PDA

View Full Version : Attenuator nodig.



Bartrock
18 mei 2021, 04:12
https://live.staticflickr.com/65535/51177459530_fb31e1c7b1_b.jpg (https://flic.kr/p/2kYnRHU)

Kijk maar! Liep al een tijdje met GAS voor die leuke 20W Silver Jubilee rond-en ineens zie ik dìt! Ik had er ooit een,en moest daar helaas afstand van doen,zeg maar mijn eigen voorloper van een toeslagenaffaire...En ineens is-ie daar op Reverb,en aangezien ik toch geen fak doe vanwege coronaal opgesloten zijn (wat overigens zo goed bevalt dat ik een hele hoop er gewoon in hou dus) kon ik 'm best betalen.Aardige vent die 'm verkocht ook,en er absoluut erg blij mee.Gebruik 'm nu dus thuis,op een simpel maar toch erg prettig doeltreffend 1x12 cabinet,een Marshall MX112,die me op zich bepaald verraste wel.Niks mis mee,integendeel.
Goed,erg blij so far,maar duidelijk is wel dat ik eens naar een goede attenuator moet gaan omzien.Totaal geen ervaring met die dingen,maar ik ben wel erg benieuwd naar de Torpedo Captor X.Iemand met meer ervaring hier die daar iets zinnigs (of onzinnigs,maar dan moet het wel leuk zijn) over kan vertellen? M'n buren zullen bijv. onze nieuwe lift naar je willen vernoemen!:rockon:

Sjtevel
18 mei 2021, 09:41
Die captors zijn te gek! Ik heb van de ‘gewone’ versie het complete trio. Het attenuate gedeelte gebruik ik niet (of juist misschien helemaal). Aan mijn versterkers hangen alleen de captors en geen cabs. Van daar uit gaat een lijntje (via mijn audio interface) naar mijn pc, waar ik een ir-loader heb draaien. De extra functies van de captor x zijn voor mijn gebruik niet interessant. In ieder geval niet interessant genoeg om het forse prijsverschil te rechtvaardigen. Verder is het handig dat de gewone versie zonder power draaien. Het enige waar power voor nodig is, is de ingebouwde cabsim, maar die vind ik niet heel bijzonder.

Bartrock
18 mei 2021, 18:44
Kijk,daar heb ik iets aan,ook het netsnoer wat ik zojuist in een video tegenkom!
Ik weet voorlopig ff genoeg,dank!

Rinze
18 mei 2021, 19:51
Wat je wel even moet checken is in hoeverre een Captor x werkt als attenuator. Ik heb zelf de oude Captor en die kan geloof ik alleen op - 8dB of voluit, je kunt dus niet traploos het volume regelen. Maakt voor mij niet uit omdat ik thuis geen speaker gebruik maar voor jouw gebruik wel. Ik ben verder erg blij met de Captor, de reactive load is een grote vooruitgang ten opzichte van de resistive load in mijn Laney IRT Studio.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

guitarkid2
18 mei 2021, 20:21
Grappig de maker van mijn ampke meneer Victory raadt, voor huis tuin en keuken gebruik de jettunuator van jet city aan
Van iets meer da 100 eukes
Volgens mij nu te koop omder thomann eigen merk en Bugera
Doet ook prima op pc via line out ,goede ir loader en ir

Sjtevel
18 mei 2021, 21:58
Bugera was toch het ’duurdere’ segment van Behringer?

R.J
18 mei 2021, 22:46
torpedo captor X, Fryette power station (als het écht duur mag zijn.... 1100 ofzo), hot plates, een Ox box of katana tube amp expander.
Er zijn heel veel goede dingen die je gitaarvolume verminderen en je toon behouden.
Zijn ook allemaal anders :)

Je kan ook een Interface kopen en die aansluiten op een set goede monitors en dan vanaf je computer het volume regelen. Dat is wat ik doe met mijn versterker ��

raabje
19 mei 2021, 16:36
Ik heb zo een Harley Benton attenuator gehad, en dat is gewoon een L-pad. Dat is die van Jet City ook. Met een 30watt Marshall klonk de master volume lager zetten beter dan met dat ding ertussen. Zoals ik het me herinner werd het geluid een beetje rasperig of wat vlakker, en het was weer een extra knop om in te stellen en de beste stand te zoeken. Ik heb hem snel weer weg gedaan.

guitarkid2
19 mei 2021, 17:30
Ach nee toch !!!
Zal snel meneer Martin Kidd een mailtje sturen

R.J
19 mei 2021, 22:12
ja zo'n HB kissie is 7 tientjes..... verwacht ik niet veel van nee :P

YannickH
20 mei 2021, 11:57
Ik wou een tijdje geleden toen ik nog mijn plexi had ook een attenuator kopen maar mijn amptech zei dat vooral niet te doen.
Sinds die dingen er zijn heeft hij vooral werk met trafo's te vervangen omdat ze stuk gaan, lampen die zeer snel stuk gaan...
Hij zei dit:

Je rijdt 160km/u met een mustang en je wilt 50 rijden. Dan ga je ipv op je rem te staan toch ook geen grote blok beton achter je mustang hangen want dan blaas je de motor op... Zo werkt dat met uw amp net hetzelfde. En dit komt van een grote tech trouwens.

tmms
20 mei 2021, 12:30
Flauwekul doch:hide:

twoerd
20 mei 2021, 12:40
Of het nu slecht voor je amp is of niet, ik denk niet dat ik ooit voor de attenuator-optie zou gaan. De echt goeie attenuators zijn vaak duurder dan een prima amp met minder vermogen en/of bruikbare mastervolumeregeling. Dan is voor mij de keus al duidelijk.

YannickH
20 mei 2021, 12:50
Flauwekul doch:hide:

mooi argument...

Ik heb ook gewoon een mastervolume er laten inzetten wat mijn origineel plan was.

tmms
20 mei 2021, 13:06
Zou je een technicus moeten vragen, zou me kunnen voorstellen dat een speakerload zelfs meer belastend is voor de eindversterker, maar een vermogensweerstand van de juiste waarde is prima.
Of het bevredigend klinkt is een tweede.

cluseau
20 mei 2021, 13:43
Ik wou een tijdje geleden toen ik nog mijn plexi had ook een attenuator kopen maar mijn amptech zei dat vooral niet te doen.
Sinds die dingen er zijn heeft hij vooral werk met trafo's te vervangen omdat ze stuk gaan, lampen die zeer snel stuk gaan...
Hij zei dit:

Je rijdt 160km/u met een mustang en je wilt 50 rijden. Dan ga je ipv op je rem te staan toch ook geen grote blok beton achter je mustang hangen want dan blaas je de motor op... Zo werkt dat met uw amp net hetzelfde. En dit komt van een grote tech trouwens.

Jouw tech heeft gelijk hoor. Ook al is een dummyload van de juiste impedantie niks mis mee, de buisjes slijten onnodig hard.

Dan is het zo dat een attenuator meestal heel onbetrouwbaar is en het komt voor dat ze regelmatig onderbreken. Deze spikes in de load kunnen zomaar je trafo nekken.

YannickH
20 mei 2021, 14:27
Jouw tech heeft gelijk hoor. Ook al is een dummyload van de juiste impedantie niks mis mee, de buisjes slijten onnodig hard.

Dan is het zo dat een attenuator meestal heel onbetrouwbaar is en het komt voor dat ze regelmatig onderbreken. Deze spikes in de load kunnen zomaar je trafo nekken.

Flauwekul doch;)

tmms
20 mei 2021, 14:34
Jouw tech heeft gelijk hoor. Ook al is een dummyload van de juiste impedantie niks mis mee, de buisjes slijten onnodig hard. ......

How come? En geen Gerard Joling uitleg:D

tmms
20 mei 2021, 15:10
Excuus, ben ik nieuwsgierig naar omdat ik er één wil gaan bouwen (meer als dummyload voor vermogensmeting). En ik ergerde me kapot aan die songfestivalblaag bij Beau plus GJ erbij, was net iets teveel snap je, had ik net gekeken, kortom sorry.:)

cluseau
20 mei 2021, 15:44
En ik ergerde me kapot aan die songfestivalblaag bij Beau plus GJ erbij, was net iets teveel snap je, had ik net gekeken...

Tja, als je naar dergelijke troep kijkt wat zoek je dan op gitaarnet? Hoort totaal niet bij elkaar.

(wie is beu, gerard jolig, etc.?)

Wat de slijtage betreft, je gaat blazen op een dummy. Of je het vermogen omzet in licht, geluid of warmte, de buisjes zullen ervan slijten.

Vergelijk het maar met de bandjes van die mustang waar een betonblok achter hangt.

Is dit jip en janneke genoeg?

Rinze
20 mei 2021, 15:57
Tja, als je naar dergelijke troep kijkt wat zoek je dan op gitaarnet? Hoort totaal niet bij elkaar.

(wie is beu, gerard jolig, etc.?)

Wat de slijtage betreft, je gaat blazen op een dummy. Of je het vermogen omzet in licht, geluid of warmte, de buisjes zullen ervan slijten.

Vergelijk het maar met de bandjes van die mustang waar een betonblok achter hangt.

Is dit jip en janneke genoeg?Lijkt me duidelijk. Nu speel ik met een buizenbak sowieso het liefst op flink volume om wat compressie uit de eindversterker te krijgen dus slijten doen die buizen toch wel. Een buizenversterker heeft weinig nut als je hem niet open draait tot het punt waarop ie lekker gaat klinken IMHO.

Voor opnames vind ik de Captor echt een uitkomst. Ten opzichte van de resistive load in mijn Laney Studio is het net alsof de spreekwoordelijke deken over het geluid weg is.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

tmms
20 mei 2021, 16:30
Tja, als je naar dergelijke troep kijkt wat zoek je dan op gitaarnet? Hoort totaal niet bij elkaar.

(wie is beu, gerard jolig, etc.?)

Wat de slijtage betreft, je gaat blazen op een dummy. Of je het vermogen omzet in licht, geluid of warmte, de buisjes zullen ervan slijten.

Vergelijk het maar met de bandjes van die mustang waar een betonblok achter hangt.

Is dit jip en janneke genoeg?

Ooh, ik dacht dat je bedoelde dat een dummy meer slijtage veroorzaakt dan een luidspreker. Nee, das duidelijk.

denis.hermans
20 mei 2021, 18:55
Is een reactive load dan even "schadelijk" als een zuivere resistive load ?

Kim Wilson
20 mei 2021, 20:21
Ooh, ik dacht dat je bedoelde dat een dummy meer slijtage veroorzaakt dan een luidspreker. Nee, das duidelijk.

Als je hem op 10 zet, slijten je buizen harder dan wanneer hij op 2 staat. Of je hem dan aan de andere kant van de wijk nog kunt horen dankzij je twee 12” speakers, of op slaapkamerniveau staat dankzij een attenuator maakt daarbij niet uit.

tmms
20 mei 2021, 20:50
Sweet spot ligt meestal tussen 5 en 7, veuls te luid idd.
Gaat dan om de gehele versterker, voor- en eindtrap. Master volume na de fasedraaier (PPIMV) vangt het grootste gedeelte van het geluid, maar de eindbuizen doen ook mee, dus een (dure) powersoak is best de moeite waard.

Bartrock
22 mei 2021, 03:05
Haha,ik ben al een stuk wijzer in ieder geval.Had dus ooit (ergens in '95 of zo) al een 6100,nagenoeg dezelfde dus geen blauwe LE,met gewoon een 1960A eronder.En een eigen oefenruimte (tenminste,was van de gemeente en ik werd er via de dienst plantsoenen als dagelijks beheerder aangesteld,geweldig,mijn eigen voormalig munitiebunker met drie oefenhokken er in en een mooie opslag) dus dat buizen slijten is bekend-hoewel ik er nooit enig probleem mee heb gehad,maar ik kocht 'm toen ook nieuw.Heb ook nog een 5W DSL staan hier met een 1x12 closed back eronder,killeramp en geluid-maar bloed kruipt toch waar het niet gaan kan ;-) De Anniversary is wel een geval apart-net als ik zelf.Heb hier trouwens nog een MXR Dime Distortion,die zowel een heel uitgebreide gainregelaar heeft,alsook nog een regebare output en 'scoop' knop.En eerlijk gezegd zijn de eerste experimenten met dat ding eigenlijk wel erg naar m'n zin.De MX112 begint nu ook steeds lekkerder te klinken,dus een 1936 of zelfs 1960 (het zijn ook gewoon prachtige accesoires voor in mijn interieur tenslotte) met de DD is misschien eigenlijk een heel bruikbaar iets!
Wordt vervolgd-maar erg blij met dat spul dus.

rozh
24 mei 2021, 13:01
ik heb toevallig sinds een paar weken een captor X, heel erg uitgebreid apparaat.
hij hangt aan mijn two rock studio signature en dat klinkt zo:
https://www.instagram.com/reel/COdHrPEj8iQ/


Wat zijn je vragen precies over de captor x?

Bartrock
25 mei 2021, 06:17
ik heb toevallig sinds een paar weken een captor X, heel erg uitgebreid apparaat.
hij hangt aan mijn two rock studio signature en dat klinkt zo:
https://www.instagram.com/reel/COdHrPEj8iQ/


Wat zijn je vragen precies over de captor x?

Haha,bij dezen heb ik die niet meer:D

Leuk overigens,je filmpje had ik al eerder op IG gezien,errug lekker!

Bartrock
1 juni 2021, 05:46
Nou,cabinet ook gearriveerd.Staat best cool.Bugera attenuator er bij (niet duur,en erg veel goede kritiek,gewoon maar gedaan)
https://live.staticflickr.com/65535/51215601451_9ea9b8ed86_b.jpg (https://flic.kr/p/2m2KkZe)

Bartrock
22 juni 2021, 07:01
Nou,heb het gebeuren nu een tijdje uitgebreid kunnen proberen: over de Marshall hoef ik niet veel te zeggen lijkt me,maar de Bugera PS1 is echt een geweldig ding voor spelen @ home- waar het dus je buren met hooivorken en fakkels weghouden betreft.Het ding voldoet eigenlijk veel beter zelfs dan ik had verwacht.Maar ben absoluut aan het sparen voor de Torpedo,want dat is pure genius natuurlijk,qua mogelijkheden.Maar voor thuis lekker oefenen op een echt dikke Marshall:het werkt geweldig!

YannickH
22 juni 2021, 10:29
Gewoon mastervolume laten inbouwen en klaar. Liet ik altijd in mijn non master volume marshalls doen.
Kom je al heel ver mee.
Nu die anniversary is 1 van de weinige marshalls die ik niet heb gehad want die stond me niet aan door de vele knoppen maar heeft die geen master volume?

rozh
14 juli 2021, 12:48
Mijn amp heeft al een mastervolume maar toch als je er met een highheadroom amp een pedaaltje inknalt wordt ie wel luid hoor.

hier nog een filmpje van de captor x + mn tworock head direct de studio interface in zonder cabinet :)

https://www.instagram.com/p/CRRGXUojvGp/

Bartrock
14 juli 2021, 13:00
Maaaan,wat een toon,wat een geluid,we leven echt in de beste tijd ooit voor dit soort dingen!
Overigens zelf ook erg blij nog steeds met wat ik nu heb-vooral het gele kanaal met een ietsje overdrive toegevoegd,pure Marshall heaven.En dat zonder dat Schiphol (hier om de hoek) belt om te vragen of het ietsjes minder kan...;-)

Bartrock
14 juli 2021, 13:04
Nu die anniversary is 1 van de weinige marshalls die ik niet heb gehad want die stond me niet aan door de vele knoppen maar heeft die geen master volume?

Jazeker hoor,het is een geweldig ding,lekker donker ook,hou ik van.Inderdaad een beetje 'over the top' maar daardoor erg veelzijdig-ik kan er vanalles mee wat ik nooit zou doen zeg maar ;-)

rozh
15 juli 2021, 12:23
ok nog een laatste filmpje en dan kap ik :P : https://www.instagram.com/p/CRUpXyPgf2B/?utm_medium=copy_link

MarkS
17 juli 2021, 17:49
Vandaag 2 attenuators binnen gekregen, een nieuwe Bugera PS1 (Soldano /Jet City L-pad kloon) en een 2e hands Weber Mini Mass.
Voor een Origin 20 head en een DSL20HR head, Beide 20 Watters.

Erik de Perik
17 juli 2021, 18:37
Die Weber toevallig van MP, zag er daar eentje voorbij komen.

MarkS
17 juli 2021, 18:55
Die Weber toevallig van MP, zag er daar eentje voorbij komen.

Yup, kwam precies op tijd voorbij.

Rinze
17 juli 2021, 18:59
Vandaag 2 attenuators binnen gekregen, een nieuwe Bugera PS1 (Soldano /Jet City L-pad kloon) en een 2e hands Weber Mini Mass.
Voor een Origin 20 head en een DSL20HR head, Beide 20 Watters.Hoe bevalt die dsl? Behalve dat ie te hard gaat 😇

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

MarkS
17 juli 2021, 19:12
Different beasts. Die DSL (20W/10W)is een stuk beter te hanteren dan de Origin (20W/3W/0.5W). Daarvan moet de master echt op 7 en op de 3W of 20W wil ie lekker klinken. En dat is thuis te hard zonder attenuator. De DSL heeft daar veel minder last van, eigenlijk geen attenuator nodig om op laag volume te scheuren, maar klinkt toch ook wat fizzy/dunner bij lagere master.
Ik vind het rode kanaal wat te modern. Prima voor high gain, dat wel maar hou meer van dat oldskool Plexi achtige van de Origin. Dus green channel van de DSL vol open.

De Bugera kleurt/tast het geluid weliswaar wel meer aan dan de Weber, maar helemaal niet onprettig eigenlijk. “Anders” is niet per sé ook slechter…