PDA

View Full Version : Waarom geen SMPS in een buizen amp?



dml
23 april 2021, 21:33
Kan iemand mij vertellen waarom er nog steeds ouderwetse, veel te zware blikken trafo’s worden gebruikt in met name buizenamps voor gitaar?
Is een SMPS niet mogelijk of is het, vanwege “ons gitaristenvolk”, not done?

tmms
23 april 2021, 22:34
Is dat een 'schakelend' ding? Analoog moet het zijn jonguh:ok: Ik vind een tor al veels te digitaal:D

Plant
23 april 2021, 23:51
Interessante vraag.

Natuurljk is het mogelijk. Blijf je bij buizen uiteindelijk alsnog met de uitgangstrafo zitten als impedantie omzetter, maar dat is er dan nog maar 1.

Er zullen mensen zijn die verschil horen. De spanningsstabilisatie is een dingetje. Als je alleen een trafo - gelijkrichter - elco hebt is de spanning niet zo stabiel en deze fluctueert wat met de belasting. Een diode- versus buizen gelijkrichter reageert al anders en is al klank bepalend.

Brum
24 april 2021, 02:37
Namens ons gitaristenvolk, sorry dat buizenversterkers zo goed klinken, maar dat ze ook zo zwaar zijn.:makeup: Wat is een SMPS eigenlijk?:chicken:

Remork1970
24 april 2021, 10:26
Switching Modulating Power Supply, gok ik?

guitarkid2
24 april 2021, 10:29
Dan hoeven we onz ampkes niet meer van een load te voorzien ?

Brum
24 april 2021, 12:06
Gegeven de toch wat retorische vraagstelling, voel ik me nu niet alleen heel erg schuldig, maar ook nog 's ontzettend dom.:(

Ik heb ooit een stuk gelezen van Scott Splawn, de bouwer van Splawn Amplifiers. Stond op de site van Premier Guitar. Daarin vertelt hij o.a. dat hij heel specifiek gebruik maakt van Heijboer trafo's, omdat hij vindt dat het een wezenlijk onderdeel van het geluid is van zijn versterkers. Zo niet, het grootste onderdeel van het geluid (dat is wat hij letterlijk zei in het interview).Nou heb ik zelf een Splawn en die zijn zwaar, met grote blikken trafo's. Maar ik ben dan toch geneigd om meneer Splawn te geloven, gezien ik niet gehinderd word door enige kennis op dit vlak en de versterker inderdaad erg goed klinkt. Ach en zolang ik geen versterk op m'n rug hoef te dragen tijden het spelen, kan ik er eigenlijk ook niet zo mee zitten. Het is nu ook weer niet dat ik een shovel nodig heb om m'n versterker zo nu en dan te verplaatsen.

Hier dat stuk trouwens: https://www.premierguitar.com/gear/builder-profile-splawn-amplifiers

Erik de Perik
24 april 2021, 12:28
Daar zal hij dan vooral de eindtrafo mee bedoelen.

Brum
24 april 2021, 12:43
Nee, gewoon de trafo's.

guitarkid2
24 april 2021, 13:34
Blijft een beetje humbug dat amp gedoe
Ooit een filmke gezien waar werd getest of die topbouwers(gurus) hun eigen amps in een blinde vergelijking zouden herkennen

Nope meeste niet

Alleen mr frietman was vrij duidelijk

dml
24 april 2021, 15:56
Gegeven de toch wat retorische vraagstelling, voel ik me nu niet alleen heel erg schuldig, maar ook nog 's ontzettend dom.:(

Ik heb ooit een stuk gelezen van Scott Splawn, de bouwer van Splawn Amplifiers. Stond op de site van Premier Guitar. Daarin vertelt hij o.a. dat hij heel specifiek gebruik maakt van Heijboer trafo's, omdat hij vindt dat het een wezenlijk onderdeel van het geluid is van zijn versterkers. Zo niet, het grootste onderdeel van het geluid (dat is wat hij letterlijk zei in het interview).Nou heb ik zelf een Splawn en die zijn zwaar, met grote blikken trafo's. Maar ik ben dan toch geneigd om meneer Splawn te geloven, gezien ik niet gehinderd word door enige kennis op dit vlak en de versterker inderdaad erg goed klinkt. Ach en zolang ik geen versterk op m'n rug hoef te dragen tijden het spelen, kan ik er eigenlijk ook niet zo mee zitten. Het is nu ook weer niet dat ik een shovel nodig heb om m'n versterker zo nu en dan te verplaatsen.

Hier dat stuk trouwens: https://www.premierguitar.com/gear/builder-profile-splawn-amplifiers

Natuurlijk, nu is het de trafo die het grootste deel van het geluid bepaalt, dan zijn het de eindbuizen, dan weer de preamp buizen, dan weer de echte orange drop caps, dan weer dit, dan weer dat. Ampbouwers willen ons graag doen geloven dat het apparaat, dat sinds de uitvinding ervan nauwelijks een evolutie heeft doorgemaakt, door een bepaald stuk staal met wat koperdraad erom heen fantastisch klinkt. Grote wonderen worden toegewezen aan Mercury en Heijboer.
Ik kan me voorstellen dat een amp met een Switch Mode Power Supply (daar is 'ie dan!) anders klinkt. Maar anders wordt snel verward met slechter (of beter).

Ik kom hierop omdat ik eergisteren maar weer eens een good 'ole buizenamp van onze Oosterburen heb over laten komen. Dan trek ik zo'n ding met moeite uit de doos, bedenk me gelijk "Och ja, over een dik jaar weer zeulen met zo'n bakbeest, van optreden naar optreden". Dat moet toch anno 2021 écht anders kunnen? Nogmaals, een buizenamp is geen hogere wiskunde.

Erik de Perik
24 april 2021, 16:34
Nee, gewoon de trafo's.

Dan zal hij ook wel speciale eisen aan het netsnoer stellen.


Blijft een beetje humbug dat amp gedoe
Ooit een filmke gezien waar werd getest of die topbouwers(gurus) hun eigen amps in een blinde vergelijking zouden herkennen

Nope meeste niet

Alleen mr frietman was vrij duidelijk


https://www.youtube.com/watch?v=hnRIWxCdU6I

Pepe
24 april 2021, 17:14
Trafo en tube rectifier hebben impact op sag, sound & feel.
Is geen humbug, is gewoon te meten. Of het een beter is dan het andere niet, dat mag iedereen zelf uitmaken.
Bij dit soort discussies valt het mij op dat de pro digital altijd zeiken tegen de analoog, nooit andersom.
Geen idee waarom.

Brum
24 april 2021, 17:52
Natuurlijk, nu is het de trafo die het grootste deel van het geluid bepaalt, dan zijn het de eindbuizen, dan weer de preamp buizen, dan weer de echte orange drop caps, dan weer dit, dan weer dat. Ampbouwers willen ons graag doen geloven dat het apparaat, dat sinds de uitvinding ervan nauwelijks een evolutie heeft doorgemaakt, door een bepaald stuk staal met wat koperdraad erom heen fantastisch klinkt. Grote wonderen worden toegewezen aan Mercury en Heijboer.
Ik kan me voorstellen dat een amp met een Switch Mode Power Supply (daar is 'ie dan!) anders klinkt. Maar anders wordt snel verward met slechter (of beter).

Ik snap je punt wel, maar de haast retorische vraagstelling daarna is waar ik over val. Alsof het ligt aan het gitaristenvolk dat men nog steeds die voor jou veel te zware trafo's in buizenversterkers stopt. Alsof de gemiddelde thuispieler überhaupt ook maar weet waar welke trafo zit, laat staan wat het precies doet. De gemiddelde huis-tuin-en-keuken gitarist koopt gewoon een versterker naar zijn smaak, zo ook ik. Ik voel veel meer bij de charme van een buizenversterker dan eender welk ander apparaat (iets wat ik heel stiekem bij jou eigenlijk ook voel aan de hand van je posts, verbeter me waar ik fout zit). Maar ze hadden er ook sokken in kunnen stoppen ter vervanging van de trafo's en als het net zo klonk had ik het ook geloofd dat dat het is wat er in een buizenversterker moet zitten.

Ik zie er de meerwaarde voor versterkerbouwers ook niet van in om mensen te doen geloven dat die veel zwaardere onderdelen ook echt beter klinken. Als een lichter onderdeel minstens zo goed klinkt, dan zit daar ook gewoon weer een verdienmodel in. Neem nou het voorbeeld van die Scott Splawn. Voor dat hij überhaupt maar met een eigen ontwerp op de markt kwam, is daar een hele hoop trial & error aan vooraf gegaan. Het is echt niet dat ie er Heijboer trafo's in zet voor de mojo, dat is een bewuste keuze na een hoop proberen. Dat is sowieso wel het geval bij de bovenlaag, want die hoeven zich niet perse op de grote massa te richten. Natuurlijk willen die jongens er ook wel wat aan overhouden en dat is dan ook in de prijs wel terug te zien. Voor bijv. een Marshall is dat al weer heel anders. Die willen dan weer zo goedkoop mogelijk een massaproduct op de markt brengen en als dat met een goedkopere trafo, of het weglaten van een choke ook goed genoeg is om veel te verkopen, dan laten ze dat zeker niet na. De prijs wordt dan naar beneden gehaald om een zo groot mogelijke groep aan te spreken. Op zeker dat ze een SMPS zouden hebben gebruikt als dat bij hun doel past, daar ben ik heilig van overtuigd. En voor de massa onder de doelgroep Marshall, om dat voorbeeld maar even aan te houden, is een niet al te beste, goedkopere trafo ook goed genoeg, zo ook een SMPS als dat nog Chineser, ik bedoel goedkoper kan. Wat beter of slechter is ga ik in deze voorbeelden niet over. Dat mag iedereen voor zichzelf beslissen en ja, dan komen we wel op een hoop hearsay en mojo geleuter uit. Dat ben ik dan nog met je eens.


Ik kom hierop omdat ik eergisteren maar weer eens een good 'ole buizenamp van onze Oosterburen heb over laten komen. Dan trek ik zo'n ding met moeite uit de doos, bedenk me gelijk "Och ja, over een dik jaar weer zeulen met zo'n bakbeest, van optreden naar optreden". Dat moet toch anno 2021 écht anders kunnen? Nogmaals, een buizenamp is geen hogere wiskunde.

Maar er zijn toch ook duizend-en-één alternatieven? Ik bedoel, jij zit toch ook in de wereld van de Kempers en zo? Alleen heb je dan wel een andere keus te maken. Namelijk wil je gewoon een versterker dat één dingetje heel erg goed doet (buizenversterker), of wil je een alternatief dat ik weet niet heel veel dingen doet. Of je komt in torrenland. Aan een buizenversterker hangt nou eenmaal een bepaald gewicht. Da's nou eenmaal de techniek van een buizenversterker, maar daar lijkt bij jou toch veel frustratie te zitten en richt desnoods de pijlen op "ons gitaristenvolk", of "lui muzikantenvolk" in een ander topic. Met alle respect DML, ik denk toch echt dat je je frustratie wat te ver door laat slaan. Ik heb ook wel 's staan vloeken als een compleet centrum hermetisch was afgesloten met van die kutpaaltjes, zodat je kilometers met je zware zooi mag sjouwen, waaronder die buizenversterker, die met kist makkelijk de dertig kilo aantikt. Maar dan had ik niet moeten kiezen voor een buizenversterker en die keus is er. In overvloed. Ik vind dan op mijn beurt die Kemperboys misschien wel wat lui, dat ze niet met een buizenversterker willen zeulen;) Dat vind ik niet, want moet iedereen voor zichzelf weten, maar je snapt me.

Brum
24 april 2021, 17:58
Dan zal hij ook wel speciale eisen aan het netsnoer stellen.

Da's een compleet andere markt en doorgaans niet iets wat je ziet bij de versterkerbouwers. De audiofielen die je met een hoop mojo geleuter bijv. een bepaald netsnoer willen aansmeren komen en gaan, zijn vrijwel nooit blijvers.

dml
24 april 2021, 19:51
Trafo en tube rectifier hebben impact op sag, sound & feel.
Is geen humbug, is gewoon te meten. Of het een beter is dan het andere niet, dat mag iedereen zelf uitmaken.
Bij dit soort discussies valt het mij op dat de pro digital altijd zeiken tegen de analoog, nooit andersom.
Geen idee waarom.

Geen idee waar jij vandaan haalt dat het digitaal versus analoog is. Overigens zie ik, als het daadwerkelijk om digitaal versus analoog gaat, dat juist het analoge kamp zeikt over digitaal.


Ik snap je punt wel, maar de haast retorische vraagstelling daarna is waar ik over val. Alsof het ligt aan het gitaristenvolk dat men nog steeds die voor jou veel te zware trafo's in buizenversterkers stopt. Alsof de gemiddelde thuispieler überhaupt ook maar weet waar welke ......................................... t/m...................................... die keus is er. In overvloed. Ik vind dan op mijn beurt die Kemperboys misschien wel wat lui, dat ze niet met een buizenversterker willen zeulen;) Dat vind ik niet, want moet iedereen voor zichzelf weten, maar je snapt me.

Dank voor je uitgebreide relaas, cudo's voor de moeite en tijd!! :)
Ik ben er niet van overtuigd dat de mening van het gitaristenvolk niet meegenomen wordt in een versterker ontwerp. Splaun heeft het inderdaad over trial & error maar is zoals zovelen begonnen met het modden van een Marshall. En ook zijn eigen ontwerpen zijn nou niet echt enorm afwijkend dan dat van een Marshall, zo ook met Friedman en andere topmerken. Jij denkt dat ampbouwers vast wel de mogelijkheid om een SMPS toe te passen hebben overwogen. Overwogen vast wel, maar ook echt eentje gebouwd? Geen idee, weet ook niet of het mogelijk is.
Nogmaals, ik vraag het me gewoon af, kan een buizenamp niet lichter. "Dat is nou eenmaal zo", is voor mij te makkelijk.

Ik heb overigens nog nooit buizenamps afgezworen. Analoog of digitaal, het maakt me echt niet zo veel uit. Grappig dat (ook) jij toch de vergelijking met "Kemperboys" maakt, ik zit in dat wereldje...... maar daar komt de vraag dus helemaal niet vandaan.

Erik de Perik
24 april 2021, 20:07
Da's een compleet andere markt en doorgaans niet iets wat je ziet bij de versterkerbouwers. De audiofielen die je met een hoop mojo geleuter bijv. een bepaald netsnoer willen aansmeren komen en gaan, zijn vrijwel nooit blijvers.

Of dat de trafo's van Heyboer de lekkerste sound opleveren qua voedingsspanning. Dat zit echt in hetzelfde mojo hoekje.

Ook een mooie: de "Blackstar HT-Dual pure valve distortion" die inderdaad een buisje heeft, feeëriek verlicht met een ledje en in dezelfde lijn z'n oversturing ook via diodes krijgt.

Brum
24 april 2021, 20:49
Dank voor je uitgebreide relaas, cudo's voor de moeite en tijd!! :)

Geen dank, het kostte me ongeveer twee minuten schat ik.:)


Ik ben er niet van overtuigd dat de mening van het gitaristenvolk niet meegenomen wordt in een versterker ontwerp.

Oh, maar ik ben er ook van overtuigd dat de mening van gitaristenvolk telt, het moet immers verkocht worden. Maar het ontwerp, daar heeft 99,9% echt geen kaas van gegeten en kun je alles wijs maken. Zolang het klinkt vinden mensen het meer dan prima. Het gitaristenvolk waar jij op doelt is in mijn optiek echt maar een heel klein gedeelte van de markt. De grote massa kijkt eerder naar naampjes en zo.


Splaun heeft het inderdaad over trial & error maar is zoals zovelen begonnen met het modden van een Marshall. En ook zijn eigen ontwerpen zijn nou niet echt enorm afwijkend dan dat van een Marshall, zo ook met Friedman en andere topmerken. Jij denkt dat ampbouwers vast wel de mogelijkheid om een SMPS toe te passen hebben overwogen. Overwogen vast wel, maar ook echt eentje gebouwd? Geen idee, weet ook niet of het mogelijk is.
Nogmaals, ik vraag het me gewoon af, kan een buizenamp niet lichter. "Dat is nou eenmaal zo", is voor mij te makkelijk.

Ik ga nou niet de groot voorvechter van Splawn uithangen, maar qua ontwerp (iets wat ik niet kan verifiëren, want geen verstand van) schijnt het best wel een heel eigen dingetje. Ja, gebaseerd op Marshall, maar niet met de gebruikelijke Jose mods en zo. Friedman daarentegen dan weer wel. Niet dat er iets mis is met die mods, want klinkt gewoon meer dan prima. Had Splawn zich wellicht daar meer op gericht, dan was ie als bedrijf waarschijnlijk ook een stuk groter geweest. Heel eigenzinnig bedrijfje wat dat betreft.

Ik heb overigens geen idee hoor, of de versterkerbouwers zoiets als SMPS hebben overwogen. Maar ik durf me er wel hard voor te maken dat ze het niet laten, omdat het niet verkoopbaar zou zijn voor ons gitaristenvolk en dat is wel wat jij je afvraagt. Ze gaan gewoon voor een bepaald recept, omdat dat de klank geeft waar ze voor gaan. Met een hoop trial & error voor ze tot een bepaald ontwerp komen. Maar ook de massa bouwers a la Marshall, of juist dit soort merken, ik maak me er wel hard voor dat als SMPS een prima verdienmodel is, als het moge werken, dat ze het zeker gedaan zouden hebben.


Ik heb overigens nog nooit buizenamps afgezworen. Analoog of digitaal, het maakt me echt niet zo veel uit. Grappig dat (ook) jij toch de vergelijking met "Kemperboys" maakt, ik zit in dat wereldje...... maar daar komt de vraag dus helemaal niet vandaan.

Dat zei ik ook hoor, bijna precies hetzelfde.;) Het valt me alleen wel op dat jij wel een bepaalde frustratie hebt aangaande het gewicht van een buizenversterker en lijkt het dan toch te zoeken cq af te geven op het conservatisme van gitaristen, ook getuige je mening in een ander topic. En dat vind ik onzin. Als er nou een wereldje is in muzikantenland waar innovatie juist erg hoog in het vaandel staat, dan is het wel in de gitaristenwereld. Het is alleen wel zo dat er elke keer weer een bepaald recept blijft uitkomen. Kennelijk is dat dan toch een recept waarvoor tot op heden nog niet een echte vervanger is. Wat mij betreft ook niet, maar da's mijn persoonlijke mening. Die good ol' buizenversterker, het blijft toch een succesformule. En daar zit 'm kennelijk toch een stukje frustratie bij jou, want lastig werkbaar qua gewicht.

Brum
24 april 2021, 20:59
Of dat de trafo's van Heyboer de lekkerste sound opleveren qua voedingsspanning. Dat zit echt in hetzelfde mojo hoekje.

Dat zou dan betekenen dat trafo's van Heijboer wel heel anders in de markt worden gebracht dan hun concurrenten, met een hoop mojo gelul en dat is niet zo. Het is ook maar een klein bedrijfje, dat voornamelijk op aanvraag een bepaald ontwerp maakt voor versterkerbouwers. Totaal geen mojo en rare claims verder.


Ook een mooie: de "Blackstar HT-Dual pure valve distortion" die inderdaad een buisje heeft, feeëriek verlicht met een ledje en in dezelfde lijn z'n oversturing ook via diodes krijgt.

Nou... En wat zijn ze er populair mee geworden! Er is zonder meer een markt voor mojo geleuter hoor. Maar noem me één bedrijf dat al jarenlang op die manier een sterke speler is op de markt en groeiende. Blackstar heeft het eigenlijk ook niet echt van veel mojo gelul moeten hebben. Het was meer dat er een nieuw bedrijf op de markt kwam, met het verhaal dat het voortkwam uit ex-Marshall medewerkers. Dat scoorde even, maar is daarna niet een dusdanig gevestigde naam geworden zoals andere grotere merken, zoals Marshall. Audiofiele mojo believers springen van de ene op de andere bandwagon. Het gros neemt gewoon genoegen met een stroomkabel, zonder poespas.

edit: Overigens, wat is mojo. Er is nu naar toe gedraaid dat het een hoop slappe claims zijn om iets aan de man te brengen. Maar in mijn optiek is mojo het gevoel wat je bijv. wel hebt bij een buizenversterker en niet bij een bepaald apparaat wat het moet nadoen. Dat is toch zo ongeveer ook het grootste gedeelte wat een hobby een hobby maakt?

Erik de Perik
24 april 2021, 21:06
Na iedere uitbarsting van het omhelzen van noviteiten, valt de gitaristen wereld massaal weer terug op het oude. Hoeveel spul ik in het verleden niet weg heb gedaan voor het allernieuwste om er een tijdje later achter te komen dat hetgeen ik inruilde ineens weer helemaal hip is. Stapels Space Echo's stonden er bij Servaas voor een scheet en twee knikkers te koop. Ik ruilde bijv. een EHX chorus in voor een paar tientjes en tegenwoordig betaalt men daar dan 400 voor of zo.
Je was een sukkel als je vasthield aan oude Fender versterkers, er werden Floyds (of anderen) op diverse vintage gitaren gezet (volgens mij heeft David Hollestelle er eentje uit die categorie) en steeds werd er weer terug gegrepen naar de veiligheid.
Nee, gitaristen zijn zeker niet gek op innovatie maar ze willen zich graag onderscheiden met gear ipv hun spel.

Erik de Perik
24 april 2021, 21:08
Dat zou dan betekenen dat trafo's van Heijboer wel heel anders in de markt worden gebracht dan hun concurrenten, met een hoop mojo gelul en dat is niet zo. Het is ook maar een klein bedrijfje, dat voornamelijk op aanvraag een bepaald ontwerp maakt voor versterkerbouwers. Totaal geen mojo en rare claims verder.



Nou... En wat zijn ze er populair mee geworden! Er is zonder meer een markt voor mojo geleuter hoor. Maar noem me één bedrijf dat al jarenlang op die manier een sterke speler is op de markt en groeiende. Blackstar heeft het eigenlijk ook niet echt van veel mojo gelul moeten hebben. Het was meer dat er een nieuw bedrijf op de markt kwam, met het verhaal dat het voortkwam uit ex-Marshall medewerkers. Dat scoorde even, maar is daarna niet een dusdanig gevestigde naam geworden zoals andere grotere merken, zoals Marshall. Audiofiele mojo believers springen van de ene op de andere bandwagon. Het gros neemt gewoon genoegen met een stroomkabel, zonder poespas.

Mij gaat het er meer om hoe de aspirant kopers zich laten bespelen.

cluseau
24 april 2021, 23:11
Heren (dames ook), laat je niks wijsmaken. Een smps is heel goed mogelijk in een buizenamp. Een trafo kun je zien als een ideale spanningsbron met een serieweerstand. Deze serieweerstand wil men zo klein mogelijk houden om verliezen te beperken maar hij is altijd aanwezig. Hoe slechter de kwaliteit van de trafo hoe groter die parasitaire eigenschappen zoals de ongewenste serieweerstand. Ook de gelijkrichter heeft deze eigenschappen en klinken anders in jullie oren, heel verklaarbaar trouwens.

Zo heeft een buizengelijkrichter een serieweerstand van een paar honderd ohm wat resulteert in een stroomafhankelijk spanningsverlies wat jullie beter kennen als "sag". Hoe harder het geluid hoe groter het verlies. Dit geeft een gevoel van compressie. In de ideale amp willen we dat niet maar de gitarist wil dat juist wel blijkbaar.

Duidelijk toch?

Maar nu de solidstate gelijkrichter. Deze heeft een verlies van een paar tienden zodat we hier niets van zullen merken. En toch kun je een solidstate laten klinken als een buis zolang je hem van dezelfde eigenschappen kan voorzien als die buis.

Terug naar de smps. Hier zien we dezelfde materie. Ook een smps heeft een inwendige weerstand maar door een stevige tegenkoppeling wordt deze zo goed als nul, maw als de stroom in de eindtrap toeneemt zal de regeling in de smps dit compenseren. Lekker ideaal dus maar dat willen jullie helemaal niet. Shit, wat dan? Nou ook hier zijn de eigenschappen van een trafo gevoede amp na te bootsen gewoon door die serieweerstand weer toe te voegen.

Ik weet zeker dat je bij een 1 op 1 vergelijking het verschil niet hoort. Een lichte smps is dus wel degelijk mogelijk mits voorzien van goede afscherming want zo'n schakeling werkt op hoge frequentie (bv 100 tot 500 kHz) wat een goede filtering vereist.

Moderne smps zijn zo precies ontworpen dat reparatie heel lastig kan zijn. Meestal dubbelzijdige prints met hele dikke mosfets in de vorm van een PC moederboard. Ik zie ze liever niet.

Erik de Perik
24 april 2021, 23:20
Bedoel je dan ook een SMPS als eindtrafo?

cluseau
25 april 2021, 08:41
Bedoel je dan ook een SMPS als eindtrafo?

Ja, die maakt dan van je audio signaal een keurige gelijkspanning ;)

Erik de Perik
25 april 2021, 10:56
Oh dat vindt de speaker lekker...!!! 😃

Brum
25 april 2021, 13:36
Zo heeft een buizengelijkrichter een serieweerstand van een paar honderd ohm wat resulteert in een stroomafhankelijk spanningsverlies wat jullie beter kennen als "sag". Hoe harder het geluid hoe groter het verlies. Dit geeft een gevoel van compressie. In de ideale amp willen we dat niet maar de gitarist wil dat juist wel blijkbaar.

Ik ben technisch te weinig onderlegd om er überhaupt ook maar iets zinnigs over te zeggen. Maar er is één dingetje dat ik er wel tussenuit wil pikken. Ik heb niet het idee dat de gitarist een bepaalde compressie wil, of in ieder geval maar deels. Bij een lading gain is compressie nou eenmaal onvermijdelijk en dan ook dat sag verhaal en zo, maar veel gitaristen willen desondanks toch wel een zo dynamisch mogelijk geluid, ipv een streep. En willen gitaristen niet juist de compressie van de eindbuizen (met als nadeel dat je knoeperhard moet staan), omdat dat wezenlijk anders klinkt?

tmms
25 april 2021, 13:57
Het effect (sag) is subtiel. Het maakt dat er 'leven' in de sound komt. Een solid state (diodebrug) gelijkrichter klinkt strakker, goed voor metal riffs. Voor muzikale muziek is zo'n primitieve voeding met buis zeer gewenst.:hippie:

dml
27 april 2021, 10:01
Heren (dames ook), laat je niks wijsmaken. Een smps is heel goed mogelijk in een buizenamp. Een trafo kun je zien als een ideale spanningsbron met een serieweerstand. Deze serieweerstand wil men zo klein mogelijk houden om verliezen te beperken maar hij is altijd aanwezig. Hoe slechter de kwaliteit van de trafo hoe groter die parasitaire eigenschappen zoals de ongewenste serieweerstand. Ook de gelijkrichter heeft deze eigenschappen en klinken anders in jullie oren, heel verklaarbaar trouwens.

Zo heeft een buizengelijkrichter een serieweerstand van een paar honderd ohm wat resulteert in een stroomafhankelijk spanningsverlies wat jullie beter kennen als "sag". Hoe harder het geluid hoe groter het verlies. Dit geeft een gevoel van compressie. In de ideale amp willen we dat niet maar de gitarist wil dat juist wel blijkbaar.

Duidelijk toch?

Maar nu de solidstate gelijkrichter. Deze heeft een verlies van een paar tienden zodat we hier niets van zullen merken. En toch kun je een solidstate laten klinken als een buis zolang je hem van dezelfde eigenschappen kan voorzien als die buis.

Terug naar de smps. Hier zien we dezelfde materie. Ook een smps heeft een inwendige weerstand maar door een stevige tegenkoppeling wordt deze zo goed als nul, maw als de stroom in de eindtrap toeneemt zal de regeling in de smps dit compenseren. Lekker ideaal dus maar dat willen jullie helemaal niet. Shit, wat dan? Nou ook hier zijn de eigenschappen van een trafo gevoede amp na te bootsen gewoon door die serieweerstand weer toe te voegen.

Ik weet zeker dat je bij een 1 op 1 vergelijking het verschil niet hoort. Een lichte smps is dus wel degelijk mogelijk mits voorzien van goede afscherming want zo'n schakeling werkt op hoge frequentie (bv 100 tot 500 kHz) wat een goede filtering vereist.

Moderne smps zijn zo precies ontworpen dat reparatie heel lastig kan zijn. Meestal dubbelzijdige prints met hele dikke mosfets in de vorm van een PC moederboard. Ik zie ze liever niet.

Al met al, zelfs met de toevoegingen die het gitaristenvolk fijn vindt, zou dit een flink lichtere versterker opleveren?
Je geeft aan dat een SMPS tegenwoordig moeilijk te repareren is. In mijn ogen is een SMPS een goedkoop ding maar geen idee of de hiervoor beschreven toevoegingen 'm (veel) duurder zouden maken of blijft vervanging dan nog steeds goedkoper dan reparatie?

Speeddemon
27 april 2021, 12:20
Ik weet zeker dat je bij een 1 op 1 vergelijking het verschil niet hoort. Een lichte smps is dus wel degelijk mogelijk mits voorzien van goede afscherming want zo'n schakeling werkt op hoge frequentie (bv 100 tot 500 kHz) wat een goede filtering vereist.
Die benodigde filtering is zeer waarschijnlijk afwezig geweest in sommige SMPS 9V voedingen voor pedalen, daar ik er bij enkelen toch duidelijk last had van die 12kHz(?) toon, die je op de achtergrond hoorde.

Overigens, @DML, ik vermoed dat de recentere ontwikkelingen op gebied van compacte pedal-form versterkers, zoals de BluGuitar AMP-1 vast wel gebruik moeten maken van een SMPS. Er zit alleen geen buizen eindtrap in.
Cluseau zal hopelijk nog kunnen uitleggen of de combi buizen-eindtrap en SMPS wel of niet een gelukkige combi is.

@Erik, ik meen me te herinneren dat die Blackstar HT-Dual wel degelijk een hoog intern plate voltage had, dus dat die buis er niet alléén voor de show zit. Ik heb 'm gehad en weggedaan (klonk zeker lekker, kon erg high-gain, maar werd overcompleet), maar m'n H&K Tubefactor wél bewaard. 290V plate voltage en volgens mij worden extra diodes alleen ingeschakeld bij 'Factor 2' voor meer gain. Niet heel anders als een Marshall Silver Jubilee.

MarkS
27 april 2021, 12:45
Al met al, zelfs met de toevoegingen die het gitaristenvolk fijn vindt, zou dit een flink lichtere versterker opleveren?



Doet me een beetje denken aan de vroegere Class A vs Class D discussie in HiFi-land. Een peperdure loodzware Bryston energieslurpende straalkachel eindbak met immense trafo's tegenover een vederlichte goedkope en energiezuinige Class D eindbak, die ook stabiel bijna het 5-voudige aan vermogen kon leveren.

dml
27 april 2021, 13:24
Doet me een beetje denken aan de vroegere Class A vs Class D discussie in HiFi-land. Een peperdure loodzware Bryston energieslurpende straalkachel eindbak met immense trafo's tegenover een vederlichte goedkope en energiezuinige Class D eindbak, die ook stabiel bijna het 5-voudige aan vermogen kon leveren.

Juist! En dan hebben we het zelfs over hifi. Om nog maar te zwijgen over het bassistenvolk, waar Class D gemeengoed is geworden en waar dynamiek een nog veel grotere rol speelt dan bij gitaar. En dan heeft de elektrische gitaar ook nog eens een veel beperkter frequentiebereik.

Midwolda
27 april 2021, 14:03
Zijdelings gerelateerde vraag: waarom zie je ook nooit (?) ringkerntrafo's in buizenversterkers?

dml
27 april 2021, 14:22
Zijdelings gerelateerde vraag: waarom zie je ook nooit (?) ringkerntrafo's in buizenversterkers?

Jazeker wel. Laney gebruikt al jaren ringkern trafo’s. Zelfs in de Ironheart zit zo’n trafo.
De vroegere Koch versterkers trouwens ook. Heb ooit een KC50 gehad met een ringkern trafo.

Erik de Perik
27 april 2021, 17:43
@Erik, ik meen me te herinneren dat die Blackstar HT-Dual wel degelijk een hoog intern plate voltage had, dus dat die buis er niet alléén voor de show zit. Ik heb 'm gehad en weggedaan (klonk zeker lekker, kon erg high-gain, maar werd overcompleet), maar m'n H&K Tubefactor wél bewaard. 290V plate voltage en volgens mij worden extra diodes alleen ingeschakeld bij 'Factor 2' voor meer gain. Niet heel anders als een Marshall Silver Jubilee.

Ik schreef daarom ook:

Ook een mooie: de "Blackstar HT-Dual pure valve distortion" die inderdaad een buisje heeft, feeëriek verlicht met een ledje en in dezelfde lijn z'n oversturing ook via diodes krijgt.

Het gitaargeluid gaat zeker door een buisje heen en ik dacht zelfs een verbetering te horen toen ik het standaard buisje door een NOS Telefunken (meen ik) verving. Maar de distortion en compressie komen van diodes. Da's overigens niet anders dan bij vrijwel alle Blackstars, diverse Marshalls, Friedmans, etc.

tmms
27 april 2021, 21:31
Heb eens een ringkerntrafo weggegooid vanwege een kapotte multimeter. 4000 ohm primaire impedantie, lekker voor vier EL84's.
Volgens mij klinken ze meer klinisch door een betere koppeling. In een Fender-like misschien een idee.

Dirk_Hendrik
30 april 2021, 08:08
Er is jarenlang beweerdr dat SMPS voedingen voor audio niet konden vanwege de rest-schakel-herrie in de voedingsspanning. in de afgelopen decennia zijn die schakelfrequenties steeds hoger geworden en daarmee de uiitgangsvermogens ook. Dat betekent minder hard hoeven filteren en daarmee is een SMPS voor audio prima te doen.

Sag... da's niet alleen de trafo maar ook de gelijkrichtrer, de beperkte hoeveelheid voedingsfiltering als gevolg daarvan, en meestal een dikke smoorspoel. Niemand verbied om de uitgangsspanning van een SMPS nog een keer door een gelijkrichtbuis heen te trekken. Ik zou zelf die smpoorspoel door een weerstand vervangen.

SMPS en ook Klasse-D (schakelende eindversterkers).
Waar gitarsten knetterconservatief door blijven emmeren met zware versterkers (ik ook!) zijn Bassisten vbijzonder vaak de slimmeren die al jaren werken met steeds lichter wordende basverstekers. Want een SMPS en ee Klasse D eindversterker. Kan die Amper SVT lekker thuis blijven.

Plant
30 april 2021, 12:28
Ik kan me ook voorstellen dat bassisten soundwise niet zo zwaar aan een buizenversterker tillen ;)
Die willen juist clean en strak. Buizenvervorming en slappe voedingen zijn niet zo relevant als bij gitaristen (denk ik).

guitarkid2
30 april 2021, 13:31
Gitaristen knetterconservatief ?
Volgens mij is de boss katana al tijden de best verkopenden gitaaramp
En de dames en heren die met een kempert, helix, fractallie , N DSP, ect het podium bestijgen wil je ook niet de kost geven

Brum
30 april 2021, 17:21
Is ook onzin, dat conservatieve. Ik kan me geen ander muzikantenwereldje, behalve dan het dj gebeuren, opnoemen waar juist innovativiteit zo hoog staat, juist om e.e.a. makkelijker, zelfs lichter te maken. En ik heb nog nooit zulks zwaar spul gesjouwd als dat van een bassist. Het recept buizenversterker is nou eenmaal nog steeds een recept wat zich maar moeilijk laat vervangen. Dat kun je natuurlijk toewijden aan het conservatisme van het gitaristenvolk, maar je zou ook kunnen zeggen dat er nog niet echt iets is wat het kan vervangen. En dan nog, alles moet en gaat steeds kleiner, ook op gebied van de ouderwetse buizentechniek. Dat het nog steeds wel zwaarder is dan andere technieken maakt het ook nog niet dat het moeilijker is dan die andere technieken. Integendeel, er is niet veel wat makkelijker is dan een buizenversterker, of van mijn part transistor. Een paar knopjes, that's it. Aansluiten, volume instellen en gaan met die banaan. Precies wat ik zoek als gitarist, wat wil ik nog meer. Als dat allemaal te zwaar is, nogmaals, er is zat alternatief als puur het gewicht het probleem is. Wat? Zei er iemand dat dat toch eigenlijk wel anders klinkt? Joh... Ach en dat beetje sjouwen... We hebben het niet over een one-man-band gemiddeld genomen, toch? Ik vind het gezeik om niks.

Dirk_Hendrik
1 mei 2021, 00:06
Gitaristen knetterconservatief ?
Volgens mij is de boss katana al tijden de best verkopenden gitaaramp
En de dames en heren die met een kempert, helix, fractallie , N DSP, ect het podium bestijgen wil je ook niet de kost geven

Jep... en hoe willen ze klinken? Als een versterker uit 1959 met een gitaar uit 1954 of eerder.
Ga nou niet doen alsof gitaristen vooruitstrevend zijn. Digitale effecten en modelingstuff is er nu al 10-tallen jaren (OK, modelng wat korter) en net zo lang hebben we al discussies over "digitale kilheid"vs warme buizenklank, meteen horen dat het digitaal is, "kille transistors" (in de jaren 70 en 80 lag de acceptatie hoger) en ga zo maar door. En als er dan, na die 10-tallen jaren wat meer acceptatie aan het ontstaan is zouden wij gitaristen ineens in de frontlinie van, yuk, innovatief lopen? Kom nou!:stop:

Erik de Perik
1 mei 2021, 00:25
Ik hink op twee poten. Aan de ene kant koester ik de sound van m'n Fender '63 Showman, Marshall 1959, '69 Steelphon Polaris en allerlei oude gitaren.
Maar uiteindelijk speelden Duane Allman, Hendrix, Clapton en de rest op bijna nieuwe gitaren en versterkers. Jeff Beck bewijst de onzin...... het is een serie trouwens.


https://www.youtube.com/watch?v=WNNkbE6EU3wlive.

Brum
1 mei 2021, 00:54
Jep... en hoe willen ze klinken? Als een versterker uit 1959 met een gitaar uit 1954 of eerder.
Ga nou niet doen alsof gitaristen vooruitstrevend zijn. Digitale effecten en modelingstuff is er nu al 10-tallen jaren (OK, modelng wat korter) en net zo lang hebben we al discussies over "digitale kilheid"vs warme buizenklank, meteen horen dat het digitaal is, "kille transistors" (in de jaren 70 en 80 lag de acceptatie hoger) en ga zo maar door. En als er dan, na die 10-tallen jaren wat meer acceptatie aan het ontstaan is zouden wij gitaristen ineens in de frontlinie van, yuk, innovatief lopen? Kom nou!:stop:

Volgens mij verwar je nu je ergernis aan wat er inderdaad geroepen wordt op het internet, met de vraag van de topicstarter en dus de discussie. Dat zijn dan ook gelijk alle gitaristen, oftewel "het gitaristenvolk", toch?

dml
1 mei 2021, 08:18
Volgens mij verwar je nu je ergernis aan wat er inderdaad geroepen wordt op het internet, met de vraag van de topicstarter en dus de discussie. Dat zijn dan ook gelijk alle gitaristen, oftewel "het gitaristenvolk", toch?

Grappig dat ik in dit hele topic maar een paar zinnen heb neergezet maar dat jij vooral valt over "het gitaristenvolk", behoorlijke lappen tekst typt en dan mij verwijt dat ik in mijn frustratie (waar haal je dat toch vandaan?) doorsla, ik in een bepaald kamp zit, enz. enz. enz. Gezien je overige reacties heb ik het gevoel dat vooral bij jou de frustratie hoog zit. Daar wil ik het verder bij laten.

Tevens vreemd dat de discussie verschuift van een functionele vraag naar analoog versus digitaal, waar het helemaal niet om gaat.

Elke weg, on topic. Een aantal techneuten geven aan dat SMPS i.c.m. buizen prima mogelijk is. Dan blijft nog steeds de vraag waarom wordt dat niet gedaan? Het voorbeeld van Splawn wordt aangehaald, een hoop trial & error, daarom kiest hij voor een bepaald type trafo. Leuk, maar gaan we even de andere kant op. Neem de 6505, al bijna 30 jaar onveranderd, eerst geproduceerd in de USA, sinds een aantal jaar in China. Maar het ontwerp is nog steeds onveranderd. Het ding weegt bijna 25 kg. Waarom klappen die Chinezen er niet gewoon een paar SMPS-en in, wordt de amp veel lichter wat scheelt in exportkosten, CO2 footprint, enz.

Brum
1 mei 2021, 09:58
Nou was noch die lap tekst voor m'n laatste post noch m'n laatste post aan jou gericht. Ergernis ook allerminst, maar wel wat dubbel qua strekking ja, hoewel je op de helft nog niet bent ingegaan in je eigen topic. De verschuiving analoog versus digitaal is nou precies wat ik zei dat het dus niet om ging. Wat dat betreft hield ik me nog netjes aan het onderwerp, toch? Dirk Hendrik heeft zich wel vaker op een bepaalde manier uitgelaten over digitaal versus analoog en van alles anders om even wat te spuwen.

guitarkid2
1 mei 2021, 10:11
Jep... en hoe willen ze klinken? Als een versterker uit 1959 met een gitaar uit 1954 of eerder.
Ga nou niet doen alsof gitaristen vooruitstrevend zijn. Digitale effecten en modelingstuff is er nu al 10-tallen jaren (OK, modelng wat korter) en net zo lang hebben we al discussies over "digitale kilheid"vs warme buizenklank, meteen horen dat het digitaal is, "kille transistors" (in de jaren 70 en 80 lag de acceptatie hoger) en ga zo maar door. En als er dan, na die 10-tallen jaren wat meer acceptatie aan het ontstaan is zouden wij gitaristen ineens in de frontlinie van, yuk, innovatief lopen? Kom nou!:stop:
Ach vergeleken tromppetisten saxo's drummerts ect lijken "gitaristen" mij mega inovatief
Maar dat bedoelde ik niet
Zeg alleen dat "ze" imo niet echt knetterconservatief zijn of zo

En ik zet maar weer een plaatje van john coltrane op :)

Erik de Perik
1 mei 2021, 13:17
Die Chinezen bouwen in opdracht en zouden ‘m ook met pingpong ballen afvullen als dat gevraagd wordt.

Speeddemon
1 mei 2021, 13:46
Ik schreef daarom ook:


Het gitaargeluid gaat zeker door een buisje heen en ik dacht zelfs een verbetering te horen toen ik het standaard buisje door een NOS Telefunken (meen ik) verving. Maar de distortion en compressie komen van diodes.
Maar de distortion en compressie komen OOK van diodes.

Fixed that for ya. ;-)
Als de distortion en compressie nl. totaal NIET door het buisje veroorzaakt worden, heeft 't weinig zin zoveel moeite te doen om er ééntje in te proppen en het circuit aan te passen om dat buisje te voorzien van een voltage van, zeg, 300V, zoals 't geval lijkt te zijn in die HT-Dual.
Als ik me niet vergis, was de 'cleane' kant van de HT-Dual voornamelijk, zo niet volledig de buis, zonder diodes en kon het bij hogere gainstanden wel degelijk lichtjes vervormen en compressen.

Is ook logisch als je er over nadenkt, dat je een pure valve, high gain distortion (zonder op-amps of diodes) niet gaat halen uit 1 buis in een pedaal! Waarom heeft een SLO100 een stuk of 4 preamp tubes anders? Cascading gain stages.
Maar een clean tot licht randje is prima met 1 of 2 gainstages te bereiken, en dus met 1 preamp buisje. (V1a + V1b)

cluseau
1 mei 2021, 18:02
Al met al, zelfs met de toevoegingen die het gitaristenvolk fijn vindt, zou dit een flink lichtere versterker opleveren?
Dat is wel de bedoeling idd.



Je geeft aan dat een SMPS tegenwoordig moeilijk te repareren is. In mijn ogen is een SMPS een goedkoop ding maar geen idee of de hiervoor beschreven toevoegingen 'm (veel) duurder zouden maken of blijft vervanging dan nog steeds goedkoper dan reparatie?

Goedkoop hangt natuurlijk af van de aantallen. In massaproductie zeker goedkoper dan een dikke trafo.

Reparatie van deze machinaal vervaardigde schakelingen is niet altijd mogelijk, denk aan je PC moederboard. Ik heb daar wel eens een controller op vervangen met 200 pootjes maar als je dit dagelijks moet doen zit je al gauw bij een zenuwarts denk ik.

Als er een 500V/500mA SMPS verkrijgbaar zou zijn is dat leuke handel maar alleen interessant in massa productie lijkt me. Dit zou een goede basis zijn om elk soort voeding te simuleren, zowel voor een strakke amp als een trafo met buizengelijkrichter.

Erik de Perik
1 mei 2021, 18:47
https://nl.aliexpress.com/item/1005002255710127.html

Dirk_Hendrik
2 mei 2021, 08:35
Reparatie van deze machinaal vervaardigde schakelingen is niet altijd mogelijk, denk aan je PC moederboard. Ik heb daar wel eens een controller op vervangen met 200 pootjes maar als je dit dagelijks moet doen zit je al gauw bij een zenuwarts denk ik.


Gelukkig vind je in een SMPS bijna nooit controllers met 200 pootjes. Lastiger is wel, en dat wordt alleen maar erger, om het juiste type onderdeel te vinden. Markeringen op parts die je niets meer vertellen en, als het je al lukt , en deel zijn dat je alleen in China kan vinden...

Pepe
2 mei 2021, 10:52
Als gewicht het issue is,
waarom SMPS dan niet koppelen aan een class-D?

dml
2 mei 2021, 12:27
Als gewicht het issue is,
waarom SMPS dan niet koppelen aan een class-D?

Denk dat trafo’s het meeste gewicht in de schaal van een amp leggen. Die paar buisjes zullen er niet heel veel toe doen.
Dus een buizenamp obv SMPS zou je ook wel als een tussenvorm kunnen zien.

guitarkid2
2 mei 2021, 12:52
Class D zonder buisjes
Ben wel benieuwd
https://www.musicradar.com/news/friedman-amplification-launches-the-be-mini-head-promising-huge-tones-with-heaps-of-gain-from-a-compact-package

Pepe
2 mei 2021, 13:44
Denk dat trafo’s het meeste gewicht in de schaal van een amp leggen. Die paar buisjes zullen er niet heel veel toe doen.
Dus een buizenamp obv SMPS zou je ook wel als een tussenvorm kunnen zien.

Buisjes?
Class-d is veel lichter omdat je geen heat sinks (https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_sink) nodig hebt?

cluseau
2 mei 2021, 16:33
Gewicht zit niet in de koeling, meestal van aluminium. Een buizenamp heeft ten alle tijden een beefy uitgangstrafo. Die weegt net zoveel als een heel bevolkt chassis.

Pepe
2 mei 2021, 17:59
... ok, confused....
dat buizenamps zwaar zijn door uitgangstrafo, daar waren we al,
Class-D (transistor) is lichter van gewicht zegt Wiki want geen bulky buizentechnologie maar dat klopt niet?
given that large (https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier)heat sinks (https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_sink) are not required, Class-D amplifiers are much lighter weight than class A, B, or AB amplifiers, (https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier)



ClassD amps zijn lichter, dat lees ik bij amps van MusicMan tot Behringer maar onzin dus?

Midwolda
2 mei 2021, 18:17
Gewicht zit niet in de koeling, meestal van aluminium. Een buizenamp heeft ten alle tijden een beefy uitgangstrafo. Die weegt net zoveel als een heel bevolkt chassis.

Nu ben ik ook geconfuseerd.
Heb net geleerd dat er ook OTL (https://en.wikipedia.org/wiki/Output_transformerless) (Output TransformerLess) buizenversterkers bestaan...

dml
2 mei 2021, 19:17
Even terug naar de basisvraag.
Stel, ik heb de eerder genoemde Peavey 6505, weegt bijna 25 kg., met name door de trafo’s. Sloop daar die trafo’s uit, zet er SMPS-en voor in de plaats, dan behoud ik mijn 100% buizenamp (“want dat vind ik belangrijk”). En hij weegt opeens bijna de helft, kan fysiek een stuk compacter, heeft meer dynamiek en gaat veel efficiënter om met energie.

Je ziet sinds een aantal jaar inderdaad overal mini-versies van maar het blijft exact hetzelfde buizen icm trafo’s principe.

Best wel opmerkelijk dat Friedman met een volledig non-tube ampje komt. Laat hem nou eens een BE100 ombouwen :-)

Erik de Perik
2 mei 2021, 19:32
Nu ben ik ook geconfuseerd.
Heb net geleerd dat er ook OTL (https://en.wikipedia.org/wiki/Output_transformerless) (Output TransformerLess) buizenversterkers bestaan...

Buurjongen van mij vroeger had zo'n Philips versterker met inderdaad een speciale 800 ohm speaker. Ding klonk erg goed en ging keihard.Nog geprobeerd om er een plaatje van te vinden, maar is toch redelijk obscuur. Weet nog dat 'ie groen was :D


In het Nederlands. (https://nl.vvikipedla.com/wiki/Output_transformerless)

Pepe
2 mei 2021, 19:35
In feite is die step down super inefficient,
ik bedoel, er komt 240 uit de muur, stel je eens voor wat er dan uit een speaker kan komen!:blast:
Maarja, veiligheid....

Dirk_Hendrik
2 mei 2021, 20:18
Als gewicht het issue is,
waarom SMPS dan niet koppelen aan een class-D?
Omdat dat in post 36 al werd aangedragen.... ;-) maar er toen teveel aanstoot werd gegeven aan het idee dat gitaristen conservatief gevonden zouden kunnen worden ;-P

Dirk_Hendrik
2 mei 2021, 20:24
. Weet nog dat 'ie groen was


Misschien deze?
https://nl.pinterest.com/pin/276830708329601120/

Dirk_Hendrik
2 mei 2021, 20:25
Of anders deze?
https://home.hccnet.nl/piet.blaas/el6415.htm

Erik de Perik
2 mei 2021, 20:45
Jaah deze was het!

https://assets.catawiki.nl/assets/2015/9/1/2/4/b/thumb5_24bc86e8-50dc-11e5-8b73-f2a79c94a66d.jpg

In die tijd werd er zoveel weggeflikkerd wat nu gemist wordt.

Pepe
2 mei 2021, 21:03
Omdat dat in post 36 al werd aangedragen.... ;-) maar er toen teveel aanstoot werd gegeven aan het idee dat gitaristen conservatief gevonden zouden kunnen worden ;-P

ok check.

ach, conservatief.... progressie heeft succes nodig om succesvol te zijn,
dat is een universeel gegeven, totdat iets nieuws aanslaat blijft alles bij het oude,
dus het is wachten tot Kanye West op een SMPS amp gaat spelen :D

cluseau
2 mei 2021, 22:40
... ok, confused....
dat buizenamps zwaar zijn door uitgangstrafo, daar waren we al,
Class-D (transistor) is lichter van gewicht zegt Wiki want geen bulky buizentechnologie maar dat klopt niet?
given that large (https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier)heat sinks (https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_sink) are not required, Class-D amplifiers are much lighter weight than class A, B, or AB amplifiers, (https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier)



ClassD amps zijn lichter, dat lees ik bij amps van MusicMan tot Behringer maar onzin dus?

Nee, geen onzin maar je vergelijkt appels met peren.

Buizenamp, laar rendement dikke voeding EN dikke uitgangstrafo.

Transistoramp, hoger rendement en GEEN uitgangstrafo. Alleen wat kloeling gedoe maar veel minder gewicht.

Klasse D transistoramp, nog meer rendement dan de gewone transistoramp en bovendien meestal uitgevoerd icm SMPS. Zeer kleine trafo en elco's door hoge frequentie.

Jasper.
4 mei 2021, 14:35
Dan zal hij ook wel speciale eisen aan het netsnoer stellen.




https://www.youtube.com/watch?v=hnRIWxCdU6I

Los van de discussie, ik heb hier helemaal geen verstand van en als het goed klinkt kan het me niet zo veel schelen wat er in zit, maar iemand die weet hoe je het geluidje bij 6:12 maakt?
Wat voor techniek is dit? Iets met gedempte natural harmonics?
Elke keer als ik zoiets tegenkom in muziek neem ik me voor het hier te vragen maar meestal zit ik in de auto als ik het hoor en dan vergeet ik weer in welk nummer het was.

Pepe
4 mei 2021, 14:45
Je bedoelt de pick noise chirps?

Jasper.
4 mei 2021, 15:04
Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik kreeg ineens een ingeving om op 'rake' te zoeken:

https://www.youtube.com/watch?v=bND6gVS69W8

Pepe
4 mei 2021, 15:39
Kan. Ik doe het als Eddie v Halen, andersom dus, zijkant van je pick over 2 snaren aanslaan en met links afdempend over je snaren glijdend weird harmonics creërend.
Variaties zijn mogelijk maar basis is links afdempend over de snaren glijden.

Volgens mij doet ie het in je voorbeeld zo te horen ook zo.

MaBerY
7 mei 2021, 22:06
Leuk die oude typemachine philips. Ik heb er nog een stel op de vliering liggen en nog een doos losse onderdelen. Smps techniek is wel degelijk mogelijk met buizen. Zet ik ff mijn zendamateur pet op. Smps classe D versterking is eigenlijk niet meer dan hoogfrequent puls waarvan de breedte in het ritme van een laagfrequent stuursignaal. Filters poelen aan de uitgaan zorgen dan voor het filteren van het hoogfrequente component en blijft het auidiodeel over.

Dat kan ook met buizen gedaan worden. Heel veel zendamateurs gebruiken vaak ook nog buizen voor het maken van veel zendvermogen. Daar worden ook trafos gebruikt in de vorm van poederijzer of ferrietkernen. Je zou een eindtrap dus ook zo kunnen maken en de trafos voor die hoge frequenties zijn vaak veel lichter dan die hopen blik voor Laagfrequent. Het zal qua klank wel anders zijn maar het kan wel degelijk technisch gezien