PDA

View Full Version : Topkam



larsje
20 april 2021, 23:16
Dag, ik heb een probleem. Onder de topkam van mijn firebird loopt het het hout niet in een hoek van 90 graden. Ik wil de topkam vervangen, maar krijg de kam niet in de juiste hoek gevijld. Kan ik ook iets op dat hout doen (houtvuller of zoiets) zodat ik die hoek tussen het fretboard en het hout van de kop van de gitaar in die hoek krijg. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.

R.J
20 april 2021, 23:48
Kan je niet je nieuwe en oude kam in een bankschroef zetten en dan met een marker de hoek aftekenen?
Of op dat moment beginnen met vijlen totdat je bij je oude kam "vlees raakt" (aka, materiaal weg haalt)

Suggesties trouwens gebaseerd op de aanname dat je nieuwe kam meer materiaal heeft / groter is dan je oude

larsje
21 april 2021, 00:01
Die oude kam klopt dus ook niet. Ik weet niet wat ze ermee gedaan hadden, maar die hing ook wat scheef in die sleuf.

Erik de Perik
21 april 2021, 00:42
Ik zou de sleuf aanpassen.

larsje
21 april 2021, 00:45
Ja dat was ook mij idee. Opvullen? Of bij schuren?

Woml
21 april 2021, 13:19
Als je het mij vraagt: schuren. En dan liever af dan bij.

Erik de Perik
21 april 2021, 16:21
Vlak maken met een vijl.

no 1 hops
26 april 2021, 07:00
en dan een deel van die vijl eerst langs de slijpsteen zodat het deel wat tijdens het vijlen tegen het begin van de toets ligt daar niets weg vijlt, en dat dan weer intonatie problemen oplevert