PDA

View Full Version : Cubase 8 verliest steeds audio connectie



zoldergitarist
10 juli 2021, 15:02
Telkens als ik Cubase 8 voor de 2e keer opstart nadat ik bijv. later op de dag iets anders heb gedaan, geeft Cubase 'Device could not be opened'. Ook als ik Cubase afsluit en direct daarna weer opstart. Ik wordt er helemaal gek van. Ik kan mijn audio device wel selecteren maar hij pakt hem gewoon niet en geeft dan bovenstaande. Dus, 's morgens bij het het opstarten van mijn pc is alles goed maar zodra ik iets anders ga doen, dus ook zonder audio, krijg ik steeds deze melding. Mijn audio device is een Yamaha AG03.
Iemand een idee of een oplossing?

miyaru
11 juli 2021, 13:26
Wat gebruik je, Mac of PC? Hoe zit het met de drivers van jouw Yamaha Interface, zijn die nog up to date? Cubase 8 is natuurlijk ook al behoorlijk oud, schat op 7 jaar of ouder - daar kan ook het probleem liggen......

D3nnis
11 juli 2021, 13:31
"Later op de dag iets anders"....in geval van windows computer.....heeft de computer toevallig tussendoor in standby gestaan?

Mijn interface vindt dat ook niet gezellig, maar ik heb het nooit uitgezocht.

miyaru
11 juli 2021, 13:35
Dat is ook de reden dat ik voor "muziekmaken" een aparte speciale PC heb, die niets anders hoeft te doen dan goed werken met software en hardware gemaakt voor muziek. De PC is er op getweaked en is ook muisstil door speciale koeling en voeding.

Vroegah, uit geldgebrek deed ik alles op één PC, maar dat werkt gewoon niet voor mij.

guitarkid2
12 juli 2021, 11:19
Even checken of in windows of je yammy alleen als geluidkaart staat aangevinkt bij je hardware en bij opstarten kijken of er geen andere soundrivers worden opgestart ?

zoldergitarist
16 juli 2021, 18:29
Ik weet het (BIOS e.d.), heb alles al geprobeerd en zit al sinds 1991 in de PC wereld ook qua audio. Tweakers is altijd mijn laatste hoop als ik er ECHT niet meer uit kom.

zoldergitarist
16 juli 2021, 18:30
"Later op de dag iets anders"....in geval van windows computer.....heeft de computer toevallig tussendoor in standby gestaan?

Mijn interface vindt dat ook niet gezellig, maar ik heb het nooit uitgezocht.

Klopt die van mij ook niet maar toch ging dat altijd wel weer goed op de 1 of andere manier.

guitarkid2
16 juli 2021, 18:58
Ik weet het (BIOS e.d.), heb alles al geprobeerd en zit al sinds 1991 in de PC wereld ook qua audio. Tweakers is altijd mijn laatste hoop als ik er ECHT niet meer uit kom.

Reaper even installen om te zien of het aan windows of cubase ligt ?

zoldergitarist
18 juli 2021, 09:26
Waar ik nooit aan gedacht heb is even een andere usb poort te proberen. Het probleem lijkt tot nu toe verholpen te zijn. Iedereen bedankt voor het meedenken !

Midwolda
18 juli 2021, 09:55
Yep, USB kan best kritisch zijn... vaak loont het om vantevoren uit te zoeken op welke poort je het beste welk device kunt installeren en dat dan ook daar te houden. Tooltjes genoeg (bijv. USBDeview (https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html)) voor technische info en opruimacties.
Fijn dat je het gevonden hebt, nu snel weer zo'n lekker nummer opnemen! :D

zoldergitarist
18 juli 2021, 11:19
Yep, USB kan best kritisch zijn... vaak loont het om vantevoren uit te zoeken op welke poort je het beste welk device kunt installeren en dat dan ook daar te houden. Tooltjes genoeg (bijv. USBDeview (https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html)) voor technische info en opruimacties.
Fijn dat je het gevonden hebt, nu snel weer zo'n lekker nummer opnemen! :D

Hey Hoi, Dit is nou een tooltje waarvan ik niet wist dat het bestond. Echt super handig, bedankt !

AoDf
18 juli 2021, 13:46
https://www.microsoft.com/en-us/p/powerplanswitcher/9nblggh556l3?activetab=pivot:overviewtab

Ik gebruik bovenstaande app om snel in Windows 10 het powerschema te kunnen wisselen. Standaard staat het op 'balanced' maar zodra ik met de DAW aan de slag ga zet ik 'm op 'high performance'. Hierdoor worden diverse onderdelen niet in slaap gebracht door het OS en ik merk ook een probleemloze werking van bijv. Mercuriall Spark plugin. Als ik het powerscheme vergeet aan te passen hoor ik soms kleine haperingen. Op 'high performance' is dit niet aan de orde. Wie weet heb je er wat aan.

zoldergitarist
22 juli 2021, 15:50
https://www.microsoft.com/en-us/p/powerplanswitcher/9nblggh556l3?activetab=pivot:overviewtab

Ik gebruik bovenstaande app om snel in Windows 10 het powerschema te kunnen wisselen. Standaard staat het op 'balanced' maar zodra ik met de DAW aan de slag ga zet ik 'm op 'high performance'. Hierdoor worden diverse onderdelen niet in slaap gebracht door het OS en ik merk ook een probleemloze werking van bijv. Mercuriall Spark plugin. Als ik het powerscheme vergeet aan te passen hoor ik soms kleine haperingen. Op 'high performance' is dit niet aan de orde. Wie weet heb je er wat aan.

Bedankt deze zal ik ook eens proberen !