PDA

View Full Version : Nieuwe Ibanez headless gitaren



apekop
10 juli 2021, 09:15
Wat vinden we hier van die nieuwe Ibanez headless gitaren? Ze hadden al headless bassen maar nu dus ook gitaren.

Ik vind ze wel tof, met name die witte met drie single coils. Maar ik vind het erg raar en jammer dat geen enkele van die gitaren een tremelo heeft. Anders zou ik wel interesse hebben. Alleen ben ik geen fan van fanned frets.

Laat het a.u.b. geen discussie worden of headless gitaren cool zijn of niet, daar zijn er al genoeg van....


https://m.youtube.com/watch?v=eTBi2PVpYi4

Kan embedden hier niet trouwens?

Fusion
10 juli 2021, 10:52
Ze liften een beetje mee op wat Tosin Abasi deed: heel traditionele gitaaruitrusting combineren met een headless. Ik ben redelijk Ibanez fan maar ik vind dit nog niet echt mooi. Als ze nou gewoon mooie metal versie maken (90% van RG inspired headless is toch voor shred en metal heads) met mooie houtsoorten enzo....

apekop
10 juli 2021, 11:00
Ze liften een beetje mee op wat Tosin Abasi deed: heel traditionele gitaaruitrusting combineren met een headless. Ik ben redelijk Ibanez fan maar ik vind dit nog niet echt mooi. Als ze nou gewoon mooie metal versie maken (90% van RG inspired headless is toch voor shred en metal heads) met mooie houtsoorten enzo....

In eerste instantie vond ik ze ook niet mooi, maar nu wel. Maar eigenlijk alleen die witte met drie single coil en de blauwe met twee humbuckers. Geen fan van HSS combinaties en fanned frets, dus die vallen voor mij sowieso al af. Ik vind het juist wel iets hebben dat net wat anders zijn dan de Kiesels of Strandberg etc. Ik ben geen metal head (vroeger wel), dus van mij hoeft het juist geen metal look te hebben.

D3nnis
10 juli 2021, 11:41
Die seafoam green versie vind ik wel leuk.
Geen idee hoe het halsprofiel "wizard C" is.

Ik wordt wel een oude lul geloof ik; ik kan zo'n filmpje waarin iemand een review doet gewoon niet kijken, ik lees dat liever als het dan toch moet.
Heb ik ook met instructie video's (voor wat dan ook), liever op papier, dan kan ik zelf gemakkelijker bepalen hoe snel of langzaam ik ergens doorheen wil akkeren.

Pepe
10 juli 2021, 12:07
Ik wordt wel een oude lul geloof ik; ik kan zo'n filmpje waarin iemand een review doet gewoon niet kijken.

Ik haak al af bij de achterstevoren pet, heeft op mij hetzelfde effect van de zonnebril als accessoire op het voorhoofd, dan kan ik enkel nog maar daar naar kijken.
Die namen van Ibanez ook altijd...QX527PB-ABS, geil. :crazyhappy:

Maar ik dacht eigenlijk dat de Steinbergers niet bepaald een kassucces waren, soort rode vlag voor andere fabrikanten maar misschien mis ik wat?

Duhsjaak
10 juli 2021, 13:33
Geen nieuws. ABS heb ik al jaren
Op mijn auto.

@fu
Je kunt op een IBA ook iets anders doen dan shredden, toch?

Zo, en nu ga ik eerst verder even k8jken en luisteren. Ik ben niet zo gek op headless. Daarvan heb ik de nodige meegemaakt in management functies. Pas geleden nog één: ik heb er geen ervaring in, maar ik zie dat als een pluspunt. Ik kijke er fris tegenaan.
Kan dan niet nalaten te vragen of ie dan ook naar zo’n piloot of tandarts zou gaan…

Afijn, laten we het gesprek beschaafd houden. Gitaren dus. Dank voor de post TS.
Vriendelijke groet, Gus


Edit:
Een beetje zoals Aristides, maar d an simpeler? Is dat een mogelijkheid?
Voor de werkwijze rond de trem, vanaf een minuut of 8 ongeveer.

Enjoy!

https://youtu.be/F_vcISWvvd4

Erik de Perik
10 juli 2021, 13:57
Ik haak al af bij de achterstevoren pet, heeft op mij hetzelfde effect van de zonnebril als accessoire op het voorhoofd, dan kan ik enkel nog maar daar naar kijken.

Is ook niet handig van 'm, je kunt zien dat hij last van de zon in z'n ogen heeft.

Plant
10 juli 2021, 17:08
... Kan embedden hier niet trouwens?

:ok:


https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=eTBi2PVpYi4

apekop
10 juli 2021, 21:06
Maar ik dacht eigenlijk dat de Steinbergers niet bepaald een kassucces waren, soort rode vlag voor andere fabrikanten maar misschien mis ik wat?

Tegenwoordig worden headless gitaren veel door prog metal en djent gitaristen bespeeld. Is een beetje een trend van de laatste 10 jaar of zo.

Zelf nog een Steinberger GM gehad met Transtrem. Heel lastig systeem om op stemming te houden. Daarom verkocht. En ook jaren op een zesnarige headless bas gespeeld.

R.J
11 juli 2021, 00:21
zitten mooie modellen tussen, maar de nek is en blijft wel erg dun.

D3nnis
11 juli 2021, 07:26
Ik vind dat op papier nog wel meevallen.
Bij de Q52 en Q54 schrijven ze 21mm bij eerste fret en 22mm bij de 12e. Verre van een forse neck natuurlijk, meer in het territorium van een standaard strat volgens mij, maar toch flink dikker dan bv zo'n RG550 met super wizard neck met 17mm dikte bij de eerste fret.

Fusion
11 juli 2021, 09:04
Het maakt mij echt geen drol uit hoe dik of dun de nek is, hoe dik of dun de frets etc. Het enige dat telt is dat mijn rechterhand comfortabel ergens op rust, dat ie goed op mijn linkerbeen rust bij zittend spelen dan wel hij lekker gebalanceerd hangt bij staand spelen en dat ie goed klinkt. Ik vind ze trouwens prijzig. Ik hoop dat er snel een Premium range meer metal/shred/prog gerichte modellen komen. Dit is niet mijn ding. Gezien t publiek dat doorgaans voor headless gaat weet ik ook niet of dit een commercieel goede move is van ze.

apekop
11 juli 2021, 09:14
Het maakt mij echt geen drol uit hoe dik of dun de nek is, hoe dik of dun de frets etc. Het enige dat telt is dat mijn rechterhand comfortabel ergens op rust, dat ie goed op mijn linkerbeen rust bij zittend spelen dan wel hij lekker gebalanceerd hangt bij staand spelen en dat ie goed klinkt. Ik vind ze trouwens prijzig. Ik hoop dat er snel een Premium range meer metal/shred/prog gerichte modellen komen. Dit is niet mijn ding. Gezien t publiek dat doorgaans voor headless gaat weet ik ook niet of dit een commercieel goede move is van ze.

Deze modellen, op de witte na misschien, zouden toch niet misstaan in een progband? Wat moet er nog meer metal/prog aan volgens jou?
Prijs vind ik nog wel meevallen eigenlijk....

Fusion
11 juli 2021, 09:49
Prijs valt mee, zeker, maar ik bedoel ik hoop dat ze ook nog in de 700 range komen uiteindelijk. Maar dan wilt Ibanez waarschijnlijk wel dat deze goed verkopen, en ik weet niet of ze met deze modellen de juiste snaar (huh huh) raken. Ze zijn meer mathcore, beetje prog, dan echt metal zeg maar. En het zijn toch vaak de shredders die dit soort modellen willen. Dit lijkt zoals ik al zei op wat Tosin deed, weet even t merk niet meer, misschien wel Ibanez, met slagplaten, single coil pickups etc, een beetje traditionele looks (Tele achtig etc) crossover met headless. Ik zie liever meer gewoon Kiesel of Strandberg headless, met mooie houtnerven etc. Maar dat is gewoon mijn persoonijke gebek aan smaak.

apekop
11 juli 2021, 10:06
Ik zie liever meer gewoon Kiesel of Strandberg headless, met mooie houtnerven etc. Maar dat is gewoon mijn persoonijke gebek aan smaak.

Maar die modellen zijn er toch al? Zou gek zijn als Ibanez die na zou maken. Keus genoeg wat dat betreft. De modellen van deze Ibanez met twee humbuckers en zinder slagplaatje vind ik toch vrij metal.

Het enige wat ik niet mooi vind aan deze modellen is die hele grote uitfrezing van de body bij de stemknoppen.

Iemand enig idee waarom er geen tremolo optie bij zit? Ik vind een tremolo juist bij deze stijl gitaren horen en denk dat de potentiële kopers dat ook als een groot gemis gaan zien.

D3nnis
11 juli 2021, 13:07
Het maakt mij echt geen drol uit hoe dik of dun de nek is, hoe dik of dun de frets etc.

Echt waar? Totaal geen voorkeur daarin?
Ik ben zelf volgens mij niet héél moeilijk, maar bij een 17mm wizard haak ik toch echt af.

YannickH
11 juli 2021, 15:50
Het maakt mij echt geen drol uit hoe dik of dun de nek is, hoe dik of dun de frets etc. Het enige dat telt is dat mijn rechterhand comfortabel ergens op rust, dat ie goed op mijn linkerbeen rust bij zittend spelen dan wel hij lekker gebalanceerd hangt bij staand spelen en dat ie goed klinkt. Ik vind ze trouwens prijzig. Ik hoop dat er snel een Premium range meer metal/shred/prog gerichte modellen komen. Dit is niet mijn ding. Gezien t publiek dat doorgaans voor headless gaat weet ik ook niet of dit een commercieel goede move is van ze.

Dan ben jij toch een heel apart ras onder de gitaristen hoor... Toen ik mijn 52 reissue tele kocht was het eerste dat ik liet doen andere frets erin rammen. Ik speel het liefst op 6100 of 6000 fretwire.
Ik moet een hals van 42mm nut hebben. 43 vind ik vreselijk tenzij het een flinke neck is. Als het een dunne neck is zoals Ibanez heeft vind ik het vreselijk.

Ik heb 2 Strandberg headless gitaren gehad en die waren wel comfortabel maar echt hun geld niet waard. Ze zouden max 1200€ mogen kosten!
En waarom hebben ze gouden frets op deze ibanez headless gestoken? Is toch kansloos?

Fobo
11 juli 2021, 17:28
Dan ben jij toch een heel apart ras onder de gitaristen hoor... Toen ik mijn 52 reissue tele kocht was het eerste dat ik liet doen andere frets erin rammen. Ik speel het liefst op 6100 of 6000 fretwire.
Ik moet een hals van 42mm hebben. 43 vind ik vreselijk tenzij het een flinke neck is. Als het een dunne neck is zoals Ibanez heeft vind ik het vreselijk.
Het is niet lullig bedoeld Yannick, maar ik moet wel een beetje om je lachen. Jij zegt ook dingen waar ik niks van snap, en vooral niet waarom je het zegt.


Ik heb 2 Strandberg headless gitaren gehad en die waren wel comfortabel maar echt hun geld niet waard. Ze zouden max 1200€ mogen kosten!
En waarom hebben ze gouden frets op deze ibanez headless gestoken? Is toch kansloos?
Waarom koop je 2 Strandberg headless gitaren, terwijl je ze hun geld niet waard vindt. Over de gouden frets zal ik het niet hebben.

No offense dus, ben gewoon erg benieuwd.

YannickH
11 juli 2021, 17:56
Dat wist ik daarna pas he...
Ik had ze bij thomann besteld. Ze spelen heel goed maar afwerking enzo zijn ze echt het geld niet waard. Afwerking flaws. Had enorme druipers enzo in de lak. Scherpe fret eindes en een scherp puntje in de lak. Ze voelen gewoon aan als een LTD-1000 maar hoger echt niet!
Had een 6 snaar made in korea en een 8 snaar uit indonesia

apekop
11 juli 2021, 19:26
Ik heb 2 Strandberg headless gitaren gehad en die waren wel comfortabel maar echt hun geld niet waard. Ze zouden max 1200€ mogen kosten!


Wat vind je van Kiesel headless gitaren? Jammer dat je deze gitaren nergens kan uitproberen. Ik vind dat Leia L6 model wel mooi. Maar om zoiets blind te bestellen zonder er ooit op gespeeld te hebben durf ik niet aan. En daar vind ik ze ook te duur voor.

Fusion
11 juli 2021, 20:49
Kiesel zou ik heel graag willen hebben. Zo'n Holdsworth model of zo'n Osiris

Erik de Perik
11 juli 2021, 23:01
Prijs valt mee, zeker, maar ik bedoel ik hoop dat ze ook nog in de 700 range komen uiteindelijk. Maar dan wilt Ibanez waarschijnlijk wel dat deze goed verkopen, en ik weet niet of ze met deze modellen de juiste snaar (huh huh) raken. Ze zijn meer mathcore, beetje prog, dan echt metal zeg maar. En het zijn toch vaak de shredders die dit soort modellen willen. Dit lijkt zoals ik al zei op wat Tosin deed, weet even t merk niet meer, misschien wel Ibanez, met slagplaten, single coil pickups etc, een beetje traditionele looks (Tele achtig etc) crossover met headless. Ik zie liever meer gewoon Kiesel of Strandberg headless, met mooie houtnerven etc. Maar dat is gewoon mijn persoonijke gebek aan smaak.

Abasi heeft zijn eigen merk (https://abasiconcepts.com/) en daar zit ook een Tele-achtige bij, maar niet headless.

https://images.equipboard.com/uploads/source/image/75676/big_51727944_453919225146555_3142767842792607640_n .jpg

Klinkt wel als een Tele vanaf 4:47


https://www.youtube.com/watch?v=lvcrMgopaKA

Fusion
12 juli 2021, 07:25
Ik denk dat ik eea door elkaar haal. Hij heeft die klassieke uitstraling (bijv Tele) idd niet bij headless. Toch vermoed ik dat Ibanez (waar hij ook flink lang door geendorsed was, en zijn eigen modellen heeft ontwikkeld met hen samen) filnk is geinspireerd door hem in deze. Hij speelt headless en combineerde grote 8 snarige shred gitaren met Tele looks etc.

Maar goed je kunt er uren over lullen. Deze headless zijn niet echt min smaa, althans veel van de versiesm vawege de looks. Deze vind ik dan wel weer mooi:

https://www.ibanez.com/common/product_artist_file/file/p_region_QX527PB_ABS_1P_01_sub_1.jpg

Zo hoort het ;)

Ik hoop alleen dat er dus nog goedkopere modellen komen, Premium lijn oid. Ibanez is het enige merk dat ik ken dat dat zou moeten kunnen realiseren. Ja HArley Benton heeft betaalbare headless, maar dat is volgens mij niet de kwaliteit van een Ibanez gitaar. Je hebt Legator maar toch wle tikkie duurder en flink veel gemixte reviews over kwaliteit. Dan heb je alleen nog maar die Chinese meuk, NK, Eart etc. Ik heb een NK en de reviews zijn positief, ja t ziet er leuk uit, maar het is geen betrouwbare gitaar echt. Je moet er veel aan versleutelen (heb ik laten doen, Hipshot brug en uhm headless snarenklamp ding erop, andere elementen erin etc) om een redelijke gitaar te hebben, maar niet meer dan dat. Ik durf m live niet te gebruiken, het hout krimpt alle kanten op. En met al die upgrades was ie toch niet zo goedkoop meer. Hij ziet er wel heel mooi uit hehe.

Ik hoop dat deze modellen an Ibanez goed verkopen en dat over 2 of 3 jaar er een mooie Premium versie of zelfs gewone RG komt van rond de 700 max, zonder rare Tele achtige onzin, gewoon met simpel hout en lak

Orpheo
12 juli 2021, 09:00
Ik vind de mees kale Kiesels het geld wel echt wel waard. De basisspecs zijn namelijk echt heel erg prima, maar ik vind de duurdere gitaren al snel moeilijk te legitimeren naar mijzelf toe.

Over Strandberg: ik ben het helemaal eens met YannickH.

Over Ibanez: dit is een heel goede move. Dit is geen gitaar waar de kop vanaf gehakt is maar een headless vanaf de grond af aan ontworpen. Goede zet.

guitarkid2
12 juli 2021, 10:12
Even voor de duidelijkheid en om niet naar foute petjes te hoeven kijken
Het gaat dus o deze serie https://www.ibanez.com/eu/products/model/q/ ?

apekop
12 juli 2021, 10:27
Even voor de duidelijkheid en om niet naar foute petjes te hoeven kijken
Het gaat dus o deze serie https://www.ibanez.com/eu/products/model/q/ ?

Klopt, leek me duidelijk toch?

apekop
13 juli 2021, 09:05
Ik vind de mees kale Kiesels het geld wel echt wel waard. De basisspecs zijn namelijk echt heel erg prima,.

Specs alleen zeggen me niet genoeg. Een gitaar kan alle goede specs hebben en dan nog zwaar tegenvallen als je hem vast hebt.
Iemand hier ooit een Kiesel headless gehad of gespeeld?

Orpheo
13 juli 2021, 10:45
Specs alleen zeggen me niet genoeg. Een gitaar kan alle goede specs hebben en dan nog zwaar tegenvallen als je hem vast hebt.
Iemand hier ooit een Kiesel headless gehad of gespeeld?
ja, ik heb die headlesses van Kiesel getest toen ze net nieuw waren. Ik vind het Hipshot systeem bij langer gebruik echt heel vervelend werken. Je kan de klemstukken op de headpiece heel makkelijk veel te strak aandraaien waardoor je snaren breekt waar je bij staat. De balans tussen snaar in het stuk in de brug doen versus reststuk achter de kop luistert redelijk precies en met dikkere snaren met veel spanning is het precies stemmen lastig.

apekop
13 juli 2021, 10:49
ja, ik heb die headlesses van Kiesel getest toen ze net nieuw waren. Ik vind het Hipshot systeem bij langer gebruik echt heel vervelend werken. Je kan de klemstukken op de headpiece heel makkelijk veel te strak aandraaien waardoor je snaren breekt waar je bij staat. De balans tussen snaar in het stuk in de brug doen versus reststuk achter de kop luistert redelijk precies en met dikkere snaren met veel spanning is het precies stemmen lastig.

ok, dat is goede info! Ik zie in jouw signature Aristides. Doe je daar iets mee? Ik vind hun headless model ook mooi. Alleen jammer dat hij alleen met fanned frets is en net als de Ibanez ook weer zonder tremolo. Is het bij een headless gitaar moeilijker om een tremolo systeem te monteren? De Steinbergers hadden wel een tremolo.

Fusion
13 juli 2021, 10:53
Uiteraard neem ik aan wat jij zegt. Maar als ik dan zie welke gitaristen Kiesel spelen en/of endorssed zijn, en deze gitaren ook echt live of in de studio etc gebruiken, zal het in de praktijk toch wel goed bespeelnaar moeten zijn. Ze schijnen overigens een heel soepel return beleid te hebben (op een enkele klacht na), geven duidelijk bij welke customization opties je niet kunt retourneren etc. Als ik een gitaar nodig zou hebben zou ik t wel aandurven. Zo'n Zeus model yyummie, of die Holdsworth/Carvin yammie, of Osiris.

Orpheo
13 juli 2021, 11:50
Tja, ik vind die hipshot parts echt ruk. maar dat betekent niet dat Kiesel verkeerd is?

Fusion
13 juli 2021, 12:37
Tja, ik vind die hipshot parts echt ruk. maar dat betekent niet dat Kiesel verkeerd is?
Ik heb een hipshit laten monteren op een el cehapo gitaar. De neck piece was verrot. Wel vlot een nieuwe gekregen dat wel. Maar stemvast? Ho maar. Ik vermoed echter dat de houtsoort en -constructie van de el cheapo in kwestie daar ook een grote rol inspeelt.

Amyway, ik zou wel een Kiesel headless lusten. Mooie houtsoort, mooie binding etcc

grayfink
13 juli 2021, 12:42
Ik geloof dat Orpheo de vraag miste, maar voor zover ik weet werkt hij bij Aristides.

Fusion
13 juli 2021, 12:53
Klopt Hij bouwt ook zelf hele mooie gitaren

munkie
13 juli 2021, 14:28
Ik heb nog een Steinberger Spirit, ooit 2dehands gekocht voor 250 ofzo. SD humbuckers op gezet, geen SC in het midden die zit alleen maar in de weg. Kreeg er nog een adapter bij voor gewone snaren. Warwick rockbag erbij besteld i.p.v. dat slappe originele hoesje. Leuke headless gitaar/reisgitaar zo. OK geen fanned frets.

Vooral die Ibanez 7 snaar vind ik wel stoer en de prijzen i.v.m. Mayones en Strandberg zijn redelijk IMHO.

Fusion
13 juli 2021, 15:55
Welke Spirit? Die nu nog steeds wordt gemaakt, dat trapeze model, of die mooie bijna-Holdsworth?

munkie
13 juli 2021, 20:06
https://www.flickr.com/photos/192020954@N02/51171837726/in/dateposted-public/

Deze dus.

apekop
14 juli 2021, 09:33
ja, ik heb die headlesses van Kiesel getest toen ze net nieuw waren. Ik vind het Hipshot systeem bij langer gebruik echt heel vervelend werken. Je kan de klemstukken op de headpiece heel makkelijk veel te strak aandraaien waardoor je snaren breekt waar je bij staat. De balans tussen snaar in het stuk in de brug doen versus reststuk achter de kop luistert redelijk precies en met dikkere snaren met veel spanning is het precies stemmen lastig.

Misschien is het inmiddels verbeterd? Ik kan me niet voorstellen dat een merk met een goede reputatie een systeem gebruikt waarmee er om de haverklap snaren breken....

Orpheo
14 juli 2021, 10:04
Misschien is het inmiddels verbeterd? Ik kan me niet voorstellen dat een merk met een goede reputatie een systeem gebruikt waarmee er om de haverklap snaren breken....

Dan hebben ze dat aan moeten passen in de laatste maand ofzo. Ik heb onlangs zo'n unit geinstalleerd op een gitaar. Nooit... Meer...

apekop
14 juli 2021, 11:12
Dan hebben ze dat aan moeten passen in de laatste maand ofzo. Ik heb onlangs zo'n unit geinstalleerd op een gitaar. Nooit... Meer...

ok, bedankt. Mocht ik ooit zo'n Kiesel headless willen zou dit me toch doen aarzelen. Ik hoop gewoon dat Ibanez nog een keer een versie met tremolo uitbrengt. Na al die jaren begin ik toch weer zin in een headless te krijgen, 6-snaar met trem en zonder fanned frets.

Midwolda
14 juli 2021, 12:29
Ja, ik heb door dit topic ook ineens gas voor een secondhand Spirit of zo, lijkt me toch wel lekker handig om in een hoekje naast de bank voor het grijpen te hebben staan...

dml
14 juli 2021, 12:51
ok, bedankt. Mocht ik ooit zo'n Kiesel headless willen zou dit me toch doen aarzelen. Ik hoop gewoon dat Ibanez nog een keer een versie met tremolo uitbrengt. Na al die jaren begin ik toch weer zin in een headless te krijgen, 6-snaar met trem en zonder fanned frets.

Ik zie het in jouw startpost staan en nu ook weer maar deze Ibanez Q-serie gitaren hebben geen van allen fanned frets. Alle frets op de Qx-gitaren zijn onder een hoek van 10 graden geplaatst. Als je dat vergelijkt met fanned frets zou de toepassing van Ibanez ergonomisch gezien beter zijn dan fanned.

apekop
14 juli 2021, 14:49
Ik zie het in jouw startpost staan en nu ook weer maar deze Ibanez Q-serie gitaren hebben geen van allen fanned frets. Alle frets op de Qx-gitaren zijn onder een hoek van 10 graden geplaatst. Als je dat vergelijkt met fanned frets zou de toepassing van Ibanez ergonomisch gezien beter zijn dan fanned.


Inderdaad, maar ik wil gewoon rechte/normale frets. Die van Ibanez lijken een soort van compromis tussen normale en fanned frets. Slanted frets noemen ze het. Geen idee waarom dat zo is gedaan.

mrweird
14 juli 2021, 15:41
Ja, ik heb door dit topic ook ineens gas voor een secondhand Spirit of zo, lijkt me toch wel lekker handig om in een hoekje naast de bank voor het grijpen te hebben staan...

Ja ik ook! Kzat te zoeken naar een kit en dan een EVH tribute maken :D

Pepe
14 juli 2021, 16:51
Inderdaad, maar ik wil gewoon rechte/normale frets. Die van Ibanez lijken een soort van compromis tussen normale en fanned frets. Slanted frets noemen ze het. Geen idee waarom dat zo is gedaan.

Slanted frets was een custom optie (sinds 1969) op Rickenbacker gitaren (idee van hun designer Peter Sceusa) en zou smalle handen en the ladies beter van dienst zijn:

if you’re resting the neck in the crook of your thumb, the fingers naturally curve forward. Thus, if you angle the frets slightly forward on the bass side, it’s more comfortable to fret, more natural.

apekop
15 juli 2021, 09:54
Slanted frets was een custom optie (sinds 1969) op Rickenbacker gitaren (idee van hun designer Peter Sceusa) en zou smalle handen en the ladies beter van dienst zijn:

if you’re resting the neck in the crook of your thumb, the fingers naturally curve forward. Thus, if you angle the frets slightly forward on the bass side, it’s more comfortable to fret, more natural.

Ok wist ik niet. Volgens mij is dat concept niet heel erg aangeslagen, aangezien je weinig slanted frets Ricks ziet. Persoonlijk lijkt het me meer nadelen dan voordelen hebben: barrees, met slide spelen, bends etc. Lijken me alleen maar lastiger worden ipv makkelijker.

Orpheo
15 juli 2021, 10:26
Ok wist ik niet. Volgens mij is dat concept niet heel erg aangeslagen, aangezien je weinig slanted frets Ricks ziet. Persoonlijk lijkt het me meer nadelen dan voordelen hebben: barrees, met slide spelen, bends etc. Lijken me alleen maar lastiger worden ipv makkelijker.
Heb je wel eens op een slanted gitaar gespeeld? Je merkt er echt heel weinig van tot je merkt 'heyyyy.... die lage snaren flubberen niet meer zo erg maar ik kan wel gewoon benden op de hoge snaren!". En dan valt het kwartje van wat het nut is van fanned/slanted frets.

apekop
15 juli 2021, 10:46
Heb je wel eens op een slanted gitaar gespeeld? Je merkt er echt heel weinig van tot je merkt 'heyyyy.... die lage snaren flubberen niet meer zo erg maar ik kan wel gewoon benden op de hoge snaren!". En dan valt het kwartje van wat het nut is van fanned/slanted frets.

Eigenlijk niet, maar het trekt me gewoon niet. Ik vind het visueel ook niet mooi. En aangezien ik ook veel met slide doe lijkt me dat ook niet handig. Qua gelijkmatige klank en snaarspanning heeft vooral fanned zeker voordelen lijkt mij. Met name op 7-snarige gitaren en 6-snarige bassen etc.

Als je toch die richting op gaat zou ik eerder voor fanned dan slanted gaan.

D3nnis
15 juli 2021, 11:34
Heb je wel eens op een slanted gitaar gespeeld? Je merkt er echt heel weinig van tot je merkt 'heyyyy.... die lage snaren flubberen niet meer zo erg maar ik kan wel gewoon benden op de hoge snaren!". En dan valt het kwartje van wat het nut is van fanned/slanted frets.

Alleen van fanned, niet van slanted, lijkt me.

Orpheo
15 juli 2021, 13:15
Alleen van fanned, niet van slanted, lijkt me.

Fanned of slant; zit daar tegenwoordig dan verschil in? Ik gebruik die term afwisselend met elkaar.

apekop
15 juli 2021, 13:38
Fanned of slant; zit daar tegenwoordig dan verschil in? Ik gebruik die term afwisselend met elkaar.


Fanned zijn waaier frets (dus extremer schuin bij de laagste en hoogste frets), bij slanted zijn alle frets even schuin ten opzichte van de hals. Tenminste dat is wat ik ervan denk te weten...

Da Vinci
15 juli 2021, 13:47
Fanned of slant; zit daar tegenwoordig dan verschil in? Ik gebruik die term afwisselend met elkaar.

Ik noem het schuine frets, klopt bij beide :ok:

Fusion
15 juli 2021, 14:05
Net zoals een vierkant ook een rechthoek is ja ;)

Pepe
15 juli 2021, 15:14
Fanned frets zijn een deel van een cirkel, slanted is schuin tav de hals en bij het true tempered bepalen de 2 uiteinden de vorm vd fret.
Dan heb je nog de buzz feiten frets wat in feite een soort van true tempered is maar dan anders.
En dan heb je nog de klassieke of course.
Ben ik nog wat vergeten?
vast wel :D

Fusion
15 juli 2021, 18:11
Fanned is toch niet onderdeel van een cirkel? Kan maar volgens mij waaiert t helemaal niet altijd symmetrisch en gericht naar een middelpunt toe. Zeker niet als ze bijv vanaf de 7e fret beide kanten uitwaaieren?

D3nnis
15 juli 2021, 18:27
Fanned of slant; zit daar tegenwoordig dan verschil in? Ik gebruik die term afwisselend met elkaar.

Misschien heb ik de termen niet goed, maar fanned associeer ik met een verschillende mensuur bij hoge en lage snaren, en slanted zou dezelfde mensuur, maar dan in zijn geheel schuin geplaatst kunnen betekenen.

Fusion
29 juli 2021, 17:08
https://www.youtube.com/watch?v=6vAtscchXZw

Fusion
31 juli 2021, 14:29
https://m.youtube.com/watch?v=xnf0FbVyZ6g

apekop
1 augustus 2021, 10:25
Toch een beetje GAS gekregen Fusion? Haha
Knap gespeeld allemaal maar ik wordt er wel een beetje zenuwachtig van eerlijk gezegd. Al die filmpjes zitten wel een beetje in dezelfde technische (vaak Aziatische) tap hoek.

Fusion
1 augustus 2021, 11:34
Nee geen GAS hoor. Ik zou wel een Kiesel Zeus of Osiris willen. En ik ken nog wel een paar Ibanezzen die ik zou willen. Niet eens Prestige één Premium en 2 normale en zelfs een heeloie GIO. Maar ik heb eigenlijk geen gitaren meer nodig. Misschien dat ik mijn opgepimpte NK headless eerst verkoop

Erik de Perik
1 augustus 2021, 12:38
Dat hele kundige incl. rasgueado doet mij helemaal niets. Ik houd meer van melodie.

apekop
1 augustus 2021, 16:49
Dat hele kundige incl. rasgueado doet mij helemaal niets. Ik houd meer van melodie.

Ja, dat mis ik er ook in. Het draait vooral om techniek en trucjes. Een beetje over de top. Al die gitaristen lijken ook veel op elkaar qua spel. Sommige nummers van Covet bijvoorbeeld kan ik dan wel weer waarderen, maar ik moet er niet veel langer dan vijf nummers naar luisteren.