PDA

View Full Version : Variax liefhebbers?



tnijland
26 juni 2021, 23:12
Zijn er nog line6 Variax liefhebbers?

Ik heb jaren geleden een Line6 Variax 700 gehad en was destijds best wel onder de indruk van de mogelijkheden. Maar natuurlijk later gewoon lekker gaan spelen op goede Haar gitaren, Fenders, Gibson enzo...

Maar de herinnering blijft, een Line 6 Variax geeft wel een unieke hoeveelheid verschillende gitaren ter beschikking. En ze blijken ook nog steeds beschikbaar. Dus ik vroeg me af of er nog liefhebbers zijn van deze gitaren (o.a. de James Tyler variant)...

Erik de Perik
26 juni 2021, 23:48
Ik zou wel graag eens op zo'n ding willen spelen. Merk wel dat de lui die er een aanschaften ze ook allemaal weer van de hand deden. Maar dat zie je met vrouwen ook veel.

Bartrock
27 juni 2021, 05:58
Een oude vrind van me had er een.Speelde-ie mee in een schlagerband,en volgens mij voldeed het uitstekend.Volgens mij heeft-ie 'm nog steeds.
Was zelf best onder indruk van alle mogelijkheden en sounds en tòch heb ik er nooit een warm gevoel bij gekregen.Maar dat had ik bij sommige vrouwen ook nooit.

lcvanderhelm
30 juni 2021, 19:00
Ik heb de James Tyler variant en heb er een haat-liefde verhouding mee,de hals heb ik bij Vox Humana laten vervangen want die was te smal waardoor open akkoorden in de eerste positie onmogelijk was.De gitaarmodellen zijn over het algemeen ook niet overtuigend.Alleen de Les Paul de strat en de sitar zijn goed bruikbaar. De akoestische modellen klinken veel te scherp.Hoor maar eens wat een kutgeluid Steve Howe er mee heeft.De verstemmogelijkheden zijn wel leuk.Even snel DADGAD, open G of baritonstemming spelen maakt hem toch nog een beetje de moeite waard.

Pepe
1 juli 2021, 02:19
Ik heb er even eentje gehad, ik sleepte destijds een banjo, een elektrische en een akoestische gitaar mee en dan heb je nog je effecten, standaards, een amp en nog en tas met snoeren en kleren. En dan een taxi in.
Ik zeg heel even want ik hou van gitaren en dit was... sja... alsof je linoleum in je woonkamer legt want het is goedkoop en maakt makkelijk schoon. Bovendien klinkt het allemaal op zich niet heel erg beroerd en zo'n omschrijving zegt al genoeg.
Exit Variax.

purplejohn
1 juli 2021, 06:39
Jarenlang een Variax 600 gehad. Was niks mis mee, ook regelmatig mee opgetreden, samen met een LP custom. Kwam prima mee in de band-sound. En verschillende geluiden waren toch wel makkelijk in de coverband. Uiteindelijk ging hij storen en heb ik hem van de hand gedaan. Het was voor mij de VW Polo: geen hoogvlieger, maar deed wat hij moest doen.

edje kadetje
1 juli 2021, 09:14
Ik heb de James Tyler variant en heb er een haat-liefde verhouding mee,de hals heb ik bij Vox Humana laten vervangen want die was te smal waardoor open akkoorden in de eerste positie onmogelijk was.De gitaarmodellen zijn over het algemeen ook niet overtuigend.Alleen de Les Paul de strat en de sitar zijn goed bruikbaar. De akoestische modellen klinken veel te scherp.Hoor maar eens wat een kutgeluid Steve Howe er mee heeft.De verstemmogelijkheden zijn wel leuk.Even snel DADGAD, open G of baritonstemming spelen maakt hem toch nog een beetje de moeite waard.

Steve Howe lijkt me geen graadmeter, die is in staat overal ruk op te klinken. Voor mijn oren is zijn gitaar ook regelmatig vals. (En ik ben een enorme prog-liefhebber)

lcvanderhelm
1 juli 2021, 19:48
Vroeger, toen hij nog gewoon akoestische gitaren bespeelde,had hij wel een goed geluid(heeeeel lang geleden).
Hij kan overigens nog steeds leuke dingen spelen op een echte akoustische gitaar.Het is echt de Variax die het zo beroerd laat klinken.

Erik de Perik
1 juli 2021, 20:14
Ik vond 'm op die ES175 ook altijd goed klinken.

edje kadetje
1 juli 2021, 22:52
Ik vond 'm op die ES175 ook altijd goed klinken.

Niet vals?

Erik de Perik
1 juli 2021, 23:11
Hoorde een beetje bij het genre/tijdperk. Ik vond 'm wel een fantastische gitarist.

Nahja dit dan: https://www.youtube.com/watch?v=BRg1l9f2euY

Feit is dat het een klassiek gitarist is en dan red je het ook wel op een elektrische maar het is verre van zaligmakend.

Ik ben een fan van de sound en composities van Yes.

edje kadetje
2 juli 2021, 13:18
Hoorde een beetje bij het genre/tijdperk. Ik vond 'm wel een fantastische gitarist.

Nahja dit dan: https://www.youtube.com/watch?v=BRg1l9f2euY

Feit is dat het een klassiek gitarist is en dan red je het ook wel op een elektrische maar het is verre van zaligmakend.

Ik ben een fan van de sound en composities van Yes.

Ja helemaal in het begin toen ik begon met gitaarspelen, vond ik hem ook goed. Maar al snel begon ik Yes minder te vinden en Steve Howe zeker.

Dus Yes, Ja ...
Natuurlijk een klassieker in het prog genre. En een paar albums van voor en na na het richtingloze gefreak van tales from topographic oceans (vooral The Yes Album en Yesshows) vind ik ook wel goed. Maar verder, not my cuppa.

Pepe
2 juli 2021, 13:43
Tegenwoordig treed Yes weer op met Trevor Rabin, dat is Fractal Axe, heel netjes allemaal maar ook 13 in een dozijn. Alsof alles door een Instagram filter is gegaan. Ik vond juist dat rauwe ES 175 en telecaster geluid met die hakkerige techniek van hem juist prima, gaf Yes samen met die Rick bass iets heel unieks.
Gelukkig heeft Rick Wakeman nog altijd zijn cape om.

ACSlater
22 november 2021, 17:00
Ik heb een Standard en een JTV59. De Standard heb ik het eerst gekocht en voor in een coverband is het een goed bruikbare gitaar. Ik had de elementen vervangen in de Standard maar ik had er DiMarzio's Air Norton S in gezet met veel te hoge output waardoor het te dof werd met de pots van de Variax. Daarom een JTV59 gekocht en daar de elementen vervangen voor Gibson 57 humbuckers. Nu heb ik een Variax met een heel goed Les Paul geluid waar ik ook een overtuigende akoestische gitaar, banjo of 12-snarige gitaar uit kan halen.
Met de Variax utp-kabel kan ik ook alles (gitaarmodel, stemming en amp + effecten) in een patch van de Helix schakelen maar ik ben te zeer gehecht (onthecht?) aan mijn draadloze zender en dan moet alles op de Variax zelf geschakeld worden. Ik vind het een top concept maar het systeem zou wel weer eens een update mogen krijgen; het is inmiddels alweer 10 jaar oud en dat is voor een gitaarcomputer alweer een hele lange tijd.
Deze preset van Richie Castellano is goed bruikbaar op de Helix: https://www.youtube.com/watch?v=JFQx5tYuT7k&t