PDA

View Full Version : Time Flies



Ernest01
21 april 2021, 13:49
Omdat het lente is. Groeien liedjes 'gewoon' uit mijn gitaar....

https://soundcloud.com/ernest01/time-flies

Gitaar : Boucher-SG51S
DAW : Cubase pro 11

Uiteraard is elk commentaar of elke tip zeer welkom.

Groeten,
Ernest

Fobo
21 april 2021, 15:19
Een mooi, lief liedje, Ernest. Leuke melodielijn, fijn gitaarspel, alleen - helaas - de zang vind ik niet echt lekker. Je stem klinkt wat geknepen, in de zin van dat de opname niet-ruimtelijk klinkt. Het lijkt er niet op dat je het hebt nabewerkt, en dat is jammer. Daarnaast klinkt het niet overal even stemvast.
Ik zou je aanraden het nog eens opnieuw in te zingen en - als je daar de mogelijkheden voor hebt - de zang in een wat ruimtelijker beeld te plaatsen. Het liedje verdient het zeker!

maxdb
21 april 2021, 18:01
Hey Ernest,
Ik zag ineens mijn bandnaam staan (Time Flies)..., maar het is een liedje van jou, leuke melodie, ik vind de zanglijn top!
Echter klinkt het wel of achter een kast staat te zingen..
En wat zie ik? Cubase 11 pro!!! Dat moet beter kunnen dan!
Probeer eens de track preset 'lead vocal' van cubase zelf? (Die vind je op de inspector sectie links in beeld)
Dan alles een beetje aanpassen naar wens natuurlijk!

Ik ga ook pro 11 aanschaffen, 40% korting nu als update van Elements.

Duhsjaak
22 april 2021, 07:10
Ik ben een echte fan.
Ik koop ook zo’n cubase.
Dan kan ik net zo klinken als mijn held.
Draait het niet daarom vaak? Dat je een bepaald geluid voor ogen hebt?
Maar alle gelul terzijde.
Als het de lente is Ernest, die maakt dat ze uit je gitaar groeien, dan hoop ik dat het altijd lente blijft.
Cheers!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
22 april 2021, 18:49
Een mooi, lief liedje, Ernest. Leuke melodielijn, fijn gitaarspel, alleen - helaas - de zang vind ik niet echt lekker. Je stem klinkt wat geknepen, in de zin van dat de opname niet-ruimtelijk klinkt. Het lijkt er niet op dat je het hebt nabewerkt, en dat is jammer. Daarnaast klinkt het niet overal even stemvast.
Ik zou je aanraden het nog eens opnieuw in te zingen en - als je daar de mogelijkheden voor hebt - de zang in een wat ruimtelijker beeld te plaatsen. Het liedje verdient het zeker!

Dank je wel Fobo.
Je hebt thelemaal gelijk.... heb (on)behoorlijk zitten klooien met dit nummer.
Het was een 'testje' om mijn stem bij een wat lagere toonhoogte te gebruiken. Daarbij hoef ik minder 'kracht' te zetten, maar daardoor ook veel meer op mijn buikspieren letten, dat die goed gespannen zijn.
Weg stem vastheid....ga daar nog wel het een en ander aan checken, "ter leering ende vermaeck"....
En de opname heb ik een aantal ideeën van mensen zitten uitproberen, met dit als resultaat.
Het punt is dat ik na 3 kwartier wel "noten-doof" word. Hoor dan niet meer zo goed wat het als resultaat geeft.
Volgende keer in ieder geval niet teveel prutsen aan het geluid en gewoon een simpele reverb gebruiken.

Ernest01
22 april 2021, 18:55
Hey Ernest,
Ik zag ineens mijn bandnaam staan (Time Flies)..., maar het is een liedje van jou, leuke melodie, ik vind de zanglijn top!
Echter klinkt het wel of achter een kast staat te zingen..
En wat zie ik? Cubase 11 pro!!! Dat moet beter kunnen dan!
Probeer eens de track preset 'lead vocal' van cubase zelf? (Die vind je op de inspector sectie links in beeld)
Dan alles een beetje aanpassen naar wens natuurlijk!

Ik ga ook pro 11 aanschaffen, 40% korting nu als update van Elements.

Dank je wel Maxdb. Achter een kast zingen, dat ga ik een volgende keer eens proberen.... nou, of toch maar niet.
Maar het klinkt wel zoiets. (of in een pedaal emmer gezongen)
De 'grap' van Cubase is, dat je zoveel kunt instellen. En daar moet je wel verstand van hebben. Ooit met Audacity begonnen, maar door een broer van mij op Cubase 'gewezen'. Nou, dat gevecht heb ik nog lang niet gewonnen. Is niet allemaal even logisch ook. Maar goed. Weer wat geleerd, in ieder geval.
(lead vocal niet gevonden.... misschien dat dat in een andere versie zit ?)

Ernest01
22 april 2021, 19:00
Ik ben een echte fan.
Ik koop ook zo’n cubase.
Dan kan ik net zo klinken als mijn held.
Draait het niet daarom vaak? Dat je een bepaald geluid voor ogen hebt?
Maar alle gelul terzijde.
Als het de lente is Ernest, die maakt dat ze uit je gitaar groeien, dan hoop ik dat het altijd lente blijft.
Cheers!
Vriendelijke groet, Gus

Dank je wel, Gus. En Cubase gebruik ik niet omdat helden dat ook gebruiken/gebruikt hebben.
Denk eigenlijk dat Protools meer vookomt in studio's. Maar niet in de tijd dat mijn helden begonnen....
Ach, het is ook een programma dat niet voor huis-tuin-en-keuken liedjes-makers is.
Soms is het wel leuk om zoiets eens te bekijken. Het onder de knie krijgen.... is een ander ding.

En altijd lente.... is het in de ogen van de tandarts-assistente.....

maxdb
22 april 2021, 23:13
Nou ja, het belangrijkste is waarschijnlijk dat je gewoon lekker liedjes blijft maken en die op kan nemen.

Krijg je zomaar ongevraagd kritiek en advies, moet je daar weer beleefd op antwoorden, de gruwelen van het internet.
Stiekum ben ik toch benieuwd hoe het zou klinken als je het als een moderne productie zou behandelen!
Tegelijk heb ik ook een zwak voor ouderwetse 'eerlijke' opnames, wat dat betreft heeft Gus weer een punt.

grayfink
22 april 2021, 23:44
Ik vind het een leuk liedje. :)

Duhsjaak
23 april 2021, 06:38
Ik had destijds een persiflage gemaakt op ‘altijd lente’.
Maar dat kan ik kan ik natuurlijk niet meer terug vinden.

Ik weet nog een klein stukje uit mijn hoofd:

Ik ben bedrogen
Door de ogen
Van de
Gynaecologe
...
Haar naam is spliet
Als ze weer een brievenbusje ziet.....

Verder denk ik dat het naturel opnemen mijn voorkeur heeft, maar laten we eerlijk zijn: we blijven bedroom recorders maar vergelijken met 24 sporen in een studio.
Ik ben ‘onder ons’ al tevreden als het liedje hoorbaar is.we doen het gewoon voor de lol toch?

En fijn liedje is altijd fijn.

Vriendelijke groet, Gus

hega
24 april 2021, 09:52
Vind het een prachtige song.
De zang past er ook erg mooi bij.

Ernest01
24 april 2021, 14:41
......we doen het gewoon voor de lol toch?

En fijn liedje is altijd fijn.

Vriendelijke groet, Gus

Dat klopt helemaal Gus !

Ernest01
24 april 2021, 14:44
Ik vind het een leuk liedje. :)

Dank je wel, inmiddels een betere versie geplaatst.

https://soundcloud.com/ernest01/time-flies-remix

Ernest01
24 april 2021, 14:44
Vind het een prachtige song.
De zang past er ook erg mooi bij.

Dank je wel. Fijn dat de zang jou bevalt.

Ernest01
24 april 2021, 14:46
Nieuwere - betere- mix geplaatst.

Met dank aan Fobo en Maxdb voor de tips

https://soundcloud.com/ernest01/time-flies-remix

maxdb
24 april 2021, 16:14
Schitterend! Een hele verbetering. Heerlijk lied!

pasqual
24 april 2021, 21:25
Mooi Ernest, zeker die tweede mix. Je stem is erg breekbaar en dat maakt het in dit geval nog mooier.
Maar van mij mag je stem nog iets meer naar voren toe. Het lijkt er nu een beetje op dat je zelf niet zo blij bent met je stem en 'm daarom maar wat naar de achtergrond verbant. Nogmaals, bij dit nummer is je stem erg passend!

Fobo
25 april 2021, 10:32
Erg goed Ernest; inderdaad een heel stuk beter!
Ben het niet eens met de aanname van Pasqual. De zang maakt in deze mix meer integraal onderdeel uit van het liedje.
De breekbaarheid van je stem wordt nu ‘beschermd’ door de gitaarpartij - maar dat is dan weer míj́n aanname....

grayfink
25 april 2021, 11:24
Tweede versie klinkt inderdaad beter. :)

lcvanderhelm
25 april 2021, 11:44
Was het alleen een kwestie van opnieuw mixen?het lijkt wel of de zang opnieuw is ingezongen en nu goed.

Ernest01
25 april 2021, 13:29
Schitterend! Een hele verbetering. Heerlijk lied!

Dank, kostte even wat knutselen, maar het is daardoor wel iets simpeler qua opzet.
Eenvoud is toch het beste.

Ernest01
25 april 2021, 13:36
Mooi Ernest, zeker die tweede mix. Je stem is erg breekbaar en dat maakt het in dit geval nog mooier.
Maar van mij mag je stem nog iets meer naar voren toe. Het lijkt er nu een beetje op dat je zelf niet zo blij bent met je stem en 'm daarom maar wat naar de achtergrond verbant. Nogmaals, bij dit nummer is je stem erg passend!

Ja, dat blijft een beetje een gok. Ben wel blij met mijn stem hoor, maar hoe die in de mix moet is elke keer weer een probeersel voor mij. Misschien dat er 'foefjes' voor zijn.... geen idee. Vind het hier wel ok.
Bij mijn vorige liedje (Living in a fantasy) was het te hard. Tupelo noemde dat weinig "geëmulgeerd". ;)

Ernest01
25 april 2021, 13:38
Erg goed Ernest; inderdaad een heel stuk beter!
Ben het niet eens met de aanname van Pasqual. De zang maakt in deze mix meer integraal onderdeel uit van het liedje.
De breekbaarheid van je stem wordt nu ‘beschermd’ door de gitaarpartij - maar dat is dan weer míj́n aanname....

Dank je,Fobo. Al doende - en met input van anderen - leert 'men'...

Ernest01
25 april 2021, 13:39
Tweede versie klinkt inderdaad beter. :)

Dank je wel.

Ernest01
25 april 2021, 13:43
Was het alleen een kwestie van opnieuw mixen?het lijkt wel of de zang opnieuw is ingezongen en nu goed.

Heb ook het een en ander aan fine-tuning (letterlijk) gedaan. Goed gehoord.
Door al het gerommel met de eerste versie kwam de mindere zang er minder goed uit....

Duhsjaak
25 april 2021, 15:00
Faan stukkie mesiek frient. ‘T is dan wel een gitaristenforum, maar er wordt altijd gemutst over de mix.
In plaats van te erkennen dat het puur persoonlijk is of verklaard kan worden vanuit een bepaalde traditie, lijkt ons dat punt telkens weer bezig te houden.
Ik vind de klank van je stem een stuk prettiger. Effect je eraf vermoed ik. En ik vind de mix nu ook ok.
En als je er zelf happy mee bent, zeg ik:next one please!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
27 april 2021, 19:04
Faan stukkie mesiek frient. ‘T is dan wel een gitaristenforum, maar er wordt altijd gemutst over de mix.
In plaats van te erkennen dat het puur persoonlijk is of verklaard kan worden vanuit een bepaalde traditie, lijkt ons dat punt telkens weer bezig te houden.
Ik vind de klank van je stem een stuk prettiger. Effect je eraf vermoed ik. En ik vind de mix nu ook ok.
En als je er zelf happy mee bent, zeg ik:next one please!
Vriendelijke groet, Gus

Je hebt gelijk dat het voor gitaristen is opgezet. Maar zo langzamerhand is er 'van alles' bij gekomen.
En tips over mix vind ik wel handig. En het hangt er dan vanaf of je dan goed-gemutst bent of niet....
Een ander hoort nu eenmaal andere dingen dan jezelf. En zeker als je lang aan het prutsen bent geweest , zoals met de eerste versie.
Inderdaad effect er af en een beetje zitten fine-tunen, dat hielp ook....