PDA

View Full Version : Fender kloon 'newport' of Lab Series L5?



Stage73
10 augustus 2003, 13:06
Hallo! een vriend heeft me dit forum aangeraden, en hoop dat jullie me kunnen helpen met 'n vraag.

Ik speel een Fender Rhodes (wow!!) over een Roland Jazz Chorus 85. Prima versterker, en niet 'koud' zoals veel mensen denken. Ik wil echter graag nog wat meer vetheid erin. Nu heb ik een tijdje terug over een Gibson / Lab Series L5 gespeeld, en ik ben weg van het geluid. Een 2e hands handelaar ind e buurt heeft er een. Toen ik daar kwam stond er ook een Fender kloon top, van het merk 'Newport'

Hebben jullie daarvan gehoord? het lijkt een exacte kopie van het versterkerdeel van een TwinRev, met vibrato erbij, maar dan 50W en als top. Ik kan m kopen voor 300 eur, plus een 4x10 kabinet van Fender voor 250.

Is 300 een goede prijs? is het een risico zoiets zeldzaams te kopen? Ik kan er namelijk ook niks van op i-net vinden....gaat er iets kapot...heb ik dan erg een probleem?

dank voor jullie hulp!

Dude
10 augustus 2003, 13:23
een beetje amp tech kan alles repareren lijkt me dude, waar het om gaat zijn dan misschien de kosten...

maar goed, voor 300 euro heb je nou niet zomaar een leuke buizen top, ga gewoon luisteren en misschien is het wel helemaal geweldig...

Stage73
10 augustus 2003, 13:37
haha, ja luisteren is het belangrijkste..[neemt 60 kilo piano onder de arm op de fiets door Berlijn avondspits :D]

ben ook benieuwd hoe dat kabinet klinkt...gesloten 4x10 is wel even iets anders

iam
10 augustus 2003, 20:31
ha die roald!

nu is het wachten op de experts zoals al, jay, peevee, mathe etc etc...

zij weten wel raad denkek :)

greetz,
koen

PeeVee
11 augustus 2003, 02:01
Klinkt als zo'n Japanse imitatie Fender met bewust gekozen degelijk (Europees) klinkende naam. Ik heb ooit zoiets gehad, was niet onaardig, maar absoluut niet "the real deal". Ook onoverzichtelijk gemaakt binnenin, lastig om te modden, ook 1 "raar" buisje, vaag allemaal.

Beste amp voor Fender Rhodes is een Twin Reverb, zoek een 135W UL Twin, die zijn prima voor Rhodes en dien niet veel meer dan 650 - 700 Euro. Ik had er eentje met speciale JBL PA speakers, die is ook naar een Rhodes speler gegaan, klonk (toegegeven, paar mods aangebracht) WAANZINNIG voor Rhodes!

Stage73
11 augustus 2003, 02:27
bedankt! 700 euro is teveel voor mij [student!] dus als ik je goed begrijp is het verstandiger om voor dei L5 te gaan. Die heb ik al eens gehoord en vond ik erg mooi klinken. Degelijk in elkara gezet ook. IIG dank voor je reply, ik ga ze eens beluisteren!

PeeVee
11 augustus 2003, 13:16
Het ligt er een beetje aan wat het is. Ik heb b.v. ook wel eens Japanse Guyatone imitatie Fender amps gezien, die zagen er best netjes uit van binnen. Is zo niets over te zeggen, moet je toch in ieder geval even naar luisteren en evt. een tech naar laten kijken.

Stage73
11 augustus 2003, 16:22
hee, als ik nu eens even navraag welke buizen er allemaal inzitten, kun je me dan zeggen of die gangbaar zijn, en of ik ze nog kan vervangen? De verkoper zegt dat ie van binnen helemaal handgesoldeerd is, en dus makkelijk te repareren...

wat maakt het onderscheid tussen een echte Fender en deze...oftewel, kun je aangeven waarnaar ik moet luisteren? is daarover een FAQ?

Al
12 augustus 2003, 23:01
hee, als ik nu eens even navraag welke buizen er allemaal inzitten, kun je me dan zeggen of die gangbaar zijn, en of ik ze nog kan vervangen? De verkoper zegt dat ie van binnen helemaal handgesoldeerd is, en dus makkelijk te repareren...

wat maakt het onderscheid tussen een echte Fender en deze...oftewel, kun je aangeven waarnaar ik moet luisteren? is daarover een FAQ?

Als je die LAB te gek vond en je aan een budget gebonden bent zou ik in de eerste plaats daar voor gaan. Je kan ze behoorlijk goedkoop krijgen als je goed oplet.

Handgesoldeerd is inderdaad gemakkelijker te servicen. Het verschil tussen de Japanse imitatie amps en Fenders is op alle gebieden de kwaliteit. Ik bedoel dan van de kast en alle gebruikte materialen tot de speakers aan toe. (tenzij er Celestions inhangen wat wel eeens voorkomt) Om een Japanse imitatie te upgraden zou je zoveel matige parts moeten vervangen dat je van herbouw kan gaan spreken.

Peevee noemde Guyatone. Dat lijkt me op afstand nog de beste. Ik weet dat Chris Winsemius er onlangs een aan het upgraden was. Kennelijk is die nog wel de moeite waard.

Al

Stage73
13 augustus 2003, 10:04
aha! zit het verschil ook in de electronica, of is dat van minder belang. het is namelijk een top-deel, en de losse box die ik erbij kan kopen is van Fender (en als nieuw) dus dat zit wel goed. Ik heb vandaag even bij een andere winkel gekeken hoe de kast in elkaar steekt, en dat maakt niet veel erschil met een fender.

Ik vind de LAB mooi, en ik ga ze zeker naast elkaar zetten. Ik wil echter ook graag buizen uitproberen, want iedereen heeft zo ongeveer zoiets van 'ik heb een buizen broodrooster dus smaakt mijn brood lekkerder'...oftewel als het maar buizen heeft dan word je blij. Probleem met de Rhodes is, dat ie net een tikkie moet oversturen...dat blijkt heel moeilijk te realiseren.

PeeVee
13 augustus 2003, 12:51
Zoals gezegd, mijn gereviseerde en licht getunede (135W UL) Twin met JBL PA-speakers was PERFECT voor Rhodes, echt verbluffend goed, nog nooit zoiets gehoord, dikke vette bas en uiteraard ook het "knettertje" dat jij bedoelt bij harde aanslag. Is mijns inziens helemaal geen kwestie van "moeilijk te realiseren" maar gewoon kwestie van budget. Ik vind voor Rhodes een Twin (of afgeleide daarvan b.v. Dual Showman, Super Six, Quadraverb etc) het mooiste, punt uit. Beide kanalen aan de reverb hangen, één kanaal wat scheller voicen, andere kanaal wat donkerder en en dan mooie mix maken van beide kanalen!!

Het is beslist niet zo dat alles met buizen beter klinkt. Daar zit ook een flink stuk suggesties. Ik heb transistor amps gehoord (b.v. oude Yamaha) die warmer klonken dan buizenversterkers. Heel vroeger heb ik eens (gitaar) gespeeld op zo'n Lab L5. Ik was er niet kapot van geloof ik. Dat was in de 70's / 80's toch een beetje de vervanging van die "ouderwetse buizenbakken", geluid was volgens mij helder en strak, juist niet als een Fender buizenbak maar ik kan me vergissen. Ik vroeg me zowieso af waarom je van een Roland JC85 wilt overschakelen op een andere transistor amp. Ik zou dan eerder zeggen speel nog een jaartje met die JC85 en spaar voor een goede (Fender) buizenamp.

Die imitatie amp waar je het over hebt: ja, ook de (kwaliteit van) de electronica maakt het verschil, maar ook de trafo's (m.n. uitgangstrafo), de kast, de speakers etc. Over het algemeen zijn de parts gebruikt in 60's / 70's Japanse amps van zeer magere kwaliteit. Best iets van te maken, maar dan moet je wel zelf een beetje kennis van zake hebben en een voorraadje onderdelen hebben liggen, anders wordt het een dure zaak en kun je beter gewoon een Fender kopen. Ik weet niet of je perse galm wilt (denk ik wel), anders zou je een Fender Bassman (50 of 100) topje kunnen overwegen, of b.v. een Bandmaster topje. Die zijn doorgaans niet zo erg duur (350 - 450 Euro). Zijn erg eenvoudig te onderhouden en servicen, en vrij gemakkelijk te tunen voor Rhodes. Maak je er zelf even een "budget" box bij, kun je later evt. nog een mooi cabinet bij kopen (tip: 2 x 12" met één basspeaker en één gitaar speaker).

iam
13 augustus 2003, 13:07
Zoals gezegd, mijn gereviseerde en licht getunede (135W UL) Twin met JBL PA-speakers was PERFECT voor Rhodes, echt verbluffend goed, nog nooit zoiets gehoord, dikke vette bas en uiteraard ook het "knettertje" dat jij bedoelt bij harde aanslag. Is mijns inziens helemaal geen kwestie van "moeilijk te realiseren" maar gewoon kwestie van budget. Ik vind voor Rhodes een Twin (of afgeleide daarvan b.v. Dual Showman, Super Six, Quadraverb etc) het mooiste, punt uit. Beide kanalen aan de reverb hangen, één kanaal wat scheller voicen, andere kanaal wat donkerder en en dan mooie mix maken van beide kanalen!!

Het is beslist niet zo dat alles met buizen beter klinkt. Daar zit ook een flink stuk suggesties. Ik heb transistor amps gehoord (b.v. oude Yamaha) die warmer klonken dan buizenversterkers. Heel vroeger heb ik eens (gitaar) gespeeld op zo'n Lab L5. Ik was er niet kapot van geloof ik. Dat was in de 70's / 80's toch een beetje de vervanging van die "ouderwetse buizenbakken", geluid was volgens mij helder en strak, juist niet als een Fender buizenbak maar ik kan me vergissen. Ik vroeg me zowieso af waarom je van een Roland JC85 wilt overschakelen op een andere transistor amp. Ik zou dan eerder zeggen speel nog een jaartje met die JC85 en spaar voor een goede (Fender) buizenamp.

Die imitatie amp waar je het over hebt: ja, ook de (kwaliteit van) de electronica maakt het verschil, maar ook de trafo's (m.n. uitgangstrafo), de kast, de speakers etc. Over het algemeen zijn de parts gebruikt in 60's / 70's Japanse amps van zeer magere kwaliteit. Best iets van te maken, maar dan moet je wel zelf een beetje kennis van zake hebben en een voorraadje onderdelen hebben liggen, anders wordt het een dure zaak en kun je beter gewoon een Fender kopen. Ik weet niet of je perse galm wilt (denk ik wel), anders zou je een Fender Bassman (50 of 100) topje kunnen overwegen, of b.v. een Bandmaster topje. Die zijn doorgaans niet zo erg duur (350 - 450 Euro). Zijn erg eenvoudig te onderhouden en servicen, en vrij gemakkelijk te tunen voor Rhodes. Maak je er zelf even een "budget" box bij, kun je later evt. nog een mooi cabinet bij kopen (tip: 2 x 12" met één basspeaker en één gitaar speaker).

welke speakers waren dat PeeVee? (ik heb de e120's, hebben ook een groter bereik naart schijnt maar ik weet niet of het er voor een PA zijn)

wat moet er allemaal gebeuren om de mods door te voeren die je voorstelt?

beide kanalen reverb
kanaal scheller? (wat moet er hiervoor gebeuren?)
ander kanaal donkerder? (id)
hoe maak je een mix van beide kanalen?

wat zijn de kosten hier ONGEVEER van? (hangt af van de ampdr. dat weetk)

Stage73
13 augustus 2003, 13:58
super! dank, PeeVee! ik heb weinig verstand van amptechnologie, dus het ding moet gewoon werken denk ik, ik heb niet de kennis en tijd om het zaakje te modden.

Waarom ik nog steeds bij transistor wil blijven, is omdat ik een pesthekel heb aan ruis, gereutel en andere bijverschijnselen. Dat is ook een van de redenen voor de verkoop van de JC...het ding ruist allejemig veel lees ik ook in de reviews)! Als ik direct-to-desk opneem, heb ik het probleem niet (maar wel een akelig niksig geluid natuurlijk). En, de Rhodes is opzich al een heel vet en donker klinkend apparaat. Ik heb wel eens door een Fender '75'(geloof ik) gespeeld, en dat was een ramp...totaal ongedefinieerd modderig geluid, alsof je een pakje roomboter frituurt in oude olie (ahum?).

Ik kan ook een silverface twin kopen, voor 800, geen slechte deal voor een winkel denk ik. Maar is gewoon teveel geld...wellicht moet ik idd sparen dan.