ik zie die verneukte lakken wel weer terugkomen met paniekverhalen "HELP de lak op mijn gitaar doet gekke dingen en ik krijg het niet schoon!".

Waarom het risico nemen?
Soms is het wel jammer dat ik mijn schoolboeken niet bewaard heb....had ik een leuk stukje kunnen voorlezen over nitrocellulose lakken.

Maar goed, ik weet er niks van want ik heb nog nooit een gitaar met nitrocellulose lak gespoten. Jammer hoor.



Maar goed; op het net is ook wel wat te vinden ;

In de tijd daarna werden de cellulose nitraatlakken en kunstharslakken steeds verbeterd. Het bij de nitrolak bijmengen van harsen, oliën, weekmakers en dergelijke leidde tot de nitro-combilakken met meer glans en een betere polijstbaarheid.



Verdikkeme ...zou het spul dan toch aangepast zijn?

fuchs
21 juli 2021, 20:15
En hoe zit het met verkleurde nitro? Ik heb een behoorlijk vergeelde strat, was vintage white maar is nu geel. Is dat weer lichter te krijgen? Niet dat het perse nodig is, het is een mooie strat.

jan jansen
27 juli 2021, 07:24
[QUOTE=Orpheo;3525147]Wow, wat een hoóp onzin!

ja grotere onzin nog nooit eerder gelezen...

Erik de Perik
27 juli 2021, 08:19
En hoe zit het met verkleurde nitro? Ik heb een behoorlijk vergeelde strat, was vintage white maar is nu geel. Is dat weer lichter te krijgen? Niet dat het perse nodig is, het is een mooie strat.

Hoe oud is jouw strat?

Erik de Perik
27 juli 2021, 08:19
[QUOTE=Orpheo;3525147]Wow, wat een hoóp onzin!

ja grotere onzin nog nooit eerder gelezen...

Ja joh.....

fuchs
27 juli 2021, 08:33
Hoe oud is jouw strat?

Is een ‘62 AVRI uit 2000/2001.

Erik de Perik
27 juli 2021, 08:43
Ik heb een 20 jaar oudere en maak 'm schoon met een sopje (water met afwasmiddel). Ik maak 'm zelden schoon trouwens.

fuchs
27 juli 2021, 16:12
Ik bedoelde eigenlijk niet schoonmaken maar ik vroeg me af of de vergeelde kleur wellicht weer iets lichter te krijgen is. Terug naar hoe hij was zeg maar.

denis.hermans
27 juli 2021, 18:33
Ik vrees ervoor en persoonlijk zou ik dat eigenlijk ook niet willen terugdraaien...

witterwit
27 juli 2021, 18:39
Het is de charme van zo'n gitaar.

Dimitri92
27 juli 2021, 18:44
Dat ga je niet lichter krijgen zonder refinishen, het vergelen is de nitro zelf. Ook de clearcoat verkleurd door de chemische processen. Bij de ene gitaar verandert het sneller dan de andere.

fuchs
27 juli 2021, 20:00
Hij hoeft ook niet lichter, het is een te gekke strat maar ik vroeg me af of het überhaupt mogelijk is.