PDA

View Full Version : Buizenversterker zonder speaker aangehad



Sonny
15 juli 2021, 15:36
Alweer een tijdje geleden heb ik een Two-Rock Studio Pro 22 head & cab van iemand overgenomen. Nu kan ik me vaag herinneren dat ik (uit onwetendheid) mogelijk de head even heb aangezet, zonder hem aan te sluiten op de cab.

Nu vraag ik me af in hoeverre de versterker hiervan schade heeft kunnen oplopen. Zouden er door mijn actie, onderdelen enigszins kunnen zijn beschadigd of is het zo dat als er schade zou zijn opgelopen dat dit dan ook meteen hoorbaar zou moeten zijn?

Ik hoor graag van jullie!

Erik de Perik
15 juli 2021, 16:14
Als ‘ie het nog doet is ‘ie niet stuk.

Midwolda
15 juli 2021, 16:25
Die dingen werken toch op rook? Als dat eruit komt is ie kapot.

Pepe
15 juli 2021, 19:28
Als ‘ie het nog doet is ‘ie niet stuk.

zo is dat.....

Sonny
16 juli 2021, 12:51
Dat is goed om te horen... Bedankt!

Remork1970
16 juli 2021, 12:58
Nou weten we nog steeds niet of ie het nog doet of niet!

Sonny
16 juli 2021, 13:10
Nou weten we nog steeds niet of ie het nog doet of niet!

Hij doet het gewoon, maar mijn angst was meer dat er misschien schade/slijtage zou kunnen zijn opgelopen dat nu nog niet hoorbaar zou zijn. Maar als ik het dus goed begrijp... kan een buizenversterker aanzetten zonder load, alleen maar resulteren in 100% kapot of als je geluk hebt in 0% schade :)

cluseau
16 juli 2021, 14:00
Je kan hem rustig aanzetten als je er maar geen luid signaal doorheen laat gaan. Onbelast kan de spanning best hoog oplopen wat vonkoverslag in de trafo kan veroorzaken. De trafo hoeft niet gelijk defect te zijn maar kan wel schade aan de isolatie hebben wat toekomstige problemen kan geven.

Sonny
16 juli 2021, 19:23
Je kan hem rustig aanzetten als je er maar geen luid signaal doorheen laat gaan. Onbelast kan de spanning best hoog oplopen wat vonkoverslag in de trafo kan veroorzaken. De trafo hoeft niet gelijk defect te zijn maar kan wel schade aan de isolatie hebben wat toekomstige problemen kan geven.

Ik kan me herinneren dat ik er geen gitaar/gitaarkabel op had aangesloten toen ik hem even heb aangehad zonder load. Of kan je ook een luid signaal er doorheen laten gaan als de gain en de master op de versterker omhoog zijn gedraaid?

Erik de Perik
16 juli 2021, 19:39
Hoe lang is "even" bij jou?

Sonny
16 juli 2021, 20:17
Hoe lang is "even" bij jou?

Ik zou zeggen 10 seconden en anders waren het 20 seconden.

cluseau
16 juli 2021, 23:43
Al was het tien dagen, geen output, geen schade.

Erik de Perik
17 juli 2021, 00:05
Vroegah zo vaak onnozele dingen uitgehaald met buizenradio's. Erg vergevingsgezinde techniek!

Sonny
20 juli 2021, 13:24
Nou mooi, toch! Bedankt voor het geruststellen :)

cluseau
21 juli 2021, 22:30
Vroegah zo vaak onnozele dingen uitgehaald met buizenradio's. Erg vergevingsgezinde techniek!

Das dan meer geluk dan wijsheid :makeup:

Pepe
21 juli 2021, 22:55
Ik had ooit een attenuator, dat was een porseleinen spoel met een potentiometer er op, meer niet. Die zette ik op de uitgang van een non master 2x el34 Hiwatt en dan direct een Revox in. Die spoel werd wel heet maar het werkte prima.
Heel fout zei men later, een wonder dat er niks kapot ging.
Maar ik kwam ooit met een oude Dynacord Twen die niemand kon repareren bij een oud mannetje die zijn leven lang met buizen gewerkt had en het eerste wat ie deed voordat hij er ruis en signaal doorstuurde was de speakers afkoppelen en er een spoel aanhangen.

Het is niet iets wat ik propageer maar er kan inderdaad veel zolang je weet wat je doet (ik niet haha)

cluseau
23 juli 2021, 08:15
Maar ik kwam ooit met een oude Dynacord Twen die niemand kon repareren............

Weet van niks, hoezo niet te repareren?

Alles is te repareren mits het budget verantwoord is.

Dirk_Hendrik
23 juli 2021, 12:25
Weet van niks, hoezo niet te repareren?

Alles is te repareren mits het budget verantwoord is.

En je de juiste man hebt gevonden om de klus te klaren. In veel gevallen blijkt de toereikendheid van het budget afhankelijk van de kunst en kunde van de reparateur. Ik geef als voorbeeld de afkeer van SMT die je bij veel reparatreurs als argument voor "niet te repareren" tegen komt.

Pepe
23 juli 2021, 12:52
Weet van niks, hoezo niet te repareren?

Alles is te repareren mits het budget verantwoord is.

Rare lange potmeters, niet meer te krijgen en dan moet iemand die per uur betaald wil worden of heel lang zoeken of een ingewikkelde oplossing bedenken.
Die Twen en Jazz amps zijn hartstikke leuk en dat moet het ook blijven.

cluseau
24 juli 2021, 15:48
Rare lange potmeters, niet meer te krijgen en dan moet iemand die per uur betaald wil worden of heel lang zoeken of een ingewikkelde oplossing bedenken.
Die Twen en Jazz amps zijn hartstikke leuk en dat moet het ook blijven.


Lange potmeter is toch geen enkel probleem. Maak ik gewoon verlengsteeltjes voor hoor. Geen argument om hem maar te laten staan. En ja, bijzondere situatie's vergen meer tijd (lees arbeidsloon) maar als je iets bijzonders hebt mag het ook wat kosten.

cluseau
24 juli 2021, 16:00
En je de juiste man hebt gevonden om de klus te klaren. In veel gevallen blijkt de toereikendheid van het budget afhankelijk van de kunst en kunde van de reparateur. Ik geef als voorbeeld de afkeer van SMT die je bij veel reparatreurs als argument voor "niet te repareren" tegen komt.

Mee eens hoor. Aan de andere kant weten we allemaal dat het onder een berg snot verborgen spoortje volgen op de SMD print niet ieders hobby is. Als de fabrikant dan ook halsstarig geen documentatie wil leveren uit angst dat hun top secret design wordt nagebouwd houd het voor velen op.

Het toeval wil dat ik bezig ben met een AmpegV7 (loud technolygies) Waarvan de schakelende voeding er uit klapt. Omde rest achter de trafo te analyseren is het nodig op de componenten te meten of zelfs van de print te halen. Jammer genoeg zit dat gebied onder een niet te verwijderen berg kit en sta ik op punt om er mee te stoppen omdat het ding kwa dagwaarde inmiddels al vier keer over de kop is gegaan. Maar om nou te zeggen dat ik gelijk nee zeg .........

Pepe
24 juli 2021, 16:12
Ja, kom je bij wat Barend zegt, de juiste man is 1 maar ook nog op de juiste plaats is een ander.
wat dat betreft zou ik in Amsterdam echt niemand weten waar je even binnen kan lopen voor reparaties
moet je naar onwezenlijk plaatsten als Drouwenerveen, Tilburg of Den Haag.

Dirk_Hendrik
25 juli 2021, 10:19
Mee eens hoor. Aan de andere kant weten we allemaal dat het onder een berg snot verborgen spoortje volgen op de SMD print niet ieders hobby is. Als de fabrikant dan ook halsstarig geen documentatie wil leveren uit angst dat hun top secret design wordt nagebouwd houd het voor velen op.

Het toeval wil dat ik bezig ben met een AmpegV7 (loud technolygies) Waarvan de schakelende voeding er uit klapt. Omde rest achter de trafo te analyseren is het nodig op de componenten te meten of zelfs van de print te halen. Jammer genoeg zit dat gebied onder een niet te verwijderen berg kit en sta ik op punt om er mee te stoppen omdat het ding kwa dagwaarde inmiddels al vier keer over de kop is gegaan. Maar om nou te zeggen dat ik gelijk nee zeg .........

Soms betekent repareren jammergenoeg gewoon de hele unit vervangen. Heeft voor de rechtgeaarde reparateur uiteraard een vieze smaak maar tijd vs werk is een simpel rekensommetje.
https://www.ebay.com/itm/362586095004

cluseau
25 juli 2021, 13:06
Ik kan makkelijk een kilo peren kopen van de beste kwaliteit maar als ik eind september mijn eigen boompje uitschud blijken die toch nog lekkerder te zijn. ;)

cmug
12 augustus 2021, 09:59
Buizenversterker aan zonder belasting van een speaker kan 0 kwaad zolang je geen signaal aanbied.
Als je vol signaal aanbied en geen speaker er op heeft is dit zeer hoog risico op defekt raken van je uitgangstrafo.
Zoals al eerder gezegd kan de energie niet weg, wat als gevolg heeft dat de spanning heel hoog kan oplopen met vonkoverslag en beschadigde isolatie tot gevolg (lees nieuwe trafo kopen)
Hangt heel erg af van merk/model of het wel of niet goed gaat. Het is n.l. deels wel te beveiligen, voorkomen met technische 'truckjes'.
Is na ontdekken van de fout snel gestopt. En alles blijkt alles nog goed werkende, dan heb je geluk gehad maar hoef je je ook geen zorgen verder te maken. Er treed geen slijtage o.i.d. op.
Vergelijk het met veel te hard oppompen van je fiets band. 10x te hoge druk en daarna weer druk normaal -> niks aan de hand. Als je bij 10x te hoge druk een klapband krijgt dan heb je wel hoge kosten en moeten er dingen vervangen worden.

tmms
12 augustus 2021, 10:56
Fender(?) gebruikt toch een kortsluiting bij loskoppelen van de luidsprekers? 0 ohm weerstand is veiliger dan oneindig (open uitgang).
Zal wel loslopen zoals je aangeeft, maar het blijft link voor de uitgangstransformator.