PDA

View Full Version : Welk schuimrubber voor gitaarhoes?



Little Jay
27 april 2021, 20:59
Wie heeft er verstand van schuimrubber of foam-materiaal?

Ik heb een Ritter gitaarhoes voor 335-modellen en dat is een mooie hoes van degelijk materiaal maar de vulling is veeeel te dun en te slap! Ik heb ook een hoes van Thomann en daarin zit 15 of 20 mm materiaal dat heel stevig en compact aanvoelt (beetje als de zool van een slipper). Nu heb ik het idee om zelf dergelijk schuimrubber erin te naaien, gewoon een ‘plaat’ voor en achter: op maat/contour erin knippen, naad open tornen, schuimrubber erin en weer dichtnaaien.

Alleen: welk schuimrubber of materiaal moet ik hebben en waar bestel ik dat?

Erik de Perik
27 april 2021, 21:00
Ik denk dat ieder materiaal goed is zolang er maar een koffer omheen zit.

FransT
27 april 2021, 21:09
Misschien starten met zoeken bij zo 'n flightcase onderdelen shop?
https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-productgroepen/schuim.html

Erik de Perik
27 april 2021, 21:14
Flightcase onderdelen winkels doen sowieso weinigin gitaarhoesspul, maar dat blijkt al wel.

Little Jay
27 april 2021, 21:20
Ik denk dat ieder materiaal goed is zolang er maar een koffer omheen zit.

Haha.....

Nee, koffers heb ik genoeg, ik wil juist deze hoes bruikbaar maken, want nu durf ik er niks mee.

Little Jay
27 april 2021, 21:21
Misschien starten met zoeken bij zo 'n flightcase onderdelen shop?
https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-productgroepen/schuim.html

Thanks, maar ik zie op die site niks bruikbaars.....

Midwolda
27 april 2021, 21:51
Meubelbeklederij, motorzadelreparatietoko, dat soort dingen?

Erik de Perik
27 april 2021, 22:31
Haha.....

Nee, koffers heb ik genoeg, ik wil juist deze hoes bruikbaar maken, want nu durf ik er niks mee.

Ik snap wat jij bedoelt maar zou er nooit een gitaar voor riskeren. M'n broer (in politie achtervolging achterop een Kreidler) langs oa Servaas achterop gereden. Hij had een gitaar in een hoes op z'n rug en vond het veilig, ik was er niet zeker op en gaf toch maar gas.

Little Jay
27 april 2021, 22:33
Er zijn wel allelei sites die schuimrubber verkopen, schuimrubber.nl en schuimrubberbetaalbaar.nl, en je kunt diktes van 1, 2, en veel cm bestellen maar ik zoek een aanwijzing welke soort ik nodig heb...

Polyether SG25 of S30, 40?

Of Polypress?

purplejohn
27 april 2021, 23:15
Evaringen van een matras- en meubelboer: SG is het soortelijk gewicht per vierkante meter. Hoe hoger de SG, hoe minder lucht erin wordt geblazen. Kindermatrasjes bijv. zijn SG 25, SG 40 wordt gebruikt in bijvoorbeeld zitmeubelen. Polyether is in beginsel vrij stug. Volgende stap is koudschuim. Al snel SG 60, betere balans en vormt beter dan poly. Daarna komt latex (Natuurrubber met krijt vulstoffen). Vormt nog beter en is ideaal om de contouren van je gitaar te volgen. Wel prijzig. Ultieme vulmiddel is traagschuim. (Ook wel Nasa-schuim genoemd). Heeft ideaal vullend vermogen, zou ik persoonlijk kiezen. Nadeel is wel dat het pas vormt bij bepaalde temperatuur. Dus in de winterkou is het keihard. Maar is ook dicht, dus vocht kan er bijna niet doorheen.

Erik de Perik
27 april 2021, 23:31
Ik vond mijn verhaal leuker.... ;)

purplejohn
27 april 2021, 23:34
Ik vond mijn verhaal leuker.... ;)

Nuttig niet, maar leuker zéker!!

Erik de Perik
27 april 2021, 23:58
I aim to please. :D

Little Jay
28 april 2021, 11:16
Ik snap wat jij bedoelt maar zou er nooit een gitaar voor riskeren. M'n broer (in politie achtervolging achterop een Kreidler) langs oa Servaas achterop gereden. Hij had een gitaar in een hoes op z'n rug en vond het veilig, ik was er niet zeker op en gaf toch maar gas.

Hahaha! KRAK!! Ik zie het al voor me.....

Maar ik gebruik heel vaak hoezen omdat ik vaak fiets naar gigs en jamsessions. Ok, voor de ES-125 gebruik ik zo’n polystyrenen foam case (gek genoeg softcase genoemd terwijl die juist hard is) die ook makkelijk op de rug kan. En trouwens, als ik in m’n eigen auto naar de gig rijd vind ik een hoes ook veel praktischer.

Maar voor tele’s strats en thinlines gewoon een goede hoes (de beste die ik heb is een lederen ProBag, die is echt super). (Behalve in toerbus uiteraard, dan de koffer).

Maar goed, ik zit dan ook nooit achter op de Kreidler ;-)

Napoje
28 april 2021, 17:31
Wie heeft er verstand van schuimrubber of foam-materiaal?

Ik heb een Ritter gitaarhoes voor 335-modellen en dat is een mooie hoes van degelijk materiaal maar de vulling is veeeel te dun en te slap! Ik heb ook een hoes van Thomann en daarin zit 15 of 20 mm materiaal dat heel stevig en compact aanvoelt (beetje als de zool van een slipper). Nu heb ik het idee om zelf dergelijk schuimrubber erin te naaien, gewoon een ‘plaat’ voor en achter: op maat/contour erin knippen, naad open tornen, schuimrubber erin en weer dichtnaaien.

Alleen: welk schuimrubber of materiaal moet ik hebben en waar bestel ik dat?

Die gigbags van thomann kosten toch geen drol? 20€ voor de hoes semihollow. Heb ik zelf ook trouwens. Prima bag. Ga je toch niet met schuim voor lopen pielen?

denis.hermans
28 april 2021, 18:30
Er bestaan ook harnassen voor gitaarkoffers waardoor je een gitaarkoffer op je rug kan meenemen...

D3nnis
28 april 2021, 18:37
Er bestaan ook harnassen voor gitaarkoffers waardoor je een gitaarkoffer op je rug kan meenemen...

Moet je wel weer een lichte gitaarkoffer hebben.
Mijn PRS + koffer weegt meer dan 11kg.
Zo'n rechthoekige kist op je rug lijkt me niet echt comfortabel.

Little Jay
28 april 2021, 22:14
Die gigbags van thomann kosten toch geen drol? 20€ voor de hoes semihollow. Heb ik zelf ook trouwens. Prima bag. Ga je toch niet met schuim voor lopen pielen?

Hmm, ja, daar zeg je zo wat.....

Maar zo zonde om die Ritter tas weg te gooien (is zo echt waardeloos, terwijl de stof en de ritsen wel heel mooi degelijk zijn.....

Napoje
28 april 2021, 23:33
Moet je wel weer een lichte gitaarkoffer hebben.
Mijn PRS + koffer weegt meer dan 11kg.
Zo'n rechthoekige kist op je rug lijkt me niet echt comfortabel.

Darintegen... zo’n prs gigbag (zowel usa als se) zijn volgens mij een van het beste wat je aan gigbag kan kopen.

Rinze
28 april 2021, 23:43
Er bestaan ook harnassen voor gitaarkoffers waardoor je een gitaarkoffer op je rug kan meenemen...Zo'n ding had ik vroeger ook om mijn Spaanse gitaar mee te nemen. Tot de gesp los schoot en mijn gitaar op het wegdek donderde terwijl ik lekker op de brommer naar gitaarles scheurde..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

denis.hermans
3 mei 2021, 21:12
@Napoje : het comfort van zo'n harnas valt verrassend goed mee. Mijn harnas heeft een rugstukje dat gevuld is met zacht materiaal. Ik heb daar mijn Guild x 500 ooit op de fiets mee vervoerd. Vierkante koffer is wel niet geschikt want je gespt dat harnas oa vast net boven de "heup" van de koffer zodat het niet kan verschuiven.

Goede gespen zijn natuurlijk wel belangrijk. Maar je gitaar is wel goed beschermd want ze zit in een koffer ;-)

Hoe dan ook misschien is dit idd niet wat de ts zoekt.