PDA

View Full Version : The Carpet Crawlers - Genesis Floydiaans?



edje kadetje
26 april 2021, 08:33
Na Pink Floyd komt voor mij Genesis. Prachtige muziek. Geweldige toetsenist. Hoewel beide bands vaak in hetzelfde genre worden geplaatst, vind ik er zelf nogal een groot verschil tussen.

Bij Genesis zie ik vaak een bepaalde gelaagdheid. Complexe harmonieën, prachtige instrumentale passages, alle toetsers en bellen van het genre. Maar daaronder liggen ook gewoon prachtige melodieën. The Carpet Crawlers is een van mijn favoriete nummers van Genesis. Ik zou het zelf nooit kunnen spelen - ook niet als ik wel toetsenist zou zijn. Maar als je alles weghaalt, dan houd je gewoon een prachtige melodie over.

En toen bedacht ik dat ik het nummer gewoon op mijn eigen manier zou kunnen doen en er een Floyd-sausje over kunnen gieten (dat gebeurt bijna automatisch als ik zelf iets bedenk).

En dit is het resultaat: https://www.youtube.com/watch?v=ffLM_XKVMIQ

hega
26 april 2021, 09:41
Dit is echt schitterend.
Hou ook erg van dit soort stijlen.

edje kadetje
26 april 2021, 10:03
Dit is echt schitterend.
Hou ook erg van dit soort stijlen.

Dank je wel zeg.

Duhsjaak
26 april 2021, 11:46
Als ik alleen maar zou luisteren naar muziek waarvan ik tevoren weet dat het me zal bevallen, gaat alle avontuur eruit.
Te kost me over het algemeen niet heel veel moeite een grote bewondering te hebben voor vakmanschap in muziek dat ver van mij afstaat.

Dit is er zo een. Dan dank ik het draadje voor de kans ook eens naar iets verrassends te luisteren en de bedenker voor zijn/haar creative power.

Toch zijn voor mij de overeenkomsten tussen de Bands groter dan je zou denken.
Pink floyd na Syd vind ik gaan bal aan.
Afijn, de parallel met Genesis zal dan ook wel duidelijk zijn.

Goed gedaan vriend. Ik heb er met plezier naar geluisterd. Volgende graag!
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
26 april 2021, 14:08
Ik heb ff via mijn telefoon geluisterd en dat doet uiteraard tekort aan je werk. Ik ga straks nog eventjes er goed voor zitten! Maar het klinkt nu al goed dus het zal alleen maar beter worden;)

edje kadetje
26 april 2021, 14:43
Als ik alleen maar zou luisteren naar muziek waarvan ik tevoren weet dat het me zal bevallen, gaat alle avontuur eruit.
Te kost me over het algemeen niet heel veel moeite een grote bewondering te hebben voor vakmanschap in muziek dat ver van mij afstaat.

Dit is er zo een. Dan dank ik het draadje voor de kans ook eens naar iets verrassends te luisteren en de bedenker voor zijn/haar creative power.

Toch zijn voor mij de overeenkomsten tussen de Bands groter dan je zou denken.
Pink floyd na Syd vind ik gaan bal aan.
Afijn, de parallel met Genesis zal dan ook wel duidelijk zijn.

Goed gedaan vriend. Ik heb er met plezier naar geluisterd. Volgende graag!
Vriendelijke groet, Gus

Haha, dat is inderdaad een overeenkomst tussen beide bands. Ik vind bij allebei juist de periode na het vertrek van de zanger aansprekender.

En veel dank voor je complimenten.
En 'volgende' zoals je vraagt. Ja dat vraagt wat tijd. Veel van eigen werk dat ik schrijf (coronatijd is echt een heel creatieve tijd gebleken) gaat naar de tekstschrijver en bassist van de band waarin ik speel (nou ja, af en toe dan, en nu al een hele tijd niet). Hij is bezig een verzameling nummers te schrijven rondom een thema (hoe kan het ook anders in dit genre). Dus ik heb best veel werkjes klaarliggen, maar nog niet voorzien van tekst en zang.

pasqual
26 april 2021, 18:58
Ik heb ff via mijn telefoon geluisterd en dat doet uiteraard tekort aan je werk. Ik ga straks nog eventjes er goed voor zitten! Maar het klinkt nu al goed dus het zal alleen maar beter worden;)

Net even met fatsoenlijke oordopjes geluisterd. Klinkt erg mooi. Goede "Gilmourish" gitaarparijtjes en sounds. Nu ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar het origineel want die ken ik nog niet:hide:

Erik de Perik
26 april 2021, 19:19
Net even met fatsoenlijke oordopjes geluisterd. Klinkt erg mooi. Goede "Gilmourish" gitaarparijtjes en sounds. Nu ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar het origineel want die ken ik nog niet:hide:


https://www.youtube.com/watch?v=2yUN6CsuVPw

edje kadetje
26 april 2021, 23:32
Net even met fatsoenlijke oordopjes geluisterd. Klinkt erg mooi. Goede "Gilmourish" gitaarparijtjes en sounds. Nu ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar het origineel want die ken ik nog niet:hide:

Dank voor je aardige woorden. Die natuurlijk voor een heel groot deel toekomen aan het prachtige nummer van Genesis. De gitaarpartijen zijn van mij, en mooi om te horen dat je ze gilmourish vindt. Een groter compliment kun je me bijna niet maken.

edje kadetje
26 april 2021, 23:36
https://www.youtube.com/watch?v=2yUN6CsuVPw

Dank.

Ik vind de overgang van het intro-stukje (dat Genesis later live is gaan weglaten) dat eindigt met 'to a void' naar het tweede deel dat begint met 'the crawlers cover the floor from a red ochre corridor ...' zo ontroerend mooi; ik schiet er altijd van vol. Daarom mijn keuze om dat intro nog een keer terug te laten komen met gitaarsolo, waardoor ik die prachtige overgang ook nog een keer instrumentaal kon maken.

Fobo
27 april 2021, 10:18
Nu ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar het origineel want die ken ik nog niet:hide:

Same here....;) Maar onmiskenbaar het punt waar twee werelden samenkomen. Prachtig gedaan, heerlijk om naar te luisteren!
More, more, more...

jasses
27 april 2021, 11:33
Je wijst me erop dat ik bijna niets van genesis ken, en dit klinkt wel heel anders dan het beeld dat ik ervan had.
Mooi gedaan, al vind ik het een tikkeltje saai (wat ik op eerste hoor ook van het origneel lijk te vinden). Het kan ook gewoon mijn bui zijn, mijn aandacht schiet alle kanten uit vandaag...

edje kadetje
27 april 2021, 12:13
Je wijst me erop dat ik bijna niets van genesis ken, en dit klinkt wel heel anders dan het beeld dat ik ervan had.
Mooi gedaan, al vind ik het een tikkeltje saai (wat ik op eerste hoor ook van het origneel lijk te vinden). Het kan ook gewoon mijn bui zijn, mijn aandacht schiet alle kanten uit vandaag...

Als ik dit interpreteer als 'net zo saai als Genesis', dan kan ik zelfs dat als compliment opvatten. LOL.

edje kadetje
27 april 2021, 12:16
Same here....;) Maar onmiskenbaar het punt waar twee werelden samenkomen. Prachtig gedaan, heerlijk om naar te luisteren!
More, more, more...

Goh, dat is leuk om te horen zeg.

En 'more, more, more' is zeker de bedoeling. Punt is wel dat ik bij eigen nummers afhankelijk ben van anderen omdat ik zelf geen teksten schrijf. Maar ik heb zeker een stuk of zes nummers vrij compleet af (inclusief zanglijnen), maar die liggen nu veilig bij een vriend die teksten schrijft en dan maken we er samen een mooi geheel van. Als er iets af is, dan post ik het wel weer hier.

Ernest01
27 april 2021, 19:14
Mooi gedaan. En een mooie stem... beetje Gilmour hoor ik er wel in.
Laat die vriend maar snel die tekst(en) maken.... ben zeer benieuwd.

Erik de Perik
27 april 2021, 19:38
Dank.

Ik vind de overgang van het intro-stukje (dat Genesis later live is gaan weglaten) dat eindigt met 'to a void' naar het tweede deel dat begint met 'the crawlers cover the floor from a red ochre corridor ...' zo ontroerend mooi; ik schiet er altijd van vol. Daarom mijn keuze om dat intro nog een keer terug te laten komen met gitaarsolo, waardoor ik die prachtige overgang ook nog een keer instrumentaal kon maken.

Jij hebt er echt jouw eigen versie van gemaakt. Prima gitaarspel. Qua zang zou je wellicht iets beter je best kunnen doen, je klnikt sowieso prima!

edje kadetje
27 april 2021, 23:16
Jij hebt er echt jouw eigen versie van gemaakt. Prima gitaarspel. Qua zang zou je wellicht iets beter je best kunnen doen, je klnikt sowieso prima!

Dank je.

Ik ben in eerste instantie gitarist. De rest doe ik er een beetje bij. Ik kan best zuiver zingen (over het algemeen), maar vind de klank nooit erg interessant. Moet wel zeggen dat ik dit nummer ook wel lekker vond gaan. Leuk dat er ook opmerkingen over de zang worden gemaakt. Misschien toch iets meer mijn best op gaan doen. Dank voor je commentaar.

edje kadetje
27 april 2021, 23:19
Mooi gedaan. En een mooie stem... beetje Gilmour hoor ik er wel in.
Laat die vriend maar snel die tekst(en) maken.... ben zeer benieuwd.

Dank je wel hoor. Wat ik eerder zei. Ik zie mezelf zeker niet als zanger. Maar ik zal er als ik verder nummers ga inzingen, wel iets meer werk van gaan maken.