PDA

View Full Version : Gezocht: simpel multi-effect pedaal



André_84
8 april 2021, 09:17
Voor mijn schoonvader zoek ik een simpel multieffectpedaal om effecten een beetje te ontdekken. Hij is beginnend gitarist en niet heel 'digitaal'. Ik zoek dus niet iets met een ingewikkeld display e.d. het liefst een paar grote knoppen (aan/uit, gain, tone etc) zonder al te veel poespas dus. Bestaat zoiets?

beetje drive/distortion, chorus, ?? is denk ik voldoende

Midwolda
8 april 2021, 09:23
Ik zweer er al jaren bij... :)

https://medias.audiofanzine.com/images/normal/boss-me-50-78425.jpg

Buxtra
8 april 2021, 09:55
Line6pod of iets eenvoudigs uit de ME serie Boss?
Op een actieve speaker of desnoods koptelefoon kan het een gouden combi zijn. Vooral met een goedkope gitaar.
Ook nog eens op vrijwel elke stereo aan te sluiten overigens en te combineren met een smartphone/mp3/4 speler en youtube/backingtracks/spotify/geen limitatieve lijst...

Bux

André_84
8 april 2021, 11:39
Thanks voor de reacties. Die Boss me50 had onze gitarist (ik ben/was bassist) 'vroeger' al toen we een bandje hadden. klonk prima volgens mij. lijkt mij op het eerste oog nog wel wat ingewikkeld, maar wie weet. Ik zie ze niet veel 2e hands, maar misschien wil die oude gitarist m nog wel weg doen :-).

Zelf even rondgeneusd op de sites van Thomann en baxx, maar wat ik voor ogen heb lijkt toch vrij ingewikkeld. het enige wat een beetje in de buurtkomt van hoe ik het eigenlijk voor ogen heb, is de berhinger multi fx. Die mist helaas een od/ds functie en laat dat nu net het belangrijkste zijn. Een los drive pedaal erbij en het is ook opgelost, maar alles in 1 was leuker :-).

Midwolda
8 april 2021, 11:45
De ME-50 is juist supersimpel omdat alles met gewone draaiknoppen gaat. Er zit wel heel veel op maar je begint gewoon met de drive en dan ga je rustig verder kijken. Heb je de komende jaren genoeg effecten in huis om uit te proberen... en ze kosten je de kop niet (https://link.marktplaats.nl/m1683999530) he. ;)
Plus: 22 smaken overdrive/distortion/fuzz!

Midwolda
8 april 2021, 12:12
Als je toch bij Thomann kijkt: de Valeton Dapper Mini 4, die doet ook alles met draaiknoppen (waar ook de LEDjes in zitten). Mooi prijsje, inclusief adapter, koptelefoon mogelijk, lekker compact.

https://www.thomann.de/nl/valeton_dapper_mini_4_effect_strip.htm

https://im.static-thomann.de/pics/bdb/404259/11866815_800.jpg

NLF
8 april 2021, 12:44
ze zijn tegenwoordig niet zo heel erg goed in simpele dingen maken, wel in multi en dingen die heel veel kunnen en die je kunt programmeren enzo ...

Napoje
8 april 2021, 13:01
Een mooer red truck. Zit alles op wat je bodig hebt en ook redelijk betaalbaar

https://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/mooer-red-truck

miyaru
8 april 2021, 13:48
Of als je even de tijd hebt om de bestelling af te wachten:

https://nl.aliexpress.com/item/4001042755227.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3b934 704OHWS3R&algo_pvid=70ca0e5c-f51a-4f0a-8ccf-bcd708e2e525&algo_expid=70ca0e5c-f51a-4f0a-8ccf-bcd708e2e525-0&btsid=2100bb4c16178824456672198e9781&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb 201603_

Tupelo
8 april 2021, 13:51
Ik zweer er al jaren bij... :)

https://medias.audiofanzine.com/images/normal/boss-me-50-78425.jpg
Lijkt mij ook het beste advies.

R.J
8 april 2021, 14:49
je hebt ook iets als een tech 21 fly rig, en tc electronic heeft vorig jaar ook zo'n multi pedaal uitgebracht.
Helemaal de TC Electronic is als je later veel opties wilt een ding, want die kan je via usb meen ik inregelen met elk compatibel effect van dat merk.

Edit: Ik wist niet dat de opties die ik suggereerde zo duur waren.

Dit zijn wat schappelijker geprijsde opties. Zowel de Mooer truck als boss opties zou ik overwegen, maar neem hem gewoon eens mee naar een winkel waar deze producten voorradig zijn, laat ze demonstreren én laat hem zeker ook zelf er mee spelen om te kijken wat voor hem beter werkt en beter klinkt.

https://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal?o=popular&p%5Bmin%5D=30&p%5Bmax%5D=250

Wat ik ook weet is dat line 6 de laatste jaren samen is gaan werken met Revv amplification, als dit een recent line 6 product is zitten er dus mogelijk officiële revv kanalen(geluiden) in.

Jan Buurman
8 april 2021, 15:17
Is het niet eenvoudiger en misschien goedkoper om met 2e hands Mooers en Valetons e.d. te experimenteren?
Driveje, distortion, chorus, delay. Niet goed? Terug op MP.

Midwolda
8 april 2021, 16:22
Is het niet eenvoudiger en misschien goedkoper om met 2e hands Mooers en Valetons e.d. te experimenteren?
Driveje, distortion, chorus, delay. Niet goed? Terug op MP.

Voor een Boss ME-50 zal dat wel moeten, die wordt al zeker tien jaar niet meer nieuw verkocht.
Een Valeton Dapper Mini 4 is nieuw goedkoper dan een gebruikte ME-50. ;)

Jan Buurman
8 april 2021, 17:31
Ik bedoel eigenlijk van die goedkope minipedaaltjes.

R.J
8 april 2021, 19:34
TBF, dat is een goed argument. Een dedicated pedaal doet zijn ene ding vaak beter dan een patch in een multi processor (tenzij je die TC hebt met allemaal toneprints) en er zijn genoeg merken replica die goedkoop te krijgen zijn en niet je oren slopen.

Let wel, er zijn inmiddels zeker multiprocessoren (soms zelfs betaalbaar) die wel goede ingebouwde effecten hebben.

tnijland
10 april 2021, 10:14
Ik zou zelf in dat geval voor de Carl Martin Quattro gaan. Simpel, grote knoppen en ook nog eens een hele goede kwaliteit:

https://www.carlmartin.com/quattro

guitarkid2
10 april 2021, 10:39
Zat aan een vox ad ampje te denken of een cube maar hij heb al een amp Dus..... zo iets ?
https://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/vox-stomplab-iig-modeling-gitaar-effect-processor/product-details.html?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIhMrw46Lz7wIVg4XVCh2t2Qw7EAYYASAB EgL2FvD_BwE

ar250artist
10 april 2021, 11:05
Enige tijd heb ik een vergelijkbaar topic geopend en toen werden mij tweedehands zoom effecten aangeraden. Niet duur en behoorlijke kwaliteit. Het is een zoom 3030 geworden. Zgan in de doos met alles er en er aan voor een paar tientjes. Prima ding om mee te starten. En eenvoudig te bedienen.

edje kadetje
10 april 2021, 11:34
Is het niet eenvoudiger en misschien goedkoper om met 2e hands Mooers en Valetons e.d. te experimenteren?
Driveje, distortion, chorus, delay. Niet goed? Terug op MP.

Ja daar dacht ik ook gelijk aan. Simpel, goedkoop en helemaal niet gek. Ik heb vierkante meters van dat spul.

Dirk_Hendrik
10 april 2021, 11:54
ze zijn tegenwoordig niet zo heel erg goed in simpele dingen maken, wel in multi en dingen die heel veel kunnen en die je kunt programmeren enzo ...

Dit ben ik niet helemaal met met je eens. Ik vind eerder dat men steeds beter wordt in complexe apparaten van een steeds intuitiever user interface voorzien. Als ik bedenk hoe ik in 1993 eindeloos door menus op een 2x16 displaytje heen zat te scrollen op m'n Boss SE50 zijn multi'set hun grote grafische displays een stuk gemakkelijker. Ik heb er een hoop van geleerd. Over effecten, user interfaces, MIDI enzovoorts.

Ik vind eerder dat tegenwoordig, met het steeds goedkoper worden van apparaten, de gebruikers steeds minder gemotiveerd zijn lijken ook eens goed tijd in dat apparaat te wonen totdat ze em écht van haver tot gort kennen. En da's nou just waardoor je de materie écht gaat beheersen. De instelling om, als je het niet snapt, de fabrikant van je apparaat daat de schuld van te geven in plaats van jezelf eens voor het blok te plaatsen en vast te bijten.

Midwolda
10 april 2021, 12:21
Ja daar dacht ik ook gelijk aan. Simpel, goedkoop en helemaal niet gek. Ik heb vierkante meters van dat spul.

En daarom zweer ik bij die blauwe baas. 67 effecten (meest de standaard Boss stompboxen), iedere willekeurige combinatie met 1 trap oproepbaar, stereo out, aux in en line/headphones aanwezig,
1 voeding, geen patchkabels, past in een laptoptas. What's not to like... :)

Tupelo
10 april 2021, 13:46
Ik zou zelf in dat geval voor de Carl Martin Quattro gaan. Simpel, grote knoppen en ook nog eens een hele goede kwaliteit:

https://www.carlmartin.com/quattro
Oh, dat is ook lekker no nonsens.
Wel duur.

telerocker
10 april 2021, 13:53
Oh, dat is ook lekker no nonsens.
Wel duur.

Lijkt me idd een makkelijk ding. Een paar jaar terug kondigde CM de Sixpack aan, met allerlei handige toeters en bellen aan boord. Nooit meer iets van gehoord, helaas.

Midwolda
10 april 2021, 14:27
Oh, dat is ook lekker no nonsens.
Wel duur.

't Is een beetje terug naar de Ibanez PUE-5... maar dan wel wat beter, verwacht ik.

Tupelo
10 april 2021, 14:33
Die zag ik verleden week op Catawiki voor 90 euro o.i.d. verkocht worden; toch ook geen slechte deal, en meteen ook een optie voor de TS.

edje kadetje
10 april 2021, 16:18
En daarom zweer ik bij die blauwe baas. 67 effecten (meest de standaard Boss stompboxen), iedere willekeurige combinatie met 1 trap oproepbaar, stereo out, aux in en line/headphones aanwezig,
1 voeding, geen patchkabels, past in een laptoptas. What's not to like... :)

Oh, maar het gaat er niet om wat ik leuk vind of handig. Ondanks die vierkante meters met pedaaltjes, gebruik ik toch nog het liefst mijn oude Roland GP100 (de gouden rack-baas) vanwege het bedieningsgemak. Een trap en alles verandert, ik houd ervan.

Maar in dit geval ging het om een gitarist die simpel en snel kennis wil maken met effecten. En dan lijkt mij zo'n enkelvoudig trapdoosje met drie draaiknoppen voor alleen dat effect, heel handig. En met de prijzen van tegenwoordig kun je dan snel wat verzamelen wat leuk is.

Erik de Perik
10 april 2021, 17:45
En op de pc?

miyaru
10 april 2021, 18:00
Of iRig op iPad......

https://www.thomann.de/nl/ik_multimedia_irig_hd_2.htm?sid=da10ef1bde16811dfa 229375e9ff376e

tnijland
10 april 2021, 18:28
Zag de Carl Martin Quattro net i.z.g.s. op MP staan voor een vraagprijs van 350 Euro. Volledig analoog en alleen de effecten die relevant zijn. Volgens mij de ideale oplossing voor de gitarist die eenvoud wil. En voor een dergelijk bedrag heb je ineens wel hoge kwaliteit.

Tupelo
10 april 2021, 19:25
Hoewel praktisch, wel jammer dat er niet een phasertje of flanger opzit.
Ga er ff vanuit dat drive & reverb via de amp al te regelen zijn.

R.J
11 april 2021, 01:11
Je ziet, zoveel mensen zoveel meningen over wat je nou moet doen als je wilt beginnen aan effecten.

Misschien is het handig te vermelden wat je schoonvader er mee wil spelen, ik lees drive, distortion en chorus dan kom je snel in de Zakk Wylde hoek terecht als je los gaat.

Erik de Perik
11 april 2021, 02:44
Of Alex Liveson..... of Danny Lademacher.... of Andy Summers... ohnee flanger..... of Billy Duffy..... ohnee flanger ;)

miyaru
11 april 2021, 06:30
Of Tom Scholz...... Hij en Alex Lifeson zijn meesters vwb distortion/overdrive met chorus........

Erik de Perik
11 april 2021, 10:57
Alsof er in die tijd iemand niet met die combi speelde.... ;)

miyaru
11 april 2021, 12:24
Alsof er in die tijd iemand niet met die combi speelde.... ;)

Oh dat zeg ik niet, maar voor mij waren dit de twee grote helden op dit vlak. Rush is sowieso één van mijn alltime favorite bands. Heb ze live gezien in 2004, man wat een belevenis!!!!

D3nnis
11 april 2021, 13:34
Rush is sowieso één van mijn alltime favorite bands. Heb ze live gezien in 2004, man wat een belevenis!!!!

Ik ook ergens in die tijd. Speelden toen ook gewoon een echt lange show, volgens mij bijna 3 uur non stop.
Voor mij te lang overigens, dat was met drank niet meer goed te maken, zeker in Ahoy niet.

Brum
11 april 2021, 14:53
Of Tom Scholz...... Hij en Alex Lifeson zijn meesters vwb distortion/overdrive met chorus........

Nou... Dan heb je wel behoorlijk wat spelers gemist hoor, met alle respect.;) Jongens als Randy Rhoads, George Lynch en ons eigen Edje gingen hun ruim voor. Sowieso die hele L.A. scene en in de jaren '80 waren er op een gegeven moment ook nog maar weinig rock/hardrock/metal gitaristen te vinden die niet continu een chorus aan hadden staan. Het was HET trucje om een flink oversturende (meestal) Marshall, naast of te modden, of te boosten middels een tubescreamer of Boss SD-1, wat extra te EQ'en en breder te laten klinken. Daarin waren Tom Scholtz en Alex Lifeson echt bepaald niet uniek. Wel als gitaristen op zich, dat uiteraard wel. Maar chorus-overdrive-Marshall was HET hotrodded rock/hardrock geluid wat je moest hebben in die jaren, erg veel anders was er niet. Pas toen de grunge de boel flink opschudde werd het niet zo populair meer. Hoewel ook in die scene deden een aantal gitaristen het nog, alleen niet meer constant een heel nummer door. Live gebruiken nog steeds best wel wat gitaristen hetzelfde trucje.

Tupelo
11 april 2021, 14:57
Grappig ik denk bij Chorus in eerste instantie aan Prince, en daarna aan Keith Richards '75 - '82; i.c.m. Telecaster met Wide Range buckers wel errug lekker.
Ik heb eigenlijk een hekel aan dat effect, teveel versleten, gebruik 'm nooit op mijn Memoryman, desondanks een poos geleden een plotselinge opleving dat ik wel chorus zou willen hebben, is gelukkig weer voorbijgegaan.
Voor mij voor solo's sowieso niet zo interessant, en dan denk ik al gauw; heb ik liever een 12 snarige gitaar, bouzouki of mandoline. :ok:

Midwolda
11 april 2021, 15:03
Eens dat chorus een wat overused effect is, maar in stereo vind ik het dan vaak wel weer heel mooi.

Brum
11 april 2021, 15:15
Chorus over een oversturend signaal vind ik best wel mooi op zich, maar niet als continu trucje nee. Ik heb ook heel lang chorussen afgezworen, maar heb het effect toch herontdekt. Bijv. voor tokkelriffjes met oversturing geeft het wel wat extra's. Maar niet op de Zakk Wylde manier en zeker niet over solo's. Nou krijg ik sowieso jeuk van die poser, maar da's weer een andere discussie.

Tupelo
11 april 2021, 15:18
Voor mij zit het 'm meer in het eigen gebruik.
Ik hoor mezelf er niet graag mee, terwijl ik een band als Beach house bv erg fijn vind.

tnijland
11 april 2021, 20:38
Volgens mij is de truuk om effecten veel beter gedoseerd in te zetten. De meeste multi-effect presets smeren alles vol waardoor het eindresultaat veel te onduidelijk wordt.

Ik heb zelf een heel goed analoog multi-effect (PedalPro van Vintage Revolutions) dat me hierop bracht. Die had namelijk hele mooie single-effect presets die mede daardoor ook heel erg puur klonken. Een open deur en grappig dat ik er op die manier toch achter moest komen. Maar ja ;-)

Als je voor het juiste muziekstuk dus alleen een chorus inschakelt zonder enige andere effecten, dan kan het effect dus heel smaakvol zijn.

Napoje
11 april 2021, 20:47
Die analoge multi-effect pedaaltjes hebben vaak geen presets. Knopjes draaien. Het zijn gewoon 5 analoge pedaaltjes op een plank aan een voeding.

tnijland
11 april 2021, 22:51
Die analoge multi-effect pedaaltjes hebben vaak geen presets. Knopjes draaien. Het zijn gewoon 5 analoge pedaaltjes op een plank aan een voeding.

Mijn Pedalpro is analoog maar heeft wel degelijk presets: https://www.vintage-revolution.com/pedalproex

Napoje
11 april 2021, 23:04
Mijn Pedalpro is analoog maar heeft wel degelijk presets: https://www.vintage-revolution.com/pedalproex

Inderdaad. Precies waar de topicstarter naar op zoek is...

tnijland
11 april 2021, 23:22
Inderdaad. Precies waar de topicstarter naar op zoek is...

Ja maar dat leidt weer tot keuzestress en daarom adviseerde ik de Carl Martin Quattro ;-)

Erik de Perik
11 april 2021, 23:34
Maar op de pc is serieus geen optie?
Garageband is gratis op de Mac, iPad etc. en daar kun je op een simpele manier knutselen aan virtuele effectpedaaltjes.

R.J
12 april 2021, 09:28
Er zal geheid een windows alternatief zijn voor mensen die niet masochistisch zijn. Is een optie als je een interface hebt.

Je hebt bijvoorbeeld ook de "game" rocksmith die een goed idee geeft van wat een gitaar signaal doet.

Napoje
12 april 2021, 23:40
Kwam op ali dit ding tegen voor een schappelijke prijs...

https://a.aliexpress.com/_veHMIR

no 1 hops
13 april 2021, 20:13
dit een optie?
volgens mij kun je daar ook individueel effecten aan en uit zetten.
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m1661225967-toneworks-korg-ax1000g.html?previousPage=home

Tupelo
13 april 2021, 21:00
Andre84 is al lang verdwenen. :)

dml
13 april 2021, 22:43
Dit ben ik niet helemaal met met je eens. Ik vind eerder dat men steeds beter wordt in complexe apparaten van een steeds intuitiever user interface voorzien. Als ik bedenk hoe ik in 1993 eindeloos door menus op een 2x16 displaytje heen zat te scrollen op m'n Boss SE50 zijn multi'set hun grote grafische displays een stuk gemakkelijker. Ik heb er een hoop van geleerd. Over effecten, user interfaces, MIDI enzovoorts.

Ik vind eerder dat tegenwoordig, met het steeds goedkoper worden van apparaten, de gebruikers steeds minder gemotiveerd zijn lijken ook eens goed tijd in dat apparaat te wonen totdat ze em écht van haver tot gort kennen. En da's nou just waardoor je de materie écht gaat beheersen. De instelling om, als je het niet snapt, de fabrikant van je apparaat daat de schuld van te geven in plaats van jezelf eens voor het blok te plaatsen en vast te bijten.

En dat is precies waar het om draait bij gitaristen, het meest luie muzikantenvolk op aarde. Neem dan die Rabea, Brett Kingman, die schele (ben effe zijn naam kwijt), of die Scandinavische gast die alles hetzelfde (metal) laat klinken, die halen wonderschone tonen uit eender welk doosje, waarmee eigenlijk alleen maar de eigen onkunde op dit gebied wordt onderstreept. Maar nee, het ligt allemaal aan het doosje.

On-topic: als je de ME-50 niet kan vinden op MP, kijk dan ook eens naar de ME-80. Een fijne upgrade van de ME-50.

Brum
13 april 2021, 22:44
Pete Thorn (die schele). Moet eerlijk zeggen, ook die gasten lukt het lang niet altijd om er een goed geluid uit te krijgen. Die Rabae bijv., ik snap echt niet zo goed waarom men zijn demo's zo bewieroken. Zelfde heb ik ook met die Scandinavische gast (Ola Englund). Dan liever die schele.

R.J
14 april 2021, 01:00
Wat wel makkelijk is, als je bij hun iets hoort wat niet goed klinkt, is het dus ook -echt- knudde :seriousf:

Brum
14 april 2021, 09:30
Waar is de tijd gebleven dat je met een paar draaien aan de knoppen je geluid had met een simpele versterker en cabinetje, desnoods een combootje... Wat pedaaltjes ervoor, ook al met diezelfde simpele knopjes, maar waar je dan ook meteen goed geluid uit krijgt. Dat werk. Ik zal wel onder dat meest luie muzikantenvolk op aarde vallen wat dat betreft, maar ik heb nog steeds niet veel met drie miljard functies uit één of ander apparaat, waar je op een gegeven moment meer met tweaken bezig bent dan spelen. Je zal toch ook die kar missen met DE uitvinding nummer zoveel zeg. En ik ben echt niet tegen alle nieuwe uitvindingen hoor. Momenteel vermaak ik me ook met IR's op een zolderkamertje, omdat een 4x12, of 2x12 met 100 watt versterker wel een beetje overkill is. Maar dan is het ook nuttig en niet bedoeld om continu met een beeldscherm en een muis bezig te zijn. Hoewel... Voordat ik wat eigen presets had gemaakt, was ik ook alleen maar aan het tweaken. Wekenlang. Leuk, oprecht, maar ik werd moe van mezelf man. En nu is het eigenlijk ook alleen nog maar één preset en heb ik mezelf wijs gemaakt dat al die andere presets misschien ooit nog wel 's van pas komen. Ik zeg: Veel succes met de vele mogelijkheden uit weer 's een nieuw apparaat dat je echt MOET hebben, anders mis je de wagen. Ik hoef niet zo nodig elke keer maar mee te springen.

Mijn mening hè...

Midwolda
14 april 2021, 09:34
Die tijd leeft hier nog steeds hoor Brum. :grouphug:

Brum
14 april 2021, 09:46
Dat geloof ik. We schijnen het meest luie muzikantenvolk op aarde te zijn.:chicken: Nou waag ik dat nog te betwijfelen ook. Als er nou één wereldje is waar juist innovativiteit hoog staat, dan is het wel het gitaristenwereldje. Continu bezig zijn met weer iets nieuws, omdat je na twintig jaar nog steeds bezig bent met HET geluid, daar draait een hele economie op man. Dat zie ik niet onder bijv. violisten of zo. Zelfs bassisten hebben daar veel minder een handje van, hoewel die er ook wel wat van kunnen. Als ik een muziekwinkel binnen loop (gebeurt niet al te vaak meer), dan zie ik 90% apparaten voor gitaristen. Gitaristen zijn wat mij betreft juist "muzikanten" die elke keer maar weer een probleem verzinnen om maar weer op die wagen te kunnen springen. Ik heb me er zelf net zo goed vaak schuldig aan gemaakt, getuige een kist vol apparaten en pedalen, waar ik geen flikker meer mee doe. Vroeger deed ik nog om de haverklap wat verkopen, want ik had weer wat nieuws gezien. Ik begin er niet eens meer aan. Als de klep van die kist niet meer dicht kan, dan ruim ik wel weer op.

Jan Buurman
14 april 2021, 09:50
Ik heb veel apparatuur weggedaan omdat je het teveel kon tweaken. Zoals Brum zegt was ik teveel dáármee bezig. Maar ook het gevoel dat het altijd beter kon/moest was bij mij altijd aanwezig. Dus altijd net niet tevreden.

Midwolda
14 april 2021, 09:56
Ja ik ben wel lui ja. Boven is een kamer ingericht voor muziek, solderen en werk. Daar staat (o.a.) een ME-50 over een combo naar een laptop. Maar ja iedere keer die trap op lopen als ik wat wil uitproberen da's ook vermoeiend hoor, dus een tweede ME-50 gekocht en die beneden, samen met de PC daar, over de stereo gezet. PC en laptop zijn geshared dus ieder probeersel is overal te gebruiken.
Tadaa.

Brum
14 april 2021, 10:42
Al die Rabae's, Ola's en Pete's krijgen ook echt niet ineens een superduper geluid uit één of ander apparaat, waar ze aan verdienen om aan die man te brengen. Dat is voor die gasten ook meer dan een dagtaak om zo'n filmpje in elkaar te flansen, inclusief geluid. Dat is dan ook hun werk, letterlijk. Ik kijk graag naar die filmpjes, maar je moet wel weten waar je naar kijkt. Die gasten kunnen een stuk beter spelen dan het gemiddelde gitaristenvolk, maar hebben daar dan, naast talent, ook een stuk meer tijd voor om de hele dag met instellingen en knopjes bezig te zijn. Of iets aan de man brengen wat het zoveelste nieuw uitgevonden wiel is.

Ik haal ook nog steeds veel meer genoegdoening aan dat ene pedaaltje met drie knoppen, dat wel ineens een smile op je bek geeft, omdat ie net dat doet met je versterker, die je al tof vond, dan een apparaat of plugin dat datzelfde pedaaltje en versterker moet vervangen (om vervolgens om de zoveel tijd weer zo'n nieuwe uitvinding aan te schaffen, met dezelfde drogreden). Dat heeft heel erg weinig met luiheid te maken. Dat is gewoon een keuze en misschien wel een beetje doodsimpel boerenverstand en voetjes op de vloer. Verder moet iedereen maar lekker zelf weten welke keuze dat ie daarin maakt, het zal mij verder aan m'n reet roesten. Ga me dan alleen niet vertellen dat de monitor gitaristen, waar ik verder niets tegen heb, een stuk minder lui zijn en het allemaal veel beter te begrijpen.

Fobo
14 april 2021, 11:21
Ik haal ook nog steeds veel meer genoegdoening aan dat ene pedaaltje met drie knoppen, dat wel ineens een smile op je bek geeft, omdat ie net dat doet met je versterker, die je al tof vond, dan een apparaat of plugin dat datzelfde pedaaltje en versterker moet vervangen (om vervolgens om de zoveel tijd weer zo'n nieuwe uitvinding aan te schaffen, met dezelfde drogreden). Dat heeft heel erg weinig met luiheid te maken. Dat is gewoon een keuze en misschien wel een beetje doodsimpel boerenverstand en voetjes op de vloer. Verder moet iedereen maar lekker zelf weten welke keuze dat ie daarin maakt, het zal mij verder aan m'n reet roesten. Ga me dan alleen niet vertellen dat de monitor gitaristen, waar ik verder niets tegen heb, een stuk minder lui zijn en het allemaal veel beter te begrijpen.

Klopt, het gaat ook helemaal niet over wel/niet lui en wel/niet begrijpen. Het is uiteindelijk een keuze tussen de zoektocht naar het ultieme geluid en het genoegen nemen met een compromis. Geen kwestie van goed of verkeerd.

Midwolda
14 april 2021, 11:50
Het gaat mij om de gitaar en het geluid (akoestisch is fijn ja :) ). Wat daar tussen zit moet weinig zijn, makkelijk werken en goed klinken. De setup van alles wat er uiteindelijk uit de speakers komt moet simpel zijn maar wel flexibel. Voorbeeld:
- PC beneden gaat standaard over de aktieve speakers bij de monitor.
- Stekkertje erin: PC doorzetten naar de ME-50 die z'n eigen aktieve speakers heeft.
- PC + ME-50 worden ook doorgezet (via splitter) naar een receiver met de huiskamer-speakers.
- Op de tape in/out van de receiver zit een Tascam DP-004 recorder, als one-button-memory.
- Dat alles binnen bereik van een kwartdraai van m'n burostoel.

En als ik daar allemaal even geen zin in heb staat er uiteraard ook nog een kale buizencombo klaar met slechts een drive en een delay er voor. ;)

Buxtra
14 april 2021, 12:29
En als ik daar allemaal even geen zin in heb staat er uiteraard ook nog een kale buizencombo klaar met slechts een drive en een delay er voor. ;)

Durf het bijna niet te vragen, maarreh, je reverb dan? :)

Midwolda
14 april 2021, 12:30
Durf het bijna niet te vragen, maarreh, je reverb dan? :)

Durf het bijna niet te zeggen, maar met een delay heb ik geen reverb nodig. ;)

Tupelo
14 april 2021, 12:33
Geinig, ik heb dat dus andersom.
Ben nu blij met mijn Surfybear, maar mijn Holy Grail bv. ik merkte dat ik wanneer ik mijn Memoryman gebruikte, ik eigenlijk altijd die instelling zocht die mijn Holy Grail nadoet.

miyaru
14 april 2021, 12:53
De Holy Grail is ook best wel een fijn pedaal!!! Heb hem ook, naast een TC Hall of Fame 2, maar ben er nog niet uit of ik de laatste nu beter of slechter vind.....