PDA

View Full Version : Crackle/noise bij opwarmen versterker



Jasper.
4 mei 2021, 11:42
Gisteren een nieuwe 2ehands versterker (Peavey 6505+) binnen gekregen. Klinkt als hij opgewarmd is prima maar als ik hem aanzet en snel daarna de standby ook omzet dan maakt hij de eerste 1 a 1.5 minuut nogal wat lawaai. Lijkt mij dat er dan iets door de warmte uitzet waardoor de verbinding weer goed wordt.

Waar te beginnen?
Ik heb nog een 4tal 6l6 buizen liggen en 5 preamp buisjes. Eerst even wat buizen verwisselen om te zien of het daar vandaan komt? Het verandert niet als ik aan de volume/gain knoppen draai en is op beide kanalen aanwezig.

Filmpje:

https://youtu.be/N2pQCZ5so2Q

cluseau
4 mei 2021, 13:58
Gebruikelijk verschijnsel hoor. Kan aan de eindbuizen liggen. Deze verbranden in de loop der jaren en het residu ligt dan tussen de elektroden te pruttelen. Maar, wat ook kan is dat de sockets van de preamp buizen vuil zijn. Als je de buisjes dan aanraakt zal dat goed te horen zijn. Zo zijn er nog veel meer maar dit is het meest voorkomende bij deze storing.

Jasper.
4 mei 2021, 14:05
Bedankt Cluseau! Niet iets om me gelijk druk om te maken? Andere eindbuizen maakte niet echt verschil. Dacht ik even toen ik het middelste paar vervangen had maar bij nader inzien was hij nog niet goed afgekoeld denk ik. De 2e pre-amp buis van rechts (V3 gek genoeg volgens Peavey. Schijnt die van de FXloop te zijn) lijkt wat microfonisch. Maar ook bij vervanging daarvan geen verbetering.

Vorige eigenaar beweert dat de buizen eind 2018 vervangen zijn en daarna maar een paar uurtjes gedraaid hebben.

cluseau
4 mei 2021, 15:31
Druk maken is afhankelijk van de lokatie van de storing. Dit zou heel goed uit een eindbuis kunnen komen en dat kan echt wel schade veroorzaken als dat zo is. Let vooral op dat ze niet warm lopen in dat geval. Wat ik precies bedoel staat afgebeeld op de mainpagina van mijn site.

Nu ik net naar het type kijk, deze amps hebben hele foute connectoren op de preamp print waar ik meer dan eens problemen heb gezien, Goed schoonmaken kan de oplossing zijn maar is een flinke klus. Doe je het zels maak dan vooraf gedetailleerde foto's.

Jasper.
4 mei 2021, 16:21
Tips met wat te gebruiken voor het schoonmaken? De pre-amp print is volgens mij los te halen bij deze amp toch?

Jasper.
4 mei 2021, 19:31
Andere eindbuizen maakte niet echt verschil. Dacht ik even toen ik het middelste paar vervangen had maar bij nader inzien was hij nog niet goed afgekoeld denk ik.

Toch nog een keer geprobeerd en als ik het middelste paar omwissel voor de mesa 6l6 buizen die ik nog heb liggen is het geluid toch echt weg. Ik zal toch nog eens die beide individuele buizen proberen straks.
Mocht dit het oplossen, kan ik dan gewoon 2 buizen van hetzelfde merk en type als het buitenste paar (TAD 6l6GC-STR) aanschaffen en er in stoppen? Ik geloof dat de peavey 6505+/5150ii weliswaar een bias potmeter heeft maar dat die toch niet heel veel doet. Ik weet alleen niet of een eventuele mismatch tussen het buitenste en binnenste paar veel uitmaakt.

Jasper.
4 mei 2021, 20:40
Wat gek. Als ik het middelste paar vervang is er niks aan de hand. Maar als ik die beide individuele buizen vervang is het probleem wel aanwezig.

Het viel me nu ook op dat de buizen wat oplichten/flitsen bij de wat hardere pops.

Toch even wegbrengen? Beetje jammer, had ik met wat pech net zo goed een nieuwe kunnen kopen :(

cluseau
4 mei 2021, 23:51
Ziet er toch naar uit dat het een buizenprobleem is. Om te testen mag je er gewoon twee uit trekken en de amp op de resterende twee laten werken. Vergeet ook niet dat alle buizen waarschijnlijk even oud zijn en dus ook even gaar. Ze kunnen allemaal deze storing veroorzaken

Jasper.
5 mei 2021, 04:05
Bedannkt Cluseau! Ga ik morgen testen. Denk dat het vooral door het transport komt als het aan de buizen ligt.

Mocht het er aan liggen, advies is dan om een nieuw kwartet te halen?
En kan ik ze er dan gewoon in zetten? De 6505+ heeft een bias potmeter (itt de normale versie) maar die schijnt vrij waardeloos te zijn en de gehele sweep zit in een vrij koude range geloof ik. Heb de vorige eigenaar gevraagd of de amp een bias mod heeft maar hij weet van niks.

Jasper.
5 mei 2021, 09:40
En het buitenste, werkende paar in beide posities werkt inderdaad! Dus nieuw setje halen. Toevallig dat dan beide net niet meer goed zijn.

cluseau
5 mei 2021, 13:41
En het buitenste, werkende paar in beide posities werkt inderdaad! Dus nieuw setje halen. Toevallig dat dan beide net niet meer goed zijn.

Nou dat is niet toevallig hoor, de banden van je auto zijn toch ook op hetzelfde moment versleten?

Zet er maar een setje van vier in want die andere twee komen heel snel ook.

En vergeet niet op zn minst de bias te checken. Afhankelijk van merk en type kan er veel verschil in zitten.

Jasper.
5 mei 2021, 21:33
Heel erg bedankt Cluseau! Ben even naar tonefactory gereden en zelfde merk en type buizen gehaald. En er is even voor me gekeken naar een setje dat zo dicht mogelijk bij de waardes van de oude buizen zat.