PDA

View Full Version : vraag 1 kanaals versterker



sandercity
27 juni 2021, 10:49
Goedenmorgen,

Wie weet er een goeie 1 kanaals buizenversterker die niet al te duur is. Ik heb her en der wel wat gezien op het internet maar echt veel is er niet, wie oh wie weet een goeie.

Gr
Sander

Dimitri92
27 juni 2021, 11:02
Sorry sandercity, maar dit is een erg brede vraag. Daarnaast zijn veel vintage (inspired) amps met maar 1 kanaal. Wat meer hulp mbt je smaak, muziek genre etc zou helpen! Daarnaast, lekker bezig, 1 kanaals FTW, al die extra zooi heb je niks aan, er kan meer stuk, en het klinkt er niet perse beter van :soinnocent:

Pepe
27 juni 2021, 11:15
Wat je kan doen is bij Thomann het type amp selecteren en in het filter alle boxen te checken.
Maak uit die selectie een paar keuzes waar je hier vragen over kan stellen.

arcane
27 juni 2021, 11:25
Hoe wil je de versterker gebruiken? Thuis, of in de oefenruimte/ live?
Dat maakt nogal uit.
Ik heb een Marshall origin 20. Maar als ik die thuis wil gebruiken en hij moet de buizen laten oversturen moet ik echt wel mijn attenuator gebruiken (ook al kan die amp op 0,1 watt werken, dat gaat nogs teeds veel te hard als je wilt crunchen). Zonder attenuator kun je er eigenlijk alleen clean op spelen.
Maar mocht je met pedalen willen werken en een goedkope 1-kanaals amp willen met een vintage voicing, dan kan ik je de Origin 20 wel aanraden.

299 euro bij Meibergen in Almelo, elders betaal je 100 euro meer.
https://meibergen.nl/product/marshall-origin-20-buizen-head-20-watt-nu-in-de-aanbieding/

sandercity
27 juni 2021, 11:36
Genre muziek loopt uit een van metal tot classic rock tot gewoon clean natuurlijk, coverband hé.
negen van de tien keer gebruik ik het overdrive kanaal niet omdat ik hele goeie stompbox pedalen ik heb waar ik zeer tevreden mee ben, en af en toe voor de verandering een multieffect van Korg
Ik zoek eigenlijk een 1 kanaals versterkertop niet meer dan 60 Watt, dat kan hard zat in de oefenruimte en cafetjes waar ik speel.
Bij bv Thomann blijf ik uitkomen op de Marshall Origin er moet toch meer zijn op de markt

sandercity
27 juni 2021, 11:41
Hallo,
Die Marshall Origign 20 Watt staat die z'n mannetje in een cafe voor bv 200 man en komt die dan boven de drummer uit.

arcane
27 juni 2021, 11:46
tja, de meeste 1-kanaals versterkers vallen niet in de categorie goedkoop.
Je zou nog kunnen kijken naar

Orange
https://www.musik-produktiv.de/orange-or15.html
https://www.musik-produktiv.de/orange-dark-terror.html

Egnator
https://www.musik-produktiv.de/egnater-tweaker.html

Fender
https://www.musik-produktiv.de/fender-bassbreaker-15-head.html

Laney
https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Laney-Cub-Super-Top/art-GIT0052179-000

arcane
27 juni 2021, 11:47
Hallo,
Die Marshall Origign 20 Watt staat die z'n mannetje in een cafe voor bv 200 man en komt die dan boven de drummer uit.

Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, ik heb hem tot nu toe alleen thuis gebruikt.
Maar ik heb ik het verleden meerder 12 of 15 Watt amps gehad die prima mee konden komen.

Pepe
27 juni 2021, 11:55
Tuurlijk is er meer, is allemaal smaak en budget afhankelijk.

Ik heb enkel 1 channel amps omdat ze beter klinken in poweramp dingen en een meer integer signaalpad hebben.
Die eigenschappen moet je kunnen waarderen anders kan je net zo goed een meerkanaals kopen.
Ik heb een paar Fender amps, een Matchless, een Evil Robot en AC15 maar geen Marshall.
Als ik zo'n soort geluid zou zoeken dan zou ik beginnen bij de Blackstar Artist en Laney's.

60 watt is veel te luid om van je poweramp te genieten.

sandercity
27 juni 2021, 13:14
Thanks, die duitse winkel is mij bekent maar eigenlijk niet meer aan gedacht tussen de Marshall en Laney ga ik nog eens nadenken Laney heb ik goeie ervaringen mee Marshall de een wel de andere weer niet.
in iedergeval THANKS

MarkS
27 juni 2021, 13:29
Ik heb een Marshall origin 20. Maar als ik die thuis wil gebruiken en hij moet de buizen laten oversturen moet ik echt wel mijn attenuator gebruiken (ook al kan die amp op 0,1 watt werken, dat gaat nogs teeds veel te hard als je wilt crunchen). Zonder attenuator kun je er eigenlijk alleen clean opspelen.
Welke attenuator is het geworden?

arcane
27 juni 2021, 22:24
Welke attenuator is het geworden?

De Harley Benton. Die doet het prima. Al heb ik geen ervaringen met andere attenuators.

MarkS
27 juni 2021, 22:40
Ok thanx! Heb sinds vrijdag ook een Origin 20 head. Alongside een DSL20HR. Nog in de doos…ook via Meibergen… Heb de HB ook gehad., en een THD, en een Weber Mini Mass. Enige nadeel van die HB/Jet City is dat er geen bypass op zit, ook vol open knijpt ie al…voor thuis maakt dat overigens niet uit….

Op welke amp setting gebruik je hem?

arcane
29 juni 2021, 09:14
Ok thanx! Heb sinds vrijdag ook een Origin 20 head. Alongside een DSL20HR. Nog in de doos…ook via Meibergen… Heb de HB ook gehad., en een THD, en een Weber Mini Mass. Enige nadeel van die HB/Jet City is dat er geen bypass op zit, ook vol open knijpt ie al…voor thuis maakt dat overigens niet uit….

Op welke amp setting gebruik je hem?

Ik heb de vermogensswitch op 20 Watt, eigenlijk elke potmeter op ca 12 uur, behalve treble op 2 uur, en volume tussen 12 en 3 uur (afhankelijk van hoeveel oversturing ik wil). En dan gebruik ik de HB als volumeknop zeg maar.
I.c.m. een Palmer 1*12 cab met een Jensen C12Q. (Eigenlijk niet een marshall gerichte speaker, maar die had ik al voor mijn Fender amp, maar ik moet zeggen die combi marshall Jensen klinkt helemaal niet verkeerd, in ieder geval thuis.)

Ik wil er ook nog wel eens een klon- clone voor zetten voor de variatie. Dat klinkt ook erg goed.

sandercity
29 juni 2021, 14:57
Hallo,
Is een attenuator handig in gebruik voor bv een live optreden om toch het meeste uit een buizenversterker te halen???

Pepe
29 juni 2021, 15:15
Ja en nee. Ligt aan wat je doel is.

Om de boel zachter te zetten is een attenuator effectief. Maar dat is een mv ook, evenals pre amp volume en de volume op je gitaar zelf.
Je gebruikt een attenuator natuurlijk om gebruik te maken van de fijne dingen die oversturing van grote lampen, transformer en speakers geven. Dat laatste (speakers) mis je dus en dat is, in mijn boek, het belangrijkste aandeel in het verhaal.
Ok.
Daarnaast werkt een attenuator het best voor blues amp distortion waar het bloom en open moet zijn. Fusion en metal is vooral dense pre amp distortion, daar werkt een mv prima.

bertv
2 juli 2021, 21:09
Niet goedkoop maar wel goed.
Kool 11,van eigen bodem.
Nederlands top product.