PDA

View Full Version : multiscale gitaren



lcvanderhelm
30 april 2021, 11:20
Zijn er hier gitaristen te vinden met evaring met een 7,of 8 snarige gitaar in multiscale uitvoering.
Dit is dus een gitaar met aan de baskant een scale van bijv. 27 inch en aan de treblekant bijv.25,5 inch.
Het voordeel t.o.v. een baritone gitaar is,dat de dunnere snaren minder strak gespannen zijn en dus beter bespeelbaar terwijl de bassnaren door de hogere trekkracht minder flubberen en dus strakker klinken.
Het logische commentaar is dan" probeer het dan uit in een muziekwinkel"maar mijn tegenvraag is dan "welke winkel".
Het lijkt er op dat alleen Thomann ze op voorraad heeft en dat is niet bepaald naast de deur.
On line bestellen en dan maar zien wat het is,is voor mij geen optie.

Dus deel U ervaring aub met mij,of nog beter weet U er een te koop tussen de 500 en 1000 euro vertel het mij.

Orpheo
30 april 2021, 12:03
Ik heb enorm veel slanted gitaren in m'n handen gehad en ik ben echt wel fan. Het ziet er soms heel maf uit maar als de gitaar goed gebouwd is, kan je met lagere stemmingen prima af met niet al te absurd dikke snaren. De string-to-string tension balance is gewoon heel goed in te sturen, ook met 'gewone' snaarsets. Je went er echt heel snel aan, veel sneller dan bv van 6 naar 7 snaren gaan.

dml
3 mei 2021, 21:59
Heb een 7-snarige Claas gehad en een 7-snarige Cort, beide multiscale. De Claas paste niet bij mijn postuur, te compact. Wel een te gek ontwerp en speelde op zich ook prima. De Cort enorm veel bang for the buck, erg fijne gitaar, goede klank, perfecte afwerking.
Ben sowieso van mening dat, als je een 7-snarige gitaar aanschaft, er sowieso goed aan doet eentje te kopen met een langere mensuur, multiscale of niet.

dml
3 mei 2021, 22:00
Waarom is het trouwens geen optie de gitaar online te bestellen en 30 dagen in je eigen omgeving met je eigen spullen te proberen?

lcvanderhelm
4 mei 2021, 18:18
Ik moet direkt een klik met een gitaar hebben,je probeert er 1,pakt een ander en zo ga je door tot je denkt dit is hem.Zo deed ik dat vroeger en zo wil ik dat nog steeds doen.

Napoje
4 mei 2021, 20:13
Misschien moet je het dan bij het oude laten en op een les paul ofzo gaan spelen. Iets nieuws = verandering = wennen aan iets anders en uiteindelijk daar toch heel blij mee zijn.

Helaas zie ik wel dat al die multiscale gitaren voornamelijk op de metalgemeeschap zijn gericht. Ik vraag me af of het voor iemand die gewoon op 6 snaren wil spelen en geen grindcore distortion gebruikt ook Intressant is.

dml
5 mei 2021, 01:09
Ik moet direkt een klik met een gitaar hebben,je probeert er 1,pakt een ander en zo ga je door tot je denkt dit is hem.Zo deed ik dat vroeger en zo wil ik dat nog steeds doen.

Tja, vroeger waren er ook meer muziekwinkels. Nu niet meer. Tijden veranderen. Als je dat nog steeds op die manier wil doen én je vindt Thomann te ver, dan wordt het een heel lastig verhaal.

7-snaren alleen voorbehouden aan metal? Wat een onzin.

Napoje
5 mei 2021, 06:46
7-snaren alleen voorbehouden aan metal? Wat een onzin.

We hebben het over multiscale hier toch? Niet over meer dan 6 snaren. En de meeste multiscale gitaren alsook 7 snarige gitaren worden vooral gebruikt voor downtuning. Dat is niet om boer er ligt een kip in het water op te spelen. Vaak zitten er ook high power elementen op en dunne nekken vandaar mijn vraag.

Da Vinci
5 mei 2021, 09:01
Ik denk dat DML doelt op het feit dat de 7-snarige gitaar in den beginnen veel werd gebruikt voor jazz en niet voor die herrie waar de 7-snarige nu doorgaans mee geassocieerd wordt ;)

munkie
5 mei 2021, 14:48
Ik heb een 8 snarige Schecter gehad nadat ik Charlie Hunter had gezien op YT. Uiteindelijk weer verkocht vanwege de boomstam van een hals en de EMG's. Idd zijn de meeste 7/8 snarige fan fret gitaren gericht op de metal scene. OK je kan er andere pickups in doen.

lcvanderhelm
5 mei 2021, 18:37
Ik heb hem! en gevonden op mijn manier(de enige juiste).
Heb er een paar kunnen proberen bij Klundert.Zij zijn dealer van Ormsby een kleine Australische gitaarbouwer,met ook een goedkopere in Korea gebouwde 7 snarige multi-scale .Ze bouwen alles,dus ook deze in hele kleine oplages en gaan dan weer verder met een nieuw concept.Ik heb de Ormsby Futora Gtr7 run10 deep blue.De Futora hoort echt bij deze run 10.De volgende run zal weer een ander concept zijn.Hij is ook zeer goed bij cleane geluiden te gebruiken vanwege de veelzijdige elementen,met coilswitch.
Ik zal proberen fotos ervan te nemen alhoewel ik een zeer slechte fotograaf ben en hiervoor alleen een smartphone heb.
Dml ik heb gewoon principiele bezwaren tegen al dat bestel en retourverkeer.Vind je dat heel raar?

D3nnis
5 mei 2021, 18:40
Gefeliciteerd!
Die ormsby gitaren zijn zeer ok!

dml
6 mei 2021, 13:35
Gefeliciteerd!! Ormsby gitaren zien er tof uit, met name die zonder head stock.

Op jouw manier gevonden blijkt nu wel erg relatief. Thomann met tig verschillende merken en even zoveel modellen tegenover Klundert die alleen maar Ormsby heeft met een beperkte voorraad. Principes zijn helemaal prima maar dan snap ik je beginpost niet helemaal.
In ieder geval heel veel speelplezier, maar dat gaat vast wel lukken.

D3nnis
6 mei 2021, 13:49
Op jouw manier gevonden blijkt nu wel erg relatief. Thomann met tig verschillende merken en even zoveel modellen tegenover Klundert die alleen maar Ormsby heeft met een beperkte voorraad. Principes zijn helemaal prima maar dan snap ik je beginpost niet helemaal.

Ik wel, want Thomann kan weliswaar best een flinke voorraad hebben, maar ik zou niet zo snel 5 ormsby's en nog 5 andere gitaren bestellen (en afrekenen) om thuis uit te proberen om er dan 9 terug te sturen.