PDA

View Full Version : Ibanez Musician, Gibson Les Paul, Gibson SG shootout



LaurentB
16 mei 2021, 18:37
Is er verschil, en zo ja hoeveel?

https://www.youtube.com/watch?v=M11bODSCLc8&t=1s

Tupelo
16 mei 2021, 20:54
Het zit allemaal een beetje in hetzelfde segment.
Er is wel verschil.
Kwestie van smaak.
Vind je Ibanez lekker bijten, agressiefste van de drie.
Les Paul zeker op de neckpup lekker vol en onderscheidend.
Je SG vind ik het mooiste van de drie klinken, beetje een in betweener.
Niettemin, drie gitaren die dicht op elkaar liggen ja.
Als ik kijk naar wat je speelt en er gemakshalve vanuit ga dat je een voorkeur hebt voor wat rock, classic rock; dan wel een begrijpbare keuze.

LaurentB
16 mei 2021, 21:02
Oh dat is leuk, ik vind de Ibanez de gitaar die tussen de twee anderen in zit. Je inschatting van mijn smaak klopt :)

Dirk_Hendrik
16 mei 2021, 21:13
Leukleukleuk! Juist door die Iba er tussen als onverwachtte vreemde eend!

LaurentB
16 mei 2021, 21:18
Alhoewel dat misschien vooral geldt voor de bridge pickup

Da Vinci
17 mei 2021, 10:07
Ik kende die Ibanez niet qua geluid maar vind 'm ook wel lekker.
Je hoort wel duidelijk verschil maar net welk element en welke sound komt de ene net wat beter uit dan de ander. Zal ook grotendeels smaak zijn. Zo vind ik de LP neckpup wat te vol en dat is niet zo'n mijn ding, maar de brugpickup is juist weer lekker bijtend waar ik wel van hou.

D3nnis
17 mei 2021, 10:15
Zo vind ik de LP neckpup wat te vol en dat is niet zo'n mijn ding, maar de brugpickup is juist weer lekker bijtend waar ik wel van hou.

Ja, daar verbaasde ik me eigenlijk over. Ik heb in 1996 of 1997 een LP studio nieuw gekocht, en die leek -voor zover ik dat zo kan vergelijken natuurlijk- veel wolliger op de brugpickup.

Mooie test; ik vind de LP het fijnst :)

LaurentB
17 mei 2021, 18:24
Ja dat klopt wel, verschillende standen klinken beter op verschillende gitaren idd.

LaurentB
17 mei 2021, 18:25
Ja, de bridge pickup klonk idd ook feller dan ik verwacht had. Misschien is-ie eens vervangen of zo, dat weet ik natuurlijk niet.

soepel58
26 oktober 2021, 13:27
Moet even kwijt dat het verschil in geluid met mijn Ibanez Musician '78 niet groot, danwel te verwaarlozen is. Dit ondanks de andere specs, uitvoering en uiteraard, toen nog, de bolt-on-neck. Ga 'm trouwens wel verkopen, omdat ik me meer wil richten op Gibson gitaren (heb alleen maar 'n studio uit '91).