PDA

View Full Version : Wat is de magie van een Jaguar?



telecastermaster
3 juni 2021, 22:50
Guys,

Ik heb sinds vorig jaar een Squier Jaguar (Vintage Modified series) die ik nog voorzien heb van Bareknuckle Johnny Marr Jaguar pickups.
Nu vind ik het een leuke gitaar - hij speelt met die kortere mensuur wel lekker - maar eigenlijk vind ik het niet echt een bijzondere gitaar. Ik heb er eigenlijk nooit de onmiddellijke 'klik' mee gehad die ik met een telecaster wel had, op het moment dat ik hem omhing. Ik begrijp de fuzz rond de Jaguar daarom helemaal niet.
Mis ik wat? Kortom, wat is de magie van een Jaguar?

Thx

Rinze
4 juni 2021, 00:15
Guys,

Ik heb sinds vorig jaar een Squier Jaguar (Vintage Modified series) die ik nog voorzien heb van Bareknuckle Johnny Marr Jaguar pickups.
Nu vind ik het een leuke gitaar - hij speelt met die kortere mensuur wel lekker - maar eigenlijk vind ik het niet echt een bijzondere gitaar. Ik heb er eigenlijk nooit de onmiddellijke 'klik' mee gehad die ik met een telecaster wel had, op het moment dat ik hem omhing. Ik begrijp de fuzz rond de Jaguar daarom helemaal niet.
Mis ik wat? Kortom, wat is de magie van een Jaguar?

ThxIk heb het ook nooit begrepen. Vind het zelf vrij knullige dingen, raar benepen halsje met die shortscale (op de een of andere manier vind ik dat bij een Fender - model niet prettig).

Heb er tien jaar terug een keer een opgeknapt voor iemand, een oude uit de jaren zestig. Meestal als ik gitaren in huis heb om iets aan te doen speel ik er wel een poos op, bij die jaguar zat dat er niet in. Kon er niet op uit de voeten, kon er geen band mee krijgen.

Voor mij helpt het ook niet echt dat al die zich als alternatief profilerende bandjes erop spelen, wat meestal resulteert in rammelpop of shoegaze. Heb ik ook niks mee 😅

Ik vind een Jazzmaster leuker al kon ik daar de keren dat ik een in handen had ook niet veel mee worden. Bij beide gitaren word ik ook niet blij van de schakelsystemen met die schuifjes en standjes die ik toch niet gebruik.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Chew
4 juni 2021, 01:19
Het is de tremolo.

Zelf meer van de jazzmasters dan van de jaguars maar de tremolo’s zijn geweldig.

Het is de enige tremolo waarmee ik uit de voeten kom. Al die andere tremelo’s (bigsby, strat, kramer) vind ik te intens / kitchy.

Alhoewel ik zelf nooit een jaguar heb gehad bevalt de offset shape me erg goed. Heb immers een tweetal Jazzmasters en in het verleden een non reversed firebird gehad.

Zit als gegoten.

Pepe
4 juni 2021, 01:54
Ik heb de Marr, ik dacht, geen gezeik, in 1 keer goed.
De Jag heeft issue's maar de aftermarket heeft oplossingen die de Marr al heeft.
Het is samen met de P90 ES 330 en CuNiFe thinline mijn favoriet.
Het is een extreme gitaar dwz, of heel erg bruikbaar of juist niet, afhankelijk van je speelstijl en repertoire.
Surfy Ry Cooder achtige latin funky sci fi, die hoek. Voor heavy metal of jazz zou ik iets anders uitkiezen.
Of je moet de Dinosaur jr/Nirvana route nemen, single coil going heavy.
De trem lijkt heel veel op de bigsby qua harmonic bending maar waar de bigsby rockabilly is, is de jag trem instant 60's spy soundtrack.
Een Gretsch vergelijking ligt voor de hand maar die klinken veel warmer en bruter, de jag is fijngevoeliger, meer als een oude Silvertone of Harmony jazz gitaar.

Ik ben ook Ribot fan natuurlijk, dat kleurt enigszins.

edje kadetje
4 juni 2021, 11:26
Moet een gitaar magie hebben?

Voor mij moet een gitaar vooral goed geintoneerd zijn, goed op stemming blijven, fijn spelen en goed klinken.
Gewoon kwalitatief goed dus.

Kim Wilson
4 juni 2021, 11:43
Ik heb het ook nooit begrepen. Vind het zelf vrij knullige dingen, raar benepen halsje met die shortscale (op de een of andere manier vind ik dat bij een Fender - model niet prettig).

Heb er tien jaar terug een keer een opgeknapt voor iemand, een oude uit de jaren zestig. Meestal als ik gitaren in huis heb om iets aan te doen speel ik er wel een poos op, bij die jaguar zat dat er niet in. Kon er niet op uit de voeten, kon er geen band mee krijgen.

Voor mij helpt het ook niet echt dat al die zich als alternatief profilerende bandjes erop spelen, wat meestal resulteert in rammelpop of shoegaze. Heb ik ook niks mee 😅

Ik vind een Jazzmaster leuker al kon ik daar de keren dat ik een in handen had ook niet veel mee worden. Bij beide gitaren word ik ook niet blij van de schakelsystemen met die schuifjes en standjes die ik toch niet gebruik.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Ik meende dat Hendrik Jan Bökkers ook zo’n ding heeft. Ook niet ieders genre, maar zeker geen shoegaze. :D

@Edje:
Noem het magie, noem het een goed gevoel. Een gitaar moet je inspireren en uitnodigen om te spelen. Soms hang je een gitaar om en er komen bijna als vanzelf liedjes uit je vingers. Bij sommige gitaren komt er helemaal niks. En dat ligt niet altijd aan de kwaliteit.

Napoje
4 juni 2021, 14:10
Hendrik jan wie?

MarkS
4 juni 2021, 14:28
Ik heb eerljk gezegd nog nooit een Jag of Jazzmaster in handen gehad of bespeeld...

Luke-wannabe
4 juni 2021, 17:56
Ja, je moet ook wel een goeie kopen. Die Squiers zijn leuk, maar haalt het niet bij een 'echt goeie'. Bovendien is het heel belangrijk om en shim in de neckpocket te plaatste zodat de brug hoog genoeg kan! Maar hiervan ben je wellicht op de hoogte.

Check Mike Adams -Puisheen op youtube- voor de nodige offset informatie.

Erik de Perik
4 juni 2021, 19:10
Wat is dan het verschil tussen een Squier en een 'echt goeie' en wat is dan een echt goeie.... Fender USA?

Chew
4 juni 2021, 20:24
Zelfde verschil als tussen een squier Telecaster en een AVRI Telecaster? Pickups, Parts, Neck :)

Vond de ‘65 AVRI Jazzmaster een hele goede. Fijne stock pickups ook. Die greybottoms.

Kim Wilson
4 juni 2021, 20:52
Een goeie gitaar gaat verder dan alleen goeie elektronica en hardware. Je kunt geluk hebben, maar gemiddeld genomen wordt een Squier nooit zo goed als een goeie USA door alles te upgraden.

Erik de Perik
4 juni 2021, 21:01
Zelfde verschil als tussen een squier Telecaster en een AVRI Telecaster? Pickups, Parts, Neck :)

Vond de ‘65 AVRI Jazzmaster een hele goede. Fijne stock pickups ook. Die greybottoms.

Ik heb een '62 AVRI strat en een paar customs (Peer Dellen, Vox Humana) en merk wel een verschil qua radius, alleen de AVRI heeft de originele, maar in kwaliteit verder niets.
Ik heb een hele goedkope Tele die ik met een setje compensated Wilkinson brugjes, twee Donlis pickups en een beetje afstelwerk tot een prima spelende en klinkende gitaar heb veranderd. Totale bedrag bij een gitaar tech zal nog geen 300 EUR zijn geweest.
Dus..... wat maakt het verschil?

De kwaliteit en vorm van een hals verandert niet doordat de CNC machine ergens anders staat. En het gejank over 'goed hout' is al helemaal grote onzin.

Tupelo
4 juni 2021, 21:14
Ik wil er nog altijd wel eentje hebben, een Jaguar, ik houd best van shortscales en ik houd van uit fase standjes en dun gewonden elementen, type tremelo staat me ook aan.
Dat is voor mij de magie; dun geluidje.
Dat het met beperkingen komt daarvan ben ik mezelf bewust.

Kim Wilson
4 juni 2021, 21:18
Als het zo zou werken hadden duurdere gitaren geen bestaansrecht. Het is niet alleen de vorm, de combinatie body-nek is ook van belang. Overal wordt meer tijd en aandacht aan besteed, en dat resulteert in een over het algemeen betere gitaar. Dat jij het verschil niet merkt, zegt wellicht niet alles over de gitaren.

Erik de Perik
4 juni 2021, 21:30
Duurdere gitaren hebben grotendeels een bestaansrecht omdat mensen nu eenmaal denken dat duurder beter is. Dat werkt met cola en auto onderdelen ook zo.

Mr.Fingers
4 juni 2021, 21:33
Jazz op een Jaguar gaat perfect hoor: https://youtu.be/7bByNpAx150

Chew
4 juni 2021, 21:36
Eens met Kim
Uiteindelijk moet je het per gitaar beoordelen.

Ik kan ook alleen spreken in termen van eigen ervaring. Heb niet veel gitaren in mn bezit (gehad).

Maar wel 2 Fender Telecaster Custom ‘62 reissues (Japan en USA) en 2 Fender Jazzmasters (Japan en USA):
- Japanse Telecaster in Lake Placid Blue
- AVRI in Surf Green.

De AVRI heb ik nog. Kam was beter gesneden en de gitaar voelde / speelde beter. Vond de USA Jazzmaster ook lekkerder spelen.

Chew
4 juni 2021, 21:37
Ik wil er nog altijd wel eentje hebben, een Jaguar, ik houd best van shortscales en ik houd van uit fase standjes en dun gewonden elementen, type tremelo staat me ook aan.
Dat is voor mij de magie; dun geluidje.
Dat het met beperkingen komt daarvan ben ik mezelf bewust.

Dit! Helemaal mee eens!

Chew
4 juni 2021, 21:39
Dit! Helemaal mee eens!

Wil stiekem ooit nog een mustang kopen vanwege de shortscale en het dunne pling pling geluidje.

Kim Wilson
4 juni 2021, 22:48
Eens met Kim
Uiteindelijk moet je het per gitaar beoordelen.

Ik kan ook alleen spreken in termen van eigen ervaring. Heb niet veel gitaren in mn bezit (gehad).

Maar wel 2 Fender Telecaster Custom ‘62 reissues (Japan en USA) en 2 Fender Jazzmasters (Japan en USA):
- Japanse Telecaster in Lake Placid Blue
- AVRI in Surf Green.

De AVRI heb ik nog. Kam was beter gesneden en de gitaar voelde / speelde beter. Vond de USA Jazzmaster ook lekkerder spelen.

Ik heb een Baja Tele waarvan alleen het hout nog origineel is, verder is alles vervangen door topspul. En ik vind hem nu meer dan prima, maar hij is nog niet zo lekker als de Hotrod die ik ooit heb mogen testen. En dat zit in meer dan het versterkte geluid. Een oud-forumlid legde eens uit dat hij gitaren uitzocht op de combinatie van body en hals. Die resonantie moet kloppen en dan heb je mogelijk een top gitaar. En bij duurdere Fenders komt dat vaker voor dan bij Squiers.

Rinze
4 juni 2021, 22:49
Wil stiekem ooit nog een mustang kopen vanwege de shortscale en het dunne pling pling geluidje.Dat hoort dus zo, dat geluid? 🤔

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

telecastermaster
5 juni 2021, 00:29
Dat hoort dus zo, dat geluid? 樂

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


LOL.

Ja, dat hoort zo. Blijkbaar net zo als die snaren die uit de groef van je brug springen.
Ik had daar al over gelezen maar stond een beetje beteuterd te kijken toen ik het voor me neus zag gebeuren.
Maar goed dat schijn er bij te horen.

Chew
5 juni 2021, 00:33
Dat hoort dus zo, dat geluid? ��
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Agh ja, het is duidelijk niet jouw smaak. Verbaast me niets, gezien de jaguar je ook niet kan bekoren :confused:

Mustang hoort idd. percussief, jangly, dun, plingy te klinken. Zelf ben ik daar best fan van.

Chew
5 juni 2021, 00:35
LOL.

Ja, dat hoort zo. Blijkbaar net zo als die snaren die uit de groef van je brug springen.
Ik had daar al over gelezen maar stond een beetje beteuterd te kijken toen ik het voor me neus zag gebeuren.
Maar goed dat schijn er bij te horen.

Flauw hoor :stop:

Rinze
5 juni 2021, 06:40
Agh ja, het is duidelijk niet jouw smaak. Verbaast me niets, gezien de jaguar je ook niet kan bekoren :confused:

Mustang hoort idd. percussief, jangly, dun, plingy te klinken. Zelf ben ik daar best fan van.Oh sorry, my bad. Ik dacht dat het nog over de Jaguar ging. Slaperig enzo.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
5 juni 2021, 07:55
En het gejank over 'goed hout' is al helemaal grote onzin.

Daar ben ik het niet mee eens, want bij twee (op papier) exact dezelfde gitaren merk je nog steeds verschillen in klank.
Misschien is dat geen kwestie van goed of slecht, maar wel "anders".
Ook bij duurdere gitaren is dat het geval. Ik vind het verschil zelfs best groot tussen verschillende gitaren van hetzelfde type. Als brug, topkam en frets consistent zijn blijft het hout als variabele over, toch?

Erik de Perik
5 juni 2021, 08:07
Oh nee... beide gitaren zijn verre van gelijk en klinken ook verre van gelijk.

Ik denk dat de hals het meeste hierin doet.

D3nnis
5 juni 2021, 08:48
Een oud-forumlid legde eens uit dat hij gitaren uitzocht op de combinatie van body en hals. Die resonantie moet kloppen en dan heb je mogelijk een top gitaar.

Er zijn ook bouwers die pretenderen at ze de juiste hals en body bij elkaar te zoeken.
Werkt natuurlijk wel alleen als je in serie bouwt.
En ik vraag me dan af of ze de drol-body en drol-hals dan weggooien of toch gewoon de markt op schoppen.

Verder zou je zeggen dat je houtselectie zou kunnen doen afhankelijk van bepaalde parameters, en dat je dan wellicht niet 10 halzen en bodies hoeft te maken, voordat je weet welke bij elkaar horen.
Maar goed, dat heeft niemand me nog uit kunnen of willen leggen. Zal het geheim van de smid wel zijn?

Rinze
5 juni 2021, 09:16
Het rare is dat je soms gitaren hebt die erg op elkaar lijken qua hoe ze voelen en resoneren maar toch heel verschillend uitpakken qua geluid. Die jaguar (en ook een mustang die ik voor iemand opknapte) leek best op mijn oude Fender Lead uit 1981. Palissander toets, wat benepen aanvoelende hals, weinig frethoogte, flink zware body. Maar mijn lead doet het voor mij wel ondanks dat het ook een pinnig kreng is. De Lead heeft wel "druk" en die andere twee niet. Vooral met vervorming merk je dat, is iets in het mid, als het er niet voldoende is blijft het slappe hap en kom je ook niet lekker door de mix. En als de elementen dan ook nog aan de dunne kant zijn, brr.

Heb dat ook gehad met een yamaha Pacifica, fijne gitaar met p90 en humbucker maar geen druk in het mid en daarom weer weg gedaan. Maar dit terzijde.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

guitarkid2
5 juni 2021, 10:30
Denk dat bij het resoneren van een gitaar vooral de frequentie belangrijk is
Waar men bij elektrische planken ,imo vooral even de houtklop klop klop test doet .
wordt bij de bouw van akoestikie (klasssieke) instrument hier heel serieus rekening mee gehouden
Ik lul vaak ook maar wat
Zo'n jaq ,ziet best cool uit zeker met blok inlay
En is helemaal ok sinds bekend is dat 1 van de broertjes een zware Marr fan is

Erik de Perik
5 juni 2021, 10:56
Klopt helemaal... ik gok dat de frequenties er wellicht iets mee te maken hebben.

NLF
5 juni 2021, 11:22
De "magie" zit misschien in het feit dat je een model hebt wat minder bekend is / gebruikt is. Dus met andere woorden, je gaat wat sneller een eigen manier van spelen ontwikkelen op zo'n ding omdat je minder geneigd zult zijn anderen na te doen (een strat, tele, LP, SG geeft je heel snel allerlei aanknopingspunten om in de voetsporen van anderen te treden). Bovendien kun je op zo'n gitaar achter de brug spelen voor speciale space effecten enzo.

Maar eeeh .... ik heb er zelf ooit eentje gehad en kon er echt heel weinig mee (low output, dunne toon, geen spanning op de snaren door de korte mensuurlengte). De Jazzmaster is een ander verhaal, vind ik dan, die voelt meer "Fender" door de "normale" scale lengte.

Luke-wannabe
5 juni 2021, 11:49
Iedereen die klaagt over een dun geluid of 'plinke plinke' sound en feel op een Jag of Jazz zou zich echt eens moeten verdiepen in hals hoek en het shimmen van de nekpocket.

Mooi ook dat één opmerking over 'duurdere gitaren zijn beter' meteen weer 30 posts vol narigheid op moet wekken. Als je een import model gitaar met bewust lage kwaliteit bouwmaterialen net zo goed vind als een serieus instrument gemaakt met goede onderdelen en geënt op een professional, dan is dat okee hoor, maar dan moet je je eigenlijk niet mengen in de discussie, want dan heb je er waarschijnlijk niet zoveel verstand van.
Uitzonderingen daargelaten. Een 'goedkope' gitaar kan per ongeluk heel erg goed uitpakken, natuurlijk.

Dat je van een Squier Jag een heel tof ding kan maken staat buiten kijf, maar voor mij zal een instrument met de hand gebouwd/geassembleerd en goed afgesteld het meestal winnen.

NLF
5 juni 2021, 12:11
Iedereen die klaagt over een dun geluid of 'plinke plinke' sound en feel op een Jag of Jazz zou zich echt eens moeten verdiepen in hals hoek en het shimmen van de nekpocket.

Ik vond m dun klinken. Maar dat heeft ook wel weer zo z'n charmes he, een strat heeft ook een dunne toon. Het is alleen de vraag of ik er iets mee kon, en nou, nee dat was dus niet zo. Maar er zijn gelukkig anderen die er wel van alles mee kunnen. Het feit dat ik er niet veel mee kon wil niet zeggen dat het een slechte gitaar was hoor. Misschien zegt het wel meer over mij en zou ik het nog eens opnieuw moeten proberen ...:???:

Pepe
5 juni 2021, 12:19
En ik vraag me dan af of ze de drol-body en drol-hals dan weggooien of toch gewoon de markt op schoppen.

Verder zou je zeggen dat je houtselectie zou kunnen doen afhankelijk van bepaalde parameters, en dat je dan wellicht niet 10 halzen en bodies hoeft te maken, voordat je weet welke bij elkaar horen.
Maar goed, dat heeft niemand me nog uit kunnen of willen leggen. Zal het geheim van de smid wel zijn?

Bij Fender: De mannen van CS krijgen 1st keus bij hout en als necken en bodies verzaagd zijn gaat men matchen op resonantie dmv het kloppen met hamertjes. Niet spannend, geen geheim, geen markering, dat is gewoon hoe men werkt.
Naarmate de series goedkoper worden heeft dat zijn weerslag op het hout dwz minder onkosten (bijvoorbeeld kortere opslag/droging)

Rinze
5 juni 2021, 12:26
De klassieke en nu vintage dure Fenders werden ook gewoon in elkaar geschroefd uit wat er voorhanden was waarbij ome Leo erg prijsbewust te werk ging. Ik denk dat er bij fabrieksmatig geproduceerde gitaren altijd een zekere mate van toeval in het spel is. Al helpt het wel om betere onderdelen te gebruiken en een betere kwaliteitscontrole te hebben.

Bij handgebouwde instrumenten heb je de bouwer als variabele en dat kan goed en slecht uitpakken.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
5 juni 2021, 12:42
De klassieke en nu vintage dure Fenders werden ook gewoon in elkaar geschroefd uit wat er voorhanden was waarbij ome Leo erg prijsbewust te werk ging.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Zeker met dien verstande dat de houtmarkt nog niet zo onder druk stond dwz meer keus en meer tijd.
Eind 60 veranderd de policy door management beslissingen die kosten moesten drukken en bovendien hout steeds verder weg moesten halen waardoor de criteria naar onderen werden bijgesteld.

En ja, Leo was een kniepert maar om de beste prijs te krijgen voor dát specifieke item. Zo werd tegen zijn advies (hij was nog een tijd consultant) het steelblock vervangen voor een compound en we weten nu allemaal dat hij gelijk had.

guitarkid2
5 juni 2021, 12:52
Bij Fender: De mannen van CS krijgen 1st keus bij hout en als necken en bodies verzaagd zijn gaat men matchen op resonantie dmv het kloppen met hamertjes. Niet spannend, geen geheim, geen markering, dat is gewoon hoe men werkt.
Naarmate de series goedkoper worden heeft dat zijn weerslag op het hout dwz minder onkosten (bijvoorbeeld kortere opslag/droging)



En dan colololor
Een hals die het best E flat resoneert matchen met een body in C ?
Of zo

Edit

Btw over drogen
Das de reden dat nu veel gitaren in Indonesie gemaakt worden
Je hebt geeen oven nodig
Bouwsel van golfplaten en de zon doet de rest
Heb ik van rob chapperman
Je weet wel die professionele gitarist en bouwer die niet meer door Victory amps endorsed wordt

Pepe
5 juni 2021, 14:31
Das de reden dat nu veel gitaren in Indonesie gemaakt worden
Je hebt geeen oven nodig

Klopt dat?
Voor drogen heb je vooral een droog klimaat met wind nodig,
ik ben geen Indonesie kenner maar wat bij me opkomt is heet & vochtig en geen wind.
En het halve jaar is regenseizoen, dat lijkt me ook niet heel bevordelijk?

guitarkid2
5 juni 2021, 16:16
Chappers riep dat het een van de redenen was om een deel van zijn gitaar produktie te verplaatsen
En uuh indonesie is natuurlijk best wel groot
:)

Luke-wannabe
5 juni 2021, 16:43
Die Tsjapman roept wel meer volgens mij ;)

Dimitri92
5 juni 2021, 16:51
Iedereen die klaagt over een dun geluid of 'plinke plinke' sound en feel op een Jag of Jazz zou zich echt eens moeten verdiepen in hals hoek en het shimmen van de nekpocket.

Mooi ook dat één opmerking over 'duurdere gitaren zijn beter' meteen weer 30 posts vol narigheid op moet wekken. Als je een import model gitaar met bewust lage kwaliteit bouwmaterialen net zo goed vind als een serieus instrument gemaakt met goede onderdelen en geënt op een professional, dan is dat okee hoor, maar dan moet je je eigenlijk niet mengen in de discussie, want dan heb je er waarschijnlijk niet zoveel verstand van.
Uitzonderingen daargelaten. Een 'goedkope' gitaar kan per ongeluk heel erg goed uitpakken, natuurlijk.

Dat je van een Squier Jag een heel tof ding kan maken staat buiten kijf, maar voor mij zal een instrument met de hand gebouwd/geassembleerd en goed afgesteld het meestal winnen.

Dankjewel voor deze post. Gewoon duidelijk, al die poespas altijd hier over die goedkope gitaartjes die zo fantastisch zijn. Alle gitaren zijn tegenwoordig 'prima bespeelbaar'... en als het je daar om gaat, neem die squier. Je kan voor ieder budget gewoon een prima gitaar krijgen. Echter, het verschil is er, maar sommigen willen dat gewoon niet erkennen. Waarschijnlijk omdat men zichzelf dusdanig geďdentificeerd heeft met de mening dat het een soort persoonlijke aanval wordt. (Jup, doet gewoon een referentie naar dat boek, the power of now). Zo, prima rant voor de zaterdag.

Trouwens, via deze weg; lekker bezig met die podcast Luke-wannabe, ik luister met plezier!

Napoje
5 juni 2021, 17:38
Klopt dat?
Voor drogen heb je vooral een droog klimaat met wind nodig,
ik ben geen Indonesie kenner maar wat bij me opkomt is heet & vochtig en geen wind.
En het halve jaar is regenseizoen, dat lijkt me ook niet heel bevordelijk?

Inderdaad weer gitaarnetwishdom dit. In nigeria is het ook heet, arbeid kost daar geen drol en er is genoeg lokaal hout maar ze bouwen daar geen gitaren… hoe zou dat komen?

D3nnis
5 juni 2021, 17:51
Omdat Afrikanen lui zijn? :D

guitarkid2
5 juni 2021, 18:13
Die Tsjapman roept wel meer volgens mij ;)

hij liet het ook zien in deze

Was volgens mijn zo'n chapperts gaat op avontuur in indonesieland of zo

Duhsjaak
5 juni 2021, 19:37
In Indonesië zit de Cort Fabriek. Die bouwen tussen de 1 en 1.1 miljoen gitaren per jaar (!).
Dat zijn geen spotgoedkope gitaren, want daarbij denk ik aan pakweg €300, maar aan gitaren uit het segment €600/€700 per stuk.

Ik heb zowel van Cort, als van andere ‘fabrikanten’ (uit die fabriek) de nodige gitaren staan waaraan qua afwerking en elektronica heul weinig af te dingen valt.
Ik denk dat iedereen zijn eigen keuzes maakt op het gebied van eisen, dingen die ie prettig vindt en mogelijkheden van budget/of wat ie budgettair acceptabel vindt.

Feit is, dat de Chappers persoon in mijn ogen een karikatuur is. En dat de chapters gitaren tegenwoordig kwalitatief erg goed zijn. Bovendien bieden ze vaak schakelmogelijkheden die de ware goden en grote namen helemaal hebben laten liggen. Alleen al dŕt maakt Chap voor mij a good chap.

Maar volgens mij was de vraagstelling van TS een andere?
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid2
5 juni 2021, 19:49
Sammick komt daar toch ook vandaan ?
Heb nog een greg bennet uit indonesie
Absoluut geen slechte plank

Nog even terzijde :)

Luke-wannabe
5 juni 2021, 20:41
Dankjewel voor deze post. Gewoon duidelijk, al die poespas altijd hier over die goedkope gitaartjes die zo fantastisch zijn. Alle gitaren zijn tegenwoordig 'prima bespeelbaar'... en als het je daar om gaat, neem die squier. Je kan voor ieder budget gewoon een prima gitaar krijgen. Echter, het verschil is er, maar sommigen willen dat gewoon niet erkennen. Waarschijnlijk omdat men zichzelf dusdanig geďdentificeerd heeft met de mening dat het een soort persoonlijke aanval wordt. (Jup, doet gewoon een referentie naar dat boek, the power of now). Zo, prima rant voor de zaterdag.

Trouwens, via deze weg; lekker bezig met die podcast Luke-wannabe, ik luister met plezier!
Inderdaad! Goedkopere gitaren zijn echt top tegenwoordig. Ik heb er zelf ook veel gehad, maar op een gegeven moment ga je, als je je erin verdiept wel verschil zien en horen en voelen.

Thanks voor de lof betreft de podcast!

Da Vinci
7 juni 2021, 09:40
Bij Fender: De mannen van CS krijgen 1st keus bij hout en als necken en bodies verzaagd zijn gaat men matchen op resonantie dmv het kloppen met hamertjes. Niet spannend, geen geheim, geen markering, dat is gewoon hoe men werkt.

Hoe werkt dat dan? Luisteren ze naar een hoge en lage toon en dat matchen ze dan (bijv. hals die wat hoog klinkt bij een body die wat laag klinkt en vice versa, of juist combi's hoog/hoog laag/laag ofzo).

Pepe
7 juni 2021, 10:54
Als je het aan mij vraagt, ik heb geen idee maar als iemand een goed verhaal heeft over frequenties en trillingen geloof ik het gelijk.

D3nnis
7 juni 2021, 11:28
In post #29 geef ik aan dat niemand mij nog heeft kunnen (of willen) uitleggen hoe het precies in zijn werk gaat.
Vervolgens reageert Pepe dat de Fender CS mannen met hamers lopen kloppen op hout, en dat dat algemeen bekend is en geen geheim, en als Da Vinci dan vraagt hoe dat precies in zijn werk gaat, heeft Pepe geen idee.

Fantastische discussie, maar volgens mij zijn we geen zak opgeschoten :D

Napoje
7 juni 2021, 11:29
Ik heb vaak youtube fabrieks filmpjes van diverse high end merken en custom shops bekeken maar nooit iemand met een hamertje zien kloppen. Ook ken ik geen een topic hier waar mensen dat doen. Misschien is degene die dit beweert zelf met het hamertje getikt?

Pepe
7 juni 2021, 11:42
Ik heb vaak youtube fabrieks filmpjes van diverse high end merken en custom shops bekeken maar nooit iemand met een hamertje zien kloppen. Ook ken ik geen een topic hier waar mensen dat doen. Misschien is degene die dit beweert zelf met het hamertje getikt?

Wat? Omdat jij die filmpjes niet kent ben ik gek? Wat een niveau weer....


https://www.youtube.com/watch?v=rAxvKw-wg-Y



https://www.youtube.com/watch?v=LYBMmuNW7Sc

Midwolda
7 juni 2021, 12:21
De formule mneck / mbody = 1/3(√pi) * (kHzres) levert de beste toonhoutsoortencombi op,
dacht dat dat wel algemeen bekend was zeg, zeker op dit forum toch... :roll:

Da Vinci
7 juni 2021, 12:37
In post #29 geef ik aan dat niemand mij nog heeft kunnen (of willen) uitleggen hoe het precies in zijn werk gaat.
Vervolgens reageert Pepe dat de Fender CS mannen met hamers lopen kloppen op hout, en dat dat algemeen bekend is en geen geheim, en als Da Vinci dan vraagt hoe dat precies in zijn werk gaat, heeft Pepe geen idee.

Fantastische discussie, maar volgens mij zijn we geen zak opgeschoten :D

Haha ja dat dacht ik ook. Maar het filmpje van Pepe laat zien dat ze inderdaad wel luisteren en compenseren.

Oke, prima zo'n filmpje, maar ik zou heel graag een keer in het echt volgen wat er gebeurt als je de vier varianten (ik zeg maar even; laag klinkende body met hoog klinkende neck, andersom, laag/laag en hoog/hoog) samenvoegt en je dat dan ook echt terug hoort als de gitaar helemaal afgebouwd hebt.

guitarkid2
7 juni 2021, 12:46
Kende um al
Heb wel humor ofzo

Maar ff terzijde

Volgens mio staat me vaag bij en vraag me niet het op te zoeken
Wordt bv het bovenblad van masterbuild viool in in F gestemmed ect

Ook is een acoustieke gitaarbouwert in een filmpje over de piss zien gaan omdat de gasten die zijn gitaren bespeelden ze gewoon tegen pens aanzette en dus geen rekening hield met het door hem zolgvuldig gekozen en gefabriceerde achterbladen

Maja dat zijn instrumenten die het veelvuldige kosten van gem Fendert customshoppert

Midwolda
7 juni 2021, 12:48
Haha ja dat dacht ik ook. Maar het filmpje van Pepe laat zien dat ze inderdaad wel luisteren en compenseren.

Oke, prima zo'n filmpje, maar ik zou heel graag een keer in het echt volgen wat er gebeurt als je de vier varianten (ik zeg maar even; laag klinkende body met hoog klinkende neck, andersom, laag/laag en hoog/hoog) samenvoegt en je dat dan ook echt terug hoort als de gitaar helemaal afgebouwd hebt.

Ja, heb je de ideale combinatie neck + body gevonden, wordt er een trussrod in gefreesd, een toets op geplakt, een brug op gemonteerd, en nog wat hardware aan geschroefd... wat blijft er dan nog over?

Kim Wilson
7 juni 2021, 13:52
Een bak aan ervaring om te weten wat de beste gitaar oplevert? Die lui bij de customshop hebben al vaker een gitaar gebouwd, zeg maar.

Da Vinci
7 juni 2021, 14:13
Een bak aan ervaring om te weten wat de beste gitaar oplevert? Die lui bij de customshop hebben al vaker een gitaar gebouwd, zeg maar.

Ik kan als keyboardwarior gaan zeggen dat het een lulverhaal is maar ik zag dit weekend nog een kassameisje van de Action roepen dat je geen corona-vaccin moest nemen want ze had de ingrediëntenlijst bekeken en ik realiseer me dat ik dan tot dat niveau ben afgedaald.

Echter ga ik ook niet helemaal blind op een door Fender geproduceerd filmpje waaruit blijkt dat Fender heel speciaal is omdat ze als enige gitaarbouwer eerst met een hamer op een stuk hout kloppen voordat ze het aan een ander stuk hout schroeven.

Maargoed, het topic gaat over magie, dus laten we het daar maar op houden ;)

Da Vinci
7 juni 2021, 14:17
Overigens kwam ik een keer met mijn EJ strat bij een lokale gitaarbouwer/afsteller om een pickup te laten wisselen. Hij pakt die gitaar op, bekijkt 'm goed, klopt er een paar keer op en zegt; "deze klinkt heel donker". Nou had ik zelf dat idee niet echt maar wie ben ik...

Hij legt 'm op schoot, slaat een akkoord aan en zegt 'oh, nee, helemaal niet'.

Kwam bij mij toch een beetje over als de autohandelaar die eens een schopje tegen een van de banden van je inruiler geeft en zegt 'tja, daar zitten nog wel wat kosten aan...'.

R.J
7 juni 2021, 14:51
Een E type is gewoon een van de mooiste auto's ooit, de vormgeving, het geluid, het interieur, de rijbeleving, dat allemaal maakt samen de magie van een Jaguar.

D3nnis
7 juni 2021, 15:39
Oke, prima zo'n filmpje, maar ik zou heel graag een keer in het echt volgen wat er gebeurt als je de vier varianten (ik zeg maar even; laag klinkende body met hoog klinkende neck, andersom, laag/laag en hoog/hoog) samenvoegt en je dat dan ook echt terug hoort als de gitaar helemaal afgebouwd hebt.

Precies dit.
Als je controlepunten hebt in je fabricageproces, zeker bij een grote producent, dan moet er toch, afhankelijk van de eigenfrequentie + boventonen (of zo) van een vaste afmeting hout, een lijstje zijn wat dan naar bepaalde maatstaven nog wél in combinatie mag met elkaar mag en wat niet meer, en zo.
Ik kan me niet voorstellen dat er in een grote fabriek niet meer is dan alleen een stoffige kerel die naar hout luistert en dan op maandagochtend anders selecteert dan op woensdagmiddag.

Napoje
7 juni 2021, 16:06
Wat wel een verschil kan maken:

Hoe en waar is het hout gegroeid
Wanneer is het gezaagd (zal bij tropisch hout wat minder uitmaken)
Hoe is het gezaagd
Hoe goed is het hout gedroogd
Hoe mooi is de tekening

Ik kan mij voorstellen dat een premium fabrikant daar naar kijkt als hij hout besteld. Bij een budgetfabrikant zal dat wat minder spelen.

Pepe
7 juni 2021, 16:23
Nogmaals, geen geheim, eeuwenoud.
Bij viool heet het plate tuning. Google it.
Het kan best dat je zegt, ok.. is eeuwenoud en ik heb nog nooit een viool of gitaar zelf gebouwd maar het is lariekoek.
Dat mag natuurlijk.
Ik zelf vind een bovenblad misschien een ander verhaal dan een solid body maar soit, ik ben ook geen luthier.

Rinze
7 juni 2021, 16:35
Je zou zeggen dat kwaliteit van het gebruikte hout idd uitmaakt. Om dat te testen heeft een van de archtop bouwers uit de VS (ben vergeten welke, het was een gerenommeerde) een serie gitaren van fluthout gemaakt. Tot ieders verbazing klonken ze uitstekend..

Ik vermoed dat het alle factoren bij elkaar zijn. Waarbij zaken als afwerking door computergestuurde processen bij de goedkopere merken steeds beter worden. Bij de dure ook maar dat hoorde toch al zo te zijn (behalve bij Gibson 😬)

De jongens van Rikkers uut Grunn hebben tegenwoordig ook een plek machine nadat ze er achter kwamen dat ze het met de hand echt niet beter kregen.

Ik denk dat je bij dure gitaren een wat grotere kans hebt dat "alles klopt". Maar persoonlijk vind ik dat je voor die laatste paar procentjes kwaliteit wel erg veel extra betaalt. Mijn ervaring is dat als ik een gitaar tweedehands voor een paar honderd euro koop en er voor 100 euro betere tweedehands elementen in gooi en het ding goed afstel ik een gitaar heb die voor mij goed genoeg is. Blijft dat ik met de ene meer heb dan met de andere.

Met mijn mooie us strat heb ik helaas niet zoveel. Met mijn beide FGN's te meer, ook gelijk bij de eerste keer vastpakken. Alledrie redelijk dure gitaren voor mijn doen (middenklassers zeg maar). Maar mijn Ltd viper 401 van 250 euro tweedehands voelt en klinkt zeker even goed als de Gibson SG die onze andere gitarist had.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Da Vinci
7 juni 2021, 16:57
Precies dit.
Als je controlepunten hebt in je fabricageproces, zeker bij een grote producent, dan moet er toch, afhankelijk van de eigenfrequentie + boventonen (of zo) van een vaste afmeting hout, een lijstje zijn wat dan naar bepaalde maatstaven nog wél in combinatie mag met elkaar mag en wat niet meer, en zo.
Ik kan me niet voorstellen dat er in een grote fabriek niet meer is dan alleen een stoffige kerel die naar hout luistert en dan op maandagochtend anders selecteert dan op woensdagmiddag.

Ik wil niet te klef met je worden maar daar verwonderde ik me ook over. Dat geklop met een hamertje maakt het wel erg arbitrair en ziet er natuurlijk ook wel een tikkeltje kneuterig uit. Volgens mij zijn er ook wel wat manieren om dit beter te kwantificeren en daarmee een constantere kwaliteit, in deze dus constante sound want gematcht op 'tone wood', te verkrijgen terwijl het minder tijd van de masterbuilders kost.

Want nu als je net een rits halzen hebt liggen die allemaal hoog resoneren is er toch een de hoogste en een de laagste. Dan ga je obv daarvan een onderverdeling maken op de onderlinge verschillen maar krijg je toch een hals met relatief veel hoog bij een hoge body en heb je toch ineens een hele schelle gitaar. Of juist een hele wollige als het de andere kant op gaat.

De praktijk is volgens mij ook precies dat gebeurt want we hebben het allemaal over onderlingen verschillen tussen 'dezelfde'. Ik heb zelf nooit 5 CS Fenders vergelijken dus ik heb het uit de overlevering, maar er schijnen net zo goed grote verschillen tussen te zitten als bij andere gitaren. Niet voor niks puilt MP uit met 'cherry picked', 'exemplarische goede' en 'zeer resonante' exemplaren ;)

Dat is toch ook een beetje de charme van het instrument en de handel daaromheen.

Erik de Perik
7 juni 2021, 18:04
Kans is groot dat er alleen geklopt en ernstig langs halzen gekeken wordt als er bezoek is in de fabriek.

D3nnis
7 juni 2021, 18:10
Ik heb zelf nooit 5 CS Fenders vergelijken dus ik heb het uit de overlevering, maar er schijnen net zo goed grote verschillen tussen te zitten als bij andere gitaren. Niet voor niks puilt MP uit met 'cherry picked', 'exemplarische goede' en 'zeer resonante' exemplaren ;)


Ik Fender CS-en ook niet. Wel wat "dezelfde" productiemodellen.
Maar ook bij producenten die toch door velen als best wel consistent worden gezien, noem een Paul Reed Smith, zijn de verschillen best wel groot.

Ik zou dat zelf niet per se de ene gitaar goed, en de andere gitaar slecht willen betitelen, maar zeker wel het verschil tussen meer of minder mijn smaak, binnen exact hetzelfde model/type uiteraard.

Ik vraag me dan ook af, juist omdat er smaakverschil is, zou men dan matchen om alles zo veel mogelijk glad te strijken, of juist om verschillen te benadrukken (deze is uitgezocht omdat ie zo lekker veel vet laag heeft versus deze is uitgezocht vanwege zijn sublieme high end sparkle, of zo).

Ik weet het niet he, ik denk ook maar hardop.

Pepe
7 juni 2021, 19:07
Kans is groot dat er alleen geklopt en ernstig langs halzen gekeken wordt als er bezoek is in de fabriek.

Ik denk zelf dat het een soort vergrotende trap van zelf uitgeroepen meesterschap is en dat men, tot een bepaalde hoogte, er ook zelf in geloofd, terecht of niet.
Die mystificatie blijft bestaan zolang de wetenschap er geen uitspraken over doet zoals met alle zaken die nog niet tot het wetenschappelijk domein behoren.
Die zaken worden dan doorgaans doorschoven naar occult of geloof wat niet inhoud dat het niet waar is.
Maar goed, tot die tijd heeft iedereen gelijk.

Chew
7 juni 2021, 20:24
Hilarisch dat het gesprek ineens over "tonewood" gaat.

Kom op zeg :) het zijn houten planken met PU's. Het verstoren van het magnetisch veld is daarbij natuurlijk de opwekker. Hilarisch dat Fender dan met een hamertje gaat staan timmeren op de neck/body.

Tuurlijk heeft een goede combinatie invloed op het instrument, maar kom op: het is geen akoestisch instrument; zoals een archtop, een flattop of een viool/cello, waarbij het trillen van het bovenblad de klank in zekere mate bepaalt :seriousf:

Oh wacht..


Maar goed, het topic gaat over magie, dus laten we het daar maar op houden ;)

Nevermind!

https://media1.tenor.com/images/b91e0cc3ec76a7458e49df051abae38b/tenor.gif?itemid=12592609

Kim Wilson
7 juni 2021, 20:26
Hilarisch dat het gesprek ineens over "tonewood" gaat.

Kom op zeg :) het zijn houten planken met PU's. Het verstoren van het magnetisch veld is daarbij natuurlijk de opwekker. Hilarisch dat Fender dan met een hamertje gaat staan timmeren op de neck/body.

Tuurlijk heeft een goede combinatie invloed op het instrument, maar kom op: het is geen akoestisch instrument; zoals een archtop, een flattop of een viool/cello, waarbij het trillen van het bovenblad de klank in zekere mate bepaalt :seriousf:

Oh wacht..



Nevermind!

https://media1.tenor.com/images/b91e0cc3ec76a7458e49df051abae38b/tenor.gif?itemid=12592609

Als het zo simpel zou zijn, zou elke gitaar van hetzelfde type hetzelfde klinken. En dat is niet zo.

Dat het een tonewood discussie is geworden, komt door mensen die menen dat je van elke goedkope Squier een topklasse gitaar kunt maken.

Chew
7 juni 2021, 20:37
Je hebt gelijk. Ik steek er ook een beetje de draak mee.

Ik geloof absoluut dat er bij top gitaren veel meer aandacht aan alle onderdelen van een elektrische gitaar wordt besteed (materialen / nut / kam / electronica / afstelling etc etc). Proef zelf ook veel meer kwaliteit in mijn eigen (duurdere) gitaren.

Ik moet alleen altijd hard lachen als de discussie naar "tonewood" omslaat betreffende elektrische gitaren. Ik vind zelf de feel van een ebony toets fijner dan van een rosewood toets en misschien dat een maple toets iets helderder klinkt, maar daarmee is ook alles gezegd :-)

Napoje
7 juni 2021, 20:42
Grappig dat bij fender de elementen in een plastic plaatje hangen in plaats van in het tonewood. En bij gibson in een dun plastic ringetje. En dan dat die mensen die beweren dat bv nitrolak (op een dikke laag 2k fullerplast) beter klinkt.

Erik de Perik
7 juni 2021, 21:04
Als ik kijk naar mijn duurdere gitaren zit het 'm toch vooral in de afstelling. Dus halspen, hoogte nut, afwerking frets en de kwaliteit van de pups en tuners maken ook wat uit. De rest is bijgeloof.
Ik snap het wel dat die CS lui met hamertjes in de weer gaan, maar ik denk dat Pepe zeker gelijk kan hebben met dat ze er zelf wellicht ook in geloven.
Ken iemand die lacherig vertelde dat ze bij een of andere astrologie-lijn ging werken. Na verloop van tijd was ze er vast van overtuigd dat ze bepaalde gaves had op dat gebied.

Ik heb een zwak voor nitro maar dat komt door de manier waarop het veroudert. Verder is het gewoon lak.

Tupelo
7 juni 2021, 21:21
Veel factoren.
Tonewood is meer een ding voor 't akoestisch topic.
Lak ook.
Is mijn waan...
Zijn dingen die vooral op een resonerende hollow body van toepassing zijn.

Kim Wilson
7 juni 2021, 21:32
Grappig dat bij fender de elementen in een plastic plaatje hangen in plaats van in het tonewood. En bij gibson in een dun plastic ringetje. En dan dat die mensen die beweren dat bv nitrolak (op een dikke laag 2k fullerplast) beter klinkt.

De snaren zitten wel met de brug vast aan je gitaar, en die worden opgevangen door je elementen.

Ik heb de PU lak van mijn telecaster verwijderd, uit cosmetische overwegingen. Ik meende ook dat dat nooit een verschil kon maken, maar toch viel het me op (zonder erop te letten) dat het soepeler, beter gebalanceerd klonk. Mijn eigen ervaring is dus dat het (zij het marginaal) wel degelijk een verschil maakt. Maar het zijn juist die kleine dingen die het verschil maken tussen een hele goeie gitaar en een echte topper.

guitarkid2
7 juni 2021, 21:37
Nogmaals, geen geheim, eeuwenoud.
Bij viool heet het plate tuning. Google it.
Het kan best dat je zegt, ok.. is eeuwenoud en ik heb nog nooit een viool of gitaar zelf gebouwd maar het is lariekoek.
Dat mag natuurlijk.
Ik zelf vind een bovenblad misschien een ander verhaal dan een solid body maar soit, ik ben ook geen luthier.

Ik heb jaren lang in een kroeg tegenover een vioolbouwer gezeten
Dus ik heb er verstand van !! :)

D3nnis
7 juni 2021, 21:59
Als ik kijk naar mijn duurdere gitaren zit het 'm toch vooral in de afstelling. Dus halspen, hoogte nut, afwerking frets en de kwaliteit van de pups en tuners maken ook wat uit. De rest is bijgeloof.

Maar waarom heb je dan duurdere gitaren?

Erik de Perik
7 juni 2021, 22:07
Die heb ik al een hele tijd en zijn ook zonder uitzondering uit de jaren '80. M'n jonge LP Junior was ook wat duurder en blinkt vooral uit in snaarbreuk en extreem gevoelige lak. Speelt en klinkt verder wel prima.

D3nnis
8 juni 2021, 05:28
Die heb ik al een hele tijd en zijn ook zonder uitzondering uit de jaren '80. M'n jonge LP Junior was ook wat duurder en blinkt vooral uit in snaarbreuk en extreem gevoelige lak. Speelt en klinkt verder wel prima.

Snaarbreuk kost ook extra, da's logisch :)



Als ik kijk naar mijn duurdere gitaren zit het 'm toch vooral in de afstelling. Dus halspen, hoogte nut, afwerking frets en de kwaliteit van de pups en tuners maken ook wat uit. De rest is bijgeloof.

Waar zou het klankverschil 'm dan in zitten tussen twee exact dezelfde gitaren (merk & type, even oud, etc)?

Dweezman
19 juni 2021, 23:36
De magie van de Jaguar, hm.

Ik ben dol op een goede stratsound, high gain leads uit iets moderns met humbucker: zeker wel. Donkere, bluesy ES-tone over een warme tweed vind ik geweldig. Maar de Jaguar geeft me mijn liedjes, speelt het meest vertrouwd. Ik ben biased as fuck, maar dun kan ik de sound niet vinden. Kan in mijn geval ook komen door de Vintage Vibe p90-style pups die er in zitten.

Erik de Perik
20 juni 2021, 00:04
Snaarbreuk kost ook extra, da's logisch :)




Waar zou het klankverschil 'm dan in zitten tussen twee exact dezelfde gitaren (merk & type, even oud, etc)?

Tja dat klankverschil heb ik nooit zo ervaren, maar ik zou de electronica als eerste oorzaak aanwijzen.

Pepe
20 juni 2021, 00:52
maar dun kan ik de sound niet vinden.

Als ik de Jag A/B met mijn strats (zelfde hout & pickups) heeft de Jag absoluut de dikste en vooral ronder geluid,
(de strats zijn verschillende periodes met allerlei pickups dus een redelijke dwarsdoorsnede)
vond ik ook verrassend,
ook de sustain is niet minder,
niettemin, zo voelt het wel, raar,
kan ik er nog meer over zeggen? Oja,
de Jag en Greer stompboxes kunnen het enorm goed vinden heb ik gemerkt,
hele fijne growl, alsof er een kudde buffels langskomt,
bovendien heeft meneer Greer een voorliefde voor overdrives met een full spectrum en dat is precies waar de Jag shines,
met die neuzige midhump kastjes schijn je leuke dingen te kunnen doen met een strat.

jahallozeg
5 juli 2021, 13:33
Als ik de Jag A/B met mijn strats (zelfde hout & pickups) heeft de Jag absoluut de dikste en vooral ronder geluid,
(de strats zijn verschillende periodes met allerlei pickups dus een redelijke dwarsdoorsnede)
vond ik ook verrassend,
ook de sustain is niet minder,
niettemin, zo voelt het wel, raar,
kan ik er nog meer over zeggen? Oja,
de Jag en Greer stompboxes kunnen het enorm goed vinden heb ik gemerkt,
hele fijne growl, alsof er een kudde buffels langskomt,
bovendien heeft meneer Greer een voorliefde voor overdrives met een full spectrum en dat is precies waar de Jag shines,
met die neuzige midhump kastjes schijn je leuke dingen te kunnen doen met een strat.

eindelijk weer 'on topic' Mijn 2020 player jag, is ok, maar is minder veelzijdig dan mijn tele. Maar hier krijg ik wel een heldere chimey 'Marr' toon uit.

Rogueny
24 juli 2021, 09:41
Heb een jaar terug voor het eerst een Jaguar gehad. Qua looks echt fantastisch. Een American Original in surf green. Ik had er een setje 011 op gelegd om te voorkomen dat de snaren uit de schroef sprongen. Werkt prima. Ik ben nog nooit zoveel tijd kwijt geweest aan het afstellen van een gitaar. Wat dat betreft vind ik een Jaguar echt drama. De grootte van de body maakte dat de gitaar ook best zwaar was. Lag echter door zijn vorm wel lekker in de schoot.

Dan het geluid: luid, helder, veel treble en een beetje een metaal-achtige toon. Clean deed de gitaar erg weinig voor me. Lichte overdrive was iets beter, maar ook niet om over naar huis te schrijven. Het was echt een grungerock gitaar. Daar klonk hij gewoon echt goed mee. Andere stijlen konden me niet bekoren. En de gitaar liet me voor het eerst kennis maken met fuzz effecten. Was ik nooit echt fan van, maar klonk toch wel lekker op die jag.