PDA

View Full Version : Ibanez RG serie High Performance ?



h.v.d.koppel
3 juli 2021, 23:12
Onderstaande gitaren zit €250 prijsverschil in. Zijn beide Ibanez RG serie High Performance.
Ik zie buiten de look niet echt veel verschil. Kan iemand mij vertellen wat het €250,- verschil rechtvaardigt? Dan bedoel ik meer de kwaliteitsverschillen dan de look (natuurlijk ook niet onbelangrijk). Hieronder de verschillen:

Ibanez RG421HPAM €599
ABL : Antique Brown Stained Low Gloss
https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rg421hpam_1p_01.html

Verschil:
Roasted Maple fretboard w/Black dot inlays
5 way pu selector
neck pickup DiMarzio® Air Norton™ (H) neck pickup Passive/Alnico
bridge pickup DiMarzio® The Tone Zone® (H) bridge pickup Passive/Alnic
hardware color Black

Ibanez RG421HPAH €849
BWB : Blue Wave Black
https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rg421hpah_1p_01.html

Verschil:
Jatoba fretboard: White dot inlay, Luminescent side dot inlays
3 way pu selector + Coil-tap switch
neck pickup DiMarzio® Fusion Edge (H) neck pickupPassive/Ceramic
bridge pickup DiMarzio® Fusion Edge (H) bridge pickupPassive/Ceramic
hardware color Gold

Plant
3 juli 2021, 23:28
Misschien merk je het prijsverschil als je de gitaren bespeelt en hoort?

Pepe
3 juli 2021, 23:33
Waarom zou een prijs of prijsverschil uberhaupt ergens in moeten reflecteren.

h.v.d.koppel
4 juli 2021, 08:37
Niemand dus.
Ga ik sowieso uitproberen in de winkel. Maar om eerlijk te zijn weten ze in de winkel er ook niet altijd alles van.
Plus dat ze niet altijd alle modellen hebben, zodat je het ook niet kunt vergelijken.

Napoje
4 juli 2021, 10:52
Er zijn ibanez gebruikersgroepen op Facebook. Post daar je vraag eens, daar zitten de echte kenners.

munkie
4 juli 2021, 11:09
Geweldige "tips" hier weer. Die duurdere vind ik wel mooier afgewerkt met vergulde hardware. Maar ook wel veel overeenkomsten qua specs. Ibanez maakt prima gitaren maar ja die platte brede nekken zijn niet voor iedereen.

h.v.d.koppel
4 juli 2021, 12:24
Er zijn ibanez gebruikersgroepen op Facebook. Post daar je vraag eens, daar zitten de echte kenners.

Goede tip. Bedankt.

R.J
4 juli 2021, 22:11
Ik zie wel verschil in de elementen, de ene heeft vgm een steve vai set ( of john petrucci of zo'n andere shred god), de ander een tone zone en air norton, alleen het verschil in die setjes pickups is echt geen 250.

Sterker nog, ik heb hier een gitaar van 2300 euro met echt niet zulke dure elementjes er in, mogelijk wordt 't gewoon door andere meneertjes en mevrouwtjes gemaakt of iets beter afgewerkt (fret end treatment gaat een hoop richting die 250 euro).

Tevens heeft de duurdere zo te zien een essenhouten top met alleen de nerven een aparte kleur, dat is niet de allergoedkoopste manier van finishen ;) (Mayones heeft 't ooit gedaan met glow in the dark). Achterkant van de hals op de duurdere lijkt ook satin / geschuurd, maar nu heeft ibanez nooit de plakkerigste halzen, iig niet zolang het een wizard betreft.

Tevens, Luminlay side dots zijn ook niet het goedkoopste. (Maar wel super)

Orpheo
5 juli 2021, 12:12
Ik zie echt geen reden waarom die ene duurder is dan de ander. Ja, een extra toggletje?

Kleurtje?

Zou 't anders niet zien.

h.v.d.koppel
5 juli 2021, 16:55
Ik zie wel verschil in de elementen, de ene heeft vgm een steve vai set ( of john petrucci of zo'n andere shred god), de ander een tone zone en air norton, alleen het verschil in die setjes pickups is echt geen 250.

Sterker nog, ik heb hier een gitaar van 2300 euro met echt niet zulke dure elementjes er in, mogelijk wordt 't gewoon door andere meneertjes en mevrouwtjes gemaakt of iets beter afgewerkt (fret end treatment gaat een hoop richting die 250 euro).

Tevens heeft de duurdere zo te zien een essenhouten top met alleen de nerven een aparte kleur, dat is niet de allergoedkoopste manier van finishen ;) (Mayones heeft 't ooit gedaan met glow in the dark). Achterkant van de hals op de duurdere lijkt ook satin / geschuurd, maar nu heeft ibanez nooit de plakkerigste halzen, iig niet zolang het een wizard betreft.

Tevens, Luminlay side dots zijn ook niet het goedkoopste. (Maar wel super)

Ben na onderzoek tot de volgende conclusie gekomen:

Elementen zijn idd anders. Of ze beter zijn weet ik niet. Schijnt dat de air norton wel een stuk meer brom hebben. Dit volgems een YouTube filmpje waarin een andere High Performance wordt ge-reviewed. Minder brom is natuurlijk wel prettig, Dit is voor mij een van de redenen om een humbucker te willen, naast de High output.
Afwerking is idd anders, zelf vind ik het mooier dan de bruine afwerking. De print moet maar net goed uitgevallen zijn naar je smaak. Het kan ook zo uitvallen dat het een houten vloerplank lijkt.
Hals en afwerking is volgens mij hetzelfde, behalve dan de Luminlay side dots.
Gouden Hardware: vergulde hardware is ook duurder dan zwart. Zie bijvoorbeeld op de Dimarzio site dat dit per pickup wel €20-50,- kan schelen. Dan heb je ook nog de vergulde bridge, knoppen en stemmechanieken. Persoonlijk vind ik dat wel mooi staan. Alleen als ik bijv. nieuwe locking tuners wil hebben, heb ik deze dan voor niets. Maar ik vraag me af of dat een meerwaarde heeft voor een vast bridge. Als je je snaren op een speciale manier bevestigd, zijn ze ook gelocked.



Meer kan ik niet ontdekken.
Als ik dit zo allemaal bekijk, zal de speelbeleving (behalve het geluid) denk ik niets uitmaken.

herrieman
5 juli 2021, 17:18
Gewoon testen uitproberen en mening vormen, nachtje over slapen, testen uitproberen en mening herzien.

Geldt voor alle gitaren, versterkers, koelkasten en potentiële vriendinnen.

Neem je tijd.

Pepe
5 juli 2021, 17:45
Ibanez hanteert zolang ik weet het Henry Ford systeem: een basismodel met varianten van motoren en toeters & bellen
motoren kan je zien in hardware/electronica en de toeters & bellen in dingen als binding/verguld/lak/enz
bij auto's ga ik het liefst voor een grote motor maar zo spartaans mogelijke uitvoering,
bij gitaren hangt het er een beetje van af, meer hoeft niet altijd beter te zijn
en zo heeft iedereen zijn voorkeur

dat brommen van een pickup ligt eigenlijk nooit aan de pickup zelf (of het moet kapot zijn :D)
We hebben het niet over P90's hč

Pepe
5 juli 2021, 17:57
Werken niet alle fabrikanten zo?

Natuurlijk niet
bij Fender bijvoorbeeld maakt het nogal uit of achterop je stratocaster China, Japan, Korea, US of CS staat
en allemaal alder/maple, vintage trem en 3 alnico pickupjes

Pepe
5 juli 2021, 18:28
Vandaar zijn basis en variant systeem. :ok:

R.J
5 juli 2021, 20:59
Ben na onderzoek tot de volgende conclusie gekomen:

Elementen zijn idd anders. Of ze beter zijn weet ik niet. Schijnt dat de air norton wel een stuk meer brom hebben. Dit volgems een YouTube filmpje waarin een andere High Performance wordt ge-reviewed. Minder brom is natuurlijk wel prettig, Dit is voor mij een van de redenen om een humbucker te willen, naast de High output.
Afwerking is idd anders, zelf vind ik het mooier dan de bruine afwerking. De print moet maar net goed uitgevallen zijn naar je smaak. Het kan ook zo uitvallen dat het een houten vloerplank lijkt.
Hals en afwerking is volgens mij hetzelfde, behalve dan de Luminlay side dots.
Gouden Hardware: vergulde hardware is ook duurder dan zwart. Zie bijvoorbeeld op de Dimarzio site dat dit per pickup wel €20-50,- kan schelen. Dan heb je ook nog de vergulde bridge, knoppen en stemmechanieken. Persoonlijk vind ik dat wel mooi staan. Alleen als ik bijv. nieuwe locking tuners wil hebben, heb ik deze dan voor niets. Maar ik vraag me af of dat een meerwaarde heeft voor een vast bridge. Als je je snaren op een speciale manier bevestigd, zijn ze ook gelocked.



Meer kan ik niet ontdekken.
Als ik dit zo allemaal bekijk, zal de speelbeleving (behalve het geluid) denk ik niets uitmaken.

I mean, pickups kan je altijd vervangen :) En de achterkant van de nek van die dure is wel degelijk eits anders afgewerkt.

Verder, yeah, decide if it's worth it for you. Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan een 3 way blade met een toggle ergens. Of dat nou push pull of een schakelaar is...

Da Vinci
6 juli 2021, 10:57
Onderstaande gitaren zit €250 prijsverschil in. Zijn beide Ibanez RG serie High Performance.
Ik zie buiten de look niet echt veel verschil. Kan iemand mij vertellen wat het €250,- verschil rechtvaardigt?

[opsomming specs]



Zoals Pepe zegt... zet je zo een US strat op specs naast een CS zet kom je op een veel groter verschil uit dan hier met praktisch dezelfde specs. Maar als het verschil zó groot wordt gaat het natuurlijk over MOJO en dan doet geld er niet meer toe.

De vraag is; vind je die van € 250,- duurder fijner spelen/klinken (of gewoon mooier vinden), zou je dan toch die goedkopere pakken omdat je het prijsverschil te groot vind?
Zo nee, is het prijsverschil (voor jou) blijkbaar gerechtvaardigd.





Die Fusion dingen zijn echt prima

Verrassend ;)

Renin
6 juli 2021, 13:16
Natuurlijk niet
bij Fender bijvoorbeeld maakt het nogal uit of achterop je stratocaster China, Japan, Korea, US of CS staat
en allemaal alder/maple, vintage trem en 3 alnico pickupjes

En dat geldt voor Ibanez ook.....

Pepe
6 juli 2021, 14:14
En dat geldt voor Ibanez ook.....

Ik ken geen 2 dezelfde Ibby specs modellen uit verschillende landen.

Op de een of andere manier heb ik het idee dat ik iets heel ingewikkelds zeg terwijl het toch geen rocket science is.

Maar goed, ik weet niet alles, ik leer graag bij :ok:

Erik de Perik
6 juli 2021, 14:40
Fender heeft het inderdaad heel ingewikkeld gemaakt met op papier haast gelijkwaardige gitaren die op verschillende plekken geproduceerd worden. Ibanez kiest per productlijn door wie ze het laten maken, maar da's nooit anders geweest.




Ik heb begrepen dat de HEMA rookworst bij Cort gemaakt wordt. :hide:

Pepe
6 juli 2021, 14:43
Ja, dat zei ik in mijn eerste post al.

Fijn, nou niet weer beginnen te maren hč, eind goed al goed.

Fusion
6 juli 2021, 15:45
Wat PePpie zegt

OVerigens vind ik die goedkopere mooier, maar oeioeioei wat lelijk die zwarte headstocj erbij, jammer. Vind t wel grappig om te zien dat er naast Prestige, Premium en gewoon nog weer een High Performance kwaliteltsvcategorietje tusen is geschoven. Whatever. OVer t algemeen is de bang for buck bij Ibanez gewoon belachelijk goed en klopt t meestal wel hoe duurder hoe beter

h.v.d.koppel
6 juli 2021, 19:43
wat een topic dit weer. :seriousf:

Niemand met ervaring met 1 van beider modellen?

Helaas.
Het is ook niet zomaar even naar een winkel gaan en wat uitproberen. Bij de ene hebben ze dit en bij de andere dat. Maw je moet het halve land af...

Erik de Perik
6 juli 2021, 19:56
En die grote zaken in Deutschland dan? Music Store, Musik Produktiv...

R.J
6 juli 2021, 23:39
Helaas.
Het is ook niet zomaar even naar een winkel gaan en wat uitproberen. Bij de ene hebben ze dit en bij de andere dat. Maw je moet het halve land af...

Yeah daar had ik nog mazzel mee toendertijd, als een dealer Mayones heeft, zijn ze vaak ook groot genoeg om PRS, Fender en (vooral) ESP te stocken.

Had trouwens bijna de PRS gekocht daar, als die niet zo'n raar rotary pickup selector ding had. Kon geen vrienden worden met die knop.

Zoals Erik zegt, is een ritje naar Duitsland (of Key music / Bax shop zoiets) een idee?

witterwit
7 juli 2021, 01:09
Muziekhuis Souman heeft ze misschien allebei op voorraad.

Orpheo
7 juli 2021, 11:22
Wat PePpie zegt

OVerigens vind ik die goedkopere mooier, maar oeioeioei wat lelijk die zwarte headstocj erbij, jammer. Vind t wel grappig om te zien dat er naast Prestige, Premium en gewoon nog weer een High Performance kwaliteltsvcategorietje tusen is geschoven. Whatever. OVer t algemeen is de bang for buck bij Ibanez gewoon belachelijk goed en klopt t meestal wel hoe duurder hoe beter

Headstock fineertje heb je toch zo vervangen joh. Hals in de klem zetten, schuurblok erop en je zit zó door die lak heen. Verlijm het fineer netjes, trimmen met een scherp mes of op maat schuren met schuurblok en schuurklos, tunergaten uitboren. Klaar.

Zou een béétje bouwer toch zo moeten kunnen doen. Zelfs met wat huisvlijt ben je er zo.

Pepe
7 juli 2021, 11:29
Geloof het of niet maar er zijn mensen die het gewoon geen goed idee vinden om gelijk in een nieuwe gitaar te boren & schuren.

Erik de Perik
7 juli 2021, 11:42
Muziekhuis Souman heeft ze misschien allebei op voorraad.

Daar lijkt het best wel op, maar ik zou ze eerst even bellen. (https://www.souman.nl/elektrische-gitaar/solid-body-gitaar/?sort=highest&brand=1587707&min=0&max=3500)

Erik de Perik
7 juli 2021, 11:44
Geloof het of niet maar er zijn mensen die het gewoon geen goed idee vinden om gelijk in een nieuwe gitaar te boren & schuren.

Ik had mijn 210 Fender nog geen maand en toen was het al een 112 :crazyhappy:

Orpheo
7 juli 2021, 12:24
Geloof het of niet maar er zijn mensen die het gewoon geen goed idee vinden om gelijk in een nieuwe gitaar te boren & schuren.
Zie/snap ik niet. Ik heb hier gitaristen gezien die nagelnieuwe gitaren direct naar een gitaarboer stuurden voor een refret met hun favoriete fretdraad; pickups die direct vervangen werden voor whatever. Ik zie dan echt geen verschil met een fineertje aanbrengen.

Kim Wilson
7 juli 2021, 12:34
Ik vind dat nog wel een verschil. De dingen die jij aangeeft, zijn voor een ander geluid of bespeelbaarheid. Een fineertje heeft geen enkel nut, behalve cosmetisch.

Pepe
7 juli 2021, 12:40
Dat er een groot verschil is tussen een pickupje vervangen of je headstock met logo eraf schuren kom je achter als je de gitaar wil verkopen.


Als dat je attitude is naar klanten die met een gitaartje naar je toe komen vind ik dat redelijk verontrustend :D

h.v.d.koppel
7 juli 2021, 14:54
Yeah daar had ik nog mazzel mee toendertijd, als een dealer Mayones heeft, zijn ze vaak ook groot genoeg om PRS, Fender en (vooral) ESP te stocken.

Had trouwens bijna de PRS gekocht daar, als die niet zo'n raar rotary pickup selector ding had. Kon geen vrienden worden met die knop.

Zoals Erik zegt, is een ritje naar Duitsland (of Key music / Bax shop zoiets) een idee?

dat is wel een idee. Wel een eindje rijden, Tenminste BAX in Goes, zo'n 2,5 uur enkele rit. Moet ik eerst ook even op de site kijken wat ze daar in voorraad hebben.

h.v.d.koppel
7 juli 2021, 14:57
Muziekhuis Souman heeft ze misschien allebei op voorraad.

Heb ik gezien. Ze hebben ook PRS, zien er ook mooi uit, tja het oog doet ook wat.
Ben daar al eerder geweest en moet er toch nog een keertje heen, want ik heb nog een gratis onderhoudsbeurt voor mijn Martin Junior.
Ook een prettige bediening en ruime zaak.

Bartrock
9 juli 2021, 08:45
En *vindt ook nog.

:seriousf::seriousf::seriousf:

Bartrock
9 juli 2021, 08:59
Ibanez moet wel je ding zijn inderdaad.Ik heb aan mijn allereerste (gekocht omdat ik 'm zo verschrikkelijk mooi vind) echt dermate erg moeten wennen dat ik op het punt stond 'm weer weg te doen...Maar uiteindelijk kwam het meer dan goed,en heb 'm alweer zo'n jaar of twaalf denk ik.Pickups waren neit echt slecht,maar geen enkel karakter,goed,maar non-descript,zeg maar.Brugpositie vervangen door een Dimarzio X2N -moet ook je ding wel zijn,maar hier is dat wel zo- en sindsdien is het een van de allerbeste gitaren die ik ooit in m'n handen heb gehad.En had ooit aardig wat Gibson staan.
Mocht je ze uittsjekken,hoor ik het graag,want had even niet in de gaten dat Ibanez dus ineens HP gitaren heeft.
Heb trouwens ook nog een 2010 RGA72,set neck nog wel,en dat ding kan zich meten en met gemak winnen van echt veel duurdere gitaren.Wel weer wat kleurloze pickups,aktief,en op een dikke buizenbak is het net niet je van het,maar op min ZOOM G3,met hoofdtelefoon is het echt HEEL dik.Was van plan ze snel te vervangen,maar inmiddels denk ik dat ik het maar zo laat.

Fusion
9 juli 2021, 09:24
Wat is die andere Ibanez dan? Welk model? Ik bedoel die je al 12 jaar hebt?

Ik had ooit de X2N,lange tijd gehad in een RG Prestige, maar vond m uiteindelijk echt veel en veel te highgain en te schel. Hoogste output die ik ooit van een pickup heb ervaren. Niet normaal meer, too much haha

R.J
11 juli 2021, 00:34
dat is wel een idee. Wel een eindje rijden, Tenminste BAX in Goes, zo'n 2,5 uur enkele rit. Moet ik eerst ook even op de site kijken wat ze daar in voorraad hebben.

zitten thomann of musik productiv niet dichterbij dan?

Erik de Perik
11 juli 2021, 01:17
Thomann zit in Beieren, Musik Produktiv en Music Store zijn beide een stuk dichterbij dan Goes.