PDA

View Full Version : Probeersel met modulaire synth en gitaar...



pasqual
11 april 2021, 19:12
Sinds kort heb ik een kleine modulaire synthesizer om eens wat mee te proberen. Ik ben een absolute leek wat synths betreft maar ben erg gecharmeerd van de mogelijkheden. Ik heb het gebruik van synths in rockmuziek altijd mooi gevonden.
Ik heb eens wat geprobeerd icm met wat gitaartracks.
Ik heb nog wat moeite met het ritmische aspect zoals hoorbaar:soinnocent:
Maar met een clicktrack moet dat in de toekomst wel goed komen.
Linkje:
Luister naar Moods van MrEstpas op #SoundCloud https://soundcloud.app.goo.gl/h29VQ

Tupelo
12 april 2021, 00:28
Sferisch.
Zou een uitstekend intro zijn voor een Floydish of progrocknummer.

Duhsjaak
12 april 2021, 06:11
Eens. Als opstapje voor een lied een leuk geslaagd intro.
En je weet het hè? It ain’t what you do it’s the way that you do it.

Vriendelijke groet, Gus

pasqual
12 april 2021, 07:11
Bedankt! Het is weinig concreets maar zeker als intro of tussenstukje zou dit wel werken. Ik ben in ieder geval blij met dat apparaat (Behringer Crave).

FransT
12 april 2021, 10:03
Veelbelovende Soundscape, beetje strakker maken inderdaad.
Leuk apparaat (net even een demo op Youtube bekeken)
Lijkt me wel lastig te ‘bespelen’ (Of gebruik je een midi toetsenbord?)

pasqual
12 april 2021, 10:15
Veelbelovende Soundscape, beetje strakker maken inderdaad.
Leuk apparaat (net even een demo op Youtube bekeken)
Lijkt me wel lastig te ‘bespelen’ (Of gebruik je een midi toetsenbord?)

Midi keyboard is onderweg! Is inderdaad behelpen met die knopjes. Ik heb 'm gekoppeld aan mijn Mooer GE300 voordat ie naar de interface gaat. Maakt het signaal mooi stereo en je kunt mooi effecten toevoegen. En dat jet strakker moet, zeker! Is verdomde lastig om de pulse te blijven volgen!

Ernest01
12 april 2021, 10:18
Mooi sfeertje heb je hiermee getoverd.
Doet mij ook aan Pink Floyd denken.... zou mooi kunnen overgaan in een gitaar nummer.
Mooie knutsel-doos, in ieder geval, dat apparaat.

pasqual
12 april 2021, 13:10
Mooi sfeertje heb je hiermee getoverd.
Doet mij ook aan Pink Floyd denken.... zou mooi kunnen overgaan in een gitaar nummer.
Mooie knutsel-doos, in ieder geval, dat apparaat.

Thanks Ernest. Pink Floyd is niet geheel toevallig:soinnocent:
Groot liefhebber hier, zeker ook van Richard Wright's toetsenwerk.

jasses
16 april 2021, 10:27
Tof gedaan, als zowel floyd als synthesizerliefhebber, kan ik me hier ook wel in vinden. Verder uitwerken zeg ik!
Behringer maakt erg fijne analoge synthesizerspulletjes tegenwoordig, en zo betaalbaar. Ben al een hele poos in twijfel om hun model d aan te schaffen, maar kan het moeilijk verantwoorden (weinig speeltijd, en eigenlijk nog een aantal leuke spullen staan die verder moeten geëxploreerd worden alvorens weer nieuwe binnen te halen).

pasqual
16 april 2021, 20:30
Tof gedaan, als zowel floyd als synthesizerliefhebber, kan ik me hier ook wel in vinden. Verder uitwerken zeg ik!
Behringer maakt erg fijne analoge synthesizerspulletjes tegenwoordig, en zo betaalbaar. Ben al een hele poos in twijfel om hun model d aan te schaffen, maar kan het moeilijk verantwoorden (weinig speeltijd, en eigenlijk nog een aantal leuke spullen staan die verder moeten geëxploreerd worden alvorens weer nieuwe binnen te halen).

:) Als ik alles zou (kunnen) aanschaffen waar ik wel iets mee zou kunnen doen.......:soinnocent:
Anyway, die Model D lijkt me ook te gek. Ik ben trouwens maar een leek wat synths betreft maar die analoge sounds van Pink Floyd (DSOTM, WYWH en Animals) hebben me altijd geïnspireerd! Die pulserende sound wat je hierboven hoort heb ik weer eens proberen te reproduceren maar dusverre nog niet gelukt:???:
Ik heb nog veel te leren in ieder geval, da's wel duidelijk! Maar die Behringer synths zijn echt enorm leuk! Als je niet de hoofdprijs wilt betalen maar wél de goede sounds wilt hebben.....

jasses
18 april 2021, 11:28
Wat ik hoor klinkt als 1 aangehouden noot, waarbij het pulserend effect komt van de lfo (triangle) die filter (in lowpass mode) moduleert. Ik ken de crave niet goed, maar waarschijnlijk kan je dat zelfs doen zonder kabeltjes te gebruiken.

pasqual
18 april 2021, 20:36
Wat ik hoor klinkt als 1 aangehouden noot, waarbij het pulserend effect komt van de lfo (triangle) die filter (in lowpass mode) moduleert. Ik ken de crave niet goed, maar waarschijnlijk kan je dat zelfs doen zonder kabeltjes te gebruiken.

Klopt, geen kabeltje gebruikt om door te lussen. Volgens mij kan ik ook presets maken. Misschien eens de gebruikshandleiding doornemen:seriousf:

jasses
18 april 2021, 21:26
Presets bewijfel ik, tenzij misschien voor de sequencer...

pasqual
24 april 2021, 21:30
Ik heb even op dit thema doorgeborduurd en links en rechts wat toegevoegd/ veranderd. Dit is trouwens een compleet nieuwe opname en heb alleen het idee gebruikt van de initiële opname. Verder weet ik nog niet waar dit allemaal naartoe gaat leiden en of ik überhaupt de goede richting uit ga of dat ik nu iets uit de bocht ben aan het vliegen:soinnocent:

Enniewee, het linkje: https://soundcloud.com/mrestpas/moods-too

FransT
24 april 2021, 21:44
Mooi man! Zeer geslaagde voortzetting van versie 1

pasqual
24 april 2021, 21:49
Mooi man! Zeer geslaagde voortzetting van versie 1

Dank u:cheerup:

FransT
24 april 2021, 22:04
Nog gekker was 'm nog een keer aan het afspelen, en had tegelijkertijd op Youtube dit aan staan (zonder het geluid)
https://youtu.be/61wJofCyJNw

Sommige overgangen vielen wel heel mooi samen

pasqual
24 april 2021, 22:29
Nog gekker was 'm nog een keer aan het afspelen, en had tegelijkertijd op Youtube dit aan staan (zonder het geluid)
https://youtu.be/61wJofCyJNw

Sommige overgangen vielen wel heel mooi samen

Cool! Ook effe gedaan:cooler:
Zou inderdaad best kunnen. Hoe kom je hier nu op? Of was je op zoek naar geschikte beelden voor bij je eigen muziek?

maxdb
24 april 2021, 22:44
Ik heb het ook gedaan, gaat goed samen!
Tof muziekje Pasqal! Heerlijke sounds!

pasqual
24 april 2021, 22:51
Ik heb het ook gedaan, gaat goed samen!
Tof muziekje Pasqal! Heerlijke sounds!

Thanks! FransT brengt me wel op ideeën met zijn filmpje;) Zo zou je best wat beelden kunne verzamelen en een sfeervolle clip kunnen maken!

Erik de Perik
24 april 2021, 23:31
Klinkt als gekut met nieuwe gear. Sorry, meer kan ik er niet van maken. :harmony:

pasqual
25 april 2021, 00:07
Klinkt als gekut met nieuwe gear. Sorry, meer kan ik er niet van maken. :harmony:

Dat is het ook.....:):

Probeersel-met-modulaire-synth-en-gitaar

Erik de Perik
25 april 2021, 00:30
Haha oké dan zijn we het daar over eens!

FransT
25 april 2021, 09:22
Cool! Ook effe gedaan:cooler:
Zou inderdaad best kunnen. Hoe kom je hier nu op? Of was je op zoek naar geschikte beelden voor bij je eigen muziek?

Ik heb een abonnement op dat kanaal omdat de betreffende persoon met dezelfde camera werk(te) als ik maar ook met veel oude/vintage lenzen die vaak goedkoop te krijgen zijn.
Dus voor mij een interessant kanaal. :)
(Laatste tijd filmt hij of zij met een ander cameraatje; zo'n rondloopcamera waarbij je iedere stap het beeld ziet hobbelen)
Maar vanwege abbo krijg ik regelmatig iets van dit kanaal 'aanbevolen'. Dit filmpje had ik gemist, dus vandaar.
Er staan (naar mijn smaak) schitterende maar ook nietszeggende filmpje op dat kanaal.
Ik zou alleen nooit beelden van een ander kanaal rippen voor m'n eigen filmpjes, maar er staan wel inspirerende filmpjes op.

hega
25 april 2021, 22:29
Zelf vind ik het heerlijk klinken.
En ik vind het juist jammer dat deze zo kort is.

edje kadetje
26 april 2021, 08:23
Sferisch.
Zou een uitstekend intro zijn voor een Floydish of progrocknummer.

Precies dit. Echt lekker. Gitaarsound is ook mooi erbij.

pasqual
26 april 2021, 14:12
Zelf vind ik het heerlijk klinken.
En ik vind het juist jammer dat deze zo kort is.

Heb je de tweede versie ook geluisterd (Moods Too)? Die is al een beetje langer en wat strakker. Ik weet nog even niet waar ik dit stuk ga toepassen. Als intro, tussenstuk....whatever. Wordt ook eens tijd dat ik wat leuke drumsoftware ga aanschaffen. Dan kan ik weer wat meer.

piezo
26 april 2021, 20:32
LFO diepte en snelheid kunnen hetzelfde blijven, maar probeer eens LPF en resonance wat subtieler te variëren, bijvoorbeeld door ze realtime langzaam tegen elkaar in te draaien. Het gaat nu een beetje grof en te ver alle kanten op, terwijl een zacht golvend maar toch steeds boeiend tapijtje onder de gitaarklanken veel meer à la Richard Wright zou zijn. En wellicht een voetmaatje kleiner, waardoor de klank meer dichtheid/volte krijgt.

pasqual
26 april 2021, 20:38
LFO diepte en snelheid kunnen hetzelfde blijven, maar probeer eens LPF en resonance wat subtieler te variëren, bijvoorbeeld door ze realtime langzaam tegen elkaar in te draaien. Het gaat nu een beetje grof en te ver alle kanten op, terwijl een zacht golvend maar toch steeds boeiend tapijtje onder de gitaarklanken veel meer à la Richard Wright zou zijn. En wellicht een voetmaatje kleiner, waardoor de klank meer dichtheid/volte krijgt.

Thanks, ga ik zeker proberen. Ik merk ook dat niet alles zo maar klinkt. Soms vallen de tonen zelfs weg, dan zal ik wel een grenswaarde overschrijden of zo....nog veel te leren in ieder geval:)

piezo
26 april 2021, 20:45
Dat is meestal als het LPF ver open staat met de resonance nogal hoog - maar nog wel voordat de resonance gaat fluiten =zelf-oscilleren.

jasses
27 april 2021, 11:23
Versie 2 is nog beter!

Wat dat wegvallen van geluid betreft: dat kan eigenlijk vanalles zijn. Je crave bestaat uit 4 basis bouwstenen:
- je VCO is je geluidsbron. Daarvan kan je de frequentie (toonhoogte) instellen, en daarnaast ook de golfsoort (zaagtand of blokgolf (en de blokgolf kan je nog eens variëren met de "pulse width"). Die golfsoort bepaalt welke harmonische frequenties er boven je basisfrequentie worden toegevoegd (het timbre eigenlijk). Bij sommige synths kan je die blokgolf in de uiterste settings van de pulse width zo nauw maken dat hij geen geluid meer geeft.
- je VCF is je filter: deze haalt frequenties terug weg. In lowpass mode laat hij het geluid onder een ingestelde frequentie (de cutoff) door, en wat daarboven ligt, dempt hij (hoe meer erboven, hoe meer hij het dempt). Dus je kan hiermee harmonischen terug wegfilteren, maar als je cutoff lager wordt dan de frequentie van je geluidsbron, dan wordt ook je basistoon stiller en kan die uiteindelijk wegvallen.
Het is een resonante filter: met de resonance ga je het geluid kort rond je cutoff frequentie beklemtonen (gaat meer als een wahwah klinken) (dus je kan die filter ook gebruiken om bepaalde frequenties te boosten adhv de resonantie).
- je VCA is de versterker, of eigenlijk gewoon de volumeregeling. (logischerwijs, als je die te laag zet, heb je geen geluid meer.
- vierde bouwsteen zijn je modulatoren. Deze maken zelf niet (perse) een geluid, maar het zijn eigenlijk onzichtbare handen die de VCO, VCF en VCA kunnen bedienen. Je hebt LFO (voortdurende op-neerwaartse bediening, geleidelijk (driehoeksgolf) of in sprongen (blokgolf)) en envelope (loopt 1 bewegingscyclus per keer dat je een noot intoetst). Deze "onzichtbare handen" kunnen er dus ook voor zorgen dat je voorgenoemde bouwstenen in een positie zonder geluid worden gezet.

Sorry voor deze ongevraagde basisuiteenzetting van analoge synthese, thuis mag ik hier niet te veel over zagen...
Succes bij de exploratie

pasqual
27 april 2021, 11:30
Het is al goed Jasses:)
Hier mag u er over doorzagen dat u eens ons weegt!
Ik kan hier alleen maar van leren. Ik ben die Crave na aanschaf gewoon gaan inpluggen met de nodige effecten erachter en gaan klooien met dat ding. Uiteraard zonder manual:crazyhappy:

Fobo
27 april 2021, 12:54
Sorry voor deze ongevraagde basisuiteenzetting van analoge synthese, thuis mag ik hier niet te veel over zagen...
Nee, niks sorry, ben er wel blij mee...;)

Midwolda
27 april 2021, 13:05
Nee, niks sorry, ben er wel blij mee...;)

Ja ik ook. :D